СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 листопада 2024 року Справа № 480/6416/24
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Кунець О.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/6416/24 за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Сумської міської ради, третя особа на боці позивача, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет позову - ОСОБА_2 про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
До Сумського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Виконавчого комітету Сумської міської ради, в якому просить:
- рішення від 25.04.2024 № 256, в якому виконавчим комітетом Сумської міської ради було відмовлено у включенні до списку позачергового одержання житлової площі, повідомлено про рішення прийняття на загальну чергу складом 2 особи та відмовлено у включенні до складу сім`ї дружини, у зв`язку з відсутністю реєстрації місця проживання у місті Суми, визнати протиправним яке порушує право людини на достойний рівень життя;
- зобов`язати Виконавчий комітет Сумської міської ради включити позивача до списку позачергового одержання житлової площі та включення дружини до складу сім`ї.
Відповідно до ухвали суду від 26.07.2024р. позовну заяву було залишено без руху оскільки позивач, зокрема, просить визнати протиправним рішення виконавчого комітету Сумської міської ради від 25.04.2024 № 256. Проте, у порушення вказаних вимог позивачем до позовної заяви не додано оскаржуване рішення або клопотання про його витребування. Крім цього, зокрема, з метою вирішення питання щодо залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору дружини ОСОБА_1 , позивачу необхідно було надати до суду відомості дружини відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 160 КАС України.
Відповідно до ухвали суду від 16.08.2024р. провадження у справі було відкрито, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що він, як творець об"єкта права інтелектуальної власності у вигляді імені: ОСОБА_3 та користувач персони громадянина держави Україна, звернувся до виконавчого комітету Сумської міської ради з Наказом від 01.03.2024р. про забезпечення позивача, як громадянина держави Україна, основного кредитора - ОСОБА_1 житлом у відповідності до законодавства України.
Відповідачем 11.03.2024р. було надано відповідь на Наказ позивача. У письмовій відповіді відповідач зазначав, що громадяни, які мають намір стати на квартирний облік, мають подати заяву та відповідний перелік документів. Повідомлено, що я ОСОБА_1 на квартирному обліку у виконавчому комітеті Сумської міської ради не перебуває, а тому забезпечити житлом виконавчий комітет Сумської міської ради не має законних підстав.
26.03.2024 позивачем до відповідача було подано заяву про прийняття на квартирний облік.
Листом від 02.05.2024 №268/14.01-15 (а.с.25) позивача було повідомлено, що рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 25.04.2024 №256 позивача прийнято на загальну чергу під №24470 складом сім"ї дві особи. При цьому, рішенням від 25.04.2024 №256 позивачу було відмовлено у включенні до списку позачергового одержання житлової площі (стаття 46 Житлового кодексу України передбачений перелік осіб, які мають право на позачергове надання жилих приміщень), та у включені до складу сім"ї дружини у зв"язку з відсутністю реєстрації місця проживання у місті Суми (відповідно до п.15 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в УРСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР та Укрпрофради від 11.12.1984 №470).
На переконання позивача , відповідач неправильно розуміє положень ст.46 Житлового кодексу України, якою зокрема передбачено наступне :
- поза чергою жиле приміщення може надаватися також в інших випадках, передбачених законодавством України;
- громадяни, які мають право на позачергове одержання жилих приміщень, включаються до окремого списку.
Позивач просить суд врахувати, що термін Законодавства України має на увазі міжнародні договори, згоду на обов"язковість виконання яких надана Верховною Радою. При цьому, позивач наголошує, що він являється стороною міжнародного договору - Конвекція про захист прав людини і основоположних свобод, приєднався до нього як кредитор. Тому, на переконання позивача, на підставі цього договору він має право на позачергове одержання жилих приміщень та включення до окремого списку, як кредитор.
Позивач також звертає увагу на те, що відповідно до п.15 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, при визначенні потреби громадян у поліпшенні житлових умов беруться до розрахунку члени їх сімей, які прожили і мають реєстрацію місця проживання у відповідному населеному пункті не менше встановленого строку (крім подружжя , неповнолітніх дітей і непрацездатних батьків, а також осіб, зазначених у підпункті 8 пункту 13 цих Правил).
Як вважає позивач, комісія не зрозуміла змісту цього пункту.
На переконання позивача, громадяни, які користуються правом першочергового і позачергового одержання жилих приміщень, беруться на квартирний облік при наявності передбачених Правилами підстав, незалежно від тривалості проживання у даному населеному пункті.
Спираючись на вище викладене та на ст. 3 Конституції України та ст. 53 Конвекції з прав людини позивач у позовній заяві зазначає, що х о ч е визнати протиправним рішення виконавчого комітету від 25.04.2024 № 256 в якому виконавчим комітетом Сумської міської ради було відмовлено у включені до списку позачергового одержання житлової площі, повідомлено про рішення прийняття на загальну чергу складом з 2 особи та відмовлено у включені до складу сім"ї дружини, у зв"язку з відсутністю реєстрації місця проживання у місті Суми, оскільки дане рішення порушує право людини на достойний рівень життя. Крім цього, позивач просить обов"язати виконавчий комітет Сумської міської ради включити позивача до списку позачергового одержання житлової площі та включення дружини до складу сім"ї.
22.11.2024р. Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначає, що вимоги позивача вважає безпідставними та необґрунтованими, а рішення виконавчого комітету Сумської міської ради від 25.04.2024 № 256, в якому виконавчим комітетом Сумської міської ради було відмовлено позивачу у включенні до списку позачергового одержання житлової площі, повідомлено про рішення прийняття на загальну чергу складом 2 особи та відмовлено у включенні до складу сім`ї його дружини, у зв`язку з відсутністю реєстрації місця проживання у місті Суми, відповідач вважає законним і обґрунтованим.
До відзиву відповідачем додано оскаржуване рішення та Протокол №2 засідання комісії з житлових питань.
Дослідивши обставини у справі та перевіривши їх доказами, які є у справі, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, виходячи з наступного:
Як свідчить з матеріалів справи, 01.03.2024р. позивач звернувся до відповідача з Наказом в якому просив забезпечити його, як громадянина держави Україна, основного кредитора ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце проживання зареєстроване АДРЕСА_2 , житлом у відповідності до законодавства України.
При цьому, позивач в Наказі просив відповідача врахувати положення ст.47 Конституції України, норми Житлового кодексу України та інші акти законодавства України. Інші акти-це міжнародні договори, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
11.03.2024р. позивачу було надано відповідь відповідачем (а.с.33) в якій було зазначено, що Правилами обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в УРСР передбачено, що громадяни, які мають намір стати на квартирний облік подають заяву та відповідний перелік документів. Заява підписується членами сім`ї, які разом проживають, мають право на одержання жилого приміщення і бажають разом стати на облік. Позивачу було запропоновано ознайомитись з переліком документів на офіційному веб сайті управління «Центр надання адміністративних послуг у м. Суми» у розділі «Квартирний облік».
26.03.2024р. позивач звернувся до відповідача з заявою (а.с.20) про включення в списки позачергового отримання житла.
Фактично, позивач ОСОБА_1 просить, щоб його, як громадянина держави Україна, його дитину ОСОБА_4 та його дружину ОСОБА_5 прийняли на квартирний облік для одержання житлової площі, а також включили в списки позачергового отримання житлового приміщення як третю сторона яка прийняла на свою користь право кредитора.
Відповідно до рішення виконавчого комітету Сумської міської ради від 25.04.2024р. №256 "Про облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов" позивача та його доньку було поставлено на загальну чергу під №24470. Щодо дружини позивача - ОСОБА_5 , на квартирний облік її поставлено не було.
Позивач не погоджується з тим, що його було поставлено лише на загальну чергу. Дана обставина стала підставою для звернення до суду з позовом, який є предметом розгляду у даній справі. Вимагає, щоб його з дитиною було включено до списків позачергового отримання житла. А крім цього, зазначає в позовній заяві про те, що він хоче , щоб і його дружину - ОСОБА_5 було включено до складу сім"ї.
Суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог, виходячи з наступного:
Відповідно до ст. 19, 47 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду. Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступну для них плату відповідно до закону.
Згідно із ст. 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, зокрема, належить: облік громадян, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов; розподіл та надання відповідно до законодавства житла, що належить до комунальної власності.
Відповідно до ст. 38 Житлового кодексу Української РСР (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) порядок обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, встановлюються законодавством Союзу РСР, цим кодексом та іншими актами законодавства Української РСР.
Відповідно до статей 42, 43 Житлового кодексу УРСР жилі приміщення надаються тільки громадянам, які перебувають на обліку потребуючих поліпшення житлових умов, внесені до єдиного державного реєстру громадян, які потребують поліпшення житлових умов, та згідно з чергою.
Черговість надання жилих приміщень визначається по терміну прийняття на квартирний облік (включення до списків осіб, які користуються правом першочергового одержання жилих приміщень). Надання житла не за чергою є грубим порушенням чинного житлового законодавства та тягне за собою кримінальну відповідальність.
Відповідно до п. 13, 15 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в УРСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР та Укрпрофради від 11.12.1984 №470 на квартирний облік беруться потребуючі поліпшення житлових умов громадяни, які постійно проживають, а також мають реєстрацію місця проживання у даному населеному пункті, та забезпечені жилою площею нижче за рівень, що визначається виконавчими комітетами обласних, Київської і Севастопольської міських Рад народних депутатів разом з радами профспілок. По м. Суми дана норма становить 6 кв.м жилої площі на особу.
Правилами обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в УРСР передбачено, що громадяни, які мають намір стати на квартирний облік подають заяву та відповідний перелік документів. Заява підписується членами сім`ї, які разом проживають, мають право на одержання жилого приміщення і бажають разом стати на облік.
Листом від 11.03.2-24р. позивача було проінформовано, що Правилами обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в УРСР передбачено, що громадяни, які мають намір стати на квартирний облік подають заяву та відповідний перелік документів. Заява підписується членами сім`ї, які разом проживають, мають право на одержання жилого приміщення і бажають разом стати на облік.
В подальшому позивач звернувся до відповідача з заявою від 26.03.2024р. про прийняття на квартирний облік. для одержання житлової площі, а також включити в списки для позачергового отримання житлового приміщення як третя сторона, яка прийняла на свою користь право кредитора, передбачене міжнародним договором.
За наслідками розгляду розгляду заяви, позивача листом від 02.05.2024р. було повідомлено про те, що рішенням виконавчого комітету Сумської міської ради від 25.04.2024 № 256 його прийнято на загальну чергу під № 24470 складом сім`ї 2 особи. При цьому, Рішенням від 25.04.2024 № 256 позивачу було відмовлено у включені до списку позачергового одержання жилої площі (статтею 46 Житлового кодексу України передбачений перелік осіб, які мають право на позачергове надання жилих приміщень), та у включені до складу сім`ї дружини, у зв`язку з відсутністю реєстрації місця проживання у місті Суми (відповідно до п. 15 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в УРСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР та Укрпрофради від 1І.12.1984№470).
Статтею 46 Житлового кодексу України визначено підстави позачергового надання жилих приміщень.
Так, поза чергою жиле приміщення надається:
- особам з інвалідністю внаслідок Другої світової війни і прирівняним до них у встановленому порядку особам протягом двох років з дати прийняття рішення про включення їх до списку на позачергове одержання жилого приміщення, а з них особам з інвалідністю першої групи з числа учасників бойових дій на території інших держав - протягом року з визначенням переважного права осіб з інвалідністю внаслідок Другої світової війни і прирівняних до них у встановленому порядку осіб на одержання жилих приміщень перед всіма іншими категоріями позачерговиків;
- особам, реабілітованим відповідно до Закону України "Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років", із числа тих, яких було піддано репресіям у формі (формах) позбавлення волі (ув`язнення) або обмеження волі чи примусового безпідставного поміщення здорової людини до психіатричного закладу за рішенням позасудового або іншого репресивного органу та яким встановлено інвалідність;
- громадянам, житло яких внаслідок стихійного лиха стало непридатним для проживання;
- особам, направленим у порядку розподілу на роботу в іншу місцевість;
- дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, після завершення терміну перебування у сім`ї опікуна чи піклувальника, прийомній сім`ї, дитячому будинку сімейного типу, закладах для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також особам з їх числа у разі відсутності житла або неможливості повернення займаного раніше жилого приміщення в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
- громадянам, незаконно засудженим і згодом реабілітованим, у разі неможливості повернення займаного раніше жилого приміщення;
- дітям з інвалідністю з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які проживають у сім`ях піклувальників, прийомних сім`ях, дитячих будинках сімейного типу, державних або інших соціальних установах, після досягнення повноліття, у разі якщо за висновком медико-соціальної експертизи вони можуть здійснювати самообслуговування і вести самостійний спосіб життя;
- сім`ям, які мають п`ятьох і більше дітей, та у разі народження у однієї жінки одночасно трьох і більше дітей;
- особам, обраним на виборну посаду, коли це зв`язано з переїздом в іншу місцевість;
- членам сім`ї народного депутата України у разі його смерті в період виконання депутатських обов`язків у Верховній Раді України на постійній основі;
- працівникам протитуберкульозних закладів у разі виникнення професійного захворювання на туберкульоз.
- Поза чергою жиле приміщення може надаватися також в інших випадках, передбачених законодавством України.
- Громадяни, які мають право на позачергове одержання жилих приміщень, включаються до окремого списку.
- Особи з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, після досягнення 23 років не втрачають право на позачергове отримання жилого приміщення, за умови їх перебування у встановленому порядку на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, на момент досягнення 23-річного віку.
Відповідно до п. 15 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в УРСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР та Укрпрофради від 11.12.1984 № 470 на квартирним облік беруться потребуючі поліпшення житлових умов громадяни, які постійно проживають, а також мають реєстрацію місця проживання в даному населеному пункті.
ОСОБА_5 його дружина зареєстрована за адресою АДРЕСА_3 .
Позивачем не надано будь-яких доказів а ні до суду, а ні відповідачу на підтвердження того, що його дружина, як особа, яка має бажання стати на квартирний облік в певному населенному пункті (в даному випадку - в м.Суми) та потребує поліпшення житлових умов дійсно постійно проживає, а також має реєстрацію місця проживання в даному населеному пункті.
Отже, позивачем не доведено, що його дружина відповідає вимогам п. 15 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в УРСР №470.
Твердження позивача про те, що він має право на позачергове надання жилих приміщень є безпідставним та необгрунтованим, оскільки позивач жодним чином не доводить, що відноситься до категорії осіб, перелік яких наведено у ст.46 Житлового кодексу України. Слід зазначитии, що позивач посилається на те, що стаття 46 ЖК України також передбачає, що поза чергою жиле приміщення може надаватися також в інших випадках, передбачених законодавством України. Однак , позивач не наводить жодних підстав та посилань, обґрунтувань, які б свідчили, що позивач відноситься до категорії осіб, які набули право на отримання позачергово житла зважаючи на настання "іншого випадку, передбаченого законодавством України".
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає позовні вимоги ОСОБА_1 є не обґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Сумської міської ради, третя особа на боці позивача, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет позову - ОСОБА_2 про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити дії відмовити в повному обсязі.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.М. Кунець
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2024 |
Оприлюднено | 25.11.2024 |
Номер документу | 123238389 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.М. Кунець
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні