Рішення
від 22.11.2024 по справі 420/18/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/18/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 листопада 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Лебедєвої Г.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження справу за адміністративним позовом заступника керівника Малиновської окружної прокуратури міста Одеси, в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Одеської Обласної військової адміністрації до Комунального підприємства «Сервісний центр», за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Одеської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов заступника керівника Малиновської окружної прокуратури міста Одеси, в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Одеської Обласної військової адміністрації до Комунального підприємства «Сервісний центр», за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Одеської міської ради, в якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Комунального підприємства «Сервісний центр» (код ЄДРПОУ 33313609) у вигляді незабезпечення готовності захисної споруди цивільного захисту № 56430, яка знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Богдана Хмельницького, 15/17, корпус 2 до використання за призначенням;

- зобов`язати Комунальне підприємство «Сервісний центр» (код ЄДРПОУ 33313609) вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту №56430, яка знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Богдана Хмельницького, 15/17, корпус 2, з метою використання її за призначенням у відповідність до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що КП "Сервісний центр" Одеської міської ради є балансоутримувачем захисної споруди № 56430, яка знаходиться за адресою: м. Одеса вул. Богдана Хмельницького, 15/17, корпус 2. З метою визначення стану готовності зазначеної споруди за участю представників Департаменту оборонної роботи, цивільного захисту та взаємодії з правоохоронними органами Одеської міської ради, Малиновської адміністрації з питань цивільного захисту, управління ДСНС України в Одеській області та балансоутримувача проведено її комісійні обстеження, за результатом яких виявлено ряд недоліків та порушень, складено акти оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №14 від 21.02.2019 року, №26 від 09.06.2020 року, №22 від 17.03.2021 року, №20 від 30.03.2022 року, від 25.03.2023 року, згідно з якими захисна споруда цивільного захисту (ПРУ) №56430 оцінюється як «обмежено готова» до використання за призначенням. Крім того, за участі представників ДСНС, Департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради, прокуратури та поліції 02.08.2023 року проведено огляд вказаної захисної споруди цивільного захисту № 56430 за адресою: м. Одеса, вул. Богдана Хмельницького, 15/17, корпус 2, про що складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного стану - ПРУ від 02.08.2023 року. За результатами проведеної оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту населення станом на 02.08.2023 року, протирадіаційне укриття №56430 оцінено як «обмежено готове» до використання за призначенням та рекомендовано провести ремонтні роботи з усуненням недоліків зазначених в акті. Вищевказаний акт оцінки скеровано на адресу директора КП «Сервісний центр» та отримано останнім 28.08.2023 року. Балансоутримувачем захисної споруди № 56430, яка знаходиться за адресою: м. Одеса вул. Богдана Хмельницького, 15/17, корпус 2 - КП «Сервісний центр» незабезпечено упродовж тривалого часу належного утримання захисної споруди та приведення її до стану готовності з метою використання за призначенням, що є порушенням встановлених державою гарантій забезпечення конституційних прав громадян на захист їх життя та здоров`я, що зумовило прокурора звернутися до суду із даним позовом.

Ухвалою від 08.01.2024 року Одеський окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі № 420/18/24 та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до ст. 262 КАС України.

15.01.2024 року від третьої особи надійшли пояснення, згідно яких просить відмовити у задоволенні позову, зважаючи на те, що у Малиновської окружної прокуратури міста Одеси відсутні підстави для звернення до суду із даним позовом. Крім того, третя особа вказує, що Одеською міською радою в межах власної компетенції вживаються необхідні дії з метою фінансування заходів для забезпечення належного утримання в належному стані захисних споруд цивільного захисту, зокрема, і захисної споруди цивільного захисту № 56430, тоді як утримання захисної споруди до використання за призначенням здійснюється КП «Сервісний центр» як балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту. Звертаючись із цим позовом, прокуратура намагається зобов`язати відповідача привести у стан готовності захисну споруди № 56430 у судовому порядку, натомість, такі дії вже проводяться у робочому порядку.

17.01.2024 року від третьої особи надійшли клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження, про звернення до Верховного Суду з поданням про розгляд справи № 420/18/24 як зразкової та про залишення позовної заявви без розгляду.

22.01.2024 року від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого просить відмовити в задоволенні позову. Вказує на те, що відповідно до рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради № 256 від 27.10.2022 року про «Про передачу Комунальному підприємству «Сервісний центр» на баланс та закріплення за ним на праві господарського відання захисних споруд цивільного захисту», Комунальним підприємством «Сервісний центр» здійснюється утримання захисної споруди цивільного захисту за адресою: м. Одеса, вул. Богдана Хмельницького, 15/17 корп. 2(№ 56430). На виконання вищевказаного рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради, між КП «ЖКС «Хмельницький» та КП «Сервісний центр» 27.01.2023 року підписано Акт приймання-передачі захисної споруди цивільного захисту, яка розташована за адресою: м. Одеса, вул. Богдана Хмельницького, 15/17 корп. Відповідно до Акту приймання-передачі захисної споруди цивільного захисту від 27.01.2023 р., працівниками КП «Сервісний центр» встановлено, що захисна споруда цивільного захисту (далі ЗСЦЗ) знаходиться у незадовільному стані, не відповідає вимогам Наказу МВС України № 579 від 09.07.2018р. та фактично потребує капітального ремонту. Тобто, на момент підписання Акту приймання-передачі ЗСЦЗ, вказаний об`єкт вже знаходився у незадовільному стані.

Відповідач зауважує, що засновником КП «Сервісний центр» є Одеська міська рада. КП «Сервісний центр» є комунальним підприємством створеним відповідно до Статуту, затвердженого рішенням Одеської міської ради. Одним з видів діяльності КП «Сервісний центр» є поточне утримання, капітальний ремонт захисних споруд цивільного захисту та споруд подвійного призначення, розташованих та території м. Одеси, які знаходяться у господарському віданні КП «Сервісний центр». Метою створення та діяльності підприємства є задоволення міських, суспільних потреб. КП «Сервісний центр» здійснює свою діяльність лише за рахунок бюджетних призначень виділених Одеською міською радою. Фінансування забезпечення виконання заходів цивільного захисту надається з бюджету міста Одеси згідно Міської цільової програми цивільного захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру, забезпечення пожежної безпеки на території м. Одеси на 2022 2026 роки, яка затверджена рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради від 05.04.2022 № 40. Відповідно до Рішення Одеської міської ради № 1112-VIІI від 08.02.2023 «Про внесення змін до Міської цільової програми цивільного захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру, забезпечення пожежної безпеки на території м. Одеси на 2022 2026 роки, затвердженої рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради від 05 квітня 2022 року № 40» з бюджету Одеської міської територіальної громади заплановано фінансування на проведення ремонтно-відновлювальних робіт на захисних спорудах цивільного захисту комунальної форми власності. Виконавцями даних заходів визначено - Департамент міського господарства Одеської міської ради та КП «Сервісний центр». Прийняте ОМР рішення про фінансування проведення ремонтно-відновлювальних робіт на захисних спорудах цивільного захисту комунальної форми власності не стосувалось окремо якоїсь однієї адреси ЗСЦЗ, а охоплювало лише 15 ЗСЦЗ, які знаходяться на утриманні у КП «Сервісний центр». Відповідно до рішень Виконавчого комітету Одеської міської ради № 256 від 27.10.2022, № 320 від 24.11.2022, № 52 від 23.02.2023, № 133 від 27.04.2023 «Про передачу Комунальному підприємству «Сервісний центр» на баланс та закріплення за ним на праві господарського відання захисних споруд цивільного захисту», Комунальне підприємство «Сервісний центр» повинно здійснити приймання передачу 65 ЗСЦЗ від комунальних підприємств житлово-комунального сервісу Одеської міської ради. Фінансування заходів даної Програми здійснюється в межах коштів, затверджених у бюджеті м. Одеси на відповідній рік. Здійснення діяльності відповідно до зазначеної Програми не передбачає надходження доходів та отримання прибутку. У зв`язку із тим, що ЗСЦЗ № 56430 перебуває у комунальній власності, його утримання фінансується за рахунок міського бюджету власником, тобто Одеською міською радою, через головного розпорядника бюджетних коштів. КП «Сервісний центр» здійснюються заходи щодо поточного утримання та капітальних ремонтів захисних споруд цивільного захисту відповідно до затверджених бюджетних асигнувань.

Також відповідачем зазначено, що на сьогоднішній день, КП «Сервісний центр» здійснюється утримання 59 ЗСЦЗ, які розташовані у м. Одесі. Рішенням Одеської міської ради № 1295-VIІI від 19.07.2023 «Про внесення змін до «Міської цільової програми цивільного захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру, забезпечення пожежної безпеки на території м. Одеси на 2022 2026 роки», затвердженої рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради від 05 квітня 2022 року № 40 та рішенням Одеської міської ради № 1287-VIІI від 19.07.2023 «Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 30 листопада 2022 року № 1012-VІІІ «Про бюджет Одеської міської територіальної громади на 2023 рік» були виділені додаткові кошти для проведення ремонтно-відновлювальних робіт на захисних спорудах цивільного захисту комунальної форми власності. Відповідно до вказаного рішення на ремонтні роботи по захисній споруді № 56430 було виділено лише 148990 грн. для виготовлення проектно-кошторисної документації. Після виділення додаткового фінансування, КП «Сервісний центр» одразу розпочало роботи з проведення закупівель проєктно-кошторисної документації (далі - ПКД) по ЗСЦЗ. У зв`язку із тим, що усі ЗСЦЗ які були передані у господарське відання до КП «Сервісний центр» потребують капітального ремонту, а фінансування на проведення ремонтно-відновлювальних робіт на ЗСЦЗ відбувалось частково у лютому, а потім частково у липні 2023 року (з інтервалом у 5 місяців), на підприємстві було затверджено орієнтовний план з виконання заходів, щодо проведення ремонтно-відновлювальних робіт по усім 58 ЗСЦЗ. Відповідно до вказаного плану, здійснення заходів щодо проведення капітального ремонту по ЗСЦЗ, яка розташована за адресою: м. Одеса, вул. Богдана Хмельницького, 15/17 корп. 2 (№ 56430) з урахуванням обсягів фінансування було заплановано на вересень 2023 року. По ЗСЦЗ № 56430 у вересні 2023 було оголошено закупівлю (відкриті торги з особливостями) щодо виготовлення ПКД для проведення капітального ремонту (закупівля № UA-2023-09-24-000617-a. За результатами закупівлі 17.10.2023 укладено договір № 206/23к на виготовлення проєктно-кошторисної документації по об`єкту: «Капітальний ремонт захисної споруди цивільного захисту за адресою: м. Одеса, вул. Богдана Хмельницького, 15/17 корп. 2» за кодом ДК 021:2015:71320000-7 (Послуги з інженерного проєктування). Строк виконання робіт 40 робочих днів. За результатами виконання договору № 206/23к від 17.10.2023 Комунальним підприємством «Сервісний центр» у грудні 2023 отримано готову проєктно-кошторисну документацію з експертним звітом, відповідно до якого вартість капітального ремонту захисної споруди № 56430 склала 4 940 790 грн. У зв`язку із тим, що у КП «Сервісний центр» відсутні фінансові спроможності для виконання капітального ремонту захисної споруди № 56430, виконання ремонтних робіт заплановано на 2024 рік за рахунок бюджетного фінансування з боку Одеської міської ради (власника захисної споруди) відповідно до Міської цільової програми цивільного захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру, забезпечення пожежної безпеки на території м. Одеси на 2022 2026 роки, яка затверджена рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради від 05.04.2022 № 40 (зі змінами). Капітальний ремонт захисної споруди № 56430 та інших захисних споруд які знаходяться на балансі КП «Сервісний центр» буде проводитись незалежно від наявності позову.

Крім того, відповідач вказує, що для виконання капітального ремонту захисної споруди відповідно до вимог законодавства з урахуванням усіх необхідних етапів, тендерних процедур та фактичного виконання робіт, при ідеальних умовах, необхідно орієнтовно 6 місяців. Підприємство немає можливості проводити одночасно капітальні ремонти по усім захисним спорудам (59 шт.) без відповідного фінансування зі сторони Одеської міської ради (власника об`єктів). З моменту отримання Комунальним підприємством «Сервісний центр» у господарське відання (починаючи з січня 2023 року) більше 50 ЗСЦЗ, Комунальним підприємством «Сервісний центр» відповідно до обсягів фінансування, вживались та вживаються заходи щодо проведення ремонтно-відновлювальних робіт по ЗСЦЗ. Відповідач вважає, що на даний час, з у рахуванням усіх наявних фактів, які свідчать про діяльність КП «Сервісний центр» стосовно вжиття заходів з проведення ремонтно-відновлювальних робіт по ЗСЦЗ, які знаходяться у господарському віданні КП «Сервісний центр», немає підстав вважати, що КП «Сервісний центр» ігнорує або не виконує обов`язки балансоутримувача захисної споруди у розумінні діючого законодавства у галузі Цивільного захисту населення.

Ухвалою від 22.01.2024 року суд ухвалив розгляд справи № 420/18/24 проводити за правилами загального позовного провадження та призначив підготовче судове засідання на 12.02.2024 року.

25.01.2024 року від прокурора надійшла відповідь на відзив, у якій зазначає, що м.Одеса систематично потерпає від ракетних та інших видів обстрілів, тому вжиття таких заходів, як приведення споруд цивільного захисту у готовність, має бути негайним. Оскільки після початку повномасштабної військової агресії рф проти України та введення на всій території України воєнного стану виникли обґрунтовані та реальні підстави для використання укриття безпосередньо за призначенням для захисту цивільного населення, протиправна бездіяльність КП "Сервісний центр" як балансоутримувача захисної споруди, яка полягає у незабезпеченні упродовж майже року у стан готовності захисної споруди є порушенням встановлених державою гарантій забезпечення конституційних прав громадян на захист їх життя та здоров`я. У відзиві відповідач не спростував доводів прокурора щодо його бездіяльності, не навів жодного аргументу та доказу щодо того, що ним безпосередньо здійснено (крім очікування коштів) до якомога швидкого виконання вимог законодавства щодо приведення у стан готовності захисної споруди. До теперішнього часу закупівля на проведення капітального ремонту вищевказаної захисної споруди не проведена, договір про надання послуг на проведення капітального ремонту не укладено, відповідно капітальний ремонт вищевказаної захисної споруди цивільного захисту №56430, розташованої по вул. Богдана Хмельницького, 15/17, корпус 2 у м. Одесі дотепер не розпочато.

05.02.2024 року від прокурора надійшли пояснення, в яких викладено підстави звернення до суду з цим позовом.

В підготовче засідання, призначене на 12.02.2024 року, з`явилися прокурор, представник Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, представник Одеської Обласної військової адміністрації, представник відповідача та представник третьої особи. Суд ухвалою, занесеною до протоколу судового засідання від 12.02.2024 року, відклав підготовче засідання на 20.03.2024 року.

21.02.2024 року до суду від третьої особи та 26.02.2024 року від відповідача надійшли клопотання: про зупинення провадження по справі № 420/18/24 до набрання законної сили судовим рішенням об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду по справі №260/4199/22.

В підготовче засідання, призначене на 12.02.2024 року, з`явилися прокурор, представник Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, представник відповідача та представник третьої особи. Представник Одеської обласної військової адміністрації в підготовче засідання не з`явився, про день, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином та завчасно.

Ухвалою суду від 20.03.2024 року зупинено провадження в адміністративній справі №420/18/24 до набрання законної сили судовим рішенням об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду по справі №260/4199/22.

Ухвалою суду від 30.07.2024 року поновлено провадження у справі № 420/18/24 та призначено підготовче судове засідання на 06.08.2024 року.

06.08.2024 року від відповідача надійшли додаткові пояснення, в яких зазначено, що відповідно до рішення Одеської міської ради від 26.06.2024 року № 2196-VIII «Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 29 листопада 2023 року № 1618- VІІІ «Про бюджет Одеської міської територіальної громади на 2024 рік» передбачено виділення коштів за об`єктом «Капітальний ремонт захисної споруди цивільного захисту за адресою: м. Одеса, вул. Богдана Хмельницького, 15/17, к. 2 (КП «Сервісний центр»)» у розмірі 4 766 730,00 грн. Капітальний ремонт ЗСЦЗ № 56430 та інших захисних споруд, які знаходяться на балансі КП «Сервісний центр», буде проводитись незалежно від наявності позову.

В підготовче засідання, призначене на 06.08.2024 року, з`явилися представник Одеської Обласної військової адміністрації, представник відповідача та представник третьої особи. Інші учасники справи не з`явилися, про день, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином та завчасно.

Суд ухвалою, занесеною до протоколу судового засідання від 06.08.2024 року, відмовив в клопотанні представника третьої особи про звернення до Верховного Суду з поданням про розгляд справи № 420/18/24 як зразкової.

Суд ухвалою, занесеною до протоколу судового засідання від 06.08.2024 року, відклав підготовче засідання на 28.08.2024 року.

В підготовче засідання, призначене на 28.08.2024 року, з`явилися прокурор, представник Одеської Обласної військової адміністрації, представник відповідача та представник третьої особи. Інші учасники справи не з`явилися, про день, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином та завчасно.

Ухвалою суду від 28.08.2024 року відмовлено в задоволенні заяви представника третьої особи про залишення позову без розгляду.

Ухвалою від 28.08.2024 року суд закрив підготовче провадження та призначив справу № 420/18/24 до судового розгляду на 24.09.2024 року.

20.09.2024 року від відповідача надійшло клопотання про приєднання до матеріалів справи № 420/18/24 копії протоколу рішення уповноваженої особи КП «Сервісний центр» від 16.09.2024 року, яким визначено переможця процедуру відкритих торгів згідно з предметом закупівлі: «Капітальний ремонт захисної споруди цивільного захисту за адресою: м. Одеса, вул. Богдана Хмельницького, 15/17 корп. 2».

В судове засідання, призначене на 24.09.2024 року, з`явилися прокурор, представник Одеської обласної військової адміністрації, представник відповідача та представник третьої особи. Представник Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області в судове засідання не з`явився, про день, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином та завчасно.

У судовому засіданні прокурор та представник Одеської обласної військової адміністрації підтримали позовні вимоги з підстав зазначених у позові.

Представник відповідача заперечував щодо задоволення позову з підстав, викладених у відзиві.

Представник третьої особи підтримала позицію, викладену у письмових поясненнях, просила у задоволенні позовних вимог відмовити.

Суд в судовому засіданні з`ясував думку учасників справи щодо продовження розгляду справи в порядку письмового провадження.

Ухвалою, занесеною до протоколу судового засідання від 24.09.2024 року, суд задовольнив клопотання учасників справи та на підставі ч. 3 ст. 194 КАС України здійснив розгляд справи в порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, судом встановлено наступне.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно встановлено, що власником нежитлового приміщення протирадіаційного укриття №101, площею 75,2 кв.м, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Богдана Хмельницького, будинок 15/17, корпус 2 є Територіальна громада міста Одеси в особі Одеської міської ради (рішення про державну реєстрацію прав від 23.03.2016 року, індексний номер 28889329).

Відповідно до технічного паспорту на протирадіаційне укриття від 02.10.2014 року площа захисної споруди цивільного захисту (ПРУ) №56430, що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Богдана Хмельницького, 15/17 корпус 2 складає 75,2 кв.м, місткість на 110 осіб.

Відповідно до акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту ПРУ № 56430 від 30.03.2022 року , проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання протирадіаційного укриття № 56430, розташованого за адресою: м. Одеса, вулиця Богдана Хмельницького, 15/17 корпус 2 та за результатами проведеної оцінки про стан готовності захисної споруди станом на 30.03.2022 року встановлено, що ПРУ № 56430 оцінюється як «обмежено готове до використання за призначенням» та надано рекомендації щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням.

Рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради № 256 від 27.10.2022 року Комунальному підприємству «Сервісний центр» передано на баланс та закріплено за ним на праві господарського відання нежитлові приміщення №101 протирадіаційного укриття №56430 площею 75,2 кв.м, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Богдана Хмельницького, 15/17 корпус 2.

Актом приймання-передачі захисної споруди цивільного захисту (ПРУ) № 56430 від 27.01.2023 року, КП «ЖКС «Хмельницький» передало, а КП «Сервісний центр» провело перевірку стану та прийняло на баланс захисну споруду цивільного захисту, яка розташована за адресою: м. Одеса, вул. Богдана Хмельницького, 15/17 корпус 2.

Відповідно до Статуту КП "Сервісний центр", затвердженого рішенням Одеської міської ради № 1065-VIII від 30.11.2022 р., який розміщено на офіційному сайті Одеської міської ради за посиланням: https://omr.gov.ua, засновником Підприємства є Одеська міська рада (п.1.3).

Пунктом 1.9 Статуту передбачено, що засновник не несе відповідальності за зобов`язаннями Підприємства, крім випадків, передбачених законодавством України.

Відповідно до акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту ПРУ № 56430 від 25.04.2023 року , проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання протирадіаційного укриття № 56430, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Богдана Хмельницького, 15/17 корп. 2 та за результатами проведеної оцінки про стан готовності захисної споруди станом на 25.04.2023 року встановлено, що ПРУ № 56430 оцінюється як «обмежено готове до використання за призначенням», захисна споруда підлягає капітальному ремонту та надано рекомендації щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням.

В межах кримінального провадження № 42023163020000013 від 20.01.2023 року, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України, 02.08.2023 року слідчим СВ ВП №3 ОРУП в Одеській області, за участі прокурора окружної прокуратури - процесуального керівника у кримінальному провадженні, представників ДСНС, Департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради проведено огляд споруди цивільного захисту № 56430 за адресою: м. Одеса, вул. Богдана Хмельницького, 15/17, корпус 2, про що складено протокол огляду.

Згідно протоколу огляду від 02.08.2023 у вказаній захисній споруді цивільного захисту наявні залишки системи вентиляції, яка перебуває у несправному стані, фільтри вентиляції відсутні; на вхідних металевих дверях ПРУ та дверях евакуаційного виходу, люку лазу відсутня гума ущільнення; два санвузли захаращені частково; система зв`язку в захисній споруді цивільного захисту відсутня.

Крім того, за участі представників ДСНС, Департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради, прокуратури та поліції 02.08.2023 року проведено огляд захисної споруди цивільного захисту № 56430 за адресою: м. Одеса, вул. Богдана Хмельницького, 15/17, корпус 2, про що складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного стану - ПРУ від 02.08.2023 року, згідно якого встановлені наступні недоліки: не обладнано засобами для доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення; стан повітрозабірних оголовків, металевих віконниць, вихлопних каналів - наявні, потребують ремонту, не обслуговуються; стан захисно-герметичних воріт, дверей, ставень, механізмів задраювання: в наявності 2 дверей та 1 ставня, наявні кількість не відповідає заявленій в технічній документації, зачиняються з зусиллям, гума не прилягає до коробки, пошкоджена, має тріщини, зафарбована, втратила еластичність, підставки для розвантаження відсутні, захисних екранів не мають, написи «відчинено-зачинено» та маркування на дверях відсутнє; противовибухові пристрої - відсутні; стан системи вентиляції: повітропроводи частково в наявності, в непрацездатному стані, пофарбовано неправильно, запірна арматура та покажчики руху повітря відсутні. Вентилятори витяжної, припливної систем вентиляції відсутні; електроручні вентилятори - передбачені проектом ЕРВ-49 -1 од. не обслуговуються; протипилові фільтри (ФЯР), фільтри-поглиначі (ФП), герметичні клапани, клапани надмірного тиску, прилад для виміру підпору повітря - відсутні; стан системи водопостачання: не має покажчиків руху води; безнапірні та напірні баки передбачені проектом, не герметичні; водопровідні труби профарбовані неправильно; стан каналізаційної системи: стан приміщення санвузла незадовільний; труби каналізації не пофарбовані, з ознаками корозії; запірна арматура відсутня; стан системи опалення: запірна арматура відсутня; трубопроводи з ознаками корозії, пофарбовано неправильно; справність систем електропостачання та електроосвітлення: укомплектованість часткова: щит управління, вимикачі, розетки, світильники, пускова апаратура, інші електричні прилади передбачені проектом та потребують заміни, відсутні експлуатаційні схеми, нумерації та написи на електричних приладах, відсутні труби електропроводки. Електричні мережі та електричне обладнання не обслуговується, перевірки опору електроізоляції не проведено; системи зв`язку та оповіщення, заземлення електрообладнання, - відсутні; гідроізоляція з ознаками порушення; автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації - відсутні, схеми евакуації розроблено неправильно; вимірювальні прилади температурно-вологісного режиму- відсутні; робочий інструмент формування та обслуговування захисної споруди -відсутній; вимірювальні прилади - відсутні; серед документації захисної споруди (журнал перевірки стану, план захисної споруди із зазначенням місць, план приведення захисної споруди у готовність, журнали результатів огляду та перевірок та ін.) - наявні лише паспорт захисної споруди; навчання та рівень знань і навичок формування з обслуговування захисної споруди - не проведено; перевірка експлуатації захисної споруди в режимі сховища протягом 6 годин - не проводилась.

Відповідно до акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту ПРУ № 56430 від 02.08.2023 року за результатами проведеної оцінки про стан готовності захисної споруди станом на 02.08.2023 року встановлено, що ПРУ № 56430 оцінюється як «обмежено готове до використання за призначенням», захисна споруда підлягає капітальному ремонту, реконструкції, реставрації тощо та надано рекомендації щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням.

Вказаний акт направлено на адресу директора КП "Сервісний центр" 25.08.2023 року та отримано ним 28.08.2023 року.

Малиновською окружною прокуратурою м. Одеси на адресу Головного управління ДСНС України в Одеській області надіслано лист №51-7389вих-23 від 17.08.2023 року, у якому повідомлено про встановлені порушення законодавства у сфері цивільного захисту населення з боку балансоутримувача, а також про необхідність вжиття заходів щодо поновлення порушених прав держави, у тому числі шляхом звернення до суду з позовами.

Листом №60 01.3-6294/60 09/1 від 31.08.2023 року Головне управління ДСНС України в Одеській області повідомило, що постановою Кабінету Міністрів України №303 від 13.03.2022 року припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022року№64 «Про введення воєнного стану в Україні». З позовною заявою до суду із вимогою про зобов`язання КП «Сервісний центр» вчинити дії щодо приведення захисної споруди цивільного захисту ПРУ №56430 до готовності Головне управління не зверталось за відсутності підстав для проведення заходів державного нагляду (контролю).

Крім того, листом №51-7390 вих-23 від 17.08.2023 року Малиновська окружна прокуратура м. Одеси повідомила Одеську обласну військову адміністрацію про становлення порушень вимог діючого законодавства з боку КП «Сервісний центр» та про необхідність вжиття заходів реагування для поновлення прав та інтересів держави.

Листом № 9032/7/01-46/9284/2-23 від 06.09.2023року Одеська обласна військова адміністрації повідомила окружну прокуратуру про те, що заходи за результатами перевірки, у тому числі у судовому порядку, до балансоутримувача не вживалися. Про намір звернутися до суду або про вжиття інших заходів, передбачених діючим законодавством щодо приведення захисної споруди цивільного стану №56430 до стану готовності, у листі не зазначено.

Малиновською окружною прокуратурою міста Одеси направлено на адресу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області та Одеської обласної державної (військової) адміністрації повідомлення від 07.09.2023 року щодо скерування до суду позовної заяви.

Вирішуючи публічно-правовий спір, що виник між сторонами, суд виходить з такого.

Згідно ст.131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до ст.53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Згідно ст.23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

У Рішенні Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року № 3-рп/99 Конституційний Суд України, з`ясовуючи поняття інтереси держави, висловив міркування, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо (пункт 3 мотивувальної частини).

Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій.

Із врахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (пункт 4 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року № 3-рп/99).

Ці міркування Конституційний Суд України зробив у контексті офіційного тлумачення Арбітражного процесуального кодексу України, який уже втратив чинність. Однак, висловлене Судом розуміння поняття інтереси держави має самостійне значення і може застосовуватися для тлумачення цього ж поняття, вжитого у ст.23 Закону України "Про прокуратуру".

Відтак, інтереси держави охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація інтересів держави, особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25.04.2018 р. у справі № 806/1000/17, від 19.09.2019 р. у справі № 815/724/15, від 17.10.2019 р. у справі № 569/4123/16-а.

Згідно з пунктом 12 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 р. № 138, здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями.

Як визначено у пункті 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 р. № 1052, ДСНС є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Одними із основних завдань ДСНС є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Відповідно до покладених завдань ДСНС здійснює заходи щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку, забезпечує разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями здійснення контролю за готовністю зазначених споруд до використання за призначенням; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до вимог статті 28 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи звертаються до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перших кроків дерегуляції бізнесу шляхом страхування цивільної відповідальності», який набрав чинності 29.10.2022р., внесені зміни до статті 17-1 Кодексу цивільного захисту України, відповідно до яких центральний орган державної виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, має право звертається до адміністративного суду, крім позовів про застосування заходів реагування, також з інших підстав, визначених законом.

Зокрема, пункт 48 частини 2 статті 17-1 Кодексу цивільного захисту України передбачає, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту звертається до адміністративного суду щодо допущення уповноважених посадових осіб до проведення планових або позапланових перевірок (у разі їх недопущення з підстав інших, ніж передбачені Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»), а також щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, у разі якщо такі порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, з інших підстав, визначених законом.

Тобто, у розумінні статті 28 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи звертаються до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України та відповідно до наділених повноважень. Таким органом є ГУ ДСНС в Одеській області.

Разом із цим, постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 р. № 303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану" припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 р. № 64 "Про введення воєнного стану в Україні".

Таким чином, внаслідок прийняття Кабінетом Міністрів України постанови від 13.03.2022 р. № 303 на період дії воєнного стану у Головного управління ДСНС України у Одеській області відсутні повноваження з перевірки протирадіаційного укриття на стан придатності для використання за призначенням для захисту населення, а також застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Як зазначено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.05.2019 р. у справі № 820/4717/16, спірні правовідносини обумовлені реалізацією прокурором передбачених КАС України та Законом України "Про прокуратуру" повноважень щодо захисту інтересів держави і спрямовані на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, у тому числі на забезпечення захисту мирного населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей, для збереження їх життя та здоров`я в разі військової агресії.

Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

У ст.27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Відповідно до ст.50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Указом Президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" на території України з 24 лютого 2022 року було введено воєнний стан, який неодноразово продовжувався та діє до теперішнього часу.

Згідно ч.1 ст.2 Закону України "Про оборону України" від 06.12.1991 р. № 1932-XII оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

За змістом ст.3 Закону № 1932-ХІІ підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Кодекс цивільного захисту України регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

В силу п.14 ч.1 ст.2 Кодексу цивільного захисту України захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

Статтею 4 Кодексу цивільного захисту України встановлено, цивільний захист комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Громадяни України, у силу п.2 ч.1 ст.21 Кодексу цивільного захисту України, мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Згідно ч.1 ст.32 Кодексу цивільного захисту України до захисних споруд цивільного захисту належать: 1) сховище - герметична споруда для захисту людей, в якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів; 2) протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

Відповідно до п.2 ч.3 ст.32 Кодексу цивільного захисту України укриттю підлягають у протирадіаційних укриттях - населення, у тому числі працівники суб`єктів господарювання, хворі, медичний та обслуговуючий персонал закладів охорони здоров`я, евакуйоване населення, яке проживає або працює в зонах можливого небезпечного і значного радіоактивного забруднення, крім тих, хто підлягає укриттю у сховищах.

Частиною 4 статті 32 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Отже, основним завдання сховища та/або протирадіаційного укриття є захист людей, а тому такі безумовно повинні перебувати у належному стані, придатному для їх використання за їх цільовим призначенням.

Відповідно до ч.5 ст.32 Кодексу цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Згідно приписів ч.ч.7, 8 ст.32 Кодексу цивільного захисту України вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту.

Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 р. № 138 затверджено Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, який визначає механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку (далі - Порядок № 138).

Відповідно до пункту 3 Порядку № 138 балансоутримувачі захисних споруд - власники, користувачі, юридичні особи, на балансі яких перебувають захисні споруди (у тому числі споруди, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації).

Утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Згідно пункту 9 Порядку № 138 утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

Пунктом 10 Порядку № 138 передбачено, що балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Відповідно до пункту 11 Порядку № 138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Наказом МВС України від 09.07.2018 р. № 579 затверджено Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, якими внормовано питання утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту (далі - Вимоги № 579).

Пунктом 1 розділу ІІ Вимог № 579 передбачено, що споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Відповідно пункту 7 розділу ІІ Вимог № 579 споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення (далі - обладнання споруд фонду захисних споруд) мають утримуватися в належному технічному стані.

Утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються згідно з вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами і правилами.

Згідно пункту 1 глави 2 розділу VI Вимог № 579 для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Відповідно до пункту 2 глави 2 розділу VI Вимог № 579 оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням.

Згідно пункту 3 глави 2 розділу VI Вимог № 579 за результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог. Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами.

Пунктом 9 глави 2 розділу VI Вимог № 579 передбачено, що за результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням.

Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням.

Слід зауважити, що після початку 24.02.2022 р. повномасштабної військової агресії рф проти України та введення на всій території України воєнного стану виникли обґрунтовані та реальні підстави для використання укриття безпосередньо за призначенням для захисту цивільного населення.

На момент вирішення спору, в матеріалах справи відсутні докази того, що захисна споруда цивільного захисту № 56419, яка знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Богдана Хмельницького, 15/17, корпус 2, приведена у готовність до використання за призначенням та здатна забезпечити захист цивільного населення.

Відповідно до ст.7 Кодексу цивільного захисту України основні принципи здійснення цивільного захисту цивільний захист здійснюється за такими основними принципами: 1) гарантування та забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності, а також виконання у воєнний час норм міжнародного гуманітарного права; 2) комплексного підходу до вирішення завдань цивільного захисту; 3) пріоритетності завдань, спрямованих на рятування життя та збереження здоров`я громадян; 4) максимально можливого, економічно обґрунтованого зменшення ризику виникнення надзвичайних ситуацій; 5) централізації управління, єдиноначальності, підпорядкованості, статутної дисципліни Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, аварійно-рятувальних служб; 6) гласності, прозорості, вільного отримання та поширення публічної інформації про стан цивільного захисту, крім обмежень, встановлених законом; 7) добровільності - у разі залучення громадян до здійснення заходів цивільного захисту, пов`язаних з ризиком для їхнього життя і здоров`я; 8) відповідальності посадових осіб органів державної влади та органів місцевого самоврядування за дотримання вимог законодавства з питань цивільного захисту; 9) виправданого ризику та відповідальності керівників сил цивільного захисту за забезпечення безпеки під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт.

Пунктом 2 частини 1 статті 21 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці (ст.43 Конституції України).

Отже, саме людина, її життя і здоров`я, визнаються найвищою соціальною цінністю в Україні.

Аналіз викладених норм свідчить про те, що держава, зобов`язана забезпечувати громадян засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання, особливо під час ведення на території України бойових дій та загрози ракетних обстрілів.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 15.05.2019 р. у справі № 820/4717/16 зробила висновки про обґрунтованість позовних вимог прокурора щодо зобов`язання утримувачів цивільних споруд (сховищ) забезпечувати їх належний стан, придатний для використання за цільовим призначенням (готовності до укриття населення).

З огляду на встановлені судом обставини, положення законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд приходить до висновку, що відповідач допустив протиправну бездіяльність стосовно невжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до використання за призначенням захисної споруди цивільного захисту №56430, яка знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Богдана Хмельницького, 15/17, корпус 2.

При цьому, наведені відповідачем у заявах по суті спору обставини щодо ускладненого становища установи, яке полягає в отриманні на баланс більше 50 ЗСЗЦ, що потребують капітальних ремонтів (вже перебували в незадовільному стані), а також вчинення реальних заходів, спрямованих на забезпечення приведення у стан готовності захисної споруди не впливають на висновки суду та не є підставою для відмови в задоволення пред`явлених позовних вимог, на чому наполягає відповідач. Адже ключовим питанням в розглядуваному спорі є те, що захисна споруда, яка перебуває на балансі відповідача, наразі оцінюється як не готова до використання за призначенням. При цьому великий обсяг робіт, відсутність коштів на забезпечення цивільного захисту населення тощо, в тому числі й у зв`язку з відсутністю відповідного бюджетного асигнування, не можуть визнаватися поважними причинами для відкладення заходів щодо приведення захисних споруд цивільного захисту населення у належний для експлуатації стан.

Отже, суд приходить до висновку про наявність підстав для зобов`язання відповідача вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до використання за призначенням захисної споруди цивільного захисту №56430, яка знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Богдана Хмельницького, 15/17, корпус 2.

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії). Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення у справі Суомінен проти Фінляндії). Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті.

Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують.

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вищевикладене, відповідно до основних засад адміністративного судочинства, вимог законодавства України, що регулює спірні правовідносини, суд вважає, що позовні вимоги належать до задоволення.

Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Суд звертає увагу, що Малиновська окружна прокуратура міста Одеси при зверненні до суду з даним позовом в інтересах держави виступає як суб`єкт владних повноважень, а відтак судові витрати по сплаті судового збору у відповідності до ч.2 ст.139 КАС України розподілу не підлягають.

Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов заступника керівника Малиновської окружної прокуратури міста Одеси (вул. Головківська, 1, м. Одеса, 65091, код ЄДРПОУ 03528552) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (вул. Прохорівська, 6, м. Одеса, 65091, код ЄДРПОУ 38643633), Одеської обласної військової адміністрації (просп. Шевченко, 4, м. Одеса, 65032, код ЄДРПОУ 00022585) до Комунального підприємства "Сервісний центр" (вул. Преображенська, 52, м. Одеса, 65045, код ЄДРПОУ 33313609), третя особа: Одеська міська рада (пл. Думська, 1, м. Одеса, 65026, код ЄДРПОУ 26597691) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Комунального підприємства «Сервісний центр» (код ЄДРПОУ 33313609) у вигляді незабезпечення готовності захисної споруди цивільного захисту № 56430, яка знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Богдана Хмельницького, 15/17, корпус 2 до використання за призначенням.

Зобов`язати Комунальне підприємство «Сервісний центр» (код ЄДРПОУ 33313609) вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту №56430, яка знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Богдана Хмельницького, 15/17, корпус 2, з метою використання її за призначенням у відповідність до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст рішення складено та підписано суддею 22.11.2024 року.

Суддя Г.В. Лебедєва

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.11.2024
Оприлюднено25.11.2024
Номер документу123238068
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/18/24

Ухвала від 24.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 24.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 24.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 24.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Рішення від 22.11.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г.В.

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г.В.

Ухвала від 28.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г.В.

Ухвала від 28.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г.В.

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г.В.

Ухвала від 20.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні