КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
03110, м. Київ, вул. Солом`янська, 2-а, e-mail: inbox@kia.court.gov.ua
Єдиний унікальний номер справи № 754/13305/24 Головуючий у суді першої інстанції - Тарасенко Н.В.
Номер провадження № 33/824/5151/2024 Доповідач в суді апеляційної інстанції - Яворський М.А.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 листопада 2024 року м. Київ
Київський апеляційний суд в складі судді Яворського М.А., за участю секретаря судового засідання Русан А.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду справу про адміністративне правопорушення за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Деснянського районного суду міста Києва від 04 жовтня 2024 року щодо притягнення :
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання (перебування) - АДРЕСА_1 ,
до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 212-21 Кодексу України про адміністративні правопорушення, -
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до протоколу про адміністративне правопорушення, ОСОБА_1 , будучи керівником політичної партії «Ліберально-демократична партія України», у визначений законодавством строк до 25 березня 2024 року не подав до Національного агентства з питань запобігання корупції Звіт політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за 2023 рік, чим порушив строк подання звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру та вчинив адміністративне правопорушення, передбачене ст. 212-21 КУпАП.
Постановою Деснянського районного суду міста Києва від 04 жовтня 2024 року притягнуто ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст. 212-21 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян в сумі 5100 грн. Стягнуто із ОСОБА_1 на користь держави судовий збір у розмірі 605,60 грн.
Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, яку обґрунтовує тим, що оскаржувану постанову суду першої інстанції було прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Так, в апеляційній скарзі вказує, що фізична особа не може бути притягнута до адміністративної відповідальності за правопорушення, вчинене юридичною особою.
Обов`язок подати до НАЗК звіт політичної партії про майно, доходи, витрати в зобов`язання фінансового характеру покладено на політичну партію, що передбачено ч. 7 ст. 17 Закону України «Про політичні партії України».
Вказує, що протокол про адміністративне правопорушення складено на фізичну особу за ст. 212-21 КУпАП України, як на керівника політичної партії.
Згідно зі ст. 14 КУпАП посадові особи підлягають адміністративній відповідальності за адміністративні правопорушення, зв`язані з недодержанням установлених правил в сфері охорони порядку управління, державного і громадського порядку, природи охорони здоров`я населення виконання яких входить до їх службових обов`язків.
Вважає, що якщо голову політичної партії вважати посадовою особою, то для вирішення питання щодо можливості притягнення його до адміністративної відповідальності за правопорушення, передбачене ст. 212-21 КУпАП необхідно з`ясувати чи входить до службових обов`язків голови політичної партії виконання дій, які складають об`єктивну сторону вказаного адміністративного правопорушення.
Водночас, положеннями Закону України «Про політичні партії України» не передбачено обов`язку керівника політичної партії подавати звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (ч.7 ст.17 цього Закону передбачено, що звіт у паперовій формі подається за підписом керівника партії, засвідченим печаткою політичної партії, що відноситься до порядку оформлення документу, а не обов`язку подачі документу до НАЗК).
Також не передбачено обов`язку керівника політичної партії подавати до НАЗК звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру й іншими нормативно-правовими документами.
Зокрема, у Положенні про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням НАЗК від 28 липня 2016 року № 2 відсутня норма, яка б зобов`язувала керівника політичної партії подавати до НАЗК звіт (за аналогією з ч.7 cт.17 Закону України «Про політичні партії України» у п.1 розділу ІІ Положення передбачено, що керівник партії підписує звіт у паперовій формі).
Вказує, що матеріали справи не містять відомостей про повноваження і обов`язки голови Партії, викладених у Статуті політичної партії, а саме про обов`язок подавати звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру.
Крім того, вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, пов`язується з надходженням звітів низкою місцевих організацій партії, які є окремими юридичними особами, мають окремих керівників та підписантів звітів.
Таким чином згідно вимог ст. 14 КУпАП - фізична особа, як керівник політичної партії, не може бути суб`єктом адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП і як посадова особа.
Враховуючи викладене, ОСОБА_1 просить скасувати оскаржувану постанову та закрити провадження у справі щодо притягнення ОСОБА_1 до відповідальності за ст. 212-21 КУпАП.
В судове засідання апеляційного суду особа, яка притягається до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 не з`явився, про день та час розгляду справи судом повідомлений у встановленому порядку (а.с. 81), а тому суд вважає можливим розгляд справи у його відсутності.
Дослідивши матеріали провадження та перевіривши доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до положень статті 245 КУпАП завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом.
Положеннями статті 280 КУпАП передбачено, що суддя при розгляді справи про адміністративне правопорушення, в даному випадку, передбаченого статтею 172-6 КУпАП, у числі інших визначених законом обставин, зобов`язаний з`ясувати: чи мало місце правопорушення, за яке особа притягається до відповідальності; чи містить діяння склад адміністративного правопорушення, чи є особа винною у його вчиненні та чи підлягає вона адміністративній відповідальності.
Висновок про наявність чи відсутність в діях особи складу адміністративного правопорушення повинен бути обґрунтований, тобто зроблений на підставі всебічного, повного та об`єктивного дослідження всіх обставин і доказів, які підтверджують факт вчинення адміністративного правопорушення. Притягнення особи до адміністративної відповідальності можливе лише за умови наявності юридичного складу адміністративного правопорушення, в тому числі встановлення вини особи у його вчиненні, яка підтверджена належними та допустимими доказами.
Відповідно до вимог ст. 251 КУпАП, доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, а також іншими документами.
Як зазначено в ст. 252 КУпАП, орган (посадова особа) оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю.
Також стаття 62 Конституції України зазначає, що вина особа, яка притягується до відповідальності, має бути доведена належним чином, а не ґрунтуватися на припущеннях.
Постанова судді суду першої інстанції в повній мірі відповідає зазначеним вище вимогам.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КУпАП, адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Статтею 212-21 КУпАП передбачено адміністративну відповідальність за порушення встановленого порядку або строків подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру або подання фінансового звіту, оформленого з порушенням встановлених вимог.
Відповідно до наданого суду протоколу про адміністративне правопорушення від 04 вересня 2024 року № 50-33/181 26 грудня 2023 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій» від 23 серпня 2023 року № 3337-ІХ, що відновив звітування політичних партій та обов`язок Національного агентства перевіряти Звіти.
Так, згідно до пункту 6 розділу VI Заключні положення Закону України «Про політичні партії в Україні» - Звіти про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичних партій, передбачені статтею 17 цього Закону, не подані політичними партіями за попередні звітні періоди у зв`язку із здійсненням заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), передбачених карантином, встановленим Кабінетом Міністрів України, а також у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, подаються до Національного агентства з питань запобігання корупції:
протягом 120 днів з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій" - якщо політична партія не має права на державне фінансування своєї статутної діяльності;
протягом 90 днів з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій" - якщо політична партія має право на державне фінансування своєї статутної діяльності.
Політичні партії подають такі звіти до Національного агентства з питань запобігання корупції за квартал або за рік.
Політичні партії можуть подати до Національного агентства з питань запобігання корупції звіт за IV квартал 2023 року протягом 90 днів з дня набрання чинності Законом України"Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій" окремо або звіт за 2023 рік.
У разі подання політичною партією звіту за рік його перевірка здійснюється за правилами, встановленими для перевірки звіту за квартал.
Частиною 20 ст. 17 Закону передбачено, що протягом 10 календарних днів з дня завершення строку на подання політичними партіями звітів про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру Національне агентство на своєму офіційному вебсайті оприлюднює список політичних партій, які не подали свої звіти у визначений цим Законом строк, та забезпечує притягнення винних осіб до відповідальності, передбаченої законом.
Список політичних партій, які не подали свої Звіти у визначений Законом строк (далі - Список), розміщений на офіційному вебсайті Національного агентства за посиланням: https://nazk.gov.ua/uk/novyny/ponad-220-politychnyh-partiy-ne-podaly-zvity-do-nazk/.
Отже, станом на дату складання протоколу про адміністративне правопорушення ОСОБА_1 , як керівником політичної партії «Ліберально-демократична партія України», ідентифікаційний код - 00061119 , не подав до Національного агентства Звіти за IV квартал 2023 року або Звіти за 2023 рік, про що свідчить Список, оприлюднений на офіційному вебсайті Національного агентства (роздруківка з вебсайту Національного агентства додається).
Таким чином, з огляду на вищевикладене, неподання Звіти за IV квартал 2023 року або Звіти за 2023 рік до 25 березня 2024 року є порушенням вимог ст. 17 Закону, за що ст. 212-21 КУпАП встановлено адміністративну відповідальність.
До протоколу про адміністративне правопорушення долучено роздруківку звіту про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру потиличної партії за 2023 рік, датою підписання якого є 25 квітня 2024 року 14 год. 35 хв. за допомогою АЦСК КЕП: КНЕДП ТОВ «ДЕПОЗИТ САЙН»;
копію висновку НАЗК про результати перевірки Звіту політичної партії про майна, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру від 18 липня 2024 року №1158;
копію статуту політичної партії «Ліберально-демократична партія України»;
витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських організацій, та іншими доказами в їх сукупності;
копію листа Національного агентства про надання пояснень та складання протоколу від 14.08.2024 № 50-20/59204-24;
Скріншот веб - сайту Національного агентства про виклик ОСОБА_1 на 1 арк,
копію листа Національного агентства про надання пояснень та складання протоколу від 28.08.2024 № 50-20/62688-24,
Скріншот веб - сайту Національного агентства про виклик ОСОБА_1 на 1 арк,
роздруківку з вебсайту Національного агентства щодо ознайомлення з протоколом про адміністративне правопорушення.
Зазначеними документами підтверджено, що, будучи керівником політичної партії «Ліберально-демократична партія України», ОСОБА_1 не подав до Національного агентства Звіти за IV квартал 2023 року або Звіти за 2023 рік до 25 березня 2024 року.
Відтак, суд першої інстанції дійшов законного та обґрунтованого висновку про доведеність вини ОСОБА_1 у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП та наявність підстав для притягнення його до адміністративної відповідальності.
Доводи апеляційної скарги, що ОСОБА_1 не є суб`єктом правопорушення апеляційний суд не приймає до уваги з огляду на наступне.
Статтею 17 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій» передбачено, що політична партія зобов`язана подати до Національного агентства Звіт за відповідний квартал у паперовій формі (за підписом керівника політичної партії, засвідченим печаткою політичної партії), а також на електронному носії, який повинен містити інформацію про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру від кожної місцевої організації політичної партії, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи.
Відповідно до п. 1 розділу II Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 28.07.2016 № 2 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2016 за № 1185/29315 політичні партії щокварталу, але не пізніше ніж на сороковий день після закінчення звітного кварталу, зобов`язані подати до Національного агентства Звіт (за підписами керівника політичної партії і головного бухгалтера (особи, відповідальної за ведення бухгалтерського обліку), засвідченими печаткою політичної партії) у паперовій формі та в електронному вигляді.
У ст. 3 Закону України «Про політичні партії» визначено, що політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.
Відповідно до ч. 1 ст. 19 Закону України «Про політичні партії» у разі порушення політичними партіями Конституції України, цього та інших законів України до них можуть бути вжиті такі заходи: попередження про недопущення незаконної діяльності, заборона політичної партії.
Відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 27 серпня 2024 року повноваження ОСОБА_1 зазначено як керівника Партії.
Крім того, пунктом 4.14 розділу 4 Статуту Партії, визначено, що Голова Партії без доручення представляє її у всіх зовнішніх стосунках, робить заяви від імені партії; має право підпису документів від імені партії в межах своєї компетенції тощо.
Враховуючи норми ст. 19 Закону України «Про політичні партії», а також приписи ст.ст. 7, 9, 23, 24 КУпАП, суб`єктом вчинення правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП є керівник Партії або уповноважена особа Партії, а тому саме ОСОБА_1 як керівник партії підлягає притягненню до відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, що посягає на здійснення народного волевиявлення та встановлений порядок його забезпечення і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність, оскільки саме він наділений відповідними повноваження на вчинення зазначених вище дій від імені та в інтересах політичної партії «Ліберально-демократична партії України».
Крім того, подаючи 25 квітня 2024 року до НАЗК звіт політичної партії «Ліберально-демократична партії України» про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру ОСОБА_1 підтвердив своїми діями, що саме він є керівником політичної партії та відповідальним за подання вказаного Звіту.
Зміст статті 212-21 КУпАП не містить вказівки на те, що суб`єктом відповідальності за цією нормою є юридична особа, в даному випадку політична партія. При цьому за подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру має відповідати конкретна особа, а не політична партія в цілому.
У ст. 17 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій» та п. 1 розділу II Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 28.07.2016 № 2 передбачено, що відповідний звіт подається за підписом керівника політичної партії.
При цьому, будучи керівником партії, та, оскаржуючи рішення суду першої інстанції, ОСОБА_1 не вказав на іншу особу, яка мала відповідати за неподання Звіти за IV квартал 2023 року або Звіти за 2023 рік.
Посилання в апеляційній скарзі на те, що в рішенні суду зазначено, що партія мала подати Звіти за IV квартал 2023 року або Звіти за 2023 рік до 25 квітня 2024 року та звіти були подані саме в цей день, а тому суд дійшов помилкового висновку про порушення строку подання звіту, апеляційний суд сприймає критично, оскільки Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій» від 23 серпня 2023 року № 3337 - ІХ є 25 березня 2024 року.
Таким чином помилково зазначення дати в рішення суду не впливає на визначені строки Законом для подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру.
Інші доводи апеляційної скарги мають формальний характер та спрямовані на його ухилення від адміністративної відповідальності за вчинене адміністративного правопорушення. Такі доводи апелянта не спростовують встановлених обставин, а також того, що ОСОБА_1 вчинив адміністративне правопорушення, передбачене ст. 212-21 КУпАП.
Переконливих доводів, які б безумовно спростовували висновки суду і були підставами для скасування оскаржуваної постанови суду, апелянтом не наведено і при розгляді апеляційної скарги не встановлено. Як і не встановлено істотних порушень норм КУпАП, які могли б стати підставою для скасування постанови, як про це просить в апеляційній скарзі апелянт.
Враховуючи наведене, апеляційний суд доходить висновку, що постанова Деснянського районного суду міста Києва від 04 жовтня 2024 року є законною та обґрунтованою, а тому апеляційну скаргу ОСОБА_1 , слід залишити без задоволення.
Керуючись положеннями статті 284, 294 КУпАП, Київський апеляційний суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Постанову Деснянського районного суду міста Києва від 04 жовтня 2024 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її винесення, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя Київського
апеляційного суду М.А.Яворський
Суд | Київський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2024 |
Оприлюднено | 28.11.2024 |
Номер документу | 123313178 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Адмінправопорушення
Київський апеляційний суд
Яворський Микола Анатолійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні