Рішення
від 21.11.2024 по справі 120/19295/23
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

21 листопада 2024 р.Справа № 120/19295/23

Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Яремчука Костянтина Олександровича, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниці до Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування висновку,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду з позовною заявою звернувся квартирно-експлуатаційний відділ м. Вінниці до Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що відповідачем здійснено моніторинг процедури закупівлі в частині дотримання квартирно-експлуатаційним відділом м. Вінниці законодавства у сфері публічних закупівель: ідентифікатор закупівлі UA-2023-09-11-012429-a (Поточний ремонт будівлі "Е" (ремонт приміщень) (код ДК 021:2015:45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи).

Моніторинг процедури закупівлі було розпочато на підставі наказу Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області від 21 листопада 2023 року № 85-з "Про початок моніторингу закупівель", а підставою для моніторингу закупівлі визначено інформацію, отриману від громадських об`єднань про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатом громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 Закону України "Про публічні закупівлі".

12 грудня 2023 року Управлінням Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-09-11-012429-a.

У висновку зазначено, що за результатами аналізу питання наявності підстав та обґрунтування для проведення закупівлі та укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів встановлено порушення вимог підпункту 4 пункту 13 постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178. При цьому за результатами аналізу питань щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, наявності підстав для укладання договору про закупівлю без застосування відкритих торгів, повноти та своєчасності надання інформації та документів, у випадках, передбачених Законом, порушень не встановлено.

Позивач не погоджується з висновком органу державного фінансового контролю, вважає його протиправним та таким, що підлягає скасуванню з наступних підстав.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в України та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.

Відповідно до підпункту 4 пункту 13 цих Особливостей придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару зокрема у разі, коли існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв`язку із виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником.

Так, 11 серпня 2023 року квартирно-експлуатаційним відділом м. Вінниці отримано лист від командира військової частини НОМЕР_1 , у якому йшлося про те, що з метою виконання вимог директиви Міністерства оборони України та Головнокомандувача Збройних Сил України від 17 липня 2023 року № Д-321/70дск, директиви командувача військ оперативного командування " ІНФОРМАЦІЯ_1 " від 18 липня 2023 року № 42дск необхідно провести ремонтні роботи на базі фондів майнового комплексу ТОВ "Дитячий оздоровчий заклад санаторного типу "Подільський Артек" у строк до 01 жовтня 2023 року.

Водночас нагальна потреба полягала в тому, що приміщення, у якому слід було здійснити ремонтні роботи, не використовувалося та потребувало поточного ремонту, в тому числі забезпеченні електроживленням, яке необхідне для підключення всіх електронних пристроїв.

В подальшому, з метою отримання найбільш економічно вигідної пропозиції відповідальним виконавцем було проведено моніторинг та отримано від підрядників цінові пропозиції. Зокрема цінова пропозиція фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 склала 989 950 гривень, фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 - 1 250 000 гривень, фізичної особи-підприємця ОСОБА_3 - 1 150 750,35 гривень.

Оскільки найбільш економічно вигідною була пропозиція фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , тому, враховуючи нагальність потреби в умовах воєнного стану та забезпечення належної експлуатації приміщення в найкоротші терміни, квартирно-експлуатаційний відділ м. Вінниці на підставі підпункту 4 пункту 13 Особливостей уклав договір про надання послуг № 6230 від 31 серпня 2023 року з фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 без застосування процедури відкритих торгів.

Відтак позивач вважає, що ним дотримано вимоги підпункту 4 пункту 13 Особливостей.

Окрему увагу позивач звернув на те, що Особливостями не визначено яким чином здійснюється документальне підтвердження підстав застосування підпункту 4 пункту 13 Особливостей.

За наведених обставин позивач не погоджується із складеним Управлінням Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області висновком про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-09-11-012429-a, що затверджений 12 грудня 2023 року, а тому оскаржив його в судовому порядку.

Ухвалою від 28 грудня 2023 року відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено її розгляд здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні). Цією ж ухвалою відповідачу встановлено строк для подання відзиву на позовну заяву.

29 грудня 2023 року від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи з викликом сторін.

22 січня 2024 року представником відповідача подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що під час проведення моніторингу процедури закупівлі Управлінням Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області встановлено, що позивачем здійснено закупівлю послуги з поточного ремонту будівлі "Е" (ремонт приміщень) очікуваною вартістю 989 500 гривень.

Відповідачем 23 листопада 2023 року на веб-порталі Уповноваженого органу оприлюднено замовнику запит, у якому йшлося про надання інформації та її документального підтвердження щодо наявності підстав для здійснення зазначеної закупівлі шляхом укладення договору про закупівлю без застосування процедури відкритих торгів.

Позивач у відповідь на вказаний запит зазначив, що підставою для здійснення закупівлі є лист-звернення до квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниця від командира військової частини НОМЕР_1 від 10 серпня 2023 року щодо проведення в найкоротший термін (до 01 жовтня 2023 року) ремонтних робіт на базі орендованих ним фондів майнового комплексу, а також погоджений начальником замовника рапорт, в якому йдеться про необхідність проведення закупівлі відповідно до підпункту 4 пункту 13 Особливостей.

Разом із тим, як зазначає представник відповідача, квартирно-експлуатаційним відділом м. Вінниці у відповідь на запит контролюючого органу на веб-порталі Уповноваженого органу було завантажено дефектні акти, затверджені 09 серпня 2023 року. Водночас лист командира військової частини НОМЕР_2 від 10 серпня 2023 року передбачає той самий перелік робіт, що зазначені в дефектних актах. При цьому листи виконавцям робіт датовано 18 серпня 2023 року, а відповіді на такі листи надано наступного дня - 19 серпня 2023 року.

Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області вважає необґрунтованим твердження позивача щодо неможливості проведення процедури закупівлі у зв`язку з обмеженим терміном, оскільки від моменту отримання квартирно-експлуатаційним відділом м. Вінниці листа командира військової частини НОМЕР_2 від 10 серпня 2023 року до моменту укладення договору з фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 від 31 серпня 2023 року позивач мав реальну можливість здійснити процедуру закупівлі в порядку, передбаченому Особливостями.

Тобто, на переконання представника відповідача, сукупність дій позивача жодним чином не свідчить про нагальність потреби у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів.

За таких обставин представник відповідача вважає, що позивачем документально не підтверджено існування підстави, передбаченої підпунктом 4 пункту 13 Особливостей, для придбання ним послуг шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару.

29 січня 2024 року представником позивача подано до суду відповідь на відзив, у якій додатково наведені аргументи щодо задоволення позовних вимог. Зокрема у відповіді на відзив зазначено, що Особливостями не визначено, яким саме способом здійснюється документальне підтвердження замовником існування підстав застосування підпункту 4 пункту 13 Особливостей. А відтак, на думку представника позивача, замовник самостійно визначає, якими документами підтверджувати наявність умов для застосування підпункту 4 пункту 13 Особливостей.

Окремо представник позивача вказав на відсутність підстав для проведення моніторингу процедури закупівлі UA-2023-09-11-012429-a. Так, згідно з частиною 2 статті 8 Закону України "Про публічні закупівлі" рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності зокрема інформації, отриманої від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону. Водночас, як стверджує представник позивача, у пункті 5 розділу І вступної частини висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-09-11-012429-a підставою здійснення моніторингу визначено: "Інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 Закону України "Про публічні закупівлі". Однак до відзиву не долучено підтверджуючих документів, які стали підставою для прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі, а лише надано копію наказу від 21 листопада 2023 року № 85-з, у додатку якого здійснено посилання на норму Закону. На переконання представника позивача, вказані обставини свідчать про відсутність підстав для прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі та, як наслідок, протиправність оскаржуваного у справі висновку.

06 лютого 2024 року представником відповідача подано до суду письмові заперечення щодо наведених у відповіді на відзив пояснень. Подані заперечення обгрунтовано тим, що позивачем не доведено існування нагальної потреби для придбання ним послуг шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів.

Так, квартирно-експлуатаційний відділ м. Вінниці, отримавши лист-звернення командира військової частини НОМЕР_1 від 10 серпня 2023 року щодо проведення в найкоротший термін (до 01 жовтня 2023 року) ремонтних робіт на базі орендованих ним фондів майнового комплексу, у разі проведення процедури закупівлі у формі відкритих торгів могло б оприлюднити оголошення про проведення відкритих торгів 10 - 12 серпня 2023 року.

Відповідно до пункту 34 Особливостей строк для подання тендерних пропозицій не може бути менше ніж сім днів з дня оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів в електронні системі закупівель.

Пунктом 36 Особливостей передбачено, що замовник розглядає таку тендерну пропозицію відповідно до статті 29 Закону України "Про публічні закупівлі". Частиною 10 статті 29 Закону України "Про публічні закупівлі" передбачено, що строк розгляду тендерної пропозиції/пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п`яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної-пропозиції.

Пунктом 45 Особливостей визначено, що повідомлення про намір укласти договір про закупівлю автоматично формується електронною системою закупівель протягом одного дня з дати оприлюднення замовником рішення про визначення переможця процедури закупівлі в електронній системі закупівель.

Відтак, на переконання представника відповідача, в силу наведених вище приписів квартирно-експлуатаційний відділ м. Вінниці за умови проведення процедури закупівлі у формі відкритих торгів міг би укласти договір з переможцем в той самий строк, що й уклав договір від 31 серпня 2023 року № 6230 з фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 без проведення процедури відкритих торгів, що свідчить про відсутність нагальної потреби у здійсненні закупівлі, передбаченої підпунктом 4 пункту 13 Особливостей.

27 лютого 2024 року позивачем подано до суду додаткові письмові пояснення.

Ухвалою суду від 20 листопада 2024 року у задоволенні клопотання представника позивача про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження з викликом сторін відмовлено.

Дослідивши матеріали адміністративної справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності, суд встановив наступне.

10 серпня 2023 року командир військової частини НОМЕР_1 на виконання вимог директиви Міністерства оборони України та Головнокомандувача Збройних Сил України від 17 липня 2023 року № Д-321/70дск "Про проведення додаткових організаційних заходів у Збройних Силах України в 2023 році", директиви командувача військ оперативного командування організаційних заходів "Південь" від 18 липня 2023 року № 42дск "Про проведення додаткових організаційних заходів у військах оперативного командування " ІНФОРМАЦІЯ_1 " в 2023 році" звернувся до начальника квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниця з листом щодо проведення у найкоротший термін (до 01 жовтня 2023 року) ремонтних робіт на базі фондів майнового комплексу товариства з обмеженою відповідальністю "Дитячий оздоровчий заклад санаторного типу "Подільський-Артек", які перебувають в оренді квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниці.

11 серпня 2023 року начальник квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниця звернувся із листами до фізичних-осіб підприємців ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , у яких просив у найкоротший термін надати до квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниці цінову пропозицію відповідно до наданого дефектного акту на виконання послуг з поточного ремонту будівлі "Е" (ремонт приміщень) за адресою: АДРЕСА_1 .

У відповідь на лист начальника квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниці фізична особа-підприємець ОСОБА_1 повідомив, що вартість ремонту згадуваної вище будівлі за його розрахунками складатиме 989 950 гривень, фізична особа-підприємець ОСОБА_2 вказав, що вартість ремонту становитиме 1 250 000 гривень, а фізична особа-підприємець ОСОБА_3 повідомив, що вартість робіт за його підрахунками становитиме 1 150 750,35 гривень.

З огляду на те, що фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 надано позивачеві найбільш економічно вигідну пропозицію, тому 31 серпня 2023 року між квартирно-експлуатаційним відділом м. Вінниця в особі начальника ОСОБА_4 (замовник) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (виконавець) укладено договір про надання послуг № 6230, відповідно до умов якого замовник доручає, а виконавець бере на себе зобов`язання своїми силами та засобами, на свій ризик надати послуги з поточного ремонту будівлі "Е" (ремонт приміщень) (код ДК 021:2015-45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи), а замовник зобов`язується оплатити виконавцю належним чином надані послуги згідно з умовами цього договору. Ціна договору визначена на підставі договірної ціни і становить 989 950 гривень (пункт 2.1 договору).

Додатковою угодою № 1 по договору про надання послуг № 6230 від 31 серпня 2023 року від 29 вересня 2023 року сторони домовилися викласти пункт 2.1 договору в наступній редакції: "Ціна договору становить 892 614,21 гривень без ПДВ".

На підставі наказу Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області від 21 листопада 2023 року № 85-з "Про початок моніторингу закупівель" відповідачем проведено моніторинг процедури закупівлі "Поточний ремонт будівлі "Е" (ремонт приміщень)" (UA-2023-09-11-012429-а).

12 грудня 2023 року за результатами проведеного моніторингу в електронній системі закупівель Управлінням Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області оприлюднено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-09-11-012429-а.

Зі змісту висновку слідує, що під час моніторингу проаналізовано річний план закупівель за 2023 рік квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниці, звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель від 31 серпня 2023 року, договір про надання послуг від 31 серпня 2023 року № 6230, пояснення замовника, отримані 27, 28 листопада та 07 грудня 2023 року через електронну систему закупівель.

За результатами моніторингу встановлено, що відповідно до норм частини 3-7 розділу Х Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про публічні закупівлі" на період дії правового режиму воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт та послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування. Згідно з пунктом 3 вказаної постанови замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.

Пунктом 13 цієї ж постанови визначено виключений перелік підстав, за яких придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару.

Так, моніторингом установлено, що замовником здійснено закупівлю з поточного ремонту будівлі "Е" (ремонт приміщень) (ID: UA-2023-09-11-012429-a), очікуваною вартістю 989 500 гривень шляхом укладення договору про закупівлю без використання відкритих торгів. Відповідно до інформації, розміщеної у пункті 11 річного плану даної закупівлі (UA-P-2023-08-28-007544-b), підставою для проведення закупівлі без використання електронної системи закупівель визначено підпункт 4 пункту 13 постанови Кабінету Міністрів України № 1178. Згідно з вимогами підпункту 4 постанови Уряду № 1178 придбання замовниками товарів і послуг, вартість яких перевищує 200 тисяч гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником.

На запит Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області про надання пояснень, зокрема інформації та її документального підтвердження щодо наявності підстав для здійснення зазначеної закупівлі шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів, замовником зазначено, що обґрунтуванням підстави для здійснення такої закупівлі є лист-звернення командира військової частини НОМЕР_1 від 10 серпня 2023 року щодо проведення у найкоротший термін (до 01 жовтня 2023 року) ремонтних робіт на базі орендованих ним фондів майнового комплексу, передбачених на виконання вимог директив Міністерства оборони України та Головнокомандувача Збройних Сил України, а також командувача військ оперативного командування організаційних заходів "Південь" від 17 та 18 липня 2023 року. Також надано листи потенційним надавачам послуг та їх відповіді, а також погоджений начальником замовника рапорт, в якому зазначено щодо проведення закупівлі відповідно до підпункту 4 пункту 13 постанови Кабінету Міністрів України № 1178 у зв`язку з необхідністю термінового проведення ремонтних робіт, виконання яких потребує значних затрат часу.

Виходячи з наведеного, контролюючим органом зроблено висновок, що замовником документально не підтверджено виникнення об`єктивних обставин, що унеможливили дотримання ним строків проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів щодо закупівлі послуг з поточного ремонту будівлі "Е" (ремонт приміщення).

Відтак орган державного фінансового контролю виснував, що замовником проведено закупівлю шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів з порушенням вимог підпункту 4 пункту 13 постанови Кабінету Міністрів України № 1178.

Далі у висновку зазначено, що з огляду на встановлене порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні", статтею 8 Закону України "Про публічні закупівлі", Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області зобов`язало позивача здійснити заходи, направлені на недопущення встановленого порушення у подальшому та притягнення до відповідальності осіб, якими допущено порушення, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Надаючи правову оцінку висновку, що оскаржується, суд зважає на таке.

Згідно зі статтею 2 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», який визначає правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні, державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.

Статтею 5 цього Закону встановлено, що контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.

Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади встановлює Закон України "Про публічні закупівлі" № 922-VIII від 25 грудня 2015 року (далі - Закон № 922-VIII; в редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно зі статтею 7 Закону № 922-VIII уповноважений орган здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель у межах повноважень, визначених цим Законом.

Відповідно до статті 8 Закону № 922-VIII моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи.

Згідно з приписами пункту 14 частини 1 статті 1 Закону № 922-VIII моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.

Порядок здійснення моніторингу публічних закупівель врегульовано статтею 8 Закону № 922-VIII.

За правилами цієї статті, моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.

Моніторинг процедури закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 цього Закону.

Пунктом 5 частини 2 статті 8 Закону № 922-VIII передбачено, що рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох підстав, передбачених цією частиною статті 8, зокрема, у разі отримання інформації від громадських об`єднань про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.

Громадський контроль забезпечується через вільний доступ до всієї інформації щодо публічних закупівель, яка підлягає оприлюдненню відповідно до цього Закону, зокрема шляхом здійснення аналізу і моніторингу інформації, розміщеної в електронній системі закупівель, а також шляхом інформування через електронну систему закупівель або письмово органи, що уповноважені здійснювати контроль, про виявлені ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель (абзац 1 частини 5 статті 7 Закону № 922-VIII).

Як свідчить зміст оскаржуваного висновку, саме пункт 5 частини 2 статті 8 Закону № 922-VIII слугував підставою для здійснення моніторингу процедури закупівлі UA-2023-09-11-012429-a (Поточний ремонт будівлі "Е" (ремонт приміщень) (код ДК 021:2015:45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи).

В підтвердження отриманої інформації від громадського об`єднання відповідачем до письмових заперечень, що подані до суду 06 лютого 2024 року, долучено лист громадської організації "Філософія серця" від 09 листопада 2023 року.

Зі змісту такого листа слідує, що відповідно до інформації з електронної системи закупівель квартирно-експлуатаційним відділом м. Вінниці проведено закупівлю без використання електронної системи UA-2023-09-11-012429-a щодо предмету закупівлі "Поточний ремонт будівлі "Е" (ремонт приміщень) за ДК 021:2015:45450000-6: Інші завершальні будівельні роботи на суму 989 950 гривень. Як зазначено у згадуваному вище листі далі, в системі закупівель відсутні обгрунтування підстав для здійснення замовником закупівлі без використання відкритих торгів, що передбачена підпунктом 4 пункту 13 постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178. У зв`язку із цим громадська організація "Філософія Серця" просила Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області вжити заходів щодо усунення порушення законодавства та розпочати моніторинг зазначеної закупівлі.

21 листопада 2023 року відповідно до частини 2 статті 8 Закону № 922-VIII Управлінням Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області видано наказ № 85-з "Про початок моніторингу закупівель".

Відтак доводи позивача про те, що відповідачем безпідставно прийнято рішення про початок моніторингу процедури закупівлі є необгрунтованими, оскільки на адресу органу державного фінансового контролю надійшов лист від громадської організації "Філософія серця", у якому йшлося про наявність ознак порушення законодавства у сфері публічних закупівель, проведених позивачем.

При цьому відсутність посилань в самому наказі на дату та номер листа, що надійшов до контролюючого органу від громадської організації "Філософія серця", не може свідчити про відсутність в Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.

А тому твердження позивача про відсутність підстав для початку проведення відповідачем моніторингу процедури закупівлі не знайшли свого підтвердження в ході судового розгляду.

Далі, частинами 3 - 7 статті 8 Закону № 922-VIII передбачено, що повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.

Повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі не зупиняє проведення процедур закупівель, визначених цим Законом.

Строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.

Протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються електронною системою закупівель. Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель.

Замовник у межах строку здійснення моніторингу процедури закупівлі має право з власної ініціативи надавати пояснення щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.

За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

У висновку обов`язково зазначаються, зокрема, опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі, а також зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Окрім того, пунктом 3-7 розділу Х Закону № 922-VIII визначено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.

На виконання наведеної вище норми Кабінет Міністрів України 12 жовтня 2022 року прийняв постанову № 1178, якою затвердив Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (надалі - Особливості здійснення публічних закупівель; підлягають застосуванню в редакції, чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пункту 3 Особливостей здійснення публічних закупівель замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих Особливостей.

Підпунктом 4 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель передбачено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару зокрема у разі, коли існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником.

Аналіз підпункту 4 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель свідчить про те, що Уряд передбачив можливість укладати договір зокрема про закупівлю послуг без застосування процедури закупівлі у формі відкритих торгів за наявності в сукупності таких умов: 1) існування нагальної потреби у здійснення закупівлі; 2) виникнення об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів; 3) наявність наведених вище умов має бути підтверджена замовником документально.

Визначаючись із тим, чи існували наведені вище передумови для застосування позивачем приписів підпункту 4 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель, суд враховує наступне.

Так, 10 серпня 2023 року командир військової частини НОМЕР_1 на виконання вимог директиви Міністерства оборони України та Головнокомандувача Збройних Сил України від 17 липня 2023 року № Д-321/70дск "Про проведення додаткових організаційних заходів у Збройних Силах України в 2023 році", директиви командувача військ оперативного командування організаційних заходів "Південь" від 18 липня 2023 року № 42дск "Про проведення додаткових організаційних заходів у військах оперативного командування " ІНФОРМАЦІЯ_1 " в 2023 році" звернувся до начальника квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниця з листом щодо проведення в найкоротший термін (до 01 жовтня 2023 року) ремонтних робіт на базі фондів майнового комплексу товариства з обмеженою відповідальністю "Дитячий оздоровчий заклад санаторного типу "Подільський-Артек", які перебувають в оренді квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниці.

11 серпня 2023 року начальник квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниці звернувся із листами до підприємців ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 щодо надання до квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниці цінової пропозиції згідно з наданим дефектним актом на виконання послуг з поточного ремонту будівлі "Е" (ремонт приміщень) за адресою: АДРЕСА_1 .

У відповідь на такий лист фізична особа-підприємець ОСОБА_1 повідомив, що вартість ремонту згадуваної вище будівлі складатиме 989 950 гривень, фізична особа-підприємець ОСОБА_2 вказав, що вартість ремонту становитиме 1 250 000 гривень, а фізична особа-підприємець ОСОБА_3 повідомив, що вартість робіт становитиме 1 150 750,35 гривень.

31 серпня 2023 року між квартирно-експлуатаційним відділом м. Вінниці (замовник) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (виконавець) укладено договір про надання послуг № 6230, відповідно до умов якого замовник доручає, а виконавець бере на себе зобов`язання своїми силами та засобами, на свій ризик надати послуги з поточного ремонту будівлі "Е" (ремонт приміщень) (код ДК 021:2015-45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи), а замовник зобов`язується оплатити виконавцю належним чином надані послуги згідно з умовами цього договору. Ціна договору визначена на підставі договірної ціни і становить 989 950 гривень (пункт 2.1 договору).

Додатковою угодою № 1 по договору про надання послуг № 6230 від 31 серпня 2023 року "Поточний ремонт будівлі "Е" (ремонт приміщень) від 29 вересня 2023 року сторони домовилися викласти пункт 2.1 договору в наступній редакції: "Ціна договору становить 892 614,21 гривень без ПДВ".

Відтак строк проведення закупівлі послуг від виникнення нагальної потреби у закупівлі послуг без процедури відкритих торгів до укладення договору з фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 тривав з 10 серпня 2023 року по 31 серпня 2023 року.

Водночас суд зауважує, що згадуваними вище Особливостями здійснення публічних закупівель визначено зокрема і порядок проведення відкритих торгів (пункти 24-54 Особливостей здійснення публічних закупівель).

Так, відповідно до пункту 34 Особливостей здійснення публічних закупівель строк для подання тендерних пропозицій не може бути менше ніж сім днів з дня оприлюднення в електронній системі закупівель оголошення про проведення відкритих торгів на закупівлю товарів, послуг.

Пунктом 36 Особливостей здійснення публічних закупівель передбачено, що замовник розглядає таку тендерну пропозицію відповідно до статті 29 Закону України "Про публічні закупівлі".

При цьому частиною 10 статті 29 Закону № 922-VIII передбачено, що строк розгляду тендерної пропозиції/пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п`яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення.

Пунктом 45 Особливостей здійснення публічних закупівель визначено, що повідомлення про намір укласти договір про закупівлю автоматично формується електронною системою закупівель протягом одного дня з дати оприлюднення замовником рішення про визначення переможця процедури закупівлі в електронній системі закупівель.

З огляду на наведені вище приписи Особливостей здійснення публічних закупівель суд погоджується з доводами представника відповідача про те, що за умови проведення процедури відкритих торгів на закупівлю послуг квартирно-експлуатаційний відділ м. Вінниці міг укласти договір про надання послуг у той же самий строк, як і уклав договір без проведення такої процедури з фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (тобто до 31 серпня 2023 року), а у разі продовження строку розгляду тендерної пропозиції - до 07 вересня 2023 року.

При цьому судом враховано й те, що фізична особа-підприємець ОСОБА_1 зобов`язався розпочати надання послуг протягом трьох днів після підписання договору та завершити надання послуг в повному обсязі в строк до 01 жовтня 2023 року (пункт 4.1 договору про надання послуг № 6230 від 31 серпня 2023 року).

Отже, на думку суду, у цьому випадку відсутні обов`язкові передумови для застосування підпункту 4 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель, що необхідні для проведення закупівлі без процедури відкритих торгів, адже не доведено ані існування нагальної потреби у здійсненні закупівлі, ані виникнення об`єктивних обставин, що унеможливили дотримання квартирно-експлуатаційним відділом м. Вінниці строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів.

При цьому суд враховує й те, що дії позивача щодо надіслання підприємцям листів із проханням надати цінову пропозицію щодо проведення ремонтних робіт, визначення найбільш економічно вигідної пропозиції, а також укладення договору про надання послуг з підприємцем ОСОБА_1 за своїм змістом подібні до процедури закупівлі у формі відкритих торгів, проте вчинені не у визначеному законодавством порядку.

За таких обставин суд дійшов висновку про обгрунтованість доводів органу державного фінансового контролю про відсутність підстав для застосування до спірних правовідносин вимог підпункту 4 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель.

Відповідно до положень частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Здійснивши перевірку відповідності прийнятого рішення вимогам статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку, що оскаржуваний позивачем висновок є обґрунтованим та сформований правомірно, а тому підстави для його скасування відсутні.

З огляду на відмову в задоволенні позовних вимог відсутні й підстави для відшкодування позивачеві витрат, пов`язаних із сплатою ним судового збору.

Керуючись статтями 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви квартирно-експлуатаційного відділу м. Вінниці відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 КАС України.

Відповідно до частини 1 статті 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Позивач: квартирно-експлуатаційний відділ м. Вінниці (місцезнаходження: 21015, м. Вінниця, вул. Стрілецька, буд. 87; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 08320218)

Відповідач: Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області (місцезнаходження: 21100, м. Вінниця, вул. Хмельницьке шосе, буд. 7; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 40919605)

Рішення суду в повному обсязі складено 21.11.2024

Суддя Яремчук Костянтин Олександрович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.11.2024
Оприлюднено25.11.2024
Номер документу123236168
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них

Судовий реєстр по справі —120/19295/23

Рішення від 21.11.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Яремчук Костянтин Олександрович

Ухвала від 20.11.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Яремчук Костянтин Олександрович

Ухвала від 28.12.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Яремчук Костянтин Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні