Постанова
від 21.11.2024 по справі 500/4202/24
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 листопада 2024 рокуЛьвівСправа № 500/4202/24 пров. № А/857/23158/24Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючого суддіШавеля Р.М.,

суддівБруновської Н.В. та Хобор Р.Б.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м.Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Тернопільській обл. на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 20.08.2024р. в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СВТ ГРУП ЗАХІД» до Головного управління ДПС у Тернопільській обл. про визнання протиправним та скасування рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, спонукання до вчинення певних дій (суддя суду І інстанції: Мірінович У.А., час та місце ухвалення рішення суду І інстанції: 20.08.2024р., м.Тернопіль; дата складання повного тексту рішення суду І інстанції: 20.08.2024р.),-

В С Т А Н О В И В:

08.07.2024 (згідно з відомостями реєстраційної позначки суду першої інстанції) позивач Товариство з обмеженою відповідальністю /ТзОВ/ «СВТ ГРУП ЗАХІД» звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив:

визнати протиправним та скасувати рішення відповідача Головного управління /ГУ/ ДПС у Тернопільській обл. № 35794 від 20.06.2024 «Про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку»;

зобов`язати відповідача ГУ ДПС у Тернопільській обл. виключити ТзОВ «СВТ ГРУП ЗАХІД» з переліку платників податку на додану вартість /ПДВ/, які відповідають критеріям ризиковості платника податку;

стягнути з відповідача понесені судові витрати (а.с.1-8).

Розгляд цієї справи, що віднесена процесуальним законом до справ незначної складності, проведено судом першої інстанції за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (а.с.151).

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 20.08.2024р. заявлений позов задоволено; визнано протиправним та скасовано рішення Комісії ГУ ДПС у Тернопільській обл. з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 35794 від 20.06.2024р. «Про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку» щодо ТзОВ «СВТ ГРУП ЗАХІД»; зобов`язано ГУ ДПС у Тернопільській обл. виключити ТзОВ «СВТ ГРУП ЗАХІД» з переліку платників ПДВ, які відповідають критеріям ризиковості платника податку; стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Тернопільській обл. на користь позивача понесені судові витрати в розмірі 3028 грн. сплаченого судового збору (а.с.189-197).

Не погодившись з винесеним судовим рішенням, його оскаржив відповідач ГУ ДПС у Тернопільській обл., який покликаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що в своїй сукупності призвело до помилкового вирішення спору, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нову постанову, якою в задоволенні заявленого позову відмовити (а.с.199-213).

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що відповідно до протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Тернопільській обл. № 40 від 13.03.2024р. в системі АС «Податковий блок» сформовано рішення № 17263 від 13.03.2024р. про відповідність позивача критеріям ризиковості платників податку.

Підставою для такого рішення слугував проведений аналіз господарської діяльності ТзОВ «СВТ ГРУП ЗАХІД» та наявна податкова інформація.

За результатами розгляду повідомлення № 1 від 17.06.2024р. (наданих позивачем пояснень та документів) Комісією ГУ ДПС у Тернопільській обл. 20.06.2024р. прийнято рішення № 35794 про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості.

Наголошує на тому, що дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, незалежно від джерела її отримання, є службовою діяльність працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку, передбаченому Податковим кодексом /ПК/ України. Способом здійснення таких дій є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Протокол засідання Комісії та включення платника до переліку ризикових не обмежує права платника податків, а є діяльністю контролюючого органу, направленою на виконання завдань та функцій, передбачених ПК України.

Апеляційний розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження за правилами ст.311 КАС України без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.

Заслухавши суддю-доповідача по справі, перевіривши матеріали справи та апеляційну скаргу в межах наведених у ній доводів, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення, з наступних підстав.

Як слідує з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, позивач ТзОВ «СВТ ГРУП ЗАХІД» зареєстрований суб`єктом господарювання в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з основним видом економічної діяльності « 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин».

Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно протоколу № 40 прийняла рішення № 17263 від 13.03.2024р. про відповідність ТзОВ «СВТ ГРУП ЗАХІД» Критеріям ризиковості платника податку, визначених Додатком 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затв. постановою Кабінету Міністрів /КМ/ України № 1165 від 11.12.2019р., а саме пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, а саме невідповідність придбаного та реалізованого товару по ланцюгу та взаємовідносини з ризиковими контрагентами.

Підставою для прийняття такого рішення визначено надходження оперативної інформації щодо вчинення ТзОВ «СВТ ГРУП ЗАХІД» ймовірно фіктивного правочину, який вчинено без наміру створення наслідків, які обумовлені його умовами; взаємовідносини з ризиковим контрагентом Державним підприємством /ДП/ «ЗАРУБИНСЬКИЙ СПИРТОВИЙ ЗАВОД», яке включене до переліку ризикових платників податку.

Також окреслені ймовірні ризики щодо позивача:

відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;

постачання товарів (послуг) у платника податку, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (а.с.167-170).

Позивач скерував до контролюючого органу повідомлення № 1 від 17.06.2024р. про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку та відповідні докази, в яких зазначено про умови господарських операцій з контрагентами:

* наказ про затвердження штатного розпису від 01.01.2024р., штатний розпис від 01.01.2024р. (кількість штатних одиниць - 2 особи (директор, бухгалтер), місячний фонд заробітної плати - 32000 грн.);

* документи на придбання товарів/послуг:

по взаємовідносинах із ТзОВ «ТАКС ГРУП КОНСАЛТИНГ» (код ЄДРПОУ 41227677) - договір суборенди від 02.11.2023р. (нежитлове приміщення - 14 кв.м);

по взаємовідносинах із ПП СГ «СЛОБОЖАНЩИНА АГРО» (код ЄДРПОУ 03800113) - договір купівлі-продажу від 21.02.2024р. (побічний продукт кукурудзи 2023), видаткова накладна від 23.02.2024р. на загальну суму 110923 грн. 80 коп., видаткова накладна від 23.02.2024р. на загальну суму 55176 грн.;

по взаємовідносинах із ТзОВ «ІКС-ДРАЙВ» (код ЄДРПОУ 43614321) - договір поставки від 29.01.2024р. (побічний продукт кукурудзи (крупка)), видаткові накладні за березень 2024 року, платіжні інструкції за лютий-березень 2024 року;

по взаємовідносинах із ТзОВ «АГРО-СЕЙКО» (код ЄДРПОУ 39661763) - договір поставки від 07.12.2023р., специфікація від 07.12.2023р. (відходи 1-ї кат. 30-50 % кукурудзи), видаткова накладна від 12.03.2024р., платіжна інструкція від 13.03.2024р.;

по взаємовідносинах із ТзОВ «АГРОХОЛДИНГ 2012» (код ЄДРПОУ 40028765) - договір поставки від 23.01.2024р. (побічний продукт кукурудзи), видаткові накладні за лютий 2024 року, платіжні інструкції за лютий 2024 року;

по взаємовідносинах із ТзОВ «БЕРЕЗАНСЬКИЙ ПЕРЕРОБНИЙ ЗАВОД» (код ЄДРПОУ 34068920) - договір поставки від 29.02.2024р. (відходи 2 кат. кукурудзи), видаткову накладну від 05.03.2024р. та платіжну інструкцію від 05.03.2024р.;

по взаємовідносинах із ТзОВ «БУРАТ-АГРО» (код ЄДРПОУ 30152327) - договір поставки від 18.01.2024р. (зернові відходи кукурудзи), видаткові накладні за лютий 2024 року, платіжні інструкції за лютий 2024 року;

по взаємовідносинах із ТзОВ «ЕНСЕЛКО АГРО» (код ЄДРПОУ 37083810) - договір поставки від 09.01.2024р., специфікація від 09.01.2024р. (подрібнене зерно кукурудзи), видаткові накладні за лютий 2024 року, платіжні інструкції за лютий 2024 року;

по взаємовідносинах із ТзОВ СП «НІБУЛОН» (код ЄДРПОУ 14291113) - договір поставки від 10.01.2024р., додаток до договору від 10.01.2024р. (відходи 1-ї кат. 30-50 % кукурудзи), видаткова накладна від 14.02.2024р., платіжна інструкція від 14.02.2024р.;

по взаємовідносинах із СТзОВ «ДРУЖБА-НОВА» (код ЄДРПОУ 313333767) - договір поставки від 13.02.2024р. (подрібнене зерно кукурудзи), видаткові накладні за березень 2024 року, платіжні доручення за лютий-березень 2024 року;

по взаємовідносинах із ТзОВ «ФУЕЛ» (код ЄДРПОУ 41700550) - договір транспортно-логістичних послуг від 12.12.2023р. (транспортні послуги по Україні), ТТН за період березень 2023 року, платіжна інструкція від 14.03.2024р.;

* документи на реалізацію товарів/послуг: по взаємовідносинах з ДП «ЗАРУБИНСЬКИЙ СПИРТОВИЙ ЗАВОД» (код ЄДРПОУ 00375065) - договір поставки № 091123-П від 09.11.2023р. (кукурудза, відходи 2 кат. кукурудзи, побічний продукт кукурудзи, подрібнене зерно кукурудзи), видаткові накладні за березень 2024 року, ТТН за березень 2024 року та платіжні інструкції за березень 2024 року (а.с.13, 14-138)

Згідно протоколу № 83 від 20.06.2024р. засідання Комісії ГУ ДПС у Тернопільській обл. з питань з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних /ЄРПН/ Комісією вирішено залишити в Аналітичній системі контролюючого органу «Податковий блок» діючий запис про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податків з наступних підстав:

відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;

постачання товарів (послуг) платнику податку, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (а.с.171-176).

Відповідно до п.6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затв. постановою КМ України № 1165 від 11.12.2019р., з урахуванням отриманої від платника податку інформації та копій відповідних документів, Комісія ГУ ДПС у Тернопільській обл. прийняла рішення № 35794 від 20.06.2024р. про відповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме: пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, що визначені у Додатку 1 до вищевказаного Порядку, із вказівкою на коди податкової інформації, яка стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, а саме:

код 03 відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;

код 12 - постачання товарів (послуг) платнику (ам) податку, щодо якого (их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (а.с.11-12).

Приймаючи рішення по справі та задовольняючи заявлений позов, суд першої інстанції виходив з того, що спірне рішення № 35794 від 20.06.2024р. не містить мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податку, доказів наявності податкової інформації, що підтверджує проведення ризикових операцій із посиланням на відповідні документи.

Із змісту рішення № 35794 від 20.06.2024р. встановлено, що Комісією ГУ ДПС у Тернопільській обл. прийнято рішення про відповідність ТзОВ «СВТ ГРУП ЗАХІД» критеріям ризиковості платника податку на додану вартість не за наслідками подання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, що має передувати моніторингу платника податку, моніторингу такої накладної/розрахунку коригування. Фактично, таке рішення прийнято у зв`язку з наявною податковою інформацією, що отримана з баз даних ДПС під час виконання функцій контролю, а не за наслідками подання останнім податкової накладної/ розрахунку коригування для реєстрації.

Право комісії регіонального рівня щодо розгляду питання про відповідність/невідповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку самостійно ініціювати процедуру розгляду вказаного питання лише з підстав наявності податкової інформації діючим законодавством не передбачено.

Податковим органом не встановлено конкретних фактичних обставин, що впливають на визначення ризиків; змісту та характеру ймовірних порушень; а також приписів податкового законодавства, ризик порушення яких існує в досліджуваних господарських операціях позивача.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про відсутність у відповідача обґрунтованих підстав для прийняття рішення № 35794 від 20.06.2024р. про віднесення ТзОВ «СВТ ГРУП ЗАХІД» до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платника податків.

З метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання ГУ ДПС у Тернопільській обл. виключити ТзОВ «СВТ ГРУП ЗАХІД» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

Сформовані судом першої інстанції висновки колегія суддів вважає такими, що відповідають фактичним обставинам справи і нормам чинного законодавства, з наступних причин.

Розглядувані правовідносини регулюються приписами Податкового кодексу України та нормами Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затв. постановою КМ України № 1165 від 11.12.2019р. (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин).

Згідно з п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затв. постановою КМ України № 1165 від 11.12.2019р.

Автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації (п.2 вказаного Порядку).

Згідно з п.3 цього Порядку податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Відповідно до п.6 зазначеного Порядку у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.

При цьому не може бути підставою для розгляду питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 операція, відображена у податковій накладній/розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого у Реєстрі припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається: актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту; інформація щодо операцій, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування, дата подання для реєстрації в Реєстрі яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту.

У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність. У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що: виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку; відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.

Рішення про відповідність/невідповідність критеріям ризиковості платника податку набирає чинності у день засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Як достовірно з`ясовано під час судового розгляду, Комісією ГУ ДПС у Тернопільській обл. з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято рішення № 35794 від 20.06.2024р. про відповідність позивача ТзОВ «СВТ ГРУП ЗАХІД» критеріям ризиковості платника податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (правова підстава). Фактичною підставою такого рішення слугувала наявна у відповідача податкова інформація щодо укладення ТзОВ «СВТ ГРУП ЗАХІД» ймовірно фіктивного правочину, який вчинено без наміру створення наслідків, які обумовлені цим правочином, а також відомості стосовно взаємовідносин з ризиковим контрагентом ДП «ЗАРУБИНСЬКИЙ СПИРТОВИЙ ЗАВОД», що також включено до переліку ризикових платників податку.

Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (Додаток № 1 до згаданого Порядку) визначено, що платник податку відноситься до ризикових, якщо у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.

Отже, положеннями діючого Порядку № 1165, на відміну від раніше існуючого Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затв. постановою КМ України № 117 від 21.02.2018р., передбачено право на оскарження рішення податкового органу щодо включення платника податків до реєстру платників податків.

Із аналізу спірного рішення № 35794 від 20.06.2024р. про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості слідує, що в його тексті не розкрито змісту (розшифрування) самої податкової інформації.

Відповідно до вказаного рішення відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку у зв`язку з виявленням обставин та/або отримання інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності за кодами податкової інформації (03 відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; 12 - постачання товарів (послуг) платнику (ам) податку, щодо якого (их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку) носить загальний і невизначений характер, оскільки не розкриває всіх аспектів наведеного висновку.

Водночас, згідно з Порядком № 1165 в якості підстави прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості повинно бути зазначено відповідний пункт Критеріїв ризиковості платника податку, а у разі відповідності п.8 Критеріїв ризиковості платника податку - розшифровується, яка саме податкова інформація.

Комісією ГУ ДПС у Тернопільській обл. з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 17263 від 13.03.2024р. про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість ТзОВ «СВТ ГРУП ЗАХІД» критеріям ризиковості платника податків на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платників податків.

Позивач на спростування зазначених висновків 17.06.2024р. подав до контролюючого органу пояснення та відповідні документи.

Разом з тим, Комісією ГУ ДПС у Тернопільській обл. з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, з урахуванням отриманих від платника податків пояснення та копій документів від 17.06.2024р., повторно прийнято рішення № 35794 від 20.06.2024р. про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість ТзОВ «СВТ ГРУП ЗАХІД» критеріям ризиковості платника податків на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платників податків.

Із змісту протоколу № 40 від 13.03.2024р. слідує, що Комісією ГУ ДПС у Тернопільській обл. з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, здійснювався аналіз фінансово-господарської діяльності ТзОВ «СВТ ГРУП ЗАХІД», досліджувалися об`єкти оподаткування платника податків (згідно даних звіту форми 20-ОПП), визначався рівень податкового навантаження ПДВ та податком на прибуток.

Також встановлено, що згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних ТзОВ «СВТ ГРУП ЗАХІД» мав взаємовідносини з ризиковим контрагентами, зокрема: ДП «ЗАРУБИНСЬКИЙ СПИРТОВИЙ ЗАВОД» (код ЄДРПОУ 00375065), що включено до переліку ризикових платників податку згідно рішення від 12.09.2023р., обсяг реалізації якого за період 13.12.2023р.-15.02.2024р. складає 14379 тис.грн., в т.ч. ПДВ 2397 тис.грн., номенклатура товару: «брухт чорних металів».

Однак в ЄРПН не прослідковується придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей.

В податкових деклараціях з ПДВ за звітні періоди з листопада 2023 року по січень 2024 року показник р.10.4 (обсяг придбання з нульовою ставкою та/або без податку на додану вартість товарів, послуг та необоротних активів на митній території України) не заповнено.

Згідно відомостей про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору за 4-ий квартал 2023 року (додаток 4ДФ Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску) виплати згідно ознаки доходу 157 (дохід, виплачений самозайнятій особі) - відсутні.

Відповідно до відомостей Реєстру речових прав на нерухоме майно товариство не володіє земельними ділянками та майном на правах власності чи оренди.

Вищезазначена інформація слугувала підставою для прийняття рішення про відповідність ТзОВ «СВТ ГРУП ЗАХІД» вимогам п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, оскільки мають місце наступні ризики в діяльності платника:

відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;

постачання товарів (послуг) платнику податку, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

Водночас, як правильно вказав суд першої інстанції, вказані твердження є загальними, відповідач не вказав конкретних часових меж такого аналізу, не надав будь-якого документального підтвердження дослідження такої інформації.

Отже, будь-яких доказів на підтвердження податкової інформації, на підставі якої прийнято оскаржуване рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості, до матеріалів справи надано не було, як і не надано доказів того, що відповідач вчиняв будь-які дії, спрямовані на перевірку обставин господарських операцій із вказаним контрагентом.

Згідно з п.8 Критеріїв ризиковості платника податку до критеріїв ризиковості платника податку віднесено наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Разом з тим, із змісту спірного рішення № 35794 від 20.06.2024р. не видається за можливе встановити ту обставину, яка саме податкова інформація покладена в основу прийняття цього рішення.

Оскаржуване рішення не містить встановлених обставин, які б свідчили про невиконання позивачем чи його контрагентами договірних зобов`язань за господарськими операціями або встановлення обставин, які б свідчили про неправдивість чи ризиковість господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Тобто, податковим органом не встановлено конкретних фактичних обставин, що впливають на визначення ризиків; змісту та характеру ймовірних порушень; а також приписів податкового законодавства, ризик порушення яких існує в досліджуваній господарській операції позивача.

При цьому, Комісія ГУ ДПС у Тернопільській обл. прийшла до висновків про відповідність ТзОВ «СВТ ГРУП ЗАХІД» критеріям ризиковості на підставі загальних формулювань, не підкріплених жодними фактичними та юридичними чинниками, що мають значення для прийняття оскаржуваного у справі рішення.

Під час вирішення спору колегія суддів звертає увагу на ту обставину, що рішенню № 17263 від 13.03.2024р. не передували дії ТзОВ «СВТ ГРУП ЗАХІД» щодо реєстрації у ЄРПН податкової накладної чи розрахунку про коригування. Профільним Порядком встановлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. Вирішенню комісією регіонального рівня питання відповідності платника податку критеріям ризиковості платника ПДВ має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, потім - моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування. Встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу в процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.

Отже, питання відповідності позивача критеріям ризиковості платника ПДВ повинно розглядатись комісією регіонального рівня за наслідками подання товариством для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.

Зі змісту оскаржуваного рішення слідує, що комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність товариства критеріям ризиковості платника ПДВ не за наслідками подання останнім податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, що має передувати моніторингу платника податку, моніторингу такої накладної/розрахунку коригування.

Рішення № 17263 від 13.03.2024р., а в подальшому рішення № 35794 від 20.06.2024р. прийняті у зв`язку з наявною податковою інформацією, що отримана з баз даних ДПС під час виконання функцій контролю, а не за наслідками подання позивачем податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації.

Враховуючи викладене, відповідач діяв без дотримання власної процедури, непрозоро та у спосіб, що виключає можливість мінімізувати ризик помилки у спірних відносинах.

Окрім цього, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН застосовано непрозорі механізми визначення позивача як такого, що відповідає критеріям ризиковості, оскільки не доведено, яку саме використано інформацію та чи проведено повний моніторинг діяльності позивача перед тим, як винести рішення про віднесення його до переліку ризикових.

Також наявна в контролюючого органу податкова інформація є лише статистичними даними, які самі по собі не можуть свідчити про вчинення підприємством порушень та не підтверджує ризиковість платника податків.

За таких обставин оскаржуване рішення не містить жодного обґрунтування підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платників податку.

Окрім цього, матеріалами справи стверджується, що єдиним покупцем сільськогосподарської продукції у позивача є ДП «ЗАРУБИНСЬКИЙ СПИРТОВИЙ ЗАВОД», вказаними договірними сторонами укладено договір поставки № 091123-П від 09.11.2023р., предметом якого є поставка сільськогосподарської продукції, а саме кукурудзи (вологої, сухої, подрібненої, побічного продукту кукурудзи, відходів кукурудзи і т.д.) (а.с.104-110).

За наслідками поставки зазначеної продукції сторонами договору складені відповідні видаткові накладні (а.с.111-125). Транспортування товару здійснювалось безпосередньо від постачальників позивача на адресу кінцевого отримувача ДП «ЗАРУБИНСЬКИЙ СПИРТОВИЙ ЗАВОД» без розвантаження на проміжному складі, що підтверджується наданими товаро-транспортними накладними (а.с.126-135).

З метою транспортування товарів позивачем укладено із ТзОВ «ФУЕЛ» договір надання транспортно-логістичних послуг № 12/12 від 12.12.2023р., предметом якого є організація перевезення вантажів транспортом виконавця або шляхом залучення третіх осіб (перевізників) (а.с.24-27, 28-30).

Оплата за поставлений товар проводилась ДП «ЗАРУБИНСЬКИЙ СПИРТОВИЙ ЗАВОД» періодично на підставі платіжних інструкцій № 6111 від 18.03.2024р., № 5934 від 26.02.2024р., № 5991 від 25.03.2024р. (а.с.136-138).

При цьому, згідно усталеної судової практики, саме лише посилання контролюючого органу про те, що аналіз діяльності товариства свідчить про наявність ризиків маніпулювання показниками податкової звітності та даними Єдиного реєстру податкових накладних, а також мінімізації платежів до бюджету, без належного обґрунтування і документального підтвердження, не може свідчити про відповідність рішення критеріям правомірності, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень і закріплені у ч.2 ст.2 КАС України.

З огляду на викладене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що відповідачем не доведено існування підстав для застосування до позивача п.8 Критеріїв ризиковості платників податку з відповідним внесенням до переліку ризикових суб`єктів господарювання, у зв`язку з чим рішення Комісії ГУ ДПС у Тернопільській обл. з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН № 35794 від 20.06.2024р. про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку не ґрунтується на вимогах закону.

Звідси, є наявними правові підстави для визнання протиправним і як наслідок - скасування рішення про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку № 35794 від 20.06.2024р., оскільки таке прийняте всупереч діючому законодавству та без врахування фактичних обставин справи.

Положеннями п.6 Порядку № 1165 визначено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

За таких обставин, зобов`язання відповідача виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості, є належним і ефективним способом захисту порушеного права. Крім цього, застосування такого способу захисту є гарантією того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений. Тому позовні вимоги у зазначеній частині також підлягають задоволенню.

Саме зобов`язання виключити позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений і вказане рішення не можливо визнати втручанням у дискреційні повноваження відповідача, оскільки ним такі повноваження були самостійно реалізовані шляхом прийняття оскарженого рішення, яке було предметом судового контролю у межах цієї справи.

Аналогічні висновки щодо способу захисту порушеного права у цій категорії справ викладено у постанові Верховного Суду від 30.11.2021р. у справі № 340/1098/20.

За наведених обставин суд першої інстанції прийшов до логічного та послідовного висновку про підставність та обґрунтованість заявленого позову, а тому заявлений позов підлягає до задоволення, з вищевикладених мотивів.

З огляду на викладене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків рішення суду, а тому підстав для скасування рішення колегія суддів не вбачає і вважає, що апеляційну скаргу на нього слід залишити без задоволення.

В порядку ст.139 КАС України понесені судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги належить покласти на апелянта ГУ ДПС у Тернопільській обл.

Керуючись ст.139, ч.4 ст.229, ст.311, п.1 ч.1 ст.315, ст.316, ч.1 ст.321, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, апеляційний суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Тернопільській обл. на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 20.08.2024р. в адміністративній справі № 500/4202/24 залишити без задоволення, а вказане рішення суду без змін.

Понесені судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покласти на апелянта Головне управління ДПС у Тернопільській обл.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку у випадках, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Р. М. Шавель судді Н. В. Бруновська Р. Б. Хобор Дата складання повного тексту судового рішення: 21.11.2024р.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.11.2024
Оприлюднено25.11.2024
Номер документу123209848
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —500/4202/24

Ухвала від 06.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 21.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 01.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 01.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 25.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Рішення від 20.08.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 26.07.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 09.07.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні