ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 листопада 2024 рокусправа № 380/15043/24
Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Морської Галини Михайлівни, розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КВР ТРАНС" до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби у Львівській області про скасування рішення, -
в с т а н о в и в :
Товариства з обмеженою відповідальністю "КВР ТРАНС" (далі - позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби у Львівській області (далі - відповідач 1), Державної податкової служби України (далі - відповідач 2), в якому просить
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 05.03.2024 №10670260/44958412 та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "КВР Транс" від 27.01.2024 №140 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 05.03.2024 №10670261/44958412 та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "КВР Транс" від 26.01.2024 №139 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 05.03.2024 №10670262/44958412 та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "КВР Транс" від 26.01.2024 №138 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 28.02.2024 №10641146/44958412 та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "КВР Транс" від 25.01.2024 №137 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 28.02.2024 №10670260/44958412 та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "КВР Транс" від 25.01.2024 №136 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання.
Ухвалою від 19.07.2024 відкрите спрощене провадження у справі без виклику сторін.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що між Товариством з обмеженою відповідальністю "КВР Транс" (надалі - Позивач) та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 було укладено Договір №1 на транспортні послуги від 03.01.2023. Згідно п.1.1 Договору замовник (Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 ) замовляє, а виконавець (Позивач у справі) надає послуги з організації та здійснення перевезень вантажів автомобільним транспортом по території України та за її межами (міжнародні перевезення).
За правилом першої події було створено та направлено на реєстрацію в єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: 1) Податкова накладна №140 за актом здачі-приймання робіт (надання послуг) №103 від 27 січня 2024 року; 2) Податкова накладна №139 за актом здачі-приймання робіт (надання послуг) №100 від 26 січня 2024 року; 3) Податкова накладна №138 за актом здачі-приймання робіт (надання послуг) №99 від 26 січня 2024 року; 4) Податкова накладна №137 за актом здачі-приймання робіт (надання послуг) №92 від 25 січня 2024 року; 5) Податкова накладна №136 за актом здачі-приймання робіт (надання послуг) №91 від 25 січня 2024 року.
Реєстрація ПН зупинена та запропоновано надати пояснення. Позивач надав пояснення по кожній ПН та долучив копії документів на підтвердження здійснення господарської операції. Проте відповідачем 2 прийняті рішення про відмову у реєстрації ПН у зв`язку із «Наданням платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства». В графі «додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» зазначено: «Первинних документів щодо постачання/придбання/виробництва товарів/ послуг».
Стверджує, що у квитанціях про зупинення розгляду не зазначено якою саме була величина залишку обсягу придбання товару або послуг та в який спосіб і на підставі яких документів вона була визначена, окрім того Позивачу не зрозуміло як може співвідноситися обсяг постачання послуги до та після її надання, на відміну від товару. Позивачу взагалі не зрозуміло які документи можуть підтверджувати те, що обсяг постачання послуги перевищує обсяг послуги до її постачання, тобто Позивачу не було зрозуміло які саме документи необхідно подати для реєстрації податкової накладної.
На переконання Позивача, надіслані ним копії документів, що долучаються до Позову, повністю відображають зміст господарських операцій позивача із його контрагентом та були достатніми для прийняття податковим органом рішень про реєстрацію вищевказаних податкових накладних.
Із вказаних підстав просить суд задовольнити позов.
Відповідачі отримали копії позову у електронний кабінет підсистеми «Електронний суд» 16.07.2024 та ухвалу про відкриття провадження у справі у електронний кабінет підсистеми «Електронний суд» 22.07.2024, проте не скористались правом подання відзиву.
Розглянувши надані позивачем документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд зазначає наступне.
Між Товариством з обмеженою відповідальністю "КВР Транс" (надалі - Позивач) та Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 було укладено Договір №1 на транспортні послуги від 03.01.2023 року (надалі договір).
Згідно п.1.1 Договору замовник (Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 ) замовляє, а виконавець (Позивач у справі) надає послуги з організації та здійснення перевезень вантажів автомобільним транспортом по території України та за її межами (міжнародні перевезення).
Відповідно до умов Договору Позивачем було виконано транспортне перевезення вантажу (деревини) у внутрішньому сполученні по наступних маршрутах:
1) село Поташ Черкаської області - село Кругів Львівської області, про що було складено Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №103 від 27 січня 2024 року. Також Позивачем в межах даного перевезення було сформовано товаро-транспортну накладну (далі - ТТН) ЮВА №450495 та ТТН ЮВА №450494. За правилом першої події було створено та направлено на реєстрацію в єдиному реєстрі податкових накладних ПН №140 від 27 січня 2024 року.
2) село Кругів Львівської області - смт.Корнин Житомирської області - село Кругів Львівської області, про що було складено Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №100 від 26 січня 2024 року. Також Позивачем в межах даного перевезення було сформовано ТТН ЮЖИ №880081. За правилом першої події було створено та направлено на реєстрацію в єдиному реєстрі податкових накладних ПН №139 від 26 січня 2024 року.
3) село Кругів Львівської області - смт.Віньківці Хмельницької області - село Кругів Львівської області, про що було складено Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №99 від 26 січня 2024 року. Також Позивачем в межах даного перевезення було сформовано ТТН ЮЧГ №371320 та ТТН ЮЧГ №371311. За правилом першої події було створено та направлено на реєстрацію в єдиному реєстрі податкових накладних ПН №138 від 26 січня 2024 року
4) село Кругів Львівської області - смт.Корнин Житомирської області - село Кругів Львівської області, про що було складено Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №92 від 25 січня 2024 року. Також Позивачем в межах даного перевезення було сформовано ТТН ЮЖИ №880065. За правилом першої події було створено та направлено на реєстрацію в єдиному реєстрі податкових накладних ПН №137 від 25 січня 2024 року.
5) село Кругів Львівської області - село Іршанськ Житомирської області - село Кругів Львівської області, про що було складено Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №91 від 25 січня 2024 року. За правилом першої події було створено та направлено на реєстрацію в єдиному реєстрі податкових накладних ПН №136 від 25 січня 2024 року.
Згідно квитанцій від 18.02.2024 року №9032830009, №9032780583, №9032814024, №9032834591, № 9032831643 призупинено реєстрацію ПН №140 від 27.01.2024, № 139 від 26.01.2024, № 138 від 26.01.2024, № 137 від 25.01.2024, № 136 від 25.01.2024. Причина: «Обсяг постачання товару/послуги 49.41, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник D=2.9850%, Рпоточ=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Позивачем у справі було подано пояснення до податкової накладної №140, що підтверджується Повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено за №21. До пояснень було долучено Договір №1 на транспортні послуги від 03.01.2023 року, Рахунок на оплату №110, Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №103 від 27 січня 2024 року, ТТН ЮВА №450495 та ТТН ЮВА №450494, подорожний лист вантажного автомобіля та платіжну інструкцію №564 про переказ коштів з рахунку ФОП ОСОБА_1 на рахунок Позивача. Згідно Квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.03.2024 о 20:32:09 за результатами розгляду повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено Комісією регіонального рівня прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №140.
Позивачем у справі було подано пояснення до податкової накладної №139, що підтверджується Повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено за №20. До пояснень було долучено Договір №1 на транспортні послуги від 03.01.2023 року, Рахунок на оплату №107, Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №100, ТТН ЮЖИ №880081, подорожний лист вантажного автомобіля та платіжну інструкцію №536 про переказ коштів з рахунку ФОП ОСОБА_1 на рахунок Позивача. Згідно Квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.03.2024 о 20:32:06 за результатами розгляду повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено Комісією регіонального рівня прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №139.
Позивачем у справі було подано пояснення до податкової накладної №138, що підтверджується Повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено за №19. До пояснень було долучено Договір №1 на транспортні послуги від 03.01.2023 року, Рахунок на оплату №106, Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №99, ТТН ЮЧГ №371320 та ТТН ЮЧГ №371311, подорожний лист вантажного автомобіля та платіжну інструкцію №537 про переказ коштів з рахунку ФОП ОСОБА_1 на рахунок Позивача. Згідно Квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.03.2024 о 20:32:13 за результатами розгляду повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено Комісією регіонального рівня прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №138
Позивачем у справі було подано пояснення до податкової накладної №137, що підтверджується Повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено за №16. До пояснень було долучено Договір №1 на транспортні послуги від 03.01.2023 року, Рахунок на оплату №103, Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №92, ТТН ЮЖИ №880065, подорожний лист вантажного автомобіля та платіжну інструкцію №498 про переказ коштів з рахунку ФОП ОСОБА_1 на рахунок Позивача. Згідно Квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.02.2024 о 20:10:33 за результатами розгляду повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено Комісією регіонального рівня прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №137.
Позивачем у справі було подано пояснення до податкової накладної №136, що підтверджується Повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено за №15. До пояснень було долучено Договір №1 на транспортні послуги від 03.01.2023, Рахунок на оплату №102, Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №91, ТТН ЮЖЖ №371183, подорожний лист вантажного автомобіля та платіжну інструкцію №499 про переказ коштів з рахунку ФОП ОСОБА_1 на рахунок Позивача. Згідно Квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.02.2024 о 20:10:37 за результатами розгляду повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено Комісією регіонального рівня прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №136.
Комісією Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято:
1) Рішення №10670260/44958412 від 05.03.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №140 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з: «Наданням платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства». В графі «додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» зазначено: «Первинних документів щодо постачання/придбання/виробництва товарів/ послуг».
2) Рішення №10670261/44958412 від 05.03.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №139 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з: «Наданням платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства». В графі «додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» зазначено: «Первинних документів щодо постачання/придбання/виробництва товарів/ послуг».
3) Рішення №10670262/44958412 від 05.03.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №138 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з: «Наданням платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства». В графі «додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» зазначено: «Первинних документів щодо постачання/придбання/виробництва товарів/ послуг».
4) Рішення №10641146/44958412 від 28.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №137 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з: «Наданням платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства». В графі «додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» зазначено: «Первинних документів щодо постачання/придбання/виробництва товарів/ послуг».
5) Рішення №10641147/44958412 від 28.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №136 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з: «Наданням платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства». В графі «додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» зазначено: «Первинних документів щодо постачання/придбання/виробництва товарів/ послуг».
Не погодившись із цими рішеннями, позивач звернувся до суду.
Надаючи оцінку позиціям сторін у справі, суд застосовує наступні правові норми.
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Податковий кодекс України (далі - ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Згідно із п.п. "а", "б" п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів та послуг місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з приписами пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (п. 188.1 ст.188 ПК України).
Пунктом 201.7 ст. 201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних в електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми 11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийняв постанову № 1165, якою затвердив Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).
Правові норми застосовуються у редакції станом на час виникнення спірних правовідносин.
За змістом п. 4 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку № 1165).
Відповідно до п. 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п. 25 Порядку № 1165).
Як встановлено судом, реєстрація ПН зупинена з тієї підстави, що «… ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "0"«.0000%, "Р"-0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних…».
Суд зауважує, що у квитанції про зупинення ПН не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку № 1165.
Водночас механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, встановлено наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).
Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначеніпунктом 9цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»і«Про електронні довірчі послуги». У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Разом з цим, пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»та«Про електронні довірчі послуги». (пункти 6, 7 Порядку № 520).
Згідно з п. 9, п. 10 та п. 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
При цьому, як слідує зі змісту оскаржуваного рішення, підставою для відмови податковим органом позивачу в реєстрації податкової накладної слугувало ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних та не надання документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Суд звертає увагу, що контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію ПН №140 від 27.01.2024, № 139 від 26.01.2024, № 138 від 26.01.2024, № 137 від 25.01.2024, № 136 від 25.01.2024.
При цьому, суд наголошує, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.
Із досліджених матеріалів справи суд встановив, що позивач надав відповідачу-1 всі документи на підтвердження здійснення господарської операції для реєстрації ПН №140 від 27.01.2024, № 139 від 26.01.2024, № 138 від 26.01.2024, № 137 від 25.01.2024, № 136 від 25.01.2024, перелік яких наведений вище.
Суд також зазначає, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує факту здійснення платником податків господарської операції, що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Одночасно в межах спірних правовідносин суд звертає особливу увагу на те, що, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкових накладних.
Отже, зважаючи на надання позивачем достатньо первинних документів для спростування тверджень відповідача-1 щодо ризиковості здійснення операції, та враховуючи, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію ПН №140 від 27.01.2024, № 139 від 26.01.2024, № 138 від 26.01.2024, № 137 від 25.01.2024, № 136 від 25.01.2024, суд дійшов висновку про протиправність рішень відповідача-1 №10670260/44958412 від 05.03.2024, №10670261/44958412 від 05.03.2024, №10670262/44958412 від 05.03.2024, №10641146/44958412 від 28.02.2024, №10641147/44958412 від 28.02.2024 про відмову в реєстрації ПН.
Відтак, відповідність обсягу реалізованих позивачем товарів/послуг підтверджується належними та допустимими письмовими доказами, які за допомогою сервісу Електронний кабінет платника були надіслані позивачем Державній податковій службі України для врахування під час вирішення питання про реєстрацію податкової накладної.
При цьому, відповідач-1 в оскаржуваному рішенні не навів доводів щодо порушень законодавства при складенні поданих документів.
Також суд відмічає, що відповідач в силу правових норм порядку № 520 наділений правом витребування додаткових документів, які, на його думку, належить адат для реєстрації ПН, проте відповідач 1 не скористався своїм правом, відтак, на думку суду, не може стверджувати про подання неповного пакету документів.
За таких обставин, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішень Комісії Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №10670260/44958412 від 05.03.2024, №10670261/44958412 від 05.03.2024, №10670262/44958412 від 05.03.2024, №10641146/44958412 від 28.02.2024, №10641147/44958412 від 28.02.2024 про відмову в реєстрації ПН №140 від 27.01.2024, № 139 від 26.01.2024, № 138 від 26.01.2024, № 137 від 25.01.2024, № 136 від 25.01.2024в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Щодо вимоги про зобов`язання відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних ПН №140 від 27.01.2024, № 139 від 26.01.2024, № 138 від 26.01.2024, № 137 від 25.01.2024, № 136 від 25.01.2024датою їх подання на реєстрацію, суд зазначає таке.
Відповідно до вимог пп. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, оскільки у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.
Згідно з нормами п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства та були достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Відтак, беручи до уваги вимоги КАС України щодо ефективності способу захисту порушеного права, суд вважає, що порушене право позивача підлягає захисту шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані позивачем ПН №140 від 27.01.2024, № 139 від 26.01.2024, № 138 від 26.01.2024, № 137 від 25.01.2024, № 136 від 25.01.2024, датою їх первинного подання на реєстрацію.
Висновки суду у цій справі узгоджуються із висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 02.04.2019 у справі № 822/1878/18 та від 18.07.2019 у справі №1740/2004/18 та від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20, від 20.01.2022 у справі №140/4162/21, від 27.01.2022 у справі №380/2365/21.
Відтак, покладання на Державну податкову службу України обов`язку зареєструвати податкову накладну не вважатиметься втручанням у його дискреційні повноваження.
З огляду на викладене вище, суд задовольняє позовні вимоги повністю.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, усі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в :
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації: №10670260/44958412 від 05.03.2024, №10670261/44958412 від 05.03.2024, №10670262/44958412 від 05.03.2024, №10641146/44958412 від 28.02.2024, №10641147/44958412 від 28.02.2024
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, пл. Львівська, буд. 8; ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №140 від 27.01.2024, № 139 від 26.01.2024, № 138 від 26.01.2024, № 137 від 25.01.2024, № 136 від 25.01.2024, складені Товариством з обмеженою відповідальністю «КВР ТРАНС» (ЄДРПОУ 44958412, адреса: вул.Володимира Великого, буд.18, офіс 504, м.Львів, 79053), датою їх подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС України у Львівській області (79026, м. Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ЄДРПОУ ВП 43968090) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «КВР ТРАНС» (ЄДРПОУ 44958412, адреса: вул.Володимира Великого, буд.18, офіс 504, м.Львів, 79053) судовий збір у сумі 6056 (шість тисяч п`ятдесят шість) грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, пл. Львівська, буд. 8; ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «КВР ТРАНС» (ЄДРПОУ 44958412, адреса: вул.Володимира Великого, буд.18, офіс 504, м.Львів, 79053) судовий збір у сумі 6056 (шість тисяч п`ятдесят шість) грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
СуддяМорська Галина Михайлівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.11.2024 |
Оприлюднено | 28.11.2024 |
Номер документу | 123308775 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Морська Галина Михайлівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Морська Галина Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні