ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 листопада 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/11028/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сич С.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом заступника керівника Миргородської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Шишацької територіальної громади, в особі Державної екологічної інспекції Центрального округу до Шишацької селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
17 вересня 2024 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява заступника керівника Миргородської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Шишацької територіальної громади, в особі Державної екологічної інспекції Центрального округу до Шишацької селищної ради (надалі також відповідач), у якій просить:
1) визнати протиправною бездіяльність Шишацької селищної ради, яка полягає у невжитті заходів щодо ліквідації несанкціонованого сміттєзвалища на землях комунальної власності площею 4140 кв.м., яке знаходиться в с. Жоржівка на території Жоржівського старостинського округу Шишацької територіальної громади Миргородського району (геопросторові координати ІНФОРМАЦІЯ_1);
2) зобов`язати Шишацьку селищну раду вжити заходи щодо ліквідації несанкціонованого сміттєзвалища на землях комунальної власності площею 4140 кв.м., яке знаходиться в с. Жоржівка на території Жоржівського старостинського округу Шишацької територіальної громади Миргородського району (геопросторові координати ІНФОРМАЦІЯ_1).
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що в ході огляду із залученням спеціалістів Державної екологічної інспекції Центрального округу земельної ділянки, що знаходиться на території Жоржівського старостинського округу Шишацької територіальної громади Миргородського району з географічними координатами ІНФОРМАЦІЯ_1, виявлено стихійне сміттєзвалище площею понад 0,5 га на земельній ділянці, яка перебуває у розпорядженні Шишацької територіальної громади. Позивач зазначає про порушення інтересів держави бездіяльністю Шишацької селищної ради, яка полягає у невжитті заходів щодо ліквідації несанкціонованого сміттєзвалища на землях комунальної власності площею 4140 кв.м., яке знаходиться в с. Жоржівка на території Жоржівського старостинського округу Шишацької територіальної громади Миргородського району (геопросторові координати ІНФОРМАЦІЯ_1), у порушення вимог пункту "и" частини 1 статті 21 Закону України "Про відходи", відповідно до якої органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів. Вказує, що підставою для реалізації прокурором представницьких функцій стала усвідомлена пасивна поведінка Державної екологічної інспекції Центрального округу, а саме її бездіяльність щодо звернення до суду з відповідним позовом.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 23 вересня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/11028/24. Розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Відмовлено у задоволенні клопотання прокурора про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання копії ухвали про відкриття провадження у справі надати до суду відзив на позов разом з усіма доказами, на яких ґрунтуються заперечення відповідача, якщо такі докази не надані позивачем, та документами, що підтверджують надіслання (надання) відзиву і доданих до нього документів іншим учасникам справи одночасно з надісланням (наданням) відзиву до суду. Роз`яснено відповідачу, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішуватиме справу за наявними матеріалами, а неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову в силу частини четвертої статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України.
27 вересня 2024 року до суду надійшла заява Державної екологічної інспекції Центрального округу /а.с. 44/, у якій представник Державної екологічної інспекції Центрального округу просить позов заступника керівника Миргородської окружної прокуратури Полтавської області задовольнити у повному обсязі.
Копія ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 23 вересня 2024 року у справі №440/11028/24 вручена відповідачу 01 жовтня 2024 року, що підтверджується зворотнім повідомленням про вручення рекомендованого поштового відправлення /а.с. 49/.
Відповідач не надав до суду відзив на позовну заяву у строк, встановлений судом.
Статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.
Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторони, викладені у заяві по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.
Шишацька селищна рада (ідентифікаційний код 21048749) зареєстрована як юридична особа 27.03.1992 та є правонаступником Федунської сільської ради, Яреськівської сільської ради, Баранівської сільської ради, Великобузівської сільської ради, Сагайдацької сільської ради, Гоголівської сільської ради, Пришибської сільської ради, Жоржівської сільської ради, Воскобійницької сільської ради, Михайлівської сільської ради, Ковердинобалківської сільської ради, Куйбешівської сільської ради, Великоперевізької сільської ради, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 50-56/.
Миргородською окружною прокуратурою здійснюється процесуальне керівництво досудовим розслідування у кримінальному провадженні №42023172050000075 від 21.12.2023 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 239 КК України, за фактом розміщення несанкціонованих та стихійних сміттєзвалищ на території Миргородського району, що призвело до забруднення та псування земель відходами чи іншими матеріалами, шкідливими для життя, здоров`я людей або довкілля, внаслідок порушення соціальних правил /а.с. 10/.
Постановою Миргородської окружної прокуратури Полтавської області про залучення спеціаліста у кримінальному провадженні від 08 лютого 2024 року /а.с. 11-12/ залучено в якості спеціаліста співробітника (інспектора) Державної екологічної інспекції Центрального округу для проведення огляду з метою: встановлення площі та об`єму розміщених на земельних ділянках на території Шишацької терериторіальної громади Миргородського району в селах: Шишаки, Баранівка, Велика Бузова, Великий Перевіз, Воскобійники, Гоголеве, Ковердина Балка, Жоржівка, Михайлики, Покровське та Сагайдак, а також Гоголівської територіальної громади Миргородського району в селах: Матяшівка та Мар`янське відходів, відібрання проб ґрунту за його участю.
28 лютого 2024 року слідчим слідчого відділу Миргородського РВП ГУНП в Полтавській області старшим лейтенантом поліції Кулішом Олегом Станіславовичем в рамках кримінального провадження №42023172050000075 від 21.12.2023, в присутності понятих ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , за участю спеціаліста державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища центрального округу Сердюк Світлани Миколаївни, з 12:05 год. до 12:40 год. проведено за адресою: Полтавська область, Миргородський район, с. Жоржівка, Шишацької ТГ огляд земельної ділянки (відкрита ділянка місцевості) з географічними координатами ІНФОРМАЦІЯ_1 та виявлено сміттєзвалище зі сміттям різного походження, в тому числі, з побутовими відходами, що зафіксовано у протоколі огляду місця події від 28.02.2024 /а.с. 13-20/. В ході огляду спеціалістами здійснювалось вимірювання розмірів ділянки сміттєзвалища та приблизну середню висоту сміття. Після здійснення таких дій встановлено, що розміри ділянки сміттєзвалища наступні: 46 м*90 м, середня висота сміття - 2 м, приблизна площа сміттєзвалища - 0,5 га, також в ході огляду спеціалістами було здійснено відбір досліджуваної проби грунту (зразку грунту), для чого було проведено викопування грунту у 5-ти різних точках сміттєзвалища /а.с. 13-20/.
Державною екологічною інспекцією Центрального округу повідомлено Миргородську окружну прокуратуру Полтавської області листом від 08.05.2024 вих.№02.2-11/2224 про те, що на виконання постанови слідчого про залучення спеціаліста, зокрема від 08.02.2024 у ході досудового розслідування №42023172050000075 від 21.12.2023 в ході огляду на відкритому грунті виявлено розміщення відходів комунальних змішаних, для підтвердження/заперечення факту забруднення земельних ресурсів проведено відбір проб грунту. За результатами інструментально-лабораторних досліджень підтверджено факт забруднення земельних ділянок, зокрема, земельної ділянки, поблизу с. Жоржівка Миргородського району Полтавської області площею 4140 кв. м. забруднюючими речовинами: хлоридами (водна витяжка), фосфором (рухомі форми) у перерахунку на п`ятиоксид фосфору /а.с. 22-24/.
Листом Миргородської окружної прокуратури Полтавської області від 12.06.2024 №54-4836вих24 повідомлено Державну екологічну інспекцію Центрального округу про те, що на території Жоржівського старостинського округу Шишацької територіальної громади за межами населеного пункту, за геопросторовими координатами ІНФОРМАЦІЯ_1 розміщене стихійне сміттєзвалище загальною площею 4140 кв.м. Згідно з протоколом огляду від 28.02.2024 встановлено, що на вказаній земельній ділянці розміщені змішані побутові відходи. Запропоновано Державній екологічній інспекції Центрального округу звернутись до суду із позовною заявою про визнання протиправною бездіяльності Шишацької селищної ради, яка полягає у невжитті заходів щодо ліквідації несанкціонованого сміттєзвалища на землях комунальної власності площею 4140 кв.м., яке знаходиться на території Жоржівського старостинського округу Шишацької територіальної громади за геопросторовими координатами ІНФОРМАЦІЯ_1 та зобов`язання її вжити заходи на усунення виявлення порушень шляхом ліквідації несанкціонованого сміттєзвалища. Зазначено, що у разі невжиття заходів реагування, прокурор має право звернутись до суду в порядку ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" /а.с. 26-27/.
Державна екологічна інспекція Центрального округу, розглянувши лист від 12.06.2024 №54-4836 вих-24, повідомила Миргородську окружну прокуратуру Полтавської області листом №07-08/3039 від 26.06.2024 про те, що станом на 25 червня 2024 року Інспекція не зверталась до суду з позовом про визнання протиправною бездіяльності Шишацької селищної ради, яка полягає у невжитті заходів щодо ліквідації несанкціонованого сміттєзвалища на землях комунальної власності площею 4140 кв.м., яке знаходиться на території Жоржівського старостинського округу Шишацької територіальної громади за геопросторовими координатами ІНФОРМАЦІЯ_1 та зобов`язання її вжити заходи на усунення виявлення порушень шляхом ліквідації несанкціонованого сміттєзвалища. Просила Миргородську окружну прокуратуру Полтавської області вжити заходи прокурорського реагування шляхом звернення до суду з відповідним позовом для захисту інтересів держави /а.с. 28/.
Листом Миргородської окружної прокуратури Полтавської області від 09.09.2024 №54-7040вих-24 повідомлено Державну екологічну інспекцію Центрального округу про те, що Миргородською окружною прокуратурою Полтавської області підготовлено позовну заяву в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Центрального округу до Шишацької селищної ради про зобов`язання вчинити певні дії, а саме: вжити заходи щодо ліквідації несанкціонованого сміттєзвалища на землях комунальної власності площею 4140 кв.м., яке знаходиться в с. Жоржівка на території Жоржівського старостинського округу Шишацької територіальної громади Миргородського району /а.с. 29/.
Вважаючи протиправною бездіяльність Шишацької селищної ради, яка полягає у невжитті заходів щодо ліквідації несанкціонованого сміттєзвалища на землях комунальної власності площею 4140 кв.м., яке знаходиться на території Жоржівського старостинського округу Шишацької територіальної громади Миргородського району (геопросторові координати ІНФОРМАЦІЯ_1), заступник керівника Миргородської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Шишацької територіальної громади, в особі Державної екологічної інспекції Центрального округу звернувся до суду з позовом у цій справі.
Надаючи правову оцінку спірним відносинам та відповідним доводам сторони, суд дійшов таких висновків.
Правові, економічні та соціальні основи охорони земель з метою забезпечення їх раціонального використання, відтворення та підвищення родючості ґрунтів, інших корисних властивостей землі, збереження екологічних функцій ґрунтового покриву та охорони довкілля визначає Закон України від 19.06.2003 №962-IV "Про охорону земель" (далі Закон №962-IV).
Статтею 1 Закону №962-IV визначено, що охорона земель - система правових, організаційних, економічних, технологічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання земель, запобігання необґрунтованому вилученню земель сільськогосподарського призначення для несільськогосподарських потреб, захист від шкідливого антропогенного впливу, відтворення і підвищення родючості ґрунтів, підвищення продуктивності земель лісового фонду, забезпечення особливого режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.
Відповідно до статті 35 Закону №962-IV власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів; підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі на основі застосування екологобезпечних технологій обробітку і техніки, здійснення інших заходів, які зменшують негативний вплив на ґрунти, запобігають безповоротній втраті гумусу, поживних елементів тощо; дотримуватися нормативів при здійсненні протиерозійних, агротехнічних, агрохімічних, меліоративних та інших заходів, пов`язаних з охороною земель, збереженням і підвищенням родючості ґрунтів; надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування відомості про застосування пестицидів та агрохімікатів; сприяти систематичному проведенню вишукувальних, обстежувальних, розвідувальних робіт за станом земель, динамікою родючості ґрунтів; своєчасно інформувати відповідні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування щодо стану, деградації та забруднення земельних ділянок; забезпечувати додержання встановленого законодавством України режиму використання земель, що підлягають особливій охороні; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку; забезпечувати захист земель від пожеж, ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур`янами, чагарниками і дрібноліссям; уживати заходів щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу.
Згідно зі статтею 45 Закону №962-IV господарська та інша діяльність, яка зумовлює забруднення земель і ґрунтів понад установлені гранично допустимі концентрації небезпечних речовин, забороняється.
У разі виявлення фактів забруднення ґрунтів небезпечними речовинами спеціально уповноважені органи виконавчої влади у галузі охорони земель вживають заходів до обмеження, тимчасової заборони (зупинення) чи припинення діяльності підприємств, установ, організацій, незалежно від форм власності, притягнення винних до відповідальності згідно із законом і проведення в установленому порядку робіт з дезактивації, відновлення забруднених земель, консервації угідь і визначення режимів їх подальшого використання.
Особливості режиму і порядку використання забруднених земель погоджуються з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Відповідно до частин 3, 5 статті 46 Закону №962-IV забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на землях природно-заповідного та іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, у межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об`єктів, в інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людини.
Розміщення, збирання, зберігання, оброблення, утилізація та видалення, знешкодження і захоронення відходів здійснюються відповідно до вимог Закону України "Про відходи".
До 09.07.2023 діяв Закон України від 05.03.1998 № 187/98-ВР "Про відходи", який визначав правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов`язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, перевезенням, зберіганням, сортуванням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини на території України.
Відповідно до пункту "и" частини 1 статті 21 Закону України від 05.03.1998 № 187/98-ВР "Про відходи" органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів.
09 липня 2023 року набув чинності Закон України від 20.06.2022 № 2320-IX "Про управління відходами", який визначає правові, організаційні, економічні засади діяльності щодо запобігання утворенню, зменшення обсягів утворення відходів, зниження негативних наслідків від діяльності з управління відходами, сприяння підготовці відходів до повторного використання, рециклінгу і відновленню з метою запобігання їх негативному впливу на здоров`я людей та навколишнє природне середовище.
Пунктом 2 розділу ХІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України від 20.06.2022 № 2320-IX "Про управління відходами" визнано таким, що втратив чинність з дня набрання чинності цим Законом, Закон України "Про відходи" (Відомості Верховної Ради України, 1998 р., № 36-37, ст. 242 із наступними змінами).
Отже, з 09 липня 2023 року втратив чинність Закон України від 05.03.1998 № 187/98-ВР "Про відходи", на норми якого посилається прокурор.
Відповідно до приписів статті 1 Закону України від 20.06.2022 № 2320-IX "Про управління відходами" відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися; небезпечні відходи - відходи, що мають одну чи більше властивостей, що роблять їх небезпечними, наведених у Переліку властивостей, що роблять відходи небезпечними (додаток 3); побутові відходи - змішані та/або роздільно зібрані відходи від домогосподарств, включаючи відходи паперу, картону, скла, пластику, деревини, текстилю, металу, упаковки, біовідходи, відходи електричного та електронного обладнання, відходи батарей та акумуляторів, небезпечні відходи у складі побутових, великогабаритні та ремонтні відходи, а також змішані та/або роздільно зібрані відходи з інших джерел, якщо ці відходи подібні за своїм складом до відходів домогосподарств. Побутові відходи не включають відходи промисловості, сільського і лісового господарства, рибальства та аквакультури, резервуарів для септиків, каналізаційних мереж та відходи їх оброблення, включаючи осад стічних вод, транспортні засоби, строк експлуатації яких закінчився, відходи будівництва та знесення, вуличний змет, медичні відходи.
Частиною 1 статті 26 Закону України від 20.06.2022 № 2320-IX "Про управління відходами" передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері управління відходами належить: 1) участь у реалізації державної політики у сфері управління відходами; 2) участь у розробленні та реалізації регіональних планів управління відходами; 3) затвердження місцевих планів управління відходами; 4) вирішення питань щодо розміщення на території відповідних територіальних громад об`єктів оброблення відходів; 5) створення пунктів роздільного збирання побутових відходів.
За приписами частини 3 статті 26 Закону України від 20.06.2022 № 2320-IX "Про управління відходами" органи місцевого самоврядування здійснюють й інші повноваження у сфері управління відходами відповідно до закону.
За визначенням частини 1 статті 10 Закону України 21.05.1997 № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Статтею 25 Закону України 21.05.1997 № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Пунктом 38, 54, 54-1, 54-2 частини 1 статті 26 цього Закону передбачено. що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: надання відповідно до законодавства згоди на розміщення на території села, селища, міста нових об`єктів, у тому числі місць чи об`єктів для управління відходами, сфера екологічного впливу діяльності яких згідно з діючими нормативами включає відповідну територію; вирішення питань управління небезпечними відходами у складі побутових відходів відповідно до законодавства; затвердження місцевих планів управління відходами; визначення адміністратора послуги з управління побутовими відходами.
Виявлення та облік відходів, власник яких не встановлений врегульовано статтею 12 Закону України від 20.06.2022 № 2320-IX "Про управління відходами".
Відповідно до частин 5, 6 статті 12 Закону України від 20.06.2022 № 2320-IX "Про управління відходами" збирання, перевезення та/або оброблення відходів, власник яких не встановлений організовують:
1) виявлених за межами населених пунктів - Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації;
2) виявлених у межах населених пунктів - органи місцевого самоврядування. Збирання, перевезення та/або оброблення таких відходів здійснюють суб`єкти господарювання у сфері управління відходами.
Порядок виявлення та обліку відходів, власник яких не встановлений, визначається Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, орган місцевого самоврядування - Шишацька селищна рада правомочна розглядати і вирішувати питання, віднесені до її відання Конституцією України, Законом України 21.05.1997 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні", Законом України від 20.06.2022 №2320-IX "Про управління відходами", зокрема, повинна організовувати збирання, перевезення та/або оброблення відходів, власник яких не встановлений, виявлених у межах населених пунктів. Натомість, відповідно до частини 5 статті 12 Закону України від 20.06.2022 №2320-IX "Про управління відходами" збирання, перевезення та/або оброблення відходів, власник яких не встановлений, виявлених за межами населених пунктів, організовують Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації.
Листом Миргородської окружної прокуратури Полтавської області від 12.06.2024 №54-4836вих24 повідомлено Державну екологічну інспекцію Центрального округу про те, що на території Жоржівського старостинського округу Шишацької територіальної громади за межами населеного пункту, за геопросторовими координатами ІНФОРМАЦІЯ_1 розміщене стихійне сміттєзвалище загальною площею 4140 кв.м. /а.с. 26-27/.
Додатками до протоколу огляду місця події від 28.02.2024 /а.с. 14-20/ також підтверджується факт розміщення земельної ділянки за геопросторовими координатами ІНФОРМАЦІЯ_1 за межами населеного пункту с. Жоржівка.
До суду не надано належних та допустимих доказів на підтвердження того, що земельна ділянка за геопросторовими координатами ІНФОРМАЦІЯ_1, на якій розміщене стихійне сміттєзвалище площею 4140 кв.м, знаходиться в межах населеного пункту, зокрема, с. Жоржівка чи іншого населеного пункту.
За наведених обставин, орган місцевого самоврядування - Шишацька селищна рада не має обов`язку та повноважень на збирання, перевезення та/або оброблення відходів, власник яких не встановлений, виявлених на території Жоржівського старостинського округу Шишацької територіальної громади за межами населеного пункту, за геопросторовими координатами ІНФОРМАЦІЯ_1, оскільки в силу частини 5 статті 12 Закону України від 20.06.2022 № 2320-IX "Про управління відходами" збирання, перевезення та/або оброблення відходів, власник яких не встановлений, виявлених за межами населених пунктів, організовують Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації.
Відтак, Шишацька селищна рада є неналежним відповідачем у цій справі.
Прокурор дійшов помилкових висновків при визначенні відповідача у спірних правовідносинах, керуючись нормами Закону України від 05.03.1998 № 187/98-ВР "Про відходи" (пунктом "и" частини 1 статті 21), що втратив чинність з 09 липня 2023 року, тоді як спірні правовідносини врегульовані Законом України від 20.06.2022 № 2320-IX "Про управління відходами", який набув чинності 09 липня 2023 року, норми якого не були враховані прокурором при зверненні до адміністративного суду.
При прийнятті рішення у даній справі суд враховував позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки інших аргументів позивача), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).
Зважаючи на встановлені обставини справи та наведені вище норми права, якими врегульовані спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов заступника керівника Миргородської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Шишацької територіальної громади, в особі Державної екологічної інспекції Центрального округу необґрунтований та задоволенню не підлягає.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7, 9, 77, 139, 229, 243-245, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову заступника керівника Миргородської окружної прокуратури Полтавської області (вул. Кашинського, 1, м. Миргород, 37601) в інтересах держави в особі Шишацької територіальної громади, в особі Державної екологічної інспекції Центрального округу (вул. Коцюбинського, 6, м. Полтава, 36039, ідентифікаційний код 42149108) до Шишацької селищної ради (вул. Соборності, 2, смт Шишаки, Миргородський район, Полтавська область, 38000, ідентифікаційний код 21048749) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.С. Сич
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2024 |
Оприлюднено | 25.11.2024 |
Номер документу | 123242571 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Сич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні