ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
05 листопада 2024 року м. Дніпросправа № 160/10260/24
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Шлай А.В. (доповідач),
суддів: Кругового О.О., Баранник Н.П.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24 червня 2024 р. (суддя Врона О.В.) в адміністративній справі №160/10260/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ» звернулось до суду із позовною заявою, в якій просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми «Н» № 0405850406 від 27.12.2023, прийняте Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області на суму штрафних (фінансових) санкцій 274977,14 грн. за порушення строку реєстрації податкових накладних Єдиному реєстрі податкових накладних.
В обґрунтування позову позивачем зазначені наступні доводи: - граничний строк реєстрації ПН № 21202 та № 21202 від 13.02.2020 припадав на 01.03.2020. З цієї дати штрафні санкції не застосовувались на підставі п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України (COVID-19); - податкові накладні за січень 2022 р. позивач не мав змоги вчасно зареєструвати через неправомірне віднесення його до ризикових платників ПДВ за рішенням контролюючого органу № 34402 від 09.12.2021; - оскільки Законом № 2260-ІХ не була зупинена дія п.52-1 і не виключена з ПК України, законні підстави для нарахування штрафу за порушення строків реєстрації ПК/РК за січень 2022 року відсутні; - порушення процедури прийняття спірного податкового повідомлення-рішення, оскільки відповідач не надав відповідь на заперечення позивача; -відповідачем не були враховані форс-мажорні обставини. Позивач також наполягав на відсутності його вини, як обов`язкової ознаки для притягнення до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення, просив скасувати податкове повідомлення-рішення у повному обсязі, оскільки суд не може перебирати на себе дисреційні повноваження контролюючого органу і визначати інший розмір грошових зобов`язань.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24 червня 2024 р., ухваленим за результатом розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, позовну заяву задоволено.
Рішення суду першої інстанції оскаржено в апеляційному порядку відповідачем.
Посилаючись на порушення норм матеріального права, скаржник просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
В обгрунтування вимог апеляційної скарги відповідач вказує на те, що звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання (реєстрації) яких припадає на період, починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (тобто до дня набрання чинності Законом №2260) за умови реєстрації такими платниками податкових таких накладних та розрахунків коригування в ЄРПН до 15.07.2022. Судом першої інстанції, без урахування положень п. 201.10 ст. 201 та пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, застосовано/визначено граничний термін (15 липня 2022 року) для реєстрації в ЄРПН податкових накладних, складених складених у лютому 2020 року, листопаді, грудні 2021 року та січні 2022 року, що не передбачено чинним законодавством.
У письмовому відзиві на апеляційну скаргу позивач просить залишити оскаржене рішення суду першої інстанції без змін, як законне та обгрунтоване, наполягаючи на застосуванні правових висновків Верховного Суду у справах №380/7070/23 та №420/19335/22 щодо застосування принципу правової визначеності, відповідно до яких платники, які склали податкові накладні до запровадження військового стану, але в період дії «ковідного» мораторію, і несвоєчасно їх зареєстрували, не можуть бути притягнені до відповідальності за таке прострочення.
Справа розглянута в порядку письмового провадження відповідно до положень статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України.
Здійснюючи перевірку оскарженого рішення суду першої інстанції, колегія суддів керується приписами статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до яких рішення суду повинно ґрунтуватись на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Перевірка оскарженого рішення суду першої інстанції здійснюється в межах доводів та вимог апеляційної скарги, як це передбачено статтею 308 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судом першої інстанції встановлено наступні обставини у справі:
На підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І, пункту 75.1 ст. 75 розділу ІІ Податкового кодексу України, у порядку визначеному пунктом 76.2 ст. 76 розділу ІІ Податкового кодексу України, головним державним інспектором Правобережного відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Самелюк О.Ю. проведено камеральну перевірку щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ». За результатами перевірки складено акт №43882/04-36-04-06/40485815 від 24.11.2023 про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ». (код 40485815) . Перевіркою встановлено порушення ТОВ «БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ» термінів реєстрації в ЄРПН по 5816 ПН/РК з ПДВ, складених у лютому 2020, листопаді, грудні 2021 та січні, липні, серпні 2022 на загальну суму ПДВ 2293311,09 грн. Відповідно до п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України обраховано штрафну санкцію у сумі 657741,80 грн. За висновками Акту перевірки ТОВ «БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ» порушено граничний строк, передбачений ст. 201 Податкового кодексу України для подання податкової накладної та/ або розрахунку коригування до податкової накладної Єдиному реєстрі податкових накладних. 07.12.2023 за №07/12/2023-1 позивачем до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області були подані заперечення на Акт перевірки. Розглянувши заперечення, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області у листі №84141/6/04-36-04-06-18 від 26.12.2023 повідомило, що висновки в частині повторного застосування штрафних (фінансових) санкцій до ПН/РК, до яких за результатами Акту перевірки від 24.11.2023 №43882/04-36-04-06/40485815 прийнято податкове повідомлення-рішення від 21.06.2023 №0154720406, підлягають скасуванню. Інші висновки, викладені а Акті перевірки правомірні, відповідають нормам чинного законодавства та з врахуванням виправлених показників загальна сума штрафної санкції за даним Актом перевірки складатиме 274977,14 грн. На підставі вказаного акту перевірки Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області складено податкове повідомлення рішення від 27.12.2023 №0405850406 форми «Н» , яким за порушення термінів реєстрації податкових накладних за звітній період лютий 2020 року, січень, липень, серпень 2022 року нараховано суму штрафу 274977,14 грн. Вказане податкове повідомлення рішення було оскаржено до Державної податкової служби України. Державною податковою службою України за результатами розгляду скарги, залишив без змін ППР Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, а скаргу без задоволення.
Позивач не погоджуючись з вказаним податковим повідомленням-рішенням, звернувся з відповідним позовом до суду.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції дійшов висновку про протиправність спірного податкового повідомлення-рішення, погодившись із усіма доводами позивача.
Колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: - для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; - для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; - для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені; - для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем). У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Згідно з пунктом 120-1.1 статті 120 ПК України, порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: - 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; - 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; - 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; - 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
У зв`язку із набранням чинності Закону № 533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IX та Закону України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 52-1.
Згідно з цим пунктом за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 р. по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
До завершення карантину Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України. (Закон № 2260-IX).
Верховний Суд у постановах від 30 січня 2024 р. у справі №280/4484/24 та від 24 вересня 2024 р. №520/24541/23 за результатом правового аналізу законодавчого врегулювання застосування строку реєстрації податкових накладних в період дії "ковідного" та "воєнного" мораторіїв резюмував наступне:
Якщо податкова накладна та/ або розрахунок коригування до податкової накладної складені платником податків та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних в період з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року з порушенням строків, визначених пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, такий платник податків звільняється від відповідальності на підставі пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України.
Якщо податкова накладна та/або розрахунок коригування до податкової накладної складені платником податків, починаючи з 27 травня 2022 року та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням строків, встановлених пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, але не пізніше 15 липня 2022 року - платник податків звільняється від відповідальності на підставі пункту 69.1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, а якщо після 15 липня 2022 року - до платника податків застосовується відповідальність відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.
Якщо податкова накладна та/або розрахунок коригування до податкової накладної складені платником податків за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, починаючи з 27 травня 2022 року по 31 травня 2022 року та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням строків, встановлених пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, але не пізніше 20 липня 2022 року - платник податків звільняється від відповідальності на підставі пункту 69.1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, а якщо після 20 липня 2022 року - до платника податків застосовується відповідальність відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.
Як свідчать наявні у справі розрахунок до спірного податкового повідомлення-рішення та додаток до акту податкової перевірки, до позивача застосований штраф за порушення строку реєстрації податкових накладних, складених у лютому 2020 року (тобто, до 01.03.2020), у січні 2022 р. (тобто до 27.05.2022), у липні 2022 та серпні 2022 (тобто після 27.05.2022).
Суд першої інстанції вказав на те, що позивач реєстрацію ПН/РК мав можливість здійснювати лише до 09.12.2021, оскільки з цього часу Головне управління ДПС у Дніпропетровській області почало зупиняти ПН/РК у зв`язку з наявністю рішення №34402 від 09.12.2021 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Колегія суддів звертає увагу, що позивач був виключений із переліку ризикових 21.01.2022 відповідним рішенням контролюючого органу за №2377. Як повідомив позивач, рішенням від 17.02.2022 були враховані подані ним до контролюючого органу таблиці платника ПДВ з метою унеможливлення зупинення реєстрації ПН.
Строк реєстрації ПН, складених у січні 2022 р. спливав 27 травня 2022 р. Позивач не надав обґрунтованих пояснень неможливості здійснити реєстрацію ПН за січень 2022 року після 21.01.2022 та 17.02.2022. Як зазначено вище, усі податкові накладні за січень 2022 року були зареєстровані у липні 2022 року, тобто з порушенням.
Крім того, відповідно до п. 69.1 підрозд. 10 розд. XX Перехідних положень ПК України платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки зокрема щодо дотримання термінів реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України визначено, зокрема, що порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
З метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 затверджений Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України, та переліків документів на підтвердження (далі - Порядок № 225). Цим Порядком визначено, зокрема, підстави неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) та правила надання заяви та документів, що доводять неможливість виконання податкових обов`язків тощо. Згідно Порядку № 225 керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку на підставі відповідної заяви платника податків.
Позивачем не наведено жодних доводів з приводу неможливості здійснити реєстрацію вказаних ПН з лютого 2022 р. після скасування статусу ризикового платника податків і до липня 2022 року. Ним також не надано доказів звернення до контролюючого органу з відповідною заявою на виконання положень Порядку № 225.
Колегія суддів зазначає, що посилання на сам факт запровадження воєнного стану в Україні не може безумовно вважатись поважною причиною для звільнення від відповідальності за порушення строків реєстрації податкових накладних, норми пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України передбачають звільнення від відповідальності, зокрема за порушення строків реєстрації податкових накладних, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, і за умови підтвердження неможливості виконання платником податків обов`язків в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає висновки суду першої інстанції помилковими, тому оскаржене рішення підлягає скасуванню із прийняттям нового рішення про відмову у задоволенні позову, що відповідатиме приписам статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись статтями 315, 317, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області - задовольнити.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24 червня 2024 р. в адміністративній справі №160/10260/24 - скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - відмовити.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили 05 листопада 2024 р. і оскарженню в касаційному порядку не підлягає, згідно частини 2 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий - суддяА.В. Шлай
суддяО.О. Круговий
суддяН.П. Баранник
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2024 |
Оприлюднено | 27.11.2024 |
Номер документу | 123278146 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Шлай А.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні