ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 листопада 2024 року м. Житомир справа № 240/1958/22
категорія 102000000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Токаревої М.С., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 в інтересах неповнолітнього ОСОБА_2 до Овруцького відділу Управління державної міграційної служби України в Житомирській області про визнання протиправною відмову, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить:
- визнати протиправною відмову відповідача у видачі дитині - ОСОБА_2 , паспорта громадянина України у зв`язку із досягненням 16-річного віку у формі книжечки, що передбачена Положенням про паспорт громадянина України, яке затвердженоПостановою Верховної Ради України від 26.06.1992 № 2503-XI;
- зобов`язати відповідача видати ОСОБА_2 , паспорт громадянина України у зв`язку із досягненням 16-річного віку у формі книжечки, що передбачена Положенням про паспорт громадянина України, яке затвердженоПостановою Верховної Ради України від 26.06.1992 № 2503-XI.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у зв`язку із досягненням 16-річного віку ОСОБА_2 звернувся до відповідача із заявою про оформлення та видачу паспорта у формі книжечки, однак відповідач фактично відмовив у видачі паспорта громадянина України у формі паспортної книжечки у відповідності до Положенням про паспорт громадянина України, посилаючись на те, що для оформлення вказаного типу паспорта необхідно надати документи, вказані в Тимчасовому порядку оформлення і видачі паспорта громадянина України, затвердженомунаказом МВС України від 06.06.2019 р. за № 456, зокрема рішення суду.Вказує, що ОСОБА_2 не хоче отримувати паспорт нового зразка за релігійними переконаннями.
Ухвалою суду відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Відповідачем надано відзив на позов, відповідно до змісту якого позовні вимоги не визнає та просить відмовити у задоволенні позову. Зазначає, що позивач, звертаючись із заявою щодо оформлення та видачі паспортного документа у формі книжечки, не надав повний пакет документів з необхідних для оформлення та видачі паспорта громадянина України.
Позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якій просив задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Відповідач подав до суду додаткові пояснення, в яких вказав, що за інформацією, наявною в Єдиній інформаційно-аналітичній системі управляння міграційними процесами(ЄІАС УМП) встановлено, що ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 документований 06.01.2023 паспортом громадянина України у формі ІD-картки № НОМЕР_1 , який є діючим та долучив принт скин з ЄІАС УМП. У зв`язку із чим просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Дослідивши подані сторонами письмові докази, суд дійшов наступного висновку.
З матеріалів справи встановлено, що ОСОБА_2 звернувся до відповідача із заявою щодо видачі паспорта громадянина України у формі книжечки зразка 1994 року у зв`язку із досягненням 16-річного віку на підставі Положення про паспорт громадянина України та Тимчасового порядку оформлення і видачі паспорта громадянина України, затвердженогонаказом МВС України від 06.06.2019 № 456.
Відповідач листом від 09.12.2021 № К-22/6/1827-21/1827/443-21 повідомив про відмову у видачі ОСОБА_2 паспорта громадянина України у формі паспортної книжечки у відповідності до Положення про паспорт громадянина України, посилаючись на те, що для оформлення вказаного типу паспорта необхідно надати документи, вказані в Тимчасовому порядку оформлення і видачі паспорта громадянина України, затвердженомунаказом МВС України від 06.06.2019 за № 456, зокрема рішення суду.
Позивач вважає, що зазначеними діями суб`єкт владних повноважень порушив право її сина ОСОБА_2 на отримання паспорта громадянина України у формі паспортної книжечки, а тому за захистом цього права вона звернулась до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно дост.19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Відповідно до п.1 ч.1ст.5 Закону України «Про громадянство України»документом, що підтверджує громадянство України, є паспорт громадянина України.
Відповідно до ч.1 ст.13, частин 1, 2 ст.14, ч.2 ст.15, частин 1, 2 ст.21 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвічують особу чи ї спеціальний статус» документи, оформлення яких передбачається цим Законом із застосуванням засобів Реєстру, відповідно до їх функціонального призначення поділяються на документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, зокрема паспорт громадянина України.Форма кожного документа встановлюється цим Законом. Документи залежно від змісту та обсягу інформації, яка вноситься до них, виготовляються у формі книжечки або картки, крім посвідчення на повернення в Україну, що виготовляється у формі буклета. Бланки документів, якщо інше не визначено цим Законом, виготовляються за єдинимизразкамитатехнічними описами, що затверджуються Кабінетом Міністрів України. Паспорт громадянина України є документом, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України. Кожен громадянин України, який досяг чотирнадцятирічного віку, зобов`язаний отримати паспорт громадянина України. Оформлення, видача, обмін паспорта громадянина України, його пересилання, вилучення, повернення державі та знищення здійснюються в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно допостанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження зразка бланка, технічного опису та Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України» від 25.03.2015 року №302(в редакції, чинній на момент звернення із заявою про видачу паспорту), затверджено зразоктатехнічний опис бланка паспорта громадянина України з безконтактним електронним носієм; зразоктатехнічний опис бланка паспорта громадянина України, що не містить безконтактного електронного носія. Запроваджено із застосуванням засобів Єдиного державного демографічного реєстру: з 1 січня 2016 року оформлення і видачу паспорта громадянина України з безконтактним електронним носієм та паспорта громадянина України, що не містить безконтактного електронного носія, зразки бланків яких затверджено цієюпостановою, громадянам України, яким паспорт громадянина України оформляється вперше, з урахуванням вимогп.2Положення про паспорт громадянина України, затвердженогопостановою Верховної Ради України від 26 червня 1992 року №2503-XII; з 1 листопада 2016 року оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обмін паспорта громадянина України з безконтактним електронним носієм, зразок бланка якого затверджено цієюпостановою, громадянам України відповідно до Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України, затвердженого цієюпостановою. Установлено, що прийняття документів для оформлення паспорта громадянина України, що не містить безконтактного електронного носія, зразок бланка якого затверджено цієюпостановою, з 1 листопада 2016 року припиняється; паспорт громадянина України, що не містить безконтактного електронного носія, оформлений та виданий на підставі документів, поданих до 1 листопада 2016 року, є чинним протягом строку, на який його було видано. Державна міграційна служба до законодавчого врегулювання питання завершення оформлення та видачі паспорта громадянина України зразка 1994 року здійснює оформлення та видачу таких паспортів у порядку, встановленому Міністерством внутрішніх справ, громадянам України, щодо яких прийнято рішення суду, що набрало законної сили, про зобов`язання Державної міграційної служби оформити та видати паспорт громадянина України зразка 1994 року.
Відповідно до пунктів 7, 14, 32 вищевказаного Порядку оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обмін та видача паспорта особі, яка досягла 14-річного віку, здійснюються на підставі заяви-анкети, поданої нею особисто. Закріплено перелік інформації про особу, на ім`я якої оформляється паспорт, яка вноситься до заяви-анкети, а також документи, які подає заявник для оформлення паспорта.
Отже, реалізація волевиявлення громадянина на отримання паспорта, незалежно від форми такого, здійснювалась і здійснюється шляхом подання заяви-анкети до компетентного органу особисто особою, яка звертається за отриманням паспорта, із зазначенням інформації та долученням документів, які передбачені вимогами чинного законодавства. При цьому, дотримання особою певних правил, пов`язаних з процедурою оформлення та видачі паспорта, зокрема щодо дотримання форми заяви, є обов`язковим.
Тимчасовий порядок оформлення і видачі паспорта громадянина України, затверджений наказом МВС України від 06.09.2019 року №456 передбачає процедуру оформлення паспорта вперше, обмін паспорта, видачу паспортів замість утрачених або викрадених,вилучення, зберігання і знищення паспортів.
Відповідно до п.1 розділу ІІІ Тимчасового порядку оформлення і видача паспорта громадянина України, затвердженого наказом МВС України від 06.09.2019 року №456, для оформлення паспорта вперше заявник подає, зокрема: заяву; рішення суду; свідоцтво про народження або документ, що підтверджує факт народження, виданий компетентними органами іноземної держави.
Відповідно допунктів2, 3, 5Положення про паспорт громадянина України, затвердженогоПостановою Верховної Ради України від 26.06.1992 року №2503-ХІІ паспорт громадянина видається кожному громадянинові Україницентральним органомвиконавчої влади,щореалізує державну політику у сфері громадянства, після досягнення 16-річного віку. Бланкипаспортіввиготовляютьсяувиглядіпаспортної книжечки абопаспортноїкарткизаєдинимизразками,що затверджуються Кабінетом Міністрів України.Паспортна книжечкаявляєсобоюзшитувнакидкунитками обрізну книжечку розміром 88х125 мм,щоскладається з обкладинки та 16 сторінок. Усі сторінкикнижечкипронумерованіінакожнійзних зображено ДержавнийгербУкраїниіперфорованосерію та номер паспорта.
Аналізуючи вище приведене законодавство, суд зазначає, що оформлення (видача), у тому числі вперше паспорта громадянина України на момент звернення Коркошко Наталії Василівни в інтересах ОСОБА_2 до суду, регулюються Положенням про паспорт громадянина України, затвердженимПостановою Верховної Ради України від 26.06.1992 року №2503-ХІІта Законом України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвічують особу чи ї спеціальний статус»,постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження зразка бланка, технічного опису та Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України» від 25.03.2015 року №302, Тимчасовим порядком оформлення і видачі паспорта громадянина України, затвердженим наказом МВС України від 06.09.2019 року №456. Суд апеляційної інстанції зазначає, що Законом України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвічують особу чи її спеціальний статус» передбачено одержання паспорта громадянина України у формі книжечки або картки. Установлено, що прийняття документів для оформлення паспорта громадянина України, що не містить безконтактного електронного носія, з 1 листопада 2016 року припиняється; паспорт громадянина України, що не містить безконтактного електронного носія, оформлений та виданий на підставі документів, поданих до 1 листопада 2016 року, є чинним протягом строку, на який його було видано. Державна міграційна служба до законодавчого врегулювання питання завершення оформлення та видачі паспорта громадянина України зразка 1994 року здійснює оформлення та видачу таких паспортів у порядку, встановленому Міністерством внутрішніх справ, громадянам України, щодо яких прийнято рішення суду, що набрало законної сили, про зобов`язання Державної міграційної служби оформити та видати паспорт громадянина України зразка 1994 року. Тимчасовим порядком оформлення і видачі паспорта громадянина України, затвердженим наказом МВС України від 06.09.2019 року №456 передбачено, що оформлення (обмін) паспорта здійснюється особі на підставі заяви про видачу паспорта громадянина України у формі книжечки та при наявності рішення суду. Отже, видача паспорту громадянина України у формі паспортної книжечки є виключенням, передбаченим, що до законодавчого врегулювання питання завершення оформлення та видачі паспорта громадянина України та передбачає декілька умов, зокрема, наявності судового рішення стосовно конкретної особи, яка звертається за оформленням та видачею паспорту у формі книжечки.
Як вбачається з матеріалів справи, 06.01.2023 року (до винесення судом рішення) ОСОБА_2 документований паспортом громадянина України в формі ID-картки № НОМЕР_1 . Таким чином, інформація щодо ОСОБА_2 внесена до Єдиного державного демографічного реєстру у зв`язку з оформленням паспорта громадянина України вперше, тобто надана згода на обробку персональних даних.
Встановлено, що наслідком подання заяви-анкети стало присвоєння ОСОБА_2 унікального номеру запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (УНЗР) №20051123-10476, який є незмінним.
Суд критично оцінює підставу відмови одержати паспорт громадянина України у формі ІD-картки як небажання внесення персональних даних до Єдиного державного демографічного реєстру та присвоєнняунікального номеру запису у реєстрі, оскільки при документуванніпаспортом громадянина України ОСОБА_2 , за його згодою на підставі поданої особисто заяви-анкети його персональні дані були внесені до Єдиного державного демографічного реєстру та присвоєний унікальний номер запису в реєстрі. У зв`язку з цим, суд не вбачає порушення вимогЗакону України «Про захист персональних даних».
Суд не погоджується з доводами позивача про застосування висновків зразкової справи №806/3265/17 (провадження №Пз/9901/2/18), у якій Велика Палата Верховного Суду раніше висловила правовий висновок щодо застосування норм матеріального права у спорах цієї категорії.
Встановлено, що Великою Палатою Верховного Суду було прийнято постанову від 19.09.2018 року у зразковій справі №806/3265/17, в якій зазначено, що однією з ознак цієї типової справи є предмет спору - вимоги щодо неправомірної відмови відповідача у видачі паспорта громадянина України у формі книжечки у зв`язку з ненаданням особою згоди на обробку персональних даних та зобов`язання відповідача видати позивачеві паспорт у формі книжечки, у відповідності до Положення про паспорт громадянина України. Як вбачається з тексту постанови Великої Палати Верховного Суду позовні вимоги були заявлені особою (яка після реєстрації шлюбу, була зобов`язана обміняти паспорт громадянина України), яку було позбавлено можливості отримання паспорт у формі книжечки, яка відносилася до певної суспільної групи, та по своїм релігійним переконанням вважала, що отримання паспорта у вигляді ID-картки може спричинити шкоду приватному життю. При цьому Велика Палата Верховного Суду зазначила, що самі по собі дії відділу УДМС щодо відмови особі у видачі їй паспорта громадянина України у формі книжечки відповідалиЗакону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвічують особу чи її спеціальний статус».
У даній справі ОСОБА_2 звернувся до органу міграційної служби із заявою, в якій просив оформити і видати йому паспорт громадянина України у вигляді книжечки зразка 1994 року, однак, як встановлено матеріалами справи 06.01.2023 позивач документований паспортом громадянина України в формі ID-картки № НОМЕР_1 . Йому було присвоєно унікальний номер запису в Реєстрі (УНЗР) №20051123-10476, який є незмінним.
Суд звертає увагу, що у зразковій справі правовідносини стосувались майбутнього внесення персональних даних до Реєстру, та предметом розгляду у такій справі було порушене право мати паспорт у альтернативній формі особи, яка не надавала згоду на обробку персональних даних. Суд зазначає, що є безпідставними посилання позивача на висновки, викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 19.09.2018 року у справі №806/3265/17, оскільки такі стосуються інших правовідносин, а саме при її прийнятті суд захистив право позивача на виготовлення паспорта у традиційній формі книжечки зразка 1994 року (внутрішній паспорт громадянина України) виключно з огляду на його релігійні переконання для особи, яка ніколи не зверталася за оформленням біометричних документів.
Аналізуючи докази у справі та законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд вважає безпідставними посилання позивача на небажання ОСОБА_2 присвоєння унікального номеру запису в Реєстрі у зв`язку із релігійними переконаннями.
Судом не встановлено порушенняст.8 Конвенції про захист прав людини і основоположних свободвід 04.11.1950 року.
Анатолічні правові висновки викладено у постановах Верховного Суду від 21.12.2022 року у справі №160/1/21 та від 08.06.2023 року у справі №380/5977/21.
З огляду на викладене, відсутні підстави для визнання протиправною відмови відповідача у видачі ОСОБА_2 паспорта громадянина України у формі книжечки та зобов`язання відповідача оформити та видати паспорт громадянина України у формі книжечки відповідно до Положення про паспорт громадянина України, затвердженогоПостановою Верховної Ради України від 26 червня 1992 року № 2503-ХІІ.
Згідно з частиною першоюстатті 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.
Питання про розподіл судових витрат судом не вирішується, оскільки в задоволенні позову відмовлено.
Керуючись статтями9,77,90,229,242-246,250,255,257- 262,295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
вирішив:
У задоволенні позову ОСОБА_1 в інтересах неповнолітнього ОСОБА_2 (Овруч, Овруцький район, Житомирська область, 11100. Паспорт серії НОМЕР_2 ) до Овруцького відділу Управління державної міграційної служби України в Житомирській області (вул. Шевченка, 31 а, Овруч, Овруцький район, Житомирська область, 11106. РНОКПП/ЄДРПОУ: 37808497) про визнання протиправною відмову, зобов`язання вчинити дії - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.С. Токарева
26.11.24
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.11.2024 |
Оприлюднено | 28.11.2024 |
Номер документу | 123307217 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні