Справа № 569/21432/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 листопада 2024 року
Рівненський міський суд Рівненської області в особі головуючої судді Панас О.В. при секретарі судового засідання Алексейчук Ю.М. розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Рівному заяву ОСОБА_1 заінтересована особа Рівненський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Рівненському районі Рівненської області Західного Міжрегіонального Управління Міністерства юстиції про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України,-
встановив:
У провадженні Рівненського міського суду Рівненської області перебуває справа за заявою ОСОБА_1 заінтересована особа Рівненський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Рівненському районі Рівненської області Західного Міжрегіонального Управління Міністерства юстиції про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України.
Просить встановитифакт смерті ОСОБА_2 , громадянина України, ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце народження: село Маршали, Смеловський (теперішній - Недригайлівський) район, Сумської обл., Україна, який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 в місті Сіверськодонецьк, Луганської області, Україна, у віці 83 років.
Свою заяву обгрунтовує тим, що « ІНФОРМАЦІЯ_2 помер її батько, громадянин України ОСОБА_2 « ІНФОРМАЦІЯ_1 , який на час смерті був зареєстрований та проживав за адресою: АДРЕСА_1 (до 2024 р. Сєвєродонецькі Луганська область, Україна.
Маючи в наявності фотокопію Медичного свідоцтва про смерть Серії 43 № 29200698 від 22.10.2024 р., виданого на тимчасово окупованій території України, «01» листопада 2024 року Заявник ОСОБА_1 звернулася до Заінтересованої особи щодо реєстрації смерті ОСОБА_2 .
Проте, 01.11.2024 р. Заінтересована особа відмовила в реєстрації смерті ОСОБА_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_3 у м. Сіверськодонецьк, з причини відсутності відповідно до законодавства України підстави для державної реєстрації смерті та видачі свідоцтва про смерть встановленого Україною зразка, на підставі наданих нею документів. Встановлення факту, що має юридичне значення, необхідне їй для державної реєстрації смерті померлої особи, проведеної державним органом України. .
Заявниця ОСОБА_1 просила суд розглядати справу без її присутності Представникзаінтересованої особив судовезасідання нез`явилась. Подали до суду заяву (№66432/24-вх. від 22.11.24) згідно якої просили розглядати справу у їх відсутність, щодо заявлених вимог заперечень не мають.
Суд вважаєза можливепровести судовезасідання безучасті сторін. Ухвалою суду від 04.11.2024 р. заява залишалась без руху. 21.11.2024 р. заявниця ОСОБА_1 на виконання ухвали суду від 04.11.2024 подала до суду належним чином оформлену заяву.
Дослідившиматеріалисправи інаявнівних докази,таоцінившиїх всукупності,суддійшовнаступних висновків. Згідно досліджених судом документів встановлено, що відповідно до повного витягу з ДРАЦСГ щодо актового запису про народження №00047765223 батьками ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 вказані: « ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5 » - батько, « ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_6 » - мати.
Отже, ОСОБА_2 приходиться заявниці ОСОБА_1 батьком. ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_2 помер, та 22.10.2024 року Луганською Народною Республікою було видано медичне свідоцтво про смерть ОСОБА_2 , серії 43 № 29200698.
Встановлено, що на час смерті ОСОБА_2 був зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 .
Також встановлено, що маючи в наявності фотокопію Медичного свідоцтва про смерть Серії 43 № 29200698 від 22.10.2024 р., виданого на тимчасово окупованій території України, 01.11.2024 року ОСОБА_1 звернулася до Заінтересованої особи щодо реєстрації смерті ОСОБА_2 01.11.2024 р. Рівненський відділ ДРАЦС у Рівненському районі Рівненської області Західного Міжрегіонального Управління Міністерства юстиції відмовили в реєстрації смерті ОСОБА_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_3 у м. Сіверськодонецьк,оскільки пред`явлені документи не відповідають переліку, які є підставою для державної реєстрації смерті, тобто документи, що підтверджують смерть ОСОБА_2 видані на території, де органи державної влади України не здійснюють свої повноваження.
Згідно п. 5 ч. 2 ст. 293 Цивільного процесуального кодексу України, суд розглядає в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення. Відповідно до п. 8 ч. 1 ст. 315 ЦПК суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті. Згідно зі ст. 317 ЦПК України заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана родичами померлого або їхніми представниками до суду за межами такої території України. Справи про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, розглядаються невідкладно з моменту надходження відповідної заяви до суду. Згідно з положеннями передбаченими ч. 1 ст. 17 Закону України Про державну реєстрацію актів цивільного стану, державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: 1) документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; 2) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою. Положеннями ч. 2 ст. 49 ЦК України передбачено, що актами цивільного стану є, серед іншого, смерть фізичної особи. А згідно з положеннями частини 3 і 4 цієї ж статті, смерть фізичної особи підлягає державній реєстрації відповідно до закону. Форма лікарського свідоцтва про смерть, що видається закладами охорони здоров`я або судово-медичною установою та вимоги і підстави його заповнення встановлені Інструкцією щодо заповнення та видачі лікарського свідоцтва про смерть (форма №106/о), затвердженою Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08 серпня 2006 року №545. Зокрема, Інструкцією серед іншого встановлено, що лікарське свідоцтво про смерть видається лікарем медичного закладу, що лікував померлого, на підставі спостережень за хворим і записів у медичній документації, які відображали стан хворого до його смерті, або патологоанатомом на підставі вивчення медичної документації і результату розтину (пункт 2.2.); у разі, якщо смерть настала внаслідок дії зовнішніх факторів (травми, асфіксії, дії крайніх температур, електричного струму, отруєнь тощо), після штучного аборту, проведеного поза межами медичного закладу, смерті на виробництві, при раптовій смерті дітей першого року життя та інших осіб, які не перебували під медичним наглядом, померлих, особа яких не встановлена, а також у тих випадках, коли є підозра на насильницьку смерть, лікарське свідоцтво про смерть видається судово-медичним експертом після розтину (пункт 2.З.); забороняється видача лікарського свідоцтва про смерть заочно, без особистого встановлення лікарем факту смерті. У виняткових випадках свідоцтво про смерть може бути видано лікарем, який встановив смерть тільки на підставі огляду трупа (при відсутності ознак або підозри на насильницьку смерть) та даних медичної документації про наявність у померлого при житті хвороб, які в своєму перебігу могли призвести до настання смерті (пункт 2.4.). Таким чином, діюче законодавство України передбачає державну реєстрацію факту смерті або на підставі лікарського свідоцтва про смерть, або на підставі рішення суду. Враховуючи вищевикладене, єдиною підставою для державної реєстрації смерті в даному випадку є рішення суду про встановлення факту смерті. Згідно з правовою позицією, викладеною Вищим спеціалізованим судом України з розгляду цивільних і кримінальних справ в інформаційному листі від 15 квітня 2016 року, документи, видані органами та установами (зокрема, лікарняними закладами), що знаходяться на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, як виняток можуть братись до уваги судом та оцінюватись разом з іншими доказами в їх сукупності та взаємозв`язку під час, розгляду справ про встановлення факту народження або смерті на тимчасово окупованій території України. Згідно з «Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», затвердженим Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 р. №309 зі змінами і доповненнями, місто Сіверськодонецьк тимчасово окуповане Російською Федерацією.
Таким чином, судом приймаються до уваги надані заявником докази , видані органами, які створені на тимчасово окупованій території Луганської області у порядку не передбаченому законодавством України, оскільки вказані документи підтверджують факт смерті людини в певний час на певній території. З огляду на викладене, з метою захисту прав і свобод громадян України, якою є заявниця, суд дійшов висновку про необхідність задоволення заяви про встановлення факту смерті, оскільки законом не передбачено іншого порядку встановлення цього факту. Відповідно до вимог п.8 ч.1ст.430 ЦПК Українисуд допускає негайне виконання рішень у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України. На підставі викладеного, керуючись ст.ст.10,12,81,89,258-259,263-265,268,317,430 ЦПК України, суд, -
ви рі ши в: Заяву ОСОБА_1 заінтересована особа Рівненський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Рівненському районі Рівненської області Західного Міжрегіонального Управління Міністерства юстиції України про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, задовольнити. Встановитифакт смерті ОСОБА_2 , громадянина України, ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце народження: село Маршали, Смеловський (теперішній - Недригайлівський) район, Сумської обл., Україна, який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 у віці 83 років в місті Сіверськодонецьк, Луганської області, Україна. Рішення суду є підставою для державної реєстрації смерті особи. Рішення підлягає негайному виконанню. Оскарження рішення не зупиняє його виконання. Апеляційна скаргана рішеннясуду можебути подана протягомтридцяти днівз дня складенняповного судовогорішення безпосередньодо Рівненського апеляційного судуабо через Рівненський міськийсуд. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Заявниця: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , проживає: АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_1 . Заінтересована особа:Рівненський відділдержавної реєстраціїактів цивільногостану уРівненському районіРівненської областіЗахідного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, місцезнаходження:33013,м.Рівне,проспект Миру,буд.14,код ЄДРПОУ43202330. Повнесудоверішення виготовлено - 22.11.2024.
Суддя О.В.Панас
Суд | Рівненський міський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2024 |
Оприлюднено | 25.11.2024 |
Номер документу | 123233944 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України |
Цивільне
Рівненський міський суд Рівненської області
Панас О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні