Рішення
від 26.11.2024 по справі 520/23126/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 листопада 2024 року Справа № 520/23126/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Садової М.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні в приміщенні суду в місті Харкові адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (військової частини НОМЕР_2 ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

у с т а н о в и в :

позивач звернувся до суду із адміністративним позовом до відповідача у якому просить:

- визнати протиправною дії НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_2 ) щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 компенсації за неотримане речове майно пропорційно часу, що минув з дня виникнення права на отримання цього майна до дати підписання наказу про виключення зі списків військової частини;

- зобов`язати НОМЕР_1 прикордонний загін Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_2 ) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 грошову компенсацію за належне, але не отримане протягом проходження військової служби речове майно відповідно до Порядку виплати військовослужбовцям Збройних Сил, Національної гвардії, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Державної прикордонної служби, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації і Управління державної охорони грошової компенсації вартості за неотримане речове майно, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 16.03.2016 № 178, без застосування пропорції часу, що минув з дня виникнення права на отримання цього майна до дати підписання наказу про виключення зі списків особового складу військової частини за цінами предметів речового майна, що визначені станом на 01.01.2024 розрахунком закупівельної вартості предметів речового майна належних до видачі за речове майно, відповідно до норм забезпечення, під час звільнення, загибелі (смерті) військовослужбовця Державної прикордонної служби України, затверджений наказом адміністрації Державної прикордонної служби України від 22.12.2023 № 1130-АГ «Про доведення розрахунку вартості предметів речового майна для нарахування грошової компенсації».

В обґрунтування позовних вимог покликається на те, що 27.04.2024 наказом ІНФОРМАЦІЯ_1 від 27.04.2024 № 226-ОС «Про особовий склад» полковника ОСОБА_1 , виключено зі списків особового складу та всіх видів забезпечення у зв`язку із звільненням в запас Збройних Сил України наказом Голови Державної прикордонної служби України від 17.04.2024 № 666-ОС за підпунктом «г» (через такі сімейні обставини або інші поважні причини (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу): у зв`язку із необхідністю здійснення постійного догляду за хворою дружиною (чоловіком), дитиною, а також батьками своїми чи дружини (чоловіка), що підтверджується відповідним медичним висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я) пункту 3 частини п`ятої статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу». Після отримання довідки про вартість речового майна, що належить до видачі дізнався про недоотриману в повному обсязі компенсацію. У зв`язку із наведеним просить позов задовольнити.

Відповідач подав до суду відзив, який містить заперечення на позов. Виплата грошової компенсації здійснюється відповідно до постанови КМУ від 16.03.2016 №178. Компенсація надається військовослужбовцям з моменту виникнення права на отримання майна у разі звільнення зі служби. Виплата здійснюється за місцем служби на підставі заяви та наказу командира, з додаванням довідки про вартість майна. Довідка про вартість майна видається речовою службою військової частини, враховуючи закупівельну вартість на 1 січня поточного року. Законодавець делегував структурам відпрацювання алгоритму виплат. У Державній прикордонній службі такі розпорядження затверджувалися з 2017 року щорічно. Під час нарахування компенсації враховуються: момент виникнення права на майно, норма належності, термін експлуатації, ціна на час набуття права, кількість предметів та термін, який минув з останнього моменту отримання майна. На підставі цього позивачу було нараховано 68567 грн. 48 коп. без урахування податків. Право позивача на компенсацію було реалізовано в повному обсязі. Аналогічну позицію було висвітлено у постанові Харківського окружного адміністративного суду від 19.10.2017 у справі №820/1699/17. Суд відмовив у задоволенні позовних вимог на підставі норм п. 3-5, 7 постанови КМУ №178 та наказів АДПСУ. Позивач помилково вважає, що виплати були здійснені неправомірно. Прикордонний загін діяв у межах закону. Просить у позові відмовити.

Позивач надав відповідь на відзив у якому зазначив, що при нарахуванні грошової компенсації основним критерієм є момент виникнення права у військовослужбовця на отримання майна за встановленими цінами. Позивач вважає, що відповідач має керуватися ч. 1 ст. 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», яка гарантує матеріальне, грошове та інші види забезпечення військовослужбовців. Виплата компенсації регулюється Порядком №178, затвердженим постановою КМУ від 16.03.2016. Виплати здійснюються з моменту виникнення права на отримання майна, у разі звільнення з військової служби або загибелі військовослужбовця. Компенсація виплачується за місцем військової служби на підставі заяви та наказу командира. Довідка про вартість майна видається речовою службою виходячи із закупівельної вартості на 1 січня поточного року. Порядок виплати грошової компенсації визначений Порядком №178, який передбачає нарахування суми компенсації, виходячи із закупівельних цін, визначених на 1 січня поточного року, без врахування терміну експлуатації та моменту виникнення права на майно. Організація та порядок речового забезпечення військовослужбовців визначені Інструкцією, затвердженою наказом МВС України від 31.10.2016 №1132. Відповідно до статті 7 КАС України, у разі невідповідності правового акта закону або Конституції України, суд застосовує акт вищої юридичної сили. Отже, при нарахуванні та виплаті грошової компенсації слід керуватися Порядком №178, а норми Інструкції №1132 підлягають застосуванню лише в частинах, що не суперечать цьому акту. Прошу задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 21.08.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі в порядку за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням (викликом) сторін.

Відтак розгляд і вирішення адміністративної справи проводиться за правилами письмово провадження на підставі матеріалів справи.

Відповідно до вимог частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши дійсні обставини справи та перевіривши їх доказами, суд прийшов до наступного з огляду на таке.

ОСОБА_1 є учасником бойових дій, що підтверджується копією посвідчення серії НОМЕР_3 , виданого 03 серпня 2020 року, має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій.

Судом встановлено, 27.04.2024 полковника ОСОБА_1 виключено зі списків особового складу у зв`язку зі звільненням в запас через сімейні обставини наказом Голови ДПСУ від 17.04.2024. Його вислуга: Календарна: 25 років 6 місяців 2 дні. Пільгова: 9 років 6 місяців 11 днів. Загальна: 35 років 13 днів. Виплати: Компенсація за невикористані дні відпустки за 2022 рік (45 днів) - 84,277.50 грн, за 2023 рік (45 днів) - 84,277.50 грн. Відраховано за 4 дні відпустки 2024 року - 7,491.33 грн. Компенсація за додаткову відпустку учаснику бойових дій (70 днів) - 131,098.33 грн. Одноразова допомога за 9 років служби - 252,832.50 грн. За період з 01 по 27 квітня 2024: надбавка за важливі завдання, премії, матеріальна допомога. За квітень 2024: Компенсація відпустки - 161,063.67 грн. Компенсація учаснику бойових дій - 131,098.33 грн. Матеріальна допомога - 2,220.00 грн. Грошова допомога при звільненні - 252,832.50 грн. Індексація - 3,310.64 грн. 13.05.2024 Позивач звернувся із запитом на інформацію про нараховане та виплачене грошове забезпечення.

Листом ІНФОРМАЦІЯ_1 № 09/Л-224/256 від 12.06.2024 надано відповідь на заяву позивача від 13.05.2024, якою отримано відомості про те, що інформація про нараховане та фактично виплачену компенсацію за неотримане речове майно в регіональному управлінні відсутня, нарахування та виплату здійснює військова частина, на речовому забезпеченні якої перебуває позивач, відповідно до пункту 47 наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 19.12.2023 № 1107-АГ «Про організацію речового забезпечення особового складу Державної прикордонної служби України у 2024 році» на речовому забезпеченні перебував в НОМЕР_1 прикордонному загоні Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_2 ).

Суд звертає увагу, що спірні відносини між сторонами виникли з приводу нарахування та виплати позивачу грошової компенсації за неотримане речове майно не у повному обсязі.

Правовідносини, з приводу яких виник спір, регулюються Законом України від 20.12.1991 №2011-ХІІ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі по тексту - Закон №2011-ХІІ), який відповідно до Конституції України визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.

Згідно з ч. 1 статті 9 Закону №2011-ХІІ держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Відповідно до статті 91 Закону №2011-ХІІ продовольче забезпечення військовослужбовців здійснюється за нормами і в терміни, що встановлюються Кабінетом Міністрів України. Речове забезпечення військовослужбовців здійснюється за нормами і в терміни, що визначаються відповідно Міністерством оборони України, у тому числі для Державної спеціальної служби транспорту, іншими центральними органами виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні військові формування, Головою Служби безпеки України, начальником Управління державної охорони України, Головою Служби зовнішньої розвідки України, Головою Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, а порядок грошової компенсації вартості за неотримане речове майно визначається Кабінетом Міністрів України.

На виконання вищевказаної норми, Кабінетом Міністрів України було прийнято Постанову від 16.03.2016 №178, якою було затверджено Порядок виплати військовослужбовцям Збройних Сил, Національної гвардії, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Державної прикордонної служби, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації і Управління державної охорони грошової компенсації вартості за неотримане речове майно (далі по тексту - Порядок №178).

Так, п.1 Порядку №178 визначено, що цей Порядок визначає механізм виплати військовослужбовцям Збройних Сил, Національної гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, Держспецзв`язку і Управління державної охорони (далі - військовослужбовці) грошової компенсації вартості за неотримане речове майно (далі - грошова компенсація).

Відповідно до пунктів 2-3 Порядку №178, виплата грошової компенсації здійснюється особам офіцерського, старшинського, сержантського і рядового складу. Дія цього Порядку не поширюється на військовослужбовців строкової військової служби, курсантів вищих військових навчальних закладів, а також вищих навчальних закладів, які мають у своєму складі військові інститути, факультети, кафедри, відділення військової підготовки.

Грошова компенсація виплачується військовослужбовцям з моменту виникнення права на отримання предметів речового майна відповідно до норм забезпечення у разі: звільнення з військової служби; загибелі (смерті) військовослужбовця.

Відповідно до пункту 4 Порядку №178 грошова компенсація виплачується військовослужбовцям за місцем військової служби за їх заявою (рапортом) на підставі наказу командира (начальника) військової частини, територіального органу, територіального підрозділу, закладу, установи, організації (далі - військова частина), а командирам (начальникам) військової частини - наказу старшого командира (начальника), у якому зазначається розмір грошової компенсації на підставі довідки про вартість речового майна, що належить до видачі, оригінал якої додається до відомості щодо виплати грошової компенсації.

Довідка про вартість речового майна, що належить до видачі, видається речовою службою військової частини виходячи із закупівельної вартості такого майна, розрахованої Міноборони, МВС, Головним управлінням Національної гвардії, СБУ, Службою зовнішньої розвідки, Адміністрацією Держприкордонслужби, Адміністрацією Держспецтрансслужби, Адміністрацією Держспецзв"язку, Головним управлінням розвідки Міноборони та Управлінням державної охорони станом на 1 січня поточного року, та оформляється згідно з додатком (пункт 5 Порядку №178).

Суд наголошує, що військовослужбовцям гарантується грошова компенсація за неотримане речове майно у разі звільнення з військової служби. Зазначені гарантії реалізуються відповідним зверненням (рапортом) військовослужбовця на підставі наказу, у тому числі, командира (начальника) військової частини про розмір грошової компенсації згідно довідки про вартість речового майна, що належить до видачі.

Згідно з абз. 1 пункту 242 Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженого Указом Президента України від 10.12.2008 №1153/2008 (далі по тексту - Положення №1153/2008) після надходження до військової частини письмового повідомлення про звільнення військовослужбовця з військової служби або після видання наказу командира (начальника) військової частини про звільнення військовослужбовець повинен здати в установлені строки посаду та підлягає розрахунку, виключенню зі списків особового складу військової частини і направленню на військовий облік до районного (міського) військового комісаріату за вибраним місцем проживання.

Відповідно до абзацу 3 пункту 242 Положення №1153/2008 особа, звільнена з військової служби, на день виключення зі списків особового складу військової частини має бути повністю забезпечена грошовим, продовольчим і речовим забезпеченням. Військовослужбовець до проведення з ним усіх необхідних розрахунків не виключається без його згоди зі списків особового складу військової частини.

Як вбачається з матеріалів даної справи, відповідно до наказу від 01.10.2021 № 455-ОС позивача звільнено за підпунктом "а" (у зв`язку із закінченням строку контракту) пункту другого частини п`ятої статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу".

Наказом від 23.12.2021 № 624-ОС "Про виплату грошової компенсації за неотримане речове майно" визначено виплатити позивачу грошову компенсацію вартості за неотримане речове майно в сумі 34395,20 грн, зазначена сума відповідає довідці розрахунку № 163 від 08.10.2021 року на виплату грошової компенсації замість належного до видачі речового майна за період проходження служби

Факт виплати грошової компенсації за неотримане речове майно не заперечується учасниками по справі.

Враховуючи позицію відповідача по справі, фактично останнім не заперечується факт того, що ним застосовано закупівельну вартість речового майна за цінами станом не на 01.01.2024.

Разом з тим, суд вважає, що застосування закупівельних цін за минулі роки на речове майно при виплаті позивачу грошової компенсації замість належного до видачі речового майна є таким, що не відповідає вимогам пункту 5 Порядку №178, яким визначено, що довідка про вартість речового майна, що належить до видачі, видається речовою службою військової частини виходячи із закупівельної вартості такого майна, розрахованої станом на 1 січня поточного року.

Наведений вище висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, яка викладена у постановах від 27 жовтня 2022 у справі 820/1699/17, від 28 січня 2021 року у справі № 520/1190/2020, від 17 березня 2020 року у справі № 815/5826/16.

При цьому, щодо посилання на правову позицію викладену в постанові Харківського окружного адміністративного суду від 19.10.2017 року у справі №820/1699/17 (залишена без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 05.12.2017), то суд зазначає, що з урахуванням приписів ч.5 ст.242 КАС України правові позиції судів першої та апеляційної інстанцій, викладені в їх рішеннях, щодо застосування норм права не є обов`язковими для врахування судом у спірних правовідносинах.

Щодо доводів відповідача про те, що при нарахуванні грошової компенсації за окремими видами речового майна необхідно враховувати такі складові: як момент виникнення права на отримання майна, норму належності, термін експлуатації, ціна на час набуття права, кількість предметів, належних до видачі та термін, який минув з останнього моменту отримання предметів речового майна, то суд вважає наведені доводи необґрунтованими, оскільки приписами Порядку №178, яка регулює порядок нарахування та виплати спірної компенсації не передбачено врахування наведених складових при розрахунку суми грошової компенсації, натомість закріплено обов`язок уповноваженого органу нарахувати та виплатити грошову компенсацію за невикористане речове майно виходячи з закупівельних цін, визначених на 1 січня поточного року. При цьому, приписи наведеної постанови не передбачають можливість розрахунку закупівельні ціни речового майна з огляду на час виникнення у позивача права на таке майно.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновків щодо позивач має право на грошову компенсацію за неотримане речове майно за період проходження військової служби, нарахування та виплата якої повинно здійснюватися виходячи із закупівельної вартості речового майна за цінами станом на 01.01.2024.

Суд зазначає, що під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

З огляду на наведені вище висновки щодо протиправності дій відповідача, які полягають у нарахуванні та виплаті грошової компенсації за неотримане грошове майно, виходячи із закупівельної вартості речового майна за цінами років, станом не на 01.01.2024, суд приходить до висновку про наявність підстав для зобов`язання відповідача нарахувати та виплатити грошову компенсацію за неотримане речове майно, виходячи із закупівельної вартості речового майна за цінами станом на 01.01.2024, з урахуванням проведених виплат.

Відповідно до ч.1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.

Оскільки позивача звільнено від сплати судового збору, розподіл судових витрат у відповідності до ст. 139 АС України не здійснюється.

Керуючись ст.257-263, 293,295,297 КАС України, суд,

у х в а л и в :

адміністративний позов ОСОБА_1 до НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (військової частини НОМЕР_2 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправною дії НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_2 ) щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 компенсації за неотримане речове майно пропорційно часу, що минув з дня виникнення права на отримання цього майна до дати підписання наказу про виключення зі списків військової частини.

Зобов`язати НОМЕР_1 прикордонний загін Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_2 ) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 грошову компенсацію за належне, але не отримане протягом проходження військової служби речове майно відповідно до Порядку виплати військовослужбовцям Збройних Сил, Національної гвардії, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Державної прикордонної служби, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації і Управління державної охорони грошової компенсації вартості за неотримане речове майно, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 16.03.2016 № 178, без застосування пропорції часу, що минув з дня виникнення права на отримання цього майна до дати підписання наказу про виключення зі списків особового складу військової частини за цінами предметів речового майна, що визначені станом на 01.01.2024 розрахунком закупівельної вартості предметів речового майна належних до видачі за речове майно, відповідно до норм забезпечення, під час звільнення, загибелі (смерті) військовослужбовця Державної прикордонної служби України, затверджений наказом адміністрації Державної прикордонної служби України від 22.12.2023 № 1130-АГ «Про доведення розрахунку вартості предметів речового майна для нарахування грошової компенсації».

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

позивач ОСОБА_1 , місце проживання - АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_4 ;

відповідач НОМЕР_1 прикордонний загін Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_2 ), місцезнаходження - АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_5 .

Повне судове рішення складено та підписано суддею 26.11.2024.

Суддя М. І. Садова

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.11.2024
Оприлюднено29.11.2024
Номер документу123310712
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —520/23126/24

Ухвала від 30.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 30.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 18.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Рішення від 26.11.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Садова М.І.

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Садова М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні