Рішення
від 19.11.2024 по справі 305/1138/24
РАХІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Єдиний унікальний номер 305/1138/24

Провадження по справі 2/305/493/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19.11.2024 року місто Рахів

Рахівський районний суд Закарпатської області у складі: головуючого - судді Дочинця С.І., при секретарі Веклюк А.В., за участі представника позивача ОСОБА_1 , відповідача ОСОБА_2 , представника відповідача ОСОБА_3 , розглянувши в відкритому судовому засіданні в приміщенні Рахівського районного суду Закарпатської області за правилами загального позовного провадження за позовною заявоюТячівської окружної прокуратури Закарпатської області, поданою в інтересах держави в особі Закарпатської обласної державної адміністрації (Закарпатської обласної військової адміністрації) до Рахівської районної державної адміністрації Закарпатської області (Рахівська районна військова адміністрація), ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача: Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України», про визнання недійсним розпорядження та договорів купівлі-продажу, скасування державних реєстрацій та повернення земельних ділянок у державну власність,-

ВСТАНОВИВ:

Тячівська окружна прокуратура Закарпатської області, діючи в інтересах держави в особі Закарпатської обласної державної адміністрації (Закарпатської обласної військової адміністрації) звернулася до суду із позовною заявою до Рахівської районної державної адміністрації Закарпатської області (Рахівська районна військова адміністрація), ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача: Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України», про визнання недійсним розпорядження та договорів купівлі-продажу, скасування державних реєстрацій та повернення земельних ділянок у державну власність.

Свої позовні вимоги позивач мотивує тим, що Тячівською окружною прокуратурою встановлено підстави для вжиття заходів представницького характеру у зв`язку з порушенням Рахівською РДА вимог земельного законодавства при розпорядженні земельною ділянкою лісогосподарського призначення, що перебувала на той час у постійному користуванні Державного підприємства «Ясінянське лісомисливське господарство», правонаступником якого станом на теперішній час є Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України».

Встановлено, що на підставі розпорядження голови Рахівської районної державної адміністрації № 116 від 07.04.2003 «Про передачу у приватну власність земельних ділянок» ОСОБА_2 передано у приватну власність 3 земельні ділянки площею 0,29 га, площею 0,11 га та площею 0,05га, загальною площею 0,45 га, для ведення особистого селянського господарства, які розташовані за межами населеного пункту в урочищі Свидовець на території Ясінянської селищної ради Рахівського району Закарпатської області.

На підставі вказаного розпорядження місцевої адміністрації, 25.04.2003 ОСОБА_2 видано державний акт на право приватної власності на землю серії ІІІ-ЗК № 032948.

З витягів із Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-2102604552018, № НВ-2102604462018 та № НВ-2102604492018 від 12.04.2018 вбачається, що 18.09.2013 Управлінням Держземагентства у Рахівському районі, на підставі державного акта на право приватної власності на землю серії ІІІ-ЗК № 032948 від 25.04.2003 та технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), розробленої Закарпатською регіональною філією ДП «Центр ДЗК», здійснено в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровимм номерами 2123656200:05:001:0005 площею 0,29 га, 2123656200:05:001:0006 площею 0,11 га та 2123656200:05:001:0007 площею 0,05 га, для ведення особистого селянського господарства.

За тим, 18.04.2018 здійснено державну реєстрацію права власності ОСОБА_2 на вищевказані земельні ділянки в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, що підтверджується відповідними довідками.

Після чого, на підставі договорів купівлі продажу №№ 44, 45 та 46 від 20.04.2018, ОСОБА_2 відчужено земельні ділянки з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005, 2123656200:05:001:0006 та 2123656200:05:001:0007 на користь ОСОБА_4 , який є власником таких й на даний час, що підтверджується тими ж вищезазначеними довідками, а також самими договорами.

Однак, вважає, що у зв`язку із порушенням вимог земельного та лісового законодавства при наданні ОСОБА_2 у приватну власність земельних ділянок з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005, 2123656200:05:001:0006 та 2123656200:05:001:0007 загальною площею 0,45 га, вважаю, що розпорядження голови Рахівської РДА № 116 від 07.04.2003 та договори купівлі-продажу земельних ділянок №№ 44, 45 та 46 від 20.04.2018 підлягають визнанню недійсними, державна реєстрація земельних ділянок в Державному земельному кадастрі та державна реєстрація права приватної власності на земельні ділянки в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно підлягають скасуванню, а спірні земельні ділянки поверненню у державну власність.

Згідно з висновком експерта № 15/52 від 07.07.2020, складеного за результатами проведення земельно-технічної експертизи у кримінальному провадженні № 42020071160000003, вбачається, що земельні ділянки з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005, 2123656200:05:001:0006 та 2123656200:05:001:0007 повністю накладаються на землі лісогосподарського призначення, що перебувають у постійному користуванні Державного підприємства «Ясінянське лісомисливське господарство».

Також зазначають, що наведене підтверджується також пояснювальною запискою із технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) державної власності, що перебувають у постійному користуванні державного підприємства «Ясінянське ЛМГ» на підставі державного акта на право постійного користування на право постійного користування землею серії І-ЗК № 000378 від 18.12.1996 та розташовані за межами населених пунктів на території Ясінянської селищної ради Рахівського району Закарпатської області (Свидовецьке лісництво, квартали 1 - 13, 15). Зокрема, зазначено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005, 2123656200:05:001:0006 та 2123656200:05:001:0007, власником яких є ОСОБА_4 , накладаються на землі лісогосподарського призначення.

Поряд з тим, вказаний факт підтверджується актами перевірок дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки за №1473-ДК/1353/АП/09/01-19 від 19.12.2019, №1434-ДК/1314/АП/09/01-19 від 11.12.2019, №1474-ДК/1354/АП/09/01-19 від 19.12.2019 складеними працівниками Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області, а також фрагментом картографічних матеріалів з нанесеними межами кварталів №6, 9 та 10 Свидовецького лісництва, наданим ВО «Укрдержліспроект».

Отже, земельні ділянки з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005 площею 0,29 га, 2123656200:05:001:0006 площею 0,11га та 2123656200:05:001:0007 площею 0,05 га сформовані та передані у приватну власність ОСОБА_2 за рахунок земель лісогосподарського призначення, що перебувають у постійному користуванні державного лісогосподарського підприємства на підставі державного акта на право постійного користування землею серії І-ЗК № 000378 від 18.12.1996.

З цього приводу зазначають, що право користування ДП «Ясінянське ЛМГ» на земельну ділянку з кадастровим номером 2123656200:08:001:0695 посвідчується державним актом на право постійного користування землею серії І-ЗК № 000378, виданого 18.12.1996 на підставі розпорядження голови Рахівської районної державної адміністрації № 360 від 18.12.1996.

Разом з тим, постановою Кабінету Міністрів України № 1003 від 07.09.2022 «Деякі питання реформування управління лісової галузі», утворено державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» та приєднано до нього спеціалізовані державні лісогосподарські підприємства, які належать до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів.

Отже, Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» є правонаступником прав ДП «Ясінянське ЛМГ», зокрема, в частині права на користування земельними ділянками лісогосподарського призначення, набутого на підставі державного акта на право постійного користування землею серії І-ЗК № 000378 від 18.12.1996.

Разом з тим, керуючись ч. 4 ст. 84 ЗК України, ч. 2 ст. 56 ЗК України, ч. ч. 1, 2 ст. 149 ЗК України, зазначають, що згідно з листом філії «Ясінянське лісомисливське господарство» ДП «Ліси України» № 277/21.36-2024 від 04.03.2024, погодження на вилучення з постійного користування земельних ділянок з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005, 2123656200:05:001:0006 та 2123656200:05:001:0007, які розташовані у кварталі 6 виділи 32, 35, 43, кварталі 10 виділ 1, кварталі 9 виділ 9 Свидовецького лісництва відповідно, не надавалось.

Також зазначили, що цільове призначення спірних земельних ділянок землі лісового фонду, визначено на підставі розпорядження Рахівської районної державної адміністрації № 360 від 18.12.1996, на підставі якого в свою чергу й видано лісогосподарському підприємству державний акт на право постійного користування землею серії І-ЗК № 000378 від 18.12.1996.

Натомість, розпорядження голови Рахівської районної державної адміністрації № 116 від 07.04.2003 «Про передачу у приватну власність земельних ділянок» не містить відомостей про зміну цільового призначення спірних земельних ділянок із земель лісового фонду на землі сільськогосподарського призначення.

Таким чином, оскільки розпорядження голови Рахівської районної державної адміністрації № 116 від 07.04.2003 «Про передачу у приватну власність земельних ділянок» видане з порушенням ст.ст. 20, 84, 149 ЗК України, позаяк призвело до передачі у приватну власність ОСОБА_2 земельних ділянок лісогосподарського призначення, вказане розпорядження Рахівської районної державної адміністрації є незаконним та підлягає визнанню недійсним на підставі ст. ст. 16, 21 Цивільного кодексу України та ст. 21, 152 Земельного кодексу України.

Разом з тим, підставі договорів купівлі-продажу земельних ділянок № 44, 45 та 46 від 20.04.2018, ОСОБА_2 відчужив земельні ділянки з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005 площею 0,29 га, 2123656200:05:001:0006 площею 0,11 га та 2123656200:05:001:0007 площею 0,05 га на користь ОСОБА_4 .

Враховуючи те, що розпорядження голови Рахівської районної державної адміністрації № 116 від 07.04.2003 «Про передачу у приватну власність земельних ділянок» видане з порушенням норм земельного законодавства, договори купівлі-продажу земельних ділянок № 44, 45 та 46 від 20.04.2018, підлягають визнанню недійсним на підставі ч. 1 ст. 203 та ч. 1 ст.215 ЦК України, оскільки цивільний оборот земель лісогосподарського призначення є обмеженим відповідно до ст. 84 Земельного кодексу України та ст. 178 Цивільного кодексу України.

Отже, на даний час повноваження на володіння, користування та розпорядження земельними ділянками лісогосподарського призначення належать до компетенції обласних державних адміністрацій.

Відповідно, перебування земельних ділянок з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005 площею 0,29 га, 2123656200:05:001:0006 площею 0,11га та 2123656200:05:001:0007 площею 0,05 га у власності ОСОБА_4 створює перешкоди Закарпатській обласній державній адміністрації у володінні, користуванні та розпорядженні вказаними земельними ділянками лісогосподарського призначення, у зв`язку з чим, порушені права та законні інтереси держави у даних правовідносинах підлягають захисту шляхом зобов`язання ОСОБА_4 повернути земельні ділянки з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005, 2123656200:05:001:0006 та 2123656200:05:001:0007 у власність держави в особі Закарпатської обласної державної адміністрації.

Відповідно, з метою ефективного захисту порушеного права в даних правовідносинах, підлягає також скасуванню в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державна реєстрація права власності ОСОБА_4 на земельні ділянки з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005, 2123656200:05:001:0006 та 2123656200:05:001:0007 з одночасним припинення права власності такого на вказані земельні ділянки.

Розпорядженням голови Рахівської районної державної адміністрації №116 від 07.04.2003 «Про передачу у приватну власність земельних ділянок» спірні земельні ділянки незаконно віднесено до земель сільськогосподарського призначення, водночас з наведених у позовній заяві доказів встановлено, що такі належать до земель державної власності лісогосподарського призначення.

Отже, Рахівською районною державною адміністрацією незаконно змінено цільове призначення земельних ділянок.

Більше того, відповідно до абзацу 1 пункту 2Розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Державний земельний кадастр»земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.

Так, право користування на земельні ділянки лісогосподарського призначення, розташовані у Свидовецькому лісництві виникло у ДП «Ясінянське ЛМГ» з 18.12.1996, з дати видачі лісогосподарському підприємству державного акта на право постійного користування землею серії І-ЗК № 000378 від 18.12.1996.

Отже, з урахуванням приписів абзацу 1 пункту 2Розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Державний земельний кадастр», земельні ділянки лісогосподарського призначення ДСГП «Ліси України» (правонаступника ДП «Ясінянське ЛМГ») є сформованими з дати виготовлення вказаного державного акта.

Водночас, відповідно до інформації з Державного земельного кадастру, відносно одних і тих частин земної поверхні зареєстровані одночасно земельні ділянки з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005, 2123656200:05:001:0006, 2123656200:05:001:0007, які належать ОСОБА_4 , а також 2123656200:06:001:0118 та 2123656200:05:001:0026, які перебувають у постійному користуванні ДСГП «Ліси України» на підставі державного акта на право постійного користування землею серії І-ЗК № 000378 від 18.12.1996.

За наведених обставин, подальша наявність відомостей щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005, 2123656200:05:001:0006 та 2123656200:05:001:0007 у Державному земельному кадастрі із вказаним незаконним цільовим призначенням порушуватиме принципи об`єктивності, достовірності, повноти відомостей та унеможливить відновлення порушеного права держави, у власності якої повинна перебувати спірна земельна ділянка.

Враховуючи наведене, з метою ефективного захисту та поновлення прав держави, належним та ефективним способом захисту інтересів держави у спірних правовідносинах є також скасування у Державному земельному кадастрі державних реєстрацій земельних ділянок з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005, 2123656200:05:001:0006 та 2123656200:05:001:0007.

Зазначають, що фактично відбулась незаконна безоплатна передача земель лісового фонду у приватну власність некомпетентним органом державної влади, без вилучення та зміни цільового призначення.

При цьому, повернення у власність держави в особі Закарпатської обласної державної адміністрації земельних ділянок є єдиним пропорційним і належним способом відновлення порушених інтересів держави у вказаному спорі.

Підставою для представництва прокурором інтересів держави в особі Закарпатської обласної державної адміністрації шляхом подання позову є неправомірне вибуття вказаної земельної ділянки із державної власності, що, у свою чергу, призвело до заподіяння шкоди інтересам держави, при тому, що Закарпатською обласною державною адміністрацією як уповноваженим суб`єктом не вжито заходів, у тому числі позовного характеру, щодо її повернення.

Участь прокурора у вказаній справі, є законною, не порушує справедливого балансу та зумовлена не тільки захистом державного, але й публічного інтересу, який полягає в захисті прав держави.

З огляду на викладене просять визнати недійсним розпорядження голови Рахівської районної державної адміністрації № 116 від 07.04.2003 «Про передачу у приватну власність земельних ділянок»; Визнати недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки № 44 від 20.04.2018; визнати недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки № 45 від 20.04.2018; визнати недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки № 46 від 20.04.2018; скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права приватної власності ОСОБА_4 на земельну ділянку з кадастровим номером 2123656200:05:001:0005 площею 0,29 га; скасувати державну реєстрацію права приватної власності ОСОБА_4 на земельну ділянку з кадастровим номером 2123656200:05:001:0006 площею 0,11 га; касувати державну реєстрацію права приватної власності ОСОБА_4 на земельну ділянку з кадастровим номером 2123656200:05:001:0007 площею 0,05 га; визнати незаконною та скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 2123656200:05:001:0005 площею 0,29 га для ведення особистого селянського господарства; визнати незаконною та скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 2123656200:05:001:0006 площею 0,11 га для ведення особистого селянського господарства; визнати незаконною та скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 2123656200:05:001:0007 площею 0,05 га для ведення особистого селянського господарства; зобов`язати ОСОБА_4 повернути у власність держави в особі Закарпатської обласної державної адміністрації земельні ділянки: з кадастровим номером 2123656200:05:001:0005 площею 0,29 га, з кадастровим номером 2123656200:05:001:0006 площею 0,11 га, з кадастровим номером 2123656200:05:001:0007 площею 0,05 га.

Також просить стягнути з відповідачів на користь Закарпатської обласної прокуратури судові витрати у справі.

Ухвалою судді Рахівського районного суду Закарпатської області Дочинця С.І. від 03.05.2024 відкрито провадження у справі. Вирішено розгляд справи проводити в порядку загального позовного провадження.

В подальшому, виконувач обов`язків керівника Тячівської окружної прокуратури Закарпатської області Олександр Фістер звернувся в суд з заявою про забезпечення позову,

Ухвалою суду від 22.05.2024 року заяву виконувача обов`язків керівника Тячівської окружної прокуратури Закарпатської області О. Фістер про забезпечення позову задоволено. До вирішення справи по суті та набрання рішенням суду законної сили, забезпечено позов шляхомнакладення арешту на земельні ділянки з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005 площею 0,29 га, 2123656200:05:001:0006 площею 0,11 га та 2123656200:05:001:0007 площею 0,05 га, що розташовані за межами населеного пункту в урочищі Свидовець на території Ясінянської селищної ради Рахівського району Закарпатської області.

Представник позивача, Тячівської окружної прокуратури, ОСОБА_1 у судовому засіданні підтримала подану позовну заяву та просила її задовольнити.

Відповідач ОСОБА_2 та представник відповідача ОСОБА_3 , у судовому засіданні просили відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. Крім того, просили долучити до матеріалів справи лист Ясінянського державного лісомисливського підприємства №96 від 05.03.2003 року та договір обміну будівлі на земельну ділянку від 28.04.2003 року. Також зазначили, що директор Ясінянського ДЛМП у 2003 звернувся з пропозицією до ОСОБА_2 з метою надання згоди останнього на проведення обміну нежитлової будівлі на земельну ділянку 0,45 га, на що ОСОБА_2 погодився. Тобто Ясінянським ДЛМП було передано ОСОБА_2 земельну ділянку загальною площею 0,45 га, а ОСОБА_2 передано Ясінянському ДЛМП будівлю загальною площею 305 кв.м. та земельну ділянку під будівлею. Крім того, ОСОБА_2 зазначив, що не проти задоволення позовних вимог, однак при умові, що йому повернуть будівлю.

Представник відповідача Рахівської районної державної адміністрації Закарпатської області (Рахівська районна військова адміністрація) про день, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином шляхом отримання судової повістки про виклик до суду. У судове засідання не з`явився, про причини неявки суд не повідомив.

Відповідач ОСОБА_4 про день, час та місце розгляду справи повідомлявся як шляхом надсилання судового виклику на зареєстровану адресу проживання, про що свідчить інформація з трекінгу Укрпошти, так і шляхом опублікування оголошення про виклик особи, зареєстроване місце проживання (перебування), місцезнаходження чи місце роботи якого невідоме. У судове засідання не з`явився, про причини своєї неявки не повідомив. Клопотань про відкладення розгляду справи чи про свою обов`язкову участь також не подав.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» про день, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином шляхом надсилання виклику до суду в його особистий електронний кабінет. Представник третьої особи у судове засідання не з`явився. Натомість від представника третьоїособи надійшло клопотання про розгляд справи за їх відсутності.

Суд, дослідивши матеріали справи та додані до неї письмові докази, встановив наступні обставини.

З листа Ясінянського державного лісомисливського підприємства №96 від 05.03.2003 року, направленого ОСОБА_2 , вбачається, що директор Ясінянського ДЛМП просить дати згоду на проведення обміну будівлі та на земельну ділянки 0,45 га.

Згідно договору обміну будівлі на земельну ділянку від 28.04.2003 року, Ясінянським ДЛМП передано ОСОБА_2 земельну ділянку площею 0,29 га, 0,11 га та 0,05 га, загальною площею 0,45 га, а ОСОБА_2 передано Ясінянському ДЛМП будівлю загальною площею 305 кв.м. та земельну ділянку під будівлею.

Як вбачається з розпорядження голови Рахівської районної державної адміністрації № 116 від 07.04.2003 «Про передачу у приватну власність земельних ділянок» ОСОБА_2 передано у приватну власність 3 земельні ділянки площею 0,29 га, площею 0,11 га та площею 0,05га, загальною площею 0,45 га, для ведення особистого селянського господарства, які розташовані за межами населеного пункту в урочищі Свидовець на території Ясінянської селищної ради Рахівського району Закарпатської області.

Відповідно до державного акту на право приватної власності на землю серії ІІІ-ЗК № 032948, виданого 25.04.2003 року Рахівською РДА, він посвідчує право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 0,45 га.

Згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-2102604552018, НВ-2102604462018, НВ-2102604492018 від 12.04.2018 року, земельні ділянки з кадастровим номером 2123656200:05:001:0005 площею 0,29 га, з кадастровим номером 2123656200:05:001:0006 площею 0,11 га, з кадастровим номером 2123656200:05:001:0007 площею 0,05 га належить на праві власності ОСОБА_2 на підставі державного акту серії ІІІ-ЗК № 032948 від 25.04.2003 року.

На підставі договорів купівлі продажу №№ 44, 45 та 46 від 20.04.2018, ОСОБА_2 відчужено земельні ділянки з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005, 2123656200:05:001:0006 та 2123656200:05:001:0007 на користь ОСОБА_4 .

Відповідно до інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №352390915, №352390950, №352390967 від 30.10.2023 року, державним реєстратором зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 13.04.2018 право власності за ОСОБА_4 на земельні ділянки з кадастровим номером 2123656200:05:001:0005 площею 0,29 га, з кадастровим номером 2123656200:05:001:0006 площею 0,11 га, з кадастровим номером 2123656200:05:001:0007 площею 0,05 га на підставі договорів купівлі продажу серія та номер 44,45,46 від 20.04.2018 року.

Згідно з висновком експерта № 15/52 від 07.07.2020, складеного за результатами проведення земельно-технічної експертизи у кримінальному провадженні № 42020071160000003, вбачається, що земельні ділянки з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005, 2123656200:05:001:0006 та 2123656200:05:001:0007 повністю накладаються на землі лісогосподарського призначення, що перебувають у постійному користуванні Державного підприємства «Ясінянське лісомисливське господарство».

Згідно розпорядження голови Закарпатської ОДА № 570 від 23.08.2018 «Про надання згоди на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), надано згоду ДП «Ясінянське ЛМГ» на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), загальною площею 29500,6 га.

На підставі вказаного розпорядження ТОВ «Ланд ком» виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) державної власності, що перебувають у постійному користуванні державного підприємства «Ясінянське ЛМГ» для ведення лісового господарства та пов`язаних з ним послуг.

Як вбачається з пояснюваної записки, що є складовою вказаної технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) державної власності, що перебувають у постійному користуванні державного підприємства «Ясінянське ЛМГ» на підставі державного акта на право постійного користування на право постійного користування землею серії І-ЗК № 000378 від 18.12.1996 та розташовані за межами населених пунктів на території Ясінянської селищної ради Рахівського району Закарпатської області (Свидовецьке лісництво, квартали 1 - 13, 15). Зокрема, зазначено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005, 2123656200:05:001:0006 та 2123656200:05:001:0007, власником яких є ОСОБА_4 , накладаються на землі лісогосподарського призначення.

Відповідно до актів перевірок дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки за №1473-ДК/1353/АП/09/01-19 від 19.12.2019, №1434-ДК/1314/АП/09/01-19 від 11.12.2019, №1474-ДК/1354/АП/09/01-19 від 19.12.2019 складеними працівниками Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області, а також згідно фрагментів картографічних матеріалів з нанесеними межами кварталів №6, 9 та 10 Свидовецького лісництва, наданим ВО «Укрдержліспроект», межі земельних ділянок що перебувають у постійному користуванні державного лісогосподарського підприємства на підставі державного акта на право постійного користування землею серії І-ЗК № 000378 від 18.12.1996 площею 32304,20 га не встановлені, а відомості до Державного земельного кадастру не внесені, встановити, яка частина земельних ділянок з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005 площею 0,29 га, 2123656200:05:001:0006 площею 0,11га та 2123656200:05:001:0007 площею 0,05 га передано у приватну власність без вилучення у землекористувача чи/або припинення права постійного користування землею є неможливим. Крім того, відповідно до відомостей з Державного земельного кадастру, перенесених з Державного реєстру земель, вищевказані земельні ділянки знаходиться на землях, наданих у постійне користування ДП «Ясінянське ЛМГ» (Свидовецьке лісництво), землі лісогосподарського призначення, ліс угіддя плантації деревні і чагарник.

Згідно державного акту на право постійного користування землею серії І-ЗК № 000378 від 18.12.1996 та виданого Ясінянському державному лісомисливському підприємству, Рахівською районною Радою народних депутатів Рахівського району Закарпатської області, зазначеному землекористувачу надається у постійне користування 32304,2 гектара землі в межах згідно з планом землекористування. Землю надано у постійне користування для ведення лісового та мисливського господарства, відповідно до розпорядження голови Рахівської райдержадміністрації від 18.12.1996 №360.

Як вбачається з наказу від 28.10.2022 року №881, ДП «Ясінянське ЛМГ» припинено шляхом приєднання до Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України».

Наказом Державного агентства лісових ресурсів України № 145 від 17.01.2023 «Про затвердження передавального акту державного підприємства «Ясінянське лісомисливське господарство» затверджено відповідний передавальний акт від 16.01.2023. Згідно з вказаним актом спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» є правонаступником всього майна, усіх прав та обов`язків державного підприємства «Ясінянське лісомисливське господарство».

Тячівською окружною прокуратурою, на виконання ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», повідомлено (лист №07.52-104-5527вих-23 від 03.11.2023) Закарпатську обласну державну адміністрацію про виявлені порушення, на що отримано відповідь за №17907/06-16 від 21.11.2023 про те, що у зв`язку із відсутністю коштів, достатніх для сплати судового збору за подання позовних вимог до суду, облдержадміністрація просить розглянути можливість захисту інтересів держави в особі Закарпатської ОДА із порушенням питань у судовому порядку органами прокуратури.

Листом №07.52-104-2737 вих-24 від 26.04.2024 окружною прокуратурою проінформовано Закарпатську обласну державну (військову) адміністрацію що у зв`язку з невжиттям уповноваженим органом заходів, буде звернено з позовом до суду в інтересах держави.

Вирішуючи заявлені позовні вимоги, суд керується наступним.

Відповідно до ч. 1 ст. 14 Конституції України, ч. 1 ст.1Земельного кодексуУкраїни (далі - ЗК України), земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Відповідно до ч. 2 ст. 14 Конституції України, право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно п.1ч.1ст.13Лісового кодексуУкраїни (далі-ЛК Українив редакціїна часвиникнення спірнихправовідносин)до відання обласних Рад народних депутатіву галузірегулювання лісовихвідносин наїх територіїналежить надання земельних ділянок лісового фонду за межами населених пунктів у постійне користування та припинення права користування ними.

Компетенція районнихРад народнихдепутатів угалузі регулюваннялісових відносинпередбачена статтею14ЛК України,згідно зп.4ч.1якої до відання районних Рад народних депутатів у галузі регулювання лісових відносин на відповідній території належить надання земельних ділянок лісового фонду за межами населених пунктів у тимчасове користування для культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей та припинення права користування ними.

З наведеного вбачається, що станом на момент виникнення спірних правовідносин, районні державні адміністрації (в тому числі Рахівська районна державна адміністрація Закарпатської області) не мали повноваження щодо передачі у власність земельних лісових ділянок.

Водночас повноваження щодо розпорядження земельними лісовими ділянками за межами населених пунктів на час виникнення спірних правовідносин належали обласним державним адміністраціям, що узгоджується з .1 ч. 1 ст. 13 ЛК України.

Стаття 5 ЛК України передбачає,що землілісового фондуподіляються на лісові: вкритілісовою (деревноюі чагарниковою)рослинністю; не вкриті лісовоюрослинністю,які підлягаютьзалісенню (зруби,згарища,рідколісся,пустирі та інші),зайняті лісовимишляхами,просіками,протипожежними розривамитощо; б)нелісові: зайняті спорудами, пов`язанимиз веденнямлісового господарства,трасами ліній електропередач, продуктопроводів тапідземними комунікаціямитощо; зайнятісільськогосподарськими угіддями (рілля,багаторічні насадження, сіножаті, пасовища, надані для потреб лісовогогосподарства) зайняті болотами і водоймами в межах земельних ділянок

лісового фонду,наданих дляпотреб лісовогогосподарства. Віднесення земельних ділянок до складу земель лісового фонду, визначення їх меж провадиться в порядку, встановленому земельним законодавством.

Також, згідно зі ст. 55 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) Земельного кодексуУкраїни (далі ЗК України), до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства.

За правилами ґ) ч. 4 ст. 84 ЗК України до земель державної власності, які не можуть передаватися в приватну власність, віднесено землі лісового фонду, крім випадків, визначених цим Кодексом.

Зокрема, ч. 2 ст. 56 ЗК України передбачалось, що громадянам та юридичним особам за рішенням органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади можуть безоплатно або за плату передаватись у власність замкнені земельні ділянки лісового фонду загальною площею до 5 гектарів у складі угідь селянських, фермерських та інших господарств.

Водночас, у спірних правовідносинах жодного доказу, що вказані земельні ділянки лісового фонду передавались у приватну власність у складі угідь селянських, фермерських та інших господарств суду не надано.

Судом встановлено, що у розпорядженні Рахівської РДА № 116 від 07.04.2003 «Про передачу у приватну власність земельних ділянок» відсутні відомості про вилучення земельних ділянок з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005 площею 0,29 га, 2123656200:05:001:0006 площею 0,11 га та 2123656200:05:001:0007 площею 0,05 га, у землекористувача - ДП «Ясінянське ЛГ».

Крім того, як вбачається з матеріалів справи, земельні ділянки з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005, 2123656200:05:001:0006 та 2123656200:05:001:0007 повністю накладаються на землі лісогосподарського призначення, що перебувають у постійному користуванні Державного підприємства «Ясінянське лісомисливське господарство».

Крім того, відповідно до актів перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельними ділянками, межі земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні ДП «Ясінянське ЛМГ» (Свидовецьке лісництво) на підставі державного акту на право користування землею пл. 32304,20 га не встановлені, а відомості до Державного земельного кадастру не внесені, встановити, яка частина земельних ділянок з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005 площею 0,29 га, 2123656200:05:001:0006 площею 0,11га та 2123656200:05:001:0007 площею 0,05 га передано у приватну власність без вилучення у землекористувача чи/або припинення права постійного користування землею є неможливим.

Таким чином, розпорядження Рахівською РДА земельними ділянками з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005 площею 0,29 га, 2123656200:05:001:0006 площею 0,11га та 2123656200:05:001:0007 площею 0,05 га без вилучення таких у землекористувача, свідчить про порушення ст. 149 ЗК України.

При цьому, як зазначено у ст. 16 ЛК України, право користування лісами здійснюється в порядку постійного та тимчасового користування лісами.

Зі змісту частини 1 статті 17ЛК України вбачається, що у постійне користування ліси на землях державної власності для ведення лісового господарства без встановлення строку надаються спеціалізованим державним лісогосподарським підприємствам, іншим державним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані лісогосподарські підрозділи.

Згідно вищезазначеного державного акту на право постійного користування землею, виданого Ясінянському державному лісомисливському підприємству, зазначеному землекористувачу надається у постійне користування 32304,2 гектара землі в межах згідно з планом землекористування. Землю надано у постійне користування для ведення лісового та мисливського господарства.

Разом з тим, Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» є правонаступником прав ДП «Ясінянське ЛМГ», зокрема, в частині права на користування земельними ділянками лісогосподарського призначення.

Окрім наведеного, відповідно до ч. ч. 1, 2, 4 ст.20ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об`єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земель, зайнятих лісами, провадиться з урахуванням висновків органів виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища та лісового господарства.

Згідно з ч. ч. 1, 3 ст.57ЛК України зміна цільового призначення земельних лісових ділянок з метою їх використання в цілях, не пов`язаних з веденням лісового господарства, провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земельних ділянок у власність або надання у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України. Зміна цільового призначення лісових ділянок здійснюється за погодженням з органами виконавчої влади з питань лісового господарства та з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, територіальними органами центральних органів виконавчої влади з питань лісового господарства та охорони навколишнього природного середовища.

Як вбачається з вищезазначеного акта перевірки дотримання вимог земельного законодавства, вищевказані земельні ділянки знаходиться на землях, наданих у постійне користування ДП «Ясінянське ЛМГ» (Свидовецьке лісництво), землі лісогосподарського призначення, ліс угіддя плантації деревні і чагарник, однак в розпорядженні № 116 від 07.04.2003 «Про передачу у приватну власність земельних ділянок», виданому Рахівською районною державною адміністрацією, зазначено цільове призначення земельної ділянки ведення особистого селянського господарства.

Тобто Рахівською районною державною адміністрацією під час вирішення питання про затвердження проекту землеустрою та передачі у приватну власність ОСОБА_2 спірних земельних ділянок безпідставно та за відсутності на це відповідних повноважень в повному обсязі віднесено до земель сільськогосподарського призначення, а питання про зміну цільового призначення їх на землі лісогосподарського призначення не вирішувалось взагалі. При цьому висновки органу виконавчої влади з питань лісового господарства та охорони навколишнього природного середовища з цього питання не надавались.

Так в розпорядженні Рахівської районної державної адміністрації № 116 від 07.04.2003 «Про передачу у приватну власність земельних ділянок», відсутні відомості про зміну цільового призначення земельних ділянок з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005 площею 0,29 га, 2123656200:05:001:0006 площею 0,11га та 2123656200:05:001:0007 площею 0,05 га із земель лісового фонду на землі сільськогосподарського призначення.

Крім того, розпорядженням Кабінету Міністрів України № 610-рвід 10.04.2008 «Про деякі питання розпорядження земельними лісовими ділянками» (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) передбачалось, що з метою недопущення фактів порушення інтересів держави і суспільства під час відчуження та зміни цільового призначення земельних лісових ділянок Мінприроди, Мінагрополітики, Міноборони, Держкомлісгоспу та Держкомзему до законодавчого врегулювання питань запобігання зловживанням у цій сфері зупинити прийняття рішень про надання згоди на вилучення ділянок, їх передачу у власність та оренду із зміною цільового призначення.

Відповідно до п. «б» ч. 1 ст. 164 ЗК України, складовою охорони земель є захист лісових земель та чагарників від необгрунтованого їх вилучення для інших потреб.

Частиною 1 статті 22ЛК України встановлений виключний перелік підстав припинення права постійного користування лісами. В силу вимог ч. 1 ст.24ЛК України права лісокористувачів охороняються законом і можуть бути обмежені або припинені лише у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.

Серед способів захисту речових прав цивільне законодавство виокремлює усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження майном (стаття 391 ЦК України, частина друга статті 152 ЗК України).

Власник земельної ділянки може вимагати, зокрема, усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів (ч. ч. 2, 3 ст. 152 Земельного кодексу України). У разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним (ст. 155 Земельного кодексу України).

Власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном (стаття 391 ЦК України).

Заволодіння громадянами та юридичними особами землями лісогосподарського призначення всупереч вимогам Земельного кодексуУкраїни (перехід до них права володіння цими землями) є неможливим. Перебування земельної ділянки у постійному користуванні державного лісогосподарського підприємства вказує на неможливість виникнення приватного власника, а отже, і нового володільця.

Також, відповідно до положень ст. ст. 391, 396ЦК України позов про усунення порушень права, не пов`язаних із позбавленням володіння, підлягає задоволенню у разі, якщо позивач доведе, що він є власником або особою, яка володіє майном (має речове право) з підстави, передбаченої законом або договором, і що діями відповідача, не пов`язаними з позбавленням володіння, порушується його право власності чи законного володіння.

Цивільний оборот земельних ділянок лісогосподарського призначення є і був обмежений законодавчо з огляду, зокрема, на приписи ЗК України, ЛК України.

Поряд з тим, ст.21ЗК України передбачено, що порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам.

Відповідно до ч. 1 ст.21ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Наведене узгоджується з правовою позицією Великої Палати Верховного Суду, викладеною у постанові від 23.10.2019 у справі № 488/402/16-ц, з якої вбачається, що порушення зміни цільового призначення є підставою для визнання недійсним рішень про передачу земельних ділянок лісового фонду у приватну власність.

Таким чином, видання розпорядження голови Рахівської районної державної адміністрації № 116 від 07.04.2003 «Про передачу у приватну власність земельних ділянок» призвело до порушення ст.ст. 20, 84, 149 ЗК України, ст. ст. 31, 57 ЛК України, та, відповідно, вибуття з державної власності земельної ділянки лісогосподарського призначення та порушення права ДП «Ясінянське ЛГ» на користування такою, у зв`язку з чим, розпорядження є незаконним та підлягає скасуванню.

Відповідно до ч.1 ст.203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.

Водночас питання правомірності видачі державного акту на право власності на земельну ділянку безпосередньо залежить від законності прийнятого рішення суб`єкта владних повноважень, на підставі якого такий акт видано.

Відповідно до постанови Великої Палати Верховного Суду від 12.12.2018 (справа № 2-3007/11, провадження № 14-525цс18) державні акти на право власності на земельні ділянки є документами, що посвідчують право власності й видаються на підставі відповідних рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень. У спорах, пов`язаних із правом власності на земельні ділянки, недійсними можуть визнаватися як зазначені рішення, на підставі яких видано відповідні державні акти, так і самі акти на право власності на земельні ділянки. Визнання недійсними державних актів на право власності вважається законним, належним та окремим способом поновлення порушених прав у судовому порядку.

Отже, у разі скасування судом спірного розпорядження, підлягає також визнанню недійсним виданий на його підставі державний акт на право власності на земельну ділянку.

Враховуючи, що розпорядження голови Рахівської районної державної адміністрації № 116 від 07.04.2003 «Про передачу у приватну власність земельних ділянок» видане з порушенням норм земельного законодавства, договори купівлі-продажу земельних ділянок № 44, 45 та 46 від 20.04.2018, підлягають визнанню недійсним на підставі ч. 1 ст. 203 та ч. 1 ст.215 ЦК України, оскільки цивільний оборот земель лісогосподарського призначення є обмеженим відповідно до ст. 84 Земельного кодексу України та ст. 178 Цивільного кодексу України.

Окрім того, частиною 13 статті 79-1Земельного кодексуУкраїни передбачено, що земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації.

Відповідно до ч. 3 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченомупунктом 1частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються.

А тому з метою ефективного захисту порушеного права в даних правовідносинах, підлягає також скасуванню в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державна реєстрація права власності ОСОБА_4 на земельні ділянки з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005, 2123656200:05:001:0006 та 2123656200:05:001:0007 з одночасним припинення права власності такого на вказані земельні ділянки.

За змістом ч. 1 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр`державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.

Відповідно до абзацу 1 пункту 2Розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Державний земельний кадастр»земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.

Так, право користування на земельні ділянки лісогосподарського призначення, розташовані у Свидовецькому лісництві виникло у ДП «Ясінянське ЛМГ» з 18.12.1996, з дати видачі лісогосподарському підприємству державного акта на право постійного користування землею серії І-ЗК № 000378 від 18.12.1996.

Отже, з урахуванням приписів абзацу 1 пункту 2Розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Державний земельний кадастр», земельні ділянки лісогосподарського призначення ДСГП «Ліси України» (правонаступника ДП «Ясінянське ЛМГ») є сформованими з дати виготовлення вказаного державного акта.

Згідно з правового висновку, викладеного у постанові Верховного Суду від 09.05.2023 у справі № 910/2500/22, на одній частині земної поверхні неможливим є існування двох одночасно зареєстрованих земельних ділянок, координати яких перетинаються, адже частина друга статті 79 Земельного кодексу України встановлює, що право власності на земельну ділянку поширюється в її межах на поверхневий шар.

Водночас, відповідно до інформації з Державного земельного кадастру, відносно одних і тих частин земної поверхні зареєстровані одночасно земельні ділянки з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005, 2123656200:05:001:0006, 2123656200:05:001:0007, які належать ОСОБА_4 , а також 2123656200:06:001:0118 та 2123656200:05:001:0026, які перебувають у постійному користуванні ДСГП «Ліси України» на підставі державного акта на право постійного користування землею серії І-ЗК № 000378 від 18.12.1996.

За наведених обставин, подальша наявність відомостей щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005, 2123656200:05:001:0006 та 2123656200:05:001:0007 у Державному земельному кадастрі із вказаним незаконним цільовим призначенням порушуватиме принципи об`єктивності, достовірності, повноти відомостей та унеможливить відновлення порушеного права держави, у власності якої повинна перебувати спірна земельна ділянка.

Згідно з абзацом 1 частини 10 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки скасовується державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі , зокрема, ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Частиною 13 статті 79-1 Земельного кодексу Україниземельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації.

З огляду на незаконність державної реєстрації спірної земельної ділянки, реєстрації речових прав за відповідачем, на підставі ст. 16 ЦК України, ч. 3 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»,ч. 13 ст. 79-1 ЗК України, належним додатковим способом захисту інтересів держави є також заявлення вимоги про скасування у Державному земельному кадастрі державних реєстрацій земельних ділянок з кадастровими номерами 2123656200:05:001:0005, 2123656200:05:001:0006 та 2123656200:05:001:0007.

Згідно з правовою позицією у справі № 6-2776цс16 Верховним Судом України спростовано тривалі суперечності щодо застосування практики Європейського суду з прав людини на предмет підставності втручання держави в право на мирне володіння своїм майном, зокрема й позбавлення особи права власності (користування) на майно шляхом його повернення (витребування) на користь держави.

Таким чином, набуття у власність земельних ділянок лісового фонду з порушенням вимог земельного законодавства в свою чергу порушує права та інтереси держави в особі Закарпатської обласної державної адміністрації в частині права вільного володіння і розпорядження спірними земельними ділянками.

Встановлено, що земельні ділянки, які є предметом позову, сформовані та передані у приватну власність за рахунок земель лісогосподарського призначення, що перебувають у постійному користуванні державного лісогосподарського підприємства.

Фактично відбулась незаконна безоплатна передача земель лісового фонду у приватну власність некомпетентним органом державної влади, без вилучення та зміни цільового призначення.

При цьому, повернення у власність держави в особі Закарпатської обласної державної адміністрації земельних ділянок є єдиним пропорційним і належним способом відновлення порушених інтересів держави у вказаному спорі.

У своїх поясненнях відповідач посилається на той факт, що директор Ясінянського ДЛМП сам звернувся з пропозицією до відповідача щодо обміну земельної ділянки на нежитлову будівлю та на підставі договору обміну Ясінянським ДЛМП було передано ОСОБА_2 земельну ділянку загальною площею 0,45 га, а ОСОБА_2 передано Ясінянському ДЛМП будівлю загальною площею 305 кв.м.

Проте, як встановлено судом, Ясінянське ДЛМП на час виникнення спірних правовідносин не могло розпоряджатися вищевказаною земельною ділянкою загальною площею 0,45 га, оскільки така земельна ділянка не була у їх власності.

Водночас повноваження щодо розпорядження такими земельними лісовими ділянками належали обласним державним адміністраціям. Разом з тим, згідно п.1 ч. 1 ст. 13 ЛК України на час виникнення спірних правовідносин, саме до повноважень обласних державних адміністрацій належало надання земельних ділянок лісового фонду за межами населених пунктів у постійне користування та припинення права користування ними.

Разом з тим, жодного рішення обласної державної адміністрації про вилучення вказаних земельних ділянок або про припинення права користування вказаними земельними ділянками суду не надано.

Згідно з ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1-3, 5 та 6 статті 203 цього Кодексу.

Як вбачається із змісту ч.1 ст.216ЦК України недійсним правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину.

Окрім того, реституція як спосіб захисту цивільного права (частина перша статті 216 ЦК) застосовується лише в разі наявності між сторонами укладеного договору, який є нікчемним чи який визнано недійсним. У зв`язку з цим вимога про повернення майна, переданого на виконання недійсного правочину, за правилами реституції може бути пред`явлена тільки стороні недійсного правочину. Загальним наслідком недійсності правочину є реституція. Виходячи зі змісту реституції в зобов`язально-правових відносинах захисту права власності, її метою є поновлення того майнового становища сторін, яке існувало до вчинення недійсного правочину. При цьому, особливістю реституції, як наслідку недійсного правочину в захисті права власності полягає у можливості її застосування незалежно від наявності вини і заподіяної таким правочином шкоди.

Таким чином, стороною договору обміну було Ясінянське ДЛМП, яке не було власником вказаних земельних ділянок та не мало права користуватись ними. Водночас, позовних вимог про взаємне повернення переданого за недійсним правочином майна (в порядку реституції) стороною відповідача заявлено не було.

З огляду на викладене, суд дійшов до висновку про визнання недійсним розпорядження голови Рахівської районної державної адміністрації № 116 від 07.04.2003 «Про передачу у приватну власність земельних ділянок»; Визнати недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки № 44 від 20.04.2018; визнати недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки № 45 від 20.04.2018; визнати недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки № 46 від 20.04.2018; скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права приватної власності ОСОБА_4 на земельну ділянку з кадастровим номером 2123656200:05:001:0005 площею 0,29 га; скасувати державну реєстрацію права приватної власності ОСОБА_4 на земельну ділянку з кадастровим номером 2123656200:05:001:0006 площею 0,11 га; касувати державну реєстрацію права приватної власності ОСОБА_4 на земельну ділянку з кадастровим номером 2123656200:05:001:0007 площею 0,05 га; визнати незаконною та скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 2123656200:05:001:0005 площею 0,29 га для ведення особистого селянського господарства; визнати незаконною та скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 2123656200:05:001:0006 площею 0,11 га для ведення особистого селянського господарства; визнати незаконною та скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 2123656200:05:001:0007 площею 0,05 га для ведення особистого селянського господарства; зобов`язати ОСОБА_4 повернути у власність держави в особі Закарпатської обласної державної адміністрації земельні ділянки: з кадастровим номером 2123656200:05:001:0005 площею 0,29 га, з кадастровим номером 2123656200:05:001:0006 площею 0,11 га, з кадастровим номером 2123656200:05:001:0007 площею 0,05 га. Отже, позовні вимоги підлягають до задоволення.

У відповідності до ч.7 ст.158 ЦПК України, у зв`язку із ухвалення судом рішення про задоволення позову заходи забезпечення позову вжиті ухвалою суду від 22.05.2024 продовжують діяти протягом дев`яноста днів з дня набрання вказаним рішенням законної сили або можуть бути скасовані за вмотивованим клопотанням учасника справи.

Відповідно ст.141Цивільного процесуальногокодексу України суд вирішує питання про розподіл судових витрат таким чином.

Згідно з платіжною інструкцією №251 від 11.03.2024 року Закарпатська обласна прокуратура є платником судового збору за подання позову в сумі 39 364 гривень та відповідно до платіжної інструкції №561 від 17.05.2024 року за подання заяви про забезпечення позову в сумі 1 514 гривень.

У зв`язку із задоволенням позову, на підставі ст.141 ЦПК України, слід стягнути судові витрати - судовий збір за подання позову в сумі 39364 гривень та 1514 гривень за подання заяви про забезпечення позову, а всього слід стягнути 40 878 гривень солідарно з відповідачів ОСОБА_2 , ОСОБА_4 на користь Закарпатської обласної прокуратури.

Згідно із ч.2 ст.247 ЦПК України фіксування судового засідання технічним засобом здійснює секретар судового засідання. У разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Керуючись ст. ст. 12, 13, 76, 81, 83, 89, 141, 263-265, 273, 354, 355 ЦПК України, суд,-

УХВАЛИВ:

Позовну заяву Тячівської окружної прокуратури Закарпатської області, поданою в інтересах держави в особі Закарпатської обласної державної адміністрації (Закарпатської обласної військової адміністрації) до Рахівської районної державної адміністрації Закарпатської області (Рахівська районна військова адміністрація), ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача: Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України», про визнання недійсним розпорядження та договорів купівлі-продажу, скасування державних реєстрацій та повернення земельних ділянок у державну власність задовольнити.

Визнати недійсним розпорядження голови Рахівської районної державної адміністрації № 116 від 07.04.2003 «Про передачу у приватну власність земельних ділянок», на підставі якого ОСОБА_2 передано у приватну власність земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства загальною площею 0,45 га.

Визнати недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки № 44 від 20.04.2018, на підставі якого ОСОБА_2 відчужив земельну ділянку з кадастровим номером 2123656200:05:001:0005 площею 0,29 га на користь ОСОБА_4 .

Визнати недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки № 45 від 20.04.2018, на підставі якого ОСОБА_2 відчужив земельну ділянку з кадастровим номером 2123656200:05:001:0006 площею 0,11 га на користь ОСОБА_4 .

Визнати недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки № 46 від 20.04.2018, на підставі якого ОСОБА_2 відчужив земельну ділянку з кадастровим номером 2123656200:05:001:0007 площею 0,05 га на користь ОСОБА_4 .

Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права приватної власності ОСОБА_4 на земельну ділянку з кадастровим номером 2123656200:05:001:0005 площею 0,29 га, припинивши право власності ОСОБА_4 на вказану земельну ділянку.

Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права приватної власності ОСОБА_4 на земельну ділянку з кадастровим номером 2123656200:05:001:0006 площею 0,11 га, припинивши право власності ОСОБА_4 на вказану земельну ділянку.

Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права приватної власності ОСОБА_4 на земельну ділянку з кадастровим номером 2123656200:05:001:0007 площею 0,05 га, припинивши право власності ОСОБА_4 на вказану земельну ділянку.

Визнати незаконною та скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 2123656200:05:001:0005 площею 0,29 га для ведення особистого селянського господарства.

Визнати незаконною та скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 2123656200:05:001:0006 площею 0,11 га для ведення особистого селянського господарства.

Визнати незаконною та скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 2123656200:05:001:0007 площею 0,05 га для ведення особистого селянського господарства.

Зобов`язати ОСОБА_4 повернути у власність держави в особі Закарпатської обласної державної адміністрації земельну ділянку з кадастровим номером 2123656200:05:001:0005 площею 0,29 га.

Зобов`язати ОСОБА_4 повернути у власність держави в особі Закарпатської обласної державної адміністрації земельну ділянку з кадастровим номером 2123656200:05:001:0006 площею 0,11 га.

Зобов`язати ОСОБА_4 повернути у власність держави в особі Закарпатської обласної державної адміністрації земельну ділянку з кадастровим номером 2123656200:05:001:0007 площею 0,05 га.

Стягнути солідарно з ОСОБА_2 , ОСОБА_4 на користь Закарпатської обласної прокуратури судові витрати в сумі 40 878 (сорок тисяч вісімсот сімдесят вісім) гривень.

Відомості щодо учасників справи:

Позивач: Тячівська окружна прокуратура Закарпатської області, місцезнаходження: м. Тячів, вул. Незалежності, 27, ЄДРПОУ 02909967.

Закарпатська обласна державна адміністрація (Закарпатська обласна військова адміністрація), місцезнаходження: м. Ужгород, пл. Народна, 4, ЄДРПОУ 00022496.

Відповідач: Рахівська районна державна адміністрація Закарпатської області (Рахівська районна військова адміністрація), місцезнаходження: м. Рахів, вул. Миру, 1 Рахівського району Закарпатської області, ЄДРПОУ 22106207.

Відповідач: ОСОБА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1

Відповідач: ОСОБА_4 , РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_2 .

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача: Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України», місцезнаходження: 01601, м. Київ, вул. Шота Руставелі, буд. 9 «а», код ЄДРПОУ 44768034.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Закарпатського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст судового рішення буде складено упродовж 5 днів.

Суддя Рахівського районного суду

Закарпатської області Дочинець С.І.

СудРахівський районний суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення19.11.2024
Оприлюднено25.11.2024
Номер документу123215630
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —305/1138/24

Ухвала від 20.01.2025

Цивільне

Закарпатський апеляційний суд

Мацунич М. В.

Ухвала від 08.01.2025

Цивільне

Закарпатський апеляційний суд

Мацунич М. В.

Рішення від 19.11.2024

Цивільне

Рахівський районний суд Закарпатської області

Дочинець С. І.

Рішення від 19.11.2024

Цивільне

Рахівський районний суд Закарпатської області

Дочинець С. І.

Ухвала від 25.09.2024

Цивільне

Рахівський районний суд Закарпатської області

Дочинець С. І.

Ухвала від 27.08.2024

Цивільне

Рахівський районний суд Закарпатської області

Дочинець С. І.

Ухвала від 04.06.2024

Цивільне

Рахівський районний суд Закарпатської області

Дочинець С. І.

Ухвала від 22.05.2024

Цивільне

Рахівський районний суд Закарпатської області

Дочинець С. І.

Ухвала від 03.05.2024

Цивільне

Рахівський районний суд Закарпатської області

Дочинець С. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні