ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
"18" листопада 2024 р.м. Одеса Справа № 916/91/24
Господарський суд Одеської області у складі
судді Малярчук І.А.,
секретаря судового засідання: Бурмехи В.С.,
за участю представників сторін:
прокурора: Лянна О.А. - посвідчення №073391 від 01.03.2023,
прокурора: Євглевський А.В. - посвідчення №079540 від 17.06.2024,
від позивача в особі (КМУ): Мартинюк О.М. - на правах самопредставництва,
від позивача в особі (Чорноморська міська рада Одеського району Одеської області): Жорін В.П. - на правах самопредставництва,
від відповідача: Павшинська Н.С. на правах самопредставництва,
від відповідача: Некрасов І.В. на правах самопредставництва,
від третьої особи (ДП «Адміністрація морських портів України»): Остапова В.В. - на правах самопредставництва,
від третьої особи (Фонд державного майна України): Кравченко Ю.В. за посвідченням № 1/2021,
дослідивши матеріали клопотання Заступника керівника Одеської обласної прокуратури від 13.11.2024 за вх.№40998/24 про залучення правонаступника у справі №916/91/24 за позовом Заступника керівника Одеської обласної прокуратури (65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3, код ЄДРПОУ 03528552) в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України (01008, м. Київ, вул. Михайла Грушевського, 12/2, код ЄДРПОУ 00031101), Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області (68003, Одеська обл., Одеський р-н, м. Чорноморськ, просп. Миру, 33, код ЄДРПОУ 25932851) до Товариства з обмеженою відповідальністю Чорноморський рибний порт (68094, Одеська обл., м. Чорноморськ, с. Бурлача Балка, вул. Центральна, буд. 1, код ЄДРПОУ 24544710), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивачів - Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» (01135, м. Київ, просп. Перемоги, 14, код ЄДРПОУ 38727770), Фонду державного майна України (01133, м. Київ, вул. Генерала Алмазова, 18/9, код ЄДРПОУ 00032945) про усунення перешкод у користуванні майном та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Згідно протоколу автоматизованого розподілу від 19.02.2024 об`єднану справу №№916/91/24(916/93/24), 916/91/24(916/96/24), 916/91/24(916/97/24), 916/91/24(916/98/24) розподілено на суддю Малярчук І.А., яка ухвалою суду від 23.02.2024 була прийнята до провадження на стадії підготовчого провадження.
Ухвалою суду від 16.09.2024 було закрито підготовче провадження по справі №916/91/24 та призначено справу до розгляду по суті у судовому засіданні на "07" жовтня 2024 р. о 09:15.
Ухвалою суду від 07.10.2024 відкладено судове засідання по справі №916/91/24 на "23" жовтня 2024 р. о 09:30.
У судовому засіданні 23.10.2024 оголошено протокольну ухвалу про перерву до 13.11.2024 об 12:40.
У судовому засіданні 13.11.2024 оголошено протокольну ухвалу про перерву до 18.11.2024 об 12:15.
13.11.2024 за вх.№40998/24 від Заступника керівника Одеської обласної прокуратури до суду надійшло клопотання про залучення правонаступника по справі №916/91/24, в обґрунтування якого прокурор посилається на те, що 08.11.2024 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту інтересів власників земельних часток (паїв), а також застосування адміністративної процедури у сфері земельних відносин» від 08.10.2024 №3993-IX, яким розділ Х «Перехідні положення» ЗК України доповнено пунктом 24-1 такого змісту: «Всі землі, зайняті водними об`єктами загальнодержавного значення, вважаються землями державної власності». Відповідно до ч. 1 ст. 5 ВК України до водних об`єктів загальнодержавного значення належать: ???внутрішні морські води, територіальне море, а також акваторії морських портів; ???підземні води, які є джерелом централізованого водопостачання; ???поверхневі води (озера, водосховища, річки, канали, крім каналів на зрошувальних і осушувальних системах), що знаходяться і використовуються на території більш як однієї області, а також їх притоки всіх порядків; ???водні об`єкти в межах територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, а також віднесені до категорії лікувальних. Таким чином, з 08.11.2024 усі землі, зайняті водними об`єктами загальнодержавного значення, у тому числі акваторіями морських портів, перейшли до земель державної власності. Відтак, враховуючи, що предметом спору у цій справі є, зокрема захист земель, що знаходяться під акваторією морського порту Чорноморськ, за позицією прокурора вбачається, що вказані землі з 08.11.2024 віднесені законодавцем до земель державної власності.
Водночас, згідно правової позиції, викладеної у постанові Верховного Суду від 10.08.2020 по справі №917/1339/16, прокурор відзначає, що процесуальне правонаступництво - це перехід процесуальних прав та обов`язків від однієї особи до іншої. Виникнення процесуального правонаступництва безпосередньо пов`язане з переходом матеріальних прав між такими особами. Заміна сторони правонаступником відбувається, як правило, у випадках зміни суб`єкта права або обов`язку у правовідношенні, коли новий суб`єкт права (позивач, відповідач або третя особа) повністю або частково приймає на себе права чи обов`язки попередника. Процесуальне правонаступництво є похідним від матеріального та випливає з юридичних фактів правонаступництва (заміни сторони у матеріальному правовідношенні її правонаступником), у зв`язку з цим для вирішення судом питання про процесуальну заміну сторони у справі необхідна наявність відповідних первинних документів, які підтверджують факт вибуття особи з матеріального правовідношення та перехід її прав та обов`язків до іншої особи - правонаступника. Отже, прокурор зазначає, що процесуальне правонаступництво, передбачене ст. 52 ГПК України, це перехід процесуальних прав та обов`язків сторони у справі до іншої особи у зв`язку з вибуттям особи у спірному матеріальному правовідношенні.
Поряд із цим, прокурор також зазначив, що публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва. Під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. Обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Отже, підставою для переходу адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень до іншого (набуття адміністративної компетенції) є події, що відбулися із даним суб`єктом.
Так, Кабінет Міністрів України передає земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування, які не входять до складу адміністративно-територіальних одиниць, у постійне користування, примусово вилучені у державну власність відповідно до Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об`єктів права власності Російської Федерації та її резидентів», а також передає у користування земельні ділянки зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, передає у постійне користування земельні ділянки у випадку, передбаченому абзацом другим частини другої статті 149 цього Кодексу (ч. 8 ст. 122 ЗК України). Обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб ( ч.ч. 4.5 ст. 122 ЗК України). Відтак, до повноважень Одеської обласної державної адміністрації відноситься розпорядження землями державної власності, у тому числі землями акваторії морського порту Чорноморськ, на якому розташовані спірні операційні акваторії причалу. Таким чином, Одеська обласна державна адміністрація, як орган виконавчої влади, яким реалізується право на землю державної власності, з 08.11.2024 уповноважена на звернення до суду з позовною заявою про скасування рішень державних реєстраторів, зобов`язання повернути частину акваторії морського порту Чорноморськ.
З урахуванням вищевикладеного, наявні підстави для здійснення заміни Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області у вказаних правовідносинах її правонаступником - Одеською обласною державною адміністрацією. Обласній прокуратурі відомі наступні реквізити вказаної особи: Одеська обласна державна адміністрація, 65032, м. Одеса, проспект Шевченка, 4, код СДРПОУ 00022585).
18.11.2024 за вх.№ 41443/24 до суду від ТОВ "Чорноморський рибний порт" надійшли заперечення на клопотання прокурора щодо залучення правонаступника.
В обґрунтування заперечень відповідач заявляє про те, що ст. 14 Водного кодексу України передбачено, що розпорядження внутрішніми морськими водами, територіальним морем та акваторією морських портів належить виключно до відання Кабінету Міністрів України. Згідно чинних норм матеріального права управління та контроль за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів, у тому числі розпорядження водними об`єктами загальнодержавного значення належить до відання Кабінету Міністрів України, аналогічну за змістом правову позицію викладено у постановах Верховного Суду від 17.05.2018 у справі № 915/1134/16, від 22.09.2021 у справі № 910/11648/19, від 17.05.2023 у справі №916/978/22, та рішеннях Господарського суду Одеської області від 04.07.2024 у справі №916/330/24, від 20.03.2024 у справі № 916/3665/23.
Постановою КМ України від 03.06.2013 № 406 (п. 2) державному підприємству "Адміністрація морських портів України" надано у користування акваторії морських портів, межі яких визначені Кабінетом Міністрів України, за умови недопущення передачі їх або їх частин іншим суб`єктам господарювання. Розпорядженням КМ України № 1355-р від 07.10.2009, відповідно до ст.ст. 13, 69 і 92 Земельного кодексу України, ст. 14 Водного кодексу України, ст.ст. 73 - 75 Кодексу торговельного мореплавства України державному підприємству "Іллічівський морський торговельний порт" надана у постійне користування земельна ділянка, розташована в межах наданої йому акваторії. Таким чином, акваторії морських портів, межі яких визначені Кабінетом Міністрів України та земельні ділянки, що розташовані в їх межах були державною власністю та перебувають у користуванні ДП «Адміністрація морських портів України», не залежно від доповнення законом № 3993-IX від 08.10.2024 перехідних положень Земельного кодексу п.24-1. Доповненням перехідних положень Земельного кодексу пунктом 24-1 на підставі закону № 3993-IX від 08.10.2024 було лише ще раз відзначено та підкреслено перебування таких земель в держаній власності. Відтак, на думку відповідача, у зв`язку із набуттям чинності ЗУ № 3993-IX від 08.10.2024 та внесенням ним доповнення до перехідних положень Земельного кодексу, зміни суб`єкта права щодо земельної ділянки або обов`язку у правовідношенні не відбулось.
Процесуальне правонаступництво, передбачене статтею 52 ГПК України, це перехід процесуальних прав та обов`язків сторони у справі до іншої особи у зв`язку з вибуттям особи у спірному матеріальному правовідношенні. Враховуючи наведене, та відсутність фактичних обставин, передбачених нормами матеріального права, які б підтверджували факт процесуального правонаступництва безпосередньо пов`язаного з переходом матеріальних прав від Чорноморської міської ради до Одеської обласної державної адміністрації, на думку відповідача підстави для процесуального правонаступництва в цій справі відсутні.
18.11.2024 до суду також надійшли пояснення КМУ за вх.№41497/24, в яких останній вказує про те, що за положеннями Водного кодексу України землі акваторії морського порту за жодних обставин не можуть перебувати у приватній власності.
Так, землями акваторії морського порту розпоряджається КМУ, на підставі чого, Розпорядженням КМУ № 1355-р від 07.10.2009, згідно ст.ст. 13, 69 і 92 Земельного кодексу України, ст. 14 Водного кодексу України, ст.ст. 73 - 75 Кодексу торговельного мореплавства України державному підприємству "Іллічівський морський торговельний порт" було надано у постійне користування земельну ділянку, розташовану в межах наданої йому акваторії. Постановою КМУ від 03.06.2013 № 406 надано ДП «Адміністрація морських портів України» у користування акваторії морських портів, межі яких визначені Кабінетом Міністрів України, за умови недопущення передачі або їх частин іншим суб`єктам господарювання. Додатком до постанови Кабінету Міністрів України від 31.10.2007 №1278 (з урахуванням внесених змін та доповнень) визначено межі акваторії морського порту Чорноморськ. Згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2007 №1073 із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2013 №406, відповідно до яких акваторія морського порту Чорноморськ передана у користування ДП «Адміністрація морських портів України».
Також позивач посилається на висновки щодо тлумачення змісту статті 58 Конституції України, викладеними у рішеннях Конституційного Суду від 13.05.1997 №1-зл, від 09.02.1999 №1-рп/99, від 05.05.2001 № 3-рп/2001, від 13.03.2012 № 6-рп/2012, в яких зазначено, що закони та інші нормативно-правові акти поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності: дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється із втратою ним чинності, тобто до певного юридичного факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце: дія закону та іншого нормативно-правового акта не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом. Конституційний Суд у рішенні від 13.05.1997 №1-30 також висловив позицію, згідно якої закріплення принципу незворотності дії нормативно-правового акту у часі на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому: що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта. Згідно зі ст. 1 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» Уряд України є вищим органом у системі органів виконавчої влади. Кабінет Міністрів України спрямовує і координує діяльність місцевих державних адміністрацій щодо виконання Конституції та законів України, актів Президента України актів Кабінету Міністрів України, органів виконавчої влади вищого рівня, здійснення на відповідній території інших наданих місцевим державним адміністраціям повноважень (частина перша статті 23 Закону України «Про Кабінет Міністрів України»). З урахуванням вищезазначеного, оскільки єдиним власником землі є держава, то позивач - Кабінет Міністрів України та позивач - Одеська обласна державна адміністрація, про яку заявляє заступник керівника Одеської обласної прокуратури у клопотанні про залучення Одеської обласної державної адміністрації до участі у справі №916/91/24 збігаються і єдиним позивачем у справі №916/91/24 виступає держава в особі Кабінету Міністрів України.
Так, оцінивши позиції прокурора та сторін стосовно клопотання від 13.11.2024 за вх.№40998/24 про залучення правонаступника в порядку ст. 52 ГПК України по справі №916/91/24, суд дійшов наступних висновків.
Відповідно до ч.1 ст.52 ГПК України, у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту інтересів власників земельних часток (паїв), а також застосування адміністративної процедури у сфері земельних відносин» від 08.10.2024 №3993-IX, розділ Х «Перехідні положення» ЗК України доповнено пунктом 24-1 такого змісту: «Всі землі, зайняті водними об`єктами загальнодержавного значення, вважаються землями державної власності» (дата набрання чинності 08.11.2024).
Відповідно до ч.ч. 4.5 ст. 122 ЗК України обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
Отже, прокурор просить суд замінити позивача - Чорноморську міську раду Одеського району Одеської області на її правонаступника Одеську обласну державну адміністрацію, який набув такого статусу, на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту інтересів власників земельних часток (паїв), а також застосування адміністративної процедури у сфері земельних відносин» від 08.10.2024 №3993-IX, у зв`язку з тим, що розділ Х «Перехідні положення» ЗК України доповнено пунктом 24-1 згідно якого землі, зайняті водними об`єктами загальнодержавного значення, вважаються землями державної власності, дата набрання чинності Закону України від 08.10.2024 №3993-IX 08.11.2024. Звідси, прокурор вважає, що Одеська обласна державна адміністрація, як орган виконавчої влади, яким здійснюється реалізація права на землю державної форми власності, з 08.11.2024 уповноважена на звернення до суду з позовною заявою про скасування рішень державних реєстраторів, зобов`язання повернути частину акваторії морського порту Чорноморськ.
Наразі, слід відмітити, що даним Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту інтересів власників земельних часток (паїв), а також застосування адміністративної процедури у сфері земельних відносин» від 08.10.2024 №3993-IX не передбачено обов`язок та не запроваджено заміни відповідних осіб на їх правонаступників, зокрема, органи виконавчої влади, які є учасниками відносин щодо права на землю державної власності. Водночас, на момент подачі прокурором позовних заяв в інтересах держави в особі КМУ та Чорноморської міської ради, а саме 04.11.2024, прокурором було визначено Кабінет Міністрів України, як орган виконавчої влади, який уповноважений на розпорядження акваторією морського порту Чорноморськ, а Чорноморську міську раду, як орган місцевого самоврядування, яким реалізується право на землю комунальної власності та обґрунтовано наявність у останньої повноваження на звернення до суду з позовною заявою про скасування рішення державного реєстратора та зобов?язання повернути частину акваторії морського порту Чорноморська. Так, закони та інші нормативно-правові акти поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності: дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється із втратою ним чинності, тобто до певного юридичного факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце; дія закону та іншого нормативно-правового акта не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом.
Таким чином, з урахуванням викладеного, суд не вбачає підстав для встановлення існування правонаступництва у заявлених прокурором відносинах у відношенні до позивача у справі - Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області з урахуванням такого, що набрав законної сили ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту інтересів власників земельних часток (паїв), а також застосування адміністративної процедури у сфері земельних відносин» від 08.10.2024 №3993-IX, а відповідно і не вбачає підстав у задоволенні, клопотання Заступника керівника Одеської обласної прокуратури від 13.11.2024 за вх.№40998/24 про залучення правонаступника по справі №916/91/24.
Керуючись ст.ст.52, 234 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1.Відмовити у задоволенні клопотання Заступника керівника Одеської обласної прокуратури від 13.11.2024 за вх.№40998/24 про залучення правонаступника по справі №916/91/24.
2. У відповідності до ст.235 ГПК України ухвала набрала законної сили 18.11.2024 та згідно ч.2 ст.254, п.26 ч.1 ст.255 ГПК України підлягає оскарженню в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Південно-Західного апеляційного господарського суду протягом десяти днів з дня її винесення.
3. Повну ухвалу складено 21.11.2024.
Суддя І.А. Малярчук
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2024 |
Оприлюднено | 25.11.2024 |
Номер документу | 123225791 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про державну власність щодо усунення перешкод у користуванні майном |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Малярчук І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні