Рішення
від 11.11.2024 по справі 908/1295/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 15/96/24

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11.11.2024 Справа № 908/1295/24

м.Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Горохова Ігоря Сергійовича, за участі секретаря судового засідання Бойко Н.А., розглянувши матеріали

за позовом Запорізької міської ради, 69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Велес Запоріжжя 2012, 69014, м. Запоріжжя, вул. Волзька, буд. 27

про стягнення коштів

за участю представників сторін та учасників процесу:

від позивача: Масалов К.О., самопредставництво, відомості з ЄДР, посвідчення № 1404 від 17.10.2023;

від відповідача: Вишнякова Н.В., адвокат, ордер АР №1206829 від 08.11.2024; посвідчення адвоката ЗП 001323 від 29.06.2017;

від відповідача: Дядюра І.Г., довіреність б/н від 01.07.2024;

присутня: Круглова І.Г., паспорт, наказ № 2-К від 01.04.2012;

суть спору

29.04.2024 до Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Запорізької міської ради до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Велес Запоріжжя 2012 про стягнення заборгованості за договорами оренди землі: № 201507000100364 від 21.09.2015, № 201507000100365 від 21.09.2015, № 201507000100366 від 21.09.2015 (зі змінами) та № 201507000100367 від 21.09.2015 за період з 01.01.2023 по 31.12.2023 в розмірі 636 969,56 грн.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 29.04.2024, справу № 908/1295/24 передано на розгляд судді Горохову І.С.

Ухвалою суду від 10.05.2024 позовна заява була залишена без руху для усунення недоліків, допущених позивачем.

14.05.2024 на адресу суду надійшла заява Запорізької міської ради про усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою суду від 23.05.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі № 908/1295/24 в порядку спрощеного позовного провадження. Присвоєно справі номер провадження 15/96/24. Постановлено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

24.06.2024 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідачем заявлено клопотання про розгляд справи № 908/1295/43 в порядку загального позовного провадження.

28.06.2024 через підсистему Електронний суд від позивача надійшла відповідь на відзив.

Ухвалою суду від 16.07.2024 задоволено клопотання відповідача про розгляд справи в порядку загального позовного провадження та ухвалено здійснювати розгляд справи № 908/1295/24 за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання у справі призначено на 06.08.2024 о 10.00. Відповідачу ухвалено надати заперечення на відповідь на відзив з викладенням своїх пояснень, міркувань та аргументів щодо наведених позивачем у відповіді на відзив пояснень, міркувань та аргументів і мотивів їх визнання або відхилення, з відповідними доказами на підтвердження своїх доводів.

Ухвалою суду від 06.08.2024 продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів, підготовче засідання відкладено на 05.09.2024 о 12:00 год.

03.09.2024 через підсистему Електронний суд від позивача до суду надійшла заява про збільшення розміру позовних вимог, в якій, керуючись п. 2 ч. 2 ст. 46 Господарського процесуального кодексу України, вважає за необхідне змінити суму заявлених позовних вимог з урахуванням нормативної грошової оцінки орендованих відповідачем земельних ділянок за 2023 рік, здійснити перерахунок суми позову та стягнути з відповідача заборгованість за договорами оренди землі: № 201507000100364 від 21.09.2015, № 201507000100365 від 21.09.2015, № 201507000100366 від 21.09.2015 (зі змінами) та № 201507000100367 від 21.09.2015 за період з 01.01.2023 по 31.12.2023 в розмірі 1 106 252,82 грн. До заяви надано сформовану у підсистемі Електронний суд квитанцію № 1621976 про доставку даної заяви з додатками до електронного кабінету відповідача 03.09.2024.

Заява позивача про збільшення розміру позовних вимог була прийнята судом до розгляду.

Ухвалою суду від 05.09.2024 відкладено підготовче засідання на 17.10.2024 об 11:30 год.

05.09.2024 о 12:20 год., після завершення підготовчого засідання, представником відповідача адвокатом Єлисєєвим С.С. через канцелярію суду було подано клопотання про залучення третьої особи.

14.10.2024 від відповідача через підсистему Електронний суд отримано відзив на заяву про збільшення розміру позовних вимог, в якому відповідач просить продовжити строк на подання відзиву на заяву про збільшення позовних вимог, а також відмовити у задоволенні позовних вимог.

Клопотання про продовження строку обґрунтовано тим, що між відповідачем та адвокатом Крючковою О.В., яка наразі здійснює представництво інтересів товариства, лише 01.10.2024 був укладений договір про надання правничої допомоги, в рамках виконання якого і було складено і подано до суду відзив на заяву про збільшення позовних вимог від 12.10.2024.

16.10.2024 від позивача через підсистему Електронний суд отримано відповідь (пояснення) на відзив на заяву про збільшення позовних вимог у справі.

Ухвалою суду від 17.10.2024 відмовлено в задоволенні клопотання відповідача про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Головного управління ДПС у Запорізькій області. Закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 11.11.2024 об 11:00 год.

28.10.2024 від відповідача через підсистему Електронний суд отримано письмові пояснення (з урахуванням отриманої відповіді на відзив на заяву про збільшення позовних вимог).

У судовому засіданні 11.11.2024 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою комплексу Акорд.

Судом перевірено повноваження представників сторін. Відводів складу суду не заявлено.

Позивач підтримав вимоги про стягнення з відповідача заборгованості зі сплати орендної плати за землю, викладені в позовній заяві та заяві про збільшення позовних вимог. Вимоги обґрунтовує неналежним виконанням відповідачем своїх зобов`язань за договорами оренди землі від 21.09.2015 № 201507000100364, № 201507000100365, № 201507000100366 (зі змінами від 01.10.2023) та № 201507000100367 в частині сплати орендних платежів, внаслідок чого і отоварилась заборгованість за період з 01.01.2023 по 31.12.2023 в загальній сумі 1 106 252,82 грн, що є предметом спору у даній справі. Позивач враховує актуальні висновки Верховного Суду щодо розгляду спорів про стягнення заборгованості по орендній платі за землю, згідно з якими зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. При визначені суми заборгованості позивачем враховано наявність визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки за оренди землі від 21.09.2015 № 201507000100364 на 2024 рік та укладену до договору оренди землі № 201507000100366 додаткову угоду від 01.10.2023, якою змінили пункт договору щодо визначення нормативної грошової оцінки орендованої відповідачем земельної ділянки, вказавши НГО в цінах 2019 року. Вказує на правомірність вимог саме Запорізької міської ради на звернення до суду щодо стягнення заборгованості по орендній платі. Орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває в державній або в комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Оскільки відповідач не є власником земельних ділянок, а податковий орган не є стороною договорів оренди, за яким стягується заборгованість, між сторонами існують господарські відносини, то повноваженнями стягувати орендну плату за договорами оренди земельної ділянки, укладеним між відповідачем та позивачем у даному спорі, наділена саме Запорізька міська рада як орендодавець та власник земельної ділянки, що є предметом оренди. Вважає, що в даній категорії справ судом має застосовуватись пріоритетність норм земельного законодавства та Закону України "Про оренду землі", якими регулюються спірні орендні правовідносини між сторонами у даній справі, що відповідає правовій позиції Верховного Суду у постановах від 09.06.2020 у справі № 911/2685/18, від 13.10.2021 у справі № 910/14176/20.

Відповідач заперечив проти заявлених вимог з підстав, наведених у відзиві на позову заяву та заяву про збільшення позовних вимог. У зв`язку із набранням чинності 06.05.2023 Законом України від 11.04.2023 № 3050-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно, відповідачем було надано уточнюючу декларацію з плати за землю від 05.12.2023, за якою відповідачем зменшено суму податкових зобов`язань за період з 01,03.2022 по 31.12.2022 на суму 919 034,05 грн. Отже, вказана сума, за переконанням відповідача, зарахована в рахунок сплати податкових зобов`язань за 2023, а саме: погашення податкового боргу за період березень 2023-грудень 2023. В питанні справляння плати користування землею працює два нормативні акти: Земельний кодекс України, що передбачає використання землі в Україні на платній основі, а також Податковий кодекс України, що визначає плату за землю як обов`язковий платіж у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Таким чином, земельні відносини в Україні регулюються земельним законодавством, а питання справляння та нарахування плати за землю податковим законодавством. Позивач не врахував положення ПК України щодо порядку оподаткування орендної плати за землю. 06.12.2022 Кабінетом Міністрів України була прийнята постанова № 1364, яка визначає деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією. У контексті Закону № 3050 постанова № 1364 може вважатися такою, що встановила порядок визначення Переліку територій. Запорізький район (включно м. Запоріжжя) Наказом № 309 визнано у складі територій активних бойових дій з 12.03.2022 по - 31.12.2022 року (частина друга розділу І Переліку). Тобто дії платників податку щодо проведення коригування суми орендної плати за земельні ділянки, розташовані у м. Запоріжжя, за період березень 2022 року - грудень 2022 року є правомірними і відповідають вимогам законодавства. До повноважень виконавчих органів міських рад віднесено тільки встановлення розміру місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України, а не їх адміністрування. Запорізька міська рада, коли намагається стягнути з підприємців орендну плату за земельні ділянки, розташовані на території м. Запоріжжя, не враховує, що такі податкові зобов`язання за 2023 рік були зменшені платниками податку відповідно до Закону № 3050 на сплачені суми орендної плати за період з 01.03.2022 по 31.12.2022 рік на підставі уточнюючих декларацій, і таке зменшення було враховано і проконтрольовано податковим органом. Контролюючими органами в частині адміністрування податків і зборів, в тому числі плати за землю (орендна плата за землю є складовою плати на землю відповідно до пп. 14.1.147 ПК України), і податкові органи. Отже, саме органи доходів та зборів мають вживати заходів щодо стягнення орендної плати за земельні ділянки з боржників. Будь-які інші підходи суперечать вимогам Податкового кодексу України.

У відповіді на відзив та у відповіді на відзив на заяву про збільшення позовних вимог позивачем були наведені додаткові аргументи на спростування доводів відповідача. Серед іншого, зокрема позивач вказує, що Запорізька міська рада не є органом, що реалізує державну податкову політику тощо і що між сторонами існують господарські правовідносини, враховуючи вищезазначене і наявні укладені договори оренди землі, та не є розпорядником інформації про податкові зобов`язання платників податків. Податкове зобов`язання, задеклароване відповідачем, не є фактичною та достовірною сумою, що підлягає відповідачем до сплати за умовами договорів оренди землі. Згідно з п. 288.1 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Позивач наголошує, що між ним та відповідачем існують саме договірні відносини, а не податкові, тож предметом спору по даній справі виступає заборгованість відповідача у зв`язку з неповною сплатою орендної плати за користування земельними ділянками за період з 01.01.2023 по 31.12.2023 за укладеними між сторонами договорами оренди землі. Відповідач надав інформацію про поданням ним уточнюючої декларації до податкового органу за 2022 рік, а також інформацію з розрахунку заборгованості орендної плати за землю за 2022 рік, де вказав про відсутність податкових зобов`язань з березня по грудень 2022 року включно посилаючись на Закон України від 11.04.2023 за № 3050-ІХ, яким внесено зміни до Податкового кодексу України з урахуванням Наказу від 22.12.2022 за №309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, яким затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією. Однак орендовані відповідачем земельні ділянки, що не заперечується відповідачем у відзиві, розташовані безпосередньо у місті Запоріжжі, в межах Запорізької територіальної громади. Загальновідомим є той факт, що на території міста Запоріжжя ніколи, починаючи з 24.02.2022, не велися і не ведуться активні бойові дії, вона не є тимчасово окупованою російською федерацією. Ракетні обстріли м. Запоріжжя не відносяться до активних бойових дій в тій же мірі як і до інших територій та міст України, які не перебувають безпосередньо у зоні бойових дій (в т.ч. міста Київ, Львів, Хмельницький, Кривий Ріг, Одеса тощо). Зазначене свідчить, що зменшення суми заборгованості зі сплати орендної плати за земельну ділянку відбулось не через виконання відповідачем своїх зобов`язань за договором оренди землі, а через неправомірне зменшення свого зобов`язання шляхом подачі до податкового органу уточнюючої податкової декларації. До договорів оренди земельної ділянки щодо звільнення відповідача як орендаря від сплати орендних платежів у 2022-2023 роках сторонами не вносилися, жодного рішення щодо звільнення від цих платежів будь-яких орендарів земельних ділянок на території м. Запоріжжя Запорізькою міською радою не приймалося. Крім того, зменшення податкового зобов`язання відповідачем здійснено за період з березня по грудень 2022. Заборгованість відповідача виникла безпосередньо у зв`язку з неповною сплатою орендних платежів за період з 01.01.2023 по 31.12.2023 року. Ніяких переплат, умов звільнення від сплати оренди, зарахування вказаних відповідачем платежів у 2022 році в рахунок 2023 року відповідно до умов договорів та фактичних обставин сторонами не передбачалось.

У своїх письмових поясненнях відповідач в обґрунтування своєї позиції, окрім раніше вказаного, зазначив наступне. Орендна плата за землі комунальної та державної власності має подвійну правову природу як договірну так і податкову. Саме Податковий Кодекс України звільняє від обов`язку сплачувати орендну плату за земельні ділянки державної та комунальної власності, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, передбачивши що Кабінет Міністрів України визначає такі території. Наказом від 22.12.2022 за №309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, додатком (Переліком) до якого в початковій редакції від 22.12.2022, в редакції від 27.01.2023, а також актуалізованим в редакції станом на 10.03.2023, у п. 1.3 «Запорізька область» зазначено, що вся територія Запорізького району, де Запорізька територіальна громада і, відповідно, м. Запоріжжя є його невід`ємною частиною, віднесені до територій можливих бойових дій. Станом на 06.05.2023 (дата вступу в силу Закону України №3050-ІХ, який вніс зміни до Податкового кодексу України та звільнив від обов`язку сплати орендної плати за землю) Перелік територій, затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, передбачав у складі території активних бойових дій Запорізький район. В такій саме редакції вищенаведені норми Податкового кодексу України та Наказу №309 існували на момент подання відповідачем уточнюючої податкової декларації за 2022 рік, яка була подана 05.12.2023. Відповідач керується та керувався чинними (на момент здійснення юридично-значимих дій) нормативно-правовими актами та не може відповідати за дії влади (як місцевої так і державної), якими змінювався відповідний Перелік територій, затверджений Наказом № 309. Стосовно «загальновідомого факту», що на території міста Запоріжжя ніколи починаючи з 24.02.22 не велися і не ведуться активні бойові дії , відповідач вказує , що юридичним фактом, з яким Податковий кодекс України пов`язує надання пільги з орендної плати за землю є не «загальновідомі факти» а те, чи перебуває земельна ділянка у відповідному переліку, який визначається в порядку встановленому Кабінетом міністрів України, або ні. Орендна плата за оренду майна державної та комунальної власності є регульованою ціною і в разі законодавчої зміни її розміру чинним законодавством передбачено можливість внесення відповідних змін до умов договору. Внесення змін у договір оренди земельної ділянки щодо розміру орендної плати у зв`язку з проведенням нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідає як вимогам чинного законодавства, так і умовам укладеного між сторонами договору оренди земельної ділянки.

У судому засіданні 11.11.2024 судом, в порядку ст. 240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши та дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд установив.

21.09.2015 між Запорізькою міською радою (надалі позивач, орендодавець за договорами) та Товариством з обмеженою відповідальністю Велес Запоріжжя 2012 (надалі - відповідач, орендар за договорами) було укладено договір оренди землі № 201507000100364, зареєстрований в Запорізькому міському управлінні юстиції Запорізької області, про що у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно вчинено запис від 02.11.2015 за № 11885581, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 373265871 від 08.04.2024 (договір № 1).

Згідно п. 1 договору орендодавець, відповідно до рішення п`ятдесят дев`ятої сесії шостого скликання Запорізької міської ради №40/10 від 30.06.2015, надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування промислового майданчику, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Іванова, 2а.

У п. 3 договору визначено, що в оренду передається земельна ділянка площею 2,2642 га, кадастровий номер земельної ділянки 2310100000:07:072:0025.

Згідно з Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що міститься у довідці № 373795064 від 11.04.2024, власником земельної ділянки загальною площею 2,2642 га, кадастровий номер 2310100000:07:072:0025 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Іванова, 2а, є територіальна громада міста Запоріжжя,

Відповідно до п. 11 договору, договір укладено до 30.06.2034.

Пунктом 6 договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 10 266 788,48 грн (десять мільйонів двісті шістдесят шість тисяч сімсот вісімдесят вісім грн 48 коп.), в цінах 2015 року.

Відповідно до п. 12 договору, оренда плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі: 308 003 грн. 65 коп. (триста вісім тисяч три грн. 65 коп.), що складає 3 відсотки нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2015 року.

Умовами п. 14 договору передбачено, що орендна плата вноситься щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету.

Позивач виконав покладені на нього зобов`язання за договором та передав орендарю (відповідачу) земельну ділянку загальною площею 2,2642 га, кадастровий номер 2310100000:07:072:0025 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Іванова, 2а, а орендар прийняв вказану земельну ділянку в оренду, що підтверджується підписаним між сторонами актом приймання-передачі земельної ділянки.

Відповідно до Витягу № НВ-2300113742024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок щодо земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:07:072:0025 в цінах 2024 року, сформований 20.08.2024, нормативна грошова оцінка даної земельної ділянки становить 32 508 025,08 грн.

Також 21.09.2015 між позивачем (орендодавцем за договором) та відповідачем (орендарем за договором) було укладено договір оренди землі № 201507000100365, зареєстрований в Запорізькому міському управлінні юстиції Запорізької області, про що у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно вчинено запис від 06.10.2015 за № 11570575, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 373265871 від 08.04.2024 (договір № 2).

Згідно з п. 1 договору орендодавець, відповідно до рішення п`ятдесят восьмої сесії шостого скликання Запорізької міської ради №74/268 від 10.06.2015, надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування проммайданчика, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Кругова, 132.

У п. 3 договору визначено, що в оренду передається земельна ділянка площею 0,0356 га, кадастровий номер земельної ділянки 2310100000:07:077:0016.

Згідно з Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що міститься у довідці № 373794351 від 11.04.2024, власником земельної ділянки загальною площею 0,0356 га, кадастровий номер 2310100000:07:077:0116 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Кругова, 132, є територіальна громада міста Запоріжжя,

Відповідно до п. 11 договору, договір укладено до 10.06.2064.

Пунктом 6 договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 134 543,08 грн (сто тридцять чотири тисячі п`ятсот сорок три грн 08 коп.) в цінах 2015 року.

Відповідно до п. 12 договору, оренда плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 4036,29 грн (чотири тисячі тридцять шість грн 29 коп.), що складає 3% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2015 року.

Згідно з умовами п. 14 договору, орендна плата вноситься щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету.

Позивач виконав покладені на нього зобов`язання за договором та передав орендарю (відповідачу) земельну ділянку загальною площею 0,0356 га, кадастровий номер 2310100000:07:077:0116 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Кругова, 132, а орендар прийняв вказану земельну ділянку в оренду, що підтверджується підписаним між сторонами актом приймання-передачі земельної ділянки.

Крім того, 21.09.2015 між позивачем (орендодавцем за договором) та відповідачем (орендарем за договором) було укладено договір оренди землі № 201507000100366, зареєстрований в Запорізькому міському управлінні юстиції Запорізької області, про що у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно вчинено запис від 06.10.2015 за № 11560255, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 373265871 від 08.04.2024 (договір № 3).

Згідно з п. 1 договору орендодавець, відповідно до рішення п`ятдесят восьмої сесії шостого скликання Запорізької міської ради №74/268 від 1006.2015, надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування проммайданчику, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Кругова, 132.

У п. 3 договору визначено, що в оренду передається земельна ділянка площею 1,0906 га, кадастровий номер земельної ділянки 2310100000:07:077:0117.

Згідно з Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що міститься у довідці № 373794713 від 11.04.2024, власником земельної ділянки загальною площею 1,0906 га, кадастровий номер 2310100000:07:077:0117 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Кругова, 132, є територіальна громада міста Запоріжжя,

Відповідно до п. 11 договору, договір укладено до 10.06.2064.

Пунктом 6 договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 5 469 359,00 грн (п`ять мільйонів чотириста шістдесят дев`ять тисяч триста п`ятдесят дев`ять грн 00 коп.) в цінах 2015 року.

Відповідно до п. 12 договору, оренда плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 164 080 грн 77 коп. (сто шістдесят чотири тисячі вісімдесят грн 77 коп.), що складає 3% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2015 року.

Відповідно до п. 14 договору, орендна плата вноситься щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету.

Позивач виконав покладені на нього зобов`язання за договором та передав орендарю (відповідачу) земельну ділянку загальною площею 1,0906 га, кадастровий номер 2310100000:07:077:0117 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Кругова, 132, а орендар прийняв вказану земельну ділянку в оренду, що підтверджується підписаним між сторонами актом приймання-передачі земельної ділянки.

01.10.2023 сторонами була укладена додаткова угода №202307000400038 до договору №3, якою були внесені зміни до договору, та викладено пункт 6 та 12 у новій редакції, а саме:

6. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 12 987 628 грн. 22 коп. (дванадцять мільйонів дев`ятсот вісімдесят сім тисяч шістсот двадцять вісім грн. 22 коп.) в цінах 2019 року.

12. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі 492 880 грн. 49 коп. (чотириста дев`яносто дві тисячі вісімсот вісімдесят грн. 49 коп.), що складає 3 % нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2023 року.

Відповідно до п. 4 додаткової угоди №202307000400038, її невід`ємними частинами є:

- витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки у цінах на 01.01.2019. До примірна Запорізької міської ради додається оригінал, до інших примірників додаткової угоди копії витягів з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки;

- розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку, грошова оцінка якої проведена, на 01.01.2023.

До того ж 21.09.2015 між позивачем (орендодавцем за договором) та відповідачем (орендарем за договором) було укладено договір оренди землі № 201507000100367, зареєстрований в Запорізькому міському управлінні юстиції Запорізької області, про що у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно вчинено запис від 06.10.2015 за № 11544509, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 373265871 від 08.04.2024 (договір № 4).

Згідно з п. 1 договору орендодавець, відповідно до рішення п`ятдесят восьмої сесії шостого скликання Запорізької міської ради №74/268 від 10.06.2015, надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування проммайданчику, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Кругова, 132.

У п. 3 договору визначено, що в оренду передається земельна ділянка площею 0,0969 га, кадастровий номер земельної ділянки 2310100000:07:077:0119.

Згідно з Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що міститься у довідці № 373794850 від 11.04.2024, власником земельної ділянки загальною площею 0,0969 га, кадастровий номер 2310100000:07:077:0119 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Кругова, 132, є територіальна громада міста Запоріжжя,

Відповідно до п. 11 договору, договір укладено до 10.06.2064.

Пунктом 6 договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 352 134,60 грн (триста п`ятдесят дві тисячі сто тридцять чотири грн 60 коп.), в цінах 2015 року.

Згідно з п. 12 договору, оренда плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 10 564,04 грн (десять тисяч п`ятсот шістдесят чотири грн 04 коп.), що складає 3% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2015 року.

Відповідно до п. 14 договору, орендна плата вноситься щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету.

Позивач виконав покладені на нього зобов`язання за договором та передав орендарю (відповідачу) земельну ділянку загальною площею 0,0969 га, кадастровий номер 2310100000:07:077:0119 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Кругова, 132, а орендар прийняв вказану земельну ділянку в оренду, що підтверджується підписаним між сторонами актом приймання-передачі земельної ділянки.

Отже, у відповідача у Відповідача за результатами підписання вищевказаних договорів № 1, 2, 3 та 4 виник обов`язок щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, на розрахунковий рахунок місцевого бюджету сплачувати орендну плату.

Умовами п. 34.6 договорів №№ 1, 2, 3 та 4 серед обов`язків орендаря визначено, зокрема, самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством.

Відповідно до повідомлення Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради від 29.02.2024 за № 06.1-14/358 за наявними даними інформаційно-аналітичної системи управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів LOGIKA, через яку у відповідності до норм Постанови Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 № 627 Про затвердження Порядку обміну інформацією між органами, що контролюють справляння надходжень бюджету та органами місцевого самоврядування здійснюється інформаційна взаємодія між органами, що контролюють справляння надходжень бюджету та органами місцевого самоврядування», надано інформацію щодо сплати коштів до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 Орендна плата з юридичних осіб відповідачем сплачено загалом протягом 2023 до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 Орендна плата з юридичних осіб 342 599,32 грн.

Відповідно до даних офіційного сайту Державної податкової служби України (https://tax.gov.ua/nove-pro-podatki--novini-/print-553960.html) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру на виконання статті 289 Податкового кодексу України (надалі ПК України) листом від 11.01.2022 № 6-28-0.222- 275/2-22 повідомила про значення коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 1996-2021 роки.

Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки (далі по тексту - НГО) земель і земельних ділянок за попередній рік застосовується для розрахунку податкового зобов`язання на наступний рік.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2015-2021 роки: 2015 рік 1,433; 2016 рік 1,06; 2017 рік 1,0; 2018 рік 1,0; 2019 рік 1,0; 2020 рік 1,0; 2021 рік 1,1.

Відповідно до даних з офіційного сайту Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (https://land.gov.ua/pro-indeksatsiiu-normatyvnoi-hroshovoi otsinky-zemel-za-2022-rik/) значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік становить для земель і земельних ділянок (крім сільськогосподарських угідь) 1,15.

Відповідно до даних з офіційного сайту Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (https://land.gov.ua/derzhgeokadastr-povidomlyaye-pro indeksacziyu-normatyvnoyi-groshovoyi-oczinky-zemel-za-2023-rik/) значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2023 рік становить 1,051.

Позивач розраховує розмір орендної плати відповідача за 2023 рік наступним чином:

1) За договором № 1: нормативна грошова оцінка /НГО/ (в цінах 2023 року) *3% (враховуючи пункт 12 договору, де зазначена сума орендної плати у розмірі 3% від НГО). Для визначення НГО в цінах 2023 року необхідно зробити індексацію НГО, встановлену у доданому витягу № НВ-2300113742024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок в цінах 2024 року від 20.08.2024 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:07:072:0025, шляхом ділення НГО в цінах 2024 року на коефіцієнт індексації НГО 2023 року, який дорівнює 1,051.

Отже, нормативна грошова оцінка в цінах 2023 року становить: 32 508 025,08 грн (НГО в цінах 2024 року) / К(2023) = 32 508 025,08 грн / 1,051 = 30 930 566,20 грн.

Розмір оренди за 2023 рік, враховуючи умови договору, складає 3% НГО, дорівнює: НГО в цінах 2023 року * 3% = 30 930 566,20 грн * 0,03 = 927 916,98 грн.

2) За договором № 2: нормативна грошова оцінка /НГО/ (в цінах 2023 року) *3% (враховуючи пункт 12 договору, де зазначена сума орендної плати у розмірі 3% від НГО).

Для визначення НГО в цінах 2023 року необхідно зробити індексацію НГО, встановлену в умовах договору в цінах 2015 року, шляхом множення НГО, зазначеної в пункті 6 договору, на коефіцієнти за 2015-2022 роки.

Отже, нормативна грошова оцінка в цінах 2023 року становить: 134 543,08 грн (НГО за 2015 рік) * К (2015-2022) = 134 543,08 грн * 1,433* 1,06* 1* 1* 1* 1* 1,1 * 1,15= 258 525,83 грн.

Розмір оренди за 2023 рік, враховуючи умови договору, складає 3% НГО і дорівнює: НГО в цінах 2023 року * 3% = 258 525,83 грн * 0,03 = 7 755,77 грн.

3) За договором № 3: нормативна грошова оцінка /НГО/ (в цінах 2023 року) *3% (враховуючи пункт 12 договору, де зазначена сума орендної плати у розмірі 3% від НГО).

01.10.2023 до договору № 3 було внесено зміни додатковою угодою № 202307000400038, а саме: пункти 6 та 12 договору № 3 викладені у наступній редакції: « 6. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 12 987 628,22 грн (дванадцять мільйонів дев`ятсот вісімдесят сім тисяч шістсот двадцять вісім грн 22 коп.) в цінах 2019 року. 12. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі 492 880,49 грн (чотириста дев`яносто дві тисячі вісімсот вісімдесят грн 49 коп.), що складає 3 % нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2023 року».

Невід`ємною частиною вказаної додаткової угоди від 01.01.2023, як вказано в п. 4, є витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки (в цінах 2019 року).

Згідно з висновками, наведеними у постановах Верховного Суду, викладених в постановах від 18.12.2019 у справі № 804/937/16, від 23.06.2022 у справі № 160/8668/19, вказано, що нормами Податкового кодексу України (п. 289.2 ст. 289) прямо передбачено, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Коефіцієнти розраховує Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин і їх чинність не залежить від того, чи іншого рішення ради. На відповідні коефіцієнти індексується нормативна грошова оцінка, яка є чинною у відповідний період.

Орендодавцем було прийнято відповідне рішення про встановлення нової НГО, що відбулося після укладення договорів і набрало чинності наступного року після укладення договорів, а згідно позиції Великої Палати Верховного Суду та умов того ж пункту 34.17 договору щодо стягнення з орендаря недоплаченої суми оренди за весь строк її недоплати, внесення змін до вказаних договорів є необов`язковим та неефективним і не звільняє орендаря від обов`язку сплати оренди у розмірі відповідно до нової НГО, оскільки розмір оренди встановлюється відповідно до чинної НГО, розрахунок якої в цінах 2023 року за наявними НГО позивачем було зроблено належним чином.

Для визначення НГО в цінах 2023 року необхідно зробити індексацію НГО, встановлену в умовах договору № 3 в цінах 2019 року наявна як додаток в додатковій угоді від 01.10.2023, шляхом множення НГО, зазначеної в пункті 6 договору №3 в редакції додаткової угоди від 01.10.2023, на коефіцієнти індексації НГО за 2019-2022 роки.

Отже, нормативна грошова оцінка в цінах 2023 року становить: 12 987 628,22 грн (НГО за 2019 рік) * К(2019-2022) = 12 987 628,22 грн * 1* 1* 1,1 * 1,15 = 16 429 349,69 грн.

Розмір оренди за 2023 рік, враховуючи умови договору, складає 3% НГО і дорівнює: НГО в цінах 2023 року * 3% = 16 429 349,69 грн * 0,03 = 492 880,49 грн.

4) За договором № 4, враховуючи додаткову угоду: нормативна грошова оцінка /НГО/ (в цінах 2023 року) *3% (враховуючи пункт 12 договору, де зазначена сума орендної плати у розмірі 3% від НГО).

Для визначення НГО в цінах 2023 року необхідно зробити індексацію НГО, встановлену в умовах договору в цінах 2019 року наявна як додаток в додатковій угоді від 01.10.2023, шляхом множення НГО, зазначеної в пункті 6 договору в редакції додаткової угоди від 01.10.2023, на коефіцієнти індексації НГО за 2019-2022 роки.

Отже, нормативна грошова оцінка в цінах 2023 року становить: 352 134,60 грн (НГО за 2015 рік) * К(2015-2022) = 352 134,60 грн * 1,433* 1,06* 1* 1* 1* 1* 1,1 * 1,15= 676 630,04 грн.

Розмір оренди за 2023 рік, враховуючи умови договору, складає 3% НГО і дорівнює: НГО в цінах 2023 року * 3% = 676 630,04 грн * 0,03 = 20 298,90 грн.

Загальний розмір орендної плати за договорами № № 1,2,3 та 4, який підлягає сплаті відповідачем за період з 01.01.2023 по 31.12.2023, становить: 927 916,98 грн + 7 755,77 грн + 20 298,90 грн + 492 880,49 грн = 1 448 852,14 грн.

Відповідачем у 2023 році було сплачено 342 599,32 грн орендної плати, розмір заборгованості відповідача зі сплати орендних платежів за договорами № 1,2,3 та 4 за період з 01.01.2023 по 31.12.2023 становить суму 1 106 252,82 грн, стягнення якої є предметом судового розгляду у справі.

До відзиву на заяву про збільшення позовних вимог відповідачем, окрім іншого, надано копію платіжної інструкції № 2368 від 08.10.2024, яка свідчить про сплату за договором № 3 орендної плати в сумі 34 940,87 грн за уточнюючим розрахунком за 2023 року. Оплата відбулась під час вирішення спору в суді.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України, господарський суд закриває провадження у справі, якщо відсутній предмет спору.

Враховуючи надання доказів сплати відповідачем 34 940,87 грн заборгованості під час розгляду справи в суді, провадження у справі в частині стягнення вказаної суми необхідно закрити за відсутності предмету спору.

Проаналізувавши фактичні обставини справи та норми чинного законодавства, оцінивши представлені докази, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.

Обставини справи свідчать, що спірні правовідносини сторін врегульовані договорами оренди землі.

Правовідносини сторін за договором оренди землі регулюються спеціальним Законом України Про оренду землі, Земельним кодексом України, Податковим кодексом України та загальними нормами Цивільного та Господарського кодексів України.

Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України (надалі ЗК України) землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до Закону.

Статтями 206 ЗК України та ст. 270 ПК України визначено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати.

Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 270 ПК України (розділ Податок на майно) об`єктами оподаткування платою за землю є об`єкти оподаткування орендною платою - земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.

Передача прав володіння і користування земельною ділянкою згідно статті 206 Земельного кодексу України, пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК України здійснюється за плату, що має вноситися на користь міської територіальної громади, на підставі договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до вимог статті 124 ЗК України передача землі в оренду здійснюється на підставі цивільно-правової угоди.

Відповідно до статті 1 Закону України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно зі статтею 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

У статті 21 Закону України Про оренду землі передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За положеннями статті 24 Закону України Про оренду землі орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

Згідно з положеннями ст. 21 Закону України Про оренду землі та підпункту 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Цивільні зобов`язання виникають з підстав, передбачених ст. 11 ЦК України, зокрема з договорів та інших правочинів.

Відповідно до ст. 509 ЦК України, ст. 173 ГК України, в силу господарського зобов`язання, яке виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання, один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управлена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Відповідно до ч. 1 ст. 283 ГК України, яка кореспондується з приписами ст. 759 ЦК України, за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.

Згідно з ч. 1 статті 762 ЦК України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.

За приписами пункту 287.1 статті 287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.

Податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (пункт 287.3 статті 287 ПК України).

За змістом ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Статтями 525, 526 ЦК України визначено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

Відповідно до приписів ст. 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Як свідчать матеріали справи, на виконання укладених між сторонами договорів оренди землі, позивач виконав покладені на нього зобов`язання за договорами та передала відповідачу земельні ділянки, зазначені у даних договорах.

Виходячи із змісту вищенаведених норм права, на відповідача покладено обов`язок щодо повної та своєчасної сплати орендних платежів за користування земельними ділянками за договорами, а саме: обов`язок щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, на розрахунковий рахунок місцевого бюджету сплачувати орендну плату.

До того ж. згідно з п. 34.6. договорів № 1,2,3,4 орендар зобов`язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель, згідно з чинним законодавством.

Відповідно до повідомлення Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради від 29.02.2024 за № 06.1-14/358 за наявними даними інформаційно-аналітичної системи управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів LOGIKA, відповідачем сплачено загалом протягом 2023 до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 Орендна плата з юридичних осіб 342 599,32 грн.

Згідно із ст. 289 ПК України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Відповідно до умов договорів №№ 1, 2, 3, 4 орендар зобов`язані самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель, згідно з чинним законодавством.

Згідно із правовими висновками, викладених у постанові Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2024 у справі № 914/2848/22 (пункт 122 постанови) щодо застосування у сукупності статей 5, 13 Закону України Про оцінку земель, статті 21 Закону України Про оренду землі, пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Так, Великою Палатою Верховного Суду у вказаній постанові наведений правовий висновок про те, що з моменту початку застосування відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України зміненої нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної або комунальної власності автоматично змінюються і права та обов`язки сторін договору оренди в частині розміру орендної плати, визначеної у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки. У таких правовідносинах відсутній обов`язок сторін вносити зміни до договору оренди шляхом укладення додаткової угоди, оскільки обов`язок сплачувати орендну плату відповідно до зміненої нормативної грошової оцінки земельної ділянки виникає в орендаря з моменту початку застосування такої нормативної грошової оцінки. За подібних обставин належному способу захисту орендодавця відповідає позовна вимога про стягнення орендної плати, не сплаченої орендарем. Водночас несплачена орендна плата підлягає стягненню за весь період прострочення з моменту початку застосування відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України рішення ради щодо зміни розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності.

Обов`язковість врахування нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності під час визначення розміру орендної плати встановлена законом (абзац другий частини першої статті 13 Закону України Про оцінку земель). Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності змінюється також розмір орендної плати. Зазначене відповідає положенням частини другої статті 632 ЦК України, відповідно до якої зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Відповідно до п. 34.17 усіх договорів оренди, у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати, орендар протягом місяця з моменту прийняття такого рішення Запорізькою міською радою та/або вступу в дію відповідного нормативно-правового акту, зобов`язаний звернутись до Орендодавця із заявою про внесення змін до пункту 12 договору оренди землі щодо зміни розміру орендної плати за цим договором, а також здійснити всі необхідні дії для виготовлення, укладення додаткової угоди про зміну розміру орендної плати за договором оренди землі, та подати цю додаткову угоду до податкових органів. У випадку невиконання Орендарем вищевказаного обов`язку та/або відсутності укладеної додаткової угоди щодо зміни розміру орендної плати за договором оренди землі протягом 3 місяців з дати подачі заяви, вказаної у даному пункті, це є підставою для одностороннього розірвання договору оренди землі Орендодавцем, та/або стягнення з Орендаря збитків, що складаються з неоплаченої суми орендної плати за весь строк її недоплати, та/або звернення Запорізької міської ради до суду з вимогою викласти договір оренди в частині розміру орендної плати у новій редакції.

Відповідно до п. 12 договорів оренди, орендна плата вноситься у грошовій формі та в розмірі, що складає три відсотки нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2015 року та в цінах 2023 року щодо договору оренди землі від 21.09.2015 № 201507000100366.

Відповідно до даних офіційного сайту Державної податкової служби України (https://tax.gov.ua/nove-pro-podatki--novini-/print-553960.html) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру на виконання статті 289 Податкового кодексу України (надалі ПК України) листом від 11.01.2022 № 6-28-0.222- 275/2-22 повідомила про значення коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 1996-2021 роки.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2015-2021 роки: 2015 рік 1,433; 2016 рік 1,06; 2017 рік 1,0; 2018 рік 1,0; 2019 рік 1,0; 2020 рік 1,0; 2021 рік 1,1.

Відповідно до даних з офіційного сайту Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік становить для земель і земельних ділянок (крім сільськогосподарських угідь) 1,15 (https://land.gov.ua/pro-indeksatsiiu-normatyvnoi-hroshovoi otsinky-zemel-za-2022-rik/); значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2023 рік становить 1,051 (https://land.gov.ua/derzhgeokadastr-povidomlyaye-pro indeksacziyu-normatyvnoyi-groshovoyi-oczinky-zemel-za-2023-rik/).

Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за попередній рік застосовується для розрахунку податкового зобов`язання на наступний рік.

Отже, розмір орендної плати за 2023 становить 3% НГО, дорівнює:

1) За договором № 1: 32 508 025,08 грн (НГО, визначена для даної земельної ділянки в цінах 2024 року) / коефіцієнт індексації 2023 (1,051) = 30 930 566,20 грн /нормативна грошова оцінка в цінах 2023 року/ * 0,03 = 927 916,98 грн;

2) За договором № 2: 134 543,08 грн (НГО за 2015 рік) * коефіцієнт індексації 2015-2022 (1,433* 1,06* 1* 1* 1* 1* 1,1 * 1,15) = 258 525,83 грн /нормативна грошова оцінка в цінах 2023 року/ * 0,03 = 7 755,77 грн.

3) За договором № 3, з урахуванням додаткової угоди від 01.10.2023: 12 987 628,22 грн (НГО за 2019 рік) * коефіцієнт індексації 2019-2022 (1* 1* 1,1 * 1,15) 16 429 349,69 грн /нормативна грошова оцінка в цінах 2023 року/ * 0,03= 492 880,49 грн.

4) За договором №4: 352 134,60 грн (НГО за 2015 рік) * коефіцієнт індексації 2015-2022 (1,433* 1,06* 1* 1* 1* 1* 1,1 * 1,15) = 676 630,04 грн /нормативна грошова оцінка в цінах 2023 року/ * 0,03 = 20 298,90 грн.

Сумарний розмір орендної плати за 2023 року за договорами №№ 1, 2, 3 та 4, що підлягає сплаті відповідачем, становить 1 448 852,14 грн.

Протягом 2023 року відповідачем було сплачено 342 599,32 грн, у зв`язку із чим заборгованість зі сплати орендних платежів за договорами № 1, 2, 3 та 4 склала 1 106 252,82 грн.

Оскільки відповідачем під час розгляду справи було сплачено за договором № 3 орендну плату в сумі 34 940,87 грн, станом на день вирішення спору заборгованість відповідача з орендної плати за договорами № 1, 2, 3 та 4 складає 1 071 311,95 грн.

Виходячи із змісту вищенаведених норм права, на відповідача покладено обов`язок щодо повної та своєчасної сплати орендних платежів за користування земельними ділянками за договорами.

Оренда плата є одним із основних джерел наповнення міського бюджету, а отже існуюча заборгованість відповідача з орендної плати за землю порушує інтереси територіальної громади м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради в частині позбавлення можливості ефективного використання права комунальної власності та недоотримання місцевим бюджетом відповідного доходу, які можуть бути використані для задоволення її нагальних потреб.

Відповідно до статті 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Позивачем доведено правомірність заявлених позовних вимог.

Відповідачем доказів сплати орендної плати у відповідності до чинного законодавства та у встановленому розмірі не надано.

На підставі викладеного, вимоги позивача визнаються обґрунтованими та правомірними.

Заперечення відповідача суд вважає безпідставними на підставі вище викладеного та у зв`язку із наступним.

Предметом спору у даній справі є стягнення заборгованості за договорами оренди, а не виконання органами доходів і зборів повноважень щодо донарахування і стягнення обов`язкових платежів.

Відповідач не є власником земельних ділянок за договорами. Між сторонами існують господарські відносини з оренди земельних ділянок комунальної власності, які врегульовані договорами оренди землі.

Отже, саме Запорізька міська рада (а не податковий орган, як зазначає відповідач), що є орендодавцем та власником земельних ділянок, які є предметом оренди, наділена повноваженнями стягувати орендну плату за договорами оренди земельних ділянок, укладених з відповідачем.

Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є саме договір оренди такої земельної ділянки (частина друга статті 21 Закону України Про оренду землі, пункт 288.1 статті 288 ПК України). У зв`язку з цим та оскільки орендну плату за землю орендар вносить орендодавцеві (стаття 21 Закону України Про оренду землі, стаття 288 ПК України), то право на стягнення заборгованості з орендної плати має орендодавець шляхом звернення до відповідного господарського суду в установленому порядку.

Відповідач зазначає про те, що із введенням на території України воєнного стану, на підставі відповідних законодавчих актів, законодавцем внесено зміни до Податкового кодексу України, якими звільнено платників від сплати земельного податку та орендної плати за користування земельними ділянками, розташованими на території активних бойових дій. Вказаною можливістю відповідач скористався та подав до податкового органу уточнюючу декларацію, якою зменшив суму податкового зобов`язанні з плати за змелю.

Первинно, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, Верховна Рада ухвалила Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" від 15 березня 2022 року № 2120-IX, яким доповнила підрозділ 10 Перехідних положень Податкового кодексу України пунктом 69.14 наступного змісту: 69.14. Тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

В умовах активних наступальних дій з боку агресора та постійної зміни ліній фронту законодавець приймав нормативні акти в екстремальних умовах і цілком зрозуміло, що вказаним Законом звільнялися від плати за землю (орендної плати) земельні ділянки, на територіях де ведуться (велися) бойові дії.

При цьому, первинно затверджений Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Наказом від 25.04.2022 № 75 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 квітня 2022 року № 457 "Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України", Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року, що додається (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 квітня 2022 р. за № 453/37789) не містив жодних територіальних громад Запорізького району серед територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року. Запорізька міська територіальна громада Запорізького району з`явилася у вказаному переліку в редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 31 травня 2022 року № 104, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23 травня 2022 р. за № 554/37890, станом на 27 травня 2022 року.

Вказана ситуація не змінювалася і в подальшому, а тому редакції Закону № 3050-IX від 11.04.2023 пункт 69.14 було викладено наступним чином: За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Отже, законодавець визначив умови оподаткування, уточнивши, що від плати за землю (орендної плати) звільняються земельні ділянки виключно в зоні активних бойових дій чи на окупованих територіях, змінивши початок цього періоду та обмежив його дію до 31.12.2022.

У подальшому, наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23 грудня 2022 року за № 1668/39004 (зі змінами), затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, та, окрім іншого, визнано таки, що втратив чинність, наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75 «Про затвердження Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 10 грудня 2022 року», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.04.2022 за № 453/37789 (із змінами).

Суд зазначає, що спірні земельні ділянки розташовані безпосередньо у місті Запоріжжі, в межах Запорізької територіальної громади. На території міста Запоріжжя ніколи, починаючи з 24.02.2022, не велися активні бойові дії, вона не є тимчасово окупованою.

Окремі населенні пункти та території Запорізького району, який розташований навкруги м. Запоріжжя, з південного напрямку дійсно наближені до зони бойових дій і потерпають від численних щоденних обстрілів великої інтенсивності та цілком обґрунтовано внесені до відповідного Переліку, оскільки на них неможливе ведення сільського господарства або іншої підприємницької діяльності.

Податковий кодекс України надає право коригування податкових зобов`язань виключно тим суб`єктам господарювання, орендовані земельні ділянки яких перебувають в зоні активних бойових дій, або щодо яких затверджено робочий проект землеустрою щодо консервації земельної ділянки, або у зв`язку із потенційною загрозою її забруднення вибухонебезпечними предметами.

Земельні ділянки, якими користується відповідач на правах оренди, не відносяться до жодної із перелічених категорій земельних ділянок.

Обов`язок орендаря сплачувати орендну плату за земельні ділянки у 2023 році існував на підставі вимог законодавства та договорів оренди №№ 1, 2, 3 та 4. Зміни до договорів оренди земельної ділянки щодо звільнення орендаря від сплати орендних платежів у 2023 році сторонами не вносилися, жодного рішення щодо звільнення від цих платежів будь-яких орендарів земельних ділянок на території м. Запоріжжя Запорізькою міською радою не приймалося.

Аналогічні правові висновки викладені у постановах Центрального апеляційного господарського суду по справах № 908/1118/23 від 08.02.2024, № 908/1180/23 від 11.12.2023, № 908/1435/23 від 08.11.2023.

Також суд зазначає, що з моменту укладення між землекористувачем та органом місцевого самоврядування договору оренди землі припиняються адміністративні відносини між цими суб`єктами та у подальшому виникають договірні відносини, які характеризуються рівністю їх учасників та свободою договору (правовий висновок, викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.03.2019 у справі № 1917/1188/2012 (№ 826/1291/17) (провадження № 11-1317апп18)).

За таких обставин, пріоритетність застосування судом норм податкового законодавства у порівнянні з положеннями земельного законодавства та Закону України "Про оренду землі", якими регулюються спірні орендні правовідносини між сторонами у даній справі, є безпідставними, що відповідає правовій позиції Верховного Суду у постановах від 09.06.2020 у справі № 911/2685/18, від 13.10.2021 у справі № 910/14176/20.

Адже справи у спорах, що виникають із земельних відносин, про невиконання або неналежне виконання зобов`язань за договорами оренди землі, в тому числі ті, де предметом дослідження є наявність заборгованості з орендної плати або предметом є стягнення заборгованості з орендної плати, розглядаються саме господарськими судами в рамках договірних відносин, а не адміністративними судами в рамках контролюючих відносин, з урахуванням положень земельного законодавства, Цивільного кодексу України, Податкового кодексу України.

Суд вправі самостійно, за наданими сторонами доказами, досліджуючи умови договору оренди землі у сукупності з наданими доказами, встановлювати наявність або відсутність заборгованості з орендної плати за договором оренди землі та розмір такої заборгованості. Це жодним чином не є підміною функцій органу доходів і зборів, адже предметом розгляду у даній справі є стягнення заборгованості саме з орендної плати за договором оренди землі, тобто у зв`язку з неналежним виконанням договірних зобов`язань Орендарем земельної ділянки перед Орендодавцем.

Висновки щодо належного суб`єкта отримання плати за землю у вигляді орендної плати за земельні ділянки комунальної форми власності, яким виступає міська рада, за позовами про її стягнення з орендаря, були неодноразово підтверджені Верховним Судом у постановах від 13.10.2021 у справі № 910/14176/20, від 04.05.2023 у справі № 910/15023/21.

Крім того, Верховний Суд в ухвалі від 18.03.2021 у справі № 904/5955/19, закриваючи касаційне провадження вказав, що відповідно до правової позиції Великої Палати Верховного Суду, викладеної в постанові від 27.11.2018 у справі № 912/1385/17, до правовідносин, які склалися саме між Орендодавцем та Орендарем у межах виконання договору оренди земельної ділянки, підлягають застосуванню норми ст. 2 Закону України "Про оренду землі", відповідно до ч. 1 якої відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Враховуючи вищевикладене, відповідачем не надано належних та допустимих доказів щодо відсутності у нього заборгованості зі сплати орендної плати за користування земельними ділянками за 2023 рік у заявленій позивачем до стягнення сумі.

Частинами 3, 4 статті 13 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Згідно з ч. ч. 1, 3 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Відповідно до статей 76, 77, 78, 79, 80 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.

Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду. Позивач, особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб, повинні подати докази разом з поданням позовної заяви. Відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом з поданням відзиву або письмових пояснень третьої особи.

Згідно із ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Вимога п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод щодо обґрунтовування судових рішень не може розумітися як обов`язок суду детально відповідати на кожен довід заявника. Стаття 6 Конвенції також не встановлює правил щодо допустимості доказів або їх оцінки, що є предметом регулювання в першу чергу національного законодавства та оцінки національними судами. Проте Європейський суд з прав людини оцінює ступінь вмотивованості рішення національного суду, як правило, з точки зору наявності в ньому достатніх аргументів стосовно прийняття чи відмови в прийнятті саме тих доказів і доводів, які є важливими, тобто такими, що були сформульовані заявником ясно й чітко та могли справді вплинути на результат розгляду справи.

Судом надано оцінку аргументам та доводам учасників, матеріалам справи, які мають значення та впливають на вирішення спору.

Позивачем доведено правомірність заявлених позовних вимог.

Надані відповідачем докази не спростовують доводи позивача.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню.

Згідно із ч. 9 ст. 129 ГПК України, враховуючи, що спір виник внаслідок неправомірних дій відповідача, суд вважає за можливе покласти на відповідача витрати із сплати судового збору за подання позову до суду повністю.

Керуючись ст. ст. 129, 231, 232, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

вирішив

Позов задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Велес Запоріжжя 2012 (69084, м. Запоріжжя, вул. Волзька, 27; ідентифікаційний номер юридичної особи 38191300) на користь Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206, ідентифікаційний номер юридичної особи 04053915) заборгованість за договорами оренди землі: № 201507000100364 від 21.09.2015, № 201507000100365 від 21.09.2015, № 201507000100366 від 21.09.2015 (зі змінами) та № 201507000100367 від 21.09.2015 за період з 01.01.2023 по 31.12.2023 в розмірі 1 071 311,95 грн (один мільйон сімдесят одну тисячу триста одинадцять гривень 95 коп.) на розрахунковий рахунок UA508999980334139812000008479, отримувач: Головне управління казначейства у Запорізькій області, ідентифікаційний код юридичної особи 37941997, код 18010600. Видати наказ.

Закрити провадження у справі в частині стягнення 34 940,87 грн, у зв`язку із відсутністю предмета спору.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Велес Запоріжжя 2012 (69084, м. Запоріжжя, вул. Волзька, 27; ідентифікаційний номер юридичної особи 38191300) на користь Виконавчого комітету Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206; ідентифікаційний номер юридичної особи 02140892) витрати по сплаті судового збору в розмірі 13275,04 грн (тринадцять тисяч двісті сімдесят п`ять гривень 04 коп.) отримувач: Виконавчий комітет Запорізької міської ради, рахунок: UA058201720344270024000034816, ідентифікаційний код юридичної особи 02140892, банк отримувача: Державна казначейська служба України м. Київ. Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 25.11.2024.

Суддя І. С. Горохов

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення11.11.2024
Оприлюднено27.11.2024
Номер документу123270795
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —908/1295/24

Рішення від 11.11.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 17.10.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 05.09.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 06.08.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 23.05.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 10.05.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні