Рішення
від 14.11.2024 по справі 908/2036/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 3/19/24

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14.11.2024Справа №908/2036/24

м. Запоріжжя, Запорізька область

Господарський суд Запорізької області у складі судді Педорича С.І.,

за участю секретаря судового засідання Паскарь К.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу:

за позовом: Запорізької міської ради (просп. Соборний, буд. 206, м. Запоріжжя, 69105; ідентифікаційний код 04053915)

до відповідача-1: Товариства з обмеженою відповідальністю «ОСТ 2008» (просп. Металургів, будинок 30, м. Запоріжжя, 69006; ідентифікаційний код юридичної особи 32440649)

до відповідача-2: Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕСТ 2008» (просп. Металургів, будинок 30, м. Запоріжжя, 69006; ідентифікаційний код юридичної особи 32440633)

про стягнення коштів в розмірі 686 216,25 грн

за участю представників учасників справи:

від позивача:Шурига Дарина Олексіївна, самопредставництво юридичної особи, дані ЄДР №710421 від 29.07.2024, довіреність від 04.07.2024, посвідчення №986 від 07.09.2022;

від відповідача 1 ТОВ «ОСТ 2008»: Єрьомін Ярослав Сергійович, самопредставництво юридичної особи, довіреність №4 від 07.08.2024, виписка ЄДР №591791867692 від 17.09.2024;

від відповідача 2 ТОВ «ВЕСТ 2008»: Єрьомін Ярослав Сергійович, самопредставництво юридичної особи, довіреність №4 від 07.08.2024, виписка ЄДР №591791867692 від 17.09.2024;

РУХ СПРАВИ.

25.07.2024 до Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Запорізької міської ради до відповідачів: 1. Товариства з обмеженою відповідальністю «ОСТ 2008» (скорочене найменування ТОВ «ОСТ 2008»); 2. Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕСТ 2008» (скорочене найменування ТОВ «ВЕСТ 2008») про стягнення з відповідача-1 заборгованості за договором оренди землі від 11.12.2007, що зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 27.12.2007 за №040726101363, в розмірі 384 281,10 грн, та про стягнення з відповідача-2 заборгованості за договором оренди землі від 11.12.2007, що зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 27.12.2007 за №040726101363, в розмірі 301 935,15 грн. Судові витрати зі сплати судового збору просить покласти на відповідачів: в розмірі 5 764,22 грн на відповідача-1, в розмірі 4 529,03 грн на відповідача-2.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25.07.2024 справу №908/2036/24 передано на розгляд судді Педоричу С.І.

Ухвалою суду від 29.07.2024 відкрито провадження у справі №908/2036/24; присвоєно справі номер провадження 3/19/24; постановлено розглядати справу за правилами загального позовного провадження; підготовче судове засідання призначено на 27.08.2024 об 11:00 год. Запропоновано відповідачам у п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали відповідно до ст.165 ГПК України надати відзив на позовну заяву і всі письмові та електронні докази (які можливо доставити до суду).

14.08.2024 через систему «Електронний суд» до суду надійшов відзив відповідача-1. З підстав, викладених у відзиві, відповідач-1 вважає позовні необґрунтованими, просить у задоволенні позову відмовити.

15.08.2024 через систему «Електронний суд» до суду надійшов відзив відповідача-2. З підстав, викладених у відзиві, відповідач-2 вважає позовні необґрунтованими, просить у задоволенні позову відмовити.

19.08.2024 через систему «Електронний суд» до суду надійшла відповідь на відзив позивач, із запереченнями проти доводів, викладених у відзивах, викладених у відзиві, відповідач-1 вважає позовні необґрунтованими, просить у задоволенні позову відмовити.

20.08.2024 до суду надійшло клопотання відповідача-1 за підписом представника за довіреністю Вадима Фоміна про доручення документів до матеріалів згідно з додатком до клопотання.

27.08.2024 відповідачем-1 подано клопотання про витребування доказів за підписом представника за довіреністю Вадима Фоміна.

В ухвалі суду від 27.08.2024 зазначено, що клопотання про доручення документів від 20.08.2024 та клопотання про витребування доказів від 27.08.2024, що надійшли до суду за підписом Вадима Фоміна, будуть прийняті та розглянуті судом у випадку та після підтвердження Фоміном В. своїх повноважень представника належним чином.

Ухвалою суду від 27.08.2024 відкладено підготовче засідання до 24.09.2024 о 10:00 год.

28.08.2024 через систему «Електронний суд» до суду надійшло клопотання відповідача-1 про витребування доказів за підписом директора ТОВ «ОСТ 2008» Олександра Жержерунова про витребування від Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України інформації.

03.09.2024 через систему «Електронний суд» до суду надійшло клопотання відповідача-1 про долучення відповіді від Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України до матеріалів справи.

12.09.2024 до суду надійшло клопотання відповідача-1 ТОВ «ОСТ 2008» про долучення документів (платіжні доручення) до матеріалів справи.

12.09.2024 до суду надійшло клопотання відповідача-2 ТОВ «ВЕСТ 2008» про долучення документів (платіжні доручення) до матеріалів справи.

23.09.2024 через систему «Електронний суд» до суду надійшло клопотання відповідача-1 ТОВ «ОСТ 2008» про долучення відповіді Запорізької міської ради №02-22/024 та №02-22/025 від 04.09.2024, а також довідки про відсутність заборгованості ТОВ «ОСТ 2008» від ГУ ДПС.

23.09.2024 через систему «Електронний суд» до суду надійшло клопотання відповідача-2 ТОВ «ВЕСТ 2008» про долучення довідки про відсутність заборгованості ТОВ «ВЕСТ 2008» від ГУ ДПС у Запорізькій області №35040/608-01-13-05-09 від 14.08.2024.

Протокольною ухвалою 24.09.2024 залишено без розгляду клопотання від 28.08.2024 про витребування від Міністерства з питань реінтеграції документів.

24.09.2024 судом долучено до матеріалів справи клопотання відповідача 1 ТОВ «ОСТ 2008» та відповідача 2 ТОВ «ВЕСТ 2008» про долучення документів (платіжні доручення).

Протокольною ухвалою 24.09.2024 судом задоволено клопотання відповідача-1 ТОВ «ОСТ 2008», відповідача-2 ТОВ «ВЕСТ 2008» та долучено до матеріалів справи: відповідь Запорізької міської ради № 02-22/024 та № 02-22/025 від 04.09.2024; довідку про відсутність заборгованості ТОВ «ОСТ 2008» від ГУ ДПС; довідку про відсутність заборгованості ТОВ «ВЕСТ 2008» від ГУ ДПС у Запорізькій області № 35040/608-01-13-05-09 від 14.08.2024.

Ухвалою суду від 24.09.2024 продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів; відкладено підготовче засідання до 09.10.2024 об 11:00 год.

Ухвалою суду від 25.09.2024 відмовлено ТОВ «ОСТ 2008» у поновленні процесуального строку для подання зустрічного позову; зустрічну позовну заяву ТОВ «ОСТ 2008» до Запорізької міської ради відшкодування шкоди, завданої діловій репутації, в розмірі 837 783,75 грн повернуто заявнику.

09.10.2024 до суду через систему «Електронний суд» надійшли додаткові пояснення у справі від Запорізької міської ради, зокрема, щодо розташування спірної земельної ділянки в межах міста Запоріжжя, а не Запорізького району, а також з посиланням на загальновідомий факт, що на території мста Запоріжжя бойові дії не велися.

Ухвалою суду від 09.10.2024 відкладено підготовче судове засідання на 24.10.2024 об 11:00 год.

24.10.2024 до суду через систему «Електронний суд» надійшли додаткові пояснення у справі від відповідача 1 ТОВ «ОСТ 2008», а також заява про відкладення судового засідання. Суд визнав причини неявки відповідача 1 ТОВ «ОСТ 2008» неповажними та ухвалою від 24.10.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті в судовому засіданні на 14.11.2024 об 11:00.

14.11.2024 до суду через систему «Електронний суд» надійшли додаткові пояснення у справі від відповідача 1 ТОВ «ОСТ 2008», в яких відповідач 1 посилається, зокрема, на судову практику, викладену в постанові Верховного Суду від 12.09.2024 у справі №916/1719/22.

У судовому засіданні 14.11.2024 здійснювався звукозапис судового процесу за допомогою програмно-апаратного комплексу «Акорд».

У судовому засіданні позивач підтримав позов повністю, просить позовні вимоги задовольнити.

Представник відповідача-1 та відповідача-2 в судовому засіданні заявив про спільну позицію відповідачів у справі, відповідно до якої відповідачі проти позову заперечують, та навів доводи, викладені у відзиві та поясненнях (в тому числі додаткових поясненнях від 14.11.2024) по справі просить у задоволенні позову відмовити повністю.

У судовому засіданні 14.11.2024 судом безпосередньо досліджені докази, які наявні в матеріалах справи.

У судовому засіданні 14.11.2024 суд визнав наявні документи достатніми для об`єктивного та всебічного розгляду спору, внаслідок чого після виходу з нарадчої кімнати, в порядку статті 240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення, повідомлено, що повний текст рішення буде складено протягом десяти днів з дня проголошення вступної та резолютивної частин рішення.

Суд, розглянувши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позовна заява, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, заслухавши пояснення сторін, встановив наступне.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЇ ПОЗИВАЧА.

Позивач зазначив, що між Запорізькою міською радою (далі Позивач, Орендодавець) та ДП «Вест» ЗАТ «Торговий будинок» (далі за текстом відповідач, орендар-1), ДП «Ост» ЗАТ «Торговий будинок» (далі за текстом відповідач, орендар-2) було укладено договір оренди землі, що зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 27.12.2007 за №040726101363 (далі за текстом Договір).

Згідно з п. 1 Договору орендодавець, відповідно до рішення чотирнадцятої сесії п`ятого скликання Запорізької міської ради №77/161 від 29 серпня 2007 надає, а орендарі приймають в строкове платне користування земельну ділянку для розташування майнового комплексу (адміністративна будівля), яка знаходиться: м. Запоріжжя, проспект Металургів, 30.

Власником земельної ділянки загальною площею 0,5561 га, кадастровий номер 2310100000:04:038:0041 за адресою: м. Запоріжжя, проспект Металургів, 30 (далі земельна ділянка) є територіальна громада міста Запоріжжя в особі Запорізької міської ради.

Відповідачі мають борг за договором оренди землі №040726101363 від 27.12.2007. За розрахунком позивача загальна сума заборгованості з орендної плати за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 складає 628 216,25 грн.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ЗАПЕРЕЧЕНЬ ВІДПОВІДАЧА-1 (ТОВ «ОСТ-2008»).

У відзиві на позовну заяву, який надійшов до суду 13.08.2024 та додаткових поясненнях від 23.10.2024, зокрема зазначено, що вказана у позовній заяві сума заборгованості не обґрунтована. Розміри заборгованості відповідача за 2022 р. не відповідають дійсності, оскільки згідно з пп. 69.14 п. 69 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України встановлено, що не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Територія Запорізького району (UA23060000000070350) Запорізької області внесена до Переліку зі статусом активні бойові дії у період з 12 березня 2022 року по 31 грудня 2022 року та статусом можливих бойових дій у період з 01 січня 2023 року по 01 лютого 2023 року. Місто Запоріжжя є адміністративним центром Запорізького району Запорізької області, тому місто Запоріжжя входить у склад Запорізького району.

Відповідач-1 вважає, що у п. 56.21 ст. 56 ПК України, закріплена презумпція правомірності дій платника податків, а також діє пріоритет норм законодавства над господарськими відносинами, в яких приймають безпосередню участь держава, органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

ТОВ «ОСТ 2008», скориставшись правом значеним у абз. 5 п.п. 69.14 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідних положень» ПК України, подали 13.06.2023 уточнюючі податкові декларації з плати за землю, до ГУ ДПС у Запорізькій області Вознесенівського району, відкоригувавши податкові зобов`язання за період з 12.03.2022 по 31.12.2022.

На підтвердження відсутності заборгованості з орендної плати за землю відповідачем-1 надано довідки ГУ ДПС про відсутність заборгованості ТОВ «ОСТ 2008», та платіжні доручення про сплату орендної плати за 2022 та 2023 роки.

ТОВ «ОСТ 2008» наголошує, що діє лише в рамках закону, «довідки про відсутність заборгованості Відповідачів від ГУ ДПС були видані на підставі незаконних дій Відповідачів» можна розцінювати, як наклеп зі сторони Запорізької міської ради, та фактичного нерозуміння Запорізькою міською радою функціонування системи подання уточнюючих податкових декларацій та функціонування особистого кабінету платника податків.

Позивачем не було вручено Відповідачу претензію, а документ про вручення претензії, який долучено Позивачем до позовної заяви не містить відомостей про вручення її Відповідачам, більше того Позивач направив претензію Відповідачам через м. Дніпро, що підтверджується інформацією за трекінгом листа з сайту Укрпошти, при тому що Позивач й Відповідачі знаходяться у м. Запоріжжі.

ТОВ «ОСТ 2008» зауважує, що зазначена сума заборгованості у позовній заяві до стягнення розрахована не вірно, та є необґрунтованою і безпідставною.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ЗАПЕРЕЧЕНЬ ВІДПОВІДАЧА-2 (ТОВ «ВЕСТ-2008»).

Відповідач-2 надав відзив на позовну заяву від 14.08.2024, в якому заперечив проти задоволення позову, в якому навів мотиви аналогічні викладеним у відзиві відповідача-1 (ТОВ «ОСТ-2008»).

На підтвердження відсутності заборгованості з орендної плати за землю відповідачем-1 надано довідки ГУ ДПС про відсутність заборгованості ТОВ «ОСТ 2008», та платіжні доручення про сплату орендної плати за 2022 та 2023 роки.

ВІДПОВІДЬ НА ВІДЗИВ ПОЗИВАЧА (Стислий виклад).

У відповіді на відзив від 19.08.2024 позивач зазначає, що земельна ділянка за адресою: 69006, м. Запоріжжя, проспект Металургів, 30, знаходиться в межах Запорізької територіальної громади, яка в свою чергу відповідно до Постанови Верховної Ради України «Про утворення та ліквідацію районів» від 17.07.2020 № 807-IX, перебуває в межах Запорізького району, вся територія якого з 01.03.2022 по 31.12.2022, знаходилась в зоні активних бойових дій.

ТОВ «ОСТ 2008» та ТОВ «ВЕСТ 2008» подали 13.06.2023 уточнюючі податкові декларації з плати за землю до ГУ ДПС у Запорізькій області Вознесенівського району, відкоригувавши податкові зобов`язання за період з 12.03.2022 по 31.12.2022, задекларовані раніше, відповідно до якої було неправомірно зменшено податкове зобов`язання.

12.12.2022 Державною податковою службою України було надано роз`яснення, в якому зазначено, що після запровадження воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-ГХ, п. 69 підрозділу 10 «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - Кодекс) доповнено підпунктами 69.14, 69.16, 69.22 щодо нарахування та сплати плати за землю, екологічного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об`єкти оподаткування, розташовані в межах територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасове окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України.

Однак спірна земельна ділянка, що не заперечується сторонами, розташована безпосередньо у місті Запоріжжі, в межах Запорізької територіальної громади, а не Запорізького району.

Сам по собі обов`язок орендаря сплачувати орендну плату за земельну ділянку у 2022 році існував на підставі вимог законодавства та Договору оренди. Виключно через початок військової агресії законодавцем прийнято очевидне рішення, що на територіях де ведуться бойові дії та які знаходяться під окупацією орендна плата за земельні ділянки не буде сплачуватися орендарями.

Відповідно до чинної редакції Переліку територій, станом на момент набрання чинності Законом №3050, територія Запорізького району Запорізької області, до складу якої входить територія Запорізької міської територіальної громади, не знаходилась в зоні активних бойових дій або в зоні тимчасово окупованих російською федерацією територій України. За таких обставин у Відповідача відсутні правові підстави для звільнення від оплати орендної плати за землю за 2022 рік.

ПЕРЕЛІК ОБСТАВИН, ЯКІ Є ПРЕДМЕТОМ ДОКАЗУВАННЯ У СПРАВІ.

Предметом цього судового розгляду є стягнення заборгованості з орендної плати за Договором оренди землі № 040726101363 від 11.12.2007 за період з 01.01.2022 по 31.12.20234 у розмірі 686 216,25 грн.

Для правильного вирішення цього спору необхідно встановити, які саме правовідносини склались між сторонами, які взаємні права та обов`язки виникли між сторонами (в які строки і якому розмірі орендна плата мала бути сплачена), чи мало місце порушення будь-яких зобов`язань (чи були орендні платежі сплачені відповідачем у повному обсязі), які саме зобов`язання порушені боржником, яке право чи інтерес кредитора порушено, які наслідки порушення зобов`язань боржником.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ.

Між Запорізькою міською радою (далі Позивач, Орендодавець) та ДП «Вест» ЗАТ «Торговий будинок» (далі за текстом відповідач, орендар-1), ДП «Ост» ЗАТ «Торговий будинок» (далі за текстом відповідач, орендар-2) 11.12.2007 було укладено договір оренди землі, що зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 27.12.2007 за №040726101363.

Відповідно до діючої редакції Статуту ТОВ «ОСТ-2008» є правонаступником ДП «Ост» ЗАТ «Торговий будинок».

Відповідно до діючої редакції Статуту ТОВ «ВЕСТ-2008» є правонаступником ДП «ВЕСТ» ЗАТ «Торговий будинок».

Згідно з п. 1 Договору орендодавець, відповідно до рішення чотирнадцятої сесії п`ятого скликання Запорізької міської ради №77/161 від 29 серпня 2007 надає, а орендарі приймають в строкове платне користування земельну ділянку для розташування майнового комплексу (адміністративна будівля), яка знаходиться: м. Запоріжжя, проспект Металургів, 30.

Власником земельної ділянки загальною площею 0,5561 га, кадастровий номер 2310100000:04:038:0041 за адресою: м. Запоріжжя, проспект Металургів, 30 (далі земельна ділянка) є територіальна громада міста Запоріжжя в особі Запорізької міської ради.

Відповідно до п. 8 договору, договір укладається на дев`ятнадцять років.

30.06.2020 підписана додаткова угода №202004000400207 до договору оренди землі від 11.12.2007, зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 27.12.2007 за №040726101363.

Згідно з п. 9 договору, в редакції додаткової угоди від 30.06.2020 №202004000400207, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 30 076 112 грн 40 коп. (тридцять мільйонів сімдесят шість тисяч сто дванадцять грн. 40 коп.), в цінах 2019 року. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі: 902 283 грн 37 коп. (дев`ятсот дві тисячі двісті вісімдесят три грн. 37 коп.), що складає 3% нормативно грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2020 року.

Відповідно до п. 11 договору, орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Ленінського району 33216812700006 в управлінні Держказначейства у Ленінському районі міста Запоріжжя Головного управління Держказначейства України в Запорізькій області, МФО 813015, ЄДРПОУ 34677103, код 13050200.

Запорізька міська рада передала орендарям земельну ділянку загальною площею 0,5561 га, кадастровий номер 2310100000:04:038:0041 за адресою: м. Запоріжжя, проспект Металургів, 30, а орендарі прийняли вказану земельну ділянку в оренду, що підтверджується підписаним між сторонами актом прийому-передачі земельної ділянки за договором оренди землі.

У орендарів за результатами підписання договору та вказаного акту прийому-передачі виник обов`язок щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступними за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, на розрахунковий рахунок місцевого бюджету сплачувати орендну плату, що вноситься орендарями у грошовій формі та в розмірі: 902 283 грн 37 коп. (дев`ятсот дві тисячі двісті вісімдесят три грн 37 коп.), що складає 3% нормативно грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2020 року.

Відповідно до повідомлень Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради від 06.03.2024 за № 06.1-14/398 та від 06.03.2024 №06.1- 14/397 за наявними даними інформаційно-аналітичної системи управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів «LOGIKA», через яку у відповідності до норм Постанови Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 № 627 «Про затвердження Порядку обміну інформацією між органами, що контролюють справляння надходжень бюджету та органами місцевого самоврядування» здійснюється інформаційна взаємодія між органами, що контролюють справляння надходжень бюджету та органами місцевого самоврядування, ТОВ «ВЕСТ 2008», ТОВ «ОСТ 2008»:

- Сплачено загалом протягом 2021 року до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 902 283,36 грн;

- Сплачено загалом протягом 2022 року до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 984 992,70 грн;

- Сплачено загалом протягом 2023 року до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 463 172,34 грн.

Відповідно до умов договорів орендарі зобов`язані самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель, згідно з чинним законодавством.

Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру на виконання статті 289 Податкового кодексу України (далі Кодекс) листом від 12.01.2024 №6-28- 0.222-600/2-24 повідомила про значення коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 1996-2024 роки.

Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за попередній рік застосовується для розрахунку податкового зобов`язання на наступний рік.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2021 рік 1,1. Таким чином, розмір річної орендної плати ТОВ «ВЕСТ 2008», ТОВ «ОСТ 2008» за 2022 рік, відповідно до умов Договору становить: 30 076 112,40 грн (нго 2020) * 1,1 (К2021) = 33 083 723,64 грн (нго 2022) * 3% = 992 511,70 грн (орендна плата 2022).

Позивач розраховує розмір заборгованості ТОВ «ВЕСТ 2008», ТОВ «ОСТ 2008» зі сплати орендної плати за період 01.01.2022-31.12.2022, відповідно до умов Договору наступним чином: 992 511,70 грн - 984 992,70 грн (сума оплачена за 2022) = 8000,00 грн.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік становить 1,15, тому розмір річної орендної плати ТОВ «ВЕСТ 2008», ТОВ «ОСТ 2008» за 2023 рік, відповідно до умов Договорів становить: 33 083 723,64 грн (нго 2022) * 1,1 (К2022) = 38 046 282,18 грн (нго 2023) * 3% = 1 141 388,46 грн (орендна плата 2023).

Позивач розраховує розмір заборгованості ТОВ «ВЕСТ 2008», ТОВ «ОСТ 2008» зі сплати орендної плати за період 01.01.2023-31.12.2023, відповідно до умов Договорів наступним чином: 1 141 388,46 грн - 463 172,34 грн (сума оплачена за 2023) = 678 216,12 грн.

В матеріалах справи міститься копія претензії від 08.04.2024 №01/02-11/0970 щодо сплати відповідачами заборгованості з орендної плати та земельного податку, яка була направлена на адресу відповідачів 15.04.2024 та відповідно до якої відповідачу повідомлялось про необхідність сплати заборгованості з орендної плати за користування земельною ділянкою комунальної власності.

Відповідно до описів вкладень «Укрпошти» претензія від 08.04.2024 №01/02-11/0970 була направлена 15.04.2024 на юридичну адресу відповідача-1 та відповідача-2 - просп. Металургів, будинок 30, м. Запоріжжя, 69006.

Відповідно до трекінгу з офіційного сайту АТ «Укрпошта» відправлення №0503845395022 та відправлення №0503845396975 були 15.04.2024 прийняті на відділенні: 69126 м. Запоріжжя Україна, потім 18.04.2024 надійшли на сортувальний центр, а 02.05.2024 були повернуті за зворотною адресою: Закінчення встановленого терміну зберігання.

Оскільки Відповідачі орендну плату за користування земельною ділянкою сплачували не в повному обсязі, загальна заборгованість ТОВ «ВЕСТ 2008», ТОВ «ОСТ 2008», що підлягає стягненню за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 за розрахунком позивача становить: 8000,00 грн (борг за 2022) + 678 216,12 грн (борг за 2023) = 686 216,25 грн, у зв`язку з чим, позивач звернувся до суду з даним позовом.

ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ СТОРІН, ВИСНОВКИ СУДУ

Правовідносини сторін за договором оренди землі регулюються спеціальним Законом України «Про оренду землі», Земельним кодексом України, Податковим кодексом України та загальними нормами Цивільного та Господарського кодексів України.

Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до Закону.

Як передбачено ч. 1 ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

За приписами ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до вимог ст. 124 ЗК України передача землі в оренду здійснюється на підставі цивільно-правової угоди.

Згідно ч. 1 ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону України "Про оренду землі").

Обставини справи свідчать, що спірні правовідносини сторін врегульовані договором оренди землі № 040726101363 від 11.12.2007

Статтями 206 Земельного кодексу України та ст. 270 Податкового кодексу України визначено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати.

Згідно п.п. 14.1.72 п. 14.1 ст. 14 ПК України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.

Відповідно до п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

За змістом п. 2 ч. 1 ст. 270 ПК України (розділ «Податок на майно») об`єктами оподаткування платою за землю є об`єкти оподаткування орендною платою - земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.

Передача прав володіння і користування земельною ділянкою згідно статті 206 Земельного кодексу України, пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України здійснюється за плату, що має вноситися на користь міської територіальної громади, на підставі договору оренди земельної ділянки.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Положеннями п. 287.1 ст. 287 ПК України встановлено, що власники землі та землекористувачі сплачують земельний податок, а також орендну плату за земельні ділянки державної та комунальної власності з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Отже, плата за землю здійснюється в залежності від суб`єкта належності земельної ділянки: власником землі сплачується земельний податок, а орендарем за договором оренди землі - орендна плата.

Відповідно до п.п. 288.1-288.4 ст. 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України.

Підпунктом 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України було встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території.

Підпунктом 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України (в редакції, чинній з 01.01.2018) визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

Як зазначалося раніше, власником земельної ділянки загальною площею 0,5561 га, кадастровий номер 2310100000:04:038:0041 за адресою: м. Запоріжжя, проспект Металургів, 30, є територіальна громада міста Запоріжжя, що підтверджується матеріалами справи та не оспорюється сторонами.

11.12.2007 Запорізькою міською радою (далі за текстом позивач, орендодавець) та ДП «Вест» ЗАТ «Торговий будинок» (далі за текстом відповідач, орендар-1), ДП «Ост» ЗАТ «Торговий будинок» (далі за текстом відповідач, орендар-2) було укладено договір оренди землі, що зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 27.12.2007 за №040726101363.

Так, цивільні зобов`язання виникають з підстав, передбачених ст. 11 ЦК України, зокрема з договорів та інших правочинів.

У відповідності до ст. 509 ЦК України, ст. 173 ГК України, в силу господарського зобов`язання, яке виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання, один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управлена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Відповідно до ч. 1 ст. 283 ГК України, яка кореспондується з приписами ст. 759 ЦК України, за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.

Згідно ч. 1 ст. 762 ЦК України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.

Податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (пункт 287.3 статті 287 ПК України).

Згідно з п. 9 договору, в редакції додаткової угоди від 30.06.2020 №202004000400207, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 30 076 112 грн. 40 коп. (тридцять мільйонів сімдесят шість тисяч сто дванадцять грн. 40 коп.), в цінах 2019 року. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі: 902 283 грн. 37 коп. (дев`ятсот дві тисячі двісті вісімдесят три грн. 37 коп.), що складає 3% нормативно грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2020 року.

В матеріалах справи наявний витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 09.08.2019 №3182/207-19 (т. 1, а.с. 28).

Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (п. 10 договору).

Згідно з п. 11 договору орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок.

Як передбачено ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Таким чином, в силу вимог ст. 174 ГК України договір є підставою для виникнення господарських зобов`язань, які згідно зі статтями 193, 202 ГК України та ст.ст. 525, 526, 530 ЦК України повинні виконуватись належним чином і в установлений строк відповідно до умов договору та вимог чинного законодавства; одностороння відмова від зобов`язання не допускається, якщо інше не передбачено договором або законом.

Орендар зобов`язаний своєчасно вносити орендну плату (п. 30. договору).

Виходячи із змісту вищенаведених норм права та положень договору, на відповідача покладено обов`язок щодо повної та своєчасної сплати орендних платежів за користування земельною ділянкою за договором, а саме: обов`язок щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, на розрахунковий рахунок місцевого бюджету сплачувати орендну плату.

За положеннями статті 24 Закону України «Про оренду землі» орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

Відповідно до ст. 202 ГК України, ст. 599 ЦК України зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.

ТОВ «ВЕСТ 2008», ТОВ «ОСТ 2008» сплачено загалом протягом 2022 року до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 984 992,70 грн;

- Сплачено загалом протягом 2023 року до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 463 172,34 грн.

Щодо суми, сплаченої відповідачами орендної плати за 2022 та 2023 роки, спір між сторонами відсутній. Сума сплаченої орендної плати підтверджується, зокрема, платіжними дорученням наданими відповідачами до матеріалів справи.

Позивач розраховує розмір заборгованості ТОВ «ВЕСТ 2008», ТОВ «ОСТ 2008» зі сплати орендної плати за період 01.01.2022-31.12.2022, відповідно до умов Договору наступним чином: 992 511,70 грн - 984 992,70 грн (сума оплачена за 2022) = 8000,00 грн.

Суд зауважує, що позивачем допущена математична помилка в розрахунку, а саме 992 511,70 грн - 984 992,70 грн = 7 519,00 грн (а не 8000,00 грн, як зазначає позивач).

Позивач розраховує розмір заборгованості ТОВ «ВЕСТ 2008», ТОВ «ОСТ 2008» зі сплати орендної плати за період 01.01.2023-31.12.2023, відповідно до умов Договору з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік, який становить 1,15, наступним чином: 1 141 388,46 грн - 463 172,34 грн (сума оплачена за 2023) = 678 216,12 грн.

Слід зауважити, що орендна плата є одним із основних джерел наповнення міського бюджету, а отже існуюча заборгованість відповідача з орендної плати за землю порушує інтереси територіальної громади м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради в частині позбавлення можливості ефективного використання права комунальної власності та недоотримання місцевим бюджетом відповідного доходу, які можуть бути використані для задоволення її нагальних потреб.

Необхідно зауважити, що предметом спору у даній справі є стягнення заборгованості за договором оренди, а не виконання органами доходів і зборів повноважень щодо донарахування і стягнення обов`язкових платежів.

У пунктах 82, 83, 84 постанови Верховного Суду від 13.10.2021 у справі №910/14176/20 зазначено, що виходячи із системного аналізу норм земельного та податкового законодавства України, орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває в державній або в комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (частина перша статті 21 Закону України "Про оренду землі", п.п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України), з другого боку, є однією з форм плати за землю як обов`язкового платежу в складі податку на майно нарівні із земельним податком (п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України). Разом з тим підставою для нарахування орендної плати за землю є саме договір оренди земельної ділянки (ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України). За змістом ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" Податковим кодексом України регулюються виключно строки внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, тоді як всі інші питання, зокрема, розмір, умови нарахування та внесення орендної плати за землю, порядок та підстави зміни такого розміру, встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, про що також зазначено в п. 288.4 ст. 288 цього Кодексу (аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 27.03.2018 у справі № 925/258/17).

Відповідно до ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, платник орендної плати - орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

При цьому розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України).

Згідно ч. 5 ст. 5 Закону України «Про оцінку земель» для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка.

Крім того, за змістом ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Аналіз наведених положень Податкового кодексу України, Закону України «Про оцінку земель» та Закону України «Про оренду землі» дає підстави для висновку, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретного розміру орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначено в договорі оренди. Податковий кодекс України передбачає порядок визначення орендної плати за землю, а тому саме у договорі оренди визначаються розмір та умови сплати орендної плати.

Подібний правовий висновок наведено у постановах Верховного Суду від 01.10.2018 у справі № 916/3233/16, від 07.10.2019 у справі № 922/3321/18, від 16.03.2020 у справі № 922/1658/19.

З моменту укладення між землекористувачем та органом місцевого самоврядування договору оренди землі припиняються адміністративні відносини між цими суб`єктами та у подальшому виникають договірні відносини, які характеризуються рівністю їх учасників та свободою договору (правовий висновок, викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.03.2019 р. у справі № 1917/1188/2012 (№ 826/1291/17) (провадження № 11-1317апп18)).

За таких обставин, пріоритетність застосування судом норм податкового законодавства у порівнянні з положеннями земельного законодавства та Закону України «Про оренду землі», якими регулюються спірні орендні правовідносини між сторонами у даній справі, є безпідставними, що відповідає правовій позиції Верховного Суду у постановах від 09.06.2020 у справі № 911/2685/18, від 13.10.2021 у справі № 910/14176/20.

З огляду на наведене судом відхиляються посилання відповідачів на пріоритетність норм податкового законодавства над господарськими відносинами, а довідки ГУ ДПС про відсутність заборгованості з орендної плати, суд вважає не належними доказами, оскільки вони не підтверджують обставини, що входять до предмету доказування в цій справі, а саме який розмір орендної плати повинен сплачуватися відповідачами за договором оренди від 11.12.2007, а є лише порівнянням задекларованих відповідачами та сплачених відповідачами податкових зобов`язань з орендної плати.

Щодо аргументів відповідачів про те, що вони відповідно до пп. 69.14, п. 69 підрозділу 10 «Перехідні положення» Податкового кодексу України під час дії воєнного стану має право не нараховувати та не сплачувати плату за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї) до його закінчення, включаючи період з 01.03.2022 по 31.12.2022, варто наголосити на такому.

Так, відповідно до пп. 69.14, п. 69 підрозділу 10 «Перехідні положення» Податкового кодексу визначено, що, тимчасово, на період з 01.03.2022 по 31 грудня наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до постанови Кабінету міністрів України від 06.12.2022 за №1364 визначено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі - Перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій. До територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій та території активних бойових дій.

Наказом від 22.12.2022 за № 309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, додатком (Переліком) до якого, актуалізованим станом на 27.02.2023, у п. 2.3 «Запорізька область» зазначено, що вся територія Запорізького району, де Запорізька територіальна громада і, відповідно, м. Запоріжжя є його невід`ємною частиною, віднесені до територій можливих бойових дій.

12.12.2022 Державною податковою службою України було надано роз`яснення, в якому зазначено, що після запровадження воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-ГХ, п. 69 підрозділу 10 «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - Кодекс) доповнено підпунктами 69.14, 69.16, 69.22 щодо нарахування та сплати плати за землю, екологічного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об`єкти оподаткування, розташовані в межах територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасове окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України.

Разом з цим, земельна ділянка загальною площею загальною площею 0,5561 га, кадастровий номер 2310100000:04:038:0041 розташована безпосередньо у місті Запоріжжі, в межах Запорізької територіальної громади, а не Запорізького району. Загальновідомим є той факт, що на території міста Запоріжжя ніколи, починаючи з 24.02.2022, не велися і не ведуться активні бойові дії, вона не є тимчасово окупованою російською федерацією. Ракетні обстріли м. Запоріжжя не відносяться до активних бойових дій в тій же мірі, як і до інших територій та міст України, які не перебувають безпосередньо у зоні бойових дій. Окремі населенні пункти та території Запорізького району, які розташовані навкруги м. Запоріжжя, з південного напрямку дійсно наближені до зони бойових дій і потерпають від численних щоденних обстрілів великої інтенсивності та цілком обґрунтовано внесені до відповідного Переліку, оскільки на них неможливе ведення сільського господарства або іншої підприємницької діяльності.

За приписами ч. 3 ст. 75 ГПК України обставини, визнані судом загальновідомими, не потребують доказування.

Варто також зазначити, що у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України Верховна Рада ухвалила Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" від 15.03.2022 р. № 2120-IX, яким доповнила підрозділ 10 Перехідних положень Податкового кодексу України пунктом 69.14 наступного змісту: Тимчасово, на період з 01.03.2022 по 31.12., наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди. Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

Очевидно, що в умовах активних наступальних дій з боку агресора та постійної зміни ліній фронту законодавець приймав нормативні акти в екстремальних умовах і цілком зрозуміло, що вказаним Законом звільнялися від плати за землю (орендної плати) земельні ділянки, на територіях де ведуться (велися) бойові дії.

При цьому первинно затверджений Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України наказом від 25.04.2022 № 75 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.04.2022 № 457 «Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України», Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25.04.2022, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.04.2022 за № 453/37789, не містив жодних територіальних громад Запорізького району серед територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25.04.2022.

Запорізька міська територіальна громада Запорізького району з`явилася у вказаному переліку в редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 31.05.2022 № 104, станом на 27.05.2022.

Проте, за даними загальнодоступних джерел, зокрема, (https://fakty.com.ua/ua/ukraine/20220527-karta-bojovyh-dij-na-25-05-2022-sytuacziya-na-fronti/) станом на 25.05.2022 територія м. Запоріжжя також не перебувала в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).

Вказана ситуація не зазнавала змін і в подальшому, а тому в редакції Закону № 3050-IX від 11.04.2023 пункт 69.14 було викладено наступним чином: «За період з 01.01.2022 до 31.12.2022 не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 01.03.2022 до 31.12.2022 - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Отже, законодавець визначив умови оподаткування, уточнивши, що від плати за землю (орендної плати) звільняються земельні ділянки виключно в зоні активних бойових дій чи на окупованих територіях, змінивши початок цього періоду та обмеживши його дію до 31.12.2022.

Сам по собі обов`язок Орендаря сплачувати орендну плату за земельну ділянку у 2022 році існував на підставі вимог законодавства та Договору оренди. Виключно через початок військової агресії законодавцем прийнято рішення, що, на територіях де ведуться бойові дії та які знаходяться під окупацією, орендна плата за земельні ділянки не буде сплачуватися орендарями.

Уточнення формулювання відносно прямої вказівки в Законі, що вказане стосується земельних ділянок, що розташовані на територіях активних бойових дій, викликане тим, що до відповідних переліків визначених Міністерством реінтеграції увійшли територіальні громади, які розташовані на територіях прилеглих до тих, де велися активні бойові дії, але яких бойові дії безпосередньо не торкнулися. У відповідних переліках з`явилося поняття «Територій можливих бойових дій», до яких згодом потрапила і територіальна громада Запорізького району, включаючи м. Запоріжжя.

Судом враховується, що зміни до Договору оренди земельної ділянки щодо звільнення Орендаря від сплати орендних платежів у 2022 році сторонами не вносилися, жодного рішення щодо звільнення від цих платежів будь-яких орендарів земельних ділянок на території м. Запоріжжя Запорізькою міською радою не приймалося, доказів зворотного відповідачем суду надано не було, як і не представлено інших належних та допустимих доказів щодо відсутності у нього заборгованості зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою за 2022-2023 роки.

Наведеним вище спростовується заперечення відповідачів, викладені у відзивах.

Таким чином, підстави для звільнення відповідача від сплати за оренду землі за весь заявлений позивачем період (з 01.01.2022 по 31.12.2022) відсутні. Обов`язок орендаря сплачувати орендну плату за земельну ділянку відповідно до вимог законодавства та умов договору оренди землі є обов`язковим.

Судом також відхиляються посилання відповідача-1 на судову практику, викладену у постанові Верховного Суду від 12.09.2024 по справі № 916/1719/22, оскільки вказана справа не є релевантною до спірних правовідносин.

У статті 540 ЦК України передбачено, що якщо у зобов`язанні беруть участь кілька кредиторів або кілька боржників, кожний із кредиторів має право вимагати виконання, а кожний із боржників повинен виконати обов`язок у рівній частці, якщо інше не встановлено договором або актами цивільного законодавства. Відповідно до статті 541 ЦК України солідарний обов`язок або солідарна вимога виникають у випадках, встановлених договором або законом, зокрема у разі неподільності предмета зобов`язання. Системний аналіз статей 540 та 541 ЦК дозволяє зробити висновок, що при існуванні множинності осіб у зобов`язанні виникають часткові зобов`язання. Тому кредитор у частковому зобов`язанні має право вимагати виконання, а кожний із боржників повинен виконати свій обов`язок у рівній частці. Натомість солідарне зобов`язання виникає у випадках, встановлених договором або законом, зокрема, у разі неподільності предмета зобов`язання.

Таким чином, Запорізька міська рада як орендодавець має право вимагати від ТОВ «ВЕСТ 2008», ТОВ «ОСТ 2008» оплату заборгованості з орендної плати за договором оренди землі від 11.12.2007, що зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 27.12.2007 за №040726101363, пропорційно часткам Відповідачів у праві власності на нерухоме майно, що розташоване на орендованій земельній ділянці.

Згідно з інформаційними довідками з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна №381918650 від 07.06.2024 та №381918960 від 07.06.2024, усього за частинами нерухомого майна, що розташоване на орендованій земельній ділянці, за кожним з відповідачів рахується: - ТОВ «ВЕСТ 2008» (код ЄДРПОУ 32440633) 11/25 частин; - ТОВ «ОСТ 2008» (код ЄДРПОУ 32440649) 14/25 частин (а.с.34-35, т.1).

Позивач здійснює розрахунок позовних вимог пропорційно часткам відповідачів у праві власності на нерухоме майно наступним чином: - з ТОВ «ВЕСТ 2008» (код ЄДРПОУ 32440633): 686 216,25 грн * 11/25 = 301 935,15 грн; - з ТОВ «ОСТ 2008» (код ЄДРПОУ 32440649): 686 216,25 грн * 14/25 = 384 281,10 грн.

Враховуючи, що позивачем допущена математична помилка в розрахунку, а саме 992 511,70 грн - 984 992,70 грн = 7 519,00 грн (а не 8000,00 грн, як зазначає позивач), суд вважає правильною суму орендної плати, яка підлягає стягненню з відповідачів за 2022-2023 роки у розмірі 685 735, 12 грн (7 519,00 грн заборгованість за 2022 рік + 678 216,12 грн заборгованість за 2023 рік).

Враховуючи пропорції володіння частками відповідачів у праві власності на нерухоме майно, суд дійшов висновку про відповідний пропорційний розподіл суми заборгованості, а саме:

- з ТОВ «ОСТ 2008» (код ЄДРПОУ 32440649): 685 735,12 грн * 14/25 = 384 011,67 грн.

- з ТОВ «ВЕСТ 2008» (код ЄДРПОУ 32440633): 685 735, 12 грн * 11/25 =301 723,45 грн.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про стягнення з відповідачів на користь позивача заборгованості за договором оренди землі від 11.12.2007, що зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 27.12.2007 за №040726101363, за період з 01.01.2022 по 31.12.2023, включно, підлягають частковому задоволенню.

ПЕРЕЛІК ДОКАЗІВ, ЯКИМИ СТОРОНИ ПІДТВЕРДЖУЮТЬ АБО СПРОСТОВУЮТЬ НАЯВНІСТЬ КОЖНОЇ ОБСТАВИНИ, ЯКА Є ПРЕДМЕТОМ ДОКАЗУВАННЯ У СПРАВІ.

Обставини, на які посилається позивач, доводяться договором оренди землі від 11.12.2007, зареєстрованого 27.12.2007 за №040726101363 (а.с.11-18, т.1), додатковою угодою до договору оренди землі від 30.06.2020 (а.с.19-21, т.1), Листом департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради № 06.1-14/398 від 06.03.2024 (а.с.23, т.1), Претензією № 01/02-11/ 0970 (а.с.24-31, т.1), інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (а.с.34-35).

Обставини, на які посилається відповідач-1 та відповідач-2 доводяться Довідками ГУ ДПС у Запорізькій області від 14.08.2024 (а.с.107, 112, т.1), Листами міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 30.08.2024 (а.с.154-156, т.1), платіжними дорученнями про сплату за користування земельною ділянкою (а.с.163-179, та 184 200, т.1), листами Департаменту правового забезпечення Запорізької міської ради (а.с.234-235, т.1).

ВИСНОВКИ СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ СПРАВИ.

Згідно зі ст. 129 Конституції України однією з засад судочинства є змагальність.

Приписами ст. ст. 76, 77 Господарського процесуального кодексу України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно із ст.ст. 78, 79 Господарського процесуального кодексу України, достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Європейський суд з прав людини вказав, що пункт перший статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (Проніна проти України, № 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).

Також у рішенні у справі «Серявін та інші проти України» Європейський суд з прав людини в вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід (рішення Європейського суду з прав людини у справі Трофимчук проти України).

Відповідачі у справі не спростували доводи позивача, заперечення відповідачів-1,-2 спростовуються матеріалами справи та вищевикладеним.

Враховуючи вище встановлені обставини, враховуючи предмет та визначені позивачем підстави позову, принципи диспозитивності, змагальності та рівності сторін перед законом і судом, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги слід задовольнити у частині стягнення з відповідача-1 (ТОВ «ОСТ 2008») заборгованості за договором оренди землі від 11.12.2007, що зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 27.12.2007 за №040726101363, в розмірі 384 011,67 грн та стягнення з відповідача-2 (ТОВ «ВЕСТ-2008») заборгованості за договором оренди землі від 11.12.2007, що зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 27.12.2007 за №040726101363, в розмірі 301 723,45 грн.

В задоволенні позовних вимог в частині стягнення 481,00 грн слід відмовити.

РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат на сплату судового збору, суд враховує наступне.

Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом (ч. 2 ст. 123 ГПК України).

З положень ч. 1, п.п.1, п.п. 2 п. 2 ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» слідує, що судовий збір за розгляд немайнових вимог складає 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб; за розгляд майнових вимог - 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява подається до суду.

У статті 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» установлено у 2024 році прожитковий мінімум для працездатних осіб: з 1 січня 2024 року у розмірі 3028,00 грн.

За змістом ч. 3 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.

Приймаючи до уваги, що ціна позову становить 686 216,25 грн та позовна заява подана до суду через систему «Електронний суд», до сплати за подання цієї позовної належить судовий збір у розмірі 8 234,60 грн.

Позивачем до позовної заяви додано платіжну інструкцію №895 від 15.07.2024 про сплату суми 10 293,25 грн судового збору, тобто позивачем сплачено судовий збір у більшому розмірі, ніж встановлено законом.

Отже, за клопотанням позивача підлягає поверненню йому з Державного бюджету судовий збір в розмірі 2 058,64 грн (10 293 грн 25 коп. 8 234 грн 60 коп.), як сплачений в більшому розмірі, ніж встановлено законом.

Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 7 Закону України «Про судовий збір2» сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі закриття (припинення) провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв`язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом), у тому числі в апеляційній та касаційній інстанціях.

Враховуючи часткове задоволення позовних вимог про стягнення заборгованості за договором оренди у розмірі 99,93% від заявлених сум, стягненню з відповідачів на користь позивача підлягає 8 228,83 грн - витрат по сплаті судового збору (8 234,60 грн х 99,93% = 8 228,83 грн).

Витрати зі сплати судового збору стягуються з відповідачів пропорційно їх часткам задоволених позовних вимог, а саме з Відповідача-1 (ТОВ «ОСТ-2008») підлягає стягненню судовий збір у сумі 4 608,14 грн, та з відповідача-2 (ТОВ «ВЕСТ-2008») у сумі 3 620,69 грн.

Оскільки Запорізька міська рада не є розпорядником бюджетних коштів та не має рахунків у фінансових установах, головним розпорядником коштів, який здійснює видатки є Виконавчий комітет Запорізької міської ради. Саме Виконавчий комітет Запорізької міської ради здійснює заходи, що реалізуються за рахунок коштів бюджету, в тому числі щодо сплати судового збору за подачу позовних заяв та інших заяв до суду для захисту прав та інтересів територіальної громади в особі Запорізької міської ради, як про це зазначав і сам позивач у позовній заяві.

Відповідно до платіжної інструкції №895 від 15.07.2024, копія якої додана позовної заяви, платником судового збору за подачу позову у даній справі виступав Виконавчий комітет Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 02140892), тому судовий збір належить до стягнення з відповідача на користь позивача в особі Виконавчого комітету Запорізької міської ради.

Керуючись положеннями Господарського Кодексу України, Цивільного кодексу України, ст.ст. 73, 74, 123, 129, 232, 233, 236-241, 326 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити частково.

2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ОСТ 2008» (код ЄДРПОУ 32440649, адреса: 69006, місто Запоріжжя, проспект Металургів, будинок 30) на користь Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 04053915, адреса: 69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206) заборгованість за договором оренди землі від 11.12.2007, що зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 27.12.2007 за №040726101363, в розмірі 384 011,67 грн (триста вісімдесят чотири тисячі одинадцять гривень 67 коп.) на розрахунковий рахунок UA508999980334139812000008479, отримувач: Головне управління казначейства у Запорізькій області, ЄДРПОУ 37941997, код 18010600.

3.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕСТ 2008» (код ЄДРПОУ 32440633, адреса: 69006, місто Запоріжжя, проспект Металургів, будинок 30) на користь Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 04053915, адреса: 69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206) заборгованість за договором оренди землі від 11.12.2007, що зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 27.12.2007 за №040726101363, в розмірі 301 723,45 грн (триста одна тисяча сімсот двадцять три гривні 45 коп.) на розрахунковий рахунок UA508999980334139812000008479, отримувач: Головне управління казначейства у Запорізькій області, ЄДРПОУ 37941997, код 18010600.

4.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ОСТ 2008» (код ЄДРПОУ 32440649, адреса: 69006, місто Запоріжжя, проспект Металургів, будинок 30) на користь Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 04053915, адреса: 69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206) судовий збір, сплачений при подачі позовної заяви пропорційно розміру задоволених позовних вимог в розмірі 4 608,14 грн (чотири тисячі шістсот вісім гривень 14 коп.) отримувач: Виконавчий комітет Запорізької міської ради, рахунок: UA058201720344270024000034816, ЄДРПОУ 02140892, банк отримувача: Державна казначейська служба України м. Київ.

5.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕСТ 2008» (код ЄДРПОУ 32440633, адреса: 69006, місто Запоріжжя, проспект Металургів, будинок 30) на користь Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 04053915, адреса: 69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206) судовий збір, сплачений при подачі позовної заяви пропорційно розміру задоволених позовних вимог в розмірі 3620,69 грн (три тисячі шістсот двадцять гривень 69 коп.) отримувач: Виконавчий комітет Запорізької міської ради, рахунок: UA058201720344270024000034816, ЄДРПОУ 02140892, банк отримувача: Державна казначейська служба України м. Київ.

6.Відмовити в задоволенні позовних вимог в частині стягнення 481,00 грн.

7.Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено впродовж двадцяти днів з дня складення повного судового рішення у порядку, встановленому ст. 257 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складений та підписаний 21.11.2024.

Рішення розміщується в Єдиному державному реєстрі судових рішень за вебадресою у мережі Інтернет за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua.

СуддяС.І. Педорич

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення14.11.2024
Оприлюднено25.11.2024
Номер документу123210878
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —908/2036/24

Ухвала від 16.12.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 16.12.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Рішення від 14.11.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Педорич С.І.

Ухвала від 06.11.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 24.10.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Педорич С.І.

Ухвала від 14.10.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 09.10.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Педорич С.І.

Ухвала від 24.09.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Педорич С.І.

Ухвала від 25.09.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Педорич С.І.

Ухвала від 27.08.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Педорич С.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні