П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 560/8988/24
Головуючий у 1-й інстанції: Шевчук О.П.
Суддя-доповідач: Мацький Є.М.
25 листопада 2024 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Мацького Є.М.
суддів: Сушка О.О. Залімського І. Г.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Військової частини НОМЕР_1 Державної прикордонної служби України ( НОМЕР_2 прикордонний загін), ОСОБА_1 на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 05 вересня 2024 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 Державної прикордонної служби України ( НОМЕР_2 прикордонний загін), ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_3 ), ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_4 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
1. В червні 2024 року ОСОБА_1 звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до військової частини НОМЕР_1 Державної прикордонної служби України ( НОМЕР_2 прикордонний загін), ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_3 ), ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_4 ), в якому просить:
1.1. Визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 ДПС України ( НОМЕР_2 прикордонний загін) щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з липня 2017 року по 28.02.2018 включно. Зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 ДПС України ( НОМЕР_2 прикордонний загін) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з липня 2017 року по 28.02.2018 включно з урахуванням січня 2008 року як місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця), виплату провести із одночасною компенсацією сум податку на доходи фізичних осіб;
1.2. Визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 ДПС України ( НОМЕР_2 прикордонний загін) щодо не нарахування та невиплати індексації різниці грошового забезпечення ОСОБА_1 за період із 01.03.2018 по вересень 2020 року включно. Зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 ДПС України ( НОМЕР_2 прикордонний загін) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію різницю грошового забезпечення за період із 01.03.2018 по вересень 2020 року включно у розмірі 4 345,52 грн на місяць із одночасною компенсацією сум податку на доходи фізичних осіб;
1.3. Визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_3 (військова частина НОМЕР_3 ) щодо не нарахування та невиплати індексації різниці грошового забезпечення ОСОБА_1 за періоди із жовтня 2020 року по 31.12.2022 включно та із 01.01.2024 по березень 2024 року включно. Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 (військова частина НОМЕР_3 ) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію різницю грошового забезпечення за періоди із жовтня 2020 року по 31.12.2022 включно та із 01.01.2024 по березень 2024 року включно у розмірі 4 345,52 грн на місяць із одночасною компенсацією сум податку на доходи фізичних осіб;
1.4. Визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_3 (військова частина НОМЕР_3 ) щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 поточної індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2024 по березень 2024 року включно із урахуванням березня 2018 року як місяця, з якого починається обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення (базового місяця). Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 (військова частина НОМЕР_3 ) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 поточну індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2024 по березень 2024 року включно із урахуванням березня 2018 року як місяця, з якого починається обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення (базового місяця) та виплатити із одночасною компенсацією сум податку на доходи фізичних осіб;
1.5. Визнати протиправною бездіяльність Адміністрації ДПС України (військова частина НОМЕР_4 ) щодо не нарахування та невиплати індексації різниці грошового забезпечення ОСОБА_1 за період із квітня 2024 року по 17.05.2024 включно. Зобов`язати Адміністрацію ДПС України (військова частина НОМЕР_4 ) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію різницю грошового забезпечення за період із квітня 2024 року по 17.05.2024 включно у розмірі 4 345,52 грн на місяць та виплатити із одночасною компенсацією сум податку на доходи фізичних осіб;
1.6. Визнати протиправною бездіяльність Адміністрації ДПС України (військова частина НОМЕР_4 ) щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 поточної індексації грошового забезпечення за період із квітня 2024 року по 17.05.2024 включно із урахуванням березня 2018 року як місяця, з якого починається обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення (базового місяця). Зобов`язати Адміністрацію ДПС України (військова частина НОМЕР_4 ) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 поточну індексацію грошового забезпечення за період із квітня 2024 року по 17.05.2024 включно із урахуванням березня 2018 року як місяця, з якого починається обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення (базового місяця) та виплатити із одночасною компенсацією сум податку на доходи фізичних осіб.
2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що нарахування грошового забезпечення відповідачами проводилося не в повному обсязі, та індексація грошового забезпечення відповідачами не виплачувалась, з урахуванням її різниці та відповідних базових місяців.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
3. Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 05 вересня 2024 року позов задоволено частково.
3.1. Визнано протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 ДПС України ( НОМЕР_2 прикордонний загін) щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з липня 2017 року по 28.02.2018 включно.
3.2. Зобов`язано військову частину НОМЕР_1 ДПС України ( НОМЕР_2 прикордонний загін) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з липня 2017 року по 28.02.2018 включно з урахуванням січня 2008 року як місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця), виплату провести із одночасною компенсацією сум податку на доходи фізичних осіб.
3.3. Визнано протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 ДПС України ( НОМЕР_2 прикордонний загін) щодо не нарахування та невиплати індексації різниці грошового забезпечення ОСОБА_1 за період із 01.03.2018 по вересень 2020 року включно.
3.4. Зобов`язано військову частину НОМЕР_1 ДПС України ( НОМЕР_2 прикордонний загін) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію - різницю грошового забезпечення за період із 01.03.2018 по вересень 2020 року включно у розмірі 4 345,52 грн на місяць із одночасною компенсацією сум податку на доходи фізичних осіб.
3.5. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ДОВОДІВ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ
4. Позивач не погоджуючись з вказаним рішенням в частині відмови у задоволенні позовних вимог, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить його скасувати та прийняти нове рішення, яким адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.
5. Відповідач, Військова частина НОМЕР_1 , не погоджуючись з вказаним рішенням в частині задоволених позовних вимог, подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане рішення та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
ІІ. ВИКЛАД ОБСТАВИН, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
6. Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що відповідно до інформації відображеній в архівних відомостях особистих карток грошового забезпечення за 2017-2024 роки, ОСОБА_1 проходив військову службу та перебував на грошовому забезпеченні у спірний період:
- з липня 2017 року по вересень 2020 року включно у Військовій частині НОМЕР_1 ДПС України ( НОМЕР_2 прикордонний загін);
- з жовтня 2020 року по березень 2024 року включно - в Національній академії ДПС України ім. Б. Хмельницького (військова частина НОМЕР_3 ), ІНФОРМАЦІЯ_4 );
- з квітня 2024 року 17.05.2024 - в Адміністрації ДПС України (військова частина НОМЕР_4 ).
7. Згідно з Витягом із Наказу голови Державної прикордонної служби України від 17.05.2024 №851-ОС ОСОБА_1 виключено зі списків особового складу та всіх видів забезпечення з 17.05.2024.
8. 10.06.2024 до в/ч НОМЕР_1 направлено адвокатський запит, в якому представник просив надати інформацію про нараховану та виплачену індексацію грошового забезпечення за період проходження військової служби та перебування на грошовому забезпеченні у НОМЕР_2 прикордонному загоні (в/ч НОМЕР_1 ) протягом 2017-2020 років із зазначенням базових місяців, які взято при розрахунку індексації. У разі невиплати індексації грошового забезпечення за період проходження військової служби та перебування на грошовому забезпеченні у НОМЕР_2 прикордонному загоні (в/ч НОМЕР_1 ) нарахувати і виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення із наданням помісячних розрахунків.
9. У відповідь на адвокатський запит, в/ч НОМЕР_1 повідомив про відсутність заборгованості з виплати індексації грошового забезпечення за період проходження ОСОБА_1 у військовій частині (лист від 04.06.2024 №09/2116-24-Вих). Натомість в/ч НОМЕР_1 не надано розрахунків щодо нарахування та виплати індексації грошового забезпечення.
10. Національна академія ДПС України ім. Б. Хмельницького на адвокатський запит надала Інформацію про нараховану та виплачену індексації грошового забезпечення за період з 01.10.2020 по 31.03.2024, з якої слідує, що відповідачем з жовтня 2020 року по грудень 2022 року нараховано поточну індексацію грошового забезпечення з урахуванням березня 2018 року місяцем обчислення індексу споживчих цін.
11. У відповідь на адвокатський запит Адміністрація ДПС України повідомила, що на день звільнення ОСОБА_1 останньому індексація грошового забезпечення за період з липня 2017 року по лютий 2018 року не нараховувалася, у зв`язку з тим, що право на індексацію за вказаний період не виникло.
12. Вважаючи бездіяльність відповідача протиправною, позивач звернувся з даним позовом до суду.
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
13. Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
14. Відповідно до ст.1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 №2011-XII (далі - Закон №2011-XII) соціальний захист військовослужбовців - діяльність (функція) держави, спрямована на встановлення системи правових і соціальних гарантій, що забезпечують реалізацію конституційних прав і свобод, задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців відповідно до особливого виду їх службової діяльності, статусу в суспільстві, підтримання соціальної стабільності у військовому середовищі. Це право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, у старості, а також в інших випадках, передбачених законом.
15. Згідно з ч.ч.2-3 ст.9 Закону №2011-XII до складу грошового забезпечення входять посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення та індексація грошового забезпечення.
16. Преамбулою Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03.07.1991 №1282-XII (далі - Закон №1282-XII) встановлено, що цей Закон визначає правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України.
17. Відповідно до ст.1 Закону №1282-XII індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
18. Статтею 2 Закону №1282-XII визначено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення). Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.
ІV. ПОЗИЦІЯ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ
19. Вирішуючи питання обґрунтованості апеляційних скарг колегія суддів виходить з наступного.
20. Щодо виплати індексації грошового забезпечення за період з липня 2017 року по 28.02.2018 включно.
21. Положеннями статті 4 Закону №1282-XII визначено, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.
22. Статтею 6 Закону №1282-XII визначено, що у разі виникнення обставин, передбачених статтею 4 цього Закону грошові доходи населення визначаються як результат добутку розміру доходу, що підлягає індексації в межах прожиткового мінімуму для відповідних соціальних і демографічних груп населення, та величини індексу споживчих цін. Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України.
23. Абзацом 3 частини 1 статті 18 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" від 05.10.2000 №2017-III визначено, що Законами України з метою надання соціальної підтримки населенню України в цілому та окремим категоріям громадян встановлюються державні гарантії щодо індексації доходів населення з метою підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності їх грошових доходів в умовах зростання цін, що, згідно зі ст.19 цього Закону, є обов`язковими для всіх підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.
24. Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України.
25. Так, правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення визначені Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078 (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
26. Відповідно до п.1-1 Порядку № 1078 підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін. Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка. Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях. Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком починаючи з березня 2003 р. - місяця опублікування Закону України від 06 лютого 2003 р. № 491-IV "Про внесення змін до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення". Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений в абзаці другому цього пункту.
27. Згідно з п.4 Порядку № 1078 індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення. У межах прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, індексуються оплата праці (грошове забезпечення).
28. Відповідно до п.5 Порядку №1078 (проведення індексації грошових доходів населення) (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) у разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків.
29. Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення.
30. У разі зростання заробітної плати за рахунок інших її складових без підвищення тарифних ставок (окладів) сума індексації не зменшується на розмір підвищення заробітної плати. У разі коли відбувається підвищення тарифної ставки (окладу), у місяці підвищення враховуються всі складові заробітної плати, які не мають разового характеру.
31. Отже, на підприємства, установи, організації незалежно від форм власності покладається обов`язок проводити індексацію заробітної плати (грошового забезпечення) у разі перевищення величини індексу споживчих цін встановленого порогу індексації, при цьому базовим місяцем при обчисленні індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації слід вважати підвищення грошового забезпечення за рахунок зростання його складових, які не мають разового характеру.
32. Таким чином, індексація грошового забезпечення є однією з основних державних гарантій щодо оплати праці. За вимогами вказаних нормативно-правових актів проведення індексації у зв`язку зі зростанням споживчих цін (інфляцією) є обов`язковою для всіх юридичних осіб роботодавців, незалежно від форми власності та виду юридичної особи.
33. Аналіз наведених вище нормативно-правових актів, за відсутності затвердженого особливого порядку індексації грошового забезпечення військовослужбовців, дає підстави для нарахування індексації грошового забезпечення у встановленому Урядом України порядку, а саме відповідно до Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078.
34. Тобто, сума індексації грошового забезпечення є складовою частиною грошового забезпечення і відповідно до Закону, підлягає обов`язковому нарахуванню та виплаті.
35. Матеріалами справи підтверджено, що позивачу у період з липня 2017 року по 28.02.2018 року включно індексація грошового забезпечення не нараховувалася та не виплачувалася.
36. При цьому суд наголошує, що відповідачем не доведено відсутність обставин, передбачених статтею 4 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення".
37. Згідно з висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 19 липня 2019 року у справі № 240/4911/18, від 07 серпня 2019 року у справі № 825/694/17, від 20 листопада 2019 року у справі № 620/1892/19, виплата індексації грошового забезпечення здійснюється за місцем перебування військовослужбовців на грошовому забезпеченні і обмежене фінансування жодним чином не впливає на право позивача отримати індексацію грошового забезпечення.
38. Разом з тим, слід звернути увагу, що підставою для встановлення базового місяця індексації є підвищення, зокрема, посадових окладів особи. Зміна розміру доплат, надбавок та премій не випливає на встановлення базового місяця індексації для початку обчислення індексу споживчих цін при нарахуванні індексації.
39. Тобто, за умови підвищення посадового окладу в січні 2008 року останній виступає базовим, а з лютого здійснюється обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації.
40. Так, на момент виникнення оскаржуваних правовідносин визначення розміру посадових окладів військовослужбовців здійснювалося відповідно до постанови Кабміну України "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" від 07.11.2007 №1294, якою затверджено нові схеми посадових окладів військовослужбовців.
41. Відповідно до п.13 постанови №1294 вона набрала чинності з 01 січня 2008 року.
42. Вищевказана постанова діяла до дати набрання чинності постанови Кабміну України "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" від 30.08.2017 № 704, якою встановлені нові розміри посадових окладів військовослужбовців, а саме 01 березня 2018 року.
43. Аналіз наведених норм чинного законодавства дозволяє суду зробити висновок про незмінність розмірів посадових окладів військовослужбовців в період з 01.01.2008 по 01.03.2018. З огляду на наведене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що позовні вимоги в частині зобов`язання нарахувати та виплатити індексацію грошового забезпечення за період липня 2017 по 28.02.2018 із застосуванням для обчислення індексації місяця підвищення тарифної ставки (окладу) січня 2008 року підлягають задоволенню.
44. Щодо виплати індексації-різниці грошового забезпечення за період із 01.03.2018 по вересень 2020 року включно.
45. З підвищенням у березні 2018 року посадових окладів військовослужбовців, у тому числі і позивача, правила нарахування індексації не змінилися та березень 2018 року став базовим місяцем для нарахування індексації, а обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з квітня 2018 року (місяця наступного за місяцем підвищення тарифних ставок). Визначення березня 2018 року як базового місяця у межах цієї справи не є спірним.
46. При цьому для визначення правильності нарахування індексації грошового забезпечення необхідно керуватися положеннями абзаців третього-шостого пункту 5 Порядку №1078, якими врегульовано питання виплати суми індексації у місяці підвищення посадових окладів, а також виплати визначеної суми індексації до чергового підвищення тарифних ставок (окладів).
47. Сума індексації у місяці підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу (абзац третій пункту 5 Порядку №1078).
48. Якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу (абзац четвертий пункту 5 Порядку №1078).
49. У разі зростання заробітної плати за рахунок інших її складових без підвищення тарифних ставок (окладів) сума індексації не зменшується на розмір підвищення заробітної плати. У разі коли відбувається підвищення тарифної ставки (окладу), у місяці підвищення враховуються всі складові заробітної плати, які не мають разового характеру (абзац п`ятий пункту 5 Порядку №1078).
50. До чергового підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 1-1 цього Порядку (абзац шостий пункту 5 Порядку №1078).
51. Таким чином, якщо у місяці підвищення посадового окладу розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення, індексація не нараховується. Якщо ж розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, індексація у цьому місяці розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу. Зростання заробітної плати за рахунок інших її складових (без підвищення тарифних ставок (окладів)) не зменшує суму індексації на розмір підвищення заробітної плати. Проте у разі, коли відбувається підвищення тарифної ставки (окладу), у місяці підвищення враховуються всі складові заробітної плати, які не мають разового характеру.
52. Отже, для вирішення питання про наявність підстав для виплати індексації у місяці підвищення доходу необхідно враховувати розмір підвищення грошового доходу, що відбувся у зв`язку зі зміною посадових окладів, а також суму індексації у місяці підвищення грошового доходу (у березні 2018 року) з метою порівняння цих величин. Сума індексації у березні 2018 року розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу з урахуванням положень абзацу четвертого пункту 5 Порядку №1078.
53. Відповідно до вимог Закону №1282-XII та Порядку №1078 обов`язок визначення розміру підвищення грошового доходу працівника та суми індексації, що склалася у місяці підвищення цього грошового доходу, а також встановлення факту перевищення розміру підвищення грошового доходу працівника над сумою індексації, що склалася у місяці його підвищення з метою вирішення питання про наявність підстав для виплати індексації у місяці підвищення доходу (базовому місяці) покладається безпосередньо на роботодавця.
54. Так, із картки грошового забезпечення за 2018 рік вбачається, що розмір підвищення доходу позивача в березні 2018 року склав 3922,89 грн, а не 117,63 грн, як вважає позивач та суд першої інстанції.
55. Відмінність у порівнянні грошового забезпечення між наведеним розрахунком у позивача та відповідача полягає у тому, що позивач безпідставно зараховує додаткову винагороду передбачену Постановою №889 у розмірі 3936,48 грн до складу грошового забезпечення лютого 2018, а у розмірі 65,61 грн до складу грошового забезпечення березня 2018.
56. В свою чергу, виплачена позивачу у лютому 2018 року щомісячна додаткова грошова винагорода у розмірі 3936,48 грн входить до складу грошового забезпечення позивача за січень 2018 року, а нарахована позивачу до виплати у березні 2018 року щомісячна додаткова грошова винагорода у розмірі 65,61 грн входить до складу грошового забезпечення позивача за лютий 2018 року.
57. Саме в цій частині позивач не вірно зрозумів положення викладені в Постанові №889 та Інструкції №73, внаслідок чого різниця в порівнянні грошового забезпечення за лютий 2018 та березень 2018 є значно меншою.
58. На відміну від інших складових грошового забезпечення, які сплачувались в поточному місяці за поточний виплата щомісячної додаткової грошової винагороди здійснювалась у відповідності з пунктом 6 Інструкції про розміри і порядок виплати щомісячної додаткової грошової винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, затвердженої наказом МВС України від 02.02.2016 року № 73 (в редакції, що була чинною на час виникнення спірних правовідносин). А саме було визначено, що винагорода виплачується військовослужбовцям за місцем штатної служби за минулий місяць одночасно з виплатою грошового забезпечення за поточний місяць на підставі наказу начальника (командира) органу Держприкордонслужби; начальникам (командирам) органів Держприкордонслужби - на підставі наказів вищих начальників.
59. З 01.03.2018 щомісячна додаткова грошова винагорода позивачу не нараховувалась, у зв`язку із втратою чинності постанови Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 року № 889 «Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії, Служби зовнішньої розвідки та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій».
60. Отже, грошовий дохід позивача збільшився на суму 3922,89 грн. (10594,30 грн - 6626,41 грн).
61. Відповідно до абз.5 п.4 Порядку №1078 сума індексації за березень 2018 року розраховується як: прожитковий мінімум для працездатних осіб станом на 01.03.2018 помножений на величину приросту індексу споживчих цін, поділений на 100, а саме: 1762,00 грн. * 253,30% / 100 = 4463,15 грн.
62. Згідно з положеннями абз. 4 п.5 Порядку №1078 сума належної позивачу індексації в березні 2018 року розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу, у даному випадку: 4 463,15 грн. - 3922,89 грн. = 540,26 грн.
63. Таким чином, суд першої інстанції дійшов вірного висновку щодо наявності у позивача права на виплату індексації-різниці за вказаний період, однак невірно визначив її розмір. Належна до виплати позивачу із 01.03.2018 року індексація різниця грошового забезпечення у розмірі 540,26 грн на місяць.
64. Щодо виплати індексації - різниці грошового забезпечення за період з жовтня 2020 року по 31.12.2022 та з 01.01.2024 по 17.05.2024.
65. Як вже було зазначено вище, позивачу починаючи з березня 2018 року сума індексації грошового забезпечення, з урахуванням абзаців 3, 4 пункту 5 Порядку № 1078 має виплачуватися у розмірі 540,26 грн до моменту наступного підвищення посадового окладу чи до дня звільнення позивача.
66. Суд першої інстанції при тлумаченні положень абзаців 3, 4 пункту 5 Порядку №1078 та з`ясування обставини щодо наявності/відсутності у позивача права на отримання індексації-різниці за період з жовтня 2020 року по 31.12.2022, з 01.01.2024 по 17.05.2024 включно помилково застосував для цього методику визначення поточної індексації, право на отримання якої виникає внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації в розмірі 103% (абзац 2 пункту 1-1, абзац 6 пункту 5 Порядку №1078).
67. Помилковість подібного правозастосування пояснюється й тим, що внаслідок підвищення урядовою постановою №704 від 30 серпня 2017 року посадових окладів військовослужбовців з 1 березня 2018 року цей місяць став місяцем підвищення доходу позивача та початком обчислення індексу споживчих цін наростаючим підсумком для проведення поточної індексації, а тому у березні 2018 року величина цього індексу об`єктивно ще не встигла б перевищити поріг у 103%. Тож за такого хибного підходу будь-який розмір зростання окладів завжди буде вищий за можливу індексацію, рівну нулю, що нівелює значення індексації-різниці та необхідність її виплати.
68. Вказане узгоджується з правовою позицією викладеною в постанові Верховного суду від 23 березня 2023 року у справі № 400/3826/21.
69. Відповідно до пункту 3 Прикінцевих положень Закону України «Про державний бюджет на 2023 рік» від 3 листопада 2022 року № 2710-IX, зупинено на 2023 рік дію, зокрема, Закону України «Про індексацію грошових доходів населення». Зазначена норма набрала законної сили відповідно до пункту 1 Прикінцевих положень з 1 січня 2023 року.
70. Указаний припис Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» є чинним та неконституційним не визнавався.
71. Відтак, у відповідача були відсутні правові підстави для нарахування та виплати позивачу індексації грошового забезпечення протягом 2023 року.
72. При цьому, статтею 39 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» від 09 листопада 2023 року № 3460-IX визначено, що обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з 01 січня 2024 року.
73. Отже, у 2024 році право на проведення індексації заробітної плати працівників поновлюється.
74. Враховуючи викладене, колегія суддів зазначає, що позивач має право на виплату індексації-різниці грошового забезпечення за періоди із жовтня 2020 року по 31.12.2022 включно та із 01.01.2024 по 17.05.2024 року включно у розмірі 540,26 грн на місяць.
75. Щодо виплати поточної індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2024 по березень 2024 року та із квітня 2024 року по 17.05.2024 включно.
76. Відповідно до Порядку індексація проводиться у разі, якщо індекс споживчих цін (ІСЦ) перевищив поріг індексації у розмірі 103%. Індекс споживчих цін для проведення індексації грошових доходів громадян слід обчислювати наростаючим підсумком, починаючи з 1 січня 2024 року.
77. Як вірно зазначив суд першої інстанції, з початку 2024 року індекс споживчих цін (ІСЦ) в Україні (за даними ДЕРЖСТАТУ) становив: Січень 2024 - 100,4%, Лютий 2024 - 100,3%, Березень 2024 - 100,5%, Квітень 2024 -100,2%, Травень 2024 - 100,6%. Отже індекс споживчих цін не перевищив 103%, тому підстави для нарахування та виплати поточної індексації грошового забезпечення за вказаний вище період відсутні.
78. Крім того, колегія суддів зазначає, що відповідно до апеляційної скарги позивача, відмова у задоволені позовних вимог щодо виплати поточної індексації за період з січня 2024 року по 17 травня 2024 року ним не оскаржується.
79. Щодо вимог позивача про одночасну компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб відповідно до пункту 2 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.01.2004 №44, колегія суддів вважає необхідним зазначити наступне.
80. Відповідно до пункту 3 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.01.2004 № 44, виплата грошової компенсації здійснюється установами (організаціями, підприємствами), що утримують військовослужбовців, поліцейських та осіб рядового і начальницького складу, за рахунок відповідних коштів, які є джерелом доходів цих осіб, шляхом рівноцінного та повного відшкодування втрат частини грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних у зв`язку з виконанням ними своїх обов`язків під час проходження служби (далі - грошове забезпечення), що пов`язані з утриманням податку з доходів фізичних осіб у порядку та розмірах, визначених Законом України "Про податок з доходів фізичних осіб".
81. Пункти 4 та 5 Порядку № 44 визначають, що виплата грошової компенсації військовослужбовцям, поліцейським та особам рядового і начальницького складу здійснюється одночасно з виплатою їм грошового забезпечення.
82. Грошова компенсація виплачується за місцем одержання грошового забезпечення у розмірі суми податку з доходів фізичних осіб, утриманого з грошового забезпечення.
83. Відповідно до п. 168.5 ст. 168 Податкового кодексу України суми податку на доходи фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, особами рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, державної пожежної охорони, органів і підрозділів цивільного захисту, податкової міліції у зв`язку з виконанням обов`язків несення служби, спрямовуються виключно на виплату рівноцінної та повної компенсації втрат доходів цієї категорії громадян.
84. З огляду на викладене, вимоги позивача про нарахування та виплату індексації грошового забезпечення із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб відповідно до пункту 2 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України від 15.01.2004 № 44, підлягають задоволенню.
85. Таким чином, нарахування та виплату позивачу індексації грошового забезпечення слід проводити з врахуванням пункту 2 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.01.2004 №44.
86. Також, колегія суддів звертає увагу на наступне.
87. За приписами абз. 3 п. 242 Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України затвердженого Указом Президента України від 10.12.2008 №1153/2008 особа, звільнена з військової служби, на день виключення зі списків особового складу військової частини має бути повністю забезпечена грошовим, продовольчим і речовим забезпеченням. Військовослужбовець до проведення з ним усіх необхідних розрахунків не виключається без його згоди зі списків особового складу військової частини.
88. Отже, в Положенні прямо передбачено, що у разі звільнення військовослужбовця зі служби, з ним розраховується та військова частина, з якої його було звільнено. Оскільки останнім місцем проходження військової служби позивача є Адміністрація Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_4 ), на день виключення із списків особового складу саме вона повина розраховувати позивача за всіма видами належного йому на день звільнення матеріального та грошового забезпечення, в тому числі, індексації грошового забезпечення.
89. Відтак, колегія суддів доходить висновку щодо наявності підстав для часткового задоволення апеляційних скарг Військової частини НОМЕР_1 та ОСОБА_1 .
V. ВИСНОВКИ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ.
90. Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
91. У силу п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
92. Згідно зі ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є:
1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи;
2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими;
3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи;
4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
93. З огляду на викладені обставини справи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що судом першої інстанції ухвалено рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи і є підставою для скасування рішення суду першої інстанції з прийняттям нової постанови.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційні скарги Військової частини НОМЕР_1 Державної прикордонної служби України ( НОМЕР_2 прикордонний загін), ОСОБА_1 задовольнити частково.
Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 05 вересня 2024 року скасувати.
Прийняти нову постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Адміністрації Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_4 ) щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з липня 2017 року по 28.02.2018 включно.
Зобов`язати Адміністрацію Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_4 ) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з липня 2017 року по 28.02.2018 включно з урахуванням січня 2008 року як місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця), виплату провести із одночасною компенсацією сум податку на доходи фізичних осіб.
Визнати протиправною бездіяльність Адміністрації Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_4 ) щодо не нарахування та невиплати індексації різниці грошового забезпечення ОСОБА_1 за період із 01.03.2018 по 31.12.2022 включно та з 01.01.2024 по 17.05.2024.
Зобов`язати Адміністрацію Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_4 ) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію - різницю грошового забезпечення за період із 01.03.2018 по 31.12.2022 включно та з 01.01.2024 по 17.05.2024 у розмірі 540,26 грн на місяць із одночасною компенсацією сум податку на доходи фізичних осіб.
В задоволенні інших позовних вимог відмовити.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Мацький Є.М. Судді Сушко О.О. Залімський І. Г.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2024 |
Оприлюднено | 27.11.2024 |
Номер документу | 123279296 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Мацький Є.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні