Рішення
від 20.11.2024 по справі 924/727/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29607, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1, e-mail: inbox@km.arbitr.gov.ua, тел.(0382)71-81-84


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" листопада 2024 р. Справа № 924/727/24

м. Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Музики М.В., за участю секретаря судового засідання Крупської В.В., розглянувши справу

за позовом Хмельницької міської ради

до товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія з управління активами "Ефективні інвестиції", яке діє від власного імені, але в інтересах та за рахунок Пайового венчурного інвестиційного фонду "Ефективний плюс" недиверсифікованого виду закритого типу" (ТОВ КУА "Ефективні інвестиції") (ПВІФ "Ефективний плюс"), м. Київ

про внесення змін до договору оренди землі №329/01 від 01.08.2022 року шляхом визнання укладеною додаткової угоди про внесення змін до договору,

представники сторін:

позивача: Крамар А.В. згідно інформації з ЄДРЮО, ФОП та ГФ;

відповідача: адвокат Кіцелюк Ю.Ю. згідно ордеру серії АІ №1721964 від 08.10.2024 року ( в режимі ВКЗ);

ВСТАНОВИВ:

позивач звернувся до суду з позовом, у якому просить, з врахуванням заяви про уточнення позовних вимог, внести зміни до договору оренди землі № 329/01 від 01.08.2022 року, укладеного між Хмельницькою міською радою та ТОВ «Компанія з управління активами «Ефективні інвестиції», яке діє від власного імені, але в інтересах та за рахунок Пайового венчурного інвестиційного фонду «Ефективний Плюс» недиверсифікованого виду закритого типу (ТОВ КУА «Ефективні інвестиції» (ПВІФ «Ефективний Плюс»)), шляхом визнання укладеною додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі №329/01 від 01.08.2022 р. наступного змісту:

Додаткова угода про

внесення змін до договору оренди землі №329/01 від 01.08.2022 року наступного змісту:

«__»


2024 р. м. Хмельницький

Хмельницька міська рада, в особі міського голови Симчишина Олександра Сергійовича, який діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», надалі «Орендодавець», з одного боку, та товариство з обмеженою відповідальністю «Компанія з управління активами «Ефективні інвестиції», яке діє від власного імені, але в інтересах та за рахунок Пайового венчурного інвестиційного фонду «Ефективний Плюс» недиверсифікованого виду закритого типу (ТОВ КУА «Ефективні інвестиції» (ПВІФ «Ефективний Плюс»)), м. Київ, вул. Дегтярівська, 27-Т, літера А, в особі директора Яковлева Олександра Вікторовича, який діє на підставі статуту, надалі «Орендар», з другого боку, уклали додаткову угоду про наступне:

1) п. 5 викласти в новій редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки (земельних ділянок), кадастровий номер 6825085100:05:011:0003, станом на 29.04.2024 становить 12 192 921,00 гри. (дванадцять мільйонів сто дев`яносто дві тисячі дев`ятсот двадцять одна грн. 00 коп.)»;

2) п. 9 викласти в новій редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст. 22 Закону України «Про оренду землі» та розмірі 365 787,63 гри. (триста шістдесят п`ять тисяч сімсот вісімдесят сім грн. 63 коп.) в рік, що становить 3 (три) відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рахунок: №UA048999980334149812000022775, одержувач коштів: ГУК у Хмельницькій обл./Хмельницька мтг/18010600, ЄДРПОУ 37971775, код платежу 18010600, банк одержувача: Казначейство України (ПАП).

Дана додаткова угода складена в двох примірниках, що мають однакову юридичну силу і є невід`ємною частиною договору оренди землі №329/01 від 01.08.2022 р. Невід`ємною частиною додаткової угоди с:

- витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (земельних ділянок) № НВ-6800303462024 від 29.04.2024 р.;

- розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 29.04.2024 р.

Вимоги мотивує тим, що відповідачtv, всупереч п. 13 укладеного із позивачем договору оренди землі №329/01 від 01.08.2022 року, не підписано додаткову угоду в частині зміни нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки.

Ухвалою Господарського суду Хмельницької області від 05.08.2024 року відкрито провадження у справі за позовом Хмельницької міської ради до товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія з управління активами "Ефективні інвестиції", м. Київ про внесення змін до договору оренди землі №329/01 від 01.08.2022 року шляхом визнання укладеною додаткової угоди про внесення змін до договору; призначено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 04.11.2024 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Повноважний представник позивача під час судового розгляду спору вимоги позову підтримала, наполягає на їх задоволенні.

Представник відповідача в судовому засіданні та у відзиві вважає вимоги міської ради необґрунтованими. Звертає увагу, що позивачем не здійснено жодних дій з досудового врегулювання спору та не надіслано пропозиції про внесення змін до договору.

Наголошує на позиції Великої Палати Верховного Суду, викладеній у постанові від 05.06.2024 року у справі №924/2848/22, у якій ВП ВС виснувала, що задоволення позовної вимоги про визнання укладеною додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки комунальної форми власності є неефективним способом захисту та не призведе до стягнення з відповідача орендної плати.

Відтак відповідач підсумовує, що в позові слід відмовити у зв`язку з неефективністю обраного позивачем способу захисту.

Додатково у заяві від 28.10.2024 року стверджує, що відповідачем за даним позовом має бути товариство з обмеженою відповідальністю «Компанія з управління активами «Ефективні інвестиції», яке діє від власного імені, але в інтересах та за рахунок Пайового венчурного інвестиційного фонду «Ефективний Плюс» недиверсифікованого виду закритого типу (ТОВ КУА «Ефективні інвестиції») (ПВІФ «Ефективний Плюс»).

Позивач у відповіді на відзив зауважує на наявності доказів надіслання відповідачу листа з проектом додаткової угоди до договору оренди землі та положеннях п. 36 договору, згідно якого у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується в судовому порядку.

Фактичні обставини справи, встановлені судом.

01.08.2022 року між Хмельницькою міською радою (орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю «Компанія з управління активами «Ефективні інвестиції», яке діє від власного імені, але в інтересах та за рахунок Пайового венчурного інвестиційного фонду «Ефективний Плюс» недиверсифікованого виду закритого типу (ТОВ-КУА «Ефективні інвестиції» (ПВІФ «Ефективний Плюс)) (орендар) укладено договір оренди землі №329/01 (далі договір), за умовами п. 1.1. якого Орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку (земельні ділянки) на підставі рішень десятої сесії міської ради від 15.12.2021 р. № 112, тринадцятої сесії міської ради від 23.02.2022 р. № 80 із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості з кадастровим номером (кадастровими номерами) 6825085100:05:011:0003, яка розташована (які розташовані) в Хмельницькій області, Хмельницькому районі, за межами населених пунктів старостинського округу з центром у селі Олешин.

У п.п. 2, 3, 5 договору визначено, що в оренду передається (передаються) земельна ділянка (земельні ділянки) загальною площею 44287 м.кв. На земельній ділянці (земельних ділянках) розміщені об`єкти нерухомого майна - одна одноповерхова капітальна нежитлова будівля, а також інші об`єкти інфраструктури - проїзди, проходи та площадки площею 18248 м.кв. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки (земельних ділянок), кадастровий номер 6825085100:05:011:0003, на дату укладення договору становить 4 658 155,00 грн. (чотири мільйони шістсот п`ятдесят вісім тисяч сто п`ятдесят п`ять грн. 00 коп.).

Договір укладено на 32 (тридцять два) роки 01.08.2054 року. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк згідно із правилами встановленими ст. 33 Закону України «Про оренду землі» (п. 8 договору).

Відповідно до п. 9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст. 22 Закону України «Про оренду землі» та розмірі 139 744,65 грн. (сто тридцять дев`ять тисяч сімсот сорок чотири грн. 65 коп.) в рік, що становить З (три) відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку (земельні ділянки) державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням її (їх) цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (п. 10 договору).

У п. 13 договору погоджено, що розмір орендної плати переглядається у разі: - зміни умов господарювання, передбачених договором; - зміни граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; - погіршення стану орендованої земельної ділянки (орендованих земельних ділянок) не з вини орендаря, що підтверджено документами; - зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки (земельних ділянок) державної та комунальної власності; в інших випадках, передбачених законом.

За положеннями п. 36 договору зміна його умов здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.

Згідно п. 45 договору цей договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами.

Договір підписано сторонами та скріплено печатками.

Невід`ємними частинами договору є розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності; - витяг (довідка) з нормативної грошової оцінки земельної ділянки (земельних ділянок); - план або схема земельної ділянки (земельних ділянок); - кадастровий план земельної ділянки (земельних ділянок) з відображенням обмежень (обтяжень) у її (їх) використанні та встановлених земельних сервітутів; - витяги з рішення Хмельницької міської ради; - акт встановлення меж земельної ділянки, (земельних ділянок) в натурі (на місцевості); - акт приймання-передачі земельної ділянки (земельних ділянок).

Згідно витягу №НВ-6800303462024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної від 29.04.2024 року, НГО земельної ділянки з кадастровим номером 6825085100:05:011:0003 становить 12192921,00 грн.

Відповідно до розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної форми власності, розмір орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 6825085100:05:011:0003 становить 365787,63 грн. за рік (3% від НГО).

01.08.2024 року Хмельницька міська рада надіслала відповідачу лист із оригіналом додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі №329/01 від 01.08.2022 року в частині зміни нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки та розміру орендної плати.

Проте, у зв`язку з не підписанням відповідачем додаткової угоди, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Позиція суду.

Статтею 15 Цивільного кодексу України визначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно положенням ст. 16 Цивільного кодексу України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

При цьому захист, відновлення порушеного або оспорюваного права чи охоронюваного законом інтересу відбувається, в тому числі, шляхом звернення з позовом до суду.

У ч. 2 ст. 16 Цивільного кодексу України визначені способи здійснення захисту цивільних справ та інтересів судом. Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам.

За змістом положень вище зазначених норм права розпорядження своїм правом на захист є приписом цивільного законодавства і полягає в наданні особі, яка вважає свої права порушеними, невизнаними або оспорюваними, можливості застосувати способи захисту, визначені законом або договором. Відповідна правова позиція міститься в постанові Верховного Суду від 29.08.2023 року у справі № 910/5958/20.

Зокрема, способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права; припинення дії, яка порушує право; примусове виконання обов`язку в натурі; зміна правовідношення; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Також, суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.

Предметом позову у цій справі є вимога орендодавця до орендаря про визнання укладеною додаткової угоди про зміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки та, відповідно, розміру орендної плати.

Частиною 1 статті 3 Земельного кодексу України регламентовано, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

За змістом частини 9 статті 93 Земельного кодексу України відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Згідно зі статтею 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

У пункті 3 частини 1 статті 3 Цивільного кодексу України закріплено, що серед загальних засад цивільного законодавства є, зокрема, свобода договору.

Частинами 1 та 3 статті 626 Цивільного кодексу України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору.

У статті 627 Цивільного кодексу України закріплено принцип свободи договору та визначено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Частиною 1 статті 628 Цивільного кодексу України визначено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до частини 1 статті 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно із частинами 1 - 3 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

Відповідно до статті 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

У частинах 1 та 2 статті 648 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту. Особливості укладення договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування встановлюються актами цивільного законодавства.

Відповідно до частин 1 - 3 статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Згідно із частиною 1 статті 652 Цивільного кодексу України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання.

У постанові від 09.11.2021 р. у справі № 635/4233/19 Велика Палата Верховного Суду, проаналізувавши зазначені вище норми права, виснувала, що за загальними правилами договори укладаються сторонами цивільних правовідносин, різновидами яких є правовідносини, які виникають з договорів оренди землі, на принципах рівності сторін, свободи договору, з урахуванням обов`язкових вимог щодо такого виду договорів та зазначенням його істотних умов і у відповідній формі.

Відповідно до статті 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

У статті 13 Закону України "Про оренду землі" вказано, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

За змістом статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до частин 1, 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно із частиною 2 статті 23 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін.

Частиною 3 статті 22 Закону України "Про оренду землі" визначено, що розрахунки щодо орендної плати за земельні ділянки, що перебувають у державній і комунальній власності, здійснюються виключно у грошовій формі.

За змістом частини 4 статті 23 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності, передані в оренду на земельних торгах, не може бути зменшена за згодою сторін протягом строку дії договору оренди, а також у разі його поновлення.

Отже, договір оренди землі є цивільно-правовим договором оренди (найму), що регулюється Цивільним кодексом України, іншими нормативними актами. Особливості правового регулювання відносин з оренди землі обумовлюються, зокрема, формою власності на земельні ділянки, що орендуються.

Так, норми, що регулюють розмір, форму та порядок внесення орендної плати за землі державної та комунальної власності, характеризуються більшим ступенем імперативності регулювання порівняно із землями приватної власності.

Зокрема, для визначення розміру орендної плати за землі державної та комунальної власності базою для обрахунку є нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Порядок проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок встановлено Законом України "Про оцінку земель".

Статтею 13 Закону України "Про оцінку земель" встановлено випадки обов`язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок. Відповідно до абзацу 2 частини 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

За змістом статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Стаття 20 Закону України «Про оцінку земель» регламентує, що за результатами бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Пунктом 271.2 статті 271 Податкового кодексу України встановлено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Положеннями пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Отже, нормативна грошова оцінка земель встановлюється шляхом затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка здійснюється відповідною сільською, селищною, міською радою. Зазначене імперативне регулювання унеможливлює встановлення нормативної грошової оцінки земельних ділянок договором, зокрема договором між органом місцевого самоврядування і орендарем.

Водночас обов`язковість врахування нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності під час визначення розміру орендної плати встановлена законом (абзац 2 частини 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель").

Таким чином, із системного аналізу приписів Закону України "Про оренду землі", Закону України "Про оцінку земель", Податкового кодексу України слідує висновок, що зміна нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності призводить до зміни розміру орендної плати.

В орендаря земельної ділянки державної або комунальної власності з моменту введення в дію нормативної грошової оцінки земельної ділянки виникає обов`язок сплачувати орендну плату відповідно до зміненої нормативної грошової оцінки.

Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності змінюється також розмір орендної плати. Зазначене відповідає положенням частини 2 статті 632 Цивільного кодексу України, відповідно до якої зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Враховуючи викладене, з моменту початку застосування відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України нового розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності автоматично змінюються і права та обов`язки сторін договору оренди в частині розміру орендної плати, якщо він визначений у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2024 р. у справі № 914/2848/22 (провадження № 12-66гс23).

У той же час, під час розгляду даної справи відповідач жодним чином не заперечував проти розміру нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, яка згідно Витягу №НВ-6800303462024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки становить 12192921,00 грн., а посилався лише на недотримання позивачем порядку досудового вирішення спору, у зв`язку з чим вважав поданий позивачем позов про внесення змін до договору оренди земельної ділянки передчасним.

Вказані заперечення, з огляду на викладене вище правове регулювання спірних правовідносин, розцінюється судом критично, оскільки зміна нормативної грошової оцінки землі за спірним договором оренди відбулась автоматично та не залежить від вчинення чи невчинення будь-яких дій орендодавцем чи орендарем. Окрім того, матеріали справи містять докази надіслання відповідачу оригіналу додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі №329/01 від 01.08.2022 року, а саме, опис вкладення в цінний лист та реєстр поштових відправлень, який також містить трек-номер відправлення, за результатами відстеження якого судом встановлено, що відповідач отримав примірник додаткової угоди 06.08.2024 року.

Водночас, згідно ст. 236 ГПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Стаття 13 Закону України «Про судоустрій та статус суддів» унормовує, що висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.

Так, Велика Палата Верховного Суду неодноразово наголошувала, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам (див., зокрема, пункт 57 постанови Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17, пункт 89 постанови Великої Палати Верховного Суду від 22.09.2020 у справі № 910/3009/18, пункт 55 постанови Великої Палати Верховного Суду від 22.06.2021 у справі № 334/3161/17).

Як зазначено вище, предметом позову є внесення змін до договору оренди земельної ділянки комунальної форми власності в частині зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що впливає на розмір орендної плати.

Суд звертається до висновку Великої Палати Верховного Суду, викладеного у постанові від 05.06.2024 р. у справі № 914/2848/22, де переглядались рішення судів попередніх інстанцій, якими частково задоволені позовні вимоги Східницької селищної ради до Приватного підприємства фірма "Курорт-сервіс" про визнання укладеною додаткової угоди від 02.09.2022 до договору оренди землі від 06.09.2004, згідно з якою внесено зміни в частині розміру орендної плати у зв`язку з затвердженням нової технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Так, Велика Палата Верховного Суду у пунктах 101-103 постанови від 05.06.2024 у справі № 914/2848/22 зазначила:

"Отже, нормативна грошова оцінка земель встановлюється шляхом затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка здійснюється відповідною сільською, селищною, міською радою. Зазначене імперативне регулювання унеможливлює встановлення нормативної грошової оцінки земельних ділянок договором, зокрема договором між органом місцевого самоврядування і орендарем.

Водночас обов`язковість врахування нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності під час визначення розміру орендної плати встановлена законом (абзац другий частини першої статті 13 Закону України "Про оцінку земель"). Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності змінюється також розмір орендної плати. Зазначене відповідає положенням частини другої статті 632 ЦК України, відповідно до якої зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Велика Палата Верховного Суду висновує, що з моменту початку застосування відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України нового розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності автоматично змінюються і права та обов`язки сторін договору оренди в частині розміру орендної плати, якщо він визначений у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки".

Отже, введення нового розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок автоматично змінює і права та обов`язки сторін договору оренди від 01.08.2022 року в частині розміру орендної плати, у тому числі і для відповідача як для орендаря за договором.

За змістом частини першої статті 2 ГПК України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Зазначений захист має бути ефективним, тобто повинен здійснюватися з використанням такого способу захисту, який може відновити, наскільки це можливо, відповідні права, свободи й інтереси позивача (аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17).

Велика Палата Верховного Суду у пунктах 106-110 постанови від 05.06.2024 у справі № 914/2848/22 зауважила, що задоволення позовної вимоги про визнання укладеною спірної додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки державної або комунальної власності, які пов`язані тільки зі зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки, не приведе до захисту прав чи інтересів позивача, оскільки судове рішення про визнання укладеною спірної додаткової угоди не матиме наслідком стягнення з відповідача орендної плати відповідно до зміненого розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Отже, зазначена позовна вимога не відповідає критеріям належного та ефективного способу захисту прав.

Орендодавець у випадку зміни розміру орендної плати у зв`язку зі зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної чи комунальної власності вправі вимагати від орендаря сплати орендної плати у зміненому розмірі, в тому числі і шляхом звернення до суду з позовом про стягнення спірної суми.

Належному способу захисту орендодавця у такому випадку відповідає позовна вимога про стягнення орендної плати, не сплаченої орендарем. Водночас несплачена орендна плата підлягає стягненню за весь період прострочення з моменту початку застосування відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України рішення ради щодо зміни розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності.

Отже, позовна вимога про внесення змін до договору оренди землі в частині розміру орендної плати не відповідає належному способу захисту, а її задоволення не може призвести до захисту прав позивача, які він вважає порушеними.

Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку, що позивач, заявивши вимогу про визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі в частині зміни розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, обрав неналежний спосіб захисту, позаяк задоволення відповідної вимоги не призведе до сплати відповідачем орендної плати в більшому розмірі за весь період дії нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Обрання позивачем неналежного способу захисту своїх прав є самостійною підставою для відмови в позові (постанови Великої Палати Верховного Суду від 19.01.2021 у справі № 916/1415/19 (провадження № 12-80гс20, пункт 6.21), від 02.02.2021 у справі № 925/642/19 (провадження № 12-52гс20, пункт 54), від 22.06.2021 у справі № 200/606/18 (провадження № 14-125цс20, пункт 76), від 01.03.2023 у справі № 522/22473/15-ц (провадження № 12-1 Згс22, пункт 127).

Ураховуючи наведене та правову позицію Великої Палати Верховного Суду у справі № 914/2848/22, оскільки звернення до суду із застосуванням неналежного способу захисту є самостійною підставою для відмови в позові, позовна вимога про внесення змін до договору оренди землі, які пов`язані лише зі зміною розміру орендної плати та зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки, задоволенню не підлягає (така ж позиція викладена Верховним Судом у постанові від 25.09.2024 року у справі №909/752/23).

Вказане має наслідком відмову в задоволенні позову.

У відповідності до пункту 2 частини 4 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір та інші судові витрати в разі відмови в позові покладаються на позивача. В даному випадку, у зв`язку із прийняттям судового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, судом, у відповідності до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати позивача, пов`язані зі сплатою судового збору, покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст. 2, 12, 20, 129, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

в задоволенні позову відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складено 21.11.2024 року

СуддяМ.В. Музика

Віддрук. у 1 прим.: 1 - до справи; сторонам в електронні кабінети

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення20.11.2024
Оприлюднено25.11.2024
Номер документу123212364
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —924/727/24

Рішення від 20.11.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 04.11.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 22.10.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 11.10.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 01.10.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 05.08.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні