Рішення
від 25.11.2024 по справі 240/14461/24
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 листопада 2024 року м. Житомир справа № 240/14461/24

категорія 112010204

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Нагірняк М.Ф., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , який діє в інтересах свого малолітнього сина ОСОБА_2 до Управління соціального захисту населення Корольовського району Департаменту соціальної політики Житомирської міської ради про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

ОСОБА_1 , який діє в інтересах свого малолітнього сина ОСОБА_2 , звернувся до суду з позовом, в якому просить:

- визнати протиправним скасування Управлінням соціального захисту населення Корольовського району Департаменту соціальної політики Житомирської міської ради дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, сформованої на ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

- зобов`язати Управління соціального захисту населення Корольовського району Департаменту соціальної політики Житомирської міської ради взяти ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 на облік як внутрішньо переміщену особу, про що внести відомості до Єдиної інформаційної бази даних внутрішньо переміщених осіб.

Позовні вимоги Позивача мотивовані тим, що Позивач є внутрішньо переміщеною особою та батьком трьох неповнолітніх дітей. 25.04.2024 року Позивач через застосунок "Дія" зареєстрував свою малолітню дитину ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , як внутрішньо переміщену особу. На своє звернення до Відповідача 16.07.2024 року про отримання такої довідки в паперові формі Позивач отримав протиправну відмову.

Більш того, Відповідач, як зазначено в позові, протиправно скасував таку довідку, сформовану на ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . Такі дії Відповідача вважає протиправними і такими, що порушують його права та права його дитини - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Ухвалою суду від 19.09.2024 року позовну заяву після усунення її недоліків прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Представник Відповідача, Управління соціального захисту населення Корольовського району Департаменту соціальної політики Житомирської міської ради, направив до суду відзив на позовну заяву, в якому проти позову заперечив. Відповідач вважає відсутність у ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , статусу внутрішньо переміщеної особи, так як народився в місті Житомирі і нікуди не виїжджав.

Крім того, Відповідач вважає, що ОСОБА_1 у заяві про реєстрацію статусу внутрішньо переміщених осіб зазначив недостовірні відомості на дітей щодо місця їх реєстрації в м.Олешки Херсонської області. Такі недостовірні відомості стали підставою для скасування довідки на ОСОБА_2 .

Розглянувши в порядку письмового провадження подані сторонами документи та матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення на них, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню за таких підстав.

Спірні правовідносини між сторонами по даній справі щодо гарантій дотримання прав, свобод та законних інтересів внутрішньо переміщених осіб, в тому числі щодо обліку внутрішньо переміщених осіб, порядку та підстав скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб, регулюються правовими нормами Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" від 20 жовтня 2014 року № 1706-VII (далі - Закон № 1706-VII) в редакції що були чинні на день виникнення спору.

Спірні правовідносини між сторонами по даній справі щодо механізму видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи врегульовані правовими нормами Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509 "Про облік внутрішньо переміщених осіб" (надалі - Порядок № 509), що були чинні на день виникнення та вирішення спору.

Відповідно до вимог ст.1 Закону № 1706-VII внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Адресою покинутого місця проживання внутрішньо переміщеної особи в розумінні цього Закону визнається адреса місця проживання особи на момент виникнення обставин, зазначених у частині першій цієї статті (частина друга статті 1 Закону № 1706-VII).

Судом встановлено та не заперечується сторонами, що ОСОБА_1 з 16.12.2022 року зареєстрований внутрішньо переміщеною особою в Управлінні соціального захисту населення Корольовського району Департаменту соціальної політики Житомирської міської ради, Відповідача по справі.

Адресою покинутого місця проживання ОСОБА_1 як внутрішньо переміщеної особи в розумінні цього Закону є АДРЕСА_1 .

Судом встановлено та не заперечується сторонами, що 25.04.2024 року Позивач через застосунок "Дія" зареєстрував свою малолітню дитину ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , як внутрішньо переміщену особу.

Судом встановлено та не заперечується сторонами, що 16.07.2024 року Відповідачем було відмовлено у видачі такої довідки в паперовій формі та ухвалено оскаржуване рішення про скасування довідки про взяття на облік внутрішньо переміщену особу сформовану на ОСОБА_2 №1827-7501750601 від 25.04.2024 року.

Суть спору між сторонами в даній справі зведена виключно правомірності оскаржуваного рішення Управлінні соціального захисту населення Корольовського району Департаменту соціальної політики Житомирської міської ради від 16.07.2024 року про скасування довідки про взяття на облік внутрішньо переміщену особу сформовану на ОСОБА_2 №1827-7501750601 від 25.04.2024 року.

Як зазначено в оскаржуваному рішенні, підставою для скасування довідки про взяття на облік внутрішньо переміщену особу сформовану на ОСОБА_2 №1827-7501750601 від 25.04.2024 року слугувало виключно подання Позивачем, батьком дитини завідомо недостовірні відомості щодо місця реєстрації ОСОБА_2 .

Безспірно, за приписами пункту 5 частини 1 статті 12 Закону № 1706-VII самостійною підставою для скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб є обставини, за яких внутрішньо переміщена особа подала завідомо недостовірні відомості.

Відповідно до доводів Відповідача, наведених в оскаржуваному рішенні та у відзиві на позов, щодо недостовірності відомостей про місце реєстрації ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є такими, що не відповідають обставинам справи та не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства з огляду.

Разом з тим, Відповідач не врахував особливості взяття на облік малолітньої дитини та видачі їй відповідної довідки.

Так, за приписами абзацу 5 пункту 6 Порядку № 509 довідку отримує кожна дитина, в тому числі та, що прибула без супроводження батьків, законного представника, а також дитина, яка народилася у внутрішньо переміщеної особи, що перемістилася з територій, на яких ведуться бойові дії, або з тимчасово окупованих Російською Федерацією територій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, щодо яких не визначено дати завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації Російською Федерацією, а також у дітей, у яких внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, знищене або пошкоджене (до ступеня непридатного для проживання) житлове приміщення.

Відповідач не врахував, що вказана правова норма прямо зазначає про наявність у дитини, яка народилася у внутрішньо переміщеної особи, що перемістилася з територій, на яких ведуться бойові дії, права на отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Більш того, Відповідач не врахував, що відповідно до положень другого речення абзацу 5 пункту 6 Порядку № 509 у довідці та в заяві про взяття на облік дитини, яка народилась у внутрішньо переміщеної особи, зазначається остання адреса задекларованого/зареєстрованого місця проживання батьків (одного з батьків).

Долучені до позову матеріали беззаперечно свідчать, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є дитиною, яка народилася у внутрішньо переміщеної особи, що перемістилася з територій, на яких ведуться бойові дії.

Суд погоджується із доводами Позивача, наведеними у позові, щодо рівності прав та обов`язків батьків щодо дитини в розумінні вимог Сімейного кодексу України.

Відповідно до вимог статті 153 Сімейного кодексу України мати, батько та дитина мають право на безперешкодне спілкування між собою, крім випадків, коли таке право обмежене законом.

Право батьків на визначення місця проживання дитини закріплено правовими нормами статті 160 цього Кодексу.

Аналіз наведених правових норм надає право суду зробити висновок, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є особою в розумінні вимог ст.1 Закону № 1706-VII, на яку вплинув збройний конфлікт, тимчасова окупація території України, на якій проживали батьки (батько) ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , позбавлений можливості бути зареєстрованим та проживати на тимчасово окупованій території України, на якій проживали батьки (батько).

Таким чином, Позивач, як внутрішньо переміщена особа, у повній відповідності до вимог абзацу 5 пункту 6 Порядку № 509 у довідці та в заяві про взяття на облік своєї дитини ( ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ), яка народилась у нього, правомірно зазначив останню адресу задекларованого/зареєстрованого свого місця проживання ( АДРЕСА_1 ).

Відповідач також не врахував, що відповідно до вимог статті 38 Конвенції про права дитини від 20.11.1989 року (редакція зі змінами, схваленими резолюцією 50/155 Генеральної Асамблеї ООН від 21 грудня 1995 року), яка ратифікована Постановою ВР № 789-XII від 27.02.91року, згідно з своїми зобов`язаннями за міжнародним гуманітарним правом, пов`язаним із захистом цивільного населення під час збройних конфліктів, Держави-учасниці зобов`язані вживати всіх можливих заходів з метою забезпечення захисту дітей, яких торкається збройний конфлікт, та догляду за ними.

На підставі викладеного та враховуючи вимоги ст.2 КАС України суд робить висновок, що оскаржуване рішення Управлінні соціального захисту населення Корольовського району Департаменту соціальної політики Житомирської міської ради від 16.07.2024 року про скасування довідки про взяття на облік внутрішньо переміщену особу сформовану на ОСОБА_2 №1827-7501750601 від 25.04.2024 року є протиправним, так як прийнято не на підставі вимог чинного законодавства, без урахуванням всіх обставин, що мали значення для його прийняття, не добросовісно та без дотримання балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав та інтересів малолітньої дитини, а тому підлягає скасуванню.

Порушене право ОСОБА_1 та його малолітньої дитини ( ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ) підлягає судовому захисту виключно шляхом зобов`язання Відповідача поновити ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 на обліку як внутрішньо переміщену особу, про що внести відомості до Єдиної інформаційної бази даних внутрішньо переміщених осіб.

Відповідно до вимог ст.ст.139-143 КАС України судові витрати ОСОБА_1 у вигляді судового збору в сумі 1211,20грн. підлягають відшкодуванню шляхом стягнення за рахунок Державного бюджету як помилково сплачені.

Керуючись статтями 2, 9, 77, 90, 139, 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Позов ОСОБА_1 в інтересах малолітнього ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 до Управління соціального захисту населення Корольовського району Департаменту соціальної політики Житомирської міської ради (площа Польова,8 м.Житомир, 10009, ЄДРПОУ 42103215) задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Корольовського району Департаменту соціальної політики Житомирської міської ради від 16.07.2024 року про скасування довідки про взяття на облік внутрішньо переміщену особу сформовану на ОСОБА_2 №1827-7501750601 від 25.04.2024 року.

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Корольовського району Департаменту соціальної політики Житомирської міської ради з 16.07.2024 року поновити ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 на обліку як внутрішньо переміщену особу, про що внести відомості до Єдиної інформаційної бази даних внутрішньо переміщених осіб.

Судові витрати ОСОБА_1 у вигляді судового збору в сумі 1211,20грн. підлягають відшкодуванню шляхом стягнення за рахунок Державного бюджету як помилково сплачені.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.Ф. Нагірняк

25.11.24

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.11.2024
Оприлюднено28.11.2024
Номер документу123307178
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них внутрішньо переміщених осіб

Судовий реєстр по справі —240/14461/24

Рішення від 25.11.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Нагірняк Микола Федорович

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Нагірняк Микола Федорович

Ухвала від 06.08.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Нагірняк Микола Федорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні