Рішення
від 15.11.2024 по справі 580/8621/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 листопада 2024 року справа № 580/8621/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гаращенка В.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях (філія ГСЦ РСЦ) Головного сервісного центру МВС про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовною заявою до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях (філія ГСЦ РСЦ) Головного сервісного центру МВС, в якій просить:

- визнати причини пропуску звернення до Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській області (філія ГСЦ МВС) (сектор з пенсійних питань по Черкаській області), щодо оформлення документів з питання призначення та виплати одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 поважними та поновити строк звернення до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській області (філія ГСЦ МВС) (сектор з пенсійних питань по Черкаській області) для прийнятя рішення щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 відповідно до статті 23 Закону України «Про міліцію», а також до «Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності з встановленням інвалідності працівника міліції», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 №850;

- визнати протиправними дії Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській області (філія ГСЦ МВС) (сектор з пенсійних питань по Черкаській області) , щодо неоформления документів з питання призначення та виплати одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 ;

- зобов`язати Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській області (філія ГСЦ МВС) (сектор з пенсійних питань по Черкаській області) прийняти рішення щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 відповідно до статті 23 Закону України «Про міліцію», а також до «Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності з встановленням інвалідності працівника міліції», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 №850.

Ухвалою суду від 16.09.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 19.02.2021 за результатами огляду обласної МСЕК № 1 позивачу призначена II група інвалідності у зв`язку з захворюванням, пов`язаним з проходженням служби в ОВС, однак відповідач безпідставно ухиляється від підготовки та направлення до МВС України висновку для прийняття рішення виплату одноразової грошової допомоги.

Відповідач подав відзив на позов, в якому просив у його задоволенні відмовити повністю, зазначивши, що 20 червня 2024 року позивач звернувся до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях (філія ГСЦ РСЦ) щодо виплати йому одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням 17.02.2022 II групи інвалідності.

До вказаної вище заяви не додано оригінал довідки № 158/о, отже поданий комплект документів не відповідав вимогам Порядку № 850, що робило неможливим направлення їх до МВС України.

Окрім вказаного, в наданому позивачем комплекті документів містилася довідка про результати визначення у застрахованої особи ступеня втрати працездатності у відсотках (серія 12ААА № 044845, дата огляду 19.02.2021) у розмірі 80 % та довідка до акту огляду МСЕК серія 12 АА, № 777463 з 16.02.2021. Позивач із заявою в Порядку № 850 про виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням II групи інвалідності звернувся до уповноваженого органу після трьох років з дня настання події, що дає право на отримання допомоги. З урахуванням викладеного та зважаючи на факт спливу строку визначеного Порядком № 850 відмова в отриманні одноразової грошової допомоги є законною та обґрунтованою.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов до такого висновку.

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 проходив службу в органах внутрішніх справ та наказом начальника Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області №114 о/с від 12.08.2002 (із змінами до наказу, внесеними відповідно до наказу начальника Управління МВС України в Черкаській області №13 о/с від 27.01.2003) з 13.08.2002 був звільнений з органів внутрішніх справ в запас Збройних Сил України з постановкою на військовий облік за п. 64 Б (через хворобу). Захворювання, ТАК, пов`язане з проходженням служби в ОВС.

Згідно довідки медико-соціальної експертної комісії серії ААБ №777463 від 19.02.2021 позивачу з 16.02.2021 при первинному огляді було встановлено 2 групу інвалідності.

20.01.2022 була припинена державна реєстрація Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області (код ЄДРПОУ 08592537).

13.06.2022 позивач звернувся до Головного управління Національної поліції в Черкаській області із заявою, в якій просив прийняти заяву, підготувати та надіслати до Міністерства внутрішніх справ України висновок та документи з питання призначення та виплати одноразової грошової допомоги, у зв`язку із встановленням 2 групи інвалідності, відповідно до статті 23 Закону України Про міліцію, а також Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №850 від 21.10.2015.

Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області листом №37/С-182 від 03.11.2022 повідомило позивача, що функції з оформлення та виплати одноразової грошової допомоги по інвалідності були покладені на ліквідаційну комісію Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області, яка припинила свою діяльність як юридична особа, що унеможливлює проведення роботи по оформленню та виплаті одноразової грошової допомоги по інвалідності. Головне управління Національної поліції в Черкаській області не є правонаступником Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області, тому не має повноважень для оформлення одноразової грошової допомоги колишнім працівникам органів внутрішніх справ України (міліції).

16.11.2022 позивач звернувся до Міністерства внутрішніх справ України із заявою, в якій просив прийняти заяву, підготувати висновок та документи з питання призначення та виплати одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням 2 групи інвалідності, відповідно до статі 23 Закону України Про міліцію, а також Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №850 від 21.10.2015.

Міністерство внутрішніх справ України листом №С-14053/15 від 13.11.2022 повідомило позивача, що у разі припинення відповідного органу внутрішніх справ як юридичної особи повноваження з оформлення та виплати одноразової грошової допомоги працівникам міліції покладаються на визначені уповноважені установи Міністерства внутрішніх справ України. На даний час у Міністерстві внутрішніх справ України вживаються заходи із визначення уповноважених установ МВС, які прийматимуть заяви працівників міліції, готуватимуть відповідні висновки та, у разі прийняття Міністерством рішення про призначення одноразової грошової допомоги, проводитимуть її виплату.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2023 року у справі №580/6116/22 зобов`язано Міністерство внутрішніх справ України розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) від 16 листопада 2022 року та прийняти рішення щодо призначення та виплати ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги відповідно до статті 23 Закону України «Про міліцію`та Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності з встановленням інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №850 від 21.10.2015 чи про відмову у такій виплаті.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 11.05.2023 вказане судове рішення залишено без змін.

26.06.2024 позивач звернувся до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях (філія ГСЦ РСЦ) із заявою, в якій просив провести йому виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням ІІ групи інвалідності, пов`язаної з проходженням служби в ОВС.

До заяви позивачем додано:

Довідка МСЕК серія 12ААА № 044845 від 19.02.2021 про результати визначення у застрахованої особи ступеня втрати професійної працездатності (у відсотках) - оригінал;

Копія довідки до акту огляду МСЕК серія 12 ААБ № 777463 від 19.02.2021;

Копія довідки до акту огляду МСЕК серія 12 ААВ № 360948 від 12.04.2022;

Копія свідоцтва про хворобу № 7 від 04.01.2022;

Копія висновку службового розслідування від 12.05.2000;

Копія паспорту та ідентифікаційного коду;

Копія картки реквізитів для проведення операції поповнення карткового рахунку;

Копія наказу про звільнення від 12.08.2002№ 114 о/с;

Копія наказу про звільнення від 27.01.2003 № 13 о/с;

Копія довідки Черкаської обласної дирекції HACK «Оранта» про не отримання страхової суми;

Копія відповіді Департаменту фінансово-облікової політики та бухгалтерського обліку МВС України від 29.05.2024 №26379/15;

Копія відповіді відділу координації пенсійних питань МВС України №16926-2024 від 10.06.2024;

Копія листа ДУ «ТМО МВС України по Черкаській області» № 33/44/1-С-12-п від 11.06.2024;

Копія посвідчення інваліда війни серія НОМЕР_2 від 14.04.2022.

Листом від 05.07.2024 року №31/31/С-1090-788-2024 відповідач повідомив позивачу, що позивач не додав до заяви довідку за формою №158/о, яка затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я від 30.07.2012 №577 на підтвердження у застрахованої особи ступеня втрати працездатності (у відсотках), тому відповідач роз`яснив, що підстави для направлення документів до МВС відсутні. Також в листі повідомлено, що право на отримання зазначеної виплати може бути реалізовано протягом трьох років з дня настання події, що дає право на отримання такої допомоги.

Вважаючи вказану відмову протиправною позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що відповідно до ст. 23 Закону України «Про міліцію» від 20.12.1990 №565-ХІІ у разі поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного працівнику міліції під час виконання ним службових обов`язків, яке призвело до встановлення йому інвалідності, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення зі служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, залежно від ступеня втрати працездатності йому виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 250-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності I групи, 200-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності II групи, 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності III групи в порядку та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України. Визначення ступеня втрати працездатності працівником міліції у період проходження служби в органах внутрішніх справ у кожному випадку ушкодження здоров`я здійснюється в індивідуальному порядку відповідно до законодавства.

На виконання зазначеної статті постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850 затверджено Порядок та умови призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції (далі - Порядок № 850).

Відповідно до п. 7-8 Порядку № 850 працівник міліції, якому призначається грошова допомога у разі встановлення інвалідності чи часткової втрати працездатності без установлення інвалідності, подає за місцем служби, а в разі припинення відповідного органу внутрішніх справ як юридичної особи - до уповноваженої установи МВС такі документи: заяву (рапорт) про виплату грошової допомоги у зв`язку з установленням інвалідності або ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності за формою згідно з додатком до цих Порядку та умов; довідку медико-соціальної експертної комісії про результати визначення у застрахованої особи ступеня втрати професійної працездатності (у відсотках).

До заяви додаються копії:

довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією;

постанови відповідної військово-лікарської комісії щодо встановлення причинного зв`язку поранення (контузії, травми або каліцтва), захворювання;

акта розслідування нещасного випадку та акта, що свідчить про причини та обставини поранення (контузії, травми або каліцтва) працівника міліції, зокрема про те, що воно не пов`язане з учиненням ним кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком учинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження, за формою, що затверджується МВС;

сторінок паспорта з даними про прізвище, ім`я та по батькові і місце реєстрації;

документа, що підтверджує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (сторінки паспорта громадянина України - для особи, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомила про це відповідному контролюючому органу і має відповідну відмітку у паспорті громадянина України).

Керівник органу внутрішніх справ, у якому проходив службу працівник міліції, або керівник уповноваженої установи МВС, подає МВС в 15-денний строк з дня реєстрації документи, зазначені в пунктах 6 або 7 цих Порядку та умов, висновок щодо виплати грошової допомоги, а також у разі загибелі (смерті) працівника міліції:

витяг з наказу про виключення загиблого (померлого) працівника міліції із списків особового складу;

витяг з особової справи про склад сім`ї загиблого (померлого) працівника міліції.

За п. 9 Порядку № 850 МВС в місячний строк після надходження зазначених у пункті 8 цих Порядку та умов документів приймає рішення про призначення або у випадках, передбачених пунктом 14 цих Порядку та умов, про відмову в призначенні грошової допомоги і надсилає його разом із зазначеними документами керівникові органу внутрішніх справ, у якому проходив (проходить) службу працівник міліції, для видання наказу про виплату такої допомоги, або у разі відмови - для письмового повідомлення осіб із зазначенням мотивів відмови.

З наведених норм Порядку № 850 вбачається, що саме Міністерство внутрішніх справ України вирішує питання про виплату одноразової грошової допомоги на підставі документів, направлених керівником органу внутрішніх справ, у якому проходив службу працівник міліції.

З 07.11.2015 набрав чинності Закон України «Про Національну поліцію» (далі - Закон №580-VІІІ), згідно з п. 5 Прикінцевих та перехідних положень якого визнано таким, що втратив чинність Закон України «Про міліцію».

Пунктом 15 Розділу ХІ Прикінцевих та перехідних положень Закону №580-VІІІ встановлено, що право на отримання одноразової грошової допомоги, інших виплат, передбачених Законом України «Про міліцію», зберігається і здійснюється в порядку, що діяв до набрання чинності Законом України «Про Національну поліцію».

Пунктом 4 Розділу ХІ Прикінцевих та перехідних положень Закону №580-VІІІ встановлено, що до приведення законодавства України у відповідність із цим Законом акти законодавства застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.

Тобто, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, після надходження документів щодо виплати грошової допомоги, готує висновок щодо виплати грошової допомоги та направляє його разом з доданими документами до МВС України, яке за результатами розгляду документів повинно прийняти рішення про виплату чи відмову у виплаті допомоги.

При цьому, твердження відповідача про необхідність надання довідки саме за формою №158/о, яка затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я від 30.07.2012 №577, суд вважає необґрунтованими, оскільки Порядок № 850 не містить вимог до форми довідки про результати визначення у застрахованої особи ступеня втрати професійної працездатності (у відсотках). Позивач до заяви додав довідку серія 12ААА № 044845 від 19.02.2021 про результати визначення у застрахованої особи ступеня втрати професійної працездатності (у відсотках) оригінал. Вказана довідка видана уповноваженим органом Обласною МСЕК №1, містить усі необхідні реквізити та відомості про втрату позивачем працездатності у відсотках 80 (вісімдесят). Отже, позивач дотримався вимог Порядку №850 та надав усі необхідні документи для розгляду питання про виплату одноразової грошової допомоги.

Всупереч наведеному відповідач, надавши відповідь листом, не підготував відповідний висновок та не направив його разом з поданими документами до МВС України для прийняти рішення про виплату чи відмову у виплаті допомоги чим допустив протиправну бездіяльність.

Як наслідок, для відновлення порушених прав позивача необхідно зобов`язати відповідача направити до МВС України висновок щодо виплати позивачу одноразової грошової допомоги.

Щодо посилань відповідача на порушення строку звернення із заявою про виплату одноразової грошової допомоги, суд зазначає, що на відповідача покладені обов`язки щодо збору документів, підготовки висновку та направлення їх до МВС України для прийняття рішення, тому відповідач не уповноважений повертати документи з підстав пропуску строку звернення з відповідною заявою. З цих підстав суд не надає оцінки своєчасності звернення позивача, зважаючи на те, що рішення з цього питання уповноваженим державним органом не приймалось.

Також суд не вбачає підстав для зобов`язання відповідача прийняти рішення про виплату одноразової грошової допомоги, оскільки остаточне рішення про виплату грошової допомоги приймає МВС України, тому питання про наявність чи відсутність підстав для виплати допомоги не є предметом даного спору.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, зважаючи, що відповідач не довів правомірність вчинених ним дій, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є частково обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити частково.

Відповідно до ст. 139 КАС України оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 72, 76, 90, 241-246, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях (філія ГСЦ РСЦ) щодо відмови направлення до МВС України в 15-денний строк з дня реєстрації документів, зазначених в пункті 7 «Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №850 від 21 жовтня 2015 року висновок щодо виплати ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням інвалідності.

Зобов`язати Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Вінницькій, Черкаській та Кіровоградській областях (філія ГСЦ РСЦ) (вул. Ботанічна, буд. 24, м. Вінниця, Вінницька обл., 21010, код ЄДРПОУ 45400935) направити до МВС України висновок щодо виплати ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням інвалідності.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання рішення.

Суддя Валентин ГАРАЩЕНКО

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.11.2024
Оприлюднено25.11.2024
Номер документу123208082
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —580/8621/24

Ухвала від 14.01.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 23.12.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 10.12.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Рішення від 15.11.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентин ГАРАЩЕНКО

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентин ГАРАЩЕНКО

Ухвала від 03.09.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентин ГАРАЩЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні