ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 листопада 2024 рокуЛьвівСправа № 140/468/24 пров. № А/857/13721/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
судді-доповідача:Гінди О.М.
суддів:Матковської З.М., Ніколіна В.В.,
розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 04 березня 2024 року (головуючий суддя: Сорока Ю.Ю., місце ухвалення - м. Луцьк) за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Сім Пал» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинення певних дій,-
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Сім Пал», через засоби поштового зв`язку 12.01.2024, звернулось до суду з адміністративним позовом в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11 жовтня 2023 року №9693476/44400080, від 12 жовтня 2023 року №9705176/44400080, №9705178/44400080, №9705185/44400080, №9705181/44400080, №9705183/44400080, №9705180/44400080, №9705184/44400080, №9705182/44400080, №9705179/44400080, №9705187/44400080, №9705186/44400080, №9705197/44400080, №9705194/44400080, №9705208/44400080, №9705204/44400080, №9705189/44400080, №9705200/44400080, №9705207/44400080, №9705198/44400080, №9705203/44400080, №9705206/44400080, №9705201/44400080, №9705192/44400080, №9705199/44400080, №9705193/44400080, №9705191/44400080, №9705190/44400080, №9705188/44400080, №9705195/44400080, №9705202/44400080, №9705205/44400080, №9705196/44400080, №9705212/44400080, №9705217/44400080, №9705210/44400080, №9705215/44400080, №9705218/44400080, №9705209/44400080, №9705211/44400080, №9705213/44400080, №9705216/44400080, №9705214/44400080, №9705224/44400080, №9705220/44400080, №9705222/44400080, №9705225/44400080, №9705219/44400080, №9705223/44400080, №9705221/44400080, №9705231/44400080, №9705229/44400080, №9705227/44400080, №9705232/44400080, №9705226/44400080, №9705230/44400080, №9705228/44400080, №9705233/44400080, №9705234/44400080, №9705236/44400080, №9705235/44400080, №9705237/44400080, №9705239/44400080, №9705238/44400080, №9705245/44400080, №9705242/44400080, №9705243/44400080, №9705241/44400080, №9705240/44400080, №9705244/44400080, №9705246/44400080, №9705247/44400080 про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані Товариством з обмеженою відповідальністю «Сім Пал» податкові накладні №40 від 25 січня 2023 року, №43 від 27 січня 2023 року, №1 від 01 лютого 2023 року. №4 від 02 лютого 2023 року, №7 від 03 лютого 2023 року, №9 від 07 лютого 2023 року, №15 від 09лютого 2023 року, №16 від 10 лютого 2023 року, №18 від 13 лютого 2023 року. №19 від 13 лютого 2023 року, №30 від 21 лютого 2023 року, №33 від 27 лютого 2023 року, №1 від 01 березня 2023 року, №2 від 01 березня 2023 року, №3 від 01 березня 2023 року, №4 від 02 березня 2023 року, №6 від 03 березня 2023 року, №7 від 03 березня 2023 року, №8 від 06 березня 2023 року, №9 від 07 березня 2023 року, №11 від 08 березня 2023 року, №14 від 09 березня 2023 року, №15 від 10 березня 2023 року, №17 від 11 березня 2023 року, №18 від 11 березня 2023 року, №19 від 13 березня 2023 року, №22 від 14 березня 2023 року, №23 від 14 березня 2023 року, №25 від 15 березня 2023 року, №26 від 16 березня 2023 року, №27 від 16 березня 2023 року, №28 від 16 березня 2023 року, №30 від 17 березня 2023 року, №32 від 20 березня 2023 року, №33 від 21 березня 2023 року, №35 від 22 березня 2023 року, №36 від 22 березня 2023 року, №39 від 23 березня 2023 року, №40 від 24 березня 2023 року, №44 від 27 березня 2023 року, №48 від 29 березня 2023 року, №50 від 30 березня 2023 року, №52 від 31 березня 2023 року, №3 від 03 квітня 2023 року, №9 віл 07 квітня 2023 року, №13 від 13 квітня 2023 року, №14 від 14 квітня 2023 року, №18 від 19 квітня 2023 року. №24 від 25 квітня 2023 року, №26 від 28 квітня 2023 року, №3 від 02 травня 2023 року, №4 від 03 травня 2023 року, №6 від 03 травня 2023 року, №7 від 04 травня 2023 року, №8 від 05 травня 2023 року, №9 від 05 травня 2023 року, №12 від 08 травня 2023 року, №13 від 09 травня 2023 року, №19 від 18 травня 2023 року, №24 від 22 травня 2023 року, №25 від 22 травня 2023 року, №1 від 01 червня 2023 року, №8 від 09 червня 2023 року, №11 від 14 червня 2023 року, №14 від 16 червня 2023 року, №16 від 19 червня 2023 року, №21 від 22 червня 2023 року, №22 від 23 червня 2023 року, №23 від 23 червня 2023 року, №27 від 29 червня 2023 року, №29 від 30 червня 2023 року, №30 від 30 червня 2023 року датою її фактичного отримання.
Обґрунтовує позов тим, що позивачем відповідно до вимог статті 201 Податкового кодексу України за фактом господарських операцій із ТОВ «Сільва постач УА» було складено та відправлено в електронній формі на реєстрацію до ЄРПН податкові накладні. Однак, Згідно із квитанціями реєстрація вищевказаних податкових накладних в ЄРПН була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України у зв`язку із тим, що обсяг постачання товару/послуг 4401, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, шо відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
З метою реєстрації зупинених податкових накладних позивачем надіслано письмове пояснення (повідомлення) від 29.09.2023 № 8 та копії документів на підтвердження реальності здійснення господарської операції.
Однак, за результатами розгляду вказаних документів Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних зокрема: у рішенні від 11.10.2023 - у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме відсутні товарно-супровідні документи; у рішеннях від 12.10.2023 у зв`язку із ненадання/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність наданні додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Позивач вважає, що надав усі наявні документи на підтвердження здійснення господарських операцій, щодо яких складено вищезазначені податкові накладні; ці документи оформлені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Незважаючи на надання документів, що стосуються господарських операції з ТОВ «Сільва постач УА», контролюючий орган безпідставно відмовив у реєстрації податкових накладних.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 04 березня 2024 року позов задоволено повністю та стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Сім Пал» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судові витрати по сплаті судового збору в сумі 218 016 гривень 00 копійок та витрати на правничу допомогу в сумі 12000 гривень 00 копійок.
З цим рішенням суду першої інстанції не погодився відповідач та оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що таке прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому просить його скасувати та прийняти нове судове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити.
Обґрунтовуючи апеляційні вимоги апелянт покликається на те, що у податкового органу були всі законні підстави для відмови у реєстрації вказаних накладних, оскільки позивачем не було подано усіх належних документів та пояснень на підтвердження здійснення господарських операцій згідно з Порядком № 520.
Згідно п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з таких мотивів.
Судом першої інстанції встановлено, що 01 вересня 2021 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «Сім Пал» - постачальник (далі ТОВ Сім Пал) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Сільва постач УА» - покупець, укладено Договір № 82/DR/2021 поставки деревини (далі договір № 82/DR/2021).
Відповідно до п. 1.1 договору № 82/DR/2021 постачальник зобов?язується поставити Покупцеві лісопродукцію (далі Сировина), а Покупець зобов?язується прийняти цю сировину та оплатити її вартість.
Згідно п. 1.2. договору № 82/DR/2021 об?єм сировини, її вартість та терміни поставки зазначаються у додатках до даного договору та є його невід?ємними частинами.
У п. 1.3. договору № 82/DR/2021 встановлено, що постачання сировини здійснюється відповідно до будь-яких із наступних умов: автотранспортом Покупця; автотранспортом Постачальника за рахунок Покупця; залізничним транспортом станція призначення Іваничі (353104) Львівської ЖД, одержувач ТОВ «Сільва Постач УА».
Відповідно до п. 2.11. договору № 82/DR/2021 на кожну партію товару постачальник зобов?язується підготувати та надати покупцю оригінали наступних документів: товаротранспортна (залізнична) накладна, рахунок-фактура, видаткова накладна, податкова накладна, специфікація, акт наданих послуг.
Оплата за поставлену сировину здійснюється покупцем шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок Постачальника на умовах, визначених п. 4.1. Договору № 82/DR/2021, після отримання Покупцем документів (товаротранспортної накладної, видаткової накладної, податкової накладної).
Відповідно до п.4.2. Договору № 82/DR/2021 оплата проводиться лише за наявності правильно оформлених оригіналів вищевказаних документів (накладних із зазначенням кількості поставленої сировини відповідно до проведених замірів, згідно п.3.1, 3.2. та зареєстрованої податкової накладної).
Додатками № 12 від 02.01.2023, № 13 від 01.02.2023, № 14 від 01.03.2023, № 15 від 03.04.2023, № 16 від 11.05.20223 до договору № 82/DR/2021 від 01.09.2021 сторонами узгоджено об?єм сировини, її вартість та терміни поставки.
На виконання взятих на себе зобов?язань ТОВ «Сім Пал» у січні 2023 року здійснило відвантаження поставку сировини 7420 тріска хвойна (сосна), загальним об?ємом 52,202 куб. м., що підтверджено накладною № 110231 від 31.03.2023 сировина доставлена Покупцю.
Згідно товарно-транспортних накладних №10 від 10.01.2023, № 10 від 11.01.2023, № 18 від 13.01.2023, № 18/01 від 18.01.2023, № 20/01 від 19.01.2023, № 20/01 від 19.01.2023, № 21/01 від 20.01.2023, № 25/01 від 25.01.2023, № 27/01 від 27.01.2023 поставка сировини здійснювалася транспортом покупця.
За результатами вищевказаної господарської операції, на виконання вимог чинного законодавства ТОВ «Сім Пал» складено податкові накладні № 40 від 25.01.2023, № 43 від 27.01.2023 та подано їх на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
На виконання взятих на себе зобов?язань ТОВ «Сім Пал» у лютому 2023 року здійснило відвантаження-поставку сировини 7420 тріска хвойна (сосна), загальним об?ємом 337,155 куб. м., що підтверджено накладними № 110282 від 11.02.2023, № 110323 від 21.02.2023, № 110372 від 28.02.2023 сировина доставлена Покупцю.
Згідно товарно-транспортних накладних № 01/02 від 01.02.2023, № 02/02 від 02.02.2023, № 03/02 від 03.02.2023, № 07/02 від 07.02.2023, № 09/02 від 09.02.2023, № 10/02 від 10.02.2023, № 13/02 від 13.02.2023, № 13/02 від 13.02.2023, № 17/02 від 17.02.2023, № 21/02 від 21.02.2023, № 22/02 від 22.02.2023, № 27/02 від 27.02.2023, № 28/02 від 28.02.2023, № 29/02 від 28.02.2023 поставка сировини здійснювалася транспортом Покупця.
За результатами господарських операцій, на виконання вимог чинного законодавства ТОВ «Сім Пал» складено податкові накладні № 1 від 01.02.2023, № 4 від 02.02.2023, № 7 від 03.02.2023, № 9 від 07.02.2023, № 15 від 09.02.2023, № 16 від 10.02.2023, № 18 від 13.02.2023, № 19 від 13.02.2023, № 30 від 21.02.2023, № 33 від 27.02.2023 та подано їх на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
На виконання взятих на себе зобов?язань ТОВ «Сім Пал» в березні 2023 року здійснило відвантаження поставку сировини 7420 тріска хвойна (сосна) та 9400 тирса, загальним об?ємом 776,630 куб. м., що підтверджено накладними № 110423 від 11.03.2023, № 110477 від 21.03.2023 та № 110537 від 31.03.2023 сировина доставлена Покупцю.
Відповідно до товарно-транспортних накладних № 01/03 від 01.03.2023, № 02/03 від 01.03.2023, № 02/03 від 01.03.2023, № 02/03 від 02.03.2023, № 03/03 від 03.03.2023, № 04/03 від 03.03.2023, № 06/03 від 06.03.2023, № 07/03 від 07.03.2023, № 08/03 від 08.03.2023, № 10/03 від 09.03.2023, № 11/03 від 09.03.2023, № 12/03 від 09.03.2023, № 12/03 від 10.03.2023, № 13/03 від 11.03.2023, № 14/03 від 11.03.2023, № 13/03 від 13.03.2023, № 14/03 від 14.03.2023, № 15/03 від 14.03.2023, № 16/03 від 15.03.2023, № 18/03 від 16.03.2023, № 17/03 від 16.03.2023, № 18/03 від 16.03.2023, № 19/03 від 17.03.2023, № 20/03 від 17.03.2023, № 20/03 від 20.03.2023, № 21/03 від 21.03.2023, № 22/03 від 22.03.2023, № 23/03 від 22.03.2023, № 24/03 від 23.03.2023, № 25/03 від 23.03.2023, № 26/03 від 23.03.2023, № 25/03 від 24.03.2023, № 27/03 від 27.03.2023, № 28/03 від 28.03.2023, № 29/03 від 29.03.2023, № 29/03 від 29.03.2023, № 30/03 від 30.03.2023, № 30/03/01 від 30.03.2023, № 31/03 від 31.03.2023 поставка сировини здійснювалася транспортом Покупця.
За результатами господарських операцій, на виконання вимог чинного законодавства ТОВ «Сім Пал» складено податкові накладні № 1 від 01.01.2023, № 2 від 01.03.2023, № 3 від 01.03.2023, № 4 від 02.03.2023, № 6 від 03.03.2023, № 7 від 03.03.2023, № 8 від 06.03.2023, № 9 від 07.03.2023, № 11 від 08.03.2023, № 14 від 09.03.2023, № 15 від 10.03.2023, № 17 від 11.03.2023, № 18 від 11.03.2023, № 19 від 13.03.2023, № 22 від 14.03.2023, № 23 від 14.03.2023, № 25 від 15.03.2023, № 26 від 16.03.2023, № 27 від 16.03.2023, № 28 від 16.03.2023, № 30 від 17.03.2023, № 32 від 20.03.2023, № 33 від 21.03.2023, № 35 від 22.03.2023, № 36 від 22.03.2023, № 39 від 23.03.2023, № 40 від 24.03.2023, № 44 від 27.03.2023, № 48 від 29.03.2023, № 50 від 30.03.2023, № 52 від 31.03.2023 та подано їх на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
На виконання договірних зобов?язань ТОВ «Сім Пал» в квітні 2023 року здійснило відвантаження поставку сировини 7420 тріска хвойна (сосна) та 9400 тирса, загальним об?ємом 243,197 куб. м., що підтверджено накладними № 110589 від 11.04.2023, № 110637 від 21.04.2023 та № 110689 від 30.04.2023 сировина доставлена Покупцю.
Згідно товарно-транспортних накладних № 03/04/01 від 03.04.2023, № 03/04 від 03.04.2023, № 04/04 від 04.04.2023, № 05/04/01 від 05.04.2023, № 06/04 від 07.04.2023, № 11/04 від 11.04.2023, № 13/04 від 13.04.2023, № 14/04 від 14.04.2023, № 19/04 від 19.04.2023, № 20/04 від 20.04.2023, № 20/04 від 20.04.2023, № 25/04 від 25.04.2023, № 28/04 від 28.04.2023 поставка сировини здійснювалася транспортом покупця.
За результатами вищеописаних господарських операцій, на виконання вимог чинного законодавства ТОВ Сім Пал складено та подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних, податкові накладні №3 від 03.04.2023, №9 від 07.04.2023, №13 від 13.04.2023, №14 від 14.04.2023, №18 від 19.04.2023, №24 від 25.04.2023, №26 від 28.04.2023.
В травні 2023 року ТОВ «Сім Пал» здійснило відвантаження поставку сировини 7420 тріска хвойна (сосна) та 9400 тирса, загальним об?ємом 306,292 куб. м., що підтверджено накладними № 110751 від 11.05.2023, №1 10805 від 21.05.2023, № 110867 від 31.02.2023 сировина доставлена Покупцю.
Як зазначено у товарно-транспортних накладних № 02/05 від 02.05.2023, № 03/05 від 03.05.2023, № 03/05 від 03.05.2023, № 03/05 від 03.05.2023, № 04/05 від 04.05.2023, № 05/05 від 05.05.2023, № 05/05/01 від 05.05.2023, № 08/05 від 08.05.2023, № 09/05 від 09.05.2023, № 18/05 від 18.05.2023, № 22/05 від 22.05.2023, № 22/05/01 від 22.05.2023, № 24/05 від 24.05.2023, № 24/05/01 від 24.02.2023, № 29/05 від 29.05.2023, № 31/05 від 31.05.2023 поставка сировини здійснювалася транспортом покупця.
Відповідно до п. 201.10 ст.201 ПК України позивач склав та надіслав для проведення реєстрації в ЄРПН податкові накладні № 3 від 02.05.2023, № 4 від 03.05.2023, № 6 від 03.05.2023, № 7 від 04.05.2023, № 8 від 05.05.2023, № 9 від 05.05.2023, № 12 від 08.05.2023, № 13 від 09.05.2023, № 19 від 18.05.2023, № 24 від 22.05.2023, № 25 від 22.05.2023.
ТОВ «Сім Пал» в червні 2023 року здійснило відвантаження поставку сировини 7420 тріска хвойна (сосна) та 9400 тирса, загальним об?ємом 306,126 куб. м., що підтверджено накладними № 110922 від 11.06.2023, № 110977 від 21.06.2023, № 111034 від 30.06.2023 сировина доставлена покупцю.
Поставка сировини здійснювалася транспортом Покупця, що підтверджується товарно-транспортними накладними № 01/06 від 01.06.2023, № 02/06 від 02.06.2023, № 06/06 від 06.06.2023, № 08/06 від 08.06.2023, № 09/06 від 09.06.2023, № 14/06 від 14.06.2023, № 14/06 від 14.06.2023, № 15/06 від 15.06.2023, № 16/06 від 16.06.2023, № 19/06 від 19.06.2023, № 22/06 від 22.06.2023, № 23/06/01 від 23.06.2023, №23/06 від 23.06.2023, № 29/06 від 29.06.2023, № 30/06/01 від 30.06.2023, № 30/06 від 30.06.2023.
Відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України позивач склав та надіслав для проведення реєстрації в ЄРПН податкові накладні № 1 від 01.06.2023, № 8 від 09.06.2023, № 11 від 14.06.2023, № 14 від 16.06.2023, № 16 від 19.06.2023, № 21 від 22.06.2023, № 22 від 23.06.2023, № 23 від 23.06.2023, № 27 від 29.06.2023, №2 9 від 30.06.2023, № 30 від 30.06.2023.
Згідно із квитанціями від 14.02.2023, від 04.05.2023, від 16.06.2023, 05.07.2023, 18.07.2023 та від 12.10.2023 реєстрація податкових накладних № 40 від 25 січня 2023 року, № 43 від 27 січня 2023 року, № 1 від 01 лютого 2023 року. № 4 від 02 лютого 2023 року, № 7 від 03 лютого 2023 року, № 9 від 07 лютого 2023 року, № 15 від 09 лютого 2023 року, № 16 від 10 лютого 2023 року, № 18 від 13 лютого 2023 року. № 19 від 13 лютого 2023 року, № 30 від 21 лютого 2023 року, № 33 від 27 лютого 2023 року, № 1 від 01 березня 2023 року, № 2 від 01 березня 2023 року, № 3 від 01 березня 2023 року, № 4 від 02 березня 2023 року, № 6 від 03 березня 2023 року, № 7 від 03 березня 2023 року, № 8 від 06 березня 2023 року, № 9 від 07 березня 2023 року, № 11 від 08 березня 2023 року, № 14 від 09 березня 2023 року, № 15 від 10 березня 2023 року, № 17 від 11 березня 2023 року, № 18 від 11 березня 2023 року, № 19 від 13 березня 2023 року, № 22 від 14 березня 2023 року, № 23 від 14 березня 2023 року, № 25 від 15 березня 2023 року, № 26 від 16 березня 2023 року, № 27 від 16 березня 2023 року, № 28 від 16 березня 2023 року, № 30 від 17 березня 2023 року, № 32 від 20 березня 2023 року, № 33 від 21 березня 2023 року, № 35 від 22 березня 2023 року, № 36 від 22 березня 2023 року, № 39 від 23 березня 2023 року, № 40 від 24 березня 2023 року, № 44 від 27 березня 2023 року, № 48 від 29 березня 2023 року, № 50 від 30 березня 2023 року, № 52 від 31 березня 2023 року, № 3 від 03 квітня 2023 року, № 9 віл 07 квітня 2023 року, № 13 від 13 квітня 2023 року, № 14 від 14 квітня 2023 року, № 18 від 19 квітня 2023 року. № 24 від 25 квітня 2023 року, № 26 від 28 квітня 2023 року, № 3 від 02 травня 2023 року, № 4 від 03 травня 2023 року, № 6 від 03 травня 2023 року, № 7 від 04 травня 2023 року, № 8 від 05 травня 2023 року, № 9 від 05 травня 2023 року, № 12 від 08 травня 2023 року, № 13 від 09 травня 2023 року, № 19 від 18 травня 2023 року, № 24 від 22 травня 2023 року, № 25 від 22 травня 2023 року, № 1 від 01 червня 2023 року, № 8 від 09 червня 2023 року, № 11 від 14 червня 2023 року, № 14 від 16 червня 2023 року, № 16 від 19 червня 2023 року, № 21 від 22 червня 2023 року, № 22 від 23 червня 2023 року, № 23 від 23 червня 2023 року, № 27 від 29 червня 2023 року, № 29 від 30 червня 2023 року, № 30 від 30 червня 2023 року в ЄРПН була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України у зв`язку із тим, що обсяг постачання товару/послуг 4401, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, шо відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
З метою реєстрації зупинених податкових накладних позивачем надіслано письмове пояснення (повідомлення) від 29.09.2023 № 8 та копії документів на підтвердження реальності здійснення господарської операції, зокрема: щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури-інвойсів, актів приймання передачі-передачі товарів (робіт, послуг) та розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Позивачем, 04.10.2023 отримано повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України, зокрема: первинних документів щодо постачання, товарів, транспортування продукції, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Позивачем подано повідомлення про те, що останнім вже подано всі наявні додаткові документи необхідні для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За результатами розгляду вказаних документів Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення від 11 жовтня 2023 року №9693476/44400080, від 12 жовтня 2023 року №9705176/44400080, №9705178/44400080, №9705185/44400080, №9705181/44400080, №9705183/44400080, №9705180/44400080, №9705184/44400080, №9705182/44400080, №9705179/44400080, №9705187/44400080, №9705186/44400080, №9705197/44400080, №9705194/44400080, №9705208/44400080, №9705204/44400080, №9705189/44400080, №9705200/44400080, №9705207/44400080, №9705198/44400080, №9705203/44400080, №9705206/44400080, №9705201/44400080, №9705192/44400080, №9705199/44400080, №9705193/44400080, №9705191/44400080, №9705190/44400080, №9705188/44400080, №9705195/44400080, №9705202/44400080, №9705205/44400080, №9705196/44400080, №9705212/44400080, №9705217/44400080, №9705210/44400080, №9705215/44400080, №9705218/44400080, №9705209/44400080, №9705211/44400080, №9705213/44400080, №9705216/44400080, №9705214/44400080, №9705224/44400080, №9705220/44400080, №9705222/44400080, №9705225/44400080, №9705219/44400080, №9705223/44400080, №9705221/44400080, №9705231/44400080, №9705229/44400080, №9705227/44400080, №9705232/44400080, №9705226/44400080, №9705230/44400080, №9705228/44400080, №9705233/44400080, №9705234/44400080, №9705236/44400080, №9705235/44400080, №9705237/44400080, №9705239/44400080, №9705238/44400080, №9705245/44400080, №9705242/44400080, №9705243/44400080, №9705241/44400080, №9705240/44400080, №9705244/44400080, №9705246/44400080, №9705247/44400080 про відмову в реєстрації податкових накладних №40 від 25 січня 2023 року, №43 від 27 січня 2023 року, №1 від 01 лютого 2023 року. №4 від 02 лютого 2023 року, №7 від 03 лютого 2023 року, №9 від 07 лютого 2023 року, №15 від 09лютого 2023 року, №16 від 10 лютого 2023 року, №18 від 13 лютого 2023 року. №19 від 13 лютого 2023 року, №30 від 21 лютого 2023 року, №33 від 27 лютого 2023 року, №1 від 01 березня 2023 року, №2 від 01 березня 2023 року, №3 від 01 березня 2023 року, №4 від 02 березня 2023 року, №6 від 03 березня 2023 року, №7 від 03 березня 2023 року, №8 від 06 березня 2023 року, №9 від 07 березня 2023 року, №11 від 08 березня 2023 року, №14 від 09 березня 2023 року, №15 від 10 березня 2023 року, №17 від 11 березня 2023 року, №18 від 11 березня 2023 року, №19 від 13 березня 2023 року, №22 від 14 березня 2023 року, №23 від 14 березня 2023 року, №25 від 15 березня 2023 року, №26 від 16 березня 2023 року, №27 від 16 березня 2023 року, №28 від 16 березня 2023 року, №30 від 17 березня 2023 року, №32 від 20 березня 2023 року, №33 від 21 березня 2023 року, №35 від 22 березня 2023 року, №36 від 22 березня 2023 року, №39 від 23 березня 2023 року, №40 від 24 березня 2023 року, №44 від 27 березня 2023 року, №48 від 29 березня 2023 року, №50 від 30 березня 2023 року, №52 від 31 березня 2023 року, №3 від 03 квітня 2023 року, №9 віл 07 квітня 2023 року, №13 від 13 квітня 2023 року, №14 від 14 квітня 2023 року, №18 від 19 квітня 2023 року. №24 від 25 квітня 2023 року, №26 від 28 квітня 2023 року, №3 від 02 травня 2023 року, №4 від 03 травня 2023 року, №6 від 03 травня 2023 року, №7 від 04 травня 2023 року, №8 від 05 травня 2023 року, №9 від 05 травня 2023 року, №12 від 08 травня 2023 року, №13 від 09 травня 2023 року, №19 від 18 травня 2023 року, №24 від 22 травня 2023 року, №25 від 22 травня 2023 року, №1 від 01 червня 2023 року, №8 від 09 червня 2023 року, №11 від 14 червня 2023 року, №14 від 16 червня 2023 року, №16 від 19 червня 2023 року, №21 від 22 червня 2023 року, №22 від 23 червня 2023 року, №23 від 23 червня 2023 року, №27 від 29 червня 2023 року, №29 від 30 червня 2023 року, №30 від 30 червня 2023 року в ЄРПН з підстав, зокрема: у рішенні від 11.10.2023 - у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме відсутні товарно-супровідні документи; у рішеннях від 12.10.2023 у зв`язку із ненадання/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність наданні додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Вважаючи рішення комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
З огляду викладене, суд першої інстанції дійшов висновку, що підстави для прийняття комісією ГУ ДПС у Волинській області рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН відсутні.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до пункту 1 Наказу Міністерства фінансів України «Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» № 520 від 12.12.2019 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216) (далі Порядок № 520), цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня) (п. 2 Порядку № 520).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку № 520).
За правилами пункту 4 Порядку № 520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 520 встановлено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «;Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (п. 7 Порядку № 520).
Суд апеляційної інстанції звертає увагу, що пункт 5 Порядку № 520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, однак такий перелік не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно такого переліку.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 19 липня 2023 року у справі № 420/7850/22.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку № 520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.
У постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку № 520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
При цьому, в залежності від виду господарської операції, за наслідками якої подається податкова накладна для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також відповідних договірних зобов`язань між суб`єктами господарювання, обсяг документів може бути відмінним.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що позивачем подано на розгляд комісії контролюючого органу пояснення та документи, щодо господарських операцій з ТОВ «Сільва постач УА» на підставі яких сформовано спірні податкові накладні.
Вказане підтверджується повідомленнями про подання пояснень та копіями документів, які наявні в матеріалах справи на восьми томах та детально проаналізовані судом апеляційної інстанцій.
Однак, контролюючий орган оскаржуваними рішеннями відмовив у реєстрації наведених вище податкових накладних.
Так, відповідно до п. 9 та п. 11 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до п. 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення було відмовлено в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Аналіз наведених норм, надає суду апеляційної інстанції підстави для висновку, що наведеним нормативно-правовим актом визначено вичерпний перелік підстав, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 18 листопада 2021 року у справі № 380/3498/20 та 19 липня 2023 року у справі № 420/7850/22.
Як встановлено судом апеляційної інстанції та не спростовано відповідачем, що позивачем було виконано вимоги контролюючого органу, а саме надано відповідні пояснення до яких долучено копії наявних документів, що підтверджують проведення господарських операцій. Натомість, посилаючись на те, що вказаних документів не достатньо, податковий орган відмовив у реєстрації відповідної накладної.
Доказів та обґрунтувань щодо того, що подані документи складені/оформлені з порушенням вимог чинного законодавства відповідачем не надано, а судом апеляційної інстанції не встановлено.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що у постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку № 520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Разом з тим, квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН не містять інформації, які документи необхідні контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію спірних податкових накладних.
Крім цього, суд апеляційної інстанції звертає увагу, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Аналогічні висновки у подібних спірних правовідносинах викладено у постанові Верховного Суду від 07.12.2022 справа № 500/2237/20.
За встановлених обставин справи, у контексті наведених вимог законодавства, яким врегульовані спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції, проаналізувавши подані документи, дійшов висновку, що позивачем надано необхідні документи, які підтверджують інформацію, зазначену у податкових накладних, та які є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію спірних податкових накладних.
Зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції позивачем, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.
Враховуючи вищенаведене, оскільки в ході розгляду цієї справи судом апеляційної інстанції встановлено, що комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних при Головному управлінні ДПС у Волинській області будь-які підставні та правомірні зауваження до поданих позивачем документів не зазначено, а тому суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що порушені права позивача підлягають захисту шляхом визнання дій протиправними, скасування оскаржуваних рішень та зобов`язання зареєструвати спірні податкові накладні у Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання.
Щодо стягнення витрат на правничу допомогу на користь позивача, то суд апеляційної інстанції зазначає, що в апеляційній скарзі не наведено доводів стосовно того, що сума витрат в розмірі 12000 грн, яку позивач просив стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача, підлягає зменшенню або така є не співмірною з огляду на предмет розглядуваного спору.
Таким чином, суд апеляційної інстанції вважає, що, на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Сім Пал» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області необхідно стягнути витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 12000 грн. Оскільки, в матеріалах справи наявні документи які підтверджують надання правничої допомоги в суді першої інстанції, зокрема: договір про надання правової допомоги від 24.11.2023 № 24/23, укладений між ТОВ «Сім Пал» та Адвокатським бюро «Богдани Чорної», копію ордеру та свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю, рахунок-фактуру № 25 від 29.11.2023 на суму 12000 грн, платіжну інструкцію № 825 від 12.12.2023 на суму 12000 грн.
Крім цього, оскільки позивачем заявлено 72 вимоги немайного характеру, які задоволено судом першої інстанції в повному обсязі, а тому, враховуючи вимоги до ч. 1 ст. 139 КАС України, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції щодо стягнення на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Сім Пал» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судового збору за подання позову в сумі 218 016 грн.
Таким чином, апеляційна скарга Головного управління ДПС у Волинській області не спростовує правильність доводів, яким мотивовано судове рішення, зводиться по суті до переоцінки проаналізованих судом доказів та не дає підстав вважати висновки суду першої інстанції помилковими
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального права, тому відповідно до ст. 316 КАС України, апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду без змін.
Відповідно до ст. 139 КАС України, судові витрати в суді апеляційної інстанції розподілу не підлягають.
Керуючись ст. ст. 311, 316, 321, 322, 325, 328, КАС України, суд
постановив:
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 04 березня 2024 року у справі № 140/468/24 - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.
Головуючий суддя О. М. Гінда судді З. М. Матковська В. В. Ніколін
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2024 |
Оприлюднено | 25.11.2024 |
Номер документу | 123241350 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гінда Оксана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні