Рішення
від 22.11.2024 по справі 320/22180/23
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 листопада 2024 року № 320/22180/23

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Щавінського В.Р., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Заступника керівника Білоцерківської окружної прокуратури, який діє в інтересах держави в особі: Служби у справах дітей та сім`ї Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області до Відділу освіти Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

Заступник керівника Білоцерківської окружної прокуратури, який діє в інтересах держави в особі: Служби у справах дітей та сім`ї Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області звернувся до суду з позовом до Відділу освіти Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області з вимогами:

- визнати протиправною бездіяльність відділу освіти Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області щодо ненарахування та невиплати випускникам, які закінчили у 2022 році загальноосвітні навчальні заклади комунальної форми власності Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області та мали статус дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, одноразової грошової допомоги у розмірі 6 прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, передбаченої п. 7 ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування»;

- зобов`язати відділ освіти Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області нарахувати та виплатити всім випускникам, які закінчили у 2022 році загальноосвітні навчальні заклади комунальної форми власності Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області, одноразову грошову допомогу у розмірі 6 прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, передбачену п. 7 ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» відповідно до розміру, встановленого Законом України «Про Державний бюджет України на 2023 рік».

Ухвалою суду від 10.07.2023 відкрито спрощене позовне провадження у даній адміністративній справі.

В обрунтування позовних вимог вказно, що Білоцерківською окружною прокуратурою вивчено інформацію щодо стану додержання органами, установами державної влади та місцевого самоврядування вимог законодавства з питань соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. За наслідками проведених заходів встановлено факт неналежного виконання відповідачем вимог ст. 8 Закону України від 13.01.2005 № 2342-1V «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» щодо нарахування та виплати випускникам навчального закладу з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, одноразової грошової допомоги в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку.

Відповідач, належним чином повідомлений про розгляд справи, своїм правом, передбаченим статтею 162 КАС України не скористався та не звернувся до суду із відзивом на позовну заяву.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, оглянувши письмові докази, які були надані, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи Білоцерківською окружною прокуратурою, у порядку передбаченим ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» вивчено стан додержання вимог чинного законодавства з питань соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, за результатами чого встановлено порушення в діяльності управлінь освіти і науки Рокитнянської селищної ради Київської області вимог ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» в частині ненарахування та невиплати одноразової грошової допомоги випускникам загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності на території Рокитнянської територіальної громади, які мали статус дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Відповідно до інформації відділу освіти Рокитнянської селищної ради Київської області вимог від 26.01.2023 № 01-09/60, у 2022 навчальному році 7 випускників закладів середньої освіти комунальної форми власності із числа дітей-сиріт, позбавлених батьківського піклування, закінчили 11-ті класи.

Згідно інформації Управління освіти і науки Рокитнянської селищної ради від 26.01.2022 № 01-09/60 встановлено, що навчальні заклади середньої освіти комунальної форми власності із числа дітей-сиріт, позбавлених батьківського піклування, закінчили:

1) ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , позбавлений батьківського піклування, закінчив Рокитнянський заклад загальної середньої освіти № 2 Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області (на даний час- Рокитнянський ліцей № 2 Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області );

2) ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , позбавлений батьківського піклування, закінчив Рокитнянський заклад загальної середньої освіти № 2 Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області (на даний час - Рокитнянський ліцей № 2 Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області);

3) ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , позбавлена батьківського піклування, закінчила Рокитнянський заклад загальної середньої освіти № 1 Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області (на даний час - Рокитнянський ліцей №1 Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області):

4) ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , дитина-сирота, закінчила Рокитнянський заклад загальної середньої освіти № 3 Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області (на даний час - Рокитнянський ліцей № 3 Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області);

5) ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , дитина - сирота, закінчив Рокитнянський заклад загальної середньої освіти № 3 Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області (на даний час - Рокитнянський ліцей № 3 Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області);

6) ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , позбавлена батьківського піклування, закінчила Рокитнянський заклад загальної середньої освіти № 3 Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області (на даний час- Рокитнянський ліцей № 3 Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області);

7) ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , позбавлений батьківського піклування, закінчив Синявський опорний заклад Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області.

Зі змісту інформації відділу освіти Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області вбачається, що жодному із вказаних випускників загальноосвітніх навчальних закладів Рокитнянської територіальної громади із числа дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, одноразова грошова допомога в розмірі 6 прожиткових мінімумів, яка передбачена п. 7 ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», упродовж 2022 - 2023 років не виплачувалась.

Судом встановлено, що Головним розпорядником бюджетних коштів, призначених на утримання закладів загальної середньої освіти є начальник відділу освіти Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області. Навчальні заклади, які закінчили вищевказані особи, обслуговуються централізованою бухгалтерією відділу освіти Рокитнянської селишної ради Білоцерківського району Київської області.

Водночас, питання дотримання законодавста щодо соціального захисту дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, належить до компетенції органів опіки та піклування.

Згідно інформації служби у справах дітей та сім?ї Рокитнянської селишної ради Білоцерківського району Київської області №62 від 03.02.2023, у 2021/2022 навчальному році 7 дітей-сиріт та літей, позбавлених батьківського піклування закінчили загальноосвітні навчальні заклади комунальної форми власності на території Рокитнянської селищної рали Київської області, при цьому жодні грошові виплати їм не здійснювалися.

Позивач вважає протиправною бездіяльність щодо ненарахування та невиплати випускникам загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності Рокитнянської селищної ради, які мали статус дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, одноразової грошової допомоги у розмірі 6 прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, передбачної ч. 7 ст. 8 Закону України "Про забезпечення організаційно - правових умов соціального захисту дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклуання", тому звернувся з даним адміністративним позово до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, які склались між сторонами спору, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене ст. 2, 23 Закону України «Про прокуратуру`та ст. 53 КАС України.

Відповідно до вимог ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.

Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.

Згідно із ч. 4 ст. 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

В даному випадку, охоронюваний законом інтерес полягає в реалізації державних гарантій захисту прав і свобод дітей, у тому числі соціально вразливих категорій (дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування).

Зокрема, органом, який уповноважений здійснювати заходи щодо реалізації державної політики з питань соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, не здійснюється належним чином захист вказаної категорії дітей.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з п. 1 ст. 3 Конвенції про права дитини від 20.11.1989, в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративним чи законодавчими органами, першочергова увага має приділятись якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

Правові, організаційні, соціальні засади та гарантії державної підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа визначено Законом України від 13.01.2005 № 2342-IV «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» (далі - Закон № 2342), який є складовою частиною законодавства про охорону дитинства.

Згідно з визначеннями, наведеними у ст. 1 Закону № 2342:

діти, позбавлені батьківського піклування, - діти, які залишилися без піклування батьків у зв`язку з позбавленням їх батьківських прав, відібранням у батьків без позбавлення батьківських прав, визнанням батьків безвісно відсутніми або недієздатними, оголошенням їх померлими, відбуванням покарання в місцях позбавлення волі та перебуванням їх під вартою на час слідства, розшуком їх органами Національної поліції, пов`язаним з відсутністю відомостей про їх місцезнаходження, тривалою хворобою батьків, яка перешкоджає їм виконувати свої батьківські обов`язки, а також діти, розлучені із сім`єю, підкинуті діти, батьки яких невідомі, діти, від яких відмовилися батьки, діти, батьки яких не виконують своїх батьківських обов`язків з причин, які неможливо з`ясувати у зв`язку з перебуванням батьків на тимчасово окупованій території України, в районах проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, та безпритульні діти;

статус дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, - визначене відповідно до законодавства становище дитини, яке надає їй право на повне державне забезпечення і отримання передбачених законодавством пільг та яке підтверджується комплектом документів, що засвідчують обставини, через які дитина не має батьківського піклування;

випускники закладів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, - особи, які перебували на повному державному забезпеченні у закладі для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, і закінчили своє перебування у зазначеному закладі у зв`язку із закінченням навчання.

З аналізу вищенаведеного формується висновок, що статус дитини-сироти, надає таким особам право на повне державне забезпечення і отримання передбачених законодавством пільг.

Як встановлено ст. 3 Закону № 2342 одним із основних принципів державної політики в частині соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, є захист прав і інтересів таких дітей, а також забезпечення соціально-правових гарантій.

Відповідно до ст. 4 Закону № 2342 заходи соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа гарантуються, забезпечуються та охороняються державою.

Стаття 8 Закону № 2342 передбачає, що держава здійснює повне забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа. Випускники навчальних закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечуються за рахунок навчального закладу або відповідної установи у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, одягом і взуттям, а також одноразовою грошовою допомогою в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку.

Таким чином, вказаною нормою Закону № 2342 встановлено обов`язок з виплати грошової допомоги усім випускникам навчальних закладів, не розмежовуючи їх на окремі категорії - тих, хто продовжив навчання в іншому навчальному закладі, та тих, хто працевлаштувався і інші. Отже, сам факт випуску з навчального закладу є підставою для виплати одноразової грошової допомоги в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів, встановленої законом.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 18.09.2018 у справі № 493/407/16-а, висновки якого, в силу вимог ч. 5 ст. 242 КАС України, суд враховує при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.

У свою чергу, витрати на фінансування заходів щодо соціального забезпечення дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб із їх числа передбачаються в Державному бюджеті України окремим рядком (ч. 2 ст. 9 Закону № 2342).

Відповідно до ст.. 25 Закону № 2342 порядок відшкодування витрат, пов`язаних з утриманням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа, у тому числі на харчування, одяг, взуття, м`який інвентар на одну фізичну особу, здійснення грошових виплат при працевлаштуванні та вступі до навчального закладу, а також інших виплат, передбачених цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України відповідно до державних соціальних стандартів.

Статтею 39-9 Закону № 2342 встановлено, що порядок відшкодування витрат на виплату допомоги випускникам закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, повне державне забезпечення відповідно до ст. 8 цього Закону при працевлаштуванні та вступі до навчального закладу відповідно до норм забезпечення випускників закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, затверджується Кабінетом Міністрів України.

Зі змісту ст. 25, 39-9 Закону № 2342 вбачається, що вони регулюють правовідносини щодо відшкодування навчальним закладам або відповідним установам, в яких виховуються та навчаються діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, понесених ними витрат на харчування, одяг, взуття, м`який інвентар, здійснення грошових виплат при працевлаштуванні та вступі до навчального закладу, та не розповсюджуються на правовідносини навчальних закладів з їх випускниками, що є предметом спору у даній справі.

Отже, одноразова грошова допомога є соціальною гарантією державної підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Повноваження щодо виплати зазначеної допомоги державою делеговані навчальним закладам, у яких навчаються діти-сироти чи діти, позбавлені батьківського піклування.

Враховуючи зазначені норми законодавства та встановлені обставини справи, суд зазначає, що обов`язок із виплати, у тому числі дитям-сиротам, одноразової грошової допомоги покладено ц даному випадку на Управління освіти і науки Броварської міської ради Київської області, який є розпорядником бюджетних коштів на забезпечення діяльності тих навчальних закладів, де проходили навчання діти, що вищенаведенні.

У той же час, після закінчення навчального закладу дітям - сиротам не виплачено допомогу, передбачену вимогами ст. 8 Закону № 2342.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» установлено прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення: дітей віком від 6 до 18 років: з 1 січня 2023 року 2833 гривні.

Беручи до уваги вищенаведені норми чинного законодавства, кожному випускнику загальноосвітнього навчального закладу, який розташований на території Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області, з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, після закінчення навчального закладу мала бути нарахована та виплачена відповідачем одноразова грошова допомога у розмірі не менше 6 прожиткових мінімумів для осіб відповідно віку.

Враховуючи викладене, на час пред`явлення позову до суду вказана сума становить 16998,00 грн.

За приписами ст. 6 КАС України, суд при вирішення справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини. Звернення до адміністративного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується. Забороняється відмова в розгляді та вирішенні адміністративної справи з мотивів неповноти, неясності, суперечливості чи відсутності законодавства, яке регулює спірні відносини.

Частиною 2 ст. 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцієюта законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно із ч. 2 та 3 ст. 3 Конвенції про права дитини від 20.11.1989, держави-учасниці Конвенції зобов`язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом, і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що відповідачем, як розпорядником коштів, протиправно не було нараховано та виплачено випускникам вказаних навчальних закладів у 2023 році одноразові грошові допомоги, як дітям-сиротам, у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку з розміру, встановленого Законом України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» у відповідності до ст. 8 Закону №2342, чим порушено їх права, а тому позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що мають бути задоволені.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до ст. 139 КАС України, стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись ст.ст. 9, 14, 73 - 78, 90, 139, 143, 242- 246, 250, 255 КАС України, суд

в и р і ш и в:

1. Адміністративний позов задовольнити.

2. Визнати протиправною бездіяльність відділу освіти Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області щодо ненарахування та невиплати випускникам, які закінчили у 2022 році загальноосвітні навчальні заклади комунальної форми власності Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області та мали статус дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, одноразової грошової допомоги у розмірі 6 прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, передбаченої п. 7 ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування».

3. Зобов`язати відділ освіти Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області нарахувати та виплатити всім випускникам, які закінчили у 2022 році загальноосвітні навчальні заклади комунальної форми власності Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області, одноразову грошову допомогу у розмірі 6 прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, передбачену п. 7 ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» відповідно до розміру, встановленого Законом України «Про Державний бюджет України на 2023 рік».

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Щавінський В.Р.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.11.2024
Оприлюднено25.11.2024
Номер документу123237298
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —320/22180/23

Рішення від 22.11.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Ухвала від 10.07.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні