РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 листопада 2024 року справа № 580/6466/24
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Паламаря П.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Кредитної спілки Рантьє до Черкаської районної військової адміністрації Черкаської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся адвокат Джирма А.В. в інтересах Кредитної спілки Рантьє (19604, Черкаський район. с. Червона Слобода, вул. Сидоренка, 14) з позовною заявою до Черкаської районної військової адміністрації Черкаської області (18001, м. Черкаси, вул. В.Чорновола, 157) в якій просить:
-визнати незаконною та протиправною бездіяльність Черкаської районної військової адміністрації Черкаської області щодо ненадання копій правовстановлюючих документів реєстраційної справи Кредитної спілки РАНТЬЄ;
-зобов`язати Черкаську районну військову адміністрацію Черкаської області, надати Кредитній спілці Рантьє (Код ЄДРПОУ 34257891) завірені копії правовстановлюючих документів, а саме: копію статуту в старій та в новій редакції; копію рішення про зміну засновника; копію наказу про призначення директора.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що звернувшись до Черкаської районної державної адміністрації (місце зберігання реєстраційної справи) з адвокатським запитом про надання завірених копій правовстановлюючих документів Кредитної спілки «Рантьє» протиправно отримано відмову в наслідок відсутності структурного підрозділу з питань надання адміністративних послуг, а також з питань державної реєстрації нерухомості та бізнесу.
Відповідачем подано відзив на позовну заяву в якому заперечувало проти заявлених позовних вимог. Вказує, що відповідно до Порядку № 1692/5 надавач відомостей з Єдиного державного реєстру є державні реєстратори, адміністратори центру надання адміністративних послуг або помічник нотаріуса. Кабінет Міністрів України затверджує перелік адміністративних послуг органів виконавчої влади та адміністративних послуг, що надаються органами місцевого самоврядування у порядку виконання делегованих повноважень, які є обов`язковими для надання через центри надання адміністративних послуг зокрема видача документів, що містяться в реєстраційній справі юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, фізичної особи - підприємця. Центри надання адміністративних послуг при районних державних адміністраціях ліквідовані, у результаті чого районні державні адміністрації стали лише суб`єктами зберігання реєстраційних справ. При чому, згідно Порядку № 1692/5 копії документів у паперовій формі із реєстраційної справи проставляється підпис та печатка державного реєстратора, який відсутній у Черкаській РВА.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
10.05.2024 адвокат Джирма А.В. в інтересах Кредитної спілки Рантьє звернувся до Черкаської районної військової адміністрації Черкаської області з адвокатським запитом про надання завірених копій правовстановлюючих документів Кредитної спілки «Рантьє» (Код ЄДРПОУ 34257891) реєстраційної справи №101700119138, а саме: копію статуту в старій та в новій редакції; копію рішення про зміну засновника; копію наказу про призначення директора.
До адвокатського запиту надано: копію свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльності; копія довіреності; копія відповіді ЦНАП ЧМР.
15.05.2024 листом №01-18/4255/01-18/1993 Черкаська районна військова адміністрація Черкаської області повідомила, що реєстраційна справа Кредитної спілки „Рантьє (код ЄДРПОУ 34257891) зберігається у Черкаській районній державній адміністрації. Тимчасовий доступ до матеріалів реєстраційної справи, шляхом їх перегляду, копіювання, роздрукування регулюється Порядком надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, затвердженим Наказом Міністерства юстиції України від 05 травня 2023 року № 1692/5 та Законом України „Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, згідно з яким надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань здійснюється - державним реєстратором юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, адміністратором центру надання адміністративних послуг або помічник нотаріуса, які в районній державній адміністрації відсутні. Оскільки структурний підрозділ з питань надання адміністративних послуг, а також з питань державної реєстрації нерухомості та бізнесу відсутній у РДА, тому відповідно до норм чинного законодавства України, надати копії правовстановлюючих документів реєстраційної справи юридичної особи Кредитної спілки „Рантьє (код ЄДРПОУ 34257891) неможливо.
Позивач вважаючи відмову протиправною, звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Спеціальний Закон, який регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, фізичних осіб - підприємців та відокремлених підрозділів юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави є Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» №755-IV від 15.05.2003 (далі Закон №755-IV).
Згідно ст. 1 Закону №755-IV, реєстраційна справа - сукупність документів у паперовій та/або електронній формі, що подавалися для проведення реєстраційних дій; суб`єкт державної реєстрації, зокрема виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, нотаріуси - крім державної реєстрації суб`єктів, передбачених абзацами другим і третім цього пункту (крім випадків, передбачених статтею 25-1 цього Закону). Виконавчі органи сільських, селищних та міських рад (крім міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення) набувають повноважень з державної реєстрації відповідно до цього Закону в разі прийняття відповідною радою такого рішення.
Частиною 1, 3, 6 ст. 29 Закону №755-IV визначено, що реєстраційна справа формується в паперовій та/або електронній формі після внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, відокремленого підрозділу юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави, державну реєстрацію фізичної особи - підприємця і державну реєстрацію включення відомостей про юридичну особу та фізичну особу - підприємця.
Реєстраційна справа в паперовій формі зберігається у суб`єкта державної реєстрації за місцезнаходженням юридичної особи, громадського формування, відокремленого підрозділу юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави, фізичної особи - підприємця:
-щодо юридичної особи (крім громадського формування та релігійної організації), відокремленого підрозділу юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави, та фізичної особи - підприємця - у виконавчих органах міської ради міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, Київській, Севастопольській міських, районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністраціях;
-щодо релігійної організації - у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері релігії, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, в обласних, Київській та Севастопольській міських державних адміністраціях;
-щодо громадського формування, професійних спілок, їх організацій, об`єднань профспілок - у Міністерстві юстиції України, територіальних органах Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
Суб`єкт державної реєстрації, який провів реєстраційну дію, протягом трьох робочих днів з дня її проведення надсилає документи, подані для проведення реєстрації, відповідному суб`єкту державної реєстрації, уповноваженому зберігати реєстраційні справи.
Порядок формування та зберігання реєстраційних справ визначається Міністерством юстиції України.
Відповідно до ч. 1, п. 4 ч. 2 ст. 11 Закону №755-IV, відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, є відкритими і загальнодоступними (крім реєстраційних номерів облікових карток платників податків та паспортних даних) та у випадках, передбачених цим Законом, за їх надання стягується плата. Відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, надаються у вигляді документів у паперовій та електронній формі, що містяться в реєстраційній справі;
В свою чергу, порядок надання відомостей з Єдиного державного реєстру, перелік додаткових відомостей, до яких надається безоплатний доступ через портал електронних сервісів, форма та зміст виписки, витягу визначаються Міністерством юстиції України в Порядку надання відомостей з Єдиного державного реєстру.(ч. 6 ст. 11 Закону №755-IV).
Відповідно до пункту 2 розділу I Порядку надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, затвердженим Наказом Міністерства юстиції України від 05.05.2023 №1692/5:
запит - волевиявлення особи на отримання виписки з Єдиного державного реєстру для проставлення апостиля, витягу з Єдиного державного реєстру, а також документів, що містяться в реєстраційній справі юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної, фізичної особи - підприємця (далі - реєстраційна справа);
надавач відомостей з Єдиного державного реєстру (далі - надавач) - державний реєстратор юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - державний реєстратор), адміністратор центру надання адміністративних послуг або помічник нотаріуса, а у випадку надання виписки з Єдиного державного реєстру для проставлення апостиля - посадова особа територіального органу Міністерства юстиції України.
За надання відомостей з Єдиного державного реєстру у випадках, передбачених Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», справляється плата. У разі отримання документів, що містяться в реєстраційній справі, плата справляється за кожен документ, що запитується. Відомості з Єдиного державного реєстру надаються незалежно від місця зберігання реєстраційної справи в паперовій формі, крім випадку надання документів, що містяться в реєстраційній справі в паперовій формі, що здійснюється за місцем зберігання реєстраційні справи у паперовій формі. (пункту 6, 7 розділу I Порядку №1692/5).
Пунктом 1 розділу ІІ Порядку №1692/5, у разі коли заявник бажає отримати документи, що містяться в реєстраційній справі в паперовій формі, він звертається до суб`єкта державної реєстрації, що відповідно до закону уповноважений зберігати реєстраційну справу у паперовій формі. У разі коли заявник бажає отримати виписку з Єдиного державного реєстру для проставлення апостиля, він звертається до територіального органу Міністерства юстиції України.
Згідно з пунктами 4, 5, 6 розділу ІІ Порядку №1692/5, надавачем вносяться до Єдиного державного реєстру відомості про заявника (прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності), унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності), інформація для здійснення зв`язку із заявником (за бажанням) та відомості про документ, на підставі якого встановлено особу заявника, відомості з Єдиного державного реєстру, що бажає отримати заявник (витяг з Єдиного державного реєстру, виписка з Єдиного державного реєстру для проставлення апостиля чи документи, що містяться в реєстраційній справі), та параметри пошуку таких відомостей. У разі коли заявник, що звернувся за отриманням документів, що містяться в реєстраційній справі, бажає їх отримати шляхом надіслання сканованих копій таких документів на електронну пошту, до Єдиного державного реєстру також вносяться відомості про адресу електронної пошти. Надавач роздруковує сформований програмним забезпечення Єдиного державного реєстру запит, на якому заявник проставляє власний підпис за умови відсутності зауважень до відомостей, зазначених у ньому. Надавач обов`язково повинен повідомити заявнику повний розмір плати за надання відповідних відомостей, а у випадку надання виписки з Єдиного державного реєстру для проставлення апостиля - також повний розмір плати за послуги з проставлення апостиля. Наданню відомостей з Єдиного державного реєстру у паперовій формі передує справляння в повному обсязі відповідної плати, у тому числі за послуги з проставлення апостиля, крім випадку, передбаченого абзацом другим цього пункту. У разі якщо заявник звільнений від плати за послуги з проставлення апостиля, він пред`являє надавачу документ, що підтверджує право на звільнення від плати, з якого відповідним надавачем виготовляється копія. У разі звернення заявника за отриманням документів, що містяться в реєстраційній справі, надавач обов`язково перевіряє наявність запитуваних документів у матеріалах реєстраційної справи. Справляння плати здійснюється після повідомлення заявника про наявність запитуваних документів у матеріалах реєстраційної справи.
Згідно наявних матеріалів справи, 10.05.2024 адвокат Джирма А.В. в інтересах Кредитної спілки Рантьє звернувся до Черкаської районної військової адміністрації Черкаської області з адвокатським запитом, а не запитом згідно додатку до Порядку №1692/5.
Суд звернув увагу, на те що відповідно до ст. 3 Закону №755-IV, дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, фізичних осіб - підприємців та відокремлених підрозділів юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави.
При цьому, норми Законів України «Про інформацію» та «Про доступ до публічної інформації», «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» застосовуються в частині дії спеціального правового акту Закону №755-IV.
Тобто, адвокатський запит в частині надання відомостей з реєстраційної справи без долучення запиту встановленого Порядком №1692/5, не є для надавача відомостей підставою їх надання, а відповідно і повідомлення про належна сплату коштів для отримання копій документів.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Підсумовуючи викладене, суд дійшов висновку, що позивач не довів заявлених позовних вимог, тому такі позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Відповідно до статті 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Копію рішення направити сторонам по справі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання рішення.
Суддя Петро ПАЛАМАР
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2024 |
Оприлюднено | 27.11.2024 |
Номер документу | 123276878 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на доступ до публічної інформації |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Петро ПАЛАМАР
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні