Номер провадження 3/754/5833/24
Справа №754/15519/24
ПОСТАНОВА
Іменем України
20 листопада 2024 року суддя Деснянського районного суду м. Києва Тарасенко Н.В., розглянувши матеріали, що надійшли до розгляду з Департаменту формування доброчесності політичних фінансів Національного Агентства з питань запобігання корупції, про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , рнокпп НОМЕР_1 , громадянина України, керівника партії "Патріотична партія України", зареєстрованого в АДРЕСА_1 , за ст. 212-21 Кодексу України про адміністративні правопорушення,
ВСТАНОВИВ:
Згідно протоколу про адміністративне правопорушення №50-33/373 від 21 жовтня 2024 року ОСОБА_1 , будучи керівником політичної партії «Патріотична партія України», 15 квітня 2024 року, за місцем державної реєстрації партії, за адресою: АДРЕСА_1 , всупереч вимогам ст. 17 Закону порушив порядок подання Звітів політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, чим вчинив адміністративне правопорушення, передбачене ст.212-21 КУпАП, за наступних обставин.
Так, за результатами перевірки було встановлено, що звіт Партії подано без відомостей про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру місцевих організацій Партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, що відповідно до абзаців другого та четвертого пункту 6 розділу III Порядку проведення перевірки звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 14.01.2021 №6/21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.01.2021 за № 117/35739, є грубим порушенням встановлених вимог щодо оформлення.
Так, у пункті 6 розділу «Загальні відомості» Звіту Партії не відображено відомості про наявність місцевих організацій Партії, проте відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань(далі -Єдиний державний реєстр) Партія має 8 місцевих організацій, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи та інформацію про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру яких не додано до Звіту, а саме:
1.Сихівська районна організація Патріотичної партії України, ідентифікаційний код 33895261 - в стані припинення,
2.Львівська міська організація Патріотичної партії України, ідентифікаційний код 34028778 - в стані припинення,
3.Львівська обласна організація Патріотичної партії України, ідентифікаційний код 34028703 - в стані припинення,
4.Харківська обласна організація Патріотичної партії України, ідентифікаційний код 33899952 - в стані припинення,
5.Старовижівська районна організація Патріотичної партії України, ідентифікаційний код 37300284 - в стані припинення,
6.Запорізька обласна організація Патріотичної партії України, ідентифікаційний код 25919326 - зареєстровано, свідоцтво про державну реєстрацію недійсне,
7.Токмацька міська та районна партійна організація Патріотичної партії України, ідентифікаційний код НОМЕР_2 - зареєстровано, свідоцтво про державну реєстрацію недійсне,
8. Миколаївська міська організація політичної партії «Патріотична партія України» в Миколаївській області, ідентифікаційний код НОМЕР_3 - зареєстровано, свідоцтво про державну реєстрацію недійсне.
Частиною 9 статті 17 визначено, що політична партія щоквартально, не пізніше ніж на сороковий день після закінчення звітного кварталу, зобов`язана подати до Національного агентства звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру місцевих організацій, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи, шляхом його заповнення на офіційному вебсайті Національного агентства.
Відповідно до пункту 6 розділу IV Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 19.02.2021 № 102/21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2021 № 507/36129, після підписання керівниками (уповноваженими особами) Звіти місцевих організацій політичної партії, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи, автоматично формуються як додатки до Звіту, що подається до Національного агентства, та є його невід`ємними частинами.
Під час формування Звіту політичною партією в Реєстрі автоматично завантажується інформація про місцеві організації політичної партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи (назва та ідентифікаційний код) та про звіти місцевих організацій політичної партії (назва, дата поданого звіту, файл звіту).
Таким чином, керівнику (уповноваженій особі) Партії при формуванні Звіту надається можливість вчинити дії, пов 'язані із організацією внесення інформації до Реєстру усіх відомостей про зареєстровані місцеві організації, які набули статусу юридичної особи.
Відповідно до частини 5 статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до Єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Таким чином Звіти місцевих організацій Партії, що перебувають у стані ліквідації / припинення, необхідно подавати за відповідні періоди до дати ліквідації / припинення такого структурного утворення, шляхом внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру, а також структурні утворення політичних партій, що перебувають в процесі ліквідації / припинення поширюються права та обов`язки, визначені законом для юридичних осіб, у тому числі й щодо звітування.
Оскільки Партією у Звіті за І квартал 2024 року не відображено відомості про наявність місцевих організацій, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи та відповідно не подано Звіти таких місцевих організацій за І квартал 2024 року, вказане є порушенням частини 9 статті 17 Закону, за що передбачено адміністративну відповідальність.
Крім того, Звіт подано за підписом гр. ОСОБА_2 , яка була уповноважена керівником Партії гр. ОСОБА_1 на подання Звіту Партії згідно з довіреністю, термін дії якої закінчився 30.07.2023. Зазначене є порушенням пункту 1 розділу II Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 19.02.2021 № 102/21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2021 за № 507/36129.
Виявлені порушення зафіксовано у Висновку про результати перевірки Звіту Партії за І квартал 2024 року від 11.06.2024 № 534, затвердженого наказом Національного агентства від 12.06.2024 № 149/24, який опубліковано на офіційному вебсайті Національного агентства відповідно до вимог частини 25 статті 17 Закону.
Особа, що притягається до адміністратвиної відповідальності в судове засідання не з`явилась, про час, день та місце розгляду справи повідомлялась належним чином, клопотань про відкладення розгляду справи до суду не подавала.
Судом визнано за можливе проводити розгляд справи про адміністративне правопорушення за відсутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, враховуючи те, що відповідно до положень ст. 268 КУпАП, при розгляді справи про адміністративне правопорушення, передбачене ст. 212-21 КУпАП, присутність особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, не є обов`язковою.
Захисник особи, що притягається до адміністративної відповідальності, - адвокат Хомич А.М. в судовому засіданні просив закрити провадження у справі у зв`язку з відсутністю події і складу правопорушення, з підстав того, що відповідно до встановленого п.п.1, 4 розділу ІV Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом НАЗК від 19 лютого 2021 року №102/21 звіти формуються лише тими місцевими організаціями політичної партії, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи. Звіти місцевих організацій політичної партії, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи, формуються в реєстрі та подаються на погодження керівнику (уповноваженій особі) політичної партії через електронний кабінет за процедурою, визначеною відповідними інструкціями користувачів, які розміщуються на офіційному вебсайті Національного агентства та офіційній сторінці Реєстру. Тобто визначено, що місцеві осередки політичної партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи: самостійно подають свої звіти до політичної партії та НАЗК; звіти місцевих осередків підписуються їх керівником шляхом накладання КЕП. Також зазначив, що згідно положень статуту Партії, який діяв на момент подання звіту, саме голови районних, міських, місцевих партійних організацій політичних партій, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, мають відповідні повноваження щодо підписання та подання звітів до НАЗК. Захисник посилався на те, що ст. 212-21 КУпАП не визначено суб`єкта адміністративного правопорушення, який може бути підданий адміністративному стягненню у вигляді штрафу, передбаченого санкцією цієї статті. Виходячи з аналізу об`єктивної сторони вказаного правопорушення, його суб`єктом може бути особа, на яку чинним законодавством покладено обов`язок подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру.
Суд, вислухавши доводи захисника, дослідивши матеріали справи про адміністративне правопорушення, у відповідності до положень ст. 252 КУпАП, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю, приходить до наступного.
У відповідності до ст. 245 КУпАП, завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом.
Статтею 280 КУпАП передбачено обов`язок органу (посадової особи) при розгляді справи про адміністративне правопорушення з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Статтею 212-21 КУпАП передбачено відповідальність за порушення встановленого порядку або строків подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру або подання фінансового звіту, оформленого з порушенням встановлених вимог.
Диспозицією статті 212-21 КУпАП не визначений суб`єкт адміністративного правопорушення, який може бути підданий адміністративному стягненню у вигляді штрафу, передбаченому санкцією цієї статті.
Системний аналіз норм глави 2 «Адміністративне правопорушення і адміністративна відповідальність» та ст. 27 КУпАП дають підстави вважати, що суб`єктами у справах про адміністративні правопорушення можуть бути фізичні особи (громадяни України, іноземці, особи без громадянства), посадові особи та юридичні особи.
Таким чином, якщо виходити з аналізу об`єктивної сторони адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, то суб`єктом цього правопорушення може бути особа, на яку чинним законом покладено обов`язок подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру.
Згідно ст.251 КУпАП, доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, а також іншими документами.
Відповідно до положень п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України однією із засад судочинства є змагальність сторін і закон не покладає на суд обов`язок збирати докази винуватості чи невинуватості особи.
Обов`язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення.
Відповідно до вимог ст. 252 КУпАП, докази повинні оцінюватися за внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності.
Так, згідно п. 2 розділу І Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженим рішенням НАЗК від 28.07.2016 р. № 2, закріплено, що політичні партії та їх місцеві організації, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, подають Звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за формою, затвердженою рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 09 червня 2016 року № 3, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 30 червня 2016 року за № 904/29034.
Пунктом 1 розділу III Положення визначено, що звіт відповідної місцевої організації подається за підписами керівника і головного бухгалтера (особи, відповідальної за ведення бухгалтерського обліку) відповідної місцевої організації політичної партії, засвідченими печаткою місцевої організації.
Після складання, зазначені посадові особи зобов`язані подати такі звіти до політичної партії та НАЗК.
Таким чином, нормами підзаконного нормативно-правового акту самого НАЗК визначено, що місцеві осередки політичної партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи:
- самостійно подають свої звіти до політичної партії та НАЗК;
- звіти місцевих осередків підписуються їх керівником та головним бухгалтером;
- звіт засвідчується печаткою такого місцевого осередку.
Крім того, аналіз положень статуту політичної партії «ПАТРІОТИЧНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ», який діяв на момент подання звіту, зокрема п. 5.21 даного Статуту, дає однозначні підстави стверджувати, що саме керівники районних, міських, місцевих партійних організацій політичних партій, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, мають відповідні повноваження щодо підписання та подання звітів до НАЗК.
Відповідно до п. 5.21 Статуту, голова районної, міської партійної організації: здійснює загальне керівництво районною, міською партійною організацією; виконує рішення Загальних зборів районної або міської партійної організації та вищих керівних органів ППУ; здійснює оперативне управління майном та коштами партійної організації; звітує про свою діяльність на загальних зборах; представляє організацію у державних та громадських органах; здійснює іншу діяльність в межах своїх повноважень; завчасно здає звіти до центральних органів ППУ та до державних структур згідно чинних законів України; координує роботу районної, міської партійної організації.
Відповідно до п.п. 1,9 розділу ІІ Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом НАЗК від 19.02.2021 року № 102/21, звіт політичної партії є структурованими даними, містить інформацію, внесену керівником політичної партії та/або особами, яких уповноважено в установленому порядку на подання Звіту до електронних форм, передбачених Реєстром, та підписаний шляхом накладення на нього кваліфікованого електронного підпису керівника (уповноваженої особи) політичної партії. Сформований звіт підписує керівник (уповноважена особа) політичної партії шляхом накладання КЕП.
Відповідно до протоколу про адміністративне правопорушення, додатків до нього, звіт політичної партії було подано ОСОБА_3 на підставі довіреності від 30 липня 2021 року за підписом керівника Партії. Вказана довіреність діяла строком до 30 липня 2023 року. Звіт партії було подано 15 квітня 2024 року о 23 год. 21 хв.
Згідно матеріалів справи про адміністративне правопорушення ОСОБА_1 звіт політичної партії не подавався.
Враховуючи викладене, в діях ОСОБА_1 відсутній склад адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю у зв`язку з відсутністю події і складу адміністративного правопорушення.
Враховуючи викладене, провадження в справі підлягає закриттю на підставі п.1 ч.1 ст.247 КУпАП, за відсутністю в діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП.
Керуючись ст. ст. 247, 283, 284 КУпАП, -
П О С Т А Н О В И В :
Провадження у справі про адміністративне правопорушення, передбачене ст.212-21 КУпАП, відносно ОСОБА_1 - закрити на підставі п.1 ч. 1 ст.247 КУпАП, у зв`язку з відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.
Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного суду протягом 10 днів з дня її винесення шляхом подачі апеляційної скарги через Деснянський районний суд м.Києва.
Суддя -
Суд | Деснянський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2024 |
Оприлюднено | 25.11.2024 |
Номер документу | 123223693 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Адміністративні правопорушення, що посягають на здійснення народного волевиявлення та встановлений порядок його забезпечення Порушення порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру |
Адмінправопорушення
Деснянський районний суд міста Києва
Тарасенко Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні