Рішення
від 25.11.2024 по справі 380/23972/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 листопада 2024 рокусправа № 380/23972/23Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М. розглянув за правилами спрощеного позовного провадження в місті Львові адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Славської селищної ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивачка) звернулася до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Славської селищної ради Стрийського району Львівської області (далі Славська селищна рада, відповідач) з такими вимогами:

- визнати незаконною бездіяльність Славської селищної ради у зв`язку із нерозглядом заяви ОСОБА_1 від 05.10.2021 за вхідним № 02-17/4124 про погодження технічної документації із землеустрою (проекту відведення) щодо погодження меж земельної ділянки для ведення ОСГ загальною площею 0,50 га по АДРЕСА_1 , що перебуває у користуванні ОСОБА_1 ;

- зобов`язати Славську селищну раду невідкладно розглянути заяву ОСОБА_1 від 05.10.2021 за вхідним № 02-17/4124 про погодження технічної документації із землеустрою (проекту відведення) щодо погодження меж земельної ділянки для ведення ОСГ загальною площею 0,50 га по АДРЕСА_1 , що перебуває у користуванні ОСОБА_2 та прийняти передбачене Законом рішення із вирішення цього питання;

- визнати незаконною бездіяльність Славської селищної ради у зв`язку із не розглядом заяви ОСОБА_1 від 11.10.2021 за вхідним № 02-17/4165 про внесення змін (приведення формулювання у відповідність із діючим законодавством) у рішення сесії Славської селищної ради Сколівського району Львівської області за № 3400 від 24.09.2009 «Про дозвіл на складання проекту забудови та проекту відведення земельної ділянки», яким надано дозвіл гр. ОСОБА_1 на складання проекту забудови та проекту відведення земельної ділянки площею 0,15 га під будівництво житлового будинку із земель житлової та громадської забудови по АДРЕСА_1 ;

- зобов`язати Славську селищну раду невідкладно розглянути заяву ОСОБА_1 від 11.10.2021 за вхідним № 02-17/4165 про внесення змін (приведення формулювання у відповідність із діючим законодавством) у рішення сесії Славської селищної ради Сколівського району Львівської області за № 3400 від 24.09.2003 «Про дозвіл на складання проекту забудови та проекту відведення земельної ділянки», яким надано дозвіл гр. ОСОБА_1 на складання проекту забудови та проекту відведення земельної ділянки площею 0,15 га під будівництво житлового будинку із земель житлової та громадської забудови по АДРЕСА_1 та прийняти рішення сесії із вирішення цього питання;

- визнати незаконною бездіяльність Славської селищної ради у зв`язку із нерозглядом заяви ОСОБА_1 від 07.07.2021 за вх. № 02-17/2810 про розроблення детального плану території, що охоплює земельну ділянку площею 0,15 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд та будівель, яка розташована по АДРЕСА_1 ;

- зобов`язати Славську селищну раду невідкладно розглянути заяву ОСОБА_1 від 07.07.2021 за вх. № 02-17/2810 про розроблення детального плану території, що охоплює земельну ділянку площею 0,15 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд та будівель, яка розташована по АДРЕСА_1 та прийняти передбачене Законом рішення із вирішення цього питання.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивачка неодноразово зверталася до Славської селищної ради із заявами: - від 07.07.2021 року про розроблення детального плану території; - від 05.10.2021 року про погодження меж земельної ділянки у технічній документації із землеустрою; - від 11.10.2021 року про внесення змін (приведення формулювання у відповідність із діючим законодавством) у рішення сесії Славської селищної ради Сколівського району Львівської області; - від 26.10.2021 року про надання інформації щодо розгляду заяви від 05.10.2021 року; - від 06.06.2022 року із запитом про надання публічної інформації щодо стану розгляду раніше поданих заяв, - проте на жодну із них відповіді станом на дату звернення до суду так і не отримала. Вважає таку бездіяльність відповідача протиправною, тому звернулася із цим позовом до суду.

Відповідач проти позову заперечив з підстав викладених у відзиві на позовну заяву, просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. Обґрунтовуючи свою позицію зазначив, що Славська селищна рада належним чином розглянула всі заяви позивачки та надала на них обґрунтовані відповіді, що підтверджується долученими до відзиву доказами. Крім того, звертає увагу суду, що звернення позивачки від 07.07.2021 року про розроблення детального плану території було предметом розгляду чергової сесії Славської селищної ради, за результатами розгляду якої було прийняте відповідне рішення.

Позивачка подала відповідь на відзив, де навела аргументи на спростування позиції відповідача. Зокрема звертає увагу суду, що заяви позивачки повинні були бути розглянуті у строк, що не перевищує місячного, а прийняте рішення на сесії ради не спростовує факту несвоєчасного розгляду заяви від 07.07.2021 року та прийняття рішення, що не дає відповіді по суті її звернення.

Від відповідача надійшло клопотання про залишення позовної заяви ОСОБА_1 без розгляду у зв`язку із пропуском строку звернення до суду із цим позовом: днем, коли позивачка дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів в частині розгляду (не розгляду) заяви 05 жовтня 2021 р. за вх. № 02-17/4124 про погодження технічної документації із землеустрою є саме дата отримання відповіді на її запит від 06.06.2022 року про надання інформації щодо розгляду заяви лист Славської селищної ради № 02-18/820-2 від 13.06.2022 р., у зв`язку з чим встановлений процесуальним законом шестимісячний строк для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи с пропущений позивачем без поважних причин.

Суд вивчив аргументи учасників справи, викладені в заявах по суті спору, дослідив долучені до матеріалів справи письмові докази, оцінив їх в сукупності і встановив такі фактичні обставини справи і відповідні їм спірні правовідносини:

Громадянка України ОСОБА_3 ; а.с.135-137) ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від народження є мешканкою селища Славсько Стрийського району Львівської області (до реформи адміністративно-територіального устрою 2020 рр. та повернення в 2023 році населеному пункту історичної назви - смт.Славське Сколівського району Львівської області).

24.09.2009 Славська селищна рада Сколівського району Львівської області прийняла рішення №3400 «Про дозвіл на складання проекту забудови та проекту відведення земельної ділянки» (а.с.95), відповідно до якого вирішила:

1) Надати дозвіл гр. ОСОБА_5 на складання проекту забудови та проекту відведення земельної ділянки пл.0,15 га під будівництво житлового будинку із земель житлової та громадської забудови по

АДРЕСА_1 ) Контроль за виконанням цього рішення покласти на земельну комісію.».

26.09.2013 Славська селищна рада Сколівського району Львівської області прийняла рішення №1677 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства» (а.с.108), відповідно до якого вирішила: 1) Надати дозвіл гр. ОСОБА_5 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки пл. 0,50 га для ведення особистого селянського господарства по АДРЕСА_1 із земель сільськогосподарського призначення;

2) Проект відведення подати на розгляд та затвердження на сесію Славської селищної ради;

3) Контроль за виконанням цього рішення покласти на землевпорядників селищної ради.

Славська селищна рада 20.09.2021 підтвердила (а.с.107), що ОСОБА_1 є жителем АДРЕСА_1 та дійсно користується на території селища земельними ділянками площею 065 га, в тому числі площею 0,15 га ОЖБ (для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд; а.с.107) та 0,50 га (рілля), пасовищ та земельного паю не має.

ОСОБА_1 звернулася до Славської селищної ради із заявою від 06.07.2021 (вх.№02-17/2810 від 07.07.2021; а.с. 94) на розроблення детального плану території такого змісту:

«Прошу розробити детальний план території, що охоплює земельну ділянку площею 0,15 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .

До заяви додаю: 1) копія паспорта; 2) копія довідки про присвоєння ідентифікаційного номера; 3) графічний додаток, на якому зазначене бажане місце розташування земельної ділянки.».

Відділ архітектури та містобудування Славської селищної ради листом № 76 від 21.08.2021 надіслав ОСОБА_1 відповідь на заяву від 07.07.2021 року (а.с. 100) такого змісту: «Розглянувши Вашу заяву від 07.07.2021р. вх. № 02-17/2810, повідомляємо що, земельна ділянка на яку планується розробити детальний план території для житлового будівництва знаходиться за межами населеного пункту АДРЕСА_1 і генеральним планом селища, який на даний час діючий, не передбачено розміщення у вказаному місці житлової забудови. Також, відповідно до чинного законодавства, не передбачено розміщення житлової забудови за межами населених пунктів.».

В 2021 році (точна дата невідома) ФОП ОСОБА_6 на виконання завдання ОСОБА_1 від 27.07.2021 виготовив проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_1 в АДРЕСА_1 (а.с.109-134).

05.10.2021 року ОСОБА_1 звернулася до Славської селищної ради із заявою від 05.10.2021 (вх.№02-17/4124; а.с.106) про погодження технічній документації із землеустрою такого змісту (а.с. 106):

«Надаю Вам на погодження та прошу погодити виготовлену за моїм замовленням технічну документацію із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення ОСГ загальною площею 0,50 га, яка перебуває в моєму користуванні, що підтверджується відповідною довідкою. Погоджену вами технічну документацію у кількості відповідних аркушів 29 шт. прошу повернути мені особисто.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки додається.».

11.10.2021 ОСОБА_1 звернулася до Славської селищної ради із заявою (вх. № 02-17/4165 від 11.10.2021) такого змісту (а.с. 88-89):

«Рішенням 42 сесії 5 Демократичного скликання Славської селищної ради за № 3400 від 24.09.2009 року «Про дозвіл на складення проекту забудови та проекту відведення земельної ділянки» надано мені ОСОБА_7 дозвіл на складання проекту відведення та проекту забудови земельної ділянки площею 0,15 га під будівництво житлового будинку із земель житлової та громадської забудови по АДРЕСА_1 .

З цього часу я користувалася даною земельною ділянкою, оплачую за неї податок у селищну раду, однак ще не оформила правовстановлюючі документи на неї.

З 2009 року по даний час дещо змінилось земельне законодавство у частині формулювання змісту рішення органу місцевого самоврядування щодо надання дозволу на приватизацію земельної ділянки.

З огляду на викладене, керуючись КУ з статтями 116, 118, 121, 122 Земельного КУ, положеннями відповідних норм ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», прошу Вас:

1. Прийняти цю заяву та розглянути її у спосіб та строк, що визначений законом;

2. За наслідками розгляду заяви прийняти рішення Славської селищної ради про внесення змін у рішення № 3400 від 24.09.2009 року 42 сесії 5 демократичного скликання Славської селищної ради Сколівського району, Львівської області, виклавши пункт 1 даного Рішення в наступній редакції: «Надати громадянці ОСОБА_8 дозвіл на розроблення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки площею 0,15 га з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка, що розташована по АДРЕСА_1 ).».

До заяви від 11.10.2021 ОСОБА_1 додала копію паспорта, ідентифікаційного коду та свідоцтва про одруження, а також копії рішення №3400 від 24.09.2009 та схем-планів розташування земельної ділянки для ОЖБ площею 0,15 га по АДРЕСА_1 (а.с.90-93).

Славська селищна рада ли стом № 02-18/1729-1 від 29.10.2021 надіслала ОСОБА_1 відповідь на заяву від 11.10.2021 року (а.с. 87) такого змісту:

«На Вашу заяву про внесення змін у рішення № 3400 від 24.09.2009 року Славська селищна рада повідомляє наступне.

Чинне законодавство та судова практика передбачають, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення.

Разом з тим, зазначене у зверненні формулювання змін до вказаного рішення, а саме: «Надати громадянці ОСОБА_9 дозвіл на розроблення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки площею 0,15 га з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка, що розташована по АДРЕСА_1 » є нічим іншим, як реалізацією органом місцевого самоврядування повноважень щодо безоплатної передачі у порядку, передбаченому ст. 118 Земельного кодексу України земельної ділянки громадянам.

Проте, можливість реалізації Вашого права на безоплатну приватизацію земельної ділянки згідно названої норми, можлива лише шляхом подання до Славської селищної ради відповідних документів, а не внесення змін у попередньо прийняті рішення.

З урахуванням викладеного, для забезпечення можливості реалізації Вашого права на безоплатну приватизацію земельної ділянки, Славська селищна рада просить Вас звернутися у порядку, передбаченому статтею 118 Земельного кодексу України шляхом подання відповідного клопотання з графічними матеріалами, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки.».

02.05.2022 року та 02.06.2022 року ОСОБА_1 звернулася до Славської селищної ради із запитами на публічну інформацію, у яких просила надати інформацію щодо стану розгляду заяв від 05.10.2021 року та 11.10.2021 року (а.с. 85-86, 104-105). Листом № 02-18/82-1 від 13.06.2022 року Славська селищна рада надіслала ОСОБА_1 відповідь на запит від 02.06.2022 року, де повідомила, що відповідь на звернення від 11.10.2021 року була надіслана позивачці у строки та у спосіб, що визначені Законом України «Про звернення громадян» (а.с. 84).

06.06.2022 ОСОБА_1 звернулася до Славської селищної ради із запитом від 02.05.2022 щодо результатів розгляду її заяви від 05.10.2021. Листом № 02-18/820-2 від 13.06.2022 року Славська селищна рада повідомила ОСОБА_1 про те, що звернення разом з додатками до нього документами перебуває на розгляді постійної комісії з питань землекористування, будівництва та архітектури (а.с. 103-105).

07.09.2022 постійна депутатська комісія з питань землекористування, будівництва та архітектури Славської селищної ради на засіданні за результатами розгляду питання №9 порядку денного «Про погодження ОСОБА_1 технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), площею 0,50 га, для ведення особистого селянського господарства, яка розташована у смт. Славське», заслухавши начальника відділу земельних відносин ОСОБА_10 , вирішила рекомендувати відмовити ОСОБА_1 у погодженні технічної документації (а.с.102).

08.11.2022 року Славська селищна рада прийняла рішення № 2008 від 08.11.2022 «Про врахування пропозицій при розробленні генерального плану території» (а.с.101), відповідно до якого за наслідками розгляду заяви гр. ОСОБА_1 (вх.02-17/2810 від 07.07.2021) на розроблення детального плану території на території Славської селищної ради Стрийського району Львівської області вирішила врахувати при розробці генерального плану обставини, викладені у заяві гр. ОСОБА_1 .

При прийнятті рішення суд керується такими нормами права:

Стаття 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України від 25.10.2001 № 2768-III (надалі - ЗК України), а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.

Відповідно до п. б) частини першої статті 81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

Згідно з пунктом а) частини третьою статті 22 ЗК України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.

Відповідно до статті 116 ЗК України громадяни […] набувають права власності […] земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами […] здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться, зокрема, у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом (пункт в) частини третьої статті 116 ЗК України).

У статті 121 ЗК України передбачено норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам. Зокрема, для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара, для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара.

Відповідно до частини шостої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для […] ведення особистого селянського господарства […] будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки) […] у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови в наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку (абзац перший частини сьомої статті 118 ЗК України).

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності визначає Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» 17.02.2011 № 3038-VI (далі Закон № 3038-VI). Відповідно до статті 1 Закону №3038-VI генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту. Частиною третьою статті 24 Закону № 3038-VI визначено, що у разі відсутності плану зонування або детального плану території, затвердженого відповідно до вимог цього Закону, передача (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб забороняється, крім випадків: 1) розташування на земельній ділянці будівлі (споруди), що перебуває у власності фізичної або юридичної особи; 2) приватизації громадянином земельної ділянки, наданої йому в користування відповідно до закону; 3) надання земельної ділянки, розташованої на території зони відчуження чи зони безумовного (обов`язкового) відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; 4) надання земельної ділянки для розміщення лінійних об`єктів транспортної та енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, ліній електропередачі, зв`язку); 5) буріння, влаштування та підключення нафтових і газових свердловин за межами населених пунктів; 6) будівництва, експлуатації військових та інших оборонних об`єктів.

Відповідно до статті 5 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі Закон №280/97-ВР) система місцевого самоврядування включає: - територіальну громаду; - сільську, селищну, міську раду; - сільського, селищного, міського голову; - виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; - старосту; - районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; - органи самоорганізації населення.

Відповідно до частини першої статті 10 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до статті 25 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Пунктом 34 частини першої статті 26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Відповідно до норм статті 59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом (частини перша, друга).

При вирішенні цього спору суд застосовує наведені вище нормативні положення та керується такими мотивами:

Зібрані у справі докази свідчать про те, що:

1) Славська селищна рада надала ОСОБА_1 дозволи (у формі рішень сесії цього органу місцевого самоврядування) на складання технічної документації із землеустрою для безоплатного отримання земельних ділянок на території селища Славсько, в т.ч. в 2009 році присадибної ділянки площею 0,15 га, а в 2013 році - для ведення особистого селянського господарства площею 0,50 га;

2) Славська селищна рада підтверджує, що станом 2021 рік ОСОБА_1 є жителем цього селища ( АДРЕСА_1 ) та дійсно користується на території селища земельними ділянками площею 0,65 га, в тому числі площею 0,15 га для обслуговування житлового будинку та 0,50 га рілля.

3) ОСОБА_1 сплачує земельний податок за користування земельними ділянками на території селища на підставі рішень податкового органу (а.с.20-25).

ОСОБА_1 є громадянкою України та вправі одноразово отримати безоплатно земельні ділянки із земель комунальної власності, в т.ч. для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) в селищах - не більше 0,15 гектара, для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

Судячи зі змісту заяв від 07.07.2021, від 05.10.2021, від 11.10.2021, ОСОБА_1 в 2021 році вирішила завершити розпочату ще в 2009-2013 рр. процедуру безоплатного отримання у власність земельних ділянок комунальної форми власності, що вже фактично використовуються нею, та неодноразово зверталася з цього приводу до органу місцевого самоврядування.

Нормами статті 26 Закону №280/97-ВР віднесено вирішення питань регулювання земельних відносин до компетенції сесії сільської, селищної, міської ради шляхом прийняття відповідного рішення. Відповідно до положень ст.ст. 118, 122 ЗК України наведено два альтернативні варіанти правомірної поведінки органу, у разі звернення до нього особи з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою: 1) надати дозвіл; 2) надати мотивовану відмову у наданні дозволу. Аналогічно повинні бути розглянуті та вирішені питання про щодо погодження/затвердження технічної документації землеустрою та/або надання дозволу на розробку детального плану території шляхом прийняття органом місцевого самоврядування обґрунтованого рішення по суті звернення про задоволення/відмову в його задоволенні.

Водночас Славська селищна рада не прийняла рішень про задоволення/відмову в задоволенні звернень позивачки, тобто рішень по суті звернень ОСОБА_1 , а обмежилася скеруванням заявниці листів-роз`яснень за підписом селищного голови (а.с.87,100,103), а в одному випадку прийняттям рішення про врахування в майбутньому «обставин, викладених в заяві гр. ОСОБА_1 » (а.с.101). За таких обставин суд дійшов висновку, що Славська селищна рада не прийняла рішень за результатами розгляду заяв ОСОБА_1 у встановленому статтею 26 Закону №280/97-ВР порядку. З огляду на відсутність рішення Славської селищної ради щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність або про відмову в його наданні, погодження/затвердження проекту після спливу встановленого законом строку розгляду клопотання позивачки суд дійшов висновку про те, що відповідач допустив протиправну бездіяльність.

Суд в цьому контексті відхиляє заяву відповідача щодо залишення позовних вимог ОСОБА_1 без розгляду з мотивів пропуску строку звернення до суду (а.с.139-141). Бездіяльність, на відміну від дії, має триваючий характер та існує до часу вчинення дій, які свідчать про припинення бездіяльності (в цій ситуації до прийняття органом місцевого самоврядування на пленарному засіданні рішення по суті звернення заявниці). Триваюче правопорушення передбачає перебування у стані безперервного тривалого невчинення суб`єктом владних повноважень певних дій (тобто його бездіяльності), тому неправомірна бездіяльність може бути оскаржена упродовж усього часу її перебігу. Отже, допоки відповідач не прийме рішення по суті звернень ОСОБА_1 , триває його протиправна бездіяльність. З огляду на ці мотиви суд не бачить підстав відступати від власних висновків щодо строків звернення до суду в цій справі, викладених в ухвалі про відкриття провадження у справі (а.с.63).

Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. Відповідно до пункту 10 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

При вирішенні цього спору суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини (далі ЄСПЛ). В рішенні від 20.10.2011 по справі «Рисовський проти України» (заява № 29979/04), що набуло статусу остаточного 20.01.2012, ЄСПЛ підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування» в контексті мотивації органами місцевого самоврядування своїх рішень. Цей принцип зокрема «…передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб… Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок … і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси...».

Оскільки протиправна бездіяльність відповідача полягає у ухиленні від прийняття рішень по суті звернень позивачки у визначений законом строк, належним способом захисту прав ОСОБА_1 є зобов`язання/спонукання Славської селищної ради розглянути заяви позивачки з додатками та прийняти по суті кожної заяви обґрунтоване рішення з урахуванням висновків суду, викладених у цьому рішенні. Суд також зауважує, що не втручається в дискреційні повноваження відповідача, оскільки у разі настання визначених законодавством умов (для прикладу - визначені частиною сьомою статті 118 ЗК України) відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії, а саме прийняти на пленарному засіданні сесії рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою або про відмову в його наданні.

З огляду на наведені вище висновки суду позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають задоволенню в повному обсязі.

Позивачка також просить суд зобов`язати відповідача розглянути її звернення невідкладно. Суд розглядає це прохання в контексті визначених статтею 372 КАС України повноважень у разі необхідності визначати спосіб, строки і порядок виконання рішення суду в самому рішенні, а також покладати на відповідних суб`єктів владних повноважень обов`язки щодо забезпечення виконання рішення. Суд враховує, що підставою для виконання є судове рішення, яке набрало законної сили або яке належить виконати негайно; спір, що розглядається, не належить до категорії спорів, щодо яких КАС України передбачає можливість допуску рішення суду до негайного виконання. З огляду на обставини цієї справи та тривалу бездіяльність відповідача з метою забезпечення ефективного виконання рішення суд на підставі частини першої статті 372 КАС України встановлює, що відповідач повинен розглянути заяви позивачки та прийняти щодо них рішення на пленарному засіданні сесії сільської ради, хронологічно найближчому до дати набрання цим рішенням суду законної сили.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат суд стягує понесені ОСОБА_1 витрати на сплату судового збору стягуються за рахунок бюджетних асигнувань відповідача; сторони не надали суду доказів понесення інших видів судових витрат, що підлягають розподілу при прийнятті рішення.

Керуючись ст.ст. 9,19-20,22,25-26,90,139,229,241-246,250,251,255,295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Славської селищної ради Стрийського району Львівської області, що полягає в ухиленні від розгляду заяви ОСОБА_1 від 05 жовтня 2021р. за вхідним №02-17/4124 про погодження технічної документації із землеустрою (проекту відведення) щодо погодження меж земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства загальною площею 0,50 га по АДРЕСА_1 , що перебуває у користуванні ОСОБА_1 ;

Зобов`язати Славську селищну раду Стрийського району Львівської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 05 жовтня 2021р. за вхідним №02-17/4124 про погодження технічної документації із землеустрою (проекту відведення) щодо погодження меж земельної ділянки для ведення ОСГ загальною площею 0,50га по АДРЕСА_1 , що перебуває у користуванні ОСОБА_1 та прийняти обґрунтоване рішення на пленарному засіданні сесії (з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні).

Визнати протиправною бездіяльність Славської селищної ради Стрийського району Львівської області, що полягає в ухиленні від розгляду заяви ОСОБА_1 від 11 жовтня 2021р. за вхідним №02-17/4165 про внесення змін (приведення формулювання у відповідність із діючим законодавством) у рішення сесії Славської селищної ради Сколівського району Львівської області за №3400 від 24.09.2009р. «Про дозвіл на складання проекту забудови та проекту відведення земельної ділянки», яким надано дозвіл гр. ОСОБА_1 на складання проекту забудови та проекту відведення земельної ділянки площею 0,15га під будівництво житлового будинку із земель житлової та громадської забудови по АДРЕСА_1 .

Зобов`язати Славську селищну раду Стрийського району Львівської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 11 жовтня 2021р. за вхідним №02-17/4165 про внесення змін (приведення формулювання у відповідність із діючим законодавством) у рішення сесії Славської селищної ради Сколівського району Львівської області за №3400 від 24.09.2003р. «Про дозвіл на складання проекту забудови та проекту відведення земельної ділянки», яким надано дозвіл гр. ОСОБА_1 на складання проекту забудови та проекту відведення земельної ділянки площею 0,15га під будівництво житлового будинку із земель житлової та громадської забудови по АДРЕСА_1 та прийняти обґрунтоване рішення на пленарному засіданні сесії (з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні).

Визнати протиправною бездіяльність Славської селищної ради Стрийського району Львівської області у зв`язку із ухиленням від розгляду заяви ОСОБА_1 від 07 липня 2021р. за вх.№02-17/2810 про розроблення детального плану території, що охоплює земельну ділянку площею 0,15га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд та будівель, яка розташована по АДРЕСА_1 .

Зобов`язати Славську селищну раду Стрийського району Львівської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 07 липня 2021р. за вх.№02-17/2810 про розроблення детального плану території, що охоплює земельну ділянку площею 0,15га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд та будівель, яка розташована по АДРЕСА_1 та прийняти та прийняти обґрунтоване рішення на пленарному засіданні сесії (з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні).

Встановити такий порядок виконання рішення суду Славська селищна рада Стрийського району Львівської області повинна виконати це рішення суду на пленарному засіданні сесії, що буде хронологічно найближчим до дати набрання рішенням суду законної сили.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Славської селищної ради Стрийського району Львівської області на користь ОСОБА_1 судові витрати у вигляді судового збору в сумі 3220 (три тисячі двісті двадцять) гривень.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його підписання. Апеляційна скарга подається до суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який постановив рішення.

СуддяМоскаль Ростислав Миколайович

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.11.2024
Оприлюднено28.11.2024
Номер документу123308463
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —380/23972/23

Рішення від 25.11.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні