РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
26 листопада 2024 р. Справа № 120/9083/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Маслоід Олени Степанівни, розглянувши у письмовому порядку за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом: Керівника Могилів-Подільської окружної прокуратури (вул. Покровська, 5, м. Могилів-Подільський, Вінницька обл., 24000)
до: Вендичанської селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області (вул. Соборна, 55, смт. Вендичани, Могилів-Подільський р-н, Вінницька обл., 24032)
за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Лучинчицької філії Опорного закладу «Вендичанський ліцей» Вендичанської селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області (вул. Шкільна, 3, с. Лучинчик, Могилів-Подільський район, Вінницька область, 23452)
про: визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся Керівник Могилів-Подільської окружної прокуратури з адміністративним позовом до Вендичанської селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області (далі відповідач) про визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо невжиття заходів для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка перебуває в користуванні Лучинчицької філії Опорного закладу «Вендичанський ліцей» Вендичанської селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області та розташована за адресою вул. Шкільна, 3 с. Лучинчик Могилів-Подільського району Вінницької області, та державної реєстрації права комунальної власності на вказаний об?єкт нерухомості; зобов?язання відповідача вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка перебуває у користуванні Лучинчицької філії Опорного закладу «Вендичанський ліцей» Вендичанської селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області та розташована за адресою вул. Шкільна, з с. Лучинчик Могилів-Подільського району Вінницької області, та державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач вказує, що Могилів-Подільською окружною прокуратурою встановлено, що на земельну ділянку Лучинчицької філії Опорного закладу «Вендичанський ліцей» Вендичанської селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області, площею 1,04 га, яка фактично знаходиться у користуванні вказаного комунального закладу, відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження земельною ділянкою і ризики для нормального функціонування навчального закладу та здійснення його головних завдань, що може призвести до негативних наслідків. Позивач зауважує, що Вендичанською селищною радою Могилів-Подільського району Вінницької області, попри прийняття майна навчального закладу у комунальну власність внаслідок реорганізації, з 2021 року не вжито жодних дій, як щодо реєстрації права комунальної власності, так і щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Лучинчицької філії Опорного закладу «Вендичанський ліцей». Наведена бездіяльність відповідача зумовила звернення керівника Могилів-Подільської окружної прокуратури до суду з цим позовом.
Ухвалою суду від 10.06.2024 дану позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження, а також визначено, що вона буде розглядатись в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Крім того, цією ухвалою до участі у справі залучено Лучинчицьку філію Опорного закладу «Вендичанський ліцей» Вендичанської селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області як третю особу яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача.
Суд зазначає, що ухвала про відкриття провадження через підсистему "Електронний суд" доставлено в електронний кабінет відповідача 15.07.2024.
Третя особа отримала вищевказану ухвалу засобами поштового зв`язку 03.08.2024, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
Правом на подання відзиву на позовну заяву та пояснень відповідач та третя особа не скористались, відтак суд, керуючись приписами КАС України, розглядає справу за наявними матеріалами.
Ч. 4 ст. 243 КАС України передбачено, що судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
У відповідності до вимог ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши усі обставини справи та надавши їм юридичну оцінку, суд встановив наступне.
Згідно рішення №73 від 20.01.2021 «Про прийняття у комунальну власність Вендичанської селищної територіальної громади Могилів-Подільського району Вінницької області закладів загальної середньої освіти, закладів дошкільної освіти, будинків культури, сільських клубів та сільських бібліотек зі спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селища Могилів-Подільського району та забезпечення повноважень щодо управління відповідним майном» Вендичанською селищною радою Могилів-Подільського району Вінницької області прийнято права засновника Навчально-виховного комплексу «Загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад» с. Лучинчик Мурованокуриловецького району Вінницької області та змінено назву на навчально-виховний комплекс «Загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад» с. Лучинчик Вендичанської селишної ради Могилів-Подільського району.
Відповідно до пункту 4 вказаного рішення уповноваженим органом управління закладом визначено відділ освіти, культури, спорту та туризму Вендичанської селищної ради.
У подальшому, рішенням Вендичанської селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області №604 від 13.07.2021 створено опорний заклад «Вендичанський ліцей» Вендичанської селищної ради та його відокремлені підрозділи, а також затверджено Статут опорного закладу й Положення філій.
Відповідно до Статуту опорного закладу «Вендичанський ліцей» Вендичанської селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області - заклад загальної середньої освіти, що забезпечує потреби громалян у здобутті повної загальної середньої освіти. Є комунальною власністю Вендичанської селищної ради.
За змістом пункту 1.4 засновником (власником) закладу с Вендичанська селишна рада. Орган управління - відділ освіти, культури, спорту та туризму Вендичанської селищної ради.
У відповідності до пункту 1.6 Статуту опорного закладу «Вендичанський ліцей» його відокремленим підрозділом, крім інших, є Лучинчицька філія, що розташована в с. Лучинчик по вулиці Шкільна, 3. Філія забезпечує здобуття дошкільної, початкової та базової загальної середньої освіти.
У відповідності до п. 8.1 Статуту матеріально-технічна база закладу та його філій включає будівлі, споруди, землю, інженерні комунікації, обладнання, інші матеріальні цінності, вартість яких відображена в балансі. Майно, закріплене за закладом та його філіями, належить йому на правах оперативного управління відповідно до чинного законодавства. Пунктом 8.4 визначено, що заклад та його філії користуються землею, іншими природними ресурсами і несе відповідальність за дотримання вимог та норм з їх охорони.
Згідно з пунктом 8 Положення про Лучинчицьку філію опорного закладу «Ведичанський ліцей» Вендичанської селищної ради Могилів-Подільського району Вендичанська селищна рада виступає засновником філії.
У користуванні Лучинчицької філії опорного закладу «Ведичанський ліцей» Вендичанської селищної ради Могилів-Подільського району перебуває земельна ділянка орієнтовного розміру 1, 04 га, що розташована за адресою вул. Шкільна, 3, с. Лучинчик, Могилів-Подільський р-н, Вінницька обл.
Відповідно до інформації відділу освіти, культури, молоді, спорту та Вендичанської селищної ради Могилів-Подільського викладеної у листі від 14.06.2024 №358/01-13, правовстановлюючі документи на вищезгадану земельну ділянку не оформлялися у зв`язку з обмеженим фінансуванням.
Відтак, попри прийняття майна навчального закладу у комунальну власність внаслідок реорганізації, відповідачем з 2021 року не вжито жодних дій як щодо реєстрації права комунальної власності, так і щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Лучинчицької філії Опорного закладу «Вендичанський ліцей».
Наведена бездіяльність відповідача зумовила звернення керівника Могилів-Подільської окружної прокуратури до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд керується такими мотивами.
У відповідності до ч. 3-5 ст. 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Згідно з ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.
В даному випадку, охоронюваний законом інтерес полягає в реалізації гарантованого державою права на здобуття освіти усіма громадянами та доступність освіти. Відповідно, у даному випадку, порушено інтереси держави у соціальній та освітній галузі. Оскільки відсутній орган, уповноважений відповідно до вимог чинного законодавства України звертатися до суду з позовом про зобов`язання селищної ради здійснити вищевказані дії, є підстави для відповідного звернення до суду прокурора в інтересах держави.
Тобто, позивачем в межах даної справи є прокурор, який здійснює представництво в суді законних інтересів держави та здійснює функції держави у спірних правовідносинах.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Приписами ст. 66 Закону України «Про освіту» визначено, що селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти, забезпечення доступності дошкільної та повної загальної середньої освіти, засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.
Відповідно до ст. 80 Закону України «Про освіту», до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти, належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо. Основні фонди, оборотні кошти та інше майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають вилученню, крім випадків, встановлених законом.
Ч. 2 ст. 80 Закону України «Про освіту» встановлено, що порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Матеріально-технічна база навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти згідно ст. 63 Закону України «Про освіту» включає будівлі, споруди, землю тощо. Майно навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством. Земельні ділянки державних навчальних закладів, установ та організацій системи освіти передаються їм у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України (далі ЗК України).
Відповідно до ч. 1 ст. 3 ЗК України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
За змістом ч. 1 ст. 92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Згідно з п. "а" ч. 2 ст. 92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 125 ЗК України виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон №1952-IV) є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону № 1952-IV державна реєстрація прав є обов`язковою.
Ч. 1 ст. 5 Закону № 1952-IV встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Отже, речові права на нерухоме майно закладу освіти, зокрема, земельну ділянку, підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
Ст. 12 ЗК України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями територіальних громад.
Ч. 1 ст. 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб згідно з ч. 1 ст. 122 ЗК України.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97-ВР) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання - регулювання земельних відносин.
Управління закладами освіти, які належать територіальним громадам відповідно до пп.1 п." а" ч. 1 ст. 32 Закону № 280/97-ВР належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
З аналізу викладених норм суд дійшов висновку, що управління закладами освіти, у тому числі прийняття рішень щодо оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності, є обов`язком відповідної ради.
В ході розгляду справи судом встановлено, що відповідачем не вжито жодних дій як щодо реєстрації права комунальної власності, так і щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Лучинчицької філії Опорного закладу «Вендичанський ліцей».
Тобто, за наявності підстав та відповідних повноважень відповідачем, як органом місцевого самоврядування, що здійснює від імені та в інтересах територіальної громади, відповідні права власника комунального майна, упродовж більше трьох років з моменту прийняття в комунальну власність майна філії опорного закладу загальної середньої освіти фактично не здійснено жодних юридично значимих обов`язкових дій щодо оформлення та державної реєстрації права власності на земельну ділянку, яка перебуває в її користуванні.
Вказане свідчить про бездіяльність відповідача, яка полягає у безпідставному зволіканні в оформленні правовстановлюючих документів на майно, що належить територіальній громаді.
Отже, з огляду на визначену Законом № 1952-IV обов`язкову реєстрацію речових прав та надані відповідачу Законом №280/97-ВР повноваження, його бездіяльність щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташований заклад освіти не відповідає закону.
Відтак, за наведених обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що підлягають задоволенню.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Ч. 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Оскільки позивач є суб`єктом владних повноважень у відповідності до положень ч. 2 ст. 139 КАС України судові витрати зі сплати судового збору розподілу не підлягають.
Керуючись Конституцією України, Законами України «Про прокуратуру», «Про освіту», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», та ст. 2, 6, 53, 72, 77, 90, 139, 242, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Керівника Могилів-Подільської окружної прокуратури до Вендичанської селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних на предмет спору, Лучинчицької філії Опорного закладу «Вендичанський ліцей» Вендичанської селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Вендичанської селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області щодо невжиття заходів для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка перебуває в користуванні Лучинчицької філії Опорного закладу «Вендичанський ліцей» Вендичанської селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області та розташована за адресою вул. Шкільна, 3 с. Лучинчик Могилів-Подільського району Вінницької області, та державної реєстрації права комунальної власності на вказаний об?єкт нерухомості.
Зобов?язати Вендичанську селищну раду Могилів-Подільського району Вінницької області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка перебуває у користуванні Лучинчицької філії Опорного закладу «Вендичанський ліцей» Вендичанської селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області та розташована за адресою вул. Шкільна, з с. Лучинчик Могилів-Подільського району Вінницької області, та державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: Керівник Могилів-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави (вул. Покровська, 5, м. Могилів-Подільський, Вінницька обл., 24000, код ЄДРПОУ 02909909)
Відповідач: Вендичанська селищна рада Могилів-Подільського району Вінницької області (вул. Соборна, 55, смт. Вендичани, Могилів-Подільський р-н, Вінницька обл., 24032, код ЄДРПОУ 04326589)
Третя особа: Лучинчицька філія Опорного закладу «Вендичанський ліцей» Вендичанської селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області (вул. Шкільна, 3, с. Лучинчик, Могилів-Подільський район, Вінницька область, 23452)
Повний текст рішення складено та підписано суддею 26.11.2024 року.
СуддяМаслоід Олена Степанівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.11.2024 |
Оприлюднено | 28.11.2024 |
Номер документу | 123306368 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Маслоід Олена Степанівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Маслоід Олена Степанівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні