Справа № 752/24468/24
Провадження № 2-о/752/813/24
РІШЕННЯ
Іменем України
19 листопада 2024 року Голосіївський районний суд міста Києва у складі:
головуючого судді - Слободянюк А.В.,
за участю секретаря - Крушельницької Д.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , поданою в її інтересах представником ОСОБА_2 , заінтересовані особи: ОСОБА_3 , Голосіївський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Києві Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції України (м. Київ) про встановлення факту народження, -
в с т а н о в и в:
Представник ОСОБА_2 звернулася в інтересах ОСОБА_1 до Голосіївського районного суду міста Києва з вказаною заявою, в якій просила встановити факт народження: дитини чоловічої статі - ОСОБА_4 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_1 у м. Саки Сакського району Автономної Республіки Крим, Україна, вказавши матір`ю громадянку України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , батьком - громадянина України ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ; дитини жіночої статі - ОСОБА_5 , яка народилася ІНФОРМАЦІЯ_4 у м. Саки Сакського району Автономної Республіки Крим, Україна, вказавши матір`ю громадянку України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , батьком - громадянина України ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3
В обґрунтування заяви представник вказала, що 08 жовтня 2011 року між заявницею ОСОБА_1 та заінтересованою особою ОСОБА_3 було зареєстровано шлюб та видане відповідне свідоцтво про шлюб серія НОМЕР_1 видане Відділом державної реєстрації актів про шлюб Євпаторійського міського управління юстиції АР Крим, після реєстрації шлюбу подружжя обрало спільне прізвище ОСОБА_6 . ІНФОРМАЦІЯ_1 у подружжя народилася дитина чоловічої статі - син ОСОБА_4 та ІНФОРМАЦІЯ_4 народилася дитина жіночої статі - донька ОСОБА_5 . Народження дітей відбулось на тимчасово окупованій території України в м. Саки Автономної Республіки Крим, що підтверджується копіями довідок про народження та свідоцтвами про народження дітей. За відсутності документа закладу охорони здоров`я або медичної консультаційної комісії, що підтверджує факт народження, підставою для проведення державної реєстрації актів цивільного стану є рішення суду про встановлення факту народження.
Таким чином, з огляду на те, що медичні документи видані не законними органами на теперішній час відсутня можливість для реєстрації факту народження ОСОБА_4 та ОСОБА_5 та відповідно, отримання свідоцтв про народження.
Заявник та її представник в судове засідання не з`явились. Представник просила розглянути справу без її участі та участі заявника. При цьому зазначила, що вимоги заяви підтримує у повному обсязі та просить її задовольнити.
Заінтересована особа ОСОБА_3 та представник Голосіївського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Києві в судове засідання не з`явилися з невідомих суду причин, про день та час розгляду справи повідомлено своєчасно та належним чином, про причини неявки суду не повідомили, заяви про розгляд справи за їх відсутності або про відкладення розгляду справи до суд не надходило.
У зв`язку з неявкою у судове засідання усіх учасників справи фіксування судового засідання звукозаписувальним технічним засобом не здійснюється відповідно до ч.2 ст.247 ЦПК України.
Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що дана заява підлягає задоволенню з наступних підстав.
Так, судом встановлено, що ІНФОРМАЦІЯ_1 у ОСОБА_1 народилася дитина - хлопчик, що підтверджується довідкою про народження №899 та свідоцтвом про народження. Зокрема, згідно свідоцтва про народження серії НОМЕР_2 від 29 жовтня 2015 року, виданого Сакським районним відділом запису актів громадянського стану Департаменту запису актів громадянського стану Міністерства юстиції республіки Крим, ІНФОРМАЦІЯ_1 народився ОСОБА_4 , батько - ОСОБА_3 , мати - ОСОБА_1 .
ІНФОРМАЦІЯ_4 у ОСОБА_1 народилася дитина - дівчинка, що підтверджується довідкою про народження № НОМЕР_3 та свідоцтвом про народження. Зокрема, згідно свідоцтва про народження серії НОМЕР_4 від 22 грудня 2021 року, виданого 99100028 Сакським районним відділом запису актів громадянського стану Департаменту записів актів громадянського стану Міністерства юстиції республіки Крим, ІНФОРМАЦІЯ_4 народилася ОСОБА_5 , батько - ОСОБА_3 , мати - ОСОБА_1 .
Заявник ОСОБА_1 на час народження дітей перебувала з ОСОБА_3 в зареєстрованому шлюбі, укладеному 08 жовтня 2011 року Відділом державної реєстрації актів про шлюб Євпаторійського міського управління юстиції Автономної Республіки Крим, свідоцтво про шлюб серії НОМЕР_1 .
Відповідно до паспорта громадянина України серії НОМЕР_5 , виданого Алуштинським МВ ГУ МВС України в АР Крим 29 листопада 2011 року та паспорта громадянина України серії НОМЕР_6 , виданого Сакським МРВ ГУ МВС України у АР Крим 16 липня 2004 року ОСОБА_1 та ОСОБА_3 є громадянами України.
Судом встановлено, що свідоцтво про народження серії НОМЕР_2 від 29 жовтня 2015 року, видане Сакським районним відділом запису актів громадянського стану Департаменту запису актів громадянського стану Міністерства юстиції республіки Крим та свідоцтво про народження серії НОМЕР_4 від 22 грудня 2021 року, видане 99100028 Сакським районним відділом запису актів громадянського стану Департаменту записів актів громадянського стану Міністерства юстиції республіки Крим а саме органами, які створені та діють у порядку не передбаченому законом, є недійсними і не створюють правових наслідків. Так само і довідки про народження, видані органами на території м. Саки АР Крим не засвідчують у встановленому порядку факту народження дітей, що створює перешкоди та робить неможливим державну реєстрацію народження дітей та реалізувати інші права та обов`язки, пов`язані із народженням дітей.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Положення про інформаційну систему формування переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) від 07 травня 2022 №562, абзац четвертий підпункту 1 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 16 квітня 2022 №457 викладено в такій редакції: «Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), формується в електронній формі відповідно до Положення про інформаційну систему формування переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07 травня 2022 року №562, а у разі відсутності технічної можливості формування такого переліку в електронній формі- затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.»
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією затверджено наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004.
Станом на час розгляду цієї справи вся територія Автономної Республіки Крим знаходиться в районі проведення воєнних (бойових) дій та/або перебуває в тимчасовій окупації російською федерацією, у зв`язку з чим відповідно до Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією».
Отже, станом на час розгляду цієї справи м. Саки Автономної Республіки Крим перебуває в тимчасовій окупації, та на його території органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження.
Враховуючи викладене, до даних правовідносин підлягають застосуванню положення ст. 317 ЦПК України та Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України».
Тимчасово окупована територія України є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України. Правовий режим тимчасово окупованої території передбачає особливий порядок забезпечення прав і свобод громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території (ст. ст. 1; 4 ч.2 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»).
Згідно п.п.1,2,3 ст. 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» державні органи та органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до Конституції та законів України, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території діють лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків. Відповідно до ч. 3 ст. 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими ч. 2 цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків, крім документів, що підтверджують факт народження, смерті, реєстрації (розірвання) шлюбу особи на тимчасово окупованій території, які додаються до заяви про державну реєстрацію відповідного акту цивільного стану.
Таким чином, виданий органами на території м. Саки АР Крим, медичний документ та свідоцтво про народження, не засвідчують у встановленому порядку факту народження дитини, що створює перешкоди та робить неможливим державну реєстрацію народження дитини та реалізувати інші права та обов`язки, пов`язані із народженням дитини.
Згідно зі ст.18 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» громадянам України гарантується дотримання у повному обсязі їхніх прав і свобод, передбачених Конституцією України, у тому числі соціальних, трудових, виборчих прав та права на освіту, після залишення ними тимчасово окупованої території.
Пунктом 2 розділу ІІІ Правил державної реєстрації актів цивільного стану, затверджених наказом Міністерства юстиції України № 52/5 від 18 жовтня 2000 року, передбачено, що підставами для проведення державної реєстрації народження дитини є: а) медичне свідоцтво про народження (форма № 103/о), форма якого затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.08.2006 № 545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.10.2006 за № 1150/13024 (далі - медичне свідоцтво про народження), що видається закладами охорони здоров`я незалежно від підпорядкування та форми власності, де приймаються пологи. У разі народження дитини поза закладом охорони здоров`я державна реєстрація народження проводиться на підставі медичного свідоцтва про народження або медичної довідки про перебування дитини під наглядом лікувального закладу (форма № 103-1/о), форма якої затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08 серпня 2006 року № 545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2006 року за № 1150/13024 (із змінами) (далі - медична довідка про перебування дитини під наглядом лікувального закладу), та висновку про підтвердження факту народження дитини поза закладом охорони здоров`я за формою, встановленою у додатку 3 до Порядку підтвердження факту народження дитини поза закладом охорони здоров`я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 січня 2013 року № 9; б) медичне свідоцтво про народження, медична довідка про перебування дитини під наглядом лікувального закладу. Ці документи подаються для державної реєстрації народження дитини, яка досягла одного року і більше. При відсутності підстав для державної реєстрації народження, визначених у цьому пункті, державна реєстрація народження проводиться на підставі рішення суду про встановлення факту народження даною жінкою.
Відповідно до ст. 7 ч. 1 Закону України «Про громадянство України» особа, батьки або один з батьків якої на момент її народження були громадянами України, є громадянином України.
Відповідно до п. 1 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 31.03.1995 р. № 5 «Про судову практику про справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення» в порядку окремого провадження розглядаються справи про встановлення фактів, якщо згідно з законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян.
Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 315 ЦПК України, суд розглядає справи про встановлення факту: народження особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту народження.
Відповідно до ст. 317 ЦПК України, заява про встановлення факту народження особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана батьками, родичами, їхніми представниками або іншими законними представниками дитини до будь-якого суду за межами такої території України незалежно від місця проживання заявника. У рішенні про встановлення факту народження особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, зокрема, мають бути зазначені встановлені судом дані про дату і місце народження особи, про її батьків.
Відповідно до статті 145 Сімейного кодексу України прізвище дитини визначається за прізвищем батьків. Якщо мати, батько мають різні прізвища, прізвище дитини визначається за їхньою згодою. Відповідно до статті 146 Сімейного кодексу України ім`я дитини визначається за згодою батьків. Відповідно до статті 147 Сімейного кодексу України по батькові дитини визначається за іменем батька.
На теперішній час ОСОБА_1 та ОСОБА_3 , як батьки визначили імена своїх народжених дітей як ОСОБА_4 та ОСОБА_5 .
Таким чином, з огляду на те, що документи видані незаконними органами, на даний час відсутня можливість для реєстрації факту народження ОСОБА_4 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_1 у м. Саки АР Крим, та ОСОБА_5 , яка народилася ІНФОРМАЦІЯ_4 у м. Саки АР Крим, та відповідно, отримання свідоцтв про народження.
Враховуючи те, що заявник не має можливості надати документи, необхідні для проведення державної реєстрації народження дітей, суд приходить до висновку про законність та обґрунтованість вимог заяви щодо встановлення факту народження дітей.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 10, 263-265, 315, 317, 319, 354 ЦПК України, Правилами державної реєстрації актів громадянського стану в Україні, затвердженими наказом Міністерства юстиції України 18 жовтня 2000 року № 52/5, ст. 13 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», п. 1 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 31.03.1995 р. №5 «Про судову практику про справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення», суд, -
у х в а л и в:
Заяву ОСОБА_1 , поданою в її інтересах представником ОСОБА_2 , заінтересовані особи: ОСОБА_3 , Голосіївський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Києві Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції України (м. Київ) про встановлення факту народження- задовольнити.
Встановити факт народження у батьків: громадянина України ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , уродженця с. Червоне Сакського району Автономної Республіки Крим, Україна (батько), громадянки України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , уродженки с. Красногвардійське Совєтського району Автономної Республіки Крим, Україна, (мати) дитини чоловічої статі - ОСОБА_4 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_1 у м. Саки Сакського району Автономної Республіки Крим, Україна.
Встановити факт народження у батьків: громадянина України ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , уродженця с. Червоне Сакського району Автономної Республіки Крим, Україна (батько), громадянки України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , уродженки с. Красногвардійське Совєтського району Автономної Республіки Крим, Україна, (мати) дитини жіночої статі - ОСОБА_5 , яка народилася ІНФОРМАЦІЯ_4 у м. Саки Сакського району Автономної Республіки Крим, Україна.
Рішення підлягає негайному виконанню.
На рішення суду може бути подана апеляційна скарга протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Київського апеляційного суду.
Оскарження не зупиняє його виконання.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя А.В. Слободянюк
Суд | Голосіївський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2024 |
Оприлюднено | 27.11.2024 |
Номер документу | 123264883 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України |
Цивільне
Голосіївський районний суд міста Києва
Слободянюк А. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні