Постанова
від 25.11.2024 по справі 160/31538/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

25 листопада 2024 року м. Дніпросправа № 160/31538/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Сафронової С.В. (доповідач),

суддів: Чепурнова Д.В., Коршуна А.О.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.02.2024 в адміністративній справі №160/31538/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Імпортекс - 2020" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

30.11.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю «ІМПОРТЕКС-2020» звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника від 04.10.2023 №63105, прийнятого Комісією з питань зупинення реєстрації ПН-РК в ЄРПН ГУ ДПС у Дніпропетровській області;

- зобов`язати відповідача виключити позивача з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку та прийняти відповідне рішення.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням податкового органу внесено позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку на підставі рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 24.07.2023 №46. Позивачем направлено відповідачу інформацію та копії документів щодо невідповідності критеріям ризиковості платника податку. За результатами розгляду інформації та копій документів відповідачем прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 04.10.2023 №63105, у якому не розшифровується податкова інформація, на підставі якої встановлено невідповідність позивача критеріям ризиковості платник податку. У відповідача були відсутні правові підстави для прийняття рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку. Позивачем не здійснюються та не здійснюються ризикові операції. Рішення створює негативні наслідки для позивача.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.02.2024 в адміністративній справі №160/31538/23 задоволено позовні вимоги.

Суд визнав протиправним та скасував рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 04.10.2023 №63105 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «ІМПОРТЕКС-2020» критеріям ризиковості платника податку.

Зобов`язав Головне управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, 17-А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ ВП 44118658) у встановленому порядку виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ІМПОРТЕКС-2020» (вул. Шевченка, буд. 37, м. Дніпро, 49044, код ЄДРПОУ 44099562) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, та прийняти відповідне рішення.

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, не погодившись з таким рішенням, звернулось до суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, просить рішення суду скасувати, та прийняти нове, яким відмовити в задоволені позову повністю.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що відповідач не погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно наявності підстав для задоволення позовних вимог.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Імпортекс - 2020" надало до суду відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначило про відсутність підстав для її задоволення.

Відповідно до частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Суд, заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву на апеляційну скаргу, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ІМПОРТЕКС-2020», код ЄДРПОУ 44099562, зареєстроване у якості юридичної особи 08.02.2021, перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області як платник податків.

Видами економічної діяльності ТОВ «ІМПОРТЕКС-2020» є:

46.41 Оптова торгівля текстильними товарами (основний);

13.95 Виробництво нетканих текстильних матеріалів і виробів із них, крім одягу;

13.99 Виробництво інших текстильних виробів, н.в.і.у.;

31.09 Виробництво інших меблів;

46.47 Оптова торгівля меблями, килимами й освітлювальним приладдям;

46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.

24.07.2023 Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 46828, згідно з яким ТОВ «ІМПОРТЕКС-2020» відповідає критеріям ризиковості платника податку.

Підставою відповідності платника податку критеріям ризиковості зазначено пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме: 02 - придбання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання; 11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; 13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, що якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку;

- інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: тип операції придбання, період здійснення господарської операції з 01.01.2023 по 24.07.2023, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 3918101090, податковий номер 44099562, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості 21.12.2022; тип операції придбання, період здійснення господарської операції з 01.01.2023 по 24.07.2023, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 5705003000, податковий номер 44099562, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості 21.12.2022;

- ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

ТОВ «ІМПОРТЕКС-2020» направлено відповідачу повідомлення від 27.09.2023 № 3 про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, до якого додано 28 документів.

04.10.2023 Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 63105, згідно з яким ТОВ «ІМПОРТЕКС-2020» відповідає критеріям ризиковості платника податку.

Підставою відповідності платника податку критеріям ризиковості зазначено пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме: 02 - придбання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання; 13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, що якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку;

- інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: тип операції придбання, період здійснення господарської операції з 01.01.2023 по 24.07.2023, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 3918101090, податковий номер 44099562, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості 21.12.2022; тип операції придбання, період здійснення господарської операції з 01.01.2023 по 24.07.2023, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 5705003000, податковий номер 44099562, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості 21.12.2022;

- ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Позивач, не погодившись з рішенням контролюючого органу про віднесення його до ризикових платників податку, звернувся до суду з цим позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуване рішення відповідача не містить обґрунтованих мотивів його прийняття, за встановлених у справі обставин у відповідача не було достатніх підстав для прийняття рішення про відповідність позивача пункту 8 Критерії ризиковості платника податків.

Колегія суддів погоджується з цим висновком суду першої інстанції, з огляду на таке.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до підпункту 56.23.2 пункту 56.23 статті 56 і пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, яка набрала чинності з 01.02.2020, затверджено: Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок зупинення реєстрації); Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок розгляду скарг).

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Відповідно до п. 5 Порядку зупинення реєстрації, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 6 вказаного Порядку визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.

При цьому не може бути підставою для розгляду питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 операція, відображена у податковій накладній/розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого у Реєстрі припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається:

актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту;

інформація щодо операцій, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування, дата подання для реєстрації в Реєстрі яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту.

У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом одинадцятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що:

виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку;

відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.

Рішення про відповідність/невідповідність критеріям ризиковості платника податку набирає чинності у день засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, рішенням відповідача про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника від 04.10.2023 №63105 №28380 Товариство з обмеженою відповідальністю "Імпортекс - 2020" визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку з підстав, встановлених пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податків.

Встановлено, що ГУ ДПС у Дніпропетровській області у відповідь на запит позивача щодо отримання публічної інформації від 07.08.2023 №07/08-1 була надана відповідь за №169/311/04-36- 18-03-10 від 11.08.2023, якою надана інформація про наступне: в ході проведення аналізу ПН, зареєстрованих в ЄРПН встановлено, що ТОВ «ІМПОРТЕКС-2020» (44099562) податковий кредит формує за рахунок придбання «флізеліну», «ліноліему», «виставкового ковроліну» та ін. на загальну суму ПДВ 606,6 т.грн, в тому числі у контрагентів, яких внесено до переліку ризикових, а саме: ТОВ «Сучасні імпортно-експортні технології» (код 42187143) - на суму ПДВ 389,1 т.грн, з номенклатурою: «флізелін (спанбонд)», «трава штучна», «тканина оксфорд». Підприємство включено до переліку ризикових платників податку 22.03.2023 п. 8 Критеріїв ризиковості. Встановлено, що платник за 2021-2023 реалізує «тканини», «флізелін» на загальну суму ПДВ 1 487,1 т.грн, в тому числі на контрагентів, яких внесено до переліку ризикових, а саме: ТОВ «ТОРГІВЕЛЬНО-БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «БМ-ГРУП» (код 37146545) - на суму ПДВ 246,6 т.грн, з номенклатурою «тканина оксфорд». Підприємство включено до переліку ризикових платників податку 03.01.2023 за п.8 Критеріїв ризиковості; ТОВ «СУЧАСНІ ІМПОРТНО-ЕКСПОРТНІ ТЕХНОЛОГІЇ» (код 42187143) - на суму ПДВ 61,9 т.грн, з номенклатурою: «тканина оксфорд». Підприємство включено до переліку ризикових платників податку 22.03.2023 за п.8 Критеріїв ризиковості; ТОВ «БМ-СПОРТ» (код 42770057) - на суму ПДВ 51,2 т.грн, з номенклатурою: «тканина оксфорд». Підприємство включено до переліку, ризикових платників податку 26.01.2023 за п.8 Критеріїв ризиковості. Платник здійснює придбання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання, а саме: «лінолеум Grabo» у кількості 850 м.кв. на суму ПДВ 51,2 т.грн, «виставковий ковролін» у кількості 6775 м на суму ПДВ 42,6 т.грн. Платник має склад, але згідно з даними ЄРПН відсутня оренда складу, також відсутні показники декларування з ПДВ, а саме рядок 10.4 «з нульовою ставкою та/або без податку на додану вартість». Згідно з 4 ДФ відсутні виплати за ознакою 157.

Проте, в оскаржуваному рішенні така інформація відсутня, що обумовлює висновок суду про його невідповідність критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, що породжує його неоднозначне трактування та впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень

Відповідно до положень пункту 3 частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суб`єкта владних повноважень повинно бути прийнято обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення. У разі спору щодо правомірності рішення суб`єкт владних повноважень може посилатися тільки на ті обставини, які зазначені в рішенні як підстава його прийняття.

У свою чергу, зазначення нових обставин у рішенні, прийнятому з урахуванням пояснень платника податку на попереднє прішення, свідчить про порушення порядку віднесення платника податків до критеріїв ризиковості.

Так, вказаний Порядок передбачає можливість розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку на відповідне рішення, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Також, у випадку коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється; питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня; у разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Отже, у випадку розгляду інформації та копій відповідних документів від платника податку на рішення про його відповідність критеріям ризиковості платника податків, контролюючий орган зобов`язаний розглянути подані документи та інформацію на предмет висновків, викладених у вказаному рішенні та, з урахуванням наданих інформації та доказів, прийняти рішення про відповідність платника податків критеріям ризиковості або невідповідність платника податків критеріям ризиковості.

При цьому, за вимогами пунктом 6 Порядку, за результатами розгляду пояснень платника податку, Комісія регіонального рівня кожного разу приймає рішення про відповідність або невідповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника.

Суд зазначає, що Порядком встановлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника ПДВ Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. Вирішенню Комісією регіонального рівня питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника ПДВ має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, потім моніторинг платника податку, податкової накладної/ розрахунку коригування. Встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.

Отже, питання відповідності позивача Критеріям ризиковості платника ПДВ має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання товариством для реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/ розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.

Верховний Суд у постановах від 16 грудня 2020 року по справі № 340/474/20, від 05 січня 2021 року по справі № 640/10988/20 та від 05 січня 2021 року по справі №640/11321/20, від 19 листопада 2021 року по справі № 140/17441/20 зазначав, що при вирішенні спорів такої категорії суди попередніх інстанцій, з огляду на правове регулювання і характер цих відносин, мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу.

Суд зазначає, що комісія, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органів наявна податкова інформація, має обґрунтувати, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації. Така ж позиція викладена у постанові Верховного Суду від 30 листопада 2021 року по справі №340/1098/20.

Оскаржуване рішення містить висновки, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Імпортекс - 2020" відповідає критеріям ризиковості платника податку за п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

При цьому, оспорюване рішення не містить обґрунтувань підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку.

Отже, не можливо встановити, що саме стало підставою для такого висновку та унеможливлює самостійно визначити позивачем обсяг та перелік документів, необхідних для спростування вказаного висновку, а тому оскаржуване рішення не відповідає критерію правової визначеності та обґрунтованості.

Таким чином, рішенню Комісії щодо відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, за наслідками чого здійснюється моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 23 червня 2022 року справа № 640/6130/20.

Зі змісту рішення відповідача вбачається, що комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність позивача Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість не за наслідками подання останнім податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, що має передувати моніторингу платника податку, моніторингу такої накладної/розрахунку коригування, а фактично на підставі попереднього рішення Комісії, яким позивача було визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податків, проте з урахуванням нової інформації, яка відсутня у попердньому рішенні.

Суд зазначає, що лише доведення податковим органом та встановлення судом в ході судового розгляду факту наявності вищезазначеної податкової інформації, може слугувати підставою для відповідності платника пункту 8 Критеріїв. При цьому такі висновки не можуть ґрунтуватися на припущеннях, а можуть ґрунтуватися лише на належних і допустимих доказах.

Проаналізувавши обставини справи колегія суддів вважає, що відповідач не надав належного доказу, який би досліджувався в ході засідання комісії, і який слугував підставою для прийняття оскаржуваного рішення.

Отже, відповідачем під час прийняття оскаржуваного рішення порушено вимоги Порядку № 1165 та, як правильно зазначив суд першої інстанції, оскаржуване рішення не містить обґрунтованих мотивів його прийняття, що свідчить про його протиправність та наявність законних підстав для його скасування.

З урахуванням наведеного, суд погоджується з висновком суду першої інстанції, що належним захистом порушеного права позивача є скасування рішення відповідача з зобов`язанням податкового органу виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, що буде гарантією остаточного вирішення спору між сторонами та належним способом поновлення порушених прав позивача.

Згідно частини першої статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.02.2024 в адміністративній справі №160/31538/23 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Головуючий - суддяС.В. Сафронова

суддяД.В. Чепурнов

суддяА.О. Коршун

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.11.2024
Оприлюднено27.11.2024
Номер документу123278431
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/31538/23

Ухвала від 25.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 25.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 23.07.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 08.07.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 21.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Рішення від 12.02.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Луніна Олена Станіславівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні