ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 листопада 2024 р.Справа № 520/11016/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Бегунца А.О.,
Суддів: Мельнікової Л.В. , Русанової В.Б. ,
за участю секретаря судового засідання Реброва А.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 25.06.2024, головуючий суддя І інстанції: Кухар М.Д., майдан Свободи, 6, м. Харків, 61022, повний текст складено 03.07.24 року по справі № 520/11016/24
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТИТАН АЛЬЯНС"
до Головного управління ДПС у Харківській області
про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "ТИТАН АЛЬЯНС" звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, в якому просив суд:
- визнати протиправним та скасувати податкові повідомлення - рішення, видані відповідачем ГУ ДПС у Харківській області, а саме: 07.03.2024 за №00121310719 на суму 10721059,00 грн., 07.03.2024 за №00121340719 на суму 45006 грн., 07.03.2024 за №00121370719 на суму 1020 грн.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 25.06.2024 позовні вимоги задоволено.
Визнано протиправним та скасовано податкові повідомлення рішення ГУ ДПС у Харківській області, а саме: 07.03.2024 за №00121310719 на суму 10721059 грн., 07.03.2024 за №00121340719 на суму 45006 грн., 07.03.2024 за №00121370719 на суму 1020 грн.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТИТАН АЛЬЯНС" сплачений судовий збір в розмірі 24224 грн.00 коп.
Не погодившись з вказаним рішенням, відповідачем ГУ ДПС у Харківській області подано апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення норм права та невідповідність висновків суду першої інстанції обставинам справи, просить рішення Харківського окружного адміністративного суду від 25.06.2024 скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
В обгрунтування вимог апеляційної скарги зазначено, що за результатами перевірки складено акт від 23.02.2024 №6292/20-40-07-19-05/38981868, відповідно до висновків якого встановлено, що ТОВ "Титан Альянс" не підтверджено первинними документами реальність здійснення господарських операцій, їх реальність та повнота відображення в обліку по взаємовідносинах з контрагентами-постачальниками ТОВ "Марбелс" за жовтень 2019 року, лютий 2020 року, ТОВ "Діннер Вайс" за листопад 2019 року, ТОВ "Віті Ай" за грудень 2019 року, ТОВ "Дата Сістем" за серпень 2020 року. ТОВ "Шаміссо" за вересень 2020 року, ТОВ "Енерго-Пром ТК" за жовтень 2020 року. Зазначає, що висновки перевірки є обгрунтованими, а прийняті за її наслідками податкові повідомлення - рішення є правомірними.
Відповідно до відзиву на апеляційну скаргу зазначено, що товариство повідомляло контролюючий орган про втрату документів при їх евакуації із міста Харкова у 2022 році. Зазначає, що дані та показники податкової звітності платника податків/податкового агента за податкові (звітні) періоди, зазначені у повідомленні, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів. При цьому, платники податків, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до пп. 69.28 п. 69 підр. 10 розд. ХХ "Перехідні положення" ПК України, не підлягають перевірці контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану.
Відповідно до положень ч. 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Матеріалами справи підтверджено, що ТОВ "Титан Альянс" зареєстровано як юридична особа 18.11.2023 № 14801020000057356, код ЄДРПОУ 38981868, взято на облік в ГУ ДПС у Харківській області від 19.11.2013 №203513183186, а з 28.12.2022 знаходиться на обліку в ГУ ДПС у Рівненській області, податкова адреса: м. Рівне, вул. Соборна, 112.
На підставі направлень від 09.02.2024 за № 1303, та за № 1305 та наказу від 08.02.2024 за № 644-п, виданих Головним управлінням ДПС у Харківській області, відповідачем проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ "ТИТАН АЛЬЯНС" з питань дотриманням вимог податкового законодавства України з податку на додану вартість, щодо господарських взаємовідносин з контрагентами постачальниками.
На підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, пункту 41.1 статті 41, підпунктів 61.1, 61.2 статті 61, підпункту 62.1.3 пункту 62.1 статті 62, підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, підпунктів 78.1.1, 78.1.4 пункту 78.1 статті 78, пункту 82.2 статті 82 Податкового кодексу України та наказів Головного управління ДПС у Харківській області від 06.12.2021 № 9259-п "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Титан Альянс" (код за ЄДРПОУ 38981868), від 16.12.2021№ 9625-п "Про перенесення терміну проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Титан Альянс" (код ЄДРПОУ 38981868), від 28.12.2023 №5568-п "Про поновлення проведення документальної позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Титан Альянс" (код ЄДРПОУ 38981868)" проведено документальну позапланову виїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "Титан Альянс" (код ЄДРПОУ 38981868) з питань дотримання вимог податкового законодавства України з податку на додану вартість щодо господарських взаємовідносин контрагентами постачальниками ТОВ "Марбелс" (код ЄДРПОУ 42595350) за жовтень 2019 року, за лютий 2020 року, ТОВ "Діннер Вайс" (код ЄДРПОУ 42185130) за листопад 2019 року, ТОВ "Грін Форсес" (код ЄДРПОУ 42163942) за листопад, грудень 2019 року, ТОВ "Рутана Солюшнс" (код ЄДРПОУ 42239945) за грудень 2019 року, ТОВ "Віті Ай" (код ЄДРПОУ 42511349) за грудень2019 року, ТОВ "Дата Сістем" (код ЄДРПОУ 42934096) за серпень 2020 року, ТОВ "Шаміссо" (код ЄДРПОУ 43484479) за вересень 2020 року, ТОВ "Енерго-Пром ТК" (код ЄДРПОУ 43685188) за жовтень 2020 року, а також даних щодо подальшої реалізації та/або використання у власній господарській діяльності придбаних товарів (робіт, послуг).
За наслідками проведеної перевірки, ГУ ДПС у Харківській області прийнято податкові повідомлення - рішення від 07.03.2024 №00121310719 на суму 10721059,00 грн., №00121340719 на суму 45006,00 грн., №00121370719 на суму 1020,00 грн.
Не погодившись з вказаними податковими повідомленнями-рішеннями, позивач оскаржив їх до суду.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з їх обгрунтованості.
Колегія суддів погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції, враховуючи наступне.
В силу ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 92 Конституції України визначено, що виключно законами України встановлюється, зокрема система оподаткування, податки і збори.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства встановлені Податковим кодексом України (далі - ПК України).
У відповідності до пп. 1.1 ст. 1 Податкового кодексу України, зазначений кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Згідно з пунктом 75.1 статті 75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Матеріалами справи підтверджено, що 06.12.2021, на підставі наказу ГУ ДПС у Харківській області від 06.12.2021 за №9259-п розпочато проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "ТИТАН АЛЬЯНС" (код ЄДРПОУ 38981868).
На підставі наказу Головного управління ДПС у Харківській області від 16.12.2021 за №9625-п "Про перенесення терміну проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Титан Альянс" (податковий номер 38981868)" у зв`язку із втратою документів, відповідно до пункту 44.5 статті 44 Кодексу термін проведення документальної позапланової виїзної перевірки перенесено до дати відновлення та надання документів. Граничний термін відновлення документів 15.03.2022.
Підпунктом 14.1.36 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
Отже, для визначення податкового кредиту господарські операції мають бути фактично здійсненими та підтвердженими належним чином оформленими первинними документами, які відображають реальність таких операцій. Сума податку для включення до податкового кредиту повинна бути підтверджена податковою накладною, виписаною постачальником на операцію з постачання товару (послуг) і зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до абзацу першого пункту 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту (абзац другий пункту 44.1 статті 44 ПК України).
Відповідно до п. 44.5 ст. 44 ПК України, у разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених в пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, платник податків зобов`язаний у п`ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити (із наданням оформлених відповідно до законодавства документів, підтверджуючих настання події, що призвела до такої втрати, пошкодження або дострокового знищення документів) контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому цим Кодексом для подання податкової звітності, та контролюючий орган, яким було здійснено митне оформлення відповідної митної декларації, надано авторизацію відповідно до Митного кодексу України або дозвіл на застосування спеціальних (у тому числі транзитних) спрощень.
Платник податків зобов`язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.
Так, правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 № 996-ХIV (далі - Закон № 996-ХIV).
Відповідно до статті 1 Закону № 996-XIV первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
У свою чергу, господарська операція - це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства (стаття 1 цього ж Закону).
Згідно із частиною другою статті 3 Закону № 996-XIV бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.
Метою ведення бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності є надання користувачам для прийняття рішень повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансове становище, результати діяльності та рух грошових коштів підприємства.
Відповідно до частини першої статті 9 Закону № 996-XIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Позивач вказує, що відновлені документи представник підприємства 24.02.2022 намагався подати до контролюючого органу.
Відповідно до Указів Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року.
Наказом Державної податкової служби України від 24 лютого 2022 року № 243-о "Про встановлення простою у роботі Державної податкової служби України та її територіальних органів" встановлено простій у роботі ДПС та її територіальних органів з метою збереження життя і здоров`я працівників.
Відповідачем зазначено, що поновити документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "Титан Альянс" (податковий номер 38981868) з 16.03.2022 не було можливим у зв`язку з наведеними обставинами.
Матеріалами справи підтверджено, що Керівник ТОВ "ТИТАН АЛЬЯНС" 24.02.2022 ухвалив наказ, на підставі якого вся документація про фінансово господарську діяльність товариства за період з моменту реєстрації підприємства до початку воєнних дій, а саме: видаткові накладні, ттн, оборотно-сальдові відомості бухгалтерського обігу ТОВ "Титан Альянс", касові книги, касові звіти, відомості по виплаті та нарахуванню заробітної плати, виписка з ЄДР, статут, печатка, медичні огляди працівників, договори з постачальниками та покупцями, відновлена документація на 578 аркушах, акти списання пального, договори оренди приміщень, прибуткові та видаткові ордера, договори оренди транспортних засобів, журнали - ордера бухгалтерського обліку, накази кадрового обліку, акти виконаних робіт, договори-заявки, сертифікати на отриману продукцію, авансові звіти, журнао обліку трудових книжок, ноутбуки у кількості13 шт., принтери 5 шт., монітори 5 шт., жорстки диски 5 шт. перевезені із міста Харків до міста Ізюм Харківської області, на партнерську АЗС "PRIME" для зберігання.
В подальшому АЗС, на якій зберігалися перевезені документи та майно була знищена. Керівник ТОВ "ТИТАН АЛЬЯНС" звернувся на адресу прокурора Харківської області із відповідною заявою. За фактом звернення, розпочато кримінальне провадження, внесене до ЄРДР за №42022220000000371 від 17.08.2022 за правовою кваліфікацією за ч. 1 ст. 438 КК України.
Відповідно до Закону України від 12 травня 2022 року № 2260-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану", внесено зміни до п. 69.2 ст. 69 Кодексу, згідно яких податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються (крім камеральних перевірок, документальних позапланових перевірок на підставі пунктів 78.1.7, 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 Кодексу та фактичних перевірок).
Законом України від 09.11.2023 № 3453-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо скасування мораторію на проведення податкових перевірок" доповнено пункт 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу підпунктом 69.35-1, відповідно до якого тимчасово, з 01 грудня 2023 року, діє мораторій, зокрема на: 3) на проведення документальних перевірок платників податків, податкова адреса яких станом на дату початку бойових дій є територія, на якій ведуться активні бойові дії, - до останнього числа місяця, в якому було завершено бойові дії на відповідній території, а в разі зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України - до дати проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження.
З 28.12.2022 ТОВ "Титан Альянс" (податковий номер 38981868) став на облік у ГУ ДПС У Рівненській області, ДПІ у м. Рівному (м. Рівне), податкова адреса - Україна, 33028, Рівненська область, Рівненський район, м. Рівне, вул. Соборна, буд. 112.
У переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, який визначений у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку, відсутня Рівненська область.
В суді апеляційної інстанції представником позивача зазначено, що 15.03.2023 керівником ТОВ "ТИТАН АЛЬЯНС" повідомлено ГУ ДПС у Харківській області про втрату контролю над документами про фінансово-господарську діяльність підприємства, яка була відновлена на виконання наказу ГУ ДПС у Харківській області №9625-п.
Однак, наказом Головного управління ДПС у Харківській області від 28.12.2023 № 5568-п "Про поновлення проведення документальної позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Титан Альянс" (податковий номер 38981868) поновлено проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Титан Альянс" (податковий номер 38981868) з 10.01.2024 тривалістю 2 робочих дні. Листом Головного управління ДПС у Рівненській області від 09.01.2024 № 51/7/17-00-07-02-05 (вх. від 10.01.2024 № 172/7) надано інформацію щодо посадових осіб, які будуть залучені до проведення зазначеної перевірки.
На підставі направлень виданих Головним управлінням ДПС у Харківській області на проведення перевірки ТОВ "Титан Альянс" (податковий номер 38981868) від 09.01.2024 № 267, №268, головним державним інспектором відділу позапланових перевірок ризикових платників та аналізу податкової інформації управління податкового аудиту Головного управління ДПС у Рівненській області, головним державним інспектором відділу позапланових перевірок ризикових платників та аналізу податкової інформації управління податкового аудиту Головного управління ДПС у Рівненській області 10.01.2024 здійснено вихід за податковою адресою ТОВ "Титан Альянс": Україна, 33028, Рівненська область, Рівненський район, м. Рівне, вул. Соборна, буд. 112.
Копію наказу Головного управління ДПС у Харківській області від 28.12.2023 №5568-п "Про поновлення проведення документальної позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Титан Альянс" (податковий номер 38981868) вручено 10.01.2024 представнику ТОВ "Титан Альянс" за довіреністю Кузьміну Євгену Валерійовичу.
Направлення на проведення перевірки від 09.01.2022 № 267, № 268 вручено під підпис 10.01.2024 представнику ТОВ "Титан Альянс" за довіреністю Кузьміну Євгену Валерійовичу.
10.01.2024 представнику ТОВ "ТИТАН АЛЬЯНС" надано письмовий запит від 29.12.2023 за вих. № 3711/Ж12/20-40-07-19-11 про надання документів для перевірки, пояснень та їх документального підтвердження по питанням, які викладені в запиті.
Також, 10.01.2024 ТОВ "ТИТАН АЛЬЯНС" надав на адресу контролюючого органу, що проводили перевірку, письмову заяву, якою повідомив про відновлення документів у встановлений строк, та про подальше їх знищення із боку окупаційних військ рф за місцем їх зберігання, а саме у місті Ізюм Харківської області.
За результатами перевірки представнику ТОВ "ТИТАН АЛЬЯНС" вручено Акт про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "ТИТАН АЛЬЯНС" (код ЄДРПОУ 38981868), від 18.01.2024 за № 1822/20-40-07-19-05/38981868.
19.01.2024, представник ТОВ "ТИТАН АЛЬЯНС" направив письмові заперечення на акт про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "ТИТАН АЛЬЯНС" (код ЄДРПОУ 38981868) від 18.01.2024 за № 1822/20-40-07-19-05/38981868.
За результатами розгляду заперечення комісією Головного управління ДПС у Харківській області з питань розгляду заперечень та пояснень до актів документальних перевірок (планових або позапланових, виїзних або невиїзних), камеральних перевірок з акцизного податку та фактичних перевірок прийнято рішення про проведення перевірки на підставі пп. 78.1.5 п. 78.1 ст. 78 Податкового Кодексу України з 12.02.2024.
Копію наказу Головного управління ДПС у Харківській області від 08.02.2024 № 644-п вручено під розписку представнику підприємства ТОВ "Титан Альянс" Кузьміну Євгену Валерійовичу 12.02.2024. З направленнями на право проведення перевірки від 09.02.2024 № 1303, 1305 ознайомлено під підпис представника підприємства ТОВ "Титан Альянс" Кузьміна Євгена Валерійовича 12.02.2024. Перевірка проводилась з 12.02.2024 по 16.02.2024.
В ході проведення перевірки, розпочатою згідно з наказом Головного управління ДПС у Харківській області від 08.02.2024 № 644-п "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Титан Альянс" (код ЄДРПОУ 38981868), представнику підприємства ТОВ "Титан Альянс" (код ЄДРПОУ 38981868) надано запит 09.02.2024 № 455/Ж12/20-40-07-19-11, про надання документів/копії документів, пояснень з таких питань: - копії документів, які підтверджують факт вивезення документів ТОВ "Титан Альянс" (код ЄДРПОУ 38981868) (на підставі якого наказу/рішення перевозились документи (хто прийняв таке рішення), хто та яким чином їх описував, передавав, хто приймав, хто перевозив та на якому транспортному засобі, подорожні (шляхові) листи та/або інше); детальний перелік фінансово-господарських документів ТОВ "Титан Альянс" (код ЄДРПОУ 38981868), які вивезено до м. Ізюма, вул. Ентузіастів 21 А; копії документального підтвердження взаємовідносин ТОВ "Титан Альянс" (код ЄДРПОУ 38981868) із суб`єктом господарювання за адресою розташування АЗС: Харківська область, місто Ізюм вулиця Ентузіастів 21 А, яким отримано на зберігання фінансово-господарську документацію ТОВ "Титан Альянс" (код ЄДРПОУ 38981868) (договори, акти прийому-передачі, описи (перелік) документів та/або інше); - детальний перелік фінансово-господарських документів ТОВ "Титан Альянс" (код ЄДРПОУ 38981868), які було знищено; копію заяви ТОВ "Титан Альянс" до Харківської обласної прокуратури; - копію акту ДСНС; - копію повідомлення про відновлення документів, яке ТОВ "Титан Альянс" (код ЄДРПОУ 38981868) направив на адресу ГУ ДПС у Харківській області з доказами направлення (в разі направлення засобами поштового зв`язку - копію рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу, в разі направлення через електронний кабінет - квитанцію про доставку документів в Електронний кабінет ГУ ДПС у Харківській області).
В запиті вказано про те, що вищенаведені документи є необхідними для проведення перевірки в рамках підпункту 78.1.5 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України з питань дотримання вимог податкового законодавства України щодо господарських взаємовідносин з контрагентами постачальниками ТОВ "Марбелс" (код ЄДРПОУ 42595350) за жовтень 2019 року, за лютий 2020 року (включено до податкових декларацій з податку на додану вартість за лютий, березень 2020 року), ТОВ "Діннер Вайс" (код ЄДРПОУ 42185130) за листопад 2019 року (включено до податкових декларацій з податку на додану вартість за листопад, грудень 2019 року), ТОВ "Грін Форсес" (код ЄДРПОУ 42163942) за листопад, грудень 2019 року, ТОВ "Рутана Солюшнс" (код ЄДРПОУ 42239945) за грудень 2019 року, ТОВ "Віті Ай" (код ЄДРПОУ 42511349) за грудень 2019 року (включено до податкових декларацій з податку на додану вартість за грудень 2019 року, січень 2020 року), ТОВ "Дата Сістем" (код ЄДРПОУ 42934096) за серпень 2020 року (включено до податкових декларацій з податку на додану вартість за серпень, вересень 2020 року), ТОВ "Шаміссо" (код ЄДРПОУ 43484479) за вересень 2020 року, ТОВ "Енерго-Пром ТК" (код ЄДРПОУ 43685188) за жовтень 2020 року, а також даних щодо подальшої реалізації та/або використання у власній господарській діяльності придбаних товарів (робіт, послуг), та з питань, що стали предметом оскарження".
До перевірки надано відповідь на запит від 09.02.2024 № 455/Ж12/20-40-07-19- 11 разом з копією заяви про скоєння кримінального правопорушення від ТОВ "Титан Альянс" на адресу прокурора Харківської області від 04.08.2022 № 02-15/04/08/22.
У відповіді ТОВ "Титан Альянс" заначено: "На Ваш запит від 09.02.2024 за вих. № 455/ж12/20-40-07-19-11 щодо надання документів та відповідей на підтвердження з питань втрати/знищення документів, додаємо копію заяви про скоєння кримінального правопорушення, із якого ТОВ "Титан Альянс" звернулось до прокурора Харківської області у серпні 2022 року. Є інші документи та фото, на підтвердження факту перевезення документів до міста Ізюм та їх знищення, але для їх відновлення та надання до перевірки потрібен час, більш ніж 5 днів, на які розрахована перевірка. Просимо врахувати наведене, прийняти до уваги наданий документ, та надати для ТОВ "Титан Альянс" час для відновлення документів, які підтверджують факт перевезення документів та майна товариства до міста Ізюм Харківської області у 2022 році для зберігання та їх подальше знищення".
Відповідач зазначає, що позивачем до перевірки не надано всі первинні документи, зазначені у листі 09.02.2024 № 455/Ж12/20-40-07-19-11, про що складено акт ненадання первинних документів в ході проведення документальної виїзної перевірки ТОВ "Титан Альянс" (код ЄДРПОУ 38981868) від 16.02.2024 № 1254/20-40-07-19-05/38981868.
За результатами перевірки, проведеної на підставі пп. 78.1.5 п. 78.1 ст. 78 Податкового Кодексу України складено акт від 23.02.2024 № 6292/20-40- 07-19-05/38981868.
В суді апеляційної інстанції позивач зауважив, що до проведення перевірки, а саме ще 10.01.2024 ТОВ "ТИТАН АЛЬЯНС" надав до контролюючого органу заяву, якою повідомив про відновлення документів у встановлений строк, однак в подальшому вони були знищенні окупаційними військами рф за місцем їх зберігання, а саме у місті Ізюм Харківської області.
Вказану заяву позивач вважає такою, що відповідає по суті та подана у відповідності до положень п.п. 69.28 п. 69 підрозділ 10 розділ ХХ "Перехідні положення" Податкового Кодексу України.
Матеріалами справи підтверджено, що наказом директора ТОВ "Титан Альянс" від 24.02.2022 прийнято рішення про вивезення на АЗС партнерів, а саме ТОВ "Прайм Групп Нафта" фінансово-господарську документацію ТОВ "Титан Альянс", зокрема документи, які відновлені за вимогою органів ДПС для перевірки, за адресою: Харківська обл., м. Ізюм, вул. Ентузіастів, 21а.
Відповідно листа від 24.02.2022, оператором АЗС ТОВ "Прайс Групп Нафта" від ТОВ "Титан Альянс" отримано на зберігання видаткові накладні, ттн, оборотно-сальдові відомості бухгалтерського обігу ТОВ "Титан Альянс", касові книги, касові звіти, відомості по виплаті та нарахуванню заробітної плати, виписка з ЄДР, статут, печатка, медичні огляди працівників, договори з постачальниками та покупцями, відновлена документація на 578 аркушах, акти списання пального, договори оренди приміщень, прибуткові та видаткові ордера, договори оренди транспортних засобів, журнали - ордера бухгалтерського обліку, накази кадрового обліку, акти виконаних робіт, договори-заявки, сертифікати на отриману продукцію, авансові звіти, журнао обліку трудових книжок, ноутбуки у кількості13 шт., принтери 5 шт., монітори 5 шт., жорстки диски 5 шт.
З цього приводу колегія вважає за необхідне зазначити, що наказом від 22.12.2022 за №309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, у якому зазначено, зокрема, що з 24.02.2022 по 15.09.2022 Харківська міська територіальна громада відносилася до території активних бойових дій, а з 15.09.2022 по теперішній час Харківська міська територіальна громада відноситься до території, на якій ведуться (велися) бойові дії.
Також, згідно вказаного переліку Ізюмська міська територіальна громада відносилася до території активних бойових дій з 24.02.2022 по 01.04.2022, з 08.09.2022 по 11.09.2022, а з 11.09.2022 по теперішній час Ізюмська міська територіальна громада відноситься до території, на якій ведуться (велися) бойові дії.
Відповідно до підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України встановлено, що до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України і не можуть пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, як виняток із положень статті 44 цього Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.
Підставами неможливості пред`явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.
У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).
Дані та показники податкової звітності платника податків/податкового агента за податкові (звітні) періоди, зазначені у повідомленні, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів.
Отже, дані платників податків/податкових агентів, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до п. п. 69.28 п. 69 підрозд. 10 розд. XX "Перехідні положення" ПК України, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів.
Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів у зв`язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих рф територіях України, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.
Платники податків/податкові агенти, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до цього підпункту, не підлягають перевірці контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану.
Втрата документів, що не пов`язана з проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих рф територіях України, бойових дій, не надає права платнику податків/податковому агенту застосовувати положення цього підпункту.
Обов`язок доведення відсутності підстав для застосування положень цього підпункту покладається на контролюючий орган. Платник податків/податковий агент, який безпідставно застосував положення цього підпункту, вважається таким, що ухиляється від сплати податків, та несе відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.
У разі відмови у застосуванні положень цього підпункту контролюючий орган не пізніше одного місяця з дати отримання відповідного повідомлення від платника податків/податкового агента видає вмотивоване рішення із зазначенням підстави та доказів такої відмови.
Отже, підставами звернення платника податків до податкового органу з приводу застосування підпункту 69.28. пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ є:
1) втрата первинних документів (знищення чи зіпсуття) за умови провадження діяльності платника податків на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих рф територіях України;
2) знаходження первинних документів на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих рф територіях України, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.
За результатами проведення даної перевірки, посадовими особами ГУ ДПС у Харківській області складено акт про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "ТИТАН АЛЬЯНС" (код ЄДРПОУ 38981868) за № 6292/20-40-07-19-05/38981868 від 23.02.2024.
На підставі акту документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "ТИТАН АЛЬЯНС" від 18.01.2024 за № 1822/20-40-07-19-05/38981868 та акту документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "ТИТАН АЛЬЯНС" за № 6292/20-40-07-19-05/38981868 від 23.02.2024, ухвалені податкові повідомлення рішення від 07.03.2024, а саме № 00121310719 на суму 10721059 грн; № 00121340719 на суму 45006 грн. № 00121370719 на суму 1020 грн.
Слід зазначити, що обов`язок доведення відсутності підстав для застосування положень п.п. 69.28 п. 69 підрозділ 10 розділ ХХ "Перехідні положення" Податкового Кодексу України покладається на контролюючий орган.
При цьому, конструкція норми п.п.69.28 дає підстави стверджувати, що заява платника податків про втрату документів, не потребує будь-яких доказів, зокрема документів, актів, фото, відео, свідчень очевидців та ін. Діє презумпція правдивості заяви платника податків, доти поки не буде спростовано протилежне. У разі незгоди з можливістю застосування до платника податків положень п.69.28, саме контролюючий орган повинен надавати докази на підтвердження своєї позиції. У разі відмови у застосуванні положень цього підпункту контролюючий орган не пізніше одного місяця з дати отримання відповідного повідомлення від платника податків/податкового агента видає вмотивоване рішення із зазначенням підстави та доказів такої відмови.
Колегія суддів зазначає, що заява ТОВ "Титан Альянс" від 10.01.2024 до контролюючого органу подана в порядку п.п. 69.28 п. 69 підрозділ 10 розділ ХХ "Перехідні положення" Податкового Кодексу України.
Однак, до суду першої та апеляційної інстанції відповідачем не надано доказів про розгляд заяви ТОВ "Титан Альянс" від 10.01.2024 про знищення первинних документів, які знаходились на території, де велись активні бойові дії, будь-яких доказів надання оцінки підставам визначеним у повідомленні для застосування положень пп. 69.28 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України та прийняття відповідного рішення, матеріали справи також не містять.
Колегія суддів зазначає, що пп.69.28 п.69 підрозділу 10 Розділу ХХ Податкового кодексу України прямо кореспондується з положенням ч. 2 ст.77 КАС України, де вказано, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Разом із тим, такий підхід законодавця до регламентування спірних правовідносин не сприяє виконанню судом завдання за ч.1 ст.2 та ч.4 ст.9 КАС України в частині з`ясування об`єктивної істини у спорі і вирішення справи на підставі вичерпно і повно установлених справжніх обставин фактичної дійсності.
Так, Велика Палата Верховного Суду від 21.06.2023 у справі №916/3027/21 дійшла наступних висновків: 1) покладений на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність передбачає, що висновки суду можуть будуватися на умовиводах про те, що факти, які розглядаються, скоріше були (мали місце), аніж не були; 2) суд з дотриманням вимог щодо всебічного, повного, об`єктивного та безпосереднього дослідження наявних у справі доказів визначає певну сукупність доказів, з урахуванням їх вірогідності та взаємного зв`язку, які, за його внутрішнім переконанням, дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, що входять до предмета доказування; у спірних правовідносинах обмежено як визначеними п.п.69.28 п.69 підрозділу 10 Розділу ХХ Податкового кодексу України вимогами до змісту повідомлення платника податків, так і фізично доступними джерелами здобуття об`єктивних даних про безпосередній причинно-наслідковий зв`язок між факторами ведення бойових дій та втратою первинних документів, а також надзвичайно істотними і суттєвими правовими наслідками для інтересів держави у сфері податкової справи (незмінна на майбутнє та постійна у часі заборона на проведення документальної перевірки у разі прийняття контролюючим органом рішення (вчинення управлінського волевиявлення) про застосування до платника податків п.п.69.28 п.69 підрозділу 10 Розділу ХХ Податкового кодексу України).
Колегія суддів зазначає, що з урахуванням ст. 8 Конституції України верховенством права призводять до виникнення у суб`єкта владних повноважень - контролюючого органу у спірних правовідносинах обов`язку неухильного дотримання вимог ч. 2 ст.2 КАС України та доведення поза розумним сумнівом факту фізичної здатності учасника суспільних відносин - платника податків або пред`явити первинні документи через відсутність обставин втрати первинних документів (знищення, викрадення тощо), або пред`явити первинні документи через відсутність обставин неможливості вивезення первинних документів з місця їх зберігання (знаходження тощо).
Відповідно до висновків, викладених в постанові Верховного Суду від 19.03.2024 по справі №340/11/23, вказано, що "інтереси держави" охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації; громада володіє деякими ознаками суб`єкта публічно-правових відносин, може мати власні (публічні) інтереси, що є відмінними від інтересів конкретної (приватної) особи. При цьому, Основним Законом України (статті 13, 23, 41, 43, 89 та 95) передбачено, що суспільні (публічні) інтереси підлягають самостійному захисту, а також обов`язковому врахуванню при прийнятті найважливіших рішень на рівні держави або відповідної територіальної громади.
Зважаючи на ч.1 ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", рішення Європейського суду з прав людини від 14.10.2010р. по справі "Щокін проти України" (Shchokin v. Ukraine, заяви № 23759/03 та 37943/06) та рішення Європейського суду з прав людини від 07.07.2011р. по справі "Серков проти України" (Serkov v. Ukraine, заява № 39766/05), колегія суддів вважає, що найбільш сприятливим для заявника є підхід, коли платник податків не позбавлений можливості викладення у тексті одного повідомлення, поданого до контролюючого органу у порядку п.п.69.28 п.69 підрозділу 10 Розділу ХХ Податкового кодексу України як обставин неможливості пред`явлення первинних документів через втрату первинних документів, так і обставин неможливості пред`явлення первинних документів через неможливість вивезення первинних документів і не обтяжений обов`язком документального підтвердження згаданих обставин.
З урахуванням викладеного колегія суддів приходить до висновку, що контролюючим органом в суді першої та апеляційної інстанції не доведено правомірності прийняття податкових повідомлень - рішень ГУ ДПС у Харківській області від 07.03.2024 №00121310719, №00121340719 та №00121370719, відтак вони є такими, що прийняті протиправно та підлягають скасуванню.
Частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частина друга статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначає, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
З урахуванням наведеного, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції в повному обсязі дослідив положення нормативних актів, що регулюють спірні правовідносини та дійшов вірного висновку про задоволення позовних вимог.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін.
Згідно із ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Таким чином, колегія суддів, переглянувши рішення суду першої інстанції, дійшла висновку, що при прийнятті рішення, суд першої інстанції дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального права.
Наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.
Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Харківській області залишити без задоволення.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 25.06.2024 по справі № 520/11016/24 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя А.О. БегунцСудді Л.В. Мельнікова В.Б. Русанова Повний текст постанови складено 26.11.2024 року
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2024 |
Оприлюднено | 28.11.2024 |
Номер документу | 123311971 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Бегунц А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні