Рішення
від 25.11.2024 по справі 380/9715/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 листопада 2024 рокусправа № 380/9715/24Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Братичак У.В., розглянувши в письмовому провадженні, у м. Львові, в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Стрийської міської ради про визнання протиправним рішення, зобов`язання вчинити дії, -

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) звернувся з позовною заявою до Управління соціального захисту населення Стрийської міської ради (місцезнаходження: вул. Незалежності, 3, м. Стрий, Стрийський район, Львівська область, 82402; код ЄДРПОУ: 26171457), в якій просить:

- визнати протиправним Рішення Управління соціального захисту населення Стрийської міської ради про відмову у призначенні ОСОБА_1 компенсації фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_2 , від 08.04.2024;

- зобов`язати Управління соціального захисту населення Стрийської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення компенсації як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі за ОСОБА_2 , з урахуванням висновків суду.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач здійснює постійний сторонній догляд за своїм братом ОСОБА_2 , який є особою з інвалідністю І групи підгрупи «Б» та потребує постійного стороннього догляду. Вказав, що 27.03.2024 позивачем подано до Управління соціального захисту населення Стрийської міської ради заяву про отримання компенсації з догляду на непрофесійній основі. Проте, відповідачем відмовлено в призначенні компенсації, оскільки комісією проведено комплексне визначення індивідуальних потреб ОСОБА_2 та підтвердження факту спільного проживання, за результатами якого ОСОБА_2 набрав 124 бали, що не відповідає IV або V групі рухової активності. Позивач вважає рішення про відмову в призначенні компенсації незаконним та таким, що підлягає скасуванню.

Ухвалою судді від 13.05.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву просив у задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на їх необґрунтованість та безпідставність. Свою позицію мотивував посиланням на те, що сам факт наявності в одержувача соціальних послуг медичної документації, визначеної пп. 1 п. 7 Порядку не є підставою призначення надавачу соціальних послуг грошової компенсації за її надання, оскільки, законодавством передбачено здійснення визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, на підставі якого визначається потреба особи у таких послугах.

Повідомлено, що 04.04.2024 комісією у складі соціальних інспекторів управління та сімейного лікаря КНП «Центр первинно-медико-санітарної допомоги», здійснено комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб ОСОБА_2 з залученням надавача соціальних послуг ОСОБА_1 за показниками згідно Додатку до Порядку (шкала оцінки можливості виконання елементарних дій, шкала оцінки можливості виконання складних дій) та складено Акт проведення обстеження сім`ї №43 за формою, затвердженою Наказом Міністерства соціальної політики №37 від 29.01.2021. Згідно висновку за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб ОСОБА_2 , встановлено що він не потребує надання соціальних послуг з догляду. Сума балів становить 124. Група рухової активності не зазначалася. З актом проведення обстеження сім?ї та наявним у ньому висновком-рекомендацією про призначення (непризначення) компенсації фізичній особі, яка надає соціальні послуги, позивач ознайомлений під особистий підпис. Також, відповідач зазначив, що ОСОБА_2 згідно довідки ВСП «Локомотивне депо Львів-Захід» від 18.04.2024 №147 працює провідним інженером-електроніком з виходом на місце праці в кабінетних умовах з неповним робочим графіком. Вказує, що правових підстав призначати компенсацію надавачу, що надає соціальні послуги особі, якій не встановлено IV чи V групу рухової активності і яка у відповідності до вимог п.7 Порядку не відноситься до таких, що потребують надання соціальних послуг, не має.

Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Відповідно до довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААА № 367385 від 09.02.2017 ОСОБА_2 є особою з І групою інвалідності, підгрупа Б, інвалідність встановлена безстроково. У висновку про умови та характер праці зазначено, що потребує постійного стороннього догляду.

14.03.2024 ОСОБА_2 видано медичний висновок №79 про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі за формою 080-4/о, згідно якого рекомендовано соціальні послуги: отримання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від фізичної особи.

На підставі поданого ОСОБА_1 пакету документів та заяви про згоду надавати соціальні послуги своєму брату ОСОБА_2 , відповідачем було проведено комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, за результатом якого складено висновок про те, що ОСОБА_2 не потребує надання соціальних послуг з догляду. Сума балів становить 124, з яких: за шкалою оцінки можливості виконання елементарних дій ОСОБА_2 виставлено 100 балів; за шкалою оцінки можливості виконання складних дій ОСОБА_2 виставлено 24 балів.

Висновок оцінки потреб особи підписано начальником відділу соціальних інспекторів-головним державним соціальним інспектором, головним спеціалістом-соціальним інспектором та сімейним лікарем КНП Центр первинно-Медико-санітарної допомоги.

Згідно з листом ВСП «Локомотивне депо Львів-Захід» регіональної філії «Львівська залізниця» АТ «Українська залізниця» від 18.04.2024 №147 ОСОБА_2 працює провідним інженером-електроніком з виходом на місце праці в кабінетних умовах з неповним робочим днем за індивідуальним графіком.

Рішенням Управління соціального захисту населення Стрийської міської ради про призначення/перерахунок компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі від 08.04.2024 вирішено, що ОСОБА_1 немає права на компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Листом Управління соціального захисту населення Стрийської міської ради про призначення компенсації за надання соціальних послуг від 09.04.2024 №36001/11 повідомлено, що ОСОБА_1 відмовлено в призначенні компенсації за догляд, що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Позивач не погодився із рішенням відповідача від 08.04.2024, відтак звернувся до суду із цим позовом.

При вирішенні спору по суті суд керується таким.

Основні організаційні та правові засади надання соціальних послуг, спрямованих на профілактику складних життєвих обставин, подолання або мінімізацію їх негативних наслідків, особам/сім`ям, які перебувають у складних життєвих обставинах визначає Закон України «Про соціальні послуги» від 17.01.2019 № 2671-VIII (далі Закон № 2671-VIII).

Згідно з п. 17 ст. 1 Закону № 2671-VIII соціальні послуги - дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають. Особі/сім`ї можуть надаватися одна або одночасно декілька соціальних послуг. Порядок організації надання соціальних послуг затверджується Кабінетом Міністрів України.

Частиною 6 ст. 13 Закону № 2671-VIII передбачено, що фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є: 1) особами з інвалідністю I групи; 2) дітьми з інвалідністю; 3) громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; 4) невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися; 5) дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежні), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги. Перелік зазначених тяжких захворювань, розладів, травм, станів дітей, яким не встановлено інвалідність, затверджує Кабінет Міністрів України.

При цьому, ч. 7 ст. 13 Закону № 2671-VIII визначено, що фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.

Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації за догляд затверджує Кабінет Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України 23.09.2020 прийнято постанову № 859 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі», яка набрала чинності 25.09.2020.

Вказаною постановою затверджено Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (далі Порядок № 859).

Згідно з п. 1 Порядку № 859 цей Порядок встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки та є: особами з інвалідністю I групи; дітьми з інвалідністю; громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися; дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги відповідно до переліку тяжких захворювань, розладів, травм, станів, що дають право на одержання державної допомоги на дитину, якій не встановлено інвалідність, надання такій дитині соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2018 № 1161.

Відповідно до п. 3 Порядку № 859 компенсація призначається і виплачується структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних у м. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами сільських, селищних, міських рад (далі - уповноважені органи) за місцем проживання / перебування осіб, яким надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Пунктом 6 Порядку № 859 визначено, що для отримання компенсації фізичною особою, яка надає соціальні послуги, подаються до структурного підрозділу заява про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та документи/відомості у паперовій або електронній формі, зазначені в пункті 7 цього Порядку.

При цьому, згідно з п. 7 Порядку № 859 уповноважений орган перевіряє подані/надіслані фізичною особою, яка надає соціальні послуги, документи/відомості, зазначає кількість прийнятих документів, порядковий номер заяви, дату її реєстрації, кількість неподаних документів, які необхідно подати, і дату, до якої такі документи повинно бути подано.

Повідомлення про прийняття заяви із пакетом документів видається особисто фізичній особі, яка надає соціальні послуги, під час подання заяви або надсилається їй протягом одного робочого дня із дати подання заяви на поштову або електронну адресу заявника.

Якщо до заяви не додано всіх необхідних документів, структурний підрозділ протягом трьох днів з дати отримання заяви надсилає на поштову або електронну адресу заявника повідомлення про те, які документи потрібно подати. Якщо їх буде подано не пізніше ніж через один місяць з дня отримання повідомлення, днем подання заяви вважатиметься день її прийняття структурним підрозділом або відправлення поштою.

Комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, здійснюється фахівцями уповноваженого органу разом із представниками закладу охорони здоров`я, надавачів соціальних послуг із залученням особи, яка потребує надання соціальних послуг, та/або її законного представника.

Показники, за якими здійснюється комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг (додаток до Порядку) визначаються на підставі вивчення питання щодо можливості виконання особою, яка потребує надання соціальних послуг, різних видів життєдіяльності здійснюється за допомогою анкетування, яке проводиться з використанням шкали оцінки можливості виконання елементарних дій (таблиця 1) та шкали оцінки можливості виконання складних дій (таблиця 2) з метою визначення: залежності від будь-якої сторонньої допомоги (фізичної, психологічної, нагляду); можливості самостійно задовольняти свої основні життєві потреби; ступеня залежності та передбачуваної тривалості індивідуальної потреби у сторонній допомозі, причини, що її викликають.

За результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, уповноваженим органом готується висновок за формою згідно з додатком.

Особа потребує надання соціальних послуг, якщо за результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, їй установлено IV чи V групу рухової активності.

Додатком до Порядку № 859 визначено показники, за якими здійснюється комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, а саме: ступінь індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг (таблиця 1), визначається на підставі оцінки можливості виконання елементарних та складних дій: IV група рухової активності: 5 ступінь включає 54 - 62 балів за шкалами оцінки виконання елементарних та складних дій; 6 ступінь включає 43 - 53 балів; 7 ступінь включає 32 - 42 балів; V група рухової активності: 8 ступінь включає 25 - 31 балів за шкалами оцінки виконання елементарних та складних дій; 9 ступінь включає 12 - 24 балів; 10 ступінь включає 0 - 11 балів.

Згідно із формою Висновку про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, затвердженою в додатку до Порядку № 859, якщо за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб сума балів становить більше ніж 54 бали, особа не потребує надання соціальних послуг з догляду, якщо сума балів становить від 54 до 0 балів потребує.

Отже, у разі звернення особи зі заявою про призначення компенсації за догляд, що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, уповноважений орган зобов`язаний діяти згідно вказаного Порядку №859, зокрема, розглянути подану заяву та додані до неї документи і прийняти рішення за результатами розгляду такої заяви про призначення компенсації або про відмову в її наданні. Для призначення виплати компенсації заявник подає відповідну заяву про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та вичерпний перелік документів, передбачених пунктом 7 Порядку №859.

При цьому, уповноважений орган має обов`язок прийняти та розглянути подані фізичною особою документи з визначенням ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг.

З доказів у справі судом встановлено, що з метою визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, уповноваженими особами складено показники, за якими здійснюється комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг.

В результаті проведеної оцінки можливостей виконання елементарних та складних дій ОСОБА_2 сума балів за шкалами оцінки виконання елементарних та складних дій склала 124 балів, що підтверджується актом проведення обстеження сім`ї №43 від 04.04.2024.

Отже, за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб ОСОБА_2 уповноваженими особами складено висновок про те, що він не потребує надання соціальних послуг з догляду, тому ОСОБА_1 немає права на призначення і виплату компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

З огляду на те, що за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб ОСОБА_2 , сума балів за шкалами оцінки виконання елементарних та складних дій склала 124, суд вважає правомірним оскаржуваний висновок відповідача про результати комплексного визначення індивідуальних потреб, за яким він не потребує надання соціальних послуг з догляду. Окрім цього, суд вважає також правомірним й рішення відповідача про відмову в призначенні компенсації за догляд, що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, оскільки, знову ж таки, за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб сума балів становить більше ніж 54.

Суд з розумінням ставиться до ситуації, у якій опинився позивач, однак зауважує, що в межах спірних правовідносин суд позбавлений можливості підміняти уповноважений орган, що призначає компенсацію, в частині оцінки потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг.

Судом при розгляді цієї справи не встановлено вчинення відповідачем протиправних дій або прийняття протиправних рішень стосовно позивача, а тому його вимоги є безпідставними та такими, що задоволенню не підлягають.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України та частини другої статті 2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з вимогами статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Таким чином, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позову.

Судові витрати у відповідності до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України не розподіляються.

Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 132, 159, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

у задоволені позову відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

СуддяБратичак Уляна Володимирівна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.11.2024
Оприлюднено27.11.2024
Номер документу123274849
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —380/9715/24

Рішення від 25.11.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Братичак Уляна Володимирівна

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Братичак Уляна Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні