ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"13" листопада 2024 р. Cправа № 902/783/24
Господарський суд Вінницької області у складі судді Матвійчука В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" (вул. Стрийська, буд. 86В, кв. 1, м. Львів, 79026)
до: Відділу освіти, культури, молоді та спорту Самгородоцької сільської ради (вул. Миру, 46, с. Самгородок, Хмільницький район, Вінницька область, 22163)
про визнання додаткової угоди до договору постачання електричної енергії укладеною
за участю секретаря судового засідання Розгон Н.В.,
представників сторін:
позивача Іванов А.В. згідно ордеру (в режимі відеоконференції);
відповідача не з`явився.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
На розгляд Господарського суду Вінницької області надійшла позовна заява №12/07-19 від 12.07.2024 (вх. № 809/24 від 22.07.2024) Товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" з вимогами до Відділу освіти, культури, молоді та спорту Самгородоцької сільської ради про визнання укладеної додаткової угоди до Договору постачання електричної енергії № 62 від 25.04.2024, в редакції прохальної частини позовної заяви.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.07.2024 справу розподілено судді Матвійчуку В.В.
Суд, ухвалою від 29.07.2024 за вказаним позовом відкрив провадження у справі №902/783/24 за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання на 05.09.2024.
13.08.2024 через підсистему ЄСІТС "Електронний суд" від відповідача надійшов відзив на позовну заяву № б/н від 13.08.2024 (вх. № 01-34/8094/24 від 13.08.2024). Означений відзив на позовну заяву надійшов засобами поштового зв`язку 16.08.2024.
16.08.2024 через підсистему ЄСІТС "Електронний суд" від представника позивача надійшла відповідь на відзив № б/н від 16.08.2024 (вх. № 01-34/8094/24 від 16.08.2024).
За результатами слухання справи 05.09.2024, судом, з урахуванням усного клопотання представника позивача, відкладено підготовче засідання на 26.09.2024, про що постановлено відповідну ухвалу у протокольній формі.
20.09.2024 через підсистему ЄСІТС "Електронний суд" від представника позивача надійшли додаткові пояснення № б/н від 20.09.2024 (вх. № 01-34/9310/24 від 20.09.2024) щодо відсоткового збільшення ціни за 1 кВт*год електричної енергії.
Виконавши завдання підготовчого провадження, судом закрито дану стадію господарського процесу та призначено справу до розгляду по суті на 22.10.2024, про що 26.09.2024 постановлено протокольну ухвалу.
Суд, ухвалою від 22.10.2024 відклав судове засідання з розгляду справи по суті на 12.11.2024.
На визначену судом дату представник позивача з`явився в режимі відеоконференції.
Відповідач правом участі в засіданні суду не скористався. При цьому суд зважає на заяву № 01/19-653 від 27.08.2024 про розгляд справи за відсутності представника Відділу освіти, культури, молоді та спорту Самгородоцької сільської ради, за наявними матеріалами справи.
Враховуючи положення ст.ст. 13, 74 ГПК України якими в господарському судочинстві реалізовано конституційний принцип змагальності судового процесу, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та заперечень та здійснені всі необхідні дії для забезпечення сторонами реалізації своїх процесуальних прав, а тому вважає за можливе розглядати справу за наявними в ній матеріалами і документами без явки в судове засідання представників сторін.
З урахуванням неявки представника відповідача, суд зважає на положення ч. 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України якою передбачено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
При розгляді справи 12.11.2024 судом заслухано вступне слово представника позивача та проведено стадію безпосереднього дослідження доказів.
В судовому засіданні 12.11.2024 суд повідомив про завершення розгляду справи по суті та вийшов до нарадчої кімнати для постановлення вступної і резолютивної частини судового рішення.
Після виходу з нарадчої кімнати 13.11.2024 в судове засідання представники сторін не з`явилися, у зв`язку з чим вступна та резолютивна частина рішення долучена до матеріалів справи без її проголошення.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд,
ВСТАНОВИВ:
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач вказує на порушенням відповідачем пп. 8 п. 5.5 Договору постачання електричної енергії № 62 від 25.04.2024 в частині відмови від укладення додаткової угоди у зв`язку із коливанням ціни на товар на ринку.
Так, позивач стверджує, що 28.05.2024, в межах Договору постачання електричної енергії № 62 від 25.04.2024, між сторонами було укладено додаткову угоду № 1 до Договору у зв`язку із збільшенням ціни електричної енергії на ринку.
У зв`язку з не прогнозованістю ціни і стрімким її ростом, з червня 2024 сторони вели листування щодо укладання наступної додаткової угоди до Договору.
Відповідно до п. 5.23 Договору, 20.05.2024 на офіційному сайті позивача розміщено лист № 2005/1 від 20.05.2024 про зміну з 10.06.2024 ціни електричної енергії.
24.05.2024 на адресу відповідача позивачем було направлено лист-повідомлення про зміну ціни, що у відповідності до умов Договору та вимог ПРРЕЕ вважається належним повідомленням відповідача про зміну з 10.06.2024 ціни електричної енергії на ринку.
Крім того, 06.06.2024 на електронну пошту відповідача було надіслано лист № 06-09 від 06.06.2024 з проектом додаткової угода та довідкою Харківської торгово-промислової палати, оригінали відправлені поштою на наступний день.
Однак, на думку позивача, відповідач необґрунтовано ухиляється від підписання додаткової угоди.
Відповідач заперечив проти позову. Суть заперечень зводиться до того, що при ініціюванні зміни ціни, надані позивачем документи не відповідали вимогам Договору та законодавства, позаяк, постачальник зобов`язаний не лише довести підвищення ціни на певний товар на певному ринку, але й обґрунтувати, чому таке підвищення цін на ринку зумовлює неможливість виконання договору по запропонованій постачальником ціні, навести причини, через які виконання укладеного договору стало для нього вочевидь невигідним.
Як зауважує відповідач, позивачем не надано інформації, що такі зміни є обов`язковими згідно законодавства, окрім того позивачем застосовано право розірвання договору у зв`язку з недосягненням згоди щодо істотних умов, та у випадку визнання угоди укладеною, розірвання договору та припинення електропостачання буде суперечити вимогам законодавства у сфері постачання електричної енергії.
Окрім того, у тексті додаткової угоди, що вказана позивачем у позові не визначено дати угоди та з якого моменту діють умови такої угоди, водночас дію договору вже припинено та розрахункові періоди за постачання електричної енергії завершені.
Позивач заперечує доводи відповідача. При цьому вказує на те, що відповідача, у відповідності до умов Договору та вимог ПРРЕЕ, було належним чином повідомлено про зміну ціни за електричну енергію з 10.06.2024.
З приводу підвищення ціни на електричну енергію, позивач зазначає, що пп. 8 п. 5.5 Договору передбачена зміна істотних умов Договору у зв`язку із зміною біржових котирувань та відповідно така зміна здійснюється на вимогу однієї із сторін. Крім того підвищення ціни на електричну енергію є непрогнозованим (його неможливо передбачити і закласти в ціну товару на момент подання постачальником тендерної пропозиції), а тому постачання електричної енергії по ціні визначеній умовами Договору без укладення додаткових угод є збитковим для позивача.
Із наявних у справі та досліджених судом доказів слідує, що 25.04.2024 між Товариством з обмеженою відповідальністю "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" (позивач, за Договором Постачальник) та Відділом освіти, культури, молоді та спорту Самгородоцької сільської ради (відповідач, за Договором Замовник або Споживач) укладено Договір № 62 постачання електричної енергії.
Згідно п. 2.1 Договору Постачальник продає електричну енергію Споживачу для забезпечення потреб електроустановок Споживача, а Споживач оплачує Постачальнику вартість використаної (купованої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього Договору.
Обов`язковою умовою для постачання електричної енергії Споживачу є наявність у нього укладеного в установленому порядку з оператором системи розподілу договору про надання послуг з розподілу, на підставі якого Споживач набуває право отримувати послугу з розподілу електричної енергії (п. 2.2 Договору).
У пункті 2.3 Договору сторони визначили найменування товару: код ДК 021:2015 09310000-5 Електрична енергія (Електрична енергія). Очікуваний обсяг постачання електричної енергії на період з "01" травня 2024 р. по 31.12.2024 р. і становить 200617 кВт*год та відповідає очікуваному обсягу закупівлі послуг з розподілу (передачі) електричної енергії у оператора системи.
Відповідно до п. 3.1 Договору початком постачання електричної енергії Споживачу є дата, зазначена в заяві-приєднанні, якає додатком 1 до цього Договору.
За умовами п. 3.3 Договору постачальник за цим Договором не має права вимагати від Споживача будь-якої іншої плати за електричну енергію, що не визначена у комерційній пропозиції, яка є додатком 2 до цього Договору.
Постачальник зобов`язується поставити Споживачу електричну енергію в строк до 31.12.2024 р. (п. 3.4 Договору).
Згідно п. 3.5 Договору місце постачання електричної енергії: 22163, Україна, Вінницька область, с. Самгородок, межа балансової належності електроустановок замовника.
Пунктом 4.2. Договору передбачено, що Постачальник зобов`язується забезпечити комерційну якість послуг, які надаються Споживачу за цим Договором, що передбачає вчасне та повне інформування Споживача про умови постачання електричної енергії, ціни на електричну енергію та вартість послуг, що надаються, надання роз`яснень положень актів чинного законодавства, якими регулюються відносини Сторін, ведення точних та прозорих розрахунків із Споживачем, а також можливість вирішення спірних питань шляхом досудового врегулювання.
У пункті 5.1 Договору сторони визначили, що Споживач розраховується з Постачальником за електричну енергію за ціною, що визначається відповідно до механізму визначення ціни електричної енергії, згідно з обраною Споживачем комерційною пропозицією, яка є додатком 2 до цього Договору.
Ціна 1 кВт*год електричної енергії, з урахуванням тарифу на послуги з передачі електричної енергії, становить 4,20 грн з урахуванням ПДВ, у тому числі: ціна електричної енергії 2,97143 грн; тариф на послуги з передачі електричної енергії 0,52857 грн; податок на додану вартість у розмірі 20 % до ціни електричної енергії 0,70 грн.
Відповідно до п. 5.2 Договору загальна вартість всього обсягу поставки електричної енергії складає: 842 591,40 грн з ПДВ, у тому числі ПДВ 140 431,90 грн.
Спосіб визначення ціни електричної енергії зазначається в комерційній пропозиції Постачальника (додаток 2 до Договору) (п. 5.3. Договору).
У п. 5.4 Договору сторони погодили, що ціна (сума) цього Договору розрахована згідно очікуваної вартості предмета закупівлі, відповідає остаточній пропозиції Учасника. При цьому, фінансування закупівлі здійснюється в межах реально затверджених видатків Замовника на дану потребу. На дату укладання Договору платіжні (бюджетні) зобов`язання виникають щодо оплати частини предмета закупівлі в межах доведеної суми (у межах кошторисних призначень), які складають: 842 591,40 грн з ПДВ. Оплата залишку предмета закупівлі відбувається виключно за наявності коштів згідно з постійним кошторисом (планом використання бюджетних коштів) при наявності відповідного бюджетного призначення (бюджетних асигнувань), з урахуванням листа інформаційного характеру Мінекономрозвитку України "Щодо планування закупівель" № 3304-04/54160-06 від 03.09.2020 року. Подальше виникнення зобов`язань буде збільшуватися відповідно до кошторисних призначень та може регламентуватися шляхом укладення додаткової угоди, але в будь-якому разі не може перевищувати загальної суми Договору.
Відповідно до п. 5.5 Договору порядок зміни визначається у додатку 2 (Комерційна пропозиція) договору. Істотні умови цього Договору не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, у зв`язку із зміною біржових котирувань здійснюється на вимогу однієї із Сторін без або зі збільшенням суми договору в залежності від фінансової можливості споживача на таких умовах: Підставою для зміни умов цього Договору є біржові котирування. При цьому, Сторони Договору визначали, що під зміною біржових котирувань вони розуміють факт зміни цінових індексів на РДН в ОЕС України за даними ДП "Оператор ринку" (https://www.oree.com.ua) або місячних індексів РДД Базове навантаження у торговій зоні ОЕС України згідно з даними, що містяться на офіційному сайті ТОВ "Українська енергетична біржа", а належним обґрунтуванням і документальним підтвердженням та/або доказом зміни біржових котирувань є цінова довідка/експертний висновок та ін., Торгово-промислової палати, що порівнює розрахункові періоди на момент укладення договору або місяць останньої зміни ціни Договору та останній повний розрахунковий період, що передує ініціюванню внесення змін і здійснюється шляхом зміни ціни за одиницю товару, яка передбачена Договором. Нова (змінена) ціна за одиницю товару, обчислюється за формулою.
Керуючись принципом максимальної економії та ефективності здійснення закупівлі, Сторони у порядку, передбаченому умовами даного Договору, здійснюють узгоджену зміну ціни в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів), та у випадку зменшення середньозваженої ціни електричної енергії на ринку "на добу наперед", якщо така зміна впливає на зміну ціни на електричну енергію, що передбачена цим Договором.
У випадку досягнення згоди щодо зміни ціни на електричну енергію згідно умов цього пункту Сторони керуються п. п. 7 п. 19 Особливостей, відповідно за умови внесення таких змін сума цього Договору може як збільшуватись так і зменшуватись.
У пункті 5.6 Договору Сторони домовились, що ціна електричної енергії, розрахована відповідно до пункту 5.1 цього розділу, є обов`язковою для Сторін. Визначена на її основі вартість електричної енергії буде застосовуватись Сторонами при складанні актів приймання передачі електричної енергії, рахунків та розрахунках за товар згідно з умовами Договору.
Якщо протягом строку дії цього Договору на підставі рішень суб`єктів владних повноважень буде змінено порядок державного регулювання ціни на предмет закупівлі, збільшено тарифи на послуги, або затверджено нові тарифи, внаслідок чого виконання зобов`язань на умовах встановлених цим Договором, неминуче призведе до збитків Постачальника внаслідок заниження ціни предмета закупівлі по відношенню до економічно обґрунтованої ціни, Сторони можуть переглянути умови цього Договору щодо ціни непоставленого предмета закупівлі з метою приведення її до економічно обґрунтованого рівня (п. 5.7 Договору).
Згідно з п. 5.8 Договору у випадку наявності підстав для зміни умов цього Договору, Постачальник має право письмово звернутися до Споживача з відповідною пропозицією про зміну умов цього Договору.
Відповідно до п. 5.11 Договору загальна сума вартості Договору складається з місячних сум вартості договірних обсягів постачання електричної енергії Споживачу.
За умовами п. 5.23 Договору Сторони домовились, що датою, коли Сторони дізнались про зміну ціни на ринку, є дата формування повідомлення (на виконання вимог п.п. 3.1.1., 9.2.2. Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 р. № 312 щодо можливості зміни тарифів (цін)), або отримання Споживачем ініціативного листа про перегляд відповідної Договірної ціни, а не дата укладання додаткової угоди, чи публікації її в системі закупівель Prozorro. Факт зміни ціни на електричну енергію оформлюється відповідною додатковою угодою. Сторони мають право в такій додатковій угоді встановити, що змінена ціна починає діяти як з дати укладання додаткової угоди, дати отримання Споживачем ініціативного листа, так і з іншого періоду у разі обґрунтованих обставин. У випадку непогодження Сторони, до якої надіслано відповідний ініціативний лист з експертними висновками про обґрунтованість перегляду ціни, така Сторона надає свої заперечення у письмовій формі також з документальним підтвердженням у вигляді експертних висновків, які математично спростовують обставини коливання та зміни ціни, на які посилається ініціативна Сторона. В такому випадку Сторони мають право розірвати Договір за взаємною згодою укладанням відповідної додаткової угоди.
Відповідно до п. 6.1 Договору Споживач має право, зокрема:
- обирати спосіб визначення ціни за постачання електричної енергії на умовах зазначених у комерційній пропозиції, обраній Споживачем (пп. 1 п. 6.1 Договору);
- отримувати електричну енергію на умовах, зазначених у цьому Договорі (пп. 2 п. 6.1 Договору);
- безоплатно отримувати всю інформацію стосовно його прав та обов`язків, інформацію про ціну, порядок оплати спожитої електричної енергії, а також іншу інформацію, що має надаватись Постачальником відповідно до чинного законодавства та/або цього Договору (пп. 4 п. 6.1 Договору).
За змістом п. 7.1 Договору сторонами визначені права Постачальника, зокрема, відповідно до підпункту 9 Постачальник має право змінити ціну на електричну енергію, у тому числі внаслідок зміни регульованих складових ціни (тарифу на послуги з передачі електричної енергії) та/або змін у нормативно-правових актах щодо формування цієї ціни.
Відповідно до п. 7.2 Договору Постачальник має обов`язки, зокрема:
- надавати Споживачу інформацію про його права та обов`язки, ціни на електричну енергію, порядок оплати за спожиту електричну енергію, порядок зміни діючого Постачальника та іншу інформацію, що вимагається цим Договором та чинним законодавством, а також інформацію про ефективне споживання електричної енергії. Така інформація оприлюднюється на офіційному веб-сайті Постачальника і безкоштовно надається Споживачу на його запит (пп. 4 п. 7.2 Договору);
- публікувати на офіційному веб-сайті (і в засобах масової інформації в передбачених законодавством випадках) детальну інформацію про зміну ціни електричної енергії за 20 днів до введення її у дію (пп. 5 п. 7.2 Договору);
- протягом 3 (трьох) днів від дати, коли Постачальнику стало відомо про нездатність продовжувати постачання електричної енергії Споживачу, він зобов`язується проінформувати Споживача про його право: вибрати іншого електропостачальника та про наслідки невиконання цього; перейти до електропостачальника, на якого в установленому порядку покладені спеціальні обов`язки (постачальник "останньої надії"); на відшкодування збитків, завданих у зв`язку з неможливістю подальшого виконання Постачальником своїх зобов`язань за цим Договором (пп. 14 п. 7.2 Договору).
Договір набуває чинності з дати його підписання і діє в частині постачання електричної енергії з 01.05.2024 р. до 31.12.2024 р. (включно), а в частині розрахунків - до повного виконання Сторонами своїх обов`язків за цим Договором.
Початок постачання електричної енергії зазначається в заяві-приєднання, яка є додатком № 1 до Договору та має бути підтверджений Оператором системи розподілу у строки, передбачені ПРРЕЕ (п. 14.1 Договору).
У пункті 14.2 Договору сторони передбачили, що Постачальник має повідомити про зміну будь-яких умов Договору Споживача не пізніше, ніж за 20 днів до їх застосування з урахуванням інформації про право Споживача розірвати Договір. Постачальник зобов`язаний повідомити Споживача в порядку, встановленому законом, про будь-яке збільшення ціни і про право припинити дію договору без сплати будь-яких штрафних санкцій чи іншої фінансової компенсації Постачальнику, якщо Споживач не приймає нові умови. Належне повідомлення постачальника про намір змінити умови Договору про постачання електричної енергії Споживачу це інформація, що викладена в офіційному документальному зверненні (листі) до Споживача та/або інформація розміщена на офіційному веб-сайті Постачальника та/або інформація, яка отримана Споживачем від Постачальника засобами електронного зв`язку на контакти Споживача (повідомлення через e-mail; SMS-повідомлення через операторів стільникового зв`язку, телефонні повідомлення уповноважених представників Споживача).
Згідно з п. 14.5 Договору можливість зміни ціни застосовується Сторонами протягом усієї дії Договору. Сторони мають право актуалізувати ринкову вартість товару шляхом укладання відповідної додаткової угоди.
Факт зміни ціни на електричну енергію оформлюється відповідною додатковою угодою. Сторони мають право в такій додатковій угоді встановити, що змінена ціна починає діяти як з дати укладання додаткової угоди, дати отримання Споживачем ініціативного листа, так і з іншого періоду у разі обґрунтованих обставин (п. 14.6 Договору).
За умовами п. 14.7 Договору у випадку непогодження Сторони, до якої надіслано відповідний ініціативний лист з експертними висновками про обґрунтованість перегляду ціни, така Сторона надає свої заперечення у письмовій формі також з документальним підтвердженням у вигляді експертних висновків, які математично спростовують обставини коливання та зміни ціни, на які посилається ініціативна Сторона.
Всі зміни до цього Договору оформлюються письмовими додатковими угодами, що стають невід`ємною частиною Договору і мають переважаючу силу над положеннями Договору (п. 14.9 Договору).
Відповідно до п. 14.11 Договору сторони враховуючи територіальну віддаленість місцезнаходження Постачальника та Споживача, дійшли згоди, що документи, пов`язані з укладанням та виконанням цього Договору (договір, додаткові угоди до нього, листи, інша інформація), передані через зафіксовані у Договорі засоби електронного зв`язку (електронна пошта, факс, факсимільні копїї/сканкопії) та/або передані по факсу мають юридичну силу для Сторін до обміну оригіналами цих документів. Відтак, Сторони домовились, що юридичну силу такі документи набувають з моменту направлення їх Стороні, однак фінансові зобов`язання виникають з дати їх підписання.
Згідно з п. 14.12 Договору цей Договір, заявки, специфікації, рахунки, первинні бухгалтерські документи, додатки, додаткові угоди та інші документи за Договором можуть складатися в електронній формі та підписуватися Сторонами електронними-цифровими підписами (ЕЦП) або кваліфікованими електронними підписами (КЕП) в будь-якому з таких сервісів, які є у використанні сторін: M.E.Doc та інші (за домовленістю сторін). Електронні документи вважаються одержаними адресатом з моменту надсилання, якщо відправник не отримає автоматичне повідомлення про те, що електронний документ не надіслано.
25.04.2024 Споживачем Відділом освіти, культури, молоді та спорту Самгородоцької сільської ради підписано заяву-приєднання до договору про постачання електричної енергії споживачу (Додаток № 1 до Договору).
Додатком № 1 до Договору сторони погодили адреси об`єктів споживання та присвоїли їм ЕІС-код точки комерційного обліку.
В комерційній пропозиції, яка є Додатком № 2 до Договору, сторони погодили, зокрема, ціну (тариф) електричної енергії, спосіб оплати, термін (строк) виставлення рахунку, порядок зміни ціни тощо.
Товариство з обмеженою відповідальністю "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" листом №06/05-23 від 06.05.2024 звернулось до Відділу освіти, культури, молоді та спорту Самгородоцької сільської ради, яким повідомило про зміну ціни електричної енергії по Договору у бік збільшення до рівня 5,0520 грн з ПДВ за 1 кВт*год, у зв`язку з коливанням у березні-травні 2024 року ціни електричної енергії на ринку.
На підтвердження коливання ціни до листа № 06/05-23 від 06.05.2024 додано інформаційно-цінову довідку Хмельницької торгово-промислової палати № 22-05/396 від 01.05.2024, у якій зазначено, що середньозважена ціна електроенергії на РДН в ОЕС України за грн/кВт*год за березень 2024 року становила 2 409,0 грн; за травень 2024 року 3 304,8 грн; відсоток коливання + 37,2 %.
Листом № 01/19-307 від 08.05.2024 Відділ освіти, культури, молоді та спорту Самгородоцької сільської ради відмовився від укладення запропонованої Додаткової угоди на викладених у ній умовах.
08.05.2024 Товариством з обмеженою відповідальністю "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" надіслано Відділу освіти, культури, молоді та спорту Самгородоцької сільської ради лист, в якому зазначено, що для визначення нової ціни надається цінова довідка Хмельницької торгово-промислової палати № 22-05/396 від 01.05.2024. У даній довідці зазначено і взято до розрахунку нові (змінені) ціни показника біржових котирувань на день повідомлення про намір укласти договір (25.04.2024) та на день пропозиції зміни ціни (09.05.2024). Середньозважена ціна на ринку РДН на 25.04.2024 склала 3,25617 грн за кВт*год, а на 09.05.2024 середньозважена ціна на ринку РДН складає 4,00518 грн за кВт*год (відповідно до цінової довідки). Так позивач вимагав перегляду ціни з 29.05.2024 до рівня 5,052 грн з ПДВ.
Листом № 2005/1 від 20.05.2024 Товариство з обмеженою відповідальністю "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" повідомило Відділ освіти, культури, молоді та спорту Самгородоцької сільської ради про можливе збільшення ціни на електричну енергію до 40%, починаючи з 10.06.2024.
У відповідь, Відділ освіти, культури, молоді та спорту Самгородоцької сільської ради листом № 01/19-341 від 24.05.2024 повідомив Постачальника, що з метою дотримання вимог законодавства та безперешкодною реєстрацією бюджетних зобов`язань Замовника, останній не може погодитися на зміну істотних умов Договору посеред розрахункового періоду, а тому запропонував підняття ціни за одиницю товару з 01.06.2024. Разом з цим відповідач погодився на запропоновану позивачем ціну 5,0520 грн за 1 кВт*год, яка знаходиться у межах наявного коливання відносно поточної ціни за Договором.
28.05.2024 Відділ освіти, культури, молоді та спорту Самгородоцької сільської ради та Товариство з обмеженою відповідальністю "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" уклали додаткову угоду № 1 до Договору, за умовами якої, у зв`язку з коливанням ціни на електричну енергію на ринку енергоносіїв сторони дійшли згоди внести зміни у п. 5.1 Договору і викласти його в новій редакції, шляхом збільшення, а саме: ціна електричної енергії 3,68143 грн; тариф на послуги з передачі електричної енергії 0,52857 грн; податок на додану вартість у розмірі 20 % до ціни електричної енергії 0,842 грн. Разом з цим внесено зміни у п. 1 Комерційної пропозиції (Додаток № 2) виклавши його в новій редакції, шляхом збільшення ціни на електричну енергію з 4,20 грн за 1 кВт*год до 5,0520 грн за 1 кВт*год.
Листом № 06-09 від 06.06.2024 Товариство з обмеженою відповідальністю "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" звернулось до Відділу освіти, культури, молоді та спорту Самгородоцької сільської ради, яким повідомило про зміну ціни електричної енергії по Договору у бік збільшення до рівня 7,92 грн з ПДВ за 1 кВт*год, у зв`язку з коливанням у травні-червні 2024 року ціни електричної енергії на ринку. У зв`язку з цим у якості додатку до даного листа позивач надіслав Додаткову угоду до Договору на постачання електричної енергії, просив погодити її, підписати, скріпити печаткою, оприлюднити на https://prozorro.gov.ua та направити 1 (один) екземпляр на адресу позивача. Також позивач повідомив, що у разі незгоди підписання додаткової угоди про зміну ціни (в сторону збільшення), Споживач може змінити електропостачальника попередивши про це чинного постачальника за 21 день, відповідно до ПРРЕЕ.
На підтвердження коливання ціни до листа № 06-09 від 06.06.2024 додано цінову довідку Харківської торгово-промислової палати № 661/24 від 03.06.2024, у якій зазначено, що середньозважена ціна електроенергії на РДН в ОЕС України за грн/кВт*год за травень 2024 року становила 3 304,80 грн; за червень 2024 року 5 484,30 грн; відсоток коливання + 65,95 %.
10.06.2024 у відповідь на лист № 06-09 від 06.06.2024 Відділ освіти, культури, молоді та спорту Самгородоцької сільської ради звернувся до Товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" з листом № 01/19401, в якому відмовився від укладення запропонованої Додаткової угоди.
Листом № 1406/2 від 14.06.2024 Товариство з обмеженою відповідальністю "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" звернулося до Відділу освіти, культури, молоді та спорту Самгородоцької сільської ради, в якому наголосило, що відповідно до пп. 8 п. 5.5 Договору зміна істотних умов Договору здійснюється на вимогу однієї із Сторін, що є безумовною підставою зміни ціни Договору. Водночас, відповідно до умов Договору про зміну ціни попереджено завчасно і відповідно до пп.8 п.5.5 Договору така зміна є безумовною.
Відділ освіти, культури, молоді та спорту Самгородоцької сільської ради звернувся до Товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" з листом № 01/19-420 від 18.06.2024, за змістом якого повідомив, що замовник є розпорядником бюджетних коштів, а тому не може безпідставно збільшувати ціну декілька разів за один розрахунковий період. Разом з цим звернуто увагу на те, що вартість на електроенергію постачальника "останньої надії" складає 6,93 грн/кВт*год та відповідно замовник не може здійснювати підняття ціни вище вказаної. Крім того зауважено, що замовником буде направлено звернення до НКРЕКП щодо факту порушення Товариством з обмеженою відповідальністю "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" ліцензійних умов.
Листом № 14/06-11 від 14.06.2024 Товариство з обмеженою відповідальністю "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" попередило відповідача, що на підставі п. 5.25 Договору припинить постачання електричної енергії з 04.07.2024.
Відділ освіти, культури, молоді та спорту Самгородоцької сільської ради листом № 01/19431 від 21.06.2024 листом повідомив Товариство з обмеженою відповідальністю "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД", що з урахуванням п. 14.3 Договору, постачання електроенергії не може бути припинено раніше 09.07.2024, позаяк Замовником повідомлення було отримане лише 18.06.2024.
18.07.2024 відповідач звернувся до позивача з листом № 01-19-496 про направлення йому протягом трьох робочих днів з моменту отримання даного листа рахунків за розрахункові періоди.
08.08.2024 Відділ освіти, культури, молоді та спорту Самгородоцької сільської ради звернувся з листами № 01/19-609 до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг та до Офісу генерального прокурора, в яких просив здійснити перевірку законності дій та вжити відповідних заходів щодо Товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД".
Ухилення відповідача від підписання спірної Додаткової угоди про збільшення ціни на електричну енергію, на думку позивача, є безпідставним, суперечить умовам Договору, Правилам роздрібного ринку електричної енергії, затвердженим постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312, оскільки значні коливання цін на ринку електричної енергії створили такі умови, при яких постачання електричної енергії по цінам Договору робить неможливим його здійснення з боку позивача, оскільки є збитковим, а тому позивач звернувся із відповідним позовом до суду про визнання укладеної додаткової угоди до Договору постачання електричної енергії № 62 від 25.04.2024, в редакції прохальної частини позовної заяви.
З урахування встановлених обставин, суд дійшов таких висновків.
Згідно з ч. 1 та п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини.
За змістом ч. 1 ст. 174 ГК України, господарські зобов`язання можуть виникати: з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.
Частиною 1 статті 627 ЦК України передбачено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Частиною 7 статті 179 ГК України передбачено, що господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Відповідно до ч. 1 ст. 638 ЦК України, договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Відповідно до ч. 1 ст. 712 ЦК України, положення якої кореспондуються з приписами ч. 1 ст. 265 ГК України, за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.
Відповідно до ст. 714 Цивільного кодексу України за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад визначає Закон України "Про публічні закупівлі". Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
За змістом статті 1 Закону України "Про публічні закупівлі", договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.
Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом (ч. 1 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі").
Частиною 1 статті 628 ЦК України передбачено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Відповідно до ч. 4 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.
Як убачається з матеріалів справи, 25.04.2024 між Товариством з обмеженою відповідальністю "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" та Відділом освіти, культури, молоді та спорту Самгородоцької сільської ради укладено Договір № 62 постачання електричної енергії, відповідно до умов якого Постачальник продає Споживачу із 01.05.2024 по 31.12.2024 товар "код ДК 021:2015 09310000-5 Електрична енергія" (Електрична енергія) для забезпечення потреб електроустановок Споживача, а Споживач оплачує Постачальнику вартість використаної (купованої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього Договору.
Відповідно до умов комерційної пропозиції, яка є Додатком № 2 до Договору, сторони погодили, що ціна 1 кВт*год електричної енергії, з урахуванням тарифу на послуги з передачі електричної енергії, становить 4,20 грн з урахуванням ПДВ, у тому числі: ціна електричної енергії 2,97143 грн; тариф на послуги з передачі електричної енергії 0,52857 грн; податок на додану вартість у розмірі 20 % до ціни електричної енергії 0,70 грн.
В подальшому додатковою угодою № 1 до Договору сторони внесли зміни у п. 1 Комерційної пропозиції (Додаток № 2) погодивши, що ціна 1 кВт*год електричної енергії, з урахуванням тарифу на послуги з передачі електричної енергії, становить 5,0520 грн з урахуванням ПДВ, у тому числі: ціна електричної енергії 3,68143 грн; тариф на послуги з передачі електричної енергії 0,52857 грн; податок на додану вартість у розмірі 20 % до ціни електричної енергії 0,842 грн.
Згідно з ч. 1 - ч. 3 ст. 180 ГК України, зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства. Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода. При укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.
Частиною першою статті 175 ГК України визначено, що майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Згідно з ст. 185 ГК України, до укладення господарських договорів на організованих ринках капіталу, організованих товарних ринках, оптових ярмарках, публічних торгах застосовуються загальні правила укладення договорів на основі вільного волевиявлення, з урахуванням нормативно-правових актів, якими регулюється діяльність відповідних організованих ринків капіталу, організованих товарних ринків, ярмарків та публічних торгів.
Статтею 629 ЦК України встановлено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Положеннями ч. 1 ст. 651 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 ЦК України).
Згідно з ч. 2, ч. 3 ст. 632 ЦК України, зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.
Згідно ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків: 1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника; 2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії; 3) покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю; 4) продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов`язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю; 5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі у разі коливання ціни товару на ринку; 6) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв`язку зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування; 7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни; 8) зміни умов у зв`язку із застосуванням положень частини шостої цієї статті. У зв`язку з необхідністю забезпечення потреб оборони під час дії правового режиму воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях можуть бути змінені істотні умови договору про закупівлю (після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі) замовником, визначеним у Законі України "Про оборонні закупівлі", а саме: обсяг закупівлі, сума договору, строк дії договору та виконання зобов`язань щодо передання товару, виконання робіт, надання послуг.
Абзацом 2 частини 3 статті 6 ЦК України визначено, що сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.
Статтею 652 ЦК України визначено, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: 1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; 2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; 3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; 4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона. У разі розірвання договору внаслідок істотної зміни обставин суд, на вимогу будь-якої із сторін, визначає наслідки розірвання договору виходячи з необхідності справедливого розподілу між сторонами витрат, понесених ними у зв`язку з виконанням цього договору. Зміна договору у зв`язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.
Таким чином, Закон України "Про публічні закупівлі" встановлює імперативну норму, згідно з якою зміна істотних умов договору про закупівлю може здійснюватися виключно у випадках, визначених частиною 5 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі", зокрема, за пунктом 2 частини 5 наведеної норми - у випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару.
У п. 52 - п. 63 та п. 88 - п. 90 постанови Великої Палати Верховного суду від 24.01.2024 року у справі № 922/2321/22 (провадження № 12-57гс23) викладено правову позицію:
"Відповідно до частини четвертої статті 41 Закону № 922-VIII умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.
Згідно з пунктом 2 частини п`ятої статті 41 Закону № 922-VIII істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10% пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії.
У п. 5.5 Договору сторони передбачили випадки, за яких істотні умови можуть змінюватися після підписання Договору. Зокрема, зазначеним пунктом передбачена можливість зміни істотних умов Договору, зокрема, у зв`язку зі зміною біржових котирувань на вимогу однієї із сторін, що, за твердженням позивача і стало підставою для ініціювання укладення Додаткової угоди.
Зі змісту спірної Додаткової угоди випливає, що підписанням такої угоди позивач вимагає збільшити ціну за електричну енергію з 5,0520 грн до 7,92 грн, тобто на 63,79%.
Із системного тлумачення наведених норм ЦК України, ГК України та Закону № 922-VIII вбачається, що ціна товару є істотною умовою договору про закупівлю. Зміна ціни товару в договорі про закупівлю після виконання продавцем зобов`язання з передачі такого товару у власність покупця не допускається.
Зміна ціни товару в бік збільшення до передачі його у власність покупця за договором про закупівлю можлива у випадку збільшення ціни такого товару на ринку, якщо сторони договору про таку умову домовились. Якщо сторони договору про таку умову не домовлялись, то зміна ціни товару в бік збільшення у випадку зростання ціни такого товару на ринку можлива, лише якщо це призвело до істотної зміни обставин, в порядку статті 652 ЦК України, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
У будь-якому разі ціна за одиницю товару не може бути збільшена більше ніж на 10% від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури закупівлі, незалежно від кількості та строків зміни ціни протягом строку дії договору. Тобто під час дії договору про закупівлю сторони можуть неодноразово змінювати ціну товару в бік збільшення за наявності умов, встановлених у статті 652 ЦК України та пункті 2 частини п`ятої статті 41 Закону № 922-VIII, проте загальне збільшення такої ціни не повинно перевищувати 10% від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами при укладенні договору за результатами процедури закупівлі.
В іншому випадку не досягається мета Закону № 922-VIII, яка полягає в забезпеченні ефективного та прозорого здійснення закупівель, створенні конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобіганні проявам корупції в цій сфері та розвитку добросовісної конкуренції, оскільки продавці з метою перемоги можуть під час проведення процедури закупівлі пропонувати ціну товару, яка нижча за ринкову, а в подальшому, після укладення договору про закупівлю, вимагати збільшити цю ціну, мотивуючи коливаннями ціни такого товару на ринку.
Наведене підтверджується також історичним тлумаченням норм пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону № 922-VIII. У цьому Законі в редакції до 19 квітня 2020 року норма пункту 2 частини п`ятої статті 41 була викладена в статті 36 та мала такий зміст: "Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі".
Отже, вказана норма Закону № 922-VIII в редакції до 19 квітня 2020 року не дозволяла зміни ціни за одиницю товару більше ніж на 10% від ціни, визначеної сторонами при укладенні договору про закупівлю, проте не обмежувала сторони в можливості багато разів змінювати (не було обмежень щодо строків зміни ціни) таку ціну протягом дії договору в межах встановлених 10% у разі коливання ціни такого товару на ринку.
Зазначена норма була змінена Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про публічні закупівлі" та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель" № 114-IX від 18 вересня 2019 року (далі - Закон № 114-ІХ), яким Закон № 922-VIII було викладено в новій редакції. У новій редакції зазначена норма була викладена в пункті 2 частини п`ятої статті 41 Закону № 922-VIII та доповнена умовою, що така зміна ціни в бік збільшення не може відбуватись частіше ніж один раз на 90 днів, крім закупівлі бензину, дизельного пального, газу та електричної енергії.
Отже, в новій редакції норма пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону № 922-VIII не змінила свого змісту щодо розміру зміни ціни за одиницю товару (не більше ніж на 10% від ціни, визначеної сторонами при укладенні договору про закупівлю), проте була доповнена умовою, яка обмежила строки зміни такої ціни, а саме не частіше ніж один раз на 90 днів.
Як вбачається з пояснювальної записки до проєкту Закону № 114-ІХ, метою його прийняття було удосконалення системи публічних закупівель, спрямованої на розвиток конкурентного середовища та добросовісної конкуренції у сфері закупівель, а також забезпечення виконання міжнародних зобов`язань України у сфері публічних закупівель, у тому числі протидії "ціновому демпінгу" коли учасник процедури закупівлі пропонує значно занижену ціну товару, щоб перемогти, а потім через додаткові угоди суттєво збільшує ціну товару та відповідно зменшує обсяг закупівлі, чим нівелює результати публічної закупівлі.
За такої мети очевидно, що зміни, внесені законодавцем Законом № 114-ІХ у вказану норму пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону № 922-VIII, не були спрямовані на те, щоб дозволити учасникам публічних закупівель використовувати "ціновий демпінг" з подальшим збільшенням ціни за одиницю товару більше ніж на 10% від ціни, визначеної сторонами за результатами процедури закупівлі та при укладенні договору про закупівлю.
Ціна товару є істотною умовою договору про закупівлю. Зміна ціни товару в договорі про закупівлю після виконання продавцем зобов`язання з передачі такого товару у власність покупця не допускається.
Зміна ціни товару в бік збільшення до передачі його у власність покупця за договором про закупівлю можлива у випадку збільшення ціни такого товару на ринку, якщо сторони договору про таку умову домовились. Якщо сторони договору про таку умову не домовлялись, то зміна ціни товару в бік збільшення у випадку зростання ціни такого товару на ринку можлива, лише якщо це призвело до істотної зміни обставин, в порядку статті 652 ЦК України, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
У будь-якому разі ціна за одиницю товару не може бути збільшена більше ніж на 10% від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури закупівлі, незалежно від кількості та строків зміни ціни протягом строку дії договору. Тобто під час дії договору про закупівлю сторони можуть неодноразово змінювати ціну товару в бік збільшення за наявності умов, встановлених у статті 652 ЦК України та пункті 2 частини п`ятої статті 41 Закону № 922-VIII (в редакції, чинній до 09.09.2022), проте загальне збільшення такої ціни не повинно перевищувати 10% від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами при укладенні договору за результатами процедури закупівлі."
Законом України "Про внесення змін до та інших законодавчих актів України щодо здійснення оборонних та публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану" від 16.08.2022 №2526-ІХ Розділ X "Прикінцеві та перехідні положення" доповнено пунктом 37 згідно якого, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 затверджено "Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
Постанова № 1178 набрала чинності 19.10.2022 та затверджені нею Особливості застосовуються до закупівель товарів, робіт та послуг, які були розпочаті після набрання нею чинності.
Відповідно до пп. 1,2 п. 19 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:
1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;
2) погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення.
Так, відповідно до пп. 2 п. 19 Постанови Кабінету Міністрів України № 1178 відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання ціни такого товару на ринку. При цьому обмеження максимального відсотка збільшення ціни товару відсутні.
З огляду на те, що Договір № 62 було укладено 25.04.2024, після набрання чинності Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, відтак, у відповідності з пунктом 37 розділу X "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про публічні закупівлі" норми вказаного Закону мають застосовуватись з урахуванням особливостей, визначених Постановою Кабінетом Міністрів України від 12.10.2022 № 1178.
Коливання ціни на ринку повинно розцінюватися саме після підписання договору, оскільки ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" урегульовано саме зміну істотних умов у разі виникнення такого явища як коливання ціни на ринку.
Виходячи із викладеного, внесення змін до договору є правомірним лише у випадку документального підтвердження коливання ціни на товар у період з моменту укладення договору до моменту укладення додаткової угоди.
При цьому існування обставин, які є підставою для зміни ціни товару, повинні бути доведені належними та допустимими доказами та такі коливання ціни товару на ринку повинні бути наявні саме на момент внесення таких змін.
Суд зазначає, що чинне законодавство про публічні закупівлі не визначає, які органи, установи чи організації мають право надавати інформацію щодо коливання цін на ринку і які документи можуть підтверджувати таке коливання.
Законом України "Про публічні закупівлі" не передбачено ані переліку органів, які уповноважені надавати інформацію щодо коливання ціни на товар на ринку, ані форму/вигляд інформації щодо такого коливання, внесення змін до договору про закупівлю можливе у випадку саме відповідного до зміни ціни в договорі факту коливання ціни такого товару на ринку та повинно бути обґрунтованим і документально підтвердженим (аналогічний правовий висновок наведено у постанові Верховного Суду від 12.02.2020 по справі № 913/166/19).
Разом з тим, судом враховується, що у документах, які видає компетентна організація, має бути зазначена чинна ринкова ціна на товар і її порівняння з ринковою ціною станом на дату, з якої почалися змінюватися ціни на ринку, як у бік збільшення, так і у бік зменшення (тобто наявності коливання). Необхідність зазначення такої інформації зумовлюється також тим, що у випадку коливання цін, зміни до договору про закупівлю вносяться з урахуванням показників такого коливання, що стали підставою для здійснення попередніх змін до договору. Кожна зміна до договору має містити окреме документальне підтвердження. Документ про зміну ціни повинен містити належне підтвердження викладених в ньому даних, проведених досліджень коливання ринку, джерел інформації тощо (правова позиція Верховного Суду, викладена у постанові від 13.10.2020 у справі № 912/1580/18).
Одночасно постачальнику треба не лише довести підвищення ціни на певний товар на певному ринку за допомогою доказів, але й обґрунтувати для замовника самі пропозиції про підвищення ціни, визначеної у договорі. Постачальник повинен обґрунтувати, чому таке підвищення цін на ринку зумовлює неможливість виконання договору по запропонованій замовнику на тендері ціні, навести причини, через які виконання укладеного договору стало для нього вочевидь невигідним. Постачальник також має довести, що підвищення ціни є непрогнозованим (його неможливо було передбачити і закласти в ціну товару на момент подання постачальником тендерної пропозиції) (правова позиція викладена Верховним Судому складі Об`єднаної палати Касаційного господарського суду у постанові від 18.06.2021 року у справі № 927/491/19).
Суд враховує, що до листа № 06-09 від 06.06.2024 Товариством з обмеженою відповідальністю "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" додано цінову довідку Харківської торгово-промислової палати № 661/24 від 03.06.2024. Водночас до листа № 06-09 від 06.06.2024 не додано, зокрема: відомостей щодо динаміки ціни на електроенергію з моменту укладення договору; аналізу вартості ціни на дату укладення Договору, чи будь-яких інших даних, які б підтверджували коливання ціни електроенергії на ринку з дати укладення Договору; обґрунтування того, чому таке підвищення цін на ринку зумовлює неможливість виконання договору по ціні, запропонованій Товариством з обмеженою відповідальністю "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" Відділу освіти, культури, молоді та спорту Самгородоцької сільської ради, з урахуванням додаткової угоди № 1; причини, через які виконання укладеного договору стало для постачальника вочевидь невигідним; доказів того, що підвищення ціни є непрогнозованим.
Надана Товариством з обмеженою відповідальністю "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" цінова довідка № 661/24 від 03.06.2024 Харківської торгово-промислової палати за своїм змістом є лише документом фактографічно-інформаційного характеру і фактично дублює дані із сайту ДП "Оператор ринку" та не містить будь-якої інформації саме про факт коливання цін на електричну енергію у порівняні з датою укладення Договору та моментом звернення постачальника з пропозицією внести зміни до договору в частині зміни (збільшення) ціни на одиницю товару.
Констатування середньозваженої ціни електроенергії на РДН в ОЕС України за певні періоди, за відсутності підтвердження ринкової вартості електроенергії на момент укладення договору, позбавляє суд можливості порівняти рівень цін та дійти висновку про зменшення або збільшення ціни в період дії Договору.
Суд враховує, що виключно коливання цін на ринку електроенергії не може бути беззаперечною підставою для автоматичного перегляду (збільшення) погодженої сторонами ціни за одиницю товару, оскільки при зверненні до замовника з пропозиціями підвищити ціну, постачальник має обґрунтувати, чому таке підвищення цін на ринку зумовлює неможливість виконання договору по ціні, запропонованій замовнику на тендері, навести причини, через які виконання укладеного договору стало для постачальника вочевидь невигідним. Постачальник також має довести, що підвищення ціни є непрогнозованим (його неможливо було передбачити і закласти в ціну товару на момент подання постачальником тендерної пропозиції).
Аналогічні правові висновки викладені у постанові Верховного Суду від 16.02.2023 у справі № 903/366/22.
Таким чином, позивачем документально не підтверджено наявності підстав для укладення додаткової угоди. При зверненні до замовника з пропозицією підвищити ціну, він не обґрунтував, чому таке підвищення ціни на ринку зумовлює неможливість виконання договору по ціні запропонованій замовнику у договорі про закупівлю, не навів причини, через які виконання укладеного договору стало для постачальника вочевидь невигідним.
Будь-який покупець товару, за звичайних умов, не може бути зацікавленим у збільшенні його ціни, а відповідно й у зміні відповідних умов договору. Тобто, навіть за наявності росту цін на ринку відповідного товару, який відбувся після укладення договору, покупець має право відмовитися від підписання невигідної для нього додаткової угоди, адже ціна продажу товару вже визначена в договорі купівлі-продажу чи поставки. При цьому, така відмова покупця не надає постачальнику права в односторонньому порядку розірвати договір.
Твердження позивача про те, що згідно з пп. 8 п. 5.5 Договору зміна істотних умов Договору у зв`язку зі зміною біржових коливань здійснюється на вимогу однієї із Сторін, тобто даний пункт носить імперативний характер, суд оцінює критично з огляду на таке.
Формулювання "на вимогу однієї зі сторін" свідчить про те, що відповідні зміни не вносяться автоматично, за замовчуванням, а внесенню таких змін повинна передувати вимога однієї із сторін, а не визначає обов`язок іншої сторони прийняти такі зміни. Необхідність укладення додаткової угоди про зміну ціни передбачає домовленість сторін, що виключає обов`язковість чи то імперативність умови договору.
Завданням національних судів є забезпечення належного вивчення документів, аргументів і доказів, представлених сторонами (рішення ЄСПЛ у справі "Ван де Гурк проти Нідерландів"). Водночас принцип jura novit curia ("суд знає закон") зобов`язує суд визначити яка правова норма підлягає застосуванню для вирішення спору та надати правову кваліфікацію відносинам сторін з огляду на факти встановлені під час розгляду справи, застосувавши положення які дійсно регулюють відповідні правовідносини.
Суд зауважує, що ні договором, ні законом не встановлено обов`язок відповідача підписувати Додаткову угоду про внесення змін до Договору в редакції, наведеній позивачем.
Відповідно до частини 1 статті 15 Цивільного кодексу України кожна сторона має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Під порушенням розуміється такий стан суб`єктивного права, за яким воно зазнало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок чого суб`єктивне право особи зменшилось або зникло як таке, порушення права, пов`язане з позбавленням можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково.
Таким чином, у розумінні закону суб`єктивне право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.
За приписами процесуального законодавства захисту в господарському суді підлягає не лише порушене суб`єктивне право, а й охоронюваний законом інтерес, яке у логічно-смисловому зв`язку з поняттям "права" треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл.
Правосуддя, за своєю суттю, визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах. Зазначені висновки викладено в абзаці 10 пункті 9 рішення Конституційного Суду України № 3-рп/2003 від 30.01.2003 р.
Право кожної особи на звернення до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу визначено статтею 16 Цивільного кодексу України.
Частиною 1 статті 2 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.
Відповідно до частини першої статті 4 Господарського процесуального кодексу України право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом.
Статтею 14 Господарського процесуального кодексу України закріплено принцип диспозитивності господарського судочинства згідно з яким суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд.
Реалізуючи передбачене ст. 55 Конституції України право на судовий захист, звертаючись до суду, особа вказує в позові власне суб`єктивне уявлення про порушене право чи охоронюваний інтерес та спосіб його захисту та саме на позивача покладений обов`язок обґрунтувати суду свої вимоги поданими доказами, тобто довести, що його права та інтереси дійсно порушуються, оспорюються чи не визнаються, а тому потребують захисту.
Вирішуючи спір, суд повинен надати об`єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до господарського суду, а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.
Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється під час розгляду справи по суті та є підставою для прийняття судового рішення про відмову в позові.
Відповідно до ст.73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Згідно із ч.ч. 1, 3 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності (ч. 2 ст. 14 ГПК України).
Відповідно до ст.ст. 76, 77, 78, 79 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Підсумовуючи викладені вище фактичні обставини, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги задоволенню не підлягають з підстав недоведеності та необґрунтованості факту порушення відповідачем прав позивача та охоронюваних законом інтересів в аспекті ст.ст. 78, 79 Господарського процесуального кодексу України, за викладених у позовній заяві обставин.
При винесенні даного рішення суд врахував висновки, що їх зробив Європейський суд з прав людини у справі "Проніна проти України" у рішенні від 18.07.2006 та у справі "Трофимчук проти України" у рішенні від 28.10.2010 зазначивши, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент сторін. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень.
Слід зазначити, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини та, зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10.02.2010 (заява № 4909/04), відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається: у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог суд вирішив судовий збір залишити за позивачем у порядку ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.
Враховуючи вищенаведене та керуючись статтями 2, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 242, 326 Господарського процесуального кодексу України, суд,
УХВАЛИВ:
В позові відмовити.
Судові витрати Товариства з обмеженою відповідальністю "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" у справі № 902/783/24 залишити за позивачем.
Примірник повного судового рішення надіслати сторонам та представнику позивача - адвокату Іванову А.В. до електронних кабінетів в ЄСІТС.
Рішення суду набирає законної сили у строки передбачені ст. 241 ГПК України.
Рішення може бути оскаржене до Північно-західного апеляційного господарського суду, в порядку та строки визначені ст.ст. 256, 257 ГПК України.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Повне рішення складено 25 листопада 2024 р.
Суддя Василь МАТВІЙЧУК
віддрук. прим.:
1 - до справи
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2024 |
Оприлюднено | 27.11.2024 |
Номер документу | 123270255 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Вінницької області
Матвійчук В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні