ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 листопада 2024 року Справа № 160/27587/24 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Юркова Е.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,-
УСТАНОВИВ:
16 жовтня 2024 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України з вимогами:
- визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України щодо ненарахування та невиплати мені, ОСОБА_1 , додаткової винагороди, передбаченої пунктом першим Постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім' ям під час дії воєнного стану», У розмірі, збільшеному до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно дням участі у бойових діях та забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії за період з 28 червня 2023 року по 07 липня 2023 року;
-зобов`язати військову частину НОМЕР_1 Національної гвардії України нарахувати та виплатити мені, ОСОБА_1 , додаткову винагороду, передбачену пунктом першим Постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», у розмірі, збільшеному до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно дням участі у бойових діях та забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії за період з 28 червня 2023 року по 07 липня 2023 року, з урахуванням фактично сплачених сум;
- визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України щодо ненарахування та невиплати мені, ОСОБА_1 , додаткової винагороди, передбаченої Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» у зв`язку із пораненням (контузією, травмою, каліцтвом), пов`язаним із захистом Батьківщини під час періоду перебування на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров`я, у розмірі, збільшеному до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно дням перебування на стаціонарному лікуванні за період з 24.05.2023 року по 05.06.2023 року та 11.07.2023 року по 22.08.2023 року;
- зобов`язати військову частину НОМЕР_1 Національної гвардії України нарахувати та виплатити мені. ОСОБА_1 , додаткову винагороду, передбачену Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» у зв`язку із пораненням (контузією, травмою, каліцтвом), пов`язаним із захистом Батьківщини під час періоду перебування на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров`я, у розмірі, збільшеному до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно дням перебування на стаціонарному лікуванні за період з 24.05.2023 року по 05.06.2023 року та 11.07.2023 року по 22.08.2023 року, з урахуванням фактично виплачених сум.
В обґрунтування позовної заяви зазначено, що відповідачем всупереч вимогам законодавства за період з 28 червня 2023 року по 07 липня 2023 року не виплачено у належному розмірі додаткову винагороду у зв`язку з участі у бойових діях та забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії та з 24.05.2023 року по 05.06.2023 року та 11.07.2023 року по 22.08.2023 року не виплачено у належному розмірі додаткову винагороду у зв`язку з перебуванням на стаціонарному лікуванні внаслідок поранення, отриманого при захисті Батьківщини. Вказані обставини стали підставою для звернення до суду з цим позовом.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18.10.2024 відкрито провадження у справі та призначено розгляд останньої в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Відповідачем 04.11.2024 надано до суду відзив на позовну заяву в якій останній заперечував проти задоволення позовних вимог та в обгрунтування відзиву зазначено, що Позивачем не надано належних документів, визначених пунктом 3 Особливостей виплати додаткової винагороди військовослужбовцям НГУ затверджених наказом МВС України
01.09.2023 року № 729, які підтверджують його безпосередню участь у бойових діях або заходах, за період з 28 червня 2023 року по 07 липня 2023 року. Також, надані Позивачем документи - не підтверджено факт перебування за період з 24.05.2023 року по 05.06.2023 року та з 11.07.2023 року по 22.08.2023 року на стаціонарному лікуванні саме у зв`язку з пораненням (контузією, травмою, каліцтвом). пов`язаним із захистом Батьківщини. Крім того вказав, що нормативно-правові акти Національної гвардії України та Збройних Сил України - відмінні та не можуть застосовуються до військових формувань іншого відомства. Крім того, зазначив, що Позивач буде мати право па отримання соціального страхування та виплати за втрату працездатності, саме після проходження ВЛК та медико-соціальної експертної комісії (МСЕК) та отримання необхідних документів.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , відповідно до довідки № 3488 від 04.10.2024 перебуває на військовій службі у Військової частини НОМЕР_2 Національної гвардії України з 09.09.2023 року.
Відповідно до витягу з наказу командира Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України № 12 від 06.03.2022 року позивача було зараховано в списки Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України та на всі види забезпечення солдата запасу з 06.03.2022 року.
В подальшому позивач перебував на посаді стрільця-кухаря 2-го відділення оперативного призначення 2-го взводу оперативного призначення 3-ї роти оперативного призначення (на бронетранспортерах, на бойових машинах піхоти) 2-го батальйону оперативного призначення.
Так, відповідно до наказів командира Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України (по стройовій частині):
-Позивач вибув у службове відрядження до військової частини НОМЕР_3 , ОТУ « ІНФОРМАЦІЯ_2 », для відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, з «28» квітня 2023 року (від 28.04.2023 №135);
-Позивач вибув на стаціонарне лікування до комунального некомерційного підприємства «Міської клінічної лікарні №3» (місто Краматорськ) з «24» травня 2023 року (від 30.05.2023 №171);
-Позивач прибув після одужання із військового госпіталю військової частини НОМЕР_4 ( АДРЕСА_1 ) з «02» червня 2023 року (від 14.09.2023 № 288);
-Позивач вибув у службове відрядження до військової частини НОМЕР_3 , ОТУ « ІНФОРМАЦІЯ_2 », для відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, з «02» червня 2023 року (від 02.06.2024 №174);
-Позивач прибув зі службового відрядження «28» червня 2023 року (від 07.07.2023 №214);
-Позивач вибув на стаціонарне лікування до державної установи «ТМО МВС України по Дніпропетровській області» (місто Дніпро) з «11» липня 2023 року (від 13.07.2023 №220);
-Позивач прибув після одужання із державної установи «ТМО МВС України по Дніпропетровській області» (місто Дніпро) з «25» липня 2023 рок (від 14.09.2023 № 288);
-Позивач знаходився на стаціонарному лікуванні у державній установі «ТМО МВС України по Дніпропетровській області» (місто Дніпро) з «25» липи по «08» серпня 2023 року (від 14.09.2023 № 288);
-Позивач вибув на стаціонарне лікування до МРЦ (ЛВЛ) МВС «Хутір вільний» (місто Київ) з «09» серпня 2023 року (від 14.08.2023 № 255);
-Позивач прибув після одужання із МРЦ (ЛВЛ) МВС «Хутір вільний» (місто Київ) «22» серпня 2023 року (від 14.09.2023 № 288);
-Позивач прибув після лікування із державної установи «ТМО МВС України по Дніпропетровській області» (місто Дніпро) «24» серпня 2023 рок (від 04.09.2023 № 278);
-Позивача виключено зі списків особового складу військової частини та всіх видів забезпечення «08» вересня 2023 року (від 08.09.2023 №282).
Відповідно до довідки про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України № 4137 від 20.11.2023 року, виданою Військовою частиною НОМЕР_1 Національної гвардії України, ОСОБА_1 , дійсно в період з 28.03.2022 по 26.04.2022, з 16.05.2022 по 13.10.2022, з 25.10.2022 по 30.10.2022, з 31.10.2022 по 05.11.2022, з 28.04.2023 по 23.05.2023, з 02.06.2023 по 28.06.2023 брав безпосередню участь у заходах, необхідних для забезпечення оброни України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, перебуваючи в ОТУ « ІНФОРМАЦІЯ_3 », ОТУ « ІНФОРМАЦІЯ_2 », в/ч НОМЕР_3 , ОТУ « ІНФОРМАЦІЯ_4 ».
Відповідно до копії записів із журналу бойових дій 2-го батальйону оперативного призначення Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України: запис від 07.07.2023 року, ОСОБА_1 , вибув до м. Дніпро; запис від 15.05.2023 року - в ході виконання бойового завдання поблизу АДРЕСА_2 , внаслідок артилерійського та мінометного обстрілу противником, ОСОБА_1 , отримав бойове травмування та був доставлений до лікарської сестринської бригади в м. Лиман; запис від 16.05.2023 року, ОСОБА_1 отримав поранення минулої доби.
За інформацією медичної характеристики начальника медичної служби Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України лейтенанта м/с ОСОБА_2 від 20.11.2023 року вбачається, що «.. З пояснень солдата ОСОБА_1 стало відомо, що 9 квітня 2022 року він виконував службово-бойові завдання в місті Рубіжне Сєверодонецького району Луганської області. Близько і 7:00 під час артилерійського обстрілу противником, в результаті влучення снаряду вибухнула цистерна з азотною кислотою. З цистерни почали виділятися отруйні речовини у вигляді хмари рудого кольору. Після цього військовослужбовець почав відчувати роздратування слизових оболонок очей, носа, рота. Солдат ОСОБА_1 продовжував виконувати завдання, але з часом стан його погіршився та 26.04.2022р. він був евакуйований до лікарні в м. Бахмут.
З 27.04.2022 по 09.05.2022р. знаходився на лікуванні в КП «Дніпропетровський обласний госпіталь ветеранів війни» ДОР з діагнозом: Опік ВДШ парами азотної кислоти (під час бойових дій). Гострий катаральний фаринголарингіт. Гострий обструктивний бронхіт. ЛНО.
З пояснень солдата ОСОБА_1 стало відомо, що 5 листопада 2022 року він виконував службово-бойові завдання поблизу КПВВ Майорське Донецької області. Близько 10:00, солдат ОСОБА_1 знаходився на своїй вогневій позиції та готувався до відбиття чергової спроби противника атакувати наші укріплення. На той час відбувався ворожий артилерійський обстріл наших позицій. Неподалік від місця перебування солдата ОСОБА_1 вибухнув ворожий снаряд, внаслідок якого у військовослужбовця відкинуло до протилежної стіни окопу, запаморочило в очах, він був оглушений і відчув різкий біль в голові та в правій кисті. Солдату ОСОБА_1 співслужбовці надали первинну медичну допомогу та цього ж дня евакуювали до шпиталю м. Дружківка де потерпілому надали лікарську допомогу та доправили до шпиталю м. Павлоград.
З 06.11.2022 по 08.11.2022р. знаходився в на лікуванні в Військово-медичному госпіталі 65, м. Павлоград з діагнозом: Закритий субкапітальний перелом IV п`ястної кістки правої кисті без зміщення (від 05.11.2022р)
З 24.05.2023 по 05.06.2023р. знаходився на лікуванні в в/ч НОМЕР_4 з діагнозом: Забій м`яких тканин поперекового відділу хребта від 15.05.2023, з синдромом вертеброгенної люмбалгії, з больовим та м`язово-тонічним синдромами.
З 11.07.2023 по 25.07.2023р. знаходився на лікуванні в ДУ «ТМО МВС України по Дніпропетровській області» з діагнозом: Стан після ВТ (15.05.2023р.): забою грудного відділу хребта у вигляді посттравматичної тораколгії, люмбоішалгії, 3 вираженим больовим, м`язово-тонічним синдромом на тлі ОХЗ грудного, поперекового відділів хребта, протрузії ТЬ7- ТЬ8, П-БЗ, Ь3-Ь4, Ь4-Ь5, Г5-81, помірного цефалічного синдрому, астенічного синдрому, логоневрозу на тлі перенесеної ВТ (05.11.2022р.): АБТ. Двобічний сальпінгоотит.
З 25.07.2023 по 08.08.2023р. знаходився на лікуванні в ДУ «ТМО МВС України по Дніпропетровській області» з діагнозом: Стан після ВТ (15.05.2023р.): забою грудного відділу хребта у вигляді посттравматичної тораколгії. Люмбоішалгія на тлі , протрузії ТЬ7-ТЬ8, Ь5-81. виражений больовий та м`язово-тонічний синдроми.
З 09.08.2023 по 22.08.2023р. знаходився на реабілітації в МРЦ МВС України «Хутір Вільний» з діагнозом: Стан після ВТ (15.05.2023р.): забою грудного відділу хребта у вигляді посттравматичної тораколгії, люмбоішалгії з вираженим больовим та м`язово-тонічним синдромами на тлі ОХЗ грудного, поперекового відділів хребта».
Судом також встановлено, що: відповідно до первинної медичної картки від 15 травня 2023 року, Позивачу було встановлено діагноз: забійгрудного відділу хребта, поперекового; відповідно до первинної медичної картки від 15 травня 2023 року, Позивачу було встановлено діагноз: забій грудного відділу хребта, остеохондроз; відповідно до первинної медичної картки від 24 травня 2023 року, Позивачу було встановлено діагноз: вертеброгенна люмбалгія з больовим синдромом та порушенням функцій ходи; відповідно до виписного епікризу № 1159 від 02 червня 2023 року, Позивач знаходився на стаціонарному лікуванні з 25 травня 2023 року по 02 червня 2023 року; відповідно до виписки із медичної карти стаціонарного хворого № 1390 від 25 липня 2023 року, Позивач знаходився на стаціонарному лікуванні з 11 липня 2023 року по 25 липня 2023 року; відповідно до виписки із медичної карти стаціонарного хворого № 1390, Позивач знаходився на стаціонарному лікуванні з 11 липня 2023 року; відповідно до виписки із медичної карти стаціонарного хворого № 000135, Позивач знаходився на стаціонарному лікуванні з 09 серпня 2023 року по 22 серпня 2023 року; відповідно до епікризу (виписного) № 802 від 08 серпня 2023 року, Позивач знаходився на стаціонарному лікуванні з 25 липня 2023 року по 08 серпня 2023 року; відповідно до довідки № 038494 про тимчасову непрацездатність поліцейського, військовослужбовця Національної гвардії України ОСОБА_1 , знаходився на стаціонарному лікуванні з 09 серпня 2023 року по 22 серпня 2023 року; відповідно до довідки № 038193 про тимчасову непрацездатність поліцейського, військовослужбовця Національної гвардії України ОСОБА_1 , знаходився на стаціонарному лікуванні з 11 липня 2023 року по 08 серпня 2023 року.
З матеріалів справи вбачається, що Позивач неодноразово звертався до Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України з рапортами від 15.05.2023 та 26.06.2023 року в яких просив направити його на проходження ВЛК в ДУ «ТМО МВС України по Дніпропетровській області» м. Дніпро для встановлення придатності до військової служби та просив надати для проходження ВЛК: Акти Н-1 та Н-5, характеристику, довідку про участь в бойових діях.
Також рапортом від 18.09.2023 Позивач звертався до Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України з проханням надати майновий атестат, продуктовий атестат, грошовий атестат та провести видачу недоотриманого за час служби в в/ч НОМЕР_1 забезпечення.
Однак, командування військової частини не надало жодної відповіді, після чого ОСОБА_1 , через свого представника адвоката Лазарєву К.В. повторно звернувся до Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України з запитом від 27.09.2023 та від 09.11.2023 року щодо надання інформації про результати розгляду його рапортів від 10 вересня 2023 року та від 18 вересня 2023 року, а також з запитом щодо надання: Актів Н-1 та Н-5 стосовно бойового травмування ОСОБА_1 15.05.23 р. (рапорт ОСОБА_1 від 10.09.23 р.), виписки з послужного списку ОСОБА_1 , довідки про участь у бойових діях ОСОБА_1 , службової характеристики ОСОБА_1 , медичної характеристики ОСОБА_1 .
Відповідно до відповіді Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України від 21 листопада 2023 року № 6/36/12-3348, було повідомлено, що виконати прохання стосовно надання Актів Н-1* та Н-5*, у Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України можливості немає у зв`язку із тим, що вказане розслідування не проводилось та провести таке розслідування можливості немає, оскільки з 07.09.2023 року Позивач не є військовослужбовцем військової частини та зазначено, що його особову справу було направлено до військової частини, в якій останній на даний час проходить військову службу, і відповідно здійснити виписку з послужного списку військовослужбовця Військова частина НОМЕР_1 Національної гвардії України можливості немає.
Вважаючи протиправною бездіяльність відповідачів щодо невиплати додаткової винагороди за період з 28 червня 2023 року по 07 липня 2023 року у зв`язку з участі у бойових діях та забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії та з 24.05.2023 року по 05.06.2023 року та 11.07.2023 року по 22.08.2023 року додаткову винагороду у зв`язку з перебуванням на стаціонарному лікуванні внаслідок поранення, отриманого при захисті Батьківщини, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходив з наступного.
Згідно ч.2 ст.19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.5 ст.17 Конституції України держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.
У Рішенні від 06 квітня 2022 року №1-р(II)/2022 Конституційний Суд України зазначив, що частину п`яту статті 17 Конституції України викладено так, що реалізація права на соціальний захист осіб, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей потребує якісного і ефективного законодавчого регулювання та запровадження механізмів забезпечення їх державної підтримки" (абзац перший підпункту 3.2 пункту 3 мотивувальної частини); а також, що з урахуванням вимог частини п`ятої статті 17 Конституції України метою законодавчого регулювання в цій сфері є як усебічне соціальне забезпечення військовослужбовців, яке компенсуватиме установлені законом обмеження та умови служби, властиві цій категорії громадян, так і підвищення мотивації особового складу Збройних Сил України у виконанні ними покладених на них функцій щодо оборони України, захисту її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності (частина друга статті 17 Основного Закону України).
Так, відповідно до ч.1 ст.1 Закону України «Про Національну гвардію України» визначено, що Національна гвардія України є військовим формуванням з правоохоронними функціями, що входить до системи Міністерства внутрішніх справ України і призначено для виконання завдань із захисту та охорони життя, прав, свобод і законних інтересів громадян, суспільства і держави від кримінальних та інших протиправних посягань, охорони громадської безпеки і порядку та забезпечення громадської безпеки, а також у взаємодії з правоохоронними органами - із забезпечення державної безпеки і захисту державного кордону, припинення терористичної діяльності, діяльності незаконних воєнізованих або збройних формувань (груп), терористичних організацій, організованих груп та злочинних організацій.
Також, ч.2 ст.1 Закону України «Про Національну гвардію України» визначено, що Національна гвардія України бере участь відповідно до закону у взаємодії зі Збройними Силами України у відсічі збройній агресії проти України та ліквідації збройного конфлікту шляхом ведення воєнних (бойових) дій, а також у виконанні завдань територіальної оборони.
Статтею 21 Закону України «Про Національну гвардію України» передбачено, що держава забезпечує соціальний і правовий захист військовослужбовців, членів їхніх сімей, працівників, резервістів Національної гвардії України, а також членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли), пропали безвісти, стали особами з інвалідністю під час проходження військової служби (виконання обов`язків служби у військовому резерві) або постраждали в полоні у ході бойових дій (війни), в умовах правового режиму надзвичайного стану, під час проходження військової служби за межами України в порядку військового співробітництва або під час участі в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки.
Військовослужбовці Національної гвардії України користуються правовими і соціальними гарантіями відповідно до Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", цього Закону, інших актів законодавства.
Закон України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 №2011-ХІІ (далі Закон 2011-ХІІ) визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.
Згідно зі ст.1 Закон 2011-ХІІ соціальний захист військовослужбовців - діяльність (функція) держави, спрямована на встановлення системи правових і соціальних гарантій, що забезпечують реалізацію конституційних прав і свобод, задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців відповідно до особливого виду їх службової діяльності, статусу в суспільстві, підтримання соціальної стабільності у військовому середовищі.
За змістом ст.9 ч.1-4 Закону №2011-XII держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.
Грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.
Так, п.1 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Пунктом 4 цього Указу визначено Кабінету Міністрів України невідкладно, зокрема, забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №69/2022 «Про загальну мобілізацію» у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та з метою забезпечення оборони держави, підтримання бойової і мобілізаційної готовності Збройних Сил України та інших військових формувань, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до частини другої статті 102, пунктів 1, 17, 20 частини першої статті 106 Конституції України, постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію, яка проводиться на всій території України.
Пунктом 6 цього Указу визначено Кабінету Міністрів України, забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних з оголошенням та проведенням загальної мобілізації.
На виконання Указів Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні» та № 69 «Про загальну мобілізацію» Кабінетом Міністрів України 28 лютого 2022 року прийнята постанова Кабінету Міністрів України №168 від 28.02.2022 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" (далі - Постанова №168).
Відповідно до п.1 цієї Постанови №168 (у редакції від 21.01.2023) Установити, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення (здійснення), зокрема на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агрсора, у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагород, збільшується до 1 00 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. Особам рядового і начальницького складу територіальних (міжрегіональних) воєнізованих формувань Державно кримінально-виконавчої служби, що залучаються Головнокомандувачем Збройних Сил до складу оперативно-стратегічного угруповання відповідно групи військ для безпосередньої участі у бойових діях або забезпеченій здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримувати збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах проведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів, виплачується додаткова винагорода в розмірі до 100000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
Виплата такої додаткової винагороди здійснюється па підставі наказів командирів (начальників).
Відповідно до наказів про виплату додаткової винагороди, збільшеної до 100000 гривень, включати осіб, зазначених у цьому пункті, у тому числі тих, які:
у зв`язку з пораненням (контузією, травмою, каліцтвом), пов`язаним із захистом Батьківщини, а для поліцейських та осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту - із участю у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення (здійснення), зокрема па тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора, у період здійснення зазначених заходів, перебувають па стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров`я (у тому числі закордонних), включаючи час переміщення з одного лікарняного закладу охорони здоров`я до іншого, або перебувають у відпустці для лікування після тяжкого поранення за висновком (постановою) військово-лікарської (лікарсько-експертної, медичної) комісії;
Відповідно до п.1 цієї Постанови №168 (у редакції від 11.08.2023) Установити, що на період воєнного етапу особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення (здійснення), зокрема на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора, у період здійснення зазначених заходів, розмір такої додаткової винагороди збільшується до 100000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. Особам рядового і начальницького складу територіальних (міжрегіональних) воєнізованих формувань Державної кримінально-виконавчої служби, що залучаються Головнокомандувачем Збройних Сил до складу оперативно-стратегічного угруповання відповідної групи військ для безпосередньої участі у бойових діях або забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах проведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів, виплачується додаткова винагорода в розмірі до 1 00000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
1-1. Установити, що на період воєнного стану:
військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту (далі - військовослужбовці), які беруть безпосередню участь у бойових діях або здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, перебуваючи безпосередньо в районах їх здійснення, на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, па території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора, щомісяця виплачується додаткова винагорода у розмірі 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах;
1-2. Виплата додаткової винагороди здійснюється па підставі наказів командирів (начальників).
Відповідно до наказів про виплату додаткової винагороди у розмірі 100000 гривень до таких наказів включаються особи, зазначені у пунктах 1 та 1 -1, у тому числі такі, які:
у зв`язку з пораненням (контузією, травмою, каліцтвом), пов`язаним із захистом Батьківщини, а для поліцейських та осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту - із участю у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо із районах їх ведення (здійснення), зокрема на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора, у період здійснення зазначених заходів, перебувають на стаціонарному лікуванні із закладах охорони здоров`я (у тому числі закордонних), включаючи час переміщення з одного лікарняного закладу охорони здоров`я до іншого, або перебувають у відпустці для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва) у зв`язку із отриманням тяжкого поранення за висновком (постановою) військово-лікарської (лікарсько-експертної, медичної) комісії;
2-1. Установити, що міністерства та державні органи за погодженням з Міністерством фінансів та Міністерством економіки визначають:
порядок, умови і розміри виплати додаткової винагороди особам зазначеним у пункті 1 цієї постанови;
особливості виплати додаткової винагороди особам, зазначеним у пунктах 1-1 і 1-2 цієї постанови, у тому числі в частині встановлення переліку бойових (спеціальних) завдань та заходів, необхідних для забезпечення оборони України захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, для здійснення такої виплати, з урахуванням завдань, покладених на Збройні Сили, Службу безпеки, Службу зовнішньої розвідки, Головне управління розвідки Міністерства оборони Національну гвардію, Державну прикордонну службу, Управління державно охорони, Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації Державну спеціальну службу транспорту;
порядок і умови виплати одноразової грошової допомоги.
Таким чином згідно наведених норм керівниками відповідних міністерств та державних органів визначаються порядок і умови виплати додаткової винагороди у розмірі 100000 грн. на місяць в розрахунку пропорційно часу участі військовослужбовців у бойових діях або які забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби).
Процедуру здійснення виплати на період воєнного етап} військовослужбовцям Національної гвардії України (далі - військовослужбовці додаткової винагороди, винагороди за особливості проходження службі (навчання) під час воєнного стану (особливого періоду), порядок і умови виплати одноразової винагороди, встановлюють перелік бойових (спеціальних) завдані та заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російсько Федерації проти України, для здійснення такої виплати, з урахуванням завдані, покладених на Національну гвардію України визначають Особливості виплаті додаткової винагороди, винагороди за особливості проходження службі (навчання) під час воєнного стану (особливого періоду) та порядок і умові виплати одноразової винагороди військовослужбовцям Національної гвардії України, затверджені Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 01 вересня 2023 року №729, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від (04 вересня 2023 р. за № 1544/40600 (далі Особливості), (застосовується з 01 червня 2023 року та наданий час є чинним, тобто охоплюють спірний період відповідно розгляду даної справи).
Посилання Позивача у позові на наказ Міністерства оборони України № 260 від 07.06.2018«Про затвердження Порядку виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам» суд вважає безпідставним, чому що цей Порядок визначає механізм та умови виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України, Державної спеціальної служби транспорту України та деяким іншим особам.
Так відповідно до абз. 1 п.2 Особливостей - на період воєнного стану виплачуються: додаткова винагорода: у розмірі 100000 гривень військовослужбовцям, які беруть безпосередню участь у бойових діях або здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України (далі - бойові дії або заходи), перебуваючи безпосередньо в районах їх здійснення, на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора, на території держави-агресора, у розрахунку на місяць пропорційно часу участі в таких діях та заходах
Згідно абз. 1-3 п.3 Особливостей - до безпосередньої участі в бойових діях або заходах, здійснення яких передбачає виплату додаткової винагороди, зазначеної вабзаці другомупідпункту 1 пункту 2 цих Особливостей, належить виконання військовослужбовцями завдань:
1) безпосередньо в районах ведення воєнних (бойових) дій, на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора:
на лінії бойового зіткнення з противником на глибину виконання бойових (спеціальних) завдань військовою частиною (підрозділом, у тому числі зведеним) першого ешелону оборони або наступу (контрнаступу, контратаки) до батальйону включно;
з ведення оперативної (військової, спеціальної) розвідки;
з пошуку, виявлення та знешкодження диверсійно-розвідувальних груп, незаконних збройних формувань (озброєних осіб) в умовах безпосереднього зіткнення або взаємного вогневого контакту з противником;
з виявлення та вогневого ураження повітряних цілей противника, у тому числі у складі підрозділу (засобу) артилерії;
з розмінування (виявлення, знешкодження та знищення) вибухонебезпечних предметів у місцях виконання завдань за призначенням;
з відбиття збройного нападу (вогневого ураження противника) на об`єкти, що охороняються Національною гвардією України, звільнення таких об`єктів у разі їх захоплення або спроби насильного заволодіння зброєю, бойовою та іншою технікою;
з ведення повітряного бою, а також заходів з виводу повітряних суден з-під удару противника з виконанням зльоту або польотів, пов`язаних з вогневим ураженням противника;
з ліквідації наслідків застосування зброї масового ураження, а також руйнування (аварій) радіаційно, хімічно небезпечних об`єктів;
з усебічного забезпечення військових частин Національної гвардії України або їх підрозділів (у тому числі зведених), які виконують завдання у складі органів військового управління, військової частини (підрозділів), угруповань військ, інших складових сил оборони в умовах вогневого ураження або безпосереднього зіткнення з противником;
2) з вогневого ураження противника у складі підрозділу (засобу) артилерії, а також повітряних, морських цілей противника в районах здійснення заходу, у тому числі поза районами ведення воєнних (бойових) дій;
3) з вогневого ураження противника або вирішення інших бойових (спеціальних) завдань (цілевказання, ведення повітряної розвідки, фотографування, застосування засобів радіоелектронної боротьби, а також виконання завдань за призначенням) зовнішніми екіпажами безпілотних авіаційних комплексів у складі підрозділу (засобу) експлуатації безпілотних авіаційних комплексів у районах здійснення заходу, у тому числі поза районами ведення воєнних (бойових) дій.
Пунктом 7 Особливостей визначено, що документами, що підтверджують безпосередню участь військовослужбовців у бойових діях або заходах, визначенихпунктом 3цих Особливостей, є:
бойовий наказ (бойове розпорядження);
журнал бойових дій (журнал ведення оперативної обстановки) або бойове донесення, або книга служби, або постова відомість під час охорони об`єкта (блокпоста, базового табору, складу ракетно-артилерійського озброєння, польового парку), на який було здійснено збройний напад, чи копії або витяги з них;
рапорт (донесення) командира підрозділу (у тому числі зведеного) про участь кожного військовослужбовця (у тому числі з доданих або оперативно-підпорядкованих підрозділів) у бойових діях або заходах, у тому числі у виконанні бойових (спеціальних) завдань, визначенихпідпунктом 4пункту 2 цих Особливостей, із зазначенням військового звання, прізвища, власного імені та по батькові (за наявності), періодів (кількості днів) такої участі.
Підтвердження виконання завдань, визначенихпідпунктом 1пункту 3 цих Особливостей, здійснюється на підставі таких документів:
витягу з наказу (бойового розпорядження) про виконання завдання з розмінування;
акта виконаних робіт з розмінування місцевості (акваторії, об`єкта) від вибухонебезпечних предметів (знешкодження та/або знищення виявлених вибухонебезпечних предметів) та/або формуляра загороджень;
рапорту (донесення) командира підрозділу (у тому числі зведеного) про участь кожного військовослужбовця (у тому числі з доданих або оперативно підпорядкованих підрозділів) у бойових діях або заходах, із зазначенням військового звання, прізвища, власного імені та по батькові (за наявності), періодів (кількості днів) участі військовослужбовця в бойових діях або заходах.
Відповідно до пунктів 11, 12 Особливостей - облік військовослужбовців, які беруть безпосередню участь у бойових діях або заходах та здійснюють бойові (спеціальні) завдання в період здійснення заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, здійснюється штабами військових частин.
Підготовка проєктів наказів про виплату винагород, визначенихпунктом 2цих Особливостей, покладається на підрозділи, що здійснюють облік особового складу.
Командири військових частин, до яких відряджені військовослужбовці, щомісяця до 5 числа інформують військові частини за місцем проходження служби військовослужбовців про їх безпосередню участь у бойових діях або заходах, здійснення бойових (спеціальних) завдань у період здійснення заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.
До обрахунку часу при добовому графіку виконання завдань до обліку застосовується календарний день початку виконання таких завдань відповідно до наказу командира (начальника) військової частини.
Виплата винагород, визначенихпунктом 2цих Особливостей, військовослужбовцям здійснюється на підставі наказів відповідно командувача Національної гвардії України, командирів (начальників) територіальних управлінь, військових частин, вищих військових навчальних закладів, навчальних військових частин (центрів), баз, закладів охорони здоров`я, установ Національної гвардії України за місцем проходження військової служби, а їх командирам (начальникам) - на підставі наказів командирів (начальників) вищого рівня».
Також згідно підпункту 1 п. 15 Особливостей - відповідно до наказів про виплату додаткової винагороди в розмірі 100 000 гривень, до таких наказів включаються військовослужбовці, зазначені впункті 2цих Особливостей, у тому числі такі, які: у зв`язку з пораненням (контузією, травмою, каліцтвом), пов`язаним із захистом Батьківщини, перебувають на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров`я (у тому числі закордонних), включаючи час переміщення з одного лікарняного закладу охорони здоров`я до іншого, або перебувають у відпустці для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва) у зв`язку із отриманням тяжкого поранення за висновком (постановою) військово-лікарської (лікарсько-експертної, медичної) комісії,- з дня отримання такого поранення та за час стаціонарного лікування, включаючи час переміщення до лікарняного закладу (у тому числі з одного лікарняного закладу охорони здоров`я до іншого), або за час такої відпустки.
Таким чином, перелік виконуваних завдань, які належать до безпосередньої участі в бойових діях або заходах, а також перелік документів, що підтверджують безпосередню участі військовослужбовців у бойових діях або заходах та підтвердження виконання завдань із безпосередньої участю військовослужбовців у бойових діях або заходах визначено вищенаведеними Особливостями.
Судом встановлено, що Позивачем до матеріалів справи на підтвердження його участі у бойових діях та забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки та оборони України, відсічі і стримуванні збройної агресії за період з 28 червня 2023 року по 07 липня 2023 року надано:
- копії записів із журналу бойових дій 2-го батальйону оперативного призначення Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України: запис від 07.07.2023 року, ОСОБА_1 , вибув до м. Дніпро; запис від 15.05.2023 року - в ході виконання бойового завдання поблизу АДРЕСА_2 , внаслідок артилерійського та мінометного обстрілу противником, ОСОБА_1 , отримав бойове травмування та був доставлений до лікарської сестринської бригади в м. Лиман; запис від 16.05.2023 року, ОСОБА_1 отримав поранення минулої доби;
- медичну характеристику начальника медичної служби Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України лейтенанта м/с ОСОБА_2 від 20.11.2023 року;
- первинні медичні картки;
- виписки виписного епікризу;
- виписки із медичної карти стаціонарного хворого;
- довідки про тимчасову непрацездатність.
Проте суд вважає, що надані Позивачем до матеріалів справи вищезазначені документи не підтверджують його участі у бойових діях та забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки та оборони України, відсічі і стримуванні збройної агресії за період з 28 червня 2023 року по 07 липня 2023 року, перелік яких чітко визначений Особливостями виплати додаткової винагороди, винагороди за особливості проходження службі (навчання) під час воєнного стану (особливого періоду) та порядок і умові виплати одноразової винагороди військовослужбовцям Національної гвардії України, затверджені Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 01 вересня 2023 року №729, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від (04 вересня 2023 р. за № 1544/40600), тому що пунктом 7 Особливостей визначено, що документами, що підтверджують безпосередню участь військовослужбовців у бойових діях або заходах, визначенихпунктом 3цих Особливостей, є:
бойовий наказ (бойове розпорядження);
журнал бойових дій (журнал ведення оперативної обстановки) або бойове донесення, або книга служби, або постова відомість під час охорони об`єкта (блокпоста, базового табору, складу ракетно-артилерійського озброєння, польового парку), на який було здійснено збройний напад, чи копії або витяги з них;
рапорт (донесення) командира підрозділу (у тому числі зведеного) про участь кожного військовослужбовця (у тому числі з доданих або оперативно-підпорядкованих підрозділів) у бойових діях або заходах, у тому числі у виконанні бойових (спеціальних) завдань, визначенихпідпунктом 4пункту 2 цих Особливостей, із зазначенням військового звання, прізвища, власного імені та по батькові (за наявності), періодів (кількості днів) такої участі.
Підтвердження виконання завдань, визначеніпідпунктом 1пункту 3 цих Особливостей, здійснюється на підставі таких документів:
витягу з наказу (бойового розпорядження) про виконання завдання з розмінування;
акта виконаних робіт з розмінування місцевості (акваторії, об`єкта) від вибухонебезпечних предметів (знешкодження та/або знищення виявлених вибухонебезпечних предметів) та/або формуляра загороджень;
рапорту (донесення) командира підрозділу (у тому числі зведеного) про участь кожного військовослужбовця (у тому числі з доданих або оперативно підпорядкованих підрозділів) у бойових діях або заходах, із зазначенням військового звання, прізвища, власного імені та по батькові (за наявності), періодів (кількості днів) участі військовослужбовця в бойових діях або заходах.
Проте, зазначених документів до матеріалів позову Позивачем не надано.
Крім того, відповідно до довідки про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України № 4137 від 20.11.2023 року, виданою Військовою частиною НОМЕР_1 Національної гвардії України, ОСОБА_1 , дійсно в період з 28.03.2022 по 26.04.2022, з 16.05.2022 по 13.10.2022, з 25.10.2022 по 30.10.2022, з 31.10.2022 по 05.11.2022, з 28.04.2023 по 23.05.2023, з 02.06.2023 по 28.06.2023 брав безпосередню участь у заходах, необхідних для забезпечення оброни України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, перебуваючи в ОТУ « ІНФОРМАЦІЯ_3 », ОТУ « ІНФОРМАЦІЯ_2 », в/ч НОМЕР_3 , ОТУ « ІНФОРМАЦІЯ_4 », тоді як період з 28 червня 2023 року по 07 липня 2023 року в зазначеній довідці відсутній.
Також суд критично розцінює посилання Позивача на те, що Відповідачем на його звернення з рапортами від 10 вересня 2023 року, від 18 вересня 2023 року з проханням видати акти Н-1 та Н-5 стосовно його бойового травмування 15 травня 2023 року, медичної характеристики та довідки про участь в бойових діях, а також здійснити виплату невиплаченого грошового забезпечення не було надано відповіді, тому що Військовою частиною НОМЕР_1 Національної гвардії України листом від 21.11.2023 року № 6/36/12-3348, було повідомлено, що виконати прохання стосовно надання Актів Н-1* та Н-5*, у Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України можливості немає у зв`язку із тим, що вказане розслідування не проводилось та провести таке розслідування можливості немає, оскільки з 07.09.2023 року Позивач не є військовослужбовцем військової частини та зазначено, що його особову справу було направлено до військової частини, в якій останній на даний час проходить військову службу, і відповідно здійснити виписку з послужного списку військовослужбовця Військова частина НОМЕР_1 Національної гвардії України можливості немає.
Стосовно виплати додаткової винагороди за періоди лікування в медичному закладі суд зазначає наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до первинної медичної картки від 15 травня 2023 року, Позивачу було встановлено діагноз: забійгрудного відділу хребта, поперекового; відповідно до первинної медичної картки від 15 травня 2023 року, Позивачу було встановленодіагноз: забійгрудного відділу хребта, остеохондроз; відповідно до первинної медичної картки від 24 травня 2023 року, Позивачу було встановлено діагноз: вертеброгенна люмбалгія з больовим синдромом та порушенням функцій ходи; відповідно до виписного епікризу № 1159 від 02 червня 2023 року, Позивач знаходився на стаціонарному лікуванні з 25 травня 2023 року по 02 червня 2023 року; відповідно до виписки із медичної карти стаціонарного хворого № 1390 від 25 липня 2023 року, Позивач знаходився на стаціонарному лікуванні з 11 липня 2023 року по 25 липня 2023 року; відповідно до виписки із медичної карти стаціонарного хворого № 1390, Позивач знаходився на стаціонарному лікуванні з 11 липня 2023 року; відповідно до виписки із медичної карти стаціонарного хворого № 000135, Позивач знаходився на стаціонарному лікуванні з 09 серпня 2023 року по 22 серпня 2023 року; відповідно до епікризу (виписного) № 802 від 08 серпня 2023 року, Позивач знаходився на стаціонарному лікуванні з 25 липня 2023 року по 08 серпня 2023 року.
Також, за інформацією медичної характеристики начальника медичної служби Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України лейтенанта м/с ОСОБА_2 від 20.11.2023 року вбачається, що обставини поранень встановлені «З пояснень солдата ОСОБА_1 », а також діагнози зазначені вище, про обставини поранень та отриманих травм, були встановлені «Зі слів пацієнта».
Суд приймає вказаний довід до уваги, проте вважає, що Позивачем не доведено, що його захворювання було спричинено травмою та пораненням, отриманим під час проходження військової служби та захистом Батьківщини.
Суд зазначає, що можливість отримання збільшеної до 100 000 гривень винагороди можлива у разі пов`язаності поранення (контузії, травми, каліцтва), із захистом Батьківщини, а також факту перебування на стаціонарному лікуванні внаслідок такого поранення або перебування у відпустці для лікування після тяжкого поранення за висновком (постановою) військово-лікарської (лікарсько-експертної, медичної) комісії.
Суд погоджується з доводами відповідача, що терміни «захворювання» і «поранення» (травма) не є тотожними.
Так, згідно з п. 21.5 Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України 14.08.2008 № 402, постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв приймаються в таких формулюваннях, зокрема: «Поранення (контузія, травма, каліцтво), ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини» - якщо поранення (травма, контузія, каліцтво) одержане під час захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, безпосередньої участі в антитерористичній операції (операції об`єднаних сил), забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією проти України».
Також п. 21.7 згаданого Положення передбачено, що Постанова ВЛК про причинний зв`язок травми (поранення, контузії, каліцтва) та її наслідків приймається відповідно до висновку, зазначеного в довідці про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва), або висновку, зазначеного в Акті проведення розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку (зникнення, смерті, аварії), за формою, наведеною удодатку 4до Інструкції 332, Акті про нещасний випадок (зникнення, смерть), за формою, наведеною удодатку 5до Інструкції 332, у разі проведення розслідування обставин отримання військовослужбовцем травми (поранення, контузії, каліцтва). Також до ВЛК надається медична документація про первинне звернення за медичною допомогою військовослужбовця безпосередньо після одержання травми (поранення, контузії, каліцтва).
Оригінали або копії Довідки про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва), Акта проведення розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку (зникнення, смерті, аварії), за формою, наведеною удодатку 4до Інструкції 332, Акта про нещасний випадок (зникнення, смерть), за формою, наведеною удодатку 5до Інструкції 332, надсилаються (передаються) військовою частиною (закладом, установою) до закладу охорони здоров`я в електронній або паперовій формі.
Тобто зв`язок між отриманням поранень (травм) військовослужбовцями Національної гвардії України та захистом ними Батьківщини повинно встановлюватися наступними документами:
- Акт про нещасний випадок (у тому числі поранення) за формою Н-1 та Акт розслідування нещасного випадку (у тому числі поранення) за формою Н-5, складені у відповідності до наказу МВС України від 27.12.2002 № 1346, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31.01.2003 за № 83/7404 «Про затвердження Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій, що сталися в органах, підрозділах системи МВС України»;
- довідкою про обставини травми за формою, встановленою в додатку № 5 до наказу Міністерства Оборони України від 14.08.2008 року № 402, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 за № 1109/15800 «Про затвердження Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України».
В процесі підготовки документів для проходження Позивачем військово-лікарської експертизи жоден з цих документів, що зазначені вище, не був наданий до медичної ВЛК, а також суду.
З огляду на відсутність документів, які підтверджують, що захворювання Позивача було спричинено травмою та пораненням, отриманим під час проходження військової служби та захистом Батьківщини, суд вважає, що немає підстав для нарахування та виплати останньому додаткової винагороди відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 № 168 за час перебування на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров`я, включаючи час переміщення з одного лікарняного закладу охорони здоров`я до іншого закладу у зв`язку з пораненням (контузією, травмою, каліцтвом), пов`язаним із захистом Батьківщини за період з 24.05.2023 року по 05.06.2023 року та 11.07.2023 року по 22.08.2023 рокуіз розрахунку до 100 000,00 грн. на місяць пропорційно часу перебування на стаціонарному лікуванні.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на викладене, позов ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії не підлягає задоволенню.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позову підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст. 139 КАС України, відсутні.
Керуючись статтями2,9,77,78,90,139,241-246,262 Кодексу адміністративного судочинства України,-
УХВАЛИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 ; ПН НОМЕР_5 ) до Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України ( АДРЕСА_4 ; ІК в ЄДРПОУ НОМЕР_6 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії залишити без адоволення.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складений 26 листопада 2024 року.
Суддя Е.О. Юрков
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.11.2024 |
Оприлюднено | 28.11.2024 |
Номер документу | 123306940 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні