Україна
Донецький окружний адміністративний суд
У Х В А Л А
про повернення позовної заяви
22 листопада 2024 року Справа №200/2372/22
Донецький окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Кониченка
Олега Миколайовича ознайомившись з позовною заявою
ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 )
до Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради (87555, Донецька область, м. Маріуполь, пр. Миру, буд. 70)
про визнання бездіяльності протиправною, стягнення коштів
ВСТАНОВИВ:
Позивач, ОСОБА_1 , звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради, в якому просив суд:
- визнати бездіяльність Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради щодо невиплати ОСОБА_1 як учаснику бойових дій, разової грошової допомоги до 5 травня у розмірі п`яти мінімальних пенсій, протиправною;
- стягнути з Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради на користь ОСОБА_1 як учаснику бойових дій, недоплачену частину разової грошової допомоги до 05 травня за 2020 рік в сумі 6800,00 грн.
Ухвалою від 14 лютого 2022 року суд у задоволенні клопотання позивача про поновлення строку звернення до суду з позовною заявою відмовив, позовну заяву ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради про визнання бездіяльності протиправною, стягнення коштів залишив без руху, надавши позивачу строк не більше десяти днів з дня отримання ухвали про залишення позовної заяви без руху на усунення недоліків позовної заяви, шляхом надання заяви про поновлення строку звернення до суду з позовною заявою та докази поважності причин його пропуску.
Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року N 2102-IX, затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року N 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", згідно якого у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" президент України ОСОБА_2 постановив ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який неодноразово продовжувався та триває по теперішній час.
30 червня 2022 року ухвалою суду продовжено позивачу строк на усунення недоліків позовної заяви на строк не більше тридцяти днів з дня скасування військового стану в Україні, шляхом надання заяви про поновлення строку звернення до суду з позовною заявою та докази поважності причин його пропуску, оскільки в матеріалах судової справи станом на 30.06.2022 року були відсутні докази вручення позивачу ухвали суду про залишення позовної заяви без руху від 14.02.2022 року.
01.07.2022 року ухвалу суду про залишення позовної заяви без руху від 14.02.2022 року опубліковано на сайті суду https://adm.dn.court.gov.ua/.
Згідно інформаційної довідки від 23.01.2024 року, складеної секретарем судового засідання, під час повідомлення позивача ОСОБА_1 про стан розгляду справи шляхом передання їй тексту ухвал від 14 лютого 2022 року та 30 червня 2022 року телефонограмою з використанням мобільного зв`язку за номером телефону, що зазначений в позовній заяві, позивач повідомила про те, що почула звуки вибухів і їй необхідно пройти в укриття, обіцяла передзвонити і обірвала дзвінок.
Згідно інформаційної довідки від 17.05.2024 року, складеної секретарем судового засідання, під час повторної спроби повідомлення позивача ОСОБА_1 про стан розгляду справи шляхом передання їй тексту ухвал від 14 лютого 2022 року та 30 червня 2022 року телефонограмою з використанням мобільного зв`язку на відповідним номером телефону, зазначеним в позовній заяві позивач обіцяла передзвонити в наступний понеділок й обірвала дзвінок.
10 липня 2024 року судом скеровано до Головного управління Національної поліції в Донецькій області судовий запит про надання суду інформації щодо наявності/відсутності будь-якої контактної інформації відносно позивача (адреса для листування, номер телефону, місце роботи тощо) за наявності, оскільки згідно інформації наявній у матеріалах адміністративної справи, ОСОБА_1 проходила службу в Головному управлінні Національної поліції в Донецькій області.
22 липня 2024 року від Головного управління Національної поліції в Донецькій області до суду надійшла відповідь на судовий запит від 22.07.2024 року № 416/21/01-2024, згідно якої ОСОБА_1 проходить службу в Національній поліції України.
30 липня 2024 року та 24 жовтня 2024 року Донецьким окружним адміністративним судом направлено до Головного управління Національної поліції в Донецькій області копію ухвали суду від 14.02.2022 року про залишення позовної заяви без руху для вручення або ознайомлення з текстом ухвали ОСОБА_1 та повідомлення суду про отримання або ознайомлення останньої із зазначеною ухвалою.
11 листопада 2024 року від Головного управління Національної поліції в Донецькій області до суду надійшов лист від 08.111.2024 року № 571/21/01-2024, згідно якого 07.11.2024 ОСОБА_1 ознайомлена з ухвалою суду від 14.02.2022 № 200/2372/22 про залишення її позовної заяви без руху, копія вручена.
Поряд із цим, за даними Комп`ютерної програми «Діловодство спеціалізованого суду» суд установив, що позивачем зареєстровано електронний кабінет в ЄСІТС.
Відповідно до ч.ч. 1, 2, 6, 8 ст. 18 Кодексу адміністративного судочинства України, у судах функціонує Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система.
Позовні та інші заяви, скарги та інші визначені законом процесуальні документи, що подаються до суду і можуть бути предметом судового розгляду, в порядку їх надходження підлягають обов`язковій реєстрації в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в день надходження документів.
Адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, судові експерти, державні органи та органи місцевого самоврядування, суб`єкти господарювання державного та комунального секторів економіки реєструють офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в обов`язковому порядку. Інші особи реєструють свої офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в добровільному порядку.
Особи, які зареєстрували офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, подають процесуальні та інші документи, письмові та електронні докази, вчиняють інші процесуальні дії в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, з використанням власного електронного цифрового підпису, прирівняного до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронний цифровий підпис", якщо інше не визначено цим Кодексом.
Особливості використання електронного цифрового підпису в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі визначаються Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему.
Абзацом другим підпункту 15.16 пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система починає функціонувати через 90 днів з дня опублікування Державною судовою адміністрацію України у газеті Голос України та на веб-порталі судової влади оголошення про створення та забезпечення функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
Рішенням Вищої ради правосуддя від 17 серпня 2021 року № 1845/0/15-21 затверджено Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (далі - Положення про ЄСІТС).
В газеті "Голос України" від 04.09.2021 № 168 (7668) Вищою радою правосуддя опубліковано оголошення про початок функціонування трьох таких підсистеми (модулів) ЄСІТС: "Електронний кабінет"; "Електронний суд"; підсистема відеоконференцзв`язку.
З урахуванням статті 253 Цивільного кодексу України підсистеми "Електронний кабінет", "Електронний суд" та підсистема відеоконференцзв`язку офіційно розпочали функціонування 5 жовтня 2021 року.
Відповідно до п. 10 Положення про ЄСІТС, адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, судові експерти, державні органи та органи місцевого самоврядування, суб`єкти господарювання державного та комунального секторів економіки реєструють свої офіційні електронні адреси в ЄСІТС в обов`язковому порядку. Інші особи реєструють свої офіційні електронні адреси в ЄСІТС у добровільному порядку.
Пункт 17 Положення про ЄСІТС визначає, що особам, які зареєстрували Електронний кабінет, суд надсилає документи у справах, в яких такі особи беруть участь, в електронній формі шляхом їх надсилання до Електронного кабінету таких осіб або в інший спосіб, передбачений процесуальним законодавством, що не позбавляє їх права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.
Відповідно до пункту 25 Положення про ЄСІТС процесуальні та інші документи, пов`язані з розглядом справ у суді, можуть подаватися до суду виключно з використанням підсистеми "Електронний суд".
Відтак, станом на 22 листопада 2024 року недоліки позовної заяви, визначені ухвалою суду від 14.02.2022 року про залишення позовної заяви без руху, не усунуто, вимоги ухвали не виконано.
Поряд з цим, суд вважає за необхідне урахувати позицію сформовану в ухвалі Верховного Суду від 24 березня 2021 року в адміністративному провадженні №К/9901/35851/20, згідно якої до повноважень адміністративних судів не віднесено установлення фактичного місцезнаходження юридичних осіб або місця проживання фізичних осіб - учасників судового процесу на час вчинення тих чи інших процесуальних дій, тому примірники повідомлень про вручення рекомендованої кореспонденції, повернуті органами зв`язку з позначками "За закінченням терміну зберігання", "Адресат вибув", "Адресат відсутній" і т.п., з урахуванням конкретних обставин справи, можуть вважатися належними доказами виконання адміністративним судом обов`язку щодо повідомлення учасників судового процесу про вчинення цим судом певних процесуальних дій.
Практика ЄСПЛ визначає, що сторона, яка задіяна у ході судового розгляду справи, зобов`язана з розумним інтервалом часу сама цікавитися провадженням у її справі, добросовісно користуватися належними їй процесуальними правами та неухильно виконувати процесуальні обов`язки. Як зазначено у рішенні ЄСПЛ у справі "Пономарьов проти України" від 03.04.2008, сторони мають вживати заходи, щоб дізнатись про стан відомого їм судового провадження.
У рішенні від 07 липня 1989 року у справі «Юніон Еліментарія Сандерс проти Іспанії» (Union Alimentaria Sanders S.A. v. Spain; заява №11681/85), Європейський суд з прав людини зазначив, що заявник зобов`язаний демонструвати готовність брати участь на всіх етапах розгляду, що стосуються безпосередньо його, утримуватися від використання прийомів, пов`язаних зі зволіканням у розгляді справи, а також максимально використовувати всі засоби внутрішнього законодавства для прискорення процедури слухання. Сторони у справі зобов`язані проявляти зацікавленість процесом її розгляду.
Крім того, у рішенні ЄСПЛ у справі "Тойшлер проти Германії" від 04.10.2001 наголошено, що обов`язком заінтересованої сторони є прояв особливої старанності при захисті своїх інтересів.
В ухвалі Касаційний адміністративний суд Верховного Суду у справі №560/5541/20 від 17 листопада 2022 року зазначив, що конституційне право на суд є правом, його реалізація покладає на учасників справи певні обов`язки. Байдужа поведінка учасника справи, що виявляється, зокрема у не отриманні повідомлень суду, не повинна схвалюватися судовою практикою.
Приписами ч.ч. 1, 2 ст. 44 КАС України, учасники справи мають рівні процесуальні права та обов`язки.
Учасники справи зобов`язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами і неухильно виконувати процесуальні обов`язки.
Поряд з цим, згідно п.п. 2, 4-6 ч. 5 ст. 44 КАС України, учасники справи зобов`язані: сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; подавати наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази; надавати суду повні і достовірні пояснення з питань, які ставляться судом, а також учасниками справи в судовому засіданні; виконувати процесуальні дії у встановлені законом або судом строки; виконувати інші процесуальні обов`язки, визначені законом або судом.
У постанові від 18.10.2018 року у справі № 821/818/16 Верховний Суд звернув увагу, що за змістомстатті 2 Закону України "Про доступ до судових рішень"кожен має право на доступ до судових рішень у порядку, визначеному цим Законом. Усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі. Суд також виснував, що сторони в розумні інтервали часу мають вживати заходів, щоб дізнатися про стан відомого їм судового провадження, та зобов`язані сумлінно користуватися наданими їм процесуальними правами, що кореспондується із приписамистатті 44 КАС України.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 13 вересня 2021 року у справі № 200/14688/19-а.
Відповідно до п. 1 ч. 4 ст. 169 КАС України, позовна заява повертається позивачеві, якщо позивач не усунув недоліки позовної заяви, яку залишено без руху, у встановлений судом строк.
Згідно ч. 8 ст. 169 КАС України, повернення позовної заяви не позбавляє права повторного звернення до адміністративного суду в порядку, встановленому законом.
Керуючись ст.ст. 160, 161, 169, Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
УХВАЛИВ:
Повернути позивачу позовну заяву ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради, про визнання бездіяльності протиправною, стягнення коштів.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання.
Ухвала може бути оскаржена.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо справу було розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається, за сторінкою на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет (веб-адреса сторінки ://court.gov.ua/).
Суддя О.М. Кониченко
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2024 |
Оприлюднено | 25.11.2024 |
Номер документу | 123236546 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Кониченко О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні