РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 листопада 2024 року справа № 580/8343/24
18 годин 10 хвилин м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі судді Л.В.Трофімової за участі секретаря судового засідання А.М.Гуль розглянув у письмовому порядку за правилами загального позовного провадження адміністративну справу №580/8343/24 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Корпорація «Поліфасад» (вул. Чигиринська 524, м. Черкаси, 18030, код ЄДРПОУ 32741784) [представник позивача - Білан Ірина Анатоліївна, діє на підставі довіреності від 13.11.2024; керівник Іщенко Ігор Анатолійович ] до Головного управління ДПС у Черкаській області (вул. Хрещатик 235, м. Черкаси, 18002, код ЄДРПОУ ВП 44131663) [представник відповідача - Покотілова Інна Юріївна, діє на підставі довіреності від 08.09.2023] про визнання протиправним та скасування індивідуального акта, ухвалив рішення.
І. ПРОЦЕДУРА /ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ
22.08.2024 вх.№40080/24 представник позивача адвокат Шишкін Олексій Юрійович (довіреність від 17.08.2024) у позовній заяві просить: визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення - рішення від 24.05.2024 №0074920403.
26.08.2024 суд відкрив справу за правилами спрощеного позовного провадження. 28.10.2024 здійснив перехід від спрощеного до загального провадження, призначив підготовче засідання на 31.10.2024 - у підготовчому засіданні оголошено перерву до 13.11.2024 - закрив підготовче провадження і призначив розгляд справи по суті на 18.11.2024.
ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА
В обґрунтуванні позовних вимог зазначається, що контролюючим органом проведена камеральна перевірка позивача щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних і розрахунків коригування до таких накладних з ПДВ у ЄРПН, за наслідками якої складений акт від 11.04.2024 №4193/23-00-04-03-04/32741784 та установлені порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до ПН, визначених ст.201 та п.89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (Кодекс №2755) на підставі якого складене оскаржуване податкове повідомлення-рішення та застосований штраф у сумі 209776,65 грн. Позивач уважає, що контролюючий орган неправомірно застосував норми податкового законодавства під час оформлення матеріалів перевірки та визначенні штрафних санкцій, а тому оскаржуване ППР прийняте без врахування усіх обставин, що мали значення для прийняття. З урахуванням п.52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу №2755 до позивача не мали застосовуватися штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у ЄРПН. Позивач також уважає, що Закон № 2260 не визначив нових окремих правил щодо реєстрації тих податкових накладних, граничний термін реєстрації яких настав до запровадження воєнного стану - фактично з 27.05.2022 платники податку, що не зареєстрували у ЄРПН податкові накладні, складені з 01.02.2022 до 27.05.2022, отримали додатковий час для їх реєстрації без застосування штрафних санкцій - до 15.07.2022. Також відповідачем проігноровані вимоги Кодексу №2755 та застосовані до товариства штрафні (фінансові) санкції у розмірі 10, 30, 40 відсотків відповідно до п.120-1.1 ст.120-1 Кодексу №2755, що свідчить про протипраність оскаржуваного індивідуального акта у формі рішення, яке належить скасуванню.
У наданому до суду клопотанні про долучення додатків (матеріалів) до справи від 15.11.2024 вх.№53575/24 позивач просить суд долучити до матеріалів справи рішення Черкаського окружного суду у справі № 580/4569/22 про зобов`язання ДПС України зареєструвати у ЄРПН розрахунки коригування від 23.05.2022 № 17, 18 та 19 до податкових накладних - днем фактичного подання на реєстрацію, а також рішення у справі №580/4494/22 про зобов`язання ДПС України зареєструвати розрахунок коригування від 05.04.2022 №6 до податкової накладної днем фактичного подання на реєстрацію, що додатково підтверджує незаконність рішення від 24.05.2024 №0074920403, позаяк платник протиправно був позбавлений можливості вчасно зареєструвати ПН/РК.
ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА
Відповідач позов не визнав. 09.09.2024 вх. №42531/24 надав до суду відзив на позовну заяву, де зазначив про правомірність прийняття оскарженого ППР, позаяк тимчасово, на період дії воєнного стану, починаючи з 27.05.2022, переважають норми у частині звільнення від відповідальності за несвоєчасне виконання платником податків податкових обов`язків у випадках та за умов, передбачених п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу №2755, проте норма п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу №2755 щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних санкцій за порушення термінів нарахування, декларування та сплати податків і зборів на період дії карантину не застосовується з 27.05.2022 на період дії воєнного стану. Дії відповідача відповідають вимогам частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
18.11.2024 до суду від представника відповідача надійшло клопотання вх.№53780/24, де зазначено, що на виконання вимог суду у справі №580/4569/22 ДПС України зареєструвало в ЄРПН розрахунки коригування від 23.05.2022 №17 (до ПН від 10.11.2021 №52), від 23.05.2022 №18 (до ПН від 16.11.2021 №56) та від 23.05.2022 №19 (до ПН від 17.11.2021 №61) датою фактичного подання позивачем на реєстрацію, а також на виконання вимог суду у справі №580/4494/22 ДПС України зареєструвало в ЄРПН розрахунок коригування від 05.04.2022 №6 (до ПН від 18.11.2021 №70) датою фактичного подання позивачем на реєстрацію, однак під час подання на реєстрацію зазначених розрахунків коригування позивачем вже було порушені граничні терміни реєстрації, тобто ще до початку оскарження в судовому порядку рішень ГУ ДПС у Черкаській області про відмову у реєстрації до ЄРПН.
ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
За результатами камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість у Єдиному реєстрі податкових накладних головним державним інспектором відділу адміністрування ПДВ управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС у Черкаській області складений акт від 11.04.2024 №4193/23-00-04-03-04/32741784, відповідно до якого ТОВ «Корпорація поліфісад» порушені граничні терміни реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких у ЄРПН.
На підставі акту перевірки складене податкове повідомлення-рішення від 24.05.2021 № 0074920403, за яким за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких застосований штраф у сумі 209776,65 грн. У додатку до ППР міститься розрахунок штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних, зокрема: ПН від 21.12.2021 № 11 зареєстровано 27.07.2022 (термін реєстрації 27.05.2022), тобто кількість днів протермінування становить 61 день (штраф 40%); ПН від 05.04.2022 № 6 зареєстровано 17.08.2022 (термін реєстрації 14.07.2022) - протерміновано 34 дні (штраф 30%); ПН від 23.05.2022 № 18 зареєстровано 17.08.2022 (термін реєстрації 15.07.2022) - протерміновано 33 дні (штраф 30%); ПН від 23.05.2022 № 17 зареєстровано 17.08.2022 (термін реєстрації 15.07.2022) - протерміновано 33 дні (штраф 30%); ПН від 23.05.2022 № 19 зареєстровано 17.08.2022 (термін реєстрації 15.07.2022) - протерміновано 33 дні (штраф 30%); ПН від 16.12.2022 № 70 зареєстровано 25.01.2023 (термін реєстрації 15.01.2023) - протерміновано 10 днів (штраф 10%); ПН від 16.12.2022 № 1 зареєстровано 30.01.2023 (термін реєстрації 15.01.2023) - протерміновано 15 днів (штраф 10%); ПН від 16.12.2022 № 72 зареєстровано 23.03.2023 (термін реєстрації 15.01.2023) - протерміновано 67 днів (штраф 40%); ПН від 08.11.2023 № 1 зареєстровано 13.12.2023 (термін реєстрації 05.12.2023) - протерміновано 8 днів (штраф 2%).
V. НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН
Податковий кодекс України (далі - Кодекс №2755) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (пункт 1.1. статті 1 Кодексу №2755). Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу №2755 на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін. Згідно із пунктом 201.10 статті 201 Кодексу №2755 реєстрація податкових накладних або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції.
У період спірних правовідносин Кодексом №2755 передбачений обов`язок платників податку на додану вартість забезпечити своєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Змін до пункту 201.10 статті 201 Кодексу №2755 у частині граничних строків реєстрації складених платником ПДВ податкових накладних в ЄРПН не вносилось.
Згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 Кодексу №2755 порушення платниками ПДВ граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
З аналізу зазначених норм Кодексу№2755 встановлено, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої пунктом 201.10 статті 201 Кодексу№2755. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації. Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПІН є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.
Згідно з пунктом 86.8 статті 86 Кодексу №2755 податкове повідомлення-рішення приймається в порядку, передбаченому статтею 58, керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу протягом п`ятнадцяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків, його представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції, акту перевірки, та надсилається (вручається) платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу №2755. Згідно з пунктом 86.7 статті 86 Кодексу №2755 у разі незгоди платника податків або його представників з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті (довідці) перевірки, вони мають право подати свої заперечення та/або додаткові документи в порядку, визначеному пунктом 44.7 статті 44 цього Кодексу, до контролюючого органу, який проводив перевірку платника податків, протягом десяти робочих днів з дня, наступного за днем отримання акту (довідки).
Обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не для встановлення застосовності вказаної норми Кодексу №2755 у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого. Відповідно до пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу №2755 містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 01.03.2020 і до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Законодавець шляхом внесення змін до Кодексу№ №2755 запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у відповідний період.
Суд зазначає, що Кабінет Міністрів України установив карантин із 12.03.2020 на підставі постанови від 11 березня 2020 р. № 211. Згідно з постановою КМУ від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30.06.2023 на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
24.02.2022 (до завершення карантину) Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» неодноразово продовжувався та триває станом на час ухвалення цього рішення.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 03 березня 2022 р. № 2118-IX (далі - Закон № 2118-IX), що набрав чинності 07.03.2022. Законом № 2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу №2755 доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті. Згідно з підпунктами 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу №2755 визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 Кодексу №2755, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом № 2142-IX від 24.03.2022 внесені зміни у підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу №2755: слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців», у подальшому Верховною Радою України прийнятий Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 р. № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).
У зв`язку із набранням чинності 27.05.2022 Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу №2755 викладений у такій редакції: «у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022, подання податкової звітності до 20.07.2022 та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31.07.2022. Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».
З набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу №2755 звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема: щодо реєстрації у ЄРПН.
Законом № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу №2755 доповнений положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу №2755, що звільняють від фінансової відповідальності. Вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
З 27.05.2022 припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу № 2755.
Законом № 2260-IX внесені зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу №2755. Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в ЄРПН, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.
З 27.05.2022 пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу №2755 доповнений підпунктом 69.1-1, згідно з яким платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Законом України від 13 грудня 2022 р. № 2836-IX (набрав чинності 03.01.2023) підпункт 69.1 викладений у новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього - п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації у ЄРПН такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 01.02.2022 до 31.05.2022, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15.07.2022; реєстрації у ЄРПН зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 01.02.2022 до 31.05.2022, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20.07.2022.
Відповідно до пункту 3 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. №1246 (далі - Порядок №1246) технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем. Згідно з пунктом 11 Порядку №1246 після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України "Про електронні довірчі послуги", «Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку. Відповідно до п.п.13,14 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та розрахунку коригування. Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
Відповідно до Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557 «Про затвердження Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами», платник податків здійснює надсилання електронних документів з урахуванням встановлених законодавством граничних строків для подання таких документів. У разі якщо адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка. Автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня або за 1 годину до його закінчення. Перша квитанція, що формується за результатами автоматизованої перевірки, надсилається платнику податків електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня. Якщо платнику податків протягом встановленого строку після відправлення електронного документа не надійшла перша квитанція, електронний документ вважається не одержаним адресатом.
VІ. ОЦІНКА СУДУ
Верховний Суд 11 вересня 2023 року у справі №420/14943/21 (адміністративне провадження №К/990/8225/23) сформулював правовий висновок про те, що критеріями обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень є: 1) логічність та структурованість викладення мотивів, що стали підставою для прийняття відповідного рішення; 2) пов`язаність наведених мотивів з конкретно наведеними нормами права, що становлять легітимну основу такого рішення; 3) наявність правової оцінки фактичних обставин справи (поданих заявником документів, інших доказів), врахування яких є обов`язковим у силу вимог закону під час прийняття відповідного рішення суб`єкта владних повноважень; 4) відповідність висновків, викладених у такому рішенні, фактичним обставинам справи; 5) відсутність немотивованих висновків та висновків, що не ґрунтуються на нормах права.
З матеріалів справи суд установив, що підставою для застосування до позивача штрафних санкцій на підставі пункту 120-1.1 статті 120 Кодексу №2755-VI слугують висновки податкового органу про несвоєчасну реєстрацію позивачем податкових накладних у ЄРПН.
З`ясувавши особливості правового регулювання спірних правовідносин, суд зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу №2755, а саме з 01.03.2020 до 26.05.2022. Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26.05.2022), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.
Згідно з пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу №2755 (з урахуванням змін, внесених Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX) установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в ЄРПН такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 01.02.2022 до 31.05.2022, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15.07.2022, що у спірних правовідносинах позивачем не дотримано. Якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01.02.2022 до 31.05.2022, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15.07.2022, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 Кодексу №2755.
У період дії воєнного стану правовідносини щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН регулюються нормами Кодексу №2755 із урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» цього кодексу.
У частині застосування розміру штрафних санкцій, передбачених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX Кодексу №2755, суд зазначає таке. Законом України від 12 січня 2023 р. № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Кодексу №2755 (набрав чинності 08.02.2023) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу №2755 доповнено пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації у ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX Кодексу №2755 тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинений або скасований, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Перевіривши доводи сторін та оцінивши докази з урахуванням рішень у інших справах щодо реєстрації ПН/РК в ЄРПН, суд установив, що ПН/РК від 21.12.2021 № 11, від 05.04.2022 № 6; від 23.05.2022 № 17, 18 і 19; від 16.12.2022 № 1, 70 і 72, а також від 08.11.2023 № 1 складені з порушенням строків і зареєстровані після 27.07.2022, що має наслідком застосування відповідальності. Інші доводи позивача не спростовують правомірність застосування санкцій за допущене податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації в ЄРПН податкових накладних платником податку під час складання ППР.
Зазначення в пунктах 89 та 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу №2755 «тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні» не є та не може розцінюватись як пряма вказівка, що зазначені пункти мають зворотну дію в часі, тобто їх дія має поширюється на правовідносини, які виникли з 24.02.2022. Вказівка про надання нормативно-правовому акту (чи його конкретному пункту, частині, статті) зворотної дії в часі має бути чіткою та однозначною. Суд не погоджується з доводами щодо можливості ретроспективного застосування положень пунктів 89 та 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу №2755 та вказує, що такі твердження позивача є помилковими.
Аналогічні висновки сформовані у постановах Верховного Суду від 30.01.2024 у справі №280/4484/23, від 06.02.2024 у справі №160/10740/23 та від 24.09.2024 у справі № 520/24541/23.
Відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX Кодексу № 2755 застосовується за порушення платниками ПДВ граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних. Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є вчиненим з моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкових накладних, а строк затримки їх реєстрації впливає на визначення розміру штрафної санкції.
Неможливим є розповсюдження дії пунктів 89, 90 на правовідносини щодо порушення строку, визначеного пунктом 201.1 статті 201 ПК України (до внесення змін Законом № 2876-IX). Зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08.02.2023).
З матеріалів справи суд установив, що в межах спірних правовідносин податкові накладні позивач склав в період з 21.12.2021 до 08.11.2023, а зареєстрував в ЄРПН у період з 27.07.2022 до 13.12.2023 із порушенням строку, визначеного пунктом 201.1 статті 201 ПК України, відтак контролюючим органом правомірно застосовані штрафні (фінансові) санкції на підставі пункту 120-1.1 статті 120-1 Кодексу №2755 з урахуванням п.89, п.90 у сумі 448.83 грн за документом від 08.11.2023 (дата реєстрації 13.12.2023 - термін реєстрації 05.12.2023 - кількість днів протермінування 8).
VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ
Верховний Суд у справі № 640/11938/20 зазначає: порушення вимог Закону рішенням чи діями суб`єкта владних повноважень не є достатньою підставою для визнання їх судом протиправними, оскільки обов`язковою умовою визнання їх протиправними є доведеність позивачем порушення його прав та охоронюваних законом інтересів цими діями чи рішенням з боку відповідача, зокрема наявність в особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або законного інтересу, на захист якого подано позов.
Позивач не довів переконливими доказами неправомірність складення оскарженого податкового повідомлення-рішення форми Н 24.05.2024 №0074920403.
Верховний Суд у справі №160/10740/23 ЄДРСР 116810053 висновує: оскільки у межах спірних правовідносин податкові накладні позивач склав в період з 14 лютого 2022 року по 15 серпня 2022 року, а зареєстрував в ЄРПН в період з 03 серпня 2022 року до 02 вересня 2022 року з порушенням строку, визначеного пунктом 201.1 статті 201 ПК України, колегія суддів Верховного Суду погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про правомірність застосування контролюючим органом штрафних (фінансових) санкцій на підставі пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Відповідно до ч.5 ст.16 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02.06.2016 № 1402-VIII висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.
Мотиви здійснення органами публічної влади власних повноважень мають відповідати мотивам, з якими ці повноваження були надані законом. Органам публічної влади заборонено використовувати свої повноваження з неналежних мотивів або з неналежною ціллю, навіть якщо результат буде подібний до досягнутого в рамках законних дій. Принцип «належного врядування» не має перешкоджати органам влади виправляти ненавмисні помилки, навіть ті, яких вони припустились внаслідок недбалості (АДМІНІСТРУВАННЯ І ВИ: Посібник - принципи адміністративного права у відносинах між особами та органами публічної влади /https://rm.coe.int/handbook-administration-and-you/1680a06311).
Податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації ПН/РК, встановленої пунктом 201.10 статті 201 Кодексу №2755.
Суд оцінив докази та перевірив доводи сторін, установив, що ПН/РК складені платником, проте зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних із порушенням строку після 15.07.2022, зокрема 27.07.2022, 17.08.2022, 25.01.2023, 30.01.2023, 23.03.2023, 13.12.2023, тому у контролюючого органу були законні підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 Кодексу №2755 з урахуванням п.89, п.90 у сумі 448.83 грн, та доходить висновку про правомірність оскарженого індивідуального акта - податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 24.05.2024 №0074920403 форми Н у сумі 209776,65 грн з достатніми підставами для відмови у задоволенні необгрунтованого адміністративного позову.
VІІІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
Враховуючи ст. 139 КАС України підстави для розподілу витрат зі сплати судового збору відсутні.
Керуючись статтями 2, 5-16, 19, 73-78, 90, 139, 242-246, 250, 255, 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Судові витрати не розподіляються.
Рішення набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, що може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо у судовому засіданні оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України до Шостого апеляційного адміністративного суду у зв`язку із початком функціонування модулів ЄСІТС з урахуванням підпунктів 15.1, 15.5 пункту 15 частини 1 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України відповідно до рішення ВРП від 17.08.2021 №1845/О/15-21 «Про затвердження Положення про порядок функціонування окремих підсистем Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи».
Копію рішення направити учасникам справи:
позивач: товариство з обмеженою відповідальністю «Корпорація «Поліфасад» [вул. Чигиринська 524, м. Черкаси, 18030, код ЄДРПОУ 32741784];
відповідач: Головне управління ДПС у Черкаській області [вул. Хрещатик 235, м. Черкаси, 18002, код ЄДРПОУ ВП 44131663].
Рішення суду складене 23.11.2024 (20 годин 53 хвилини).
Суддя Лариса ТРОФІМОВА
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2024 |
Оприлюднено | 26.11.2024 |
Номер документу | 123243347 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Лариса ТРОФІМОВА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні