ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25006,
тел. (0522) 30-10-22, 30-10-23, код ЄДРПОУ 03499951,
e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 листопада 2024 рокум. Кропивницький Справа № 912/2450/24
Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Закуріна М.К. (надалі Суд), розглянувши справу
за позовом заступника керівника Кіровоградської обласної прокуратури в інтересах держави в особі
позивача Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області)
до Піщанобрідської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області
про скасування державної реєстрації земельної ділянки,
за участю:
- секретаря судового засідання Рудченко І.О.;
- представників: прокуратури Мороза В.С.,
у с т а н о в и в:
ДІЇ ТА АРГУМЕНТИ ПРОКУРОРА
27.09.2024 заступник керівника Кіровоградської обласної прокуратури звернувся з позовом в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) до Піщанобрідської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області та просить суд скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 35217853000:02:003:0392.
Обґрунтовуючи позовні вимоги Прокурор вказав, що:
- рішенням Кіровоградської обласної ради № 81 від 06.09.2002 «Про зміни у мережі територій і об`єктів природно-заповідного фонду» оголошено територію та об`єкт «Червоні скелі» такою, що належать до природно-заповідного фонду місцевого значення;
- заповідне урочище місцевого значення «Червоні скелі» загальною площею 150 га розташоване на території села Піщаний брід Добровеличківського району (на даний час Новоукраїнський район) Кіровоградської області, зараз вказана територія відноситься до Піщанобрідської сільської ради;
- Піщанобрідська сільська рада 11.12.2019 прийняла рішення № 253 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянам для ведення особистого сільського господарства»;
- в подальшому на підставі вказаного рішення та заяви ОСОБА_1 ,. від 30.10.2019 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га у власність» у 2021 році виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ:01.03) загальною площею 4 га на території Піщанобрідської сільської ради (за межами населеного пункту);
- земельній ділянці площею 2 га, що розташована на території Піщанобрідської сільської ради (за межами населеного пункту), присвоєно кадастровий номер 3521785300:02:003:0392 та визначено цільове призначення для ведення особистого селянського господарства;
- за даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно інформація про право власності на земельну ділянку за кадастровим номером 3521785300:02:003:0392 на даний час відсутня;
- відповідно до відомостей Державного земельного кадастру, а також схеми розміщення природно-заповідного фонду місцевого значення «Червоні скелі» вбачається розміщення земельної ділянки з кадастровим номером 3521785300:02:003:0392 площею 2 га на території та в межах заповідного урочища, а відтак належить до земель природно-заповідного фонду;
- постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 23.04.2024 у справі № 3406201/23 визнано протиправним та скасовано пункти 8 та 39 рішення Піщанобрідської сільської ради № 253 від 11.12.2019 Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянам для ведення особистого сільського господарства» щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3521785300:02:003:0392, цим же рішенням встановлено, що зазначена земельна ділянка перебуває у межах заповідного урочища місцевого значення «Червоні скелі»;
- зазначена постанова є чинною, вступила в законну силу, а встановлені судом факти мають преюдиційне значення;
- як на правову підставу позову Прокурор посилається на положення статей 19, 20, 43-45, 122, 150 Земельного кодексу України та статті 6, 7, 9, 26, 53 та 54 Закону України «Про природно-заповідний фонд України»;
- позовна заява вжита як захід прокурорського реагування та направлена на задоволення суспільної потреби у поновленні порушених прав та інтересів держави у сфері охорони та збереження територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ
Ухвалою від 30.09.2024 Суд відкрив провадження у справі за правилами загального провадження та сторонам установив строки для надання процесуальних заяв.
У встановлені строки Піщанобрідська сільська рада відзив на позов не подала.
Підготовче засідання Суд провів 30.10.2024, а розгляд справи по суті 20.11.2024.
Справу Суд розглянув без участі представників Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) та Піщанобрідської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області, оскільки вони своїх представників у судове засідання не направили. Так, ухвали про відкриття провадження у справі та про закриття підготовчого провадження були направлені до електронних кабінетів зазначених сторін. Отже, Суд вжив належні заходи щодо повідомлення учасників справи про судовий розгляд.
УСТАНОВЛЕНІ ОБСТАВИНИ
Відповідно до пункту 8 рішення Піщанобрідської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області № 253 від 11.12.2019 сільська рада надала дозвіл на розроблення проекту землеустрою громадянину ОСОБА_1 щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2 га, в тому числі 2 га пасовища, для ведення особистого селянського господарства із земель запасу комунальної власності на території Піщанобрідської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області, а до пункту 39 громадянину ОСОБА_1 забезпечити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства та подати до сільської ради для подальшого вирішення згідно з чинним законодавством (а.с. 15).
В подальшому, 01.06.2023 листом № 10-22-0.555.3-6/298-23 Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області повідомило, що відповідно до інформаційної системи «kadastr.live» земельна ділянка з кадастровим номером 3521785300:02:003:0392 розташована в межах природно-заповідного фонду заповідного урочища місцевого значення «Червоні Скелі». Також Управління надало копію розробленої землевпорядної документації (а.с. 16-33).
Як слідує зі схеми розміщення природно-заповідного фонду місцевого значення «Червоні скелі» за посиланням http://nks.dzk.gov.ua/ex/map вбачається розміщення земельної ділянки з кадастровим номером 3521785300:02:003:0392 площею 2 га на території та в межах заповідного урочища (а.с. 34-35).
Відповідно до постанови Третього апеляційного адміністративного суду від 23.04.2024 у справі № 340/6201/23 (а.с. 58-68) за позовом Першого заступника прокурора Новоукраїнської окружної прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) до Піщанобрідської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області за участі третьої особи ОСОБА_1 , про визнання протиправним та скасування рішення позовні вимоги задоволено частково, визнано протиправним та скасовано пункти 8 та 39 рішення Піщанобрідської сільської ради № 253 від 11.12.2019«Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянам для ведення особистого селянського господарства».
При розгляді справи Апеляційний суд установив обставини, які мають преюдиційне значення для розгляду даної справи та не потребують повторного доказування згідно до положень частини 4 статті 75 Господарського процесуального кодексу України, оскільки у справі беруть участь ті самі особи.
Так, за змістом постанови від 23.04.2024:
- рішенням Кіровоградської обласної ради №81 від 06.09.2002«Про зміни у мережі територій і об`єктів природно-заповідного фонду області»оголошено територію та об`єктЧервоні скелітакою, що належать до природно-заповідного фонду місцевого значення;
- 19.12.2002 з метою збереження мальовничого ландшафту та багатства рослинного і тваринного світу заповідного урочища місцевого значенняЧервоні скелі, загальною площею 150 га, укладено охоронне зобов`язання № ЗУ 42-564;
- 11.12.2019 Піщанобрідська сільська рада Добровеличківського району Кіровоградської області прийняла рішення №253«Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянам для ведення особистого селянського господарства;
- відповідно до пункту 8 вказаного Рішення, надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою ОСОБА_1 щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2 га, в тому числі 2 гапасовища, для ведення особистого селянського господарства із земель запасу комунальної власності на території Піщанобрідської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області;
- відповідно до пункту 39 вказаного рішення г. ОСОБА_1 забезпечити розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, та подати до сільської ради для подальшого вирішення згідно з чинним законодавством;
- на підставі вказаного рішення у 2021 році виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ: 01.03) загальною площею 4,0000 га на території Піщанобрідської сільської ради ОТГ, Добровеличківського району, Кіровоградської області, за межами населеного пункту (шляхом безоплатної приватизації);
- спірна земельна ділянка знаходяться в межах заповідного урочища місцевого значенняЧервоні скелі, загальною площею 150 га;
- надання третій особі дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2 га, в тому числі 2 га пасовища, для ведення особистого селянського господарства із земель запасу комунальної власності на території Піщанобрідської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області не відповідає вимогам Закону, адже місце розташування не відповідає вимогам Закону.
Як слідує з Інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку (а.с. 14) щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3521785300:02:003:0392: цільове призначення 01.03 Для ведення особистого селянського господарства; категорія земель землі сільськогосподарського призначення; вид використання для ведення особистого селянського господарства; площа земельної ділянки 2 га.
ОЦІНКА УСТАНОВЛЕНИХ ОБСТАВИН
Щодо прокурорського представництва
Питання представництва інтересів держави прокурором у суді урегульовано статтею 23 Закону України «Про прокуратуру». Вона визначає, що представництво полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом (частина 1); прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження (частина 3); наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді; прокурор здійснює представництво інтересів держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва; прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це відповідного суб`єкта владних повноважень (абзаци перший - третій частини 4).
У свою чергу, частиною 3 статті 53 Господарського процесуального кодексу Українивстановлено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а за абзацом другим частини 5 цієї ж статті у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.
Відповідно до положень частини четвертої статті 53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує: у чому полягає порушення інтересів держави; необхідність їх захист; визначені законом підстави для звернення до суду прокурора; зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Отож, з огляду на викладене, прокурор повинен дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності.
У спорі Прокурор визначив Державну екологічну інспекцію Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) у якості органу, який мав здійснювати захист інтересів держави, а тому Суд надає оцінку повноважності відповідного представництва.
Так, зобов`язання держави у сфері охорони навколишнього природного середовища закріплені у статті 50 Конституції України, статтях 10 та 11 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Законі України «Про Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2030 року» та інших нормативно-правових актах.
Поряд з цим, за статтею 5 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» території та об`єкти природно-заповідного фонду підлягають особливій державній охороні, а за статтею 62 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» державний контроль за додержанням режиму територій та об`єктів природно-заповідного фонду здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів, посадовими особами служби державної охорони природно-заповідного фонду України та іншими уповноваженими законом державними органами.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 №275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
За пунктом 3 Положення основними завданнями Держекоінспекції є: реалізація державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів; здійснення у межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства, зокрема, щодо охорони земель, надр; екологічної та радіаційної безпеки; охорони і використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду; збереження, відтворення і невиснажливого використання біологічного та ландшафтного різноманіття; раціонального використання, відтворення і охорони об`єктів тваринного та рослинного світу; формування, збереження і використання екологічної мережі.
Крім цього, за пунктом 4 Положення Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює, зокрема державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади вимог законодавства про охорону земель, надр, зокрема щодо: збереження водно-болотних угідь; додержання режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, а також територій, що підлягають особливій охороні.
Згідно пункту 7 Положення Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до пунктів 1 та 3 розділу І Положення про Державну екологічну інспекцію Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 24.02.2023 №40, Інспекція є міжрегіональним територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується; повноваження Інспекції поширюються на територію Дніпропетровської та Кіровоградської областей; основним завданням Інспекції є реалізація повноважень Держекоінспекції у межах Дніпропетровської та Кіровоградської областей. За пунктом 2 розділу ІІ Положення до функцій Інспекції віднесено, зокрема здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства про охорону земель, надр (щодо збереження водно-болотних угідь, додержання режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, а також територій, що підлягають особливій охороні), про охорону і використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду (додержання режиму територій та об`єктів природно-заповідного фонду).
За наведених обставин Суд погоджується з доводами Прокурора про те, що Державна екологічна інспекція Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) є компетентним органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах.
Поряд з цим Суд установив, що 19.09.2024 за вих. № 12-34ВИХ-24 Кіровоградська обласна прокуратура звернулась до Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) та повідомила, що відповідно до наявної інформації з відкритим доступом, на території Новоукраїнського району розташована земельна ділянка з кадастровим номером 3521785300:02:003:0392, яка відноситься до земель сільськогосподарського призначення та водночас вона розташована на території заповідного урочища місцевого значення «Червоні скелі». Крім цього, Кіровоградська обласна прокуратура просила надати інформацію чи вживала Державна екологічна інспекція Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) законодавчо визначені заходи із захисту інтересів держави у спірних правовідносинах, а у разі невжиття таких заходів повідомити про наміри реалізувати відповідні повноваження у майбутньому, зокрема шляхом звернення до суду із позовом про скасування державної реєстрації земельної ділянки (а.с. 67-68).
В свою чергу Державна екологічна інспекція Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) 26.09.2024 за вих. № 3-6809-52 повідомила, що не заперечує щодо здійснення прокуратурою відповідних дій та звернення до суду в інтересах держави в особі Інспекції (а.с. 69).
Також, листом від 25.09.2024 № 12-359ВИХ-24 прокуратура повідомила Інспекцію, що нею підготовлено позовну заяву до Піщанобрідської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області про скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 3521785300:02:003:0392 (а.с. 70).
З викладеного слідує, що Державна екологічна інспекція Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) тривалий час не вживала заходи для звернення до суду з відповідним позовом, а тому Прокурор, дотримався законодавчих положень щодо порядку прокурорського представництва в суді.
Щодо належності спірної земельної ділянки до земель природно заповідного фонду
Статтями 13 та 14 Конституції України визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону, а за статтею 50 кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля.
Відповідно до статті 16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов`язком держави.
Згідно з преамбулою Закону України «Про природно-заповідний фонд України» природно-заповідний фонд становлять ділянки суші і водного простору, природні комплекси та об`єкти, які мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність і виділені з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу навколишнього природного середовища. А відтак, законодавство України охороняє природно-заповідний фонд як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання. Україна розглядає цей фонд як складову частину світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною.
За статтею 43 Земельного кодексу України та частиною 1 статті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статустериторійта об`єктів природно-заповідного фонду.
Як слідує зі статті 44 Земельного кодексу України у вищевказаній редакції, до земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональніландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва).
Частиною 2 статті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» передбачено, що землі природно-заповідного фонду України, а також землі територій та об`єктів, що мають особливу екологічну, наукову, естетичну, господарську цінність і є відповідно до статті 6 цього Закону об`єктами комплексної охорони, належать до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення.
При цьому, за статтею 25 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» заказниками оголошуються природні території (акваторії) з метою збереження і відтворення природних комплексів чи їх окремих компонентів. Оголошення заказників провадиться без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів у їх власників або користувачів.
Суд попередньо установив, що постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 23.04.2024 у справі № 340/6201/23 визнано протиправним та скасовано пункти 8 та 39 рішення Піщанобрідської сільської ради № 253 від 11.12.2019«Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянам для ведення особистого селянського господарства».
Наразі, Суд зазначає, що частиною 2статті 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів»передбачено, що обов`язковість урахування (преюдиційність) судових рішень для інших судів визначається законом.
Законодавчі вимоги щодо застосування преюдиції у господарському процесі передбачені частиною 4статті 75 Господарського процесуального кодексу України, згідно якої обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Відповідно до висновку Верховного Суду, викладеного у постанові від 10.12.2019 у справі № 910/6356/19, преюдиційність - це обов`язковість фактів, установлених судовим рішенням, що набрало законної сили в одній справі для суду при розгляді інших справ. Преюдиціально встановлені факти не підлягають доказуванню, оскільки вони вже встановлені у рішенні суду і немає необхідності встановлювати їх знову, тобто піддавати сумніву істинність і стабільність судового акта, який вступив у законну силу. Суть преюдиції полягає у неприпустимості повторного розгляду судом одного й того ж питання між тими ж сторонами.
Не потребують доказування преюдиціальні обставини, тобто встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, - при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини. При цьому не має значення, в якому саме процесуальному статусі виступали відповідні особи у таких інших справах - позивачів, відповідачів, третіх осіб тощо. Преюдиціальне значення процесуальним законом надається саме обставинам, встановленим судовими рішеннями (в тому числі в їх мотивувальних частинах), а не правовій оцінці таких обставин, здійсненій іншим судом.
На підставі викладеного суд виснує, що не потребують повторного доведення та є установленими обставини стосовно знаходження спірної земельної ділянки у межах заповідного урочища місцевого значенняЧервоні скелі та надання ОСОБА_1 дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення її у власність.
Щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки
За частиною 1 статті 79 Земельного кодексу України земельною ділянкою є частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Статтею 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» визначено, що державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
За приписами статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки і набуття нею статусу об`єкта цивільних прав пов`язується законодавством з визначенням її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Відповідно до частини 13 статті 79-1 Земельного кодексу України та частини 10 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується, зокрема, в разі скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації; державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
При цьому, земельна ділянка з кадастровим номером 35217853000:02:003:0392 сформована та зареєстрована в Державному земельному кадастрі на підставі проекту землеустрою, розробленого за результатами прийняття Піщанобрідською сільською радою рішення від 11.12.2019 № 253 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянам для ведення особистого сільського господарства», пункти 8 та 39 якого (що безпосередньо стосуються спірної земельної ділянки) визнано протиправними та скасовано постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 23.04.2024 у справі № 340/6201/23.
Таким чином, державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 35217853000:02:003:0392 у Державному земельному кадастрі підлягає скасуванню, оскільки проведена відповідно до проекту із землеустрою, розробленого на підставі пунктів 8 та 39 рішення Піщанобрідської сільської ради, які на даний час скасовані, тобто є незаконною.
З огляду на наявні обставини справи, задоволення вимог про скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації спірної земельної ділянки забезпечитьпоновлення порушених прав та інтересів держави у сфері охорони та збереження територій та об`єктів природно-заповідного фонду, державного контролю за додержанням режиму територій та об`єктів природно-заповідного фонду і природоохоронного законодавства, управління та регулювання у сфері охорони навколишнього природного середовища.
ВИСНОВКИ
На підставі викладеного, за результатами оцінки доказів, обставин справи та вказаних правових положень, Суд вважає, що позовні вимоги Прокурора про скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 35217853000:02:003:0392 є обґрунтованими і такими, що підлягають задоволенню.
РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
Судовими витратами у справі є витрати Прокурора, які здійснені Кіровоградською обласною прокуратурою, на сплату судового збору відповідно до платіжної інструкції № 2246 від 25.09.2024 у сумі 3028 грн, які згідно з приписами статті 129 ГПК України покладаються на Піщанобрідську сільську раду Новоукраїнського району Кіровоградської області.
На підставі вказаних правових норм та керуючись статтями 238, 240 ГПК України ,
в и р і ш и в:
1. Позовні вимоги задовольнити.
2. Скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 35217853000:02:003:0392.
3. Стягнути із Піщанобрідської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області (27037, Кіровоградська область, Новоукраїнський район, с. Піщаний Брід, вул. Незалежності, б. 29; ідентифікаційний код 04365810) на користь Кіровоградської обласної прокуратури (вул. Велика Пермська, буд. 4, м. Кропивницький, 25006; ідентифікаційний код 02910025) 3028 грн компенсації по сплаті судового збору.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо її не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення Суд склав 21.11.2024
Суддя М.К. Закурін
Копії рішення направити в електронній формі до електронного кабінету: заступнику керівника Кіровоградської обласної прокуратури, Державній екологічній інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) та Піщанобрідській сільській раді Новоукраїнського району Кіровоградської області.
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2024 |
Оприлюднено | 25.11.2024 |
Номер документу | 123211738 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про усунення порушення прав власника |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Закурін М.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні