Справа № 420/37070/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 листопада 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Дубровної В.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Територіального управління Служби судової охорони у Одеській області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
I. Зміст позовних вимог.
До суду з позовом звернувся ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) до Територіального управління Служби судової охорони у Одеській області (далі відповідач, ТУ ССО у Одеській області), у якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Територіального управління Служби судової охорони у Одеській області, що полягає у не нарахуванні і не виплаті ОСОБА_1 додаткової винагороди відповідно до постанови КМУ «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28 лютого 2022 року №168 за період з 24 лютого 2022 року по 20 січня 2023 року;
- зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Одеській області нарахувати і виплатити додаткову винагороду ОСОБА_1 відповідно до постанови КМУ «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28 лютого 2022 року № 168 за період з 24 лютого 2022 року по 20 січня 2023 року.
II. Позиція сторін.
На обґрунтування вказаних вимог позивач вказує, що з 01.03.2022 р. по теперішній час проходить службу у ТУ ССО у Одеській області. Станом на день подання цього позову, позивачу не була нарахована та виплачена додаткова винагорода відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28 лютого 2022 року №168 за період з 24 лютого 2022 року по 20 січня 2023 року. При цьому, ТУ ССО в Одеській області листом за вих. № 46.06-551 від 30 жовтня 2023 року не заперечується право ОСОБА_1 на отримання додаткової винагороди у розмірі 30 000 гривень щомісячно під час дії воєнного стану за період безпосереднього несення служби з 24 лютого 2022 року, однак, зазначає, що видання наказів Управлінням про виплату додаткової винагороди, без порушення Закону, стало можливим лише після 31 жовтня 2022 року, дати затвердження Порядку. До вказаного листа додав накази «Про виплату співробітникам ТУ ССО у Одеській області додаткової винагороди на період дії воєнного стану» за кожен місяць, починаючи з лютого 2022 року, а також списки співробітників ТУ ССО у Одеській області, у т.ч. позивача. Однак, позивач не заперечуючи проти того, що ТУ ССО у Одеській області вжито заходи щодо прийняття вказаного наказу, вважає, що ТУ ССО у Одеській області зволікає з виконанням як приписів Постанови № 168, так прийнятих ним наказів. При цьому, посилання ТУ ССО у Одеській області на відсутність коштів, як підставу для не нарахування та не виплати додаткової винагороди, позивач вважає протиправним.
15.01.2023 р. відповідач надав до суду відзив на позовну заяву, яким заперечує проти задоволення позову, вказуючи, що грошове забезпечення співробітникам виплачується за місцем проходження служби виключно в межах фондів оплати праці співробітників, затверджених у кошторисах територіального управління Служби на грошове забезпечення. Для здійснення виплати позивачу додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168, необхідна наявність у затвердженому кошторисі територіального управління Служби за фондом оплати праці співробітників відповідних коштів на її виплату. Натомість, у затверджених Державною судовою адміністрацією України кошторисах Служби судової охорони на 2022 та 2023 роки рік та відповідних кошторисах територіальних управлінь Служби судової охорони видатки на виплату додаткової винагороди, визначеної Постановою № 168, не передбачались та не затверджувались, у зв`язку з чим існуючий за фондом оплати праці фінансовий ресурс територіального управління Служби не дозволяє здійснити таку виплату. Управлінням проводилася робота на виконання Постанови 168 (зі змінами), а саме: 24.11.2022 Управлінням видано накази «Про виплату співробітникам територіального управління Служби судової охорони у Одеській області додаткові винагороди на період дії воєнного стану». Таким чином, в межах компетенції Управлінням було вжито вичерпних заходів для вирішення порушеного позивачем питання.
III. Процесуальні дії у справі.
Ухвалою суду від 02 січня 2024 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до ч.5 ст. 262 КАС України, якою передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Цією ж ухвалою зобов`язано територіальне управління Служби судової охорони у Одеській області разом з відзивом на позовну заяву надати до суду належним чином засвідчені копії документів, а саме докази на підтвердження або спростування оскаржуваної бездіяльності.
Враховуючи відсутність клопотань про розгляд справи в судовому засіданні, суд розглядає дану справу за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
IV. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини.
ОСОБА_1 з 01 березня 2022 року проходить службу в ТУ ССО у Одеській області на посаді контролера ІІ категорії 2 відділення (м.Одеса) 1 взводу охорони (м.Одеса) ТУ ССО у Одеській області , що підтверджується витягом з наказу начальника ТУ ССО у Одеській області № 108 о/с від 01.03.2022 року, посвідченням Серія ССО № 000632 ОД виданим Територіальним управлінням служби судової охорони у Одеській області., та записом в трудовій книжці НОМЕР_1 від 20.12.2019 р. та довідкою ТУ ССО у Одеській області від 19 жовтня року № 162 (а.с.13,16-17, 38)
24 листопада 2022 року ТУ ССО у Одеській області видано накази «Про виплату співробітник територіального управління Служби судової охорони у Одеській області додаткової винагороди на період дії воєнного стану», а саме наказ № (за лютий 2022 року), № 256 (за березень 2022 року), № 257 (за квітень 2022 року), № 258 (за травень 2022 року), № 259 (за червень 2022 року), №260 (за липень 2022 року), № 262 (за серпень 2022 року), № 261 (за вересень 202 року), № 263 (за жовтень 2022 року); № 300 від 23.12.2022 (за листопад 202 року), № 17 від 25.01.2023 (за грудень 2022 року) та № 45 від 24.02.2023 (з січень 2023 року), якими, зокрема,
- затверджено список співробітників територіального управління Служби судової охорони у Одеській області для виплати додаткової винагороди за відповідний місяць, згідно додатку. ( пункт 1 вказаних наказів);
- начальнику фінансово-економічного відділу, зокрема, забезпечити виплату додаткової винагороди співробітникам територіального управління Служби судової охорони у Одеській області, в розмірах визначених цим наказом, після надходження відповідних бюджетних асигнувань. ( абзац перший пункту 2 вказаних наказів).
Згідно витягів з вище перелічених наказів ТУ ССО у Одеській області, до вказаного списку включено командира ІІ категорії, сержанта ОСОБА_1 ( а.с. 57-67)
12.10.2023 року позивач звернувся з адвокатським запитом до ТУ ССО у Одеській області, в якій просив, зокрема, надати інформацію щодо видання наказу ТУ ССО про виплату ОСОБА_1 додаткової винагороди відповідно до Постанови № 168 від 28 лютого 2022 року. (а.с.25)
30.10.2023 року ТУ ССО у Одеській області листом № 46.06-551повідомило позивача, що 31.10.2022 р. наказом ДСА України № 396 затверджений Порядок і умови виплати співробітникам Служби судової охорони додаткової винагороди на період дії воєнного стану (далі Порядок), який набирає чинності з дня його опублікування та застосовується з 24 лютого 2022 року. Оскільки пунктом 5 цього Наказу визначено, що накази про виплату додаткової винагороди співробітникам за минулий місяць видавати до 25 числа поточного місяця, то видання таких наказів Управлінням про виплати додаткової винагороди, без порушення Закону, стало можливим лише після 24.11.2022 року, тобто, коли був затверджений Порядок. У зв`язку з чим, на теперішній час, керуючись затвердженим Порядком, Управлінням проводиться відповідна робота на виконання Постанови №168 (зі змінами), а сам 24.11.2022 року Управлінням видано накази Про виплату співробітник територіального управління Служби судової охорони у Одеській області додаткової винагороди на період дії воєнного стану за лютий 2022 року січень 2023 року. При цьому, листом ДСА України (вих. №11-09941/22 від 01.11.2022) на запит Управління, щодо умов виконання Постанови КМУ №168 (зі змінами) підтверджено, що фінансова ситуація щодо виплати співробітникам ССО додаткової винагороди відповідно до Постанови на сьогодні не змінилася і вирішити її можливо лише шляхом виділення додаткових коштів з Державного бюджету (копія листа ДСА додається). (а.с.26-28)
Вважаючи вказану бездіяльність відповідача протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.
V. Норми права, які застосував суд.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 43 Конституції України встановлено, що кожен має право на працю; право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.
Організацію судової влади та здійснення правосуддя в Україні, що функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів і забезпечує право кожного на справедливий суд визначає Закон України від 02.06.2016 №1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів" (далі Закон № 1402-VIII), яким визначено, зокрема,
- підтримання громадського порядку в суді, припинення проявів неповаги до суду, а також охорону приміщень суду, органів та установ системи правосуддя, виконання функцій щодо державного забезпечення особистої безпеки суддів та членів їхніх сімей, працівників суду, забезпечення у суді безпеки учасників судового процесу здійснює Служба судової охорони. ( стаття 160 Закону № 1402-VIII)
- служба судової охорони є державним органом у системі правосуддя для забезпечення охорони та підтримання громадського порядку в судах. Служба судової охорони підзвітна Вищій раді правосуддя та підконтрольна Державній судовій адміністрації України. ( частини перша та друга статті 161 Закону № 1402-VIII)
- грошове забезпечення співробітників Служби судової охорони складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення. ( частина перша статті 165 Закону № 1402-VIII)
- грошове забезпечення співробітників Служби судової охорони виплачується у розмірах, що встановлюються КМУ на рівні, не нижчому, ніж установлений для поліцейських, і повинно стимулювати до комплектування Служби судової охорони кваліфікованими співробітниками.(частина друга статті 165 Закону № 1402-VIII)
Постановою Кабінету Міністрів України від 03.04.2019 № 289 "Про грошове забезпечення співробітників Служби судової охорони" ( далі- постанова КМУ № 289) , зокрема
- затверджено: схему посадових окладів за посадами окремих категорій співробітників Служби судової охорони, які займають керівні посади, згідно з додатком 1; тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів співробітників Служби судової охорони згідно з додатком 2; схему тарифних розрядів за основними типовими посадами співробітників Служби судової охорони згідно з додатком 3; схему тарифних коефіцієнтів за спеціальними званнями співробітників Служби судової охорони згідно з додатком 4; розміри надбавки за стаж служби співробітників Служби судової охорони згідно з додатком 5. ( пункт 1 постанови КМУ № 289)
- порядок виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони затверджується Державною судовою адміністрацією. ( абзац другий пункту 2 постанови КМУ № 289)
На виконання статті 165 Закону № 1402-VIII та постанови Кабінету Міністрів України від 03.04.2019 № 289 наказом Державної судової адміністрації України № 384 від 26.08.2020 р. затверджений Порядок виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони (далі - Порядок № 384), яким передбачено, зокрема
- цей Порядок визначає механізм виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони (далі Служба). ( пункт 1 розділу І Порядку № 384)
- Грошове забезпечення включає: 1) щомісячні основні види грошового забезпечення; 2) щомісячні додаткові види грошового забезпечення; 3) одноразові додаткові види грошового забезпечення. ( пункт 4 розділу І Порядку № 384)
- до щомісячних основних видів грошового забезпечення належать: 1) посадовий оклад; 2) оклад за спеціальним званням; 3) надбавка за стаж служби. ( пункт 5 розділу І Порядку № 384)
- до щомісячних додаткових видів грошового забезпечення належать: 1) підвищення посадового окладу; 2) надбавки; 3) доплати; 4) премія. ( пункт 6 розділу І Порядку № 384)
- до одноразових додаткових видів грошового забезпечення належать: 1) винагороди; 2) допомоги. ( пункт 7 розділу І Порядку № 384)
- грошове забезпечення виплачується співробітникам, які призначені на штатні посади в центральний орган управління Служби та територіальних управліннях Служби. ( пункт 8 розділу І Порядку № 384)
- підставою для виплати грошового забезпечення є наказ Служби або територіального управління Служби про призначення на посаду співробітника в Службі, територіальному управлінні Служби та встановлення розмірів посадового окладу, надбавок, доплат. ( пункт 9 розділу І Порядку № 384)
- грошове забезпечення співробітникам виплачується за місцем проходження служби виключно в межах фондів оплати праці співробітників, затверджених у кошторисах Служби або територіального управління Служби на грошове забезпечення. ( пункт 10 розділу І Порядку № 384)
- періоди, за які грошове забезпечення не виплачується, визначені в пункті 11 Порядку №384, до яких, зокрема, віднесено час надання співробітникам відпусток відповідно до чинного законодавства України, за якими не передбачено збереження заробітної плати.
- грошове забезпечення, що належить до виплати співробітнику і своєчасно не виплачене або виплачене в меншому ніж належало розмірі, виплачується за весь період, протягом якого, співробітник мав на нього право, але не більше ніж за три роки, що передували зверненню за одержанням грошового забезпечення. ( пункт 15 розділу І Порядку № 384)
- звернення співробітника щодо виплати грошового забезпечення розглядаються Службою судової охорони або відповідним територіальним управлінням Служби судової охорони в установленому законодавством порядку. ( пункт 16 розділу І Порядку № 384)
- виплата грошового забезпечення співробітника за поточний місяць здійснюється щомісяця не пізніше останнього робочого дня місяця (пункт 17 розділу І Порядку №384).
На виконання Указів Президента України від 24.02.2022 № 64 "Про введення воєнного стану в Україні" та № 69 "Про загальну мобілізацію" Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 28.02.2022 № 168 Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану ( далі постанова КМУ № 168), якою передбачено,
- на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил ….. співробітникам Служби судової охорони ….. виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 000 гривень щомісячно (крім військовослужбовців строкової служби), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників). ( пункт 1 постанови КМУ № 168)
- Міністерству фінансів України доручено опрацювати питання щодо збільшення видатків відповідним розпорядникам бюджетних коштів для забезпечення реалізації цієї постанови. ( пункт 3 постанови КМУ № 168)
- постанова набирає чинності з дня її опублікування та застосовується з 24 лютого 2022 року. ( пункт 5 постанови КМУ № 168)
Постановою Кабінету Міністрів України від 07.07.2022 № 793 Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168 внесені такі зміни, зокрема,
- в абзаці першому пункту 1 постанови КМУ № 168 слова і цифри "додаткова винагорода в розмірі 30000 гривень щомісячно" замінено словами і цифрами "додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць";
- пункт 1 постанови КМУ № 168 доповнено новим абзацом такого змісту: Нарахування та сплата податків, зборів, внесків до відповідних бюджетів здійснюється у порядку, визначеному законодавством як для грошового забезпечення;
- доповнено постанову КМУ № 168 пунктом 2-1, яким установлено, що порядок і умови виплати додаткової винагороди, а також одноразової грошової допомоги, передбачених цією постановою, визначаються керівниками відповідних міністерств та державних органів.
- ця постанова набирає чинності з дня її опублікування та застосовується з 24 лютого 2022 року.
Наказом ДСА України від 31.10.2022 № 396 затверджено Порядок і умови виплати співробітникам Служби судової охорони додаткової винагороди на період дії воєнного стану (далі - Порядок № 396), яким визначено, зокрема,
- ці Порядок і умови визначають механізм виплати додаткової винагороди на період воєнного стану (далі додаткова винагорода) співробітникам Служби Судової охорони (далі співробітникам). Порядок розроблено на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану зі змінами (далі Постанова). ( пункт 1 Порядку № № 396),
- додаткова винагорода виплачується співробітникам в період дії воєнного стану, за час проходження ними служби, зокрема тим, які виконують службові обов`язки за штатними посадами або на яких у встановленому порядку покладено тимчасове виконання обов`язків за іншими посадами згідно з умовами, передбаченими цим Порядком. ( абзац перший пункту 3 Порядку №396)
- виплата додаткової винагороди здійснюється центральним органом управління та територіальними управліннями Служби судової охорони за місцем проходження служби співробітника, де він призначений на штатну посаду. Підставою для виплати додаткової винагороди співробітникам є наказ Служби або територіального управління Служби. ( абзаци 1-2 пункту 4 Порядку № 396)
- додаткова винагорода виплачується в таких розмірах: 30 000 гривень - співробітникам, які проходять службу в районах ведення бойових дій, пропорційно в розрахунку на місяць; 10 000 гривень - іншим співробітникам пропорційно в розрахунку на місяць; 100 000 гривень - співробітникам, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів у розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. ( пункт 7 Порядку № 396)
VI. Оцінка суду.
Аналіз вищевказаних приписів чинного законодавства свідчить про те, що грошове забезпечення співробітників Служби судової охорони складається з основних і додаткових його видів та виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Як зазначалось вище, з 24 лютого 2022 року постановою Кабінету Міністрів України № 168 встановлено співробітникам Служби судової охорони на період дії воєнного стану в Україні додаткову винагороду, яку держава взяла на себе обов`язок виплачувати їм на період дії воєнного стану в Україні в порядку та на умовах, визначених ДСА України.
Разом з тим, суд зауважує, що постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.2023 № 43 Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168, яка набрала чинності 21.01.2023, у першому реченні абзацу першого пункту 1 постанови КМУ № 168 виключені слова співробітникам Служби судової охорони .
Отже, з 21.01.2023 у співробітників Служби судової охорони відсутнє право на отримання додаткової винагороди, яка була передбачена Постановою №168.
Відповідно до наявних у справі документів, ТУ ССО у Одеській області на заяву позивача щодо нарахованої та виплаченої додаткової винагороди в сумі 30000,00 грн., передбаченої постановою КМУ № 168 з період з 24.02.2022 р. по 20.01.2023 року, повідомило позивача, про видання наказів про виплату співробітникам територіального управління Служби судової охорони у Одеській області, у т.ч. позивачу додаткової винагороди на період дії воєнного стану за лютий 2022 р. січень 2023 року, проте виплати співробітникам ССО додаткової винагороди відповідно до Постанови № 168 можливі лише шляхом виділення додаткових коштів з Державного бюджету.
Відтак, спірні правовідносини у даній справі виникли у зв`язку з невиплатою позивачу, як співробітнику ТУ ССО у Одеській області вказаної спірної додаткової винагороди з мотивів відсутності необхідних бюджетних асигнувань, які охоплюють період з 24 лютого 2022 року.
При вирішенні даних спірних правовідносин суд враховує, що дана справа є типовою справою щодо справи № 260/3564/22, яка розглядалась Верховним Судом як зразкова, а саме, ознаками типових справ є : а) позивачем є співробітник Служби судової охорони; б) відповідачем є територіальне управління Служби судової охорони; в) предметом спору є додаткова винагорода, передбачена постановою Кабінету Міністрів України № 168; г) спір виник внаслідок невиплати співробітнику Служби судової охорони додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України №168; г) предметом позову є позовні вимоги (по-різному сформульовані, але однакові по суті) про визнання протиправними дій (бездіяльності) відповідача щодо ненарахування і невиплати додаткової винагороди, встановленої постановою Кабінету Міністрів України №168, та зобов`язання відповідача нарахувати і виплатити таку винагороду, починаючи з 24 лютого 2022 року (стягнення з відповідача суми додаткової винагороди за певний період).
При цьому, висновки Верховного Суду у цій зразковій справі щодо застосування постанови Кабінету Міністрів України №168 у посутньому зв`язку з положеннями статей 43 і 58 Конституції України, статей 161, 165 Закону України від 02.06.2016 №1402-VIII Про судоустрій і статус суддів, нормами Порядку № 384 і Порядку № 396 належить застосовувати в адміністративних справах про виплату на користь співробітників Служби судової охорони додаткової винагороди у правовідносинах, що виникли з 24 лютого 2022 року.
Частиною третьою статті 291 КАС України передбачено, що при ухваленні рішення у типовій справі, яка відповідає ознакам, викладеним у рішенні Верховного Суду за результатами розгляду зразкової справи, суд враховує правові висновки Верховного Суду, викладені у рішенні за результатами розгляду зразкової справи.
Так, відповідно до правових висновків Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, висловлених у рішенні від 06.04.2023, яке залишено без змін Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 21.09.2023 у зразковій справі № 260/3564/22, Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду визнав, саме, що відмова Територіального управління у виплаті позивачу додаткової винагороди як однієї зі складових його грошового забезпечення з підстави відсутності відповідних бюджетних асигнувань, виходячи з прецедентної практики Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ), порушує гарантоване статтею 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року (далі - Конвенція) право особи мирно володіти своїм майном, оскільки доки відповідні правові норми, що передбачають певні виплати, є чинними, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти в цих виплатах.
За змістом правової позиції ЄСПЛ у справі Кечко проти України (рішення від 08 листопада 2005 року) у межах свободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи відповідні зміни в законодавство. Однак якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти в цих виплатах, доки відповідні положення є чинними.
Тобто органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань.
З огляду на викладене, посилання відповідача щодо можливої виплати співробітникам ССО додаткової винагороди відповідно до Постанови № 168 лише шляхом виділення додаткових коштів з Державного бюджету є необґрунтованою.
Верховний Суд України у своїх рішеннях від 22.06.2010 у справі № 21-399во10, від 07.12.2012 у справі № 21-977во10, від 03.12.2010 у справі № 21-44а10 неодноразово вказував на те, що відсутність чи скорочення бюджетних асигнувань не може бути підставою для зменшення будь-яких виплат.
Вирішуючи питання про те, якою нормою закону слід керуватися при розгляді цієї справи, то Верховний Суд у вказаній зразковій справі № 260/3564/22 також дійшов висновку, оскільки спірні правовідносини виникли до прийняття і набрання чинності Порядком № 396, а у спірний період однорідні правовідносини щодо порядку виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони були врегульовані Порядком виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони, затвердженим наказом ДСА України від 26 серпня 2020 року № 384 (далі - Порядок № 384), то саме Порядок № 384 підлягає застосуванню до спірних правовідносин. При цьому, Верховний Суд зауважив про відсутність підстав для застосування до спірних правовідносин пункту 7 Порядку № 396, яким визначені розміри додаткової винагороди співробітникам Служби судової охорони за певними критеріями, оскільки вказане виходить за межі наданих ДСА України повноважень. Крім того, за імперативною нормою частини другої статті 165 Закону № 1402-VIII розмір грошового забезпечення співробітників Служби судової охорони встановлюється Кабінетом Міністрів України, тоді як згідно з пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 03.04.2019 № 289 "Про грошове забезпечення співробітників Служби судової охорони" Державна судова адміністрація України уповноважена затверджувати виключно порядок його виплати.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 21.09.2023 у даній зразковій справі також вказала, що системний аналіз пункту 2-1 постанови КМУ № 168 (у редакції постанови КМУ № 793) свідчить, що наявність у ДСА України права встановлювати порядок і умови виплати додаткової винагороди, а також одноразової грошової допомоги не є тотожним праву встановлювати розміри додаткових винагород.
Щодо змісту внесених постановою КМУ від 07 липня 2022 року № 793 змін до постанови КМУ № 168 в частині визначення розміру додаткової винагороди до 30 000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць замість 30 000 гривень щомісячно, то Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у вказаній зразковій справі № 260/3564/22 зазначив, що такі зміни не вплинули на розмір додаткової винагороди, адже за загальним правилом заробітна плата (грошове забезпечення) виплачується щомісячно за фактично відпрацьований час, тому визначена урядом пропорційність із прив`язкою до місячного періоду фактично передбачає виплату додаткової винагороди в розмірі 30 000 гривень на місяць за умови відпрацювання норми робочого часу відповідного місяця.
Відтак, зміни до постанови КМУ №168, внесені постановою КМУ від 07 липня 2022 року № 793 у правовому регулюванні спірних правовідносин не змінили обсягу права позивача на отримання додаткової винагороди в розмірі 30000,00 грн. на місяць, передбаченому постановою КМУ № 168 у первинній редакції.
Суд зазначає, що протиправна бездіяльність - це зовнішня форма поведінки (діяння) цього органу, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
Оскільки у період з 24.02.2022 року по 20.01.2023 року включно співробітники Служби судової охорони мали право на отримання додаткової винагороди в розмірі 30000 грн. на місяць, передбаченому Постановою № 168 у первинній редакції, за умови відпрацювання норми робочого часу відповідного місяця, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню шляхом визнання протиправною бездіяльність відповідача у нарахуванні та виплаті позивачу з 24 лютого 2022 року по 20.01.2023 року додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану.
Відповідно до пункту 23 частини 1 статі 4 КАС України похідна позовна вимога - вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги).
З метою відновлення порушених прав позивача суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача нарахувати і виплатити позивачу додаткову винагороду, передбачену постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 « Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», в розмірі 30 000 грн на місяць, починаючи з 01 березня 2022 року по 20.01.2023, з урахуванням фактично відпрацьованого часу.
Такий спосіб захисту порушених прав позивача є належним, ефективним та достатнім для їх відновлення і повністю узгоджується із тим, що, застосований Верховним Судом у справі № 260/3564/22).
огляду на вказаний висновок суду, позовні вимоги в частині визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання відповідача в частині нарахування та виплати позивачу спірну додаткову щомісячну винагороду « з 24 лютого 2022 року по 20 січня 2023 року» як такі що не відповідають обставинам справи
VII. Висновок суду.
Згідно із ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі. ( ч. 2 ст. 77 КАС України).
Згідно зі ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Надавши оцінку усім доказам в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи, суд дійшов висновку про часткове задоволення позову.
VIII. Розподіл судових витрат.
Згідно положень ст. 132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать, зокрема витрати на професійну правничу допомогу.
Частиною третьою статті 139 КАС України передбачено, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя статті 139 КАС України).
Оскільки позивач відповідно до пункту 1 частини 1 статті 5 Закону України Про судовий збір звільнений від сплати судового збору, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, -
вирішив:
Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) до Територіального управління Служби судової охорони у Одеській області (вул. Софіївська, буд. 19, м. Одеса, 65082, ЄДРПОУ 43163579) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії частково задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Територіального управління Служби судової охорони у Одеській області щодо невиплати ОСОБА_1 з 01.03.2022 року по 20.01.2023 року, з урахуванням фактично відпрацьованого часу, додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану.
Зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Одеській області нарахувати і виплатити ОСОБА_1 додаткову винагороду, передбачену постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану, в розмірі 30000,00 грн. на місяць, починаючи з 01.03.2022 року по 20.01.2023 року, з урахуванням фактично відпрацьованого часу.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя В.А. Дубровна
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2024 |
Оприлюднено | 25.11.2024 |
Номер документу | 123237878 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Дубровна В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні