Рішення
від 22.11.2024 по справі 916/4202/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"22" листопада 2024 р.м. Одеса Справа № 916/4202/24

Господарський суд Одеської області у складі судді Літвінов С.В., розглянувши матеріали за позовом Акціонерне товариство "Українська залізниця"; (вул.Єжи Гедройця, 5,Київ 150,03680) в особі, якою є Філія "Оператор припортових станцій" АТ "Укрїнська залізниця" (вул. Пантелеймонівська, 17-А, м. Одеса, Одеський р-н, Одеська обл., 65012) ;

до відповідача: Державне підприємство "Адміністрація морських портів України" (просп. Берестейський, 14,м. Київ,01135) в особі Одеської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (Адміністрація Одеського морського порту) ( пл. Митна, 1, м. Одеса, Одеський р-н, Одеська обл., 65026)

про стягнення 39318,36 грн.;

ВСТАНОВИВ: 20.09.2024 р. Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Філії "Оператор припортових станцій" АТ "Укрїнська залізниця" звернулось до Господарського суду Одеської області із позовом про стягнення з Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Одеської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (Адміністрація Одеського морського порту) 39318,36 грн. плати за користування вагонами.

На обогрунтування своїх вимог позивач зазначив, що 21.08.2023 року відповідно до Протоколу №Ц-85/52 Ком.т. засідання правління АТ «Укрзалізниця» було створено філія «Оператор припортових станцій» АТ «Укрзалізниця».

Між Акціонерним товариством «Українська залізниця» та Державним підприємством «Адміністрація морських портів України» в особі Одеської філії державного підприємства «Адміністрація морських портів України» (Адміністрація Одеського морського порту) був укладений договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №40-38728457/2020-001 від 24.06.2020 року.

Предметом Договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та / або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі послуги) і проведення розрахунків за ці послуги.

16.02.2024 року між Акціонерним товариством «Укрзалізниця» в особі філія «Оператор припортових станцій» та державним підприємством Державним підприємством «Адміністрація морських портів України» в особі Одеської філії була укладено додаткова угода №26 до договору від 01.07.2012 року №1/59/КД-17358 про обробку вагонів з вантажами на підставі якою всі права та обов`язки з боку виконавця по договору перейшли до фірми «Оператор припортових станцій».

Відповідно до умов договору про обробку вагонів з вантажами № 1/59 від 01.07.2012, укладеного між Акціонерним товариством «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Одеська залізниця» та Державним підприємством «Адміністрація морських портів України» в особі Одеської філії (далі Договір), протягом травня - липня 2024 року на станцію Одеса-Порт Одеської залізниці прибували вагони з вантажем на адресу Одеської філії Державного підприємства «Адміністрація морських портів України»

В добу 11.06.2024 на адресу ОФ ДП «АМПУ» прибував номенклатурний вантаж у супроводі приватної охорони, якій за заявкою відправника «ПАТ «Арселорміттал Кривий Ріг» в рахунок його плану ( п.39 Правил приймання вантажів до перевезення) було надано окремий вагон №24368672 перевізний документ №45210259. Приватна охорона супроводжувала вагони з вантажем - чугун на шляху прямування вантажу від станції Кривий Ріг до ст. Одеса-Порт, що підтверджується пам`яткою про подавання вагонів №104,3265 та пам`яткою про забирання вагонів №413 та №7066.

Аналогічно в добу 30.06.2024, 02.07.24 та 03.07.2024 на адресу ОФ ДП «АМПУ» прибував номенклатурний вантаж у супроводі приватної охорони, якій за заявкою відправника «ПАТ «Арселорміттал Кривий Ріг» в рахунок його плану (п.39 Правил приймання вантажів до перевезення) було надано окремі вагони №24375842 перевізний документ №45586815,була складена пам`ятка про подавання вагонів №3548 та пам`ятка про забирання вагонів №7684, вагон №52912698 45630498 була складена пам`ятка про подавання вагонів №3572 , вагон №24632465 - №45646825 була складена пам`ятка про подавання вагонів №3567 . Приватна охорона супроводжувала вагони з вантажем - чугун на шляху прямування вантажу від станції Кривий Ріг до ст. Одеса-Порт.

За подавання вищезазначених вагонів працівниками станції Одеса-Порт нараховано 32765,30 грн + ПДВ 20% 6553,06 грн. всього 39318,36 грн.

07.08.2024 року Філією «Оператор припортових станцій» АТ «Українська залізниця» була заявлена претензія №ЦПС-05/198 про стягнення заборгованості за подавання вагонів на загальну суму 39318,36 грн.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 25.09.2024 р. прийято вказану позовну заяву до розгляду, відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження (без виклику сторін), запропоновано відповідачу підготувати та надати до суду відзив.

14.10.2024 р. відповідачем по справі подано відзив, в якому він позовні вимоги не визнає повністю, просить суд відмовити в задоволенні позову.

На обгрунтування відзиву відповідачем зазначено, що до 07.06.2024 р. станція Одеса-Порт не нараховувала плату за подавання, забирання на (з) під`їзної колії Адміністрації критих вагонів з провідниками, які супроводжують вантаж (далі - криті вагони з охороною).

Відповідно до Правил перевезення вантажів залізничним транспортом України (далі - Правила), зокрема розділу 12 «Правила обслуговування залізничних під`їзних колій», зокрема п.2.4. передача вагонів на під`їзній колії та їх повернення залізниці засвідчується підписом працівників сторін у пам`ятці про подавання/забирання вагонів, форма якої встановлена Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.99 №113 та зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 15.03.99 за№ 165/3458.

Відповідно до розділу 6 Правил «Правила користування вагонами і контейнерами» плата за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу нараховується за відомостями плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу (додаток 10), які оформляються на підставі пам`яток про подавання/забирання вагонів. Відомості плати за користування вагонами, контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу, пам`ятки про подавання/забирання вагонів, пам`ятки про видачу/приймання контейнерів, повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами оформляються в електронному або паперовому вигляді. На вимогу вантажовласника йому надається копія пам`ятки про подавання/забирання вагонів, пам`ятки про видачу/приймання контейнерів. 24.06.2024 Адміністрація почала вперше отримувати від пункту концентрації та обробки перевізних документів філії «Оператор припортових станцій» на розгляд та оплату відомості плати за користування критими вагонами з охороною.

За позицією відповідача, документи які надавались до Адміністрації були оформлені з порушенням цих Правил, а саме на них відсутній підпис працівників Адміністрації у пам`ятці про подавання/забирання вагонів, що засвідчує факт подавання/забирання критих вагонів з охороною без згоди Адміністрації (документ складається в одному примірнику та зберігається на станції).

Крім цього, відповідно до пункту 1.2.4 Єдиного технологічного процесу роботи Адміністрації і станції Одеса-Порт регіональної філії «Одеська залізниця» AT «Укрзалізниця» від 30.09.2003 (далі - ЄТП), документи на вагони, які прибули на адресу Адміністрації, розмічаються диспетчером відділу залізничних операцій Адміністрації для подальшого подавання вагонів на вантажні фронти тепловозами станції відповідно до розмітки та заявки адміністрації порту (добового плану обробки вагонів).

Відповідно до Договору про обробку вагонів з вантажами № 1/59 від 01.07.2012 між AT «Укрзалізниця» та ДП «АМПУ» (далі - Договір), а саме п. 3.2. залізниця зобов`язується здійснювати подачу вагонів під вивантаження або навантаження за розміткою або заявкою порту згідно з добовим планом.

Отже, згідно з отриманими від пункту концентрації та обробки перевізних документів філії «Оператор припортових станцій» відомостями плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу (далі - відомості) № 12063467,13063497 кількість вагонів, які подавались і забирались на/з під`їзної колії Адміністрації за добу 11.06.2024, становила 502 вагони (474 вагони за відомістю № 12063467, 28 вагонів донараховано за відомістю №13063497).

У ході перевірки відомостей Адміністрацією виявлено, що пам`ятка про подавання вагонів № 3265 та пам`ятка про забирання вагонів № 7066 не підписані представниками Адміністрації.

Вказаний у пам`ятках вагон № 24368672 - критий вагон для перевезення провідників вантажовідправника - не розмічався диспетчером Адміністрації для подальшої подачі станцією на вантажний фронт та відсутня заявка на обробку зазначеного вагону.

Аналогічна ситуація по відомостях № 04073790, 05073805, кількість вагонів, що подавались і забирались на/з під`їзної колії Адміністрації за добу 03.07.2024, становила 502 вагони (465 вагонів за відомістю № 04073790, 37 вагонів донараховано за відомістю № 05073805), пам`ятка про подавання вагонів № 3548 та пам`ятка про забирання вагонів № 7684 не підписані уповноваженими представниками Адміністрації, вказаний вагон у пам`ятках не розмічався диспетчером Адміністрації, та у зв`язку із відсутністю вантажу заявка на його обробку не надавались. Тобто послуга Адміністрацією не замовлялась та не споживалась.

Враховуючи відсутність підстав для нарахування плати за подавання, забирання вищезазначених вагонів, представники Адміністрації, провели оплату за добу 11.06.2024 та за добу 03.07.2024 відповідно до розділу ПІ «Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги» зі змінами та доповненнями, затвердженими Наказом Міністерства інфраструктури України від 25.11.2020№ 798, на підставі оформлених обома сторонами пам`яток за фактично підтверджені послуги пам`ятки №№ 3265,7066,3548,7684 оформлені односторонньо Позивачем не враховані.

Крім цього, з метою врегулювання питання щодо безпідставного подавання критих вагонів з охороною на під`їзну колію без згоди відповідача, листом № 19-03-09.01/96 від 28.06.2024 Адміністрація звернулася до станції Одеса-Порт. На час подання відзиву відповідь від станції на адресу відповідача не надходила, подача вагонів на під`їзду колію без згоди відповідача та нарахування збору за подавання та забирання таких вагонів станцією продовжується і до теперішнього часу.

Відповідач звернувся також до позивача з пропозицією внесення змін до договору та єдиного технологічного плану (ЄТП), позивач підписав його з протоколом розбіжностей.

22.10.2024 р. позивачем подано відповідь на відзив, який долучено до матеріалів справи.

Розглянувши матеріали справи, судом встановено наступне.

Між Акціонерним товариством «Українська залізниця та Державним підприємством «Адміністрація морських портів України» в особі Одеської філії державного підприємства «Адміністрація морських портів України» був укладений договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №40-38728457/2020-001 від 24.06.2020 року.

Предметом Договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та / або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі послуги) і проведення розрахунків за ці послуги.

16.02.2024 року між Акціонерним товариством «Укрзалізниця» в особі філія «Оператор припортових станцій» та державним підприємством Державним підприємством «Адміністрація морських портів України» в особі Одеської філії була укладено додаткова угода №26 до договору від 01.07.2012 року №1/59/КД-17358 про обробку вагонів з вантажами на підставі якою всі права та обов`язки з боку виконавця по договору перейшли до фірми «Оператор припортових станцій».

Відповідно до умов договору про обробку вагонів з вантажами № 1/59 від 01.07.2012, укладеного між Акціонерним товариством «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Одеська залізниця» та Державним підприємством «Адміністрація морських портів України» в особі Одеської філії (далі Договір), протягом червня та липня 2024 року на станцію Одеса-Порт Одеської залізниці прибували вагони з вантажем на адресу Одеської філії Державного підприємства «Адміністрація морських портів України».

11.06.2024 на адресу ОФ ДП «АМПУ» прибував номенклатурний вантаж у супроводі приватної охорони, якій за заявкою відправника «ПАТ «Арселорміттал Кривий Ріг» в рахунок його плану ( п.39 Правил приймання вантажів до перевезення) було надано окремий вагон №24368672 перевізний документ №45210259. Приватна охорона супроводжувала вагони з вантажем - чугун на шляху прямування вантажу від станції Кривий Ріг до ст. Одеса-Порт.

Аналогічно в добу 30.06.2024, 02.07.24 та 03.07.2024 на адресу ОФ ДП «АМПУ» прибував номенклатурний вантаж у супроводі приватної охорони, якій за заявкою відправника «ПАТ «Арселорміттал Кривий Ріг» в рахунок його плану (п.39 Правил приймання вантажів до перевезення) було надано окремі вагони №24375842 перевізний документ №45586815.

Криті вагони з провідниками подавались на підїзну колію відповідача разом з вагонами, що перевозили вантаж та забирались позивачем після їх повернення відповідачем.

Зазначені обставини не заперечуються відповідачем у відзиві, відтак суд вважає їх встановленими.

З аналізу позовної заяви та відзиву на неї, вбачаться, що між сторонами виник спір щодо стягнення плати за користування плати критими вагонами, які використовувались для перевезення провідників (служби приватної охорони), що супроводжували вантаж. Зазначені вагони були включені до плану відправника вантажу.

За фактом подавання критих вагонів позивачем були складені памятки про подавання та забирання вагонів 3548, №7684, №3265, №7066. Зазначені пам`ятки підписані лише зі сторони залізниці.

Разом з тим, агентами комерційними ОСОБА_1 та ОСОБА_2 було складено Акт загальної форми (ГУ-23) № 3265 від 11.06.2024 р. яким зафіксовано факт відмови представника відповідача ОСОБА_3 від підпису Памятки на подавання вагонів №3265 та памятки на забирання вагонів № 7066. Аналогічно агентами комерційними ОСОБА_4 та ОСОБА_5 складено Акт загальної форми (ГУ-23) № 2870 від 04.07.2024 р., яким зафіксовано, що при подаванні критого вагону № 24375842 представник відповідача ОСОБА_6 вімовився від підпису памятки № 3548 про подавання вагону та при забиранні вагону відмовився від підпису памятки №7684 про забирання вагону.

Відповідач не заперечує факт подання та забирання позивачем на підїзну колію відповідача критих вагонів з провідниками, що оформлено відповідними пам`ятками про подавання та забирання вагонів, та актами загальної форми про відмову від підписів, однак зазначає, що такі дії позивача не були узгоджені з відповідачем, про що свідчить відсутність підпису представників відповідача на вказаних пам`ятках (1 абз. 3 ст. відзиву). Отже суд вважає також встановленими обставини щодо подання (забирання) спірних вагонів позивачем за адресою відповідача.

Відповідач також не заперечує здійснений позивачем розрахунок заборгованості, зазначає лише про безпідставність нарахування відповідної плати за подання та забирання вагонів.

Вирішуючи питання щодо правомірності включення позивачем у відомості плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу зазначених вище критих вагонів суд виходить з наступного.

Порядок обслуговування залізничної під`їзної колії адміністрації Одеського морського порту визначений договором від 01.07.2012 № 1/59/КД-17358 про обробку вагонів з вантажами (далі - Договір) та Єдиним технологічним процесом роботи адміністрації Одеського морського порту і станції Одеса-Порт філії «Оператор припортових станцій», з урахуванням доповнень від 30.11.2023 (далі - ЄТП), які розроблені у відповідності до вимог Правил обслуговування залізничних під`їзних колій, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 N644, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за №875/5096.

Відповідно п. 3.1 Договору та п. 6.4 Єдиного технологічного процесу (ЄТП) відбувається щодобове планування сумісної співпраці (планування подачі та забирання вагонів на вантажні фронти), по результатам якого складається змінно-добовий план.

Згідно з п. 3.2 Договору про обробку вагонів з вантажами № 1/59 від 01.07.2012 р. між АТ «Укрзалізниці» та ДП «АМПУ» встановлено, що «залізниця зобов`язується здійснювати подачу вагонів під вивантаження або навантаження за розміткою або заявкою порту згідно з добовим планом.

Згідно з п. 1.2.4 Єдиного технологічного процесу (ЄТП) документи на вагони, які прибули на адресу Адміністрації розмічаються диспетчером відділу залізничних станцій Адміністрації для подальшого подавання вагонів на вантажні фронти тепловозами станції відповідно до розмітки та заявки адміністрації порту (добового плану обробки вагонів).

Відповідно до матеріалів справи встановлено, що криті вагони з провідниками, плату за подавання, забирання та маневрову роботу яких просить стягнути позивач не розмічались диспетчером відповідача, заявка про їх подання не подавалась.

Разом з тим, суд враховує, що укладений між сторонами договір про обробку вагонів з вантажами та Єдиний технологічний план, що є додатком до нього не врегульовує питання поведінки сторін у випадку подання позивачем отримувачу вагонів, які не були розмічені відповідачем, однак подання яких є обов`язком позивача.

Питання перевезення вантажів у супроводі провідників врегульовано Правилами перевезення вантажів у супровіді провідників відправників(одержувачів), що затверджені наказом Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000 р. N 644.

Згідно з п.6 зазначених правил провідники розміщуються у критому вагоні з вантажем, який вони супроводжують, або в окремому критому вагоні, який надається залізницею за заявкою відправника в рахунок його плану. За твердженням позивача перевезення вантажу в супроводі провідників та за рахунок плану відправника було погоджено вантажоодержувачем у відповідній автоматизованій системі «МЕСПЛАН». Відповідачем зазначений факт не заперечувався.

Згідно з п. 10 Правилам перевезення вантажів у супровіді провідників до основних обов`язків провідника належать: приймання вантажу від відправника, охорона вантажу в дорозі, догляд за тваринами, напування і годування їх, запобігання псуванню вантажу (підтримання у вагоні необхідної температури, вентилювання вагонів тощо), забезпечення кріплення і стійкості вантажу у вагоні, а також здача вантажу одержувачу.

Згідно з п. 15 зазначених правил встановлено, що на все знімне обладнання залізниці, яке є у вагоні, станція відправлення зобов`язана скласти опис. Опис, підписаний відправником, додається до накладної. У разі оформлення перевізного документа в електронному вигляді (із накладенням електронного цифрового підпису) опис додається також в електронному вигляді. Станція призначення, приймаючи вагон після вивантаження, перевіряє наявність і справність обладнання за описом. Відправник (одержувач) несе відповідальність перед залізницею за пошкодження вагона і обладнання, що сталися з вини провідника.

З аналізу зазначених пунктів правил вбачається, що критий вагон з провідниками має бути доставлений до станції призначення, в даному випадку (Одеса-Порт) (п. 15 правил), та провідникам має бути забезпечена можливість прийняти або здати вантаж вантажоодержувачу (п.10 правил).

Відповідно до п. 10 Правил видачі вантажів «При подаванні вагонів під вивантаження засобами вантажоодержувача на місця загального користування, передача їх провадиться безпосередньо на місцях вивантаження і засвідчується підписами представників станції і одержувача в пам`ятці про подавання/забирання вагонів.

При подаванні вагонів на під`їзні колії передача їх провадиться в місцях, установлених договорами про подавання й забирання вагонів або договорами про експлуатацію під`їзної колії, і засвідчується підписами представників станції й одержувача в пам`ятці про подавання/забирання вагонів».

Відповідно пункту 8 «Правил видачі вантажів» вантаж вважається виданий вантажоодержувачу датою та часом його вивозу з території станції або датою та часом подачі вагонів під вивантаження, якщо воно здійснюється одержувачем.

Оскільки охорона (провідники), що супроводжувала (ли) вантаж має здати вантаж одержувачу, вагон, в якому розміщуються провідники, має бути поданий вантажоодержувачу на під`їзну колію разом з вантажем, що ними супроводжувався.

Вантаж разом з накладною видається на станції призначення одержувачу зазначеному у накладній, станція і Порт здійснюють приймання і здавання вантажу на фронтах та передавальних коліях у порядку зазначеному у п.3.1 Єдиного технологічного процесу. Враховуючи те, що вагони знаходились під охороною відправника, що перебували в окремому вагоні, які також подаються на під`їзну колію то плата за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу нараховується за фактичну кількість поданих та забраних вагонів у звітну добу (п.1.1 Розділу III Тарифного Керівництва №1).

Відтак суд погоджується з доводами позивача про те, що завершення логічного контролю перевезення, в даному випадку - це подавання та забирання вагону на/з під`їзної колії, що засвідчується пам`яткою про подавання та забирання вагонів на підставі яких формуються відомість плати за користування Ф.ГУ-46 та відомість плати за подавання і забирання вагонів та маневрової роботи Ф.ГУ-46а.

Відмова вантажоодеручача від підпису на відповідних пам`ятках, за умови що позивачем були подані відповідні криті вагони з провідниками у відповідності до чинного законодавства та з метою виконання своїх зобовязань як перевізника не може бути підставою для звільнення відповідача від плати за надані послуги, відтак позивачем правомірно складено відповідні відомості плати за подавання і забирання вагонів та маневрової роботи.

Суд зауважує, що укладений між сторонами договір від 01.07.2012 № 1/59/КД-17358 про обробку вагонів з вантажами та Єдиний технологічний процес роботи адміністрації Одеського морського порту і станції Одеса-Порт філії «Оператор припортових станцій» не врегульовує в належній мірі спірні правовідносини в частині подання (забирання) та оплати критих вагонів з провідниками, відтак сторони вживали дії щодо внесення змін до договору.

Так, відповідачем було направлено на адресу позивача пропозицію внесення змін від 09.09.2024 р. до укладеного між ними договору, зокрема до Єдиного технологіного процесу з метою врегулювання технологічного процесу роботи сторін при перевезенні вантажів у супроводі провідників, які розміщені в окремих критих вагонах .

Позивачем було підписано вказані зміни 01.10.2024 р. із протоколом розбіжностей та повернуто на адресу відповідача.

Суд зауважує, що питання зміни і розірвання господарських договорів врегульовані ст. 188 ГПК УКаїни, відповіно до якої зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Враховуючи те, що на час виникнення спірних правовідносин сторонами не було внесено зміни до укладених між ними договору та єдиного технологічного процесу, набравше чинності рішення суду про внесення таких змін відсутнє суд розглядає справу за наявними матеріалами справи та у відповідності до законодавства та умов договору, в редакції спірних правовідносин.

Суд зауважує, що оскільки сторони не досягли згоди щодо внесення відповідних змін до єдиного технологічного процесу, вони не позбавлені можливості передати відповдіний спір на вирішення суду, тобто кожна із сторін має право звернутися до суду з відповідним позовом про внесення змін до укладеного між ними договору та врегулювати питання щодо обробки критих вагонів з провідниками, які супроводжують вантаж.

Відповідно до вимог ч.1 ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

У відповідності до ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Зі змісту ст.77 ГПК України вбачається, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Частинами ч.ч.1, 2, 3 ст.13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Салов проти України" від 06.09.2005р.).

У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.

Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.

Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.

В звязку з задоволенням позову, судові витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача згідно ст.129 ГПК України.

Керуючись ст. ст. 73, 74, 79, 86, 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Позовні вимоги задовольнити.

2. Стягнути з Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» в особі Одеської філії Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі філії «Оператор припортових станцій» акціонерного товариства «Українська залізниця» плату за користування вагонами в сумі 32765,30 + 20% ПДВ % 6553,06 грн. всього 39318,36 грн. та витрати по сплаті судового збору в сумі 3028 грн.

Наказ видати згідно зі ст. 327 ГПК України.

Відповідно до ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.В. Літвінов

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення22.11.2024
Оприлюднено27.11.2024
Номер документу123271796
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею

Судовий реєстр по справі —916/4202/24

Ухвала від 22.01.2025

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 13.01.2025

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 18.12.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Рішення від 22.11.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Ухвала від 25.09.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні