Справа № 420/31915/24
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 листопада 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Вікторії ХОМ`ЯКОВОЇ, розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом
Товариства з обмеженою відповідальністю "ПОЛІПРОМ КОНТУР"
до Одеської митниці
про визнання протиправними та скасування рішення, картки відмови, -
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ПОЛІПРОМ КОНТУР" (далі - позивач) до Одеської митниці (далі - відповідач), в якому позивач просить суд:
визнати протиправним та скасувати рішення Одеської митниці щодо класифікації товарів №24UA50050000044-КТ від 01.07.2024 (рішення Одеської митниці про визначення коду товару №КТ-UA500000-0044-2024 від 01.07.2024);
визнати протиправною та скасувати картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення Одеської митниці (відокремлений підрозділ Державної митної служби України) №UA500500/2024/000718 від 08.07.2024 року;
стягнути з Одеської митниці на користь товариства з обмеженою відповідальністю "ПОЛІПРОМ КОНТУР" судові витрати у справі - судовий збір у розмірі 6056,00 грн. та витрати на професійну правничу допомогу.
Ухвалою суду від 16.10.2024 відкрито спрощене провадження у справі, вирішено розглядати справу без виклику представників сторін в письмовому провадженні.
Позовні вимоги обгрунтовані тим, що 27.06.2024 до Одеської митниці декларантом подано митну декларацію (МД) № 24UA500500022669U9 від 27.06.2024, в якій був наведений наступний опис товару № 1: " 1. Ігри, які приводяться в дію за допомогою жетонів, ігрові автомати з екраном - VR shark - 2 шт., розібрані для зручності транспортування, визначений код товару - 9504 30 10 00 , що відповідно до УКРЗЕД означає "Консолі та обладнання для відеоігор, настільні або кімнатні ігри, включаючи столи для гри у пінбол, більярд, спеціальні столи для казино та автоматичне обладнання для боулінгу, гральні автомати, що приводяться у дію за допомогою монет, банкнот, банківських карток, жетонів або будь-яких інших способів оплати: - інші ігри, які приводяться в дію за допомогою монет, банкнот, банківських карток, жетонів або аналогічних засобів оплати, за винятком автоматичного устаткування кегельбанів: - - ігри з екраном). Декларантом надана до Одеської митниці інформація з мережі Інтернет щодо характеристик атракціону віртуальної реальності VR Shark. Але відділом класифікації товарів Одеської митниці прийнято рішення щодо класифікації товарів № 24UA50050000044-KT від 01.07.2024 (рішення про визначення коду товару № KT-UA500000-0044-2024 від 01.07.2024), яким заявлений код УКТЗЕД товару № 1 змінений на код УКТЗЕД 9508 24 00 00 (Пересувні цирки та пересувні звіринці; атракціони парку розваг та атракціони аквапарку; ярмаркові атракціони, зокрема тири; пересувні театри: - атракціони парку розваг та атракціони аквапарків: - - симулятори руху (зокрема 4-D кінотеатри) та динамічні театри) та наведений наступний опис товару № 1: "Атракціон віртуальної реальності VR shark - являє собою стимулятор руху в комплекті: стенд з екраном та модулем прийому жетонів, окуляри віртуальної реальності, платформа з двома сидіннями, які рухаються відповідно до видовищ і дій на атракціоні". Позивач не погоджується з таким визначенням коду та зазначає, що товар "Ігрові автомати з екраном - VR shark -2шт", який являє собою консоль для відеоігор, має екран та приводиться в дію за допомогою монет або жетонів, не може бути класифікований у позиції 9508, незважаючи на те, що в торгівельному побутовому обіході може назватися "Атракціон", з точки зору класифікації до атракціонів відноситись не може, тому що найбільш конкретне описано в позиції з кодом 9504301000. Згідно з Поясненнями до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, які затверджені наказом Державної митної служби України від 14.12.2022 № 543, до товарної позиції 9504 включаються, серед іншого, ігрові автомати, що приводяться в дію за допомогою монет, банкнот, банківських карт, жетонів або інших засобів оплати і використовуються в ігрових залах, кафе, ярмарках з атракціонами і т.д., які розвивають спритність або для азартних ігор . Позивач вважає, що у товарній підкатегорії УКТ ЗЕД 9504 30 10 00 міститься більш конкретний опис ввезеного ним товару, виходячи з характеристик товару, які є визначальними для його класифікації відповідно до УКТ ЗЕД, оскільки основна функція товару полягає в тому, що він призначений для ігрових цілей; приводиться в дію за допомогою монет, банкнот, банківських карток, жетонів або аналогічних засобів оплати. В свою чергу, товарна позиція 9508 має назву "Пересувні цирки та пересувні звіринці; атракціони парку розваг та атракціони аквапарку; ярмаркові атракціони, зокрема тири; пересувні театри". Відповідно до примітки 6 до групи 95 "Іграшки, ігри та спортивний інвентар; їх частини та приладдя" розділу XX "Різні промислові товари" Митного тарифу України, затвердженого Законом України від 19.10.2022 № 2697-ІХ, у товарній позиції 9508: (а) вираз "парк розваг (парк атракціонів, тематичний парк)" означає пристрій або комбінацію пристроїв або обладнання, які перевозять, передають або направляють людину або людей над/або через фіксований або обмежений маршрут, включаючи водотоки, або в межах визначеної зони для основних цілей розваги або розважальної програми. Такі атракціони можна поєднувати в парку розваг, тематичному парку, аквапарку чи ярмарку. Ці атракціони парку розваг не включають обладнання такого типу, яке зазвичай встановлюється на прибудинкових територіях або дитячих майданчиках"... До цієї товарної позиції не включається обладнання, яке більш конкретно описане в інших товарних позиціях УКТ ЗЕД. Визначена Одеською митницею в оскаржуваному рішенні щодо класифікації товарів № 24UA50050000044-KT від 01.07.2024 (рішенні про визначення коду товару № КТ- UA500000-0044-2024 від 01.07.2024) товарна позиція 9508, товарна підкатегорія згідно УКТЗЕД 9508240000 містить загальний опис товару (атракціони парку розваг; симулятори руху (зокрема 4-D кінотеатри) та динамічні театри), який не враховує визначальних характеристик товару: його призначення для ігрових цілей; приведення його в дію за допомогою монет, банкнот, банківських карток, жетонів або аналогічних засобів оплати; наявність у нього екрану (гра з екраном). Сама лише наявність у товару сидінь, які рухаються відповідно до видовищ і дій, а також наявність у комплекті до нього окулярів віртуальної реальності, без врахування інших вищезазначених визначальних характеристик товару, не може бути підставою для віднесення товару до товарної позиції 9508, товарної підкатегорії згідно УКТЗЕД 9508 24 00 00. Відеосимулятор VR Shark дозволяє гравцеві управляти віртуальною реальністю за допомогою пристроїв, які імітують справжні, тобто, у нього наявні відповідні пристрої (джойстики), в той час як вищенаведені пояснення до товарної позиції 9508 містять інші характеристики, які відмінні від ввезеного позивачем на митну територію України товару - можливість лише переживати віртуальну реальність (або дивитися фільм), в них не вказано на можливість управляти віртуальною реальністю за допомогою відповідних пристроїв.
На підставі викладеного, позивач вважає, що вказані рішення були прийняті з порушенням норм чинного законодавства України, є протиправними та підлягають скасуванню.
01.11.2024 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач проти позову заперечує. Згідно пояснень до товарної позиції 9504 УКТ ЗЕД, що має назву включаються, зокрема:- Консолі та обладнання для відеоігор, як визначено в примітці 1 до підпозицій даної групи, основні характеристики та основна функція якого полягає в тому, що воно призначене для розважальних цілей (ігри), включаються до цієї товарної позиції незалежно від того, задовольняє воно чи ні умови Примітки 6 (А) до групи 84, що відноситься до обчислювальних машин. До цієї товарної позиції також включаються частини та приладдя ігрових відеоприставок (наприклад, корпуси, ігрові картриджі, пристрої керування іграми, рулеві колеса і т.д.) за умови, що вони відповідають умовам Примітки 3 до цієї групи. Однак, виключається: ігрові автомати, що приводяться в дію за допомогою монет, банкнот, банківських карт, жетонів або інших засобів оплати і використовуються в ігрових залах, кафе, ярмарках з атракціонами і т.д., які розвивають спритність або для азартних ігор (наприклад, автомати для навчальної стрільби, столи для пінболу різних типів).
Згідно пояснень до товарної позиції 9508 УКТ ЗЕД, включаються: Атракціони парку розваг, атракціони аквапарку, ярмаркові атракціони, пересувні цирки, пересувні звіринці та пересувні театри включаються до цієї товарної позиції за умови, що вони складаються з усіх необхідних елементів, які потрібні для їх нормального функціонування. До цієї товарної позиції також включаються предмети допоміжного обладнання за умови, що вони подані разом з цими атракціонами та як їх складові частини, незважаючи на те, що будучи поданими окремо ці предмети (наприклад, тенти, тварини, музичні інструменти, силові установки, двигуни, освітлювальне обладнання, сидіння, зброя і боєприпаси) включаються до інших товарних позицій УКТЗЕД. Атракціони парку розваг та атракціони аквапарку цієї товарної позиції, включають, зокрема, симулятори руху (в тому числі 4D кінотеатри) та динамічні театри. Це атракціони з платформою для сидіння, де глядачам показують фільм або іншим чином переживають віртуальну реальність, а їхні сидіння рухаються відповідно до видовищ і дій на атракціоні.
Ярмаркові атракціони цієї товарної позиції, включають: "Азартні ігри, ігри на силу чи навички, як-от тири, салони для народної гри, в якій гравці намагаються потрапити палкою у кокосові горіхи, що служать мішенню, підкидання монет, лабіринти та лотереї (наприклад, колесо фортуни). У них зазвичай працюють оператор або обслуговуючий персонал і можуть бути встановлені в постійних будівлях або незалежних концесійних кіосках. До ярмаркових атракціонів не відноситься обладнання товарних позицій 9504 і 9506 або вироби, зазначені або включені в інших місцях цієї групи".
За результатом опрацювання поданих разом із митною декларацією від 27.06.2024 № 24UА500500022669U9 документів та технічною інформацією, наданою додатково на запит митного органу, а також, враховуючи результати митного огляду товару, встановлено, що товар № 1, заявлений як: "Ігри, які приводяться в дію за допомогою жетонів, - ігрові автомати з екраном -VR shark...", являє собою симулятор руху в комплекті: стенд з екраном та модулем прийому жетонів, окуляри віртуальної реальності, платформа з двома сидіннями, які рухаються відповідно до видовищ і дій на атракціоні. Таким чином, товар "Атракціон віртуальної реальності VR shark." класифікується у товарній підкатегорії 9508240000 УКТ ЗЕД, у зв`язку з чим прийнято рішення щодо класифікації товарів від 01.07.2024 № 24UA50050000044-KT.
Відповідач зазначає, що саме митними органами здійснюється ведення УКТ ЗЕД та контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД. Митні органи здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД. У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари. Одеська митниця під час здійснення перевірки правильності класифікації товарів за митною декларацією №24UА500500022669U9 від 27.06.2024 відповідно до правил класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД діяла у відповідності до вимог законів та інших нормативно-правових актів України, не порушувала права та законні інтереси позивача, а тому відсутні підстави для задоволення адміністративного позову.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Учасники справи з клопотанням про розгляд справи у судовому засіданні до суду не звертались.
З урахуванням викладеного, розгляд справи судом здійснено у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.
Дослідивши наявні у матеріалах справи докази та з`ясувавши обставини справи, суд встановив наступне.
03.06.2024 товариство з обмеженою відповідальністю "ПОЛІПРОМ КОНТУР" (комісіонер) уклало з ТОВ "ПРАТО КОМО" (комітент) договір комісії № 03/06-2, пунктом 1.1 якого передбачено, що комісіонер зобов`язується за дорученням комітента за винагороду укласти від свого імені відповідні договори і зробити за рахунок і в інтересах комітента зовнішньоекономічні операції купівлі-продажу товарів, договору доручення з підприємствами-декларантами, договору зберігання комісійного товару з власниками ліцензійних митних складів, договору перевезення, здійснювати всі дії необхідні для проведення нетарифних видів контролю, провести митне оформлення вантажу, отримання дозвільних документів і висновків, інших договорів з третіми особами, необхідні для виконання комісіонером своїх обов`язків. Відповідно до пункту 1.2 договору комісії № 03/06-2 від 03.06.2024 виступаючи від свого імені, комісіонер самостійно укладає угоди, перелічені в пункті 1.1 цього договору з третіми особами. Підпунктами 2.3.1, 2.3.2 пункту 2.3 договору комісії № 03/06-2 від 03.06.2024 обумовлено, що комісіонер зобов`язаний: укласти з продавцем договір (контракт) купівлі-продажу та інші договори, зазначені в пункті 1.1 цього договору відповідно до вказівок комітента на найбільш вигідних для нього умовах; виконати всі обов`язки і здійснити всі права, що випливають з угоди, укладеної ним з третьою особою, включаючи митне оформлення перемішуваних у зв`язку з виконанням угоди товарів через митний кордон України, виконання інших імпортних формальностей, сплату митних податків та інших платежів.
05.09.2023 між компанією "STARNINE SALES LIMITED", Особливий адміністративний район Гонконг Китайської Народної Республіки, (Продавець) та ТОВ "ПОЛІПРОМ КОНТУР" (Покупець) укладений контракт № РС-05/09, в пункті 1.2 якого зазначено, що Продавець продає, а Покупець купляє товар (товари народного вжитку) згідно з інвойсами до контракту на кожну поставку. Вид, кількість, ціна, вартість Товару, узгоджується між Продавцем і Покупцем і фіксується в інвойсах до Контракту (п.2.1 контракту). Згідно з пунктом 5.2 контракту № РС-05/09 від 05.09.2023 на кожну партію Товару Продавець зобов`язується надати наступні документи: інвойс, товаротранспортну накладну чи телекс-реліз (морський коносамент).
27.06.2024 до Одеської митниці декларантом подано митну декларацію (МД) № 24UA500500022669U9 від 27.06.2024 (додаткова декларація до попередньої митної декларації), в якій було задекларовано 11 товарів, серед яких в графі 31 був наведений наступний опис товару №1 : " Ігри, які приводяться в дію за допомогою жетонів, - ігрові автомати з екраном - VR shark - 2 шт., розібрані для зручності транспортування. Торговельна марка: нема даних. Країна виробництва: CN. Виробник: нема даних", а в графі 33 "Код товару" визначений код товару - 9504 30 10 00.
Разом з митною декларацією (МД) № 24UA500500022669U9 від 27.06.2024 декларантом до митниці подані наступні копії документів (графа 44 МД): пакувальний лист № РС-05/09-024 від 21.04.2024, рахунок-фактура (invoice) № РС-05/09-024 від 21.04.2024, домашній коносамент № SZYH24044020 від 05.05.2024, міжнародна автотранспортна накладна (CMR) № 839 від 24.06.2024, декларація про походження товару № РС-05/09-024 від 21.04.2024, зовнішньоекономічний договір (контракт) № РС-05/09 від 05.09.2023 , додаткова угода № 1 від 17.06.2024 до контракту № РС-05/09 від 05.09.2023, договір комісії № 03/06-2 від 03.06.2024, заява про надання дозволу на проведення фізичного огляду товарів та інших предметів № 1736/13/28.5 від 26.06.2024, звіт про зважування б/н від 26.06.2024 , довіреність № 1-24 від 17.01.2024, довіреність № 2-24 від 17.06.2024.
В інвойсі № РС-05/09-024 від 21.04.2024 наведені: найменування та адреси Продавця (компанії "STARNINE SALES LIMITED") та Покупця (TOB "ПОЛІПРОМ КОНТУР"), контракт № РС-05/09 від 05.09.2023, умови поставки товарів - CFR IZMAIL, країна походження товарів - Китай, умови платежу, а також описи, кількість, одиниці виміру, ціни за одиницю, загальна вартість, інші відомості щодо товарів 20 найменувань, серед яких, зокрема, зазначений товар № 1 - "Ігрові автомати / Amusement machines", кількість - 2 одиниці, ціна за одиницю - 1 932,00 доларів США; загальна сума - 3 864,00 доларів США.
27.06.2024 Одеська митниця надіслала декларанту електронне повідомлення, в якому інформувала про необхідність пред`явлення товарів, заявлених за митною декларацією (МД) № 24UA500500022669U9 від 27.06.2024 для митного огляду.
27.06.2024 Одеською митницею проведений частковий митний огляд товару, що підтверджується актом про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу № 24UA500500022669U9 від 28.06.2024. В графі 8.3.4 "Інформація щодо виконаних завдань та виявлених невідповідностей" Акту про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу № 24UA500500022669U9 від 28.06.2024 зазначено: "опис товару відповідає графі 31 даної МД, однак виникли сумніви щодо коду товару №1 згідно УКТЗЕД, оскільки товар уявляє собою екран на стенді з модулем прийому жетонів та переміщується в комплекті з окулярами віртуальної реальності. Можливий код УКТЗЕД товару №1 - є код згідно УКТЗЕД - 8528. Забезпечено ідентифікацію товарів та транспортних засобів шляхом здійснення цифрової фотозйомки (наявний технічний засіб немає можливості відображати дату та час) ".
01.07.2024 Одеська митниця надіслала декларанту електронне повідомлення, в якому просила надати усі наявні додаткові документи, що підтверджують заявлений код товару № 1 згідно з УКТЗЕД та/або техніко-технологічну документацію.
01.07.2024 декларантом надана до Одеської митниці інформація з мережі Інтернет щодо характеристик атракціону віртуальної реальності VR Shark, що підтверджується переліком документів, який наведений у графі 44 вищезазначеної митної декларації (документ "9000 Технічні дані б/н 01/07/24").
01.07.2024 відділом класифікації товарів Одеської митниці прийнято рішення щодо класифікації товарів № 24UA50050000044-KT від 01.07.2024 та рішення про визначення коду товару № KT-UA500000-0044-2024 від 01.07.2024, якими заявлений код УКТЗЕД товару № 1 у МД № 24UA500500022669U9 від 27.06.2024 - 9504 30 10 00:
9504 - Консолі та обладнання для відеоігор, настільні або кімнатні ігри, включаючи столи для гри у пінбол, більярд, спеціальні столи для казино та автоматичне обладнання для боулінгу, гральні автомати, що приводяться у дію за допомогою монет, банкнот, банківських карток, жетонів або будь-яких інших способів оплати:
9503 30 -- інші ігри, які приводяться в дію за допомогою монет, банкнот, банківських карток, жетонів або аналогічних засобів оплати, за винятком автоматичного устаткування кегельбанів:
9504 30 10 00 - - ігри з екраном,
змінений на код УКТЗЕД 9508 24 00 00:
9508 - Пересувні цирки та пересувні звіринці; атракціони парку розваг та атракціони аквапарку; ярмаркові атракціони, зокрема тири; пересувні театри:
9508 24 - - атракціони парку розваг та атракціони аквапарків:
9508 24 00 00- - - симулятори руху (зокрема 4-D кінотеатри) та динамічні театри,
та наведений наступний опис товару № 1: "Атракціон віртуальної реальності VR shark - являє собою симулятор руху в комплекті: стенд з екраном та модулем прийому жетонів, окуляри віртуальної реальності, платформа з двома сидіннями, які рухаються відповідно до видовищ і дій на атракціоні".
Декларант - TOB "ПОЛІПРОМ КОНТУР" надіслав до Одеської митниці лист № 2- 07/2024 від 02.07.2024, в якому повідомив про причини визначення ним коду УКТЗЕД товару № 1 у митній декларації (МД) № 24UA500500022669U9 від 27.06.2024, та посилаючись на пункт (а) примітки 6 до групи 95 "Іграшки, ігри та спортивний інвентар; їх частини та приладдя" розділу XX "Різні промислові товари" Митного тарифу України, пункт (а) примітки 6 до групи 95 "Іграшки, ігри та спортивний інвентар; їх частини та приладдя" пояснення до товарної позиції 9508 Пояснень до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, які затверджені наказом Державної митної служби України від 14.12.2022 № 543, зазначив, що "товар "Ігрові автомати з екраном - VR shark -2шт", який являє собою консоль для відеоігор, має екран та приводиться в дію за допомогою монет або жетонів, не може бути класифікований у позиції 9508, незважаючи на те, що в торгівельному побутовому обіході може назватися "Атракціон", з точки зору класифікації до атракціонів відноситись не може, тому що найбільш конкретне описано в позиції з кодом 9504301000", а також просив скасувати рішення про визначення коду товару № KT-UA500000-0044-2024 від 01.07.2024.
08.07.2024 Одеська митниця прийняла картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA500500/2024/000718 від 08.07.2024.
Позивач вважає, що зазначені рішення щодо класифікації товарів, рішення про визначення коду товару, та картка відмови є протиправними та підлягають скасуванню, тому звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Положеннями частини другої статті 1 Митного кодексу України (далі - МК України) встановлено, що відносини, пов`язані із справлянням митних платежів, регулюються цим Кодексом, Податковим кодексом України та іншими законами України з питань оподаткування.
Згідно до пункту 24 частини першої статті 4 МК України митний контроль - це сукупність заходів, що здійснюються з метою забезпечення додержання норм цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, міжнародних договорів Україні, укладених у встановленому законом порядку.
Митний контроль здійснюється виключно митними органами відповідно до цього Кодексу та інших законів України. Митний контроль передбачає виконання митними органами мінімуму митних формальностей, необхідних для забезпечення додержання законодавства України з питань митної справи.
Частина перша статті 257 МК України передбачає, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.
Митне оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення здійснюється митними органами на підставі митної декларації, до якої декларантом залежно від митних формальностей, установлених цим Кодексом для митних режимів, та заявленої мети переміщення вносяться, у тому числі, у вигляді кодів: відомості про товари, зокрема код товару згідно з УКТ ЗЕД. (п. 5 частини восьмої статті 257 МК України )
Відповідно до ч.1 статті 266 МК України декларант зобов`язаний: 1) здійснити декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом; 2) на вимогу митного органу пред`явити товари, транспортні засоби комерційного призначення для митного контролю і митного оформлення; 3) надати митному органу передбачені законодавством документи і відомості, необхідні для виконання митних формальностей; 4) у випадках, визначених цим Кодексом та Податковим кодексом України, сплатити митні платежі або забезпечити їх сплату відповідно до розділу X цього Кодексу; 5) у випадках, визначених цим Кодексом та іншими законами України, сплатити інші платежі, контроль за справлянням яких покладено на митні органи.
Відповідно до ч. 1 ст. 69 Митного кодексу України товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД. Ч. 2 ст. 69 Митного кодексу України визначено, що органи доходів і зборів здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД.
У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів орган доходів і зборів має право самостійно класифікувати такі товари (ч. 4 ст. 69 Митного кодексу України).
Згідно з ч. 5 ст. 69 Митного кодексу України для цілей класифікації товарів під складним випадком класифікації товару розуміється випадок, коли у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару виникають суперечності щодо тлумачення положень УКТ ЗЕД, вирішення яких потребує додаткової інформації, спеціальних знань, проведення досліджень тощо. Для цілей класифікації товарів під товарами з ідентичними характеристиками розуміються товари, які мають однакові характерні для них ознаки (фізичні характеристики, хімічний склад, призначення та порядок застосування тощо) і відмінності між цими товарами не впливають на характеристики, визначальні для класифікації таких товарів за одним класифікаційним кодом згідно з УКТ ЗЕД.
Аналіз змісту вищенаведених норм свідчить про те, що класифікацію товарів за УКТ ЗЕД здійснює особа, яка подає митну декларацію. У свою чергу, орган доходів і зборів здійснює контроль за такою класифікацією і може самостійно визначити код задекларованого товару лише в тому разі, коли виявить порушення правил класифікації з боку декларанта.
Повноваження органу доходів і зборів щодо самостійного визначення коду товару не є дискреційними та обумовлені виключно наявністю порушення правил класифікації з боку декларанта.
Для цілей митного оформлення класифікація товарів, наданих до митного оформлення, здійснюється згідно з вимогами Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (далі - УКТ ЗЕД). З 1 січня 2023 року класифікація товарів здійснюється у відповідності до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (далі - УКТ ЗЕД), яка побудована на основі до Гармонізованої системи опису та кодування товарів 2022 року та Комбінованої номенклатури Європейського Союзу, що є товарною номенклатурою Митного тарифу України, затвердженого Законом України від 19 жовтня 2022 року № 2697-IX "Про Митний тариф України", з урахуванням Основних правил інтерпретації класифікації товарів, Пояснень до УКТЗЕД та тих характеристик товару, які є визначальними для класифікації товарів.
Затверджені Перехідні таблиці від УКТЗЕД версії 2017 р. до УКТЗЕД версії 2022 р. наказом Держмитслужби України від 23.11.2022 № 513.
УКТ ЗЕД, як складова Закону України "Про Митний тариф України", побудована за принципом докладної товарної класифікації, яка передбачає класифікацію товару за тим кодом, який відповідає найбільш повному опису товару (його характеристик). Тобто, спочатку товар класифікується за товарною позицією, далі поетапно - за більш детальним описом у товарній підпозиції, товарній категорії, товарній підкатегорії. У побудові УКТ ЗЕД товарна позиція, товарна підпозиція, товарна категорія, товарна підкатегорія співвідносяться між собою як загальне (рід) і спеціальне (вид, різновид).
Структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів в УКТ ЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорії (десять знаків). Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду
Класифікація товарів здійснюється з урахуванням Основних правил інтерпретації класифікації товарів , та тих характеристик товару, які є визначальними для класифікації товарів.
Правило 3 (a) Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, передбачає, у разі якщо згідно з правилом 2 (b) або з будь-яких інших причин товар на перший погляд можна віднести до двох чи більше товарних позицій, його класифікація здійснюється таким чином: перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де дається більш загальний його опис. Проте в разі коли кожна з двох або більше товарних позицій стосується лише частини матеріалів чи речовин, що входять до складу суміші чи багатокомпонентного товару, або лише частини товарів, що надходять у продаж у наборі для роздрібної торгівлі, такі товарні позиції вважаються рівнозначними щодо цього товару, навіть якщо в одній з них подається повніший або точніший опис цього товару; суміші, багатокомпонентні товари, які складаються з різних матеріалів або вироблені з різних компонентів, товари, що надходять у продаж у наборах для роздрібної торгівлі, класифікація яких не може здійснюватися згідно з правилом 3 (а), повинні класифікуватися за тим матеріалом чи компонентом, який визначає основні властивості цих товарів, за умови, що цей критерій можна застосувати; товар, класифікацію якого не можна здійснити відповідно до правила 3 (а) або 3, повинен класифікуватися в товарній позиції з найбільшим порядковим номером серед номерів товарних позицій, що розглядаються.
Відповідно до частини 7 статті 69 Митного кодексу України у разі незгоди з рішенням митного органу щодо класифікації товару декларант або уповноважена ним особа має право оскаржити це рішення до органу вищого рівня відповідно до глави 4 цього Кодексу або до суду.
Частиною 1 статті 24 Митного кодексу України передбачено, що будь-яка особа має право оскаржити рішення, дії або бездіяльність митних органів до митного органу вищого рівня або до суду, якщо вважає, що такими рішеннями, діями або бездіяльністю порушено її права, свободи чи інтереси, створено перешкоди для їх реалізації або на неї незаконно покладено будь-які обов`язки.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач в митній декларації (МД) № 24UA500500022669U9 від 27.06.2024 класифікував ввезений на митну територію України товар № 1 за кодом згідно з УКТ ЗЕД 9504 30 10 00, .
товарна позиція 9504 - "Консолі та обладнання для відеоігор, настільні або кімнатні ігри, включаючи столи для гри у пінбол, більярд, спеціальні столи для казино та автоматичне обладнання для боулінгу, гральні автомати, що приводяться у дію за допомогою монет, банкнот, банківських карток, жетонів або будь-яких інших способів оплати." До неї включаються:
товарна підпозиція 9504 30 - інші ігри, які приводяться в дію за допомогою монет, банкнот, банківських карток, жетонів або аналогічних засобів оплати, за винятком автоматичного устаткування кегельбанів,
товарна категорія 9504 30 10 00 - ігри з екраном.
Згідно з Поясненнями до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, які затверджені наказом Державної митної служби України від 14.12.2022 № 543, до товарної позиції 9504 включаються, серед іншого, ігрові автомати, що приводяться в дію за допомогою монет, банкнот, банківських карт, жетонів або інших засобів оплати і використовуються в ігрових залах, кафе, ярмарках з атракціонами і т.д., які розвивають спритність або для азартних ігор (наприклад, автомати для навчальної стрільби, столи для пінболу різних типів).
В примітці 1 до підпозицій групи 95 "Іграшки, ігри та спортивний інвентар; їх частини та приладдя" розділу XX "Різні промислові товари" Митного тарифу України, зазначено, що до підпозиції 9504 50 включаються:
(а) консолі, в яких зображення відтворюється за допомогою телевізійного приймача, монітора або іншого зовнішнього екрана або поверхні; або
(b) обладнання для відеоігор з вмонтованим екраном, портативне або непортативне. До цієї підпозиції 9504 50 не включаються консолі або обладнання для відеоігор, які приводяться в дію за допомогою монет, банкнот, банківських карток, жетонів або аналогічними засобами оплати (підпозиція 9504 30).
Позивач стверджує, що під час віднесення товару до товарної підкатегорії УКТ ЗЕД 9504 30 10 00 виходив з того, що у цій товарній підкатегорії 00 міститься більш конкретний опис товару, а також з характеристик товару, які є визначальними для його класифікації відповідно до УКТ ЗЕД, а саме:
1) основна функція товару полягає в тому, що він призначений для ігрових цілей;
2) приводиться в дію за допомогою монет, банкнот, банківських карток, жетонів або аналогічних засобів оплати;
3) наявність екрану (ігри з екраном).
В рішенні щодо класифікації товарів (рішенні про визначення коду товару), Одеська митниця визначила код товару згідно УКТЗЕД 9508 24 00 00: товарна позиція 9508 має назву "Пересувні цирки та пересувні звіринці: атракціони парку розваг та атракціони аквапарку; ярмаркові атракціони, зокрема тири: пересувні театри",
товарна підпозиція - атракціони парку розваг та атракціони аквапарків,
товарна категорія - симулятори руху (зокрема 4-Б кінотеатри) та динамічні театри.
Відповідно до примітки 6 до групи 95 "Іграшки, ігри та спортивний інвентар; їх частини та приладдя" розділу XX "Різні промислові товари" Митного тарифу України, у товарній позиції 9508: (а) вираз "парк розваг (парк атракціонів, тематичний парк)" означає пристрій або комбінацію пристроїв або обладнання, які перевозять, передають або направляють людину або людей над/або через фіксований або обмежений маршрут, включаючи водотоки, або в межах визначеної зони для основних цілей розваги або розважальної програми. Такі атракціони можна поєднувати в парку розваг, тематичному парку, аквапарку чи ярмарку. Ці атракціони парку розваг не включають обладнання такого типу, яке зазвичай встановлюється на прибудинкових територіях або дитячих майданчиках... До цієї товарної позиції не включається обладнання, яке більш конкретно описане в інших товарних позиціях УКТ ЗЕД.
Крім того, в поясненнях до товарної позиції 9508, що містяться в Поясненнях до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, які затверджені наказом Державної митної служби України від 14.12.2022 № 543, зазначено, що атракціони парку розваг та атракціони аквапарку цієї товарної позиції, включають: в тому числі симулятори руху (зокрема 4D кінотеатри) та динамічні театри. Це атракціони з платформою для сидіння, де глядачам показують фільм або іншим чином переживають віртуальну реальність, а їхні сидіння рухаються відповідно до видовищ і дій на атракціоні.
В поясненнях до товарної позиції 9508, які наведені в Поясненнях до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, прямо вказано на те, що до цієї товарної позиції не включаються, зокрема: с) ігрові автомати, що приводяться в дію за допомогою монет, банкнот, банківських карт, жетонів або інших засобів оплати (товарна позиція 9504).
Ці положення необхідно застосовувати разом з приміткою 6 до групи 95 "Іграшки, ігри та спортивний інвентар; їх частини та приладдя" розділу XX "Різні промислові товари" Митного тарифу України, про те, що до товарної позиції 9508 не включається обладнання, яке більш конкретно описане в інших товарних позиціях УКТ ЗЕД.
Опис товару та його визначальні характеристики, які містяться в інвойсі № РС-05/09- 024 від 21.04.2024, в пакувальному листі № РС-05/09-024 від 21.04.2024, в домашньому коносаменті № SZYH24044020 від 05.05.2024, в інформації з мережі Інтернет щодо характеристик атракціону віртуальної реальності VR Shark, та встановлені в акті про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу № 24UA500500022669U9 від 28.06.2024, дозволяють прийти до висновку про те, що ввезений позивачем на митну територію України товар ( Ігри, які приводяться в дію за допомогою жетонів, - ігрові автомати з екраном - VR shark") більш конкретно описується в товарній позиції 9504, в товарній підкатегорії згідно УКТ ЗЕД 9504 30 10 00, оскільки його основна функція полягає в тому, що він призначений для ігрових цілей; він приводиться в дію за допомогою монет, банкнот, банківських карток, жетонів або аналогічних засобів оплати; у нього наявний екран (гра з екраном).
Митниця аргументує класифікацію товару "Атракціон віртуальної реальності VR shark" у товарній підкатегорії 9508240000 УКТ ЗЕД тим, що цей ігровий автомат з екраном - являє собою симулятор руху в комплекті: стенд з екраном та модулем прийому жетонів, окуляри віртуальної реальності, платформа з двома сидіннями, які рухаються відповідно до видовищ і дій на атракціоні. Визначена Одеською митницею в оскаржуваному рішенні щодо класифікації товарів № 24UA50050000044-KT від 01.07.2024 та рішенні про визначення коду товару № КТ- UA500000-0044-2024 від 01.07.2024 товарна позиція 9508, товарна підкатегорія згідно УКТ ЗЕД 9508 24 00 00 містить загальний опис товару (атракціони парку розваг; симулятори руху (зокрема 4-D кінотеатри) та динамічні театри), в той же час не враховує визначальних характеристик товару: його призначення для ігрових цілей; приведення його в дію за допомогою монет, банкнот, банківських карток, жетонів або аналогічних засобів оплати; наявність у нього екрану (гра з екраном). Сама лише наявність у товару сидінь, які рухаються відповідно до видовищ і дій, а також наявність у комплекті до нього окулярів віртуальної реальності, без врахування інших вищезазначених визначальних характеристик товару, не може бути підставою для віднесення товару до товарної позиції 9508, товарної підкатегорії згідно УКТЗЕД 9508 24 00 00. В поясненнях до товарної позиції 9508, які затверджені наказом Державної митної служби України від 14.12.2022 № 543, зазначено, що симулятори руху (зокрема 4-Б кінотеатри) та динамічні театри - це атракціони з платформою для сидіння, де глядачам показують фільм або іншим чином переживають віртуальну реальність, а їхні сидіння рухаються відповідно до видовищ і дій на атракціоні.
В інформації з мережі Інтернет щодо характеристик атракціону віртуальної реальності R Shark, серед іншого, вказано, що "відеосимулятор VR Shark дозволяє гравцеві управляти віртуальною реальністю за допомогою пристроїв, які імітують справжні", тобто, у нього наявні відповідні пристрої (джойстики). Отже, суд погоджується з доводами позивача про те, що однією з визначальних характеристик товару є те, що його основна функція полягає в тому, що він призначений для ігрових цілей (тобто він дозволяє гравцю управляти віртуальною реальністю за допомогою пристроїв, які імітують справжні), в той час як вищенаведені пояснення до товарної позиції 9508 містять інші характеристики, які відмінні від ввезеного позивачем на митну територію України товару - можливість лише переживати віртуальну реальність (або дивитися фільм), в них не вказано на можливість управляти віртуальною реальністю за допомогою відповідних пристроїв.
Крім того, у вищезазначеному наведеному в Поясненнях до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності № 543 в описі товарів, які відносяться до товарної позиції 9508, товарна підкатегорія згідно УКТЗЕД 9508240000 не зазначено про те, що такі товари приводяться в дію за допомогою монет, банкнот, банківських карток, жетонів або аналогічних засобів оплати; у них наявний екран.
Таким чином, ввезений позивачем на митну територію України товар (товар № 1 у митній декларації (МД) № 24UA500500022669U9 від 27.06.2024 - "1. Ігри, які приводяться в дію за допомогою жетонів, - ігрові автомати з екраном - VR shark") не відповідає характеристикам товару, які наведені у товарної позиції 9508, товарна підкатегорія згідно УКТЗЕД 9508 24 00 00.
Одеська митниця під час прийняття оскаржуваного рішення щодо класифікації товарів № 24UA50050000044-KT від 01.07.2024 та рішення Одеської митниці про визначення коду товару № KT-UA500000-0044-2024 від 01.07.2024 не прийняла до уваги того, що опис товару та його визначальні характеристики, які містяться в документах, наданих декларантом до митниці разом з митною декларацією (МД) № 24UA500500022669U9 від 27.06.2024 та додатково, та встановлені в акті про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу № 24UА500500022669U9 від 28.06.2024, дозволяють класифікувати ввезений товар за кодом УКТЗЕД 9504 30 10 00 (Консолі та обладнання для відеоігор, настільні або кімнатні ігри, включаючи столи для гри у пінбол, більярд, спеціальні столи для казино та автоматичне обладнання для боулінгу, гральні автомати, що приводяться у дію за допомогою монет, банкнот, банківських карток, жетонів або будь-яких інших способів оплати: - інші ігри, які приводяться в дію за допомогою монет, банкнот, банківських карток, жетонів, або аналогічних засобів оплати, за винятком автоматичного устаткування кегельбанів: - - ігри з екраном), оскільки ввезений позивачем товар відповідає опису, наведеному в товарній підкатегорії 9504 30 10 00, що більш чітко його описує, цей опис є конкретнішим ніж той, за яким ідентифікація товару менш повна (товарна підкатегорія 9508 24 00 00).
Основними правилами інтерпретації УКТЗЕД, які містяться у Митному тарифі України, передбачено, що при віднесенні товару до тієї чи іншої товарної підкатегорії слід виходити з більш конкретного опису товару, тобто саме характеристики товару є визначальними для класифікації товару відповідно до УКТ ЗЕД. Якщо імпортований товар містить ознаки одразу двох товарних позицій за УКТ ЗЕД, то перевага надається тій з них, в якій товар описується більш конкретно.
Крім того, згідно з частиною 4 статті 3 Митного кодексу України у разі якщо норми законів України чи інших нормативно-правових актів з питань митної справи допускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків підприємств і громадян, які переміщують товари, транспортні засоби комерційного призначення через митний кордон України або здійснюють операції з товарами, що перебувають під митним контролем, чи прав та обов`язків посадових осіб митних органів, внаслідок чого є можливість прийняття рішення як на користь таких підприємств та громадян, так і на користь митного органу, рішення повинно прийматися на користь зазначених підприємств і громадян.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а за змістом ст. 90 цього Кодексу суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Оцінюючи усі докази, які були досліджені судом у їх сукупності, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Скасовуючи рішення щодо класифікації товарів, рішення про визначення коду товару, суд тим самим підтверджує факт відсутності неправильності визначення декларантом митної вартості товарів. Відсутність цієї обставини свідчить про відсутність підстав для відмови у прийнятті митної декларації. Відмову, учинену митницею за відсутності цієї обставини, слід вважати необґрунтованою, а необґрунтованість рішення суб`єкта владних повноважень з огляду на п.3 ч.3 ст.2 КАС є підставою для скасування такого рішення. Отже, скасування судом рішення щодо коригування коду товару є підставою для скасування картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA500500/2024/000718 від 08.07.2024 року.
Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи висновки суду про задоволення позовних вимог, суд дійшов висновку про стягнення з відповідача на користь позивача судового збору у розмірі 6056 грн.
Доказів понесених витрат на правничу професійну допомогу позивач не надав, тому вимоги про відшкодування її вартості суд в даному судовому рішенні не розглядає.
Керуючись ст.ст. 139, 243-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України , суд
В И Р І Ш И В:
Задовольнити позов товариства з обмеженою відповідальністю "ПОЛІПРОМ КОНТУР". Визнати протиправним та скасувати рішення Одеської митниці щодо класифікації товарів №24UA50050000044-КТ від 01.07.2024, рішення про визначення коду товару №КТ-UA500000-0044-2024 від 01.07.2024.
Визнати протиправною та скасувати картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення Одеської митниці №UA500500/2024/000718 від 08.07.2024 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Одеської митниці на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ПОЛІПРОМ КОНТУР" судові витрати у справі - судовий збір у розмірі 6056 (шість тисяч п`ятдесят шість) грн. 00 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Вікторія ХОМ`ЯКОВА
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2024 |
Оприлюднено | 27.11.2024 |
Номер документу | 123275047 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Хом'якова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні