Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 листопада 2024 р. Справа № 520/26008/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дмитра Волошина, розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Автоцентр Фрунзе" до Головного управління ДПС у Харківській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії
У С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю "Автоцентр Фрунзе" звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Харківській області № 26635/6/20-40-07-10-10 від 06 червня 2024 року про відмову в застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Харківській області повторно розглянути Повідомленням про втрату первинних документів від 24.05.2024 та враховувати по відношенню до ТОВ «АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ» положення підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем прийняте протиправне рішення № 26635/6/20-40-07-10-10 від 06 червня 2024 року про відмову в застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України на підставі повідомлення про втрату первинних документів згідно з пп. 69.28 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового Кодексу України. Позивач вважає зазначене рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, тому звернувся до суду з даним позовом.
Ухвалою судді від 23.09.2024 відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України, та запропоновано відповідачу надати відзив на позов. Запропоновано позивачу подати до суду відповідь на відзив, а відповідачу - заперечення протягом п`яти календарних днів з моменту отримання відповідних документів.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження доставлена відповідачу до електронного кабінету через систему "Електронний суд", що підтверджується довідкою про доставку електронного листа.
Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому виклав свої заперечення проти позову. Зазначив, що до ГУ ДПС надійшла заява ТОВ "АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ" від 24.05.2024 (вхідний №36888/6/ЕКП від 24.05.2024) про втрату первинних документів за податкові періоди I-IV квартали 2018 року, I-IV квартали 2019 року, I-IV квартали 2020 року, IIV квартал 2021 року, I-II квартали 2022 року та з 01.07.2022 по 28.12.2023, яка відбулась внаслідок артилерійських та ракетних обстрілів збройними силами рф нежилтових будівель за адресами: м. Харків, вул. Героїв Праці, 2Г та м. Хакрів, вул. Георгія Тарасенка, 126. За доводами відповідача, позивач не надав до контролюючого органу обґрунтування обставин, що призвели до втрати первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання, що передбачено абз.3 п.п.69.28 п.69 Підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, а саме: витяги з Єдиного реєстру досудових розслідувань та акти про пожежу не містять жодної інформації щодо втрачених чи пошкоджених первинних документів окрім пошкодження будівель (руйнування стін та перекриттів), обладнання автосалону та інше. Крім того, податкова адреса платника податків згідно баз даних ДПС України Україна, 61001, Харківська область, м. Харків, Основ`янський район, майдан Захисників України, буд. 7/8. В той же час, у листі ТОВ «АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ» повідомлено, що первинні документи за період з 01.07.2022 по 28.12.2023 року зберігались та внаслідок влучання ворожих ракет знищені за адресою м. Харків, вул. Георгія Тарасенка, буд. 126, однак не надано жодних підтверджень переміщення (перевезення) та зберігання первинних документів в орендованих приміщеннях (м. Харків, вул. Георгія Тарасенка, 126). Також, відповідач зазначив, що позивачем не подавалось до контролюючого органу повідомлень за формою 20-ОПП щодо використання приміщення за адресою: м. Харків, вул. Георгія Тарасенка, буд. 126. Відповідач вважає рішення Головного управління ДПС у Харківській області № 26635/6/20-40-07-10-10 від 06 червня 2024 року про відмову в застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, прийняте за результатами розгляду повідомлення відповідача, правомірним та таким, що не підлягає скасуванню. Просить відмовити в задоволенні позову.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Дослідивши матеріали справи та вказані заяви, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю "АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ" (ЄДРПОУ 35072566) зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за юридичною адресою: 614001, Харківська обл., місто Харків, майдан Захисників України, будинок 7/8.
Видами діяльності ТОВ "АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ" є КОД КВЕД: 45.11 Торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами (основний); 45.19 Торгівля іншими автотранспортними засобами; 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 52.21 Допоміжне обслуговування наземного транспорту.
Позивач подав до Головного управління ДПС у Харківській області повідомлення про втрату первинних документів за вих. № 1 від 24.05.2024. (а.с. 7-10)
В обґрунтування такого повідомлення позивач зазначив, що ТОВ "АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ" з метою провадження господарської діяльності - торгівля автотранспортними засобами (КВЕД 45.11) та технічне, обслуговування й ремонт автотранспортних засобів (КВЕД 45.20) - орендувало у TOB «ХВО-РОСТ» (ЄДРПОУ 34859554) майновий комплекс з обліковою назвою «Автосалон ФОРД», що включає торгівельні, складські та офісні площі за адресою: м. Харків, вулиця Героїв Праці, буд. 2/Г. Відповідні відомості надано до податкового органу за місцем реєстрації Товариства 19.11.2019 відповідним повідомленням про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою №20-ОПП, реєстраційний номер 9274839228. У червні 2022 року під час обстрілу міста Харкова на територію зазначеного салону потрапив снаряд, внаслідок чого зайнялася пожежа. При гасінні пожежі території салону було залито водою, через що постраждали документи та офісна техніка, що належала ТОВ "АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ". За наслідками таких подій було складено Акт про пожежу від 27.06.2022 та відкрито кримінальне провадження № 12022221130001475. Унаслідок зазначених подій було втрачено первинні документи за податкові періоди: 1-1V квартали 2018 року, I-IV квартали 2019 року, І-IV квартали 2020 року, І-ІV квартали 2021 року, І-ІІ квартал 2022 року. У подальшому керівництвом ТОВ "АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ" було прийнято рішення щодо продовження господарської діяльності. З цією метою було орендовано частину площ за адресою: м. Харків, вул. Георгія Тарасенка, 57-а для розміщення експозиції автомобілів, проведення послуг технічного обслуговування та ремонту, розміщення складської та офісної зони. 29.12.2023 за адресою: м. Харків, вул. Георгія Тарасенка, 126, внаслідок влучання ворожих ракет, було зруйновано приміщення складу, зайнялась пожежа. Під час пожежі було знищено всю первинну документацію за період з 01.07.2022 по 28.12.2023, окрім правовстановлюючих та розпорядних документів Товариства, що знаходились на особистому зберіганні у керівника Товариства - Василенко О.В. 30.12.2023 наказом № 3B/23-2 було створено інвентаризаційну комісію з метою проведення повної інвентаризації станом на 29.12.2023. За результатами роботи комісії складено протоколи інвентаризаційної комісії, якими встановлено факт втрати первинних документів (договорів, накладних, актів) за період з 01.07.2022 по 28.12.2023. Таким чином було втрачено первинні документи за податкові періоди: ІІІ-ІV квартали 2022 року, I-IV квартали 2023 року.
До повідомлення позивачем було додано наступні документи: акт про пожежу від 27.06.2022 за адресою: м. Харків, вул. Героїв Праці, 2Г; витяг з реєстру досудових розслідувань за кримінальним провадженням 12022221130001475; наказ №ЗВ/22-1 від 28.06.2022р. про проведення повної інвентаризації; протокол №3 Інвентаризаційної комісії від 30.06.2022 року щодо первинних та господарських документів; акт про пожежу від 29.12.2023 за адресою м. Харків, вул. Георгія Тарасенка, 126; витяг з реєстру досудових розслідувань за кримінальним провадженням ДО» 12023221150001610; наказ №ЗВ/23-2 від 30.12.2023 про проведення вибіркової інвентаризації; протокол № 1 від 30.12.2023 щодо первинних та господарських документів.
Головне управління ДПС у Харківській області листом № 26635/6/20-40-07-10-10 від 06.06.2024 відмовило в застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України ТОВ "АВТОЦЕНТ ФРУНЗЕ" (код ЄДРПОУ 35072566). (а.с. 11-13)
У листі № 26635/6/20-40-07-10-10 від 06.06.2024 зазначено наступні підстави, з яких контролюючий орган прийшов до висновку про відмову позивачу в застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України:
- в листі TOB "АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ" не надано обґрунтування обставин, що призвели до втрати первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання, що передбачено абз. 3 п.п. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, а саме: витяги із Єдиного реєстру досудових розслідувань та акти про пожежу не містять жодної інформації щодо втрачених чи пошкоджених первинних документів окрім пошкодження будівель (руйнування стін та перекриттів), обладнання автосалону та інше;
- податкова адреса платника податків згідно баз даних ДПС України - Україна, 61001, Харківська область, м. Харків, Основ`янський район, м-н Захисників України, буд. 7/8; у той же час у листі ТОВ "АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ" повідомлено, що первинні документи за період з 01.07.2022 по 28.12.2023 зберігались та внаслідок влучання ворожих ракет знищені за адресою - м. Харків, вул. Георгія Тарасенка, буд. 126;
- ТОВ "АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ" код за ЄДРПОУ 35072566 не подавалось повідомлень за формою 20-ОПП щодо наявності приміщення за адресою - м. Харків, вул. Георгія Тарасенка, буд. 126.
Не погоджуючись з відмовою ГУ ДПС у Харківській області в застосуванні до позивача положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, позивач подав скаргу до Державної податкової служби України. (а.с. 14-19)
Рішенням № 25869/6/99-00-06-03-03-06 від 23.08.2024 залишено без змін рішення (лист) ГУ ДПС у Харківській області від 06.06.2024 № 26635/6/20-40-07-10-10 про відмову в застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, а скаргу позивача - без задоволення.
Вважаючи протиправним рішення (лист) ГУ ДПС у Харківській області від 06.06.2024 №26635/6/20-40-07-10-10 про відмову в застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Так, спірним у даній справі є питання щодо правомірності чи протиправності листа ГУ ДПС у Харківській області від 06.06.2024 №26635/6/20-40-07-10-10, яким відмовлено ТОВ "АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ" в застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України відносно ТОВ "АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ", прийнятого за результатами розгляду ГУ ДПС у Харківській області повідомлення ТОВ "АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ" про втрату первинних документів від 24.05.2024 Вих. № 1.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України №2755-VI від 02.12.2010 року (далі за текстом - ПК України).
Відповідно до положень ст.16 Податкового кодексу України, платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Відповідно до статті 36 Податкового кодексу України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором. Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом. Виконання податкового обов`язку може здійснюватися платником податків самостійно або за допомогою свого представника чи податкового агента. Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.
На виконання пункту 44.1 статті 44 Податкового кодексу України, для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Пунктом 44.3 статті 44 Податкового кодексу України передбачено, що платники податків зобов`язані забезпечити зберігання документів, визначених пунктом 44.1 цієї статті, а також документів, пов`язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом визначених законодавством термінів, але не менш як 1095 днів (2555 днів - для документів та інформації, необхідної для здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до статей 39 та 39-2 цього Кодексу) з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи, а в разі її неподання - з передбаченого цим Кодексом граничного терміну подання такої звітності, та документів, пов`язаних з виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, - не менш як 1095 днів з дня здійснення відповідної господарської операції (для відповідних дозвільних документів - не менш як 1095 днів з дня завершення терміну їх дії).
Відповідно до пункту 44.5 статті 44 Податкового кодексу України, У разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених в пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, платник податків зобов`язаний у п`ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити (із наданням оформлених відповідно до законодавства документів, підтверджуючих настання події, що призвела до такої втрати, пошкодження або дострокового знищення документів) контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому цим Кодексом для подання податкової звітності, та контролюючий орган, яким було здійснено митне оформлення відповідної митної декларації, надано авторизацію відповідно до Митного кодексу України або дозвіл на застосування спеціальних (у тому числі транзитних) спрощень.
Платник податків зобов`язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.
У разі не відновлення документів, зазначених у пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, або їх повторної втрати, пошкодження чи дострокового знищення, що відбулися після використання платником податків права на їх відновлення у порядку, передбаченому цим пунктом, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності або на час виконання ним вимог митного, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
У зв`язку з розпочатою військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ.
У подальшому, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану», Указами Президента України неодноразово продовжувався строк дії воєнного стану в Україні, який діє й на момент розгляду даної справи
Відповідно до пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Підпунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України (в редакції до внесення змін Законом України № 3050-IX від 11.04.2023, що набрав чинності 06.05.2023) було установлено, що до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, і не можуть пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, як виняток із положень статті 44 цього Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.
Підставами неможливості пред`явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.
У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).
Дані та показники податкової звітності платника податків/податкового агента за податкові (звітні) періоди, зазначені у повідомленні, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів. Подане повідомлення є також підставою для збереження витрат (включаючи витрати у зв`язку з придбанням цінних паперів/корпоративних прав) та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток (включаючи від`ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами/корпоративними правами), та/або податкового кредиту з податку на додану вартість, та/або суми від`ємного значення податку на додану вартість минулих податкових (звітних) періодів без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.
Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів у зв`язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.
Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків/податковому агенту стане відомо про втрату таких документів, такий платник податків/податковий агент зобов`язаний подати до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати.
Платники податків/податкові агенти, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до цього підпункту, не підлягають перевірці контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану.
Втрата документів, що не пов`язана з проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, бойових дій, не надає права платнику податків/податковому агенту застосовувати положення цього підпункту.
Обов`язок доведення відсутності підстав для застосування положень цього підпункту покладається на контролюючий орган. Платник податків/податковий агент, який безпідставно застосував положення цього підпункту, вважається таким, що ухиляється від сплати податків, та несе відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.
У разі відмови у застосуванні положень цього підпункту контролюючий орган не пізніше одного місяця з дати отримання відповідного повідомлення від платника податків/податкового агента видає вмотивоване рішення із зазначенням підстави та доказів такої відмови.
Рішення контролюючого органу може бути оскаржено в адміністративному чи судовому порядку. До винесення остаточного рішення по справі контролюючий орган не може піддавати сумніву показники податкової звітності, а також ініціювати проведення будь-якої перевірки платника податків/податкового агента щодо податкових (звітних) періодів, зазначених у відповідному повідомленні.
У податкових (звітних) періодах, зазначених у відповідному повідомленні, не може бути переглянуто у бік збільшення суми податкових зобов`язань з податків і зборів, задекларовані в податкових деклараціях за зазначені податкові (звітні) періоди, у бік збільшення суми від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток, задекларовані в податкових деклараціях/розрахунках за зазначені податкові (звітні) періоди, у бік збільшення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, заявлені в податкових деклараціях за зазначені звітні періоди.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
Законом України № 3050-IX від 11.04.2023 (набрав чинності 06.05.2023) абзац перший підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України викладений в новій редакції « 69.28. Установити, що до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України і не можуть пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, як виняток із положень статті 44 цього Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності».
Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225, який набрав чинності 06.09.2022, було затверджено, зокрема, Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України та Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.
Згідно з пунктом 3 розділу II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, до платників податків, які на дату набрання чинності цим Порядком (а саме: на 06.09.2022) мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі неможливості виконання платником податків - юридичною особою податкового обов`язку, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225, до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу (пункт 8 передбачає, що платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення).
Так, за інформацією з Єдиного державного реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань судом встановлено, що ТОВ «АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ» зареєстровано за адресою: 61001, Харківська обл., місто Харків, майдан Захисників України, будинок 7/8.
У поданому ТОВ "АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ" до ГУ ДПС у Харківській області повідомленні та в поданій до суду позовній заяві позивач зазначив, що ТОВ "АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ" з метою провадження господарської діяльності - торгівля автотранспортними засобами (КВЕД 45.11) та технічне, обслуговування й ремонт автотранспортних засобів (КВЕД 45.20) - орендувало у TOB «ХВО-РОСТ» (ЄДРПОУ 34859554) майновий комплекс з обліковою назвою «Автосалон ФОРД», що включає торгівельні, складські та офісні площі за адресою: м. Харків, вулиця Героїв Праці, буд. 2/Г.
Позивач зазначив, що відповідні відомості надано до податкового органу за місцем реєстрації товариства 19.11.2019 відповідним повідомленням про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою №20-ОПП, реєстраційний номер 9274839228.
Разом з тим, матеріали справи не містять жодних доказів у підтвердження зазначених обставин щодо оренди приміщень за адресою: м. Харків, вулиця Героїв Праці, буд. 2/Г, наприклад, відповідного договору оренди, актів приймання-передачі тощо.
Також, матеріали справи не містять доказів повідомлення позивачем контролюючого органу про здійснення господарської діяльності за адресою: м. Харків, вулиця Героїв Праці, буд. 2/Г. У матеріалах справи відсутня відповідна форма № 20-ОПП (Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність).
Позивачем до матеріалів справи надано акт про пожежу від 27.06.2022 за адресою: м. Харків, вул. Героїв Праці, 2Г; витяг з реєстру досудових розслідувань за кримінальним провадженням 12022221130001475; наказ №ЗВ/22-1 від 28.06.2022 про проведення повної інвентаризації; протокол №3 Інвентаризаційної комісії від 30.06.2022 щодо первинних та господарських документів.
Однак, суд зазначає, що надання зазначених документів жодним чином не підтверджує той факт, що первинні документи ТОВ «АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ», а саме за доводами позивача, первинні документи за податкові періоди: 1-1V квартали 2018 року, I-IV квартали 2019 року, І-IV квартали 2020 року, І-ІV квартали 2021 року, І-ІІ квартал 2022 року, під час обстрілу в червні 2022 року знаходилися за адресою: м. Харків, вул. Героїв Праці, 2Г.
Наданий позивачем витяг з Єдиного реєстру досудових розслідуванню по кримінальному провадження № 12022221130001475 від 28.06.2022 суд не приймає до уваги, оскільки з наданого документа можна встановити пошкодження будівлі за адресою: м. Харків, вул. Героїв Праці, 2Г, що, за наявними в матеріалах справи документами, не має жодного відношення до ТОВ «АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ» та до первинних документів ТОВ «АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ», оскільки зареєстрованою адресою ТОВ «АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ» є: м. Харків, майдан Захисників України, буд. 7/8.
Крім того, суд звертає увагу, що позивач у період з червня 2022 року по 24.05.2024 не повідомляв податковий орган про втрату первинних документів ні в порядку, передбаченому пунктом 44.5 статті 44 Податкового кодексу України, ні в порядку, передбаченому підпунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України.
Також, у поданому ТОВ "АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ" до ГУ ДПС у Харківській області повідомленні та в поданій до суду позовній заяві позивач зазначив, що, у подальшому ТОВ "АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ" з метою продовження здійснення господарської діяльності було орендовано частину площ за адресою: м. Харків, вул. Георгія Тарасенка, 57-а для розміщення експозиції автомобілів, проведення послуг технічного обслуговування та ремонту, розміщення складської та офісної зони за адресою: м. Харків, вул. Георгія Тарасенка, 126.
Відповідно до наданих позивачем до суду документів, а саме: договору оренди нежитлових приміщень № 2 АФ від 01.09.2023, акту № 1 приймання-передачі від 01.09.2023, судом встановлено, що ТОВ «АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ» (Орендар) орендує в ПАТ "ЗАВОД ФРУНЗЕ" нежитлове виробничо-складське приміщення загальною площею 50 кв.м., що розташоване за адресою: м. Харків, вул. Григорія Тарасенка, буд. 126.
За доводами позивача, 29.12.2023 за зазначеною адресою стався ворожий обстріл, внаслідок якого було пошкоджено первинні документи ТОВ «АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ».
На підтвердження втрати документів, які, за доводами позивача, знаходилися за адресою: м. Харків, вул. Григорія Тарасенка, буд. 126, а саме первинних документів за податкові періоди: ІІІ-ІV квартали 2022 року, I-IV квартали 2023 року, позивач подав до суду акт про пожежу від 29.12.2023 за адресою м. Харків, вул. Георгія Тарасенка, 126; витяг з реєстру досудових розслідувань за кримінальним провадженням № 12023221150001610; наказ №ЗВ/23-2 від 30.12.2023 про проведення вибіркової інвентаризації; протокол № 1 від 30.12.2023 щодо первинних та господарських документів.
Разом з тим, матеріали справи так само не містять доказів повідомлення позивачем контролюючого органу про здійснення господарської діяльності за адресою: м. Харків, вул. Григорія Тарасенка, буд. 126. У матеріалах справи відсутня відповідна форма № 20-ОПП (Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність).
Надані позивачем до суду документи жодним чином не підтверджують той факт, що первинні документи ТОВ «АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ», а саме за доводами позивача, первинні документи за податкові періоди: ІІІ-ІV квартали 2022 року, I-IV квартали 2023 року, під час обстрілу 29.12.2023 знаходилися за адресою: м. Харків, вул. Григорія Тарасенка, буд. 126.
З наданих позивачем до суду документів, зокрема, з витягу з реєстру досудових розслідувань за кримінальним провадженням № 12023221150001610, підтвердженим є факт того, що 29.12.2023 внаслідок обстрілів пошкоджені будівлі за адресою: м. Харків, вул. Григорія Тарасенка, буд. 126.
Разом з тим, з наданих позивачем до контролюючого органу та до суду документів не вбачається, що первинні документи ТОВ «АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ» знаходилися за адресою: м. Харків, вул. Григорія Тарасенка, буд. 126, оскільки, як вже було встановлено судом, зареєстрованим місцем знаходження ТОВ «АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ» є саме адреса: м. Харків, майдан Захисників України, буд. 7/8.
Матеріали справи не містять жодних доказів того, що ТОВ «АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ» та, відповідно, первинні документи ТОВ «АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ» під час обстрілу 29.12.2023 знаходилися за адресою: м. Харків, вул. Григорія Тарасенка, буд. 126, та були знищені.
Так само, позивачем не надано до контролюючого органу доказів пошкодження будівлі за адресою: м. Харків, майдан Захисників України, буд. 7/8, що є зареєстрованою адресою місцезнаходження ТОВ «АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ».
Також, суд зазначає, що за доводами відповідача позивач не подавав до контролюючого органу повідомлення про здійснення господарської діяльності за іншими адресами, зокрема, форму № 20-ОПП. Позивачем зазначених обставин не спростовано.
Інших доказів, в тому числі, передбачених Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, щодо підтвердження факту втрати первинних документів ТОВ «АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ» позивачем до контролюючого органу та до суду подано не було.
Крім того, суд звертає увагу, що позивач у період з 29.12.2023 по 24.05.2024 не повідомляв податковий орган про втрату первинних документів ні в порядку, передбаченому пунктом 44.5 статті 44 Податкового кодексу України, ні в порядку, передбаченому підпунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України.
Суд зазначає, що, враховуючи те що з 24.02.2022 до вересня 2022 року територію міста Харкова було віднесено до території активних бойових дій, а з 15.09.2022 до території можливих бойових дій згідно Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, то у позивача були об`єктивні обставини, що могли свідчити про відсутність можливості повідомити податковий орган про втрату документів до 15.09.2022, однак, відсутність такої можливості на момент подання повідомлення про втрату первинних документів та розгляду справи судом не встановлено та позивачем не доведено.
Окрім того, суд зазначає, що заяв про неможливість виконання платником податків податкових обов`язків позивач також не подавав.
Суд зазначає, що, оскільки згідно Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією територія міста Харкова з 15.09.2022 не віднесена до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, то в позивача на момент звернення з повідомленням про втрату первинних документів (24.05.2024) були відсутні підстави для застосування положень 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України.
При цьому, суд зауважує, якщо платник податку добросовісно користується своїми правами з тією метою, з якою вони надані, то відповідно до встановленого в статті 44 Податкового кодексу України строку повинен був повідомити контролюючий орган про обставини, на які посилався в своїй заяві, однак відповідних дій протягом встановленого строку платник податку не вчиняв. Так, платник податку (позивач) звернувся з зазначеною заявою щодо обставин, які, на його думку, мали місце, в одному випадку майже через два роки, а в іншому - майже через п`ять місяців.
При цьому, з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань судом було встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "АВТОЦЕНТР ФРУНЗЕ" (ЄДРПОУ 35072566) перебуває в стані припинення, про що 05.07.2023 внесено відповідний запис № 1004801130015036255 на підставі постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 11.01.2023 у справі №520/11313/21.
Отже, суд доходить висновку, що подане позивачем повідомлення про втрату первинних документів від 24.05.2024 обумовлене іншими обставинами.
Оцінюючи надані докази та встановлені обставини, суд приходить до висновку про відсутність доказів того, що втрата первинних документів, зазначених позивачем, відбулася через бойові дії, а не з інших підстав.
Відповідно до підпункту 69.28 пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України втрата документів, що не пов`язана з проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, бойових дій, не надає права платнику податків/податковому агенту застосовувати положення цього підпункту.
Суд звертає увагу, що відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У силу правового висновку постанови Верховного Суду від 25.06.2020 по справі №520/2261/19 визначений статтею 77 КАС України обов`язок відповідача - суб`єкта владних повноважень, довести правомірність рішення, дії чи бездіяльності не виключає визначеного частиною першою цієї ж статті обов`язку позивача довести ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги.
Відповідно до частини 5 статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Разом з тим, у матеріалах справи відсутні жодні документи, що підтверджують факт втрати позивачем первинних документів через бойові дії.
Позивачем у позовній заяві вказані лише загальні доводи щодо протиправності рішення (листа) відповідача, однак жодних доказів, що спростовують висновки контролюючого органу, викладені в оскаржуваному рішенні, до суду не подано.
Таким чином доводи позивача, викладені в позовній заяві щодо неправомірності оскаржуваного рішення не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи, на підставі наявних доказів.
Отже, за наявних у матеріалах справи документів, враховуючи вищевикладені обставини, суд вважає, що в позивача відсутнє право на застосування спеціальних правил для підтвердження даних, визначених у податковій звітності, передбачених підпунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України.
Також, під час розгляду справи судом не встановлено протиправності в діях чи рішенні відповідача, що в свою чергу свідчить про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Суд також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів позивача), сформовану у справі "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).
Також згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Відповідно до ч. 2 ст. 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, а ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" передбачає, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Так, усі інші аргументи сторін вивчені судом, однак є такими, що не потребують детального аналізу у судовому рішенні, оскільки вищенаведених висновків суду не спростовують.
Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частиною 1,2 статті 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Дослідивши обставини справи та подані сторонами документи, суд дійшов висновку про залишення позовних вимог позивача без задоволення.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Автоцентр Фрунзе" (майдан Захисників України, буд. 7/8, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61001, РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Григорія Сковороди, буд. 46, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61057, ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - залишити без задоволення.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Дмитро ВОЛОШИН
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2024 |
Оприлюднено | 25.11.2024 |
Номер документу | 123238516 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Волошин Д.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні