Рішення
від 25.11.2024 по справі 560/5396/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/5396/24

РІШЕННЯ

іменем України

25 листопада 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Петричковича А.І. розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Кендіснек" до Міністерства економіки України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Кендіснек"Позивач звернулось до суду з позовом від 12.04.2024 якому просить: 1) визнати протиправним та скасувати рішенням Мінекономіки №4432-10/8328-07 від 01.02.2024 про відмову у видачі висновку на продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів за контрактом № 2023/01 від 15.06.2023; 2) зобов`язати Мінекономіки видати висновок на продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів за контрактом № 2023/01 від 15.06.2023 на підставі заявки та наданих документів від 19.01.2024.

У позові пояснює, що 19.01.2024 на підставі загальновідомих (загальновизнаних) фактів щодо ситуації в Червоному морі, блокування кордону громадянами Польщі та інформації про затримку вантажу згідно трекінгу з сайту компанії Maersk були прийняті термінові дії та керуючись Постановою кабінету міністрів України №104 від 13.02.2019 року «Про затвердження Порядку видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком», були направлені документи до Мінекономіки із відповідною заявою про продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів. Проте рішенням Мінекономіки №4432-10/8328-07 від 01.02.2024 у продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів було відмовлено. Вважає вказане рішення протиправним, тому звернувся до суду з цим позовом.

Відповідно до ухвали від 29.04.2024 суд відкрив провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи та витребував докази.

У Відзиві на позов від 09.05.2024 відповідач просить відмовити у задоволенні позову. Пояснив, що Скрін-трекінг не може бути ототожнений з листами і повідомленнями, у розумінні абзацу п`ятого пункту 3 Порядку 104, оскільки є не ні чим іншим як роздрукованими відомостями транспортної компанії про рух вантажу. У Мінекономіки були відсутні підстави для прийняття позитивного рішення за поданим позивачем пакетом документів, а тому наказом від 30.01.2024 № 2764 йому було відмовлено у видачі висновку. Листом від 01.02.2024 № 4432-10/8328-07 позивачу роз`яснено про причини відмови.

Встановивши обставини (факти) якими сторони пояснюють вимоги та заперечення, оцінивши надані учасниками справи докази, враховуючи норми права, які регулюють спірні правовідносини, суд робить такі висновки беручи до уваги наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «КЕНДІСНЕК» (надалі «Позивач») уклало контракт № 2023/01 від 15.06.2023 (далі «Контракт») з SHANGHAI TARGET INDUSTRY COMPANY LIMITED, що знаходиться за адресою: 100, Qianqiao Road, Fengxian, Shanghai, China, 201417, предметом якого була поставка Виробничої лінії з виготовлення печива BCQ600.

Також Позивачем укладений Договір №ТЕО - 042573248 транспортно-експедиторського обслуговування від 22.01.2023 з ТОВ «АФ-ГРУПП Україна», відповідно до якого ТОВ «АФ-ГРУПП Україна» зобов`язувалася організувати транспортно-експедиторське перевезення вантажу, а саме Виробничої лінії з виготовлення печива BCQ600 з м. Шанхай (КНР) у м. Хмельницький (Україна).

На виконання Договору №ТЕО 042573248 від 22.01.2023 вантаж був розміщений у морські контейнери 40`HC (7шт.) компанії Maersk та 28.12.2023 та відправлений з порту Шанхай (КНР) в порт Гданськ (Польща), про що свідчить коносамент № SHB231206171.

Позивач надіслав на адресу Мінекономіки заяву від 19.01.2024 в якій просив продовжити з 23.01.2024 по 11.04.2024 необхідний встановлений строк розрахунків за Контрактом, зокрема: "... через збільшення транзитного часу для транспортування морем через ситуацію в Червоному морі та невизначену ситуацію на українсько - польскому кордоні. Обладнання, згідно трекінгу на сайті компанії Maersk прибуває у порт Гданьск (Республіка Польща) 19.02.2024 р. та ще близько 40-50 календарних днів може зайняти транспортування залізничним транспортом з території Польщі на територію України та митне оформлення вантажу.".

Згідно з Наказом Міністерства економіки України від 30.01.2024 № 2764 "Про відмову у видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів установлених Національним банком, ТОВ КЕНДІСНЕК" (далі - Наказ від 30.01.2024 № 2764), відповідно до статті 13 Закону України Про валюту і валютні операції, абзацу третього пункту 10 Порядку видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2019 № 104, наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 27.02.2019 № 329 Про затвердження форми заяви на одержання висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком, та Інструкції щодо її заповнення, форми висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04.03.2019 за № 218/33189, наказу Міністерства економіки України від 19.11.2021 № 944 Про надання права підпису деяких наказів Міністерства економіки України та свідоцтв про реєстрацію представництв іноземних суб`єктів господарської діяльності, на підставі документів, поданих ТОВ КЕНДІСНЕК (вих. від 19.01.2024, вх. від 19.01.2024 № П 506), відмовлено ТОВ КЕНДІСНЕК у видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком.

Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та встановлює відповідальність за порушення ними валютного законодавства визначає Закон України "Про валюту і валютні операції" від 21.06.2018 № 2473-VIII (далі - Закон №2473).

Відповідно до ч.4 ст.13 Закону №2473, за окремими операціями з експорту та імпорту товарів граничні строки розрахунків, встановлені Національним банком України, можуть бути подовжені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, шляхом видачі висновку.

Частиною 5 ст.13 Закону №2473 визначено, що порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).

Мінекономіки відповідно до покладених на нього завдань, видає в установленому порядку висновки щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком (підпункт 236 пункту 4 Положення про Міністерство економіки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 459).

Порядок видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2019 № 104 (далі - Порядок № 104).

Відповідно до пункту 1 Порядку № 104 встановлено, що цей порядок визначає механізм видачі висновків щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та Імпорту товарів, установлених Національним банком (далі - висновки), перелік документів, які подаються для видачі висновку, підстави для відмови у видачі висновку або залишення документів без розгляду і перелік товарів, за якими документи для видачі висновку залишаються без розгляду.

Згідно з пунктом 2 Порядку №104, висновок видається Мінекономіки за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, що здійснюються резидентами.

Інструкція щодо заповнення форми заяви на одержання висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком, затверджена наказом Мінекономрозвитку від 27.02.2019 № 329, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 04.03.2019 за № 218/33189 (далі - Інструкція), встановлює порядок заповнення резидентами форми заяви на одержання висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком.

Відповідно до Порядку №104, Мінекономіки розглядає подані резидентом для одержання висновку документи та приймає рішення про видачу або про відмову у видачі висновку.

Абзацом четвертим ч.4 ст. 13 Закону №2473 передбачено, що порядок видачі висновку, у тому числі перелік документів, які подаються для видачі висновку, підстави для відмови у видачі висновку або залишення документів без розгляду, включаючи перелік товарів, за якими документи для видачі висновку підлягають залишенню без розгляду, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 3 Порядку № 104 для одержання висновку резидент надсилає поштою або подає особисто у паперовому вигляді чи через Єдиний державний портал адміністративних послуг Мінекономіки в електронній формі такі документи: заяву на одержання висновку за формою, затвердженою Мінекономіки, що містить відомості про стан виконання зовнішньоекономічного договору (контракту) на момент звернення та обґрунтування необхідності продовження установленого строку розрахунків на певний період; копії зовнішньоекономічного договору (контракту), усіх специфікацій, додатків, додаткових угод та інших документів, які є невід`ємними частинами договору (контракту), засвідчені в установленому законодавством порядку. У разі коли зовнішньоекономічний договір (контракт) укладено іноземною мовою, резидент додає його переклад на українську мову; копії документів, що підтверджують здійснення операції з експорту (імпорту) товарів, зокрема платіжних банківських документів, довідок банків, митних декларацій, коносаментів, транспортних документів, актів приймання-передачі товару (виконання робіт, надання послуг), засвідчені в установленому законодавством порядку; копії листів, повідомлень, які обумовлюють та обґрунтовують необхідність продовження установлених строків розрахунків, засвідчені в установленому законодавством порядку.

Пунктом 10 Порядку № 104 визначено, що у видачі висновку може бути відмовлено у разі, коли: у поданих резидентом документах виявлено недостовірну інформацію; документи подано з порушенням вимог, зазначених у пункті 3 цього Порядку, в тому числі вимог щодо комплектності та оформлення документів; заява, додані до неї документи (документ) підписані (засвідчені) особою, яка не має на це повноважень; у зовнішньоекономічному договорі (контракті) відсутні істотні умови договору, передбачені законодавством; операція резидента з експорту (імпорту) товарів не належить до окремої операції, визначеної пунктом 2 цього Порядку; операція резидента здійснюється з товарами, що включені до переліку товарів, за якими звернення про видачу висновку залишаються без розгляду, згідно з додатком; продовження строків розрахунків виконання зовнішньоекономічного договору (контракту) за операцією з експорту (імпорту) товарів зумовлено форс-мажорними обставинами; у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відсутні відомості про резидента або наявні відомості про його припинення.

Відповідно до пункту 12 Порядку № 104 у рішенні про відмову у видачі висновку зазначаються причини відмови з посиланням на положення законодавства.

У Наказі від 30.01.2024 № 2764 відповідач вказав законодавство, відповідно до якого прийняв це рішення та констатував: " ... на підставі документів, поданих ТОВ "КЕНДІСНЕК" (вих. від 19.01.2024, вх. від 19.01.2024 № П 506).".

Відповідно до листа відповідача за №4432-10/8328-07 від 01.02.2024 позивача повідомлено, зокрема, що: "В поданому пакеті документів відсутні копії листів, повідомлень, які обумовлюють та обгрунтовують необхідність продовження установлених строків розрахунків, засвідчених в установленому законодавством порядку, що передбачені абзацом п`ятим пункту 3 Порядку.".

Отже, відповідач у Наказі від 30.01.2024 № 2764 (рішенні) фактично не вказав причину відмови у видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків, якою не є: "... на підставі документів, поданих ТОВ "КЕНДІСНЕК" (вих. від 19.01.2024, вх. від 19.01.2024 № П 506).", а пояснив таку причину тільки листом №4432-10/8328-07 від 01.02.2024, що є його протиправною бездіяльністю щодо оскаржуваного наказу в частині не зазначення чіткої (зрозумілої) причини відмови. При цьому, це не є підставою для скасування цього наказу, так як позивачем не надано відповідачу і суду під час судового розгляду засвідчених в установленому законодавством порядку копій листів, повідомлень, які обумовлюють та обґрунтовують необхідність продовження установлених строків розрахунків (абз.5 п.3 Порядку № 104), що підтверджено матеріалами справи. Також потрібно враховувати, що Контракт виконаний (розрахунок за правочином проведений), а скрін-трекінг не може бути ототожнений з листами і повідомленнями, у розумінні абзацу 5 пункту 3 Порядку 104, оскільки є лише роздрукованими відомостями транспортної компанії про рух вантажу.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Таким чином, суд робить висновок, що позивач не довів позовні вимоги, так як немає підстав для скасування Наказу суб`єкта владних повноважень від 30.01.2024 № 2764 та задоволення зобов`язальної вимоги, яка похідна, що підтверджено доказами перевіреними судом, тому позов не задовольняється.

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи відмову в задоволенні позову, сплачений позивачем судовий збір не підлягає відшкодуванню на його користь.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Кендіснек" залишити без задоволення.

Судові витрати, які визначені ст. 132 КАС України і підлягають розподілу, відсутні.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 25 листопада 2024 року

Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Кендіснек" (вул. Заводська, 163/1, м. Хмельницький,Хмельницький р-н, Хмельницька обл.,29007 , код ЄДРПОУ - 42573248) Відповідач:Міністерство економіки України (вул. Грушевського Михайла, 12/2,м. Київ, 01008 , код ЄДРПОУ - 37508596)

Головуючий суддя А.І. Петричкович

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.11.2024
Оприлюднено27.11.2024
Номер документу123276632
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —560/5396/24

Рішення від 25.11.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні