Рішення
від 19.11.2024 по справі 452/3906/24
САМБІРСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 452/3906/24

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 листопада 2024 року м. Самбір

Самбірський міськрайонний суд Львівської області в складі:

головуючої судді Бікезіної О.В.,

за участю секретаря судового засідання Кухар О.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу, в порядку окремого провадження, за заявою керівника Самбірської окружної прокуратури, в інтересах держави, заінтересована особа (заявник): Новокалинівська міська рада Самбірського району Львівської області, про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність, -

В С Т А Н О В И В:

21 жовтня 2024 року керівник Самбірської окружної прокуратури Теличко О.О. звернувся до суду, в інтересах держави в особі Новокалинівської міської ради Самбірського району Львівської області, із заявою про передачу безхазяйного нерухомого майна у комунальну власність. В обґрунтування своїх вимог зазначив, що на території Новокалинівської міської ради Самбірського району Львівської області знаходиться безхазяйне нерухоме майно гідротехнічна споруда № 1 за адресою: Львівська область, Самбірський район, Бабинська сільська рада, урочище «Під дібровою», а саме водоскид з/б блоки (азбесто - цементна труба d 0,4 м) 2,3 х 2,4 м, земляна гребля довжиною 110 м, шириною 2,5 м, висотою 4 м, яка знаходиться за межами населеного пункту с. Містковичі Самбірського району Львівської області (адміністративні межі Новокалинівської міської ради Самбірського району), яке має ознаки безхазяйності, зокрема, не перебуває у власності фізичних чи юридичних осіб.

Рішенням від 23.11.2016 року № 10 сесії Бабинської сільської ради Самбірського району Львівської області «Про взяття на облік безхазяйних гідротехнічних споруд» вирішено звернутися до державного реєстратора речових прав на нерухоме майно про взяття на облік безхазяйних гідротехнічних споруд, у тому числі взяти на облік зазначену безхазяйну гідротехнічну споруду № 1.

24.01.2018 року державним реєстратором Самбірської районної державної адміністрації прийнято рішення №39333668 про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна гідротехнічної споруди №1 за адресою: Львівська область, Самбірський район, Бабинська сільська рада, урочище «Під дібровою», та внесені відповідні відомості до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до оголошення в газеті «Голос Самбірщини» від 09.02.2018 року, Бабинська сільська рада Самбірського району Львівської області повідомила про взяття на облік даного безхазяйного нерухомого майна.

З моменту оголошення (повідомлення) 09.02.2018 року Бабинською сільською радою Самбірського району в газеті інформації про наявність на території сільської ради зазначеного безхазяйного нерухомого майна, суб`єкти господарювання та/або будь-які інші особи до Бабинської сільської ради з приводу належності їм вказаного нерухомого майна не зверталися, що підтверджується інформацією Новокалинівської міської ради Самбірського району від 01.10.2024 № 07-13/140/1.

Особи, які б претендували на вказану безхазяйну річ, своїх прав на неї, у встановлені законом терміни, не пред`явили та враховуючи те, що сплив один рік з дня взяття нерухомої речі на облік, вищевикладене дає підстави для передачі судом даної нерухомої речі у комунальну власність.

Дана заява як захід прокурорського реагування подана в інтересах Новокалинівської міської ради Самбірського району Львівської області, яка є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Бабинської сільської ради Самбірського району Львівської області й на території якої зараз знаходиться нерухоме майно водоскид з/б блоки (азбесто - цементна труба d 0,4 м) 2,3 х 2,4 м, земляна гребля довжиною 110 м, шириною 2,5 м, висотою 4 м, яка знаходиться за межами населеного пункту с. Містковичі Самбірського району Львівської області та має ознаки безхазяйності і не передане у власність територіальної громади.

Звертаючись до суду з даною заявою, Самбірська окружна прокуратура виходить з того, що відсутність в органу місцевого самоврядування права на управління і розпорядження нерухомим майном позбавляє територіальну громаду можливості ефективно використовувати дане майно для задоволення державних та суспільних потреб з метою наповнення місцевого бюджету.

Незважаючи на це, Новокалинівська міська рада (колишня Бабинська сільська рада) з моменту оголошення про наявність на її території безхазяйного нерухомого майна по теперішній час не здійснює покладені на неї повноваження та не вживає заходи, щодо передачі безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність в судовому порядку.

Керівник Самбірської окружної прокуратури ОСОБА_1 просить суд передати в комунальну власність Новокалинівської об`єднаної територіальної громади в особі Новокалинівської міської ради Самбірського району Львівської області безхазяйне нерухоме майно: гідротехнічну споруду №1 водоскид з/б блоки (азбесто - цементна труба d 0,4 м) 2,3 х 2,4 м, земляна гребля довжиною 110 м, шириною 2,5 м, висотою 4 м.

Ухвалою судді Самбірського міськрайонного суду Львівської області від 23 жовтня 2024 року відкрито провадження у справі; призначено справу до судового розгляду в порядку окремого провадження (а.с.35).

У судове засідання представник Самбірської окружної прокуратури (за довіреністю) Коваленко Т.М. не з`явилася, подала заяву з проханням розглянути справу за її відсутності, викладені у заяві вимоги підтримала у повному обсязі та просила вказану заяву задовольнити (а.с.41).

Представник заявника - Новокалинівської міської ради Самбірського району Львівської області, у встановлену дату й час до суду не з`явився, подав заяву з проханням розглянути справу за відсутності представника ради, викладені у заяві вимоги підтримав у повному обсязі та просив вказану заяву задовольнити (а.с.38-39).

Відповідно до ч. 2ст. 247 ЦПК України, у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цьогоКодексурозгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд, дослідивши матеріали цивільної справи, з`ясувавши всі обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, що мають значення для вирішення справи по суті, встановивши такі фактичні дані та відповідні їм правовідносини, приходить до наступного висновку.

Як встановлено судом, рішенням від 23.11.2016 року № 10 сесії Бабинської сільської ради Самбірського району Львівської області вирішено звернутися до державного реєстратора речових прав на нерухоме майно про взяття на облік безхазяйних гідротехнічних споруд, у тому числі, взяти на облік безхазяйну гідротехнічну споруду № 1 водоскид з/б блоки (азбесто - цементна труба d 0,4 м) 2,3 х 2,4 м, земляна гребля довжиною 110 м, шириною 2,5 м, висотою 4 м, яка знаходиться за межами населеного пункту с. Містковичі Самбірського району Львівської області, в урочищі «Під дібровою» (а.с.10-11).

24 січня 2018 року державним реєстратором Самбірської районної державної адміністрації прийнято рішення про взяття на облік вищевказаного безхазяйного нерухомого майна, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна (індексний номер витягу 111562769 від 24.01.2018, номер запису про взяття на облік 12096 (а.с.14).

Розміщенням оголошення в газеті «Голос Самбірщини» від 09.02.2018 року, Бабинська сільська рада Самбірського району Львівської області повідомила про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна - гідротехнічної споруди № 1 на ставку площею 0,325 га, водоскид з/б блоки (азбесто - цементна труба d 0,4 м) 2,3 х 2,4 м, земляна гребля довжиною 110 м, шириною 2,5 м, висотою 4 м (а.с. 12-13).

Згідно рішення І сесії Новокалинівської міської ради Самбірського району Львівської області від 19 листопада 2020 року №10 вирішено реорганізувати Бабинську сільську раду шляхом її приєднання до Новокалинівської міської ради Самбірського району Львівської області, яка є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Бабинської сільської ради Самбірського району Львівської області (а.с. 27-28).

На запит Самбірської окружної прокуратури, своїм листом від 03.10.2024 року № 07-13/1409/1 Новокалинівська міська рада Самбірського району Львівської області (як правонаступник Бабинської сільської ради) повідомила, що гідроспоруду № 1 на облік не приймала, передача у комунальну власність не здійснювалась, до суду із заявою про передачу вказаної нерухомої речі у власність територіальної громади не зверталась. Станом на жовтень 2024 року вказана гідроспоруда перебуває як безхазяйне нерухоме майно (а.с.26).

З листа-довідки №01/5-229 від 02.10.2024 року КП ЛОР «Самбірське міжміське Бюро технічної інвентаризації» встановлено, що станом на 01.01.2013 року, на об`єкт нерухомості - гідротехнічну споруду № НОМЕР_1 за адресою: Бабинська сільська рада Самбірського району Львівської області, право власності КП ЛОР «Самбірське МБТІ» зареєстроване не було (а.с.20).

На запит Самбірської окружної прокуратури надійшла інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (індексний номер 396708763 від 26.09.2024) щодо актуальної інформації про взяття на облік безхазяйного майна. Відповідно до вказаної інформації, гідротехнічна споруда № 1 за адресою: Львівська область, Самбірський район, Бабинська сільська рада, водоскид з/б блоки (азбесто - цементна труба d 0,4 м) 2,3 х 2,4 м, земляна гребля довжиною 110 м, шириною 2,5 м, висотою 4 м, взята та перебуває на обліку як безхазяйне майно (а.с.23).

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 19 Конституції України).

Відповідно дост. 142 Конституції Українитаст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»матеріальною і фінансовою основою місцевою самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах.

Згідно зіст. 6 Закону України «Про місцеве самоврядування»первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.

Відповідно до ст. 18-1 ЗУ "Про місцеве самоврядування", орган місцевого самоврядування може бути позивачем та відповідачем у судах загальної юрисдикції, зокрема, звертатися до суду, якщо це необхідно для реалізації його повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування.

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 131-1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з положеннями частини третьої статті 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Отже, виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави. Ключовим для застосування цієї конституційної норми є поняття «інтерес держави».

У рішенні Конституційного Суду України про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді від 08 квітня 1999 року № 3-рп/99 Конституційний Суд України, зазначив, що поняття «інтереси держави» є оціночним поняттям, тому прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, у чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (пункт 4 мотивувальної частини).

Відповідно до частин третьої та четвертої статті 56 ЦПК України, у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

У даному випадку прокурор, звертаючись до суду з позовом відповідно до вимог статті 23 Закону України «Про прокуратуру», статті 56 ЦПК України, обґрунтував наявність у нього підстав для представництва інтересів держави у суді, визначив, у чому полягає порушення інтересів держави, та визначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. Як зазначив прокурор, спірні правовідносини пов`язані зі сферою управління та розпорядження комунальним майном. У цих правовідносинах інтереси держави та заявника, який представляє відповідну територіальну громаду та здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, повністю збігаються.

Крім того, прокурор, обґрунтовуючи підстави для представництва в суді інтересів держави, зазначив, що впродовж тривалого часу Новокалинівською міською радою не вживались заходи щодо звернення до суду з приводу передачі у комунальну власність безхазяйного нерухомого майна, що є підставою для представництва прокурором цих інтересів у суді.

Згідно відповіді Новокалинівської міської ради Самбірського району Львівської області від 20.09.2024 року № 07-13/1289/1 зазначена гідроспоруда № 1 на облік не приймалася, передача у комунальну власність не здійснювалася, до суду із заявою про передачу вказаної нерухомої речі у власність територіальної громади рада не зверталася (а.с.17).

У постанові від 15 жовтня 2019 року у справі № 903/129/18 Велика Палата Верховного Суду сформулювала висновок про те, щосам факт не звернення до суду ради з позовом, який би відповідав вимогам процесуального законодавства та відповідно мав змогу захистити інтереси жителів територіальної громади, свідчить про те, що указаний орган місцевого самоврядування неналежно виконує свої повноваження, у зв`язку із чим у прокурора виникають обґрунтовані підстави для захисту інтересів значної кількості громадян - членів територіальної громади та звернення до суду з таким позовом, що відповідає нормам національного законодавства та практиці Європейського суду з прав людини.

Велика Палата Верховного Суду вже звертала увагу на те, що в судовому процесі, зокрема у цивільному, держава бере участь у справі як сторона через відповідний її орган, наділений повноваженнями у спірних правовідносинах (Постанова від 27 лютого 2019 року у справі № 761/3884/18). Тобто, під час розгляду справи у суді фактичною стороною у спорі є держава, навіть якщо позивач визначив стороною у справі певний орган.

Таким чином, суд вважає, що у даній справі прокурор обґрунтував наявність підстав для звернення до суду з цією заявою в інтересах держави, в особі Новокалинівської міської ради Самбірського району Львівської області, яка самоусунулася від виконання покладених на неї обов`язків щодо передачі у комунальну власність нерухомого безхазяйного майна.

В силу п. 7 ч. 1 ст. 293 ЦПК України, суд розглядає в порядку окремого провадження справи про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність.

Згідно ст. 329 ЦПК України заява про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність територіальної громади за умов, визначених Цивільним кодексом України, подається до суду за місцезнаходженням цієї речі органом, уповноваженим управляти майном відповідної територіальної громади.

За приписами ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування», місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Частиною 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органом місцевого самоврядування, які представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншим законами.

В силу частин 3, 5 статті 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Частиною 2ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»передбачено,що підставоюдля набуттяправа комунальноївласності єпередача майнатериторіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Відповідно до частини першої, другої статті 335 ЦК України безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.

Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.

Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.

Згідно ст. 333 ЦПК України суд, встановивши, що нерухома річ є безхазяйною та взята на облік органом, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, а також що сплив один рік з дня взяття на облік нерухомої речі, ухвалює рішення про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність відповідної територіальної громади.

Як встановлено судом, на території Новокалинівської міської ради Самбірського району Львівської області, за межами населеного пункту, знаходиться безхазяйне нерухоме майно - гідротехнічна споруда № 1: водоскид з/б блоки (азбесто - цементна труба d 0,4 м) 2,3 х 2,4 м, земляна гребля довжиною 110 м, шириною 2,5 м, висотою 4 м.

Про взяття на облік даного безхазяйного нерухомого майна Бабинською сільською радою Самбірського району Львівської області було зроблене відповідне оголошення в газеті «Голос Самбірщини» 09 лютого 2018 року.

З моменту оприлюднення вказаного оголошення, про наявність на території сільської ради безхазяйного нерухомого майна, ніхто не звертався до органу місцевого самоврядування про визнання права власності на зазначену в заяві гідротехнічну споруду. Отже, особи, які б претендували на вказану безхазяйну річ, своїх прав на неї, у встановлені законом терміни, не заявили, що дає підстави для передачі судом даної нерухомої речі у комунальну власність.

Рішенням І сесії Новокалинівської міської ради Самбірського району Львівської області від 19 листопада 2020 року № 10 реорганізовано Бабинську сільську раду шляхом її приєднання до Новокалинівської міської ради Самбірського району Львівської області, яка є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Бабинської сільської ради Самбірського району Львівської області.

З урахуванням наведеного, оскільки вказаними вище правовими нормами регламентовано особливий порядок набуття права власності на безхазяйну річ, який в даному випадку, на думку суду, був дотриманий, зокрема, мало місце оголошення про взяття на облік такої речі та дотримано річного строку після взяття на облік безхазяйної нерухомої речі для передачі цієї речі для реалізації новому власнику, а тому суд вважає за необхідне задовольнити заяву.

Відповідно до приписів ч. 7ст. 294 ЦПК Українисудові витрати, пов`язані з розглядом справи про передачу безхазяйного нерухомого майна у комунальну власність заявнику не відшкодовуються.

Керуючись ст. ст. 12, 13, 81, 258, 259, 263-265, 268, 333 ЦПК України суд -

У Х В А Л И В :

Заяву керівника Самбірської окружної прокуратури в інтересах держави, заінтересована особа: Новокалинівська міська рада Самбірського району Львівської області, про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність задовольнити.

Безхазяйне нерухоме майно гідротехнічну споруду № 1 за адресою: Львівська область, Самбірський район, Бабинська сільська рада, урочище «Під дібровою», а саме водоскид з/б блоки (азбесто - цементна труба d 0,4 м) 2,3 х 2,4 м, земляна гребля довжиною 110 м, шириною 2,5 м, висотою 4 м, яка знаходиться за межами населеного пункту с. Містковичі Самбірського району Львівської області (12096), передати у комунальну власність Новокалинівської об`єднаної територіальної громади, в особі Новокалинівської об`єднаної територіальної громади в особі Новокалинівської міської ради Самбірського району Львівської області.

Судові витрати у даній цивільній справі не відшкодовуються.

Рішення може бути оскаржено до Львівського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Прокурор: Самбірська окружна прокуратура Львівської області, юридична адреса: 81400, м. Самбір, вул. Филипчака, 4А, Львівська область.

Заінтересована особа: Новокалинівська міська рада Самбірського району Львівської області, код ЄДРПОУ: 25254925, адреса: м. Новий Калинів, пл. Авіації, 1а, Самбірський район, Львівська область, 81464.

Повний текст рішення виготовлений 25 листопада 2024 року.

Суддя

СудСамбірський міськрайонний суд Львівської області
Дата ухвалення рішення19.11.2024
Оприлюднено26.11.2024
Номер документу123248177
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність

Судовий реєстр по справі —452/3906/24

Рішення від 19.11.2024

Цивільне

Самбірський міськрайонний суд Львівської області

Бікезіна О. В.

Рішення від 19.11.2024

Цивільне

Самбірський міськрайонний суд Львівської області

Бікезіна О. В.

Ухвала від 23.10.2024

Цивільне

Самбірський міськрайонний суд Львівської області

Бікезіна О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні