ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 листопада 2024 рокусправа № 380/16853/24
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Мартинюка В.Я.
секретар судового засідання Рехліцький Р.Р.
за участю:
представника позивачаРоюк Л.І.,
представника відповідачаПавліша О.Р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м.Львові адміністративну справу за позовом Представництва "Онур Тааххут Ташимаджилик Іншаат Тіджаред Ве Санаї Анонім Ширкеті" до Західного міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків про скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В :
Представництво "Онур Тааххут Ташимаджилик Іншаат Тіджаред Ве Санаї Анонім Ширкеті" (далі - позивач) звернулося в суд з позовом до Західного міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками (далі - відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення рішення від 26.04.2024 №472/3300040202.
В обґрунтування позову зазначає, що лише отримавши складений розрахунок коригування від постачальника (продавця) отримувач (покупець) зобов`язаний зареєструвати його в ЄРПН. Контролюючим органом, продовжує позивач, не було цього враховано, а тому протиправно прийнято спірне рішення про притягнення до відповідальності платника податків за порушення граничних термінів реєстрації розрахунків коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Представник позивача просить позов задовольнити з урахуванням наведених мотивів.
Відповідач у відзиві зазначає, що при складанні акта камеральної перевірки враховано вимоги ст.200-1 ПК України, згідно якої штрафні санкції за порушення граничних термінів реєстрації в ЄРПН розрахунків коригування застосовуються до тої особи, на яку відповідно до вимог статтей 192 та 201 ПК України покладено обов`язок щодо такої реєстрації. У спірних відносинах, продовжує відповідач, такий обов`язок покладено на позивача. Крім того, відповідач звернув увагу на те, що позивачем не було вжито жодних заходів з метою усунення порушень зі сторони його контрагентів в частині порушення граничних термінів реєстрації розрахунків коригування.
Представник відповідача проти позову заперечує, просить в його задоволенні відмовити повністю.
Ухвалою суду від 12.08.2024 року відкрито загальне позовне провадження.
Ухвалою суду занесеною до протоколу судового засідання від 30.09.2024 року продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів.
Ухвалою суду занесеною до протоколу судового засідання від 11.11.2024 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
Розглянувши матеріали справи та дослідивши докази, судом встановлено такі обставини.
За результатами проведення камеральної перевірки щодо дотримання позивачем порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідачем складено акт за №198/33-00-04-02-02/26579227 від 29 березня 2024 року.
На підставі згаданого акта перевірки встановлено порушення позивачем граничних термінів реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених п.201.10 ст.201 та п.89 Розділу ХХ ПК України на загальну суму обсягу постачання без податку на додану вартість 106204840 грн. 09 коп. та загальну суму податку на додану вартість 22046011 грн. 15 коп.
На підставі порушень викладених у згаданому акті перевірки та згідно з п.120-1.1 ст.120-1 та п.90 Підрозділу 2 Розділу ХХ ПК України, за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, податковим повідомленням-рішенням від 26.04.2024 за №472/3300040202 до позивача застосовано штраф у сумі 1517584 грн. 91 коп.
За результатами оскарження згаданого податкового повідомлення-рішення Державна податкова служба України рішенням від 09.07.2024 за №20896/6/970006030106 таке залишила без змін, а скаргу без задоволення.
Змістом спірних правовідносин є відповідність податкового повідомлення-рішення від 26.04.2024 за №472/3300040202 критеріям правомірності, передбачених ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України від 6 липня 2005 року № 2747-IV, з наступними змінами та доповненнями (далі - КАС України).
Даючи правову оцінку спірним правовідносинам, судом враховано наступні обставини справи та норми чинного законодавства.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI, у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - ПК України).
У відповідності до положень п.120-1.1 ст.120-1 ПК України, порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Абзацом 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
Згідно положень п.90 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:
2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Згідно положень абзацу першого п.192.1 ст.192 ПК України, якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Наведені норми у своїй сукупності вказують на те, що чинним законодавством передбачено відповідальність платників податків за невиконання обов`язку, щодо реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних в межах граничних строків.
Абзацом третім п.192.1 ст.192 ПК України передбачено, що розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, зокрема, отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.
Також, пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України встановлено, що тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків, зокрема, для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
При цьому, суд уважає за необхідне звернути увагу на те, що наведена норма п.192.1 ст.192 ПК України покладає обов`язок реєстрації розрахунку коригування на отримувача (покупця) товарів/послуг, реалізація якого пов`язується зі складенням та надісланням такого розрахунку постачальником, а пункт 89 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України встановлює строки реалізації обов`язку реєстрації розрахунку коригування, перебіг яких починається з моменту отримання такого розрахунку.
Наведені норми у своїй сукупності дозволяють суду прийти до висновку, що у отримувача (покупця) виникає обов`язок зареєструвати розрахунки коригування після їх складення та надіслання постачальником у встановлені законодавством строки, порушення яких і є об`єктивною стороною податкового порушення, за яку законодавством передбачено відповідальність.
Наявні в матеріалах справи податкові накладні та розрахунки коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної вказують на те, що позивач є отримувачем (покупцем) товарів/послуг, відтак його обов`язок щодо реєстрації розрахунків коригування виникає лише після складення та надіслання таких постачальниками.
Матеріалами справи підтверджується те, що дати складення розрахунків коригування відповідають датам таких розрахунків зазначених у Розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних та датам, які зазначені у згаданому акті перевірки, на підставі якого прийнято спірне податкове повідомлення-рішення.
Наведене вказує на те, що контролюючий орган при здійсненні перевірки та обрахунку розміру штрафу при визначенні кількості днів порушення термінів реєстрації розрахунків коригування взяв до уваги дату їх складення, а не дату отримання таких, як це передбачено наведеними положеннями п.192.1 ст.192 ПК України та пункту 89 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України.
Більше того, в матеріалах справи наявні листи позивача адресовані контрагентам «Щодо складання розрахунків коригування», протоколи руху документа/звіта та пов`язаних з ним повідомлень/ квитанцій, які вказують на те, що платник податків звертався до контрагентів з приводу надання згаданих розрахунків коригування та на обставини отримання ним таких розрахунків від контрагентів.
При цьому, судом не беруться до уваги заперечення відповідача щодо належності таких доказів, в силу положень ч.2 ст.77 КАС України, та у зв`язку з тим, що момент отримання розрахунків коригування позивачем контролюючим органом під час проведення перевірки взагалі не досліджувався.
У цьому контексті слід звернути увагу на те, що в силу положень п.109.3 ст.109 ПК України необхідною умовою притягнення особи до фінансової відповідальності, передбаченої п.123.2 ст.123 цього Кодексу, за вчинення податкового правопорушення є встановлення контролюючими органами вини особи.
Абзацом другим пункту 109.1 статті 109 ПК України передбачено, що діяння вважаються вчиненими умисно, якщо існують доведені контролюючим органом обставини, які свідчать, що платник податків удавано, цілеспрямовано створив умови, які не можуть мати іншої мети, крім як невиконання або неналежне виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
З урахуванням того, що в отримувача (покупця) виникає обов`язок зареєструвати розрахунки коригування після їх складення та надіслання постачальником у встановлені законодавством строки, контролюючий орган під час проведення перевірки не досліджував обставин спрямованості умислу позивача на порушення строків реєстрації розрахунків коригування.
Підсумовуючи викладене, контролюючий орган при прийнятті згаданого акта індивідуальної дії порушив вимоги чинного законодавства щодо визначення моменту виникнення у позивача обов`язку з реєстрації розрахунків коригування та не врахував обставини отримання позивачем цих розрахунків після їх складення, а тому суд приходить до висновку про невідповідність спірного податкового повідомлення-рішення критеріям правомірності, передбаченим п.1 та п.3 ч.2 ст.2 КАС України.
За таких обставин, позовні вимоги є підставним та обґрунтованими, а тому підлягають до задоволення.
Щодо витрат на професійну правничу допомогу, питання щодо їх розподілу буде вирішуватись після надання позивачем відповідних доказів щодо їх понесення ним.
Щодо судового збору, то відповідно до ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, такий підлягає стягненню на користь позивача.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати, прийняте Західним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків, податкове повідомлення-рішення від 26.04.2024 №472/3300040202.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Західного міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків (адреса: м.Львів, вул.Стрийська, 35, код ЄДРПОУ 44045187) на користь Представництва "Онур Тааххут Ташимаджилик Іншаат Тіджаред Ве Санаї Анонім Ширкеті" (адреса: м.Львів, вул.Шевченка, 317-Н, код ЄДРПОУ 26579227) 22500 (двадцять дві тисячі п`ятсот) грн. 00 коп. сплаченого судового збору при поданні позову.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення через Львівський оружний адміністративний суд, а у разі реєстрації офіційної електронної адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне рішення складено 26 листопада 2024 року.
СуддяМартинюк Віталій Ярославович
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2024 |
Оприлюднено | 28.11.2024 |
Номер документу | 123308805 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Мартинюк Віталій Ярославович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Мартинюк Віталій Ярославович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Мартинюк Віталій Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні