Рішення
від 22.11.2024 по справі 500/6040/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/6040/24

22 листопада 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Мандзія О.П., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Бучацької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Департаменту культури та туризму Тернопільської обласної військової адміністрації до Товстенської селищної ради Чортківського району Тернопільської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Бучацька окружна прокуратура в інтересах держави в особі в особі Департаменту культури та туризму Тернопільської обласної військової адміністрації звернулась до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Товстенської селищної ради Чортківського району Тернопільської області, в якому просить:

визнати протиправною бездіяльність Товстенської селищної ради Чортківського району Тернопільської області, яка полягає у не укладенні охоронного договору з Департаментом культури та туризму Тернопільської обласної військової адміністрації щодо об`єкта культурної спадщини - пам`ятки археології місцевого значення: Курган Свидова ІІ (VII V ст. до н.е.), який розташований в південно-східній частині села Свидова, Чортківського району, на території Товстенської селищної територіальної громади (охоронний № 4388-Тр), на умовах і в порядку, визначеними постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 № 1768;

зобов`язати Товстенську селищну раду укласти охоронний договір з Департаментом культури та туризму Тернопільської обласної військової адміністрації щодо об`єкта культурної спадщини - пам`ятки археології місцевого значення: Курган Свидова ІІ (VII V ст. до н.е.), який розташований в південно-східній частині села Свидова, Чортківського району, на території Товстенської селищної територіальної громади (охоронний № 4388-Тр), на умовах і в порядку, визначеними постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 № 1768.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що об`єкт культурної спадщини Курган Свидова ІІ, VII V ст. до н.е., охоронний № 4388- Тр, розташований в південно-східній частині села Свидова, Чортківського району, занесений до Державного реєстру нерухомих пам`яток України наказом Міністерства культури України № 51 від 23.01.2012. При цьому згідно відкритих даних державного земельного кадастру (https://kadastr.live) в південно-східній частині села Свидова Чортківського району (колишнього Заліщицького району) у місці розташування згаданого Кургану відсутні сформовані земельні ділянки, які б належали до державної чи приватної власності, що підтверджує розташування згаданого об`єкта культурної спадщини на комунальних землях Товстенської територіальної громади. Разом з тим, Товстенською селищною радою до теперішнього часу не укладено охоронний договір щодо вказаного об`єкту.

У зв`язку з бездіяльність відповідача, що полягає у не укладенні охоронного договору з Департаментом культури та туризму Тернопільської обласної державної адміністрації з метою збереження об`єкту археології, прокурор в інтересах держави звернулась до суду із даним позовом.

Ухвалою суду від 11.10.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Копію ухвали про відкриття провадження у справі від 11.10.2024 Товстенська селищна рада Чортківського району Тернопільської області отримала 16.10.2024, що підтверджується повідомленням про доставку електронного листа.

Відповідач у строк встановлений судом (п`ятнадцять днів з дня вручення йому ухвали про відкриття провадження у справі) та станом на 22.11.2024 відзив на позов не подав, як і будь-які докази у спростування позовних вимог. Клопотань про продовження процесуального строку також до суду не надходило.

Згідно з ч.6 ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Розглянувши справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та заперечення на позов, суд при прийняті рішення виходить з наступних підстав і мотивів.

Судом встановлено, що

Відповідно до переліку пам`яток культурної спадщини місцевого значення Тернопільської області, занесених до Державного реєстру нерухомих пам`яток України (№ п.п. 226 Переліку), розміщеного на сайті в мережі Інтернет https://centr-pamiatok.te.ua/assets/files/registr/mz.pdf, встановлено, що на території с.Свидова, Чортківського району (колишнього Заліщицького району), яке входить до складу Товстенської територіальної громади, розташована пам`ятка археології місцевого значення: Курган Свидова ІІ, VII V ст. до н.е., охоронний № 4388-Тр, розташований в південно-східній частині, занесений до Державного реєстру нерухомих пам`яток України наказом Міністерства культури України № 51 від 23.01.2012.

Як видно із облікової картки об`єкта культурної спадщини, вищезазначена пам`ятка археології Курган Свидова ІІ виявлена у 2010 році та належить до ранньозалізного віку (VII-V ст. до н.е.).

Курган знаходиться в с.Свидова колишнього Заліщицького району Тернопільської області в південно-східній частині села. Курган Свидова ІІ знаходиться на вододільній частині пагорба. 100 м на схід від дороги Чортків Заліщики, що в південно-східній околиці села. На кургані геодезичний знак з позначко 319,5 м. Насип кургану частково знівельований. Діаметр до 30-ти метрів, у висоту зберігся до 2-х метрів.

Згідно акту технічного стану пам`ятки археології Свидова ІІ № 002-А від 08.02.2011 загальний технічний стан пам`ятки задовільний.

Наказом Управління культури Тернопільської обласної державної адміністрації № 36 від 24.03.2011 "Про створення постійно діючої комісії з питань взяття на облік об`єктів культурної спадщини" затверджено постійно діючу комісію з питань взяття на облік об`єктів культурної спадщини та зобов`язано комісію розглянути подані Тернопільською обласною інспекцією охорони пам`яток історії та культури матеріали, що стосуються об`єктів культурної спадщини, підготувати та подати пропозиції Державній службі з питань національної культурної спадщини щодо щойновиявлених об`єктів культурної спадщини (археології, історії, монументального мистецтва та науки і техніки) станом на 01.03.2011, запропонованих до включення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України в Тернопільській області згідно з додатком.

23.03.2011 засідання комісії про взяття на облік об`єктів культурної спадщини, розташованих на території Тернопільської області, станом на 01.03.2011 (протокол засідання комісії від 23.03.2011), з метою подальшого вдосконалення системи державної охорони об`єктів культурної спадщини, поліпшення контролю в галузі пам`яткоохоронної роботи, керуючись Законом України "Про охорону культурної спадщини" та постановою Кабінету Міністрів України №1760 від 27.12.2001 "Про затвердження порядку визначення категорій пам`яток для занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України", затверджено перелік об`єктів культурної спадщини (археології, історії, монументального мистецтва та науки і техніки) станом на 01.03.2011, запропонованих до включення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України (згідно додатку) (п.33 додатку 1 до наказу Управління культури облдержадміністрації від 24.03.2011 № 36).

Наказом Міністерства культури України "Про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України" №51 від 23.01.2012 (надалі Наказ №51) пам`ятка археології Курган Свидова ІІ (VII V ст. до н.е.), розташований в південно-східній частині села Свидова колишнього Заліщицького району (охоронний №4388-Тр) занесений до Державного реєстру нерухомих пам`яток України за категорією місцевого значення (п.1 Наказу №51, п. 45 додатку 2 до Наказу №51).

Відповідно до пп.3.2 п.3 Наказу №51 органам охорони культурної спадщини обласних, Київської міської державних адміністрацій зобов`язано поінформувати власників пам`яток або уповноважені ними органи про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України та забезпечення укладення охоронних договорів і видачу свідоцтв про реєстрацію об`єкта культурної спадщини як пам`ятки.

Вищезазначена інформація із переліком об`єктів культурної спадщини, занесених до Державного реєстру нерухомих пам`яток України за категорією місцевого значення Тернопільською обласною комунальною інспекцією охорони пам`яток історії та культури Управління культури Тернопільської обласної державної адміністрації скерована листом №87 від 05.03.2012 на адресу Чортківської районної державної адміністрації та Управління Держкомзему у Чортківському районі, до компетенції яких на той час належала Свидівська сільська рада.

На адресу Свидівської сільської ради Управлінням культури Тернопільської обласної державної адміністрації 10.04.2012 скеровано інформацію №168 "Про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України" про пам`ятки культурної спадщини на території Свидівської сільської ради, що занесені до Державного реєстру нерухомих пам`яток України за категорією місцевого значення, а саме Курган Свидова ІІ, із вимогою звернення до Тернопільської обласної комунальної інспекції охорони пам`яток історії та культури Управління культури Тернопільської обласної державної адміністрації щодо укладення охоронного договору на зазначену пам`ятку культурної спадщини. Однак, Свидівською сільською радою не вчинено жодних дій з метою укладення такого охоронного договору.

Відповідно до п.2 рішення Товстенської селищної ради № 23 від 17.12.2020 "Про припинення Свидівської сільської ради Чортківського району Тернопільської області" Товстенська селищна рада є правонаступником активів та пасивів, всіх майнових прав та обов`язків Свидівської сільської ради.

На адресу Товстенської селищної територіальної громади Тернопільським обласним центром охорони та наукових досліджень пам`яток культурної спадщини надіслано лист №223/01-5 від 30.06.2021 та Департаментом культури та туризму Тернопільської обласної державної адміністрації надіслано лист № 02.01-44/644 від 01.10.2021 з переліком пам`яток та щойно виявлених об`єктів культурної спадщини (археології), що знаходяться на території Товстенської селищної об`єднаної територіальної громади.

Відповідно до листів Департаменту культури та туризму Тернопільської обласної військової адміністрації від 03.07.2024 №02.1-46/967 та Тернопільського обласного центру охорони та наукових досліджень пам`яток культурної спадщини № 281/01-9 від 02.09.2024, Товстенська селищна рада до Департаменту з приводу укладення охоронного договору на вище вказану пам`ятку археології не зверталась, охоронний договір не укладено. Даний факт не заперечується і Товстенською селищною радою (лист № 03-12/2210 від 03.09.2024).

Прокурор вважає протиправною бездіяльність відповідача, що полягає у не укладенні охоронного договору з Департаментом культури та туризму Тернопільської обласної державної адміністрації з метою збереження об`єкту археології, а відтак з метою захисту інтересів держави звернувся до суду з цим адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінки встановленим обставинам та спірним правовідносинам сторін суд виходить з наступного.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі ст.54 Конституції України культурна спадщина охороняється законом. Держава забезпечує збереження історичних пам`яток та інших об`єктів, що становлять культурну цінність, вживає заходів для повернення в Україну культурних цінностей народу, які знаходяться за її межами.

Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь регулює Закон України від 08.06.2000 № 1805-III "Про охорону культурної спадщини ".

Згідно з преамбули до вищезгаданого Закону об`єкти культурної спадщини, які знаходяться на території України, у межах її територіального моря та прилеглої зони, охороняються державою.

Охорона об`єктів культурної спадщини є одним із пріоритетних завдань органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

У ст.1 Закону України "Про охорону культурної спадщини" надано визначення таким термінам:

об`єкт культурної спадщини - визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (об`єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність;

пам`ятка культурної спадщини (далі - пам`ятка) - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, до вирішення питання про включення (невключення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;

охорона культурної спадщини - система правових, організаційних, фінансових, матеріально-технічних, містобудівних, інформаційних та інших заходів з обліку (виявлення, наукове вивчення, класифікація, державна реєстрація), запобігання руйнуванню або заподіянню шкоди, забезпечення захисту, збереження, утримання, відповідного використання, консервації, реставрації, ремонту, реабілітації, пристосування та музеєфікації об`єктів культурної спадщини.

Згідно з приписами ч.1 ст.3 Закону України "Про охорону культурної спадщини" державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини. До спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини (далі - органи охорони культурної спадщини) належать: центральні органи виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері охорони культурної спадщини; орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим; обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації; виконавчий орган сільської, селищної, міської ради.

Відповідно до п.17 ч.1 ст.6 цього ж Закону до повноважень органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій відповідно до їхньої компетенції належить укладення охоронних договорів на пам`ятки.

Згідно з п. 1 Положення про Департамент культури та туризму Тернопільської обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 01.04.2021 №235/01.02-01 (далі Положення), Департамент є структурним підрозділом обласної державної адміністрації, що входить до її складу і в межах Тернопільської області забезпечує виконання покладених на нього завдань.

Департамент підпорядкований голові обласної державної адміністрації, а також підзвітний та підконтрольний Міністерству культури та інформаційної політики України. Департамент є правонаступником зобов`язань, прав та обов`язків управління культури Тернопільської обласної державної адміністрації, управління туризму Тернопільської обласної державної адміністрації та управління з питань внутрішньої політики, релігій та національностей Тернопільської обласної державної адміністрації (п.2 Положення).

Відповідно до пп.50 п.4 Положення Департамент укладає охоронні договори на пам`ятки культурної спадщини.

Часиною 1 ст.17 Закону України "Про охорону культурної спадщини" встановлено, що пам`ятка, крім пам`ятки археології, може перебувати у державній, комунальній або приватній власності. Суб`єкти права власності на пам`ятку визначаються згідно із законом.

За приписами ст.23 Закону України "Про охорону культурної спадщини" усі власники пам`яток, щойно виявлених об`єктів культурної спадщини чи їх частин або уповноважені ними органи (особи) незалежно від форм власності на ці об`єкти зобов`язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір.

При передачі пам`ятки, щойно виявленого об`єкта культурної спадщини чи її (його) частини у володіння, користування чи управління іншій особі істотною умовою договору про таку передачу є забезпечення особою, якій передається пам`ятка, щойно виявлений об`єкт культурної спадщини чи її (його) частина, збереження пам`ятки, щойно виявленого об`єкта культурної спадщини чи її (його) частини відповідно до вимог цього Закону та умов охоронного договору, укладеного власником або уповноваженим ним органом (особою) з відповідним органом охорони культурної спадщини.

Порядок укладання охоронних договорів та їхні типові форми затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Відсутність охоронного договору не звільняє особу від обов`язків, що випливають із цього Закону.

Відповідно до ч.1 ст.24 Закону України "Про охорону культурної спадщини" власник або уповноважений ним орган, користувач зобов`язані утримувати пам`ятку в належному стані, своєчасно провадити ремонт, захищати від пошкодження, руйнування або знищення відповідно до цього Закону та охоронного договору.

На виконання норм ст.23 Закону України "Про охорону культурної спадщини" постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 № 1768 затверджений Порядок укладення охоронних договорів на пам`ятки культурної спадщини.

Нормами п.1, 2 Порядку укладення охоронних договорів на пам`ятки культурної спадщини передбачено, що охоронний договір встановлює режим використання пам`ятки культурної спадщини (далі - пам`ятка) чи її частини, у тому числі території, на якій вона розташована.

Власник пам`ятки чи її частини або уповноважений ним орган (особа) зобов`язаний не пізніше ніж через один місяць з моменту отримання пам`ятки чи її частини у власність або у користування укласти охоронний договір з відповідним органом охорони культурної спадщини.

Пунктом 5 вищевказаного Порядку передбачено, що в охоронному договорі, складеному за зразком згідно з додатком, зазначаються особливості режиму використання пам`ятки, види і терміни виконання реставраційних, консерваційних, ремонтних робіт, робіт з упорядження її території, інших пам`яткоохоронних заходів, необхідність яких визначається відповідним органом охорони культурної спадщини.

З аналізу положень Закону України "Про охорону культурної спадщини" та Порядку укладення охоронних договорів на пам`ятки культурної спадщини слідує, що власник (користувач) об`єкта культурної спадщини зобов`язаний виконувати усі покладені на нього обов`язки, які випливають з такого правового статусу майна, у тому числі укласти охоронний договір з відповідним органом охорони культурної спадщини.

Здійснення права власності (користування) на нерухоме майно, яке має правовий статус об`єкта культурної спадщини, без укладення охоронного договору щодо нього у встановленому законом порядку, не забезпечує належної охорони такого об`єкта та створює загрозу його збереженню, порушує громадський інтерес до культурної спадщини, який визнається Україною відповідно до взятих на себе міжнародних зобов`язань.

Судом встановлено, що об`єкт культурної спадщини Курган Свидова ІІ, VII V ст. до н.е., охоронний № 4388-Тр, розташований в південно-східній частині села Свидова, Чортківського району, занесений до Державного реєстру нерухомих пам`яток України наказом Міністерства культури України № 51 від 23.01.2012.

При цьому згідно відкритих даних державного земельного кадастру (https://kadastr.live) в південно-східній частині села Свидова Чортківського району (колишнього Заліщицького району) у місці розташування згаданого Кургану відсутні сформовані земельні ділянки, які б належали до державної чи приватної власності, що підтверджує розташування згаданого об`єкта культурної спадщини на комунальних землях Товстенської територіальної громади.

Разом з тим, Товстенською селищною радою до теперішнього часу не укладено охоронний договір щодо вказаного об`єкту.

З обставин цієї справи вбачається також, що відповідач не демонструє наміру добровільно укласти охоронний договір.

Відповідно до інформації Департаменту культури та туризму Тернопільської обласної військової адміністрації від 03.07.2024 №02.1-46/967, Тернопільського обласного центру охорони та наукових досліджень пам`яток культурної спадщини № 281/01-9 від 02.09.2024 та інформації Товстенської селищної ради № 03-12/2210 від 03.09.2024, орган місцевого самоврядування до Департаменту з приводу укладення охоронного договору на вище вказану пам`ятку археології не звертався, отже нехтує обов`язком, покладеним на нього Законом України "Про охорону культурної спадщини".

Відтак, у спірних правовідносинах відповідачем допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у не укладенні охоронного договору з Департаментом культури та туризму Тернопільської обласної військової адміністрації щодо об`єкта культурної спадщини - пам`ятки археології місцевого значення: Курган Свидова ІІ (VII V ст. до н.е.), який розташований в південно-східній частині села Свидова, Чортківського району, на території Товстенської селищної територіальної громади (охоронний № 4388-Тр), на умовах і в порядку, визначеними постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 № 1768.

Оскільки всі власники пам`яток культурної спадщини незалежно від форм власності на ці об`єкти зобов`язані укласти охоронний договір, то у разі невиконання ними вимог ч.1 ст.23 Закону України "Про охорону культурної спадщини" орган охорони культурної спадщини або прокурор, якщо відповідний орган не здійснює або неналежним чином здійснює захист законних інтересів держави, має право звернутися до суду з позовом про зобов`язання власника пам`ятки культурної спадщини укласти такий договір.

Відповідно до ст.131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з ч.3 ст.53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

У ч.3 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" встановлено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

"Інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (п.4 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 № 3-рп/99).

У постановах Великої Палати Верховного Суду від 30.01.2019 у справі № 826/2793/18 та від 06.02.2019 у справі № 810/3046/17 сформульовано визнання "інтересу держави" ("публічного інтересу") як важливої для значної кількості фізичних і юридичних осіб потреби, які відповідно до законодавчо встановленої компетенції забезпечуються суб`єктами публічної адміністрації. Тобто публічний інтерес є не чим іншим, як певною сукупністю приватних інтересів.

Відтак, "інтереси держави" охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація "інтересів держави", особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.

У справі, що розглядається, прокурор в позовній заяві зазначав, що відповідно до інформації Департаменту культури та туризму Тернопільської обласної військової адміністрації № 02.1-46/967 від 03.07.2024, Департаментом скеровувалися листи на адресу Свидівської сільської ради, правонаступником якої є Товстенська селищна рада, а також на адресу Товстенської селищної територіальної громади щодо пам`ятки культурної спадщини, що занесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України за категорією місцевого значення, а саме: Курган Свидова ІІ, із вимогою звернення до управління культури Тернопільської обласної державної адміністрації щодо укладення охоронного договору на зазначену пам`ятку культурної спадщини. Однак, вказані листи залишилися без реагування органу місцевого самоврядування.

Разом з тим, у відповіді на лист Бучацької окружної прокуратури в порядку ст.23 Закону України "Про прокуратуру", Департаментом повідомлено, що з відповідним позовом Департамент не звертатиметься до суду. Про причини невжиття належних заходів Департаментом не зазначено. Наведене свідчить про те, що фактично Департамент самоусунувся від виконання покладних на нього обов`язків.

Верховний Суд в постанові від 09.02.2023 у справі № 160/7640/20 дійшов висновку, що прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого ст.23 Закону України "Про прокуратуру" і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх на обґрунтування підстав для представництва, яке міститься в позові, однак якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.

З огляду на зазначене, суд вважає, що прокурор в повній мірі довів неналежне здійснення Департаментом культури та туризму Тернопільської обласної військової адміністрації захисту інтересів держави у сфері охорони культурної спадщини, що надало йому у спірних правовідносинах право на звернення до суду в інтересах держави з позовом.

Аналогічна правова позиція міститься у постановах Верховного Суду від 17.11.2022 у справі №640/16767/21, від 09.10.2023 у справі № 640/4637/21, від 30.01.2024 у справі № 420/10218/22.

Таким чином, враховуючи встановлені судом обставини справи, оцінивши добуті докази в їх сукупності за правилами ст.90 КАС України та аналізуючи наведені положення законодавства, суд дійшов висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими, відповідають дійсним обставинам та матеріалам справи, а отже підлягають до задоволення в повному обсязі у спосіб, обраний прокурором зобов`язання Товстенську селищну раду укласти охоронний договір з Департаментом культури та туризму Тернопільської обласної військової адміністрації щодо об`єкта культурної спадщини - пам`ятки археології місцевого значення: Курган Свидова ІІ (VII V ст. до н.е.), який розташований в південно-східній частині села Свидова, Чортківського району, на території Товстенської селищної територіальної громади (охоронний № 4388-Тр), на умовах і в порядку, визначеними постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 № 1768.

В силу приписів ч.2 ст. 139 КАС України у разі задоволення позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись ст.139, 142, 241-246, 250 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Товстенської селищної ради Чортківського району Тернопільської області, яка полягає у не укладенні охоронного договору з Департаментом культури та туризму Тернопільської обласної військової адміністрації щодо об`єкта культурної спадщини пам`ятки археології місцевого значення: Курган Свидова ІІ (VII V ст. до н.е.), який розташований в південно-східній частині села Свидова, Чортківського району, на території Товстенської селищної територіальної громади (охоронний № 4388-Тр), на умовах і в порядку, визначеними постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 № 1768.

Зобов`язати Товстенську селищну раду укласти охоронний договір з Департаментом культури та туризму Тернопільської обласної військової адміністрації щодо об`єкта культурної спадщини пам`ятки археології місцевого значення: Курган Свидова ІІ (VII V ст. до н.е.), який розташований в південно-східній частині села Свидова, Чортківського району, на території Товстенської селищної територіальної громади (охоронний № 4388-Тр), на умовах і в порядку, визначеними постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 № 1768.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 22 листопада 2024 року.

Реквізити учасників справи:

позивач: - Бучацька окружна прокуратура (місцезнаходження: вул.Міцкевича, 10А, м.Бучач, Чортківський р-н, Тернопільська обл., 48402, код ЄДРПОУ: 0291009822);

- Департамент культури та туризму Тернопільської обласної військової адміністрації (місцезнаходження: бульв.Тараса Шевченка, 6, м.Тернопіль, Тернопільська обл., Тернопільський р-н, 46001, код ЄДРПОУ: 44246891);

відповідач: - Товстенська селищна рада Чортківського району Тернопільської області (місцезнаходження: вул.Українська, 84, смт.Товсте, Чортківський р-н, Тернопільська обл., 48630, код ЄДРПОУ: 02045722).

Головуючий суддяМандзій О.П.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.11.2024
Оприлюднено25.11.2024
Номер документу123238492
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —500/6040/24

Рішення від 22.11.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 11.10.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні