ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26.11.2024 Справа № 904/4161/24
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Кеся Н.Б.
про стягнення 636 040,20 грн
Представники сторін в судове засідання не викликались
СУД ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог
Акціонерне товариство "Українська залізниця", м.Київ в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" (далі-Позивач) 23.09.2024 року звернулося з позовом до Приватного акціонерного товариства "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат" (далі-Відповідач), в якому просить суд стягнути з Відповідача на свою користь збір за зберігання вантажу в сумі 35438,16 грн, плату за користування вагонами в сумі 600 602,04 грн та судовий збір в розмірі 9540,60 грн. Здійснити розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними матеріалами у справі.
В обґрунтування позову Позивач посилається на те, що Відповідач несвоєчасно забирав на свою колію вагони, що прибували на його адресу на станцію призначення Інгулець, що було зафіксовано актами форми ГУ-23. Відповідач не погодився з цими актами і відомостями плати за користування вагонами, тому Позивач звернувся з позовом до суду.
2. Процесуальні питання, вирішені судом
30.09.2024 року ухвалою суд прийняв позовну заяву до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи за наявними у справі матеріалами.
3. Заперечення Відповідача проти позову
15.10.2024 року через "Електронний суд" представник Відповідача подав відзив на позовну заяву (арк.с. 78-80 Т.4), в якому вказує про таке:
в спірний період вагони подавались з порушенням умов Договору про експлуатацію. Тому відомості плати за користування вагонами форми ГУ - 46, складені для нарахування плати за користування вагонами, були підписані представниками Відповідача із запереченнями: "Немає можливості приймати порожні вагони через забезпечення порожніми вагонами та перевищення переробної спроможності під`їзних колій.
Вагони пред`явлені в порушення договору №ПР/М-20240/НЮдч, п. 7, згідно якого вагони здаються на під`їзну колію ПРАТ "ІНГЗК" в тій кількості, в якій прибули. Фактично прибувало більше вагонів, а здавалось менше.
Недостатня кількість підготовлених власних вагонів під навантаження повного маршруту.";
отже, плата за користування вагонами та збір за зберігання вантажу були нараховані неправомірно. Зазначене підтверджується запереченнями представників Відповідача у відомостях ф. ГУ-46, зазначена обставина в свою чергу також вказує на неправомірність дій зі сторони Позивача в частині стягнення з Відповідача плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу;
05.04.2022 Департаментом комерційної роботи Акціонерного товариства «Українська залізниця» були видане телеграмне розпорядження № ЦМ-13/693 від 05.04.2022. З вказаного листа вбачається, що рішенням правління АТ "Укрзалізниця" від 02.04.2022 (протокол № Ц-54/42 Ком.т) затверджено "Перелік виняткових умов, які є підставою для звільнення замовників послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів, від обов`язку вносити плату за користування вантажними вагонами і контейнерами та зборів/плат АТ "Укрзалізниця" під час дії воєнного стану в Україні" (далі - Перелік). В цьому Переліку зазначено:
"У разі виникнення затримок навантажених вагонів та контейнерів незалежно від їх власності, порожніх власних вагонів (контейнерів) або орендованих вагонів на своїх осях, під час перевезення на станціях відправлення, на підходах до станції призначення, в тому числі у «кинутих» поїздах чи затримок на станціях в очікуванні подачі вагонів (контейнерів) на під`їзні колії, до часу користування вагоном (контейнером) не включається час затримки вагону (контейнеру), що виник у випадках:
введення перевідником тимчасових обмежень щодо станції призначення після прийняття вантажу перевізником до перевезення. В такому разі до часу користування вагоном не включається час з моменту введення тимчасових обмежень до моменту припинення дії таких обмежень або до моменту видачі наказу про переадресування вантажу;
запровадження комендантської години на території, на якій розташована станція відправлення та/або станція призначення. В такому разі до часу користуванні вагоном не включається час дії комендантської години за місцезнаходженням станції;
проведення бойових дій або тимчасової окупації збройними формуваннями Російської Федерації території, на якій розташована станція відправлення та/або станція призначення та/або будь-яка станція на шляху прямування. В такому разі до часу користування вагоном не включається час ведення бойових дій, тимчасової окупації території збройними формуваннями Російської Федерації, протягом якого була відсутня фактична можливість надання послуг перевізником;
прийняття Державною митною службою України (або іншими органами державного контролю) рішення про простій працівників певних територіальних органів, у зв`язку з чим територіальні органи тимчасово не здійснюють митне та інше оформлення вантажів на станціях відправлення та призначення. В такому разі до часу користування вагоном не включається час безпосередньо пов`язаний з митним оформленням або отриманням інших дозволів та сертифікатів від органів державного контролю;
Замовник звільняється від плати за користування вагонами за час існування таких обставин;
також вказаним розпорядженням зобов`язано всіх причетних працівників залізниці організувати його виконання, в тому числі перерахунок часу затримки навантажених і порожніх вагонів та контейнерів с початку дії воєнного стану в Україні (24.02.2022). Скласти акти загальної форми ГУ-23 відповідно рішення Правління;
забезпечити об`єктивний розгляд претензій та перерахунок нарахованих, коштів;
як вбачається з позовної заяви та доданих до неї матеріалів, плата за користування вагонами та збір за зберігання вантажу в розмірі 636 040,20 грн., що є предметом позовних вимог у даній справі, були нараховані Позивачем за період затримки вагонів після 24.02.2022 (травень-червень 2024). Тобто, за період, в який було запроваджено комендантську годину на території, на якій розташована станція призначення Інгулець;
але Позивачем було здійснено нарахування плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу без урахування вимог Листа № ЦМ-13/693 від 05.04.2022, а саме не було виключено з часу користування вагонами час дії комендантської години за місцезнаходженням станції Інгулець (Дніпропетровська область).
4. Заперечення Позивача проти відзиву на позов
18.10.2024 року через "Електронний суд" представник Позивача подав відповідь на відзив (арк.с. 86-88 Т.4), в якій вказує щодо подавання вагонів в кількості, що перевищує переробну спроможність вантажних фронтів ПАТ "Інгулецький ГЗК"; щодо "виставлення вагонів на зайняту колію та прикриття іншими вагонами, які актовані раніше, що не дає можливості їх забрати"; щодо нарахування плати за користування вагонами у період дії комендантської години.
5. Обставини, встановлені судом під час розгляду справи по суті
Відповідно до електронного повідомлення про укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №45-00190905/2020-0001 від 30.06.2020 року АТ "Укрзалізниця" засвідчило прийняття від Приватного акціонерного товариства "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат" заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепту) укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом (арк.с. 52 Т.4).
Отже, ПРАТ "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат" було приєднано АТ "Українська залізниця" до Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом.
За пунктом 1.1. предметом Договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та / або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги.
Згідно з пунктом 1.4. надання послуг за Договором може підтверджуватись одним з таких документів: накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, іншими документами.
Обов`язками Замовника, за цим договором, зокрема, є: надання або організація надання місячних замовлень на перевезення відповідно до Правил планування перевезень вантажів через автоматизовану систему планування перевезень вантажів; сплачувати послуги перевізника та інші платежі, належні Перевізнику за Договором з сум внесеної передоплати за кодом платника; відшкодовувати Перевізнику витрати, пов`язані із затримкою вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від Перевізника, які виникли на станціях залізниць України; оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника; та ін.... (п.п. 2.1.1., 2.1.4, 2.1.5 Договору).
Відповідно до п.2.3.2. договору залізниця зобов`язана Приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) Замовника або у власних вагонах (контейнерах) Перевізника, надавати власні вагони (контейнери) Перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками Замовника згідно інформації розміщеної у Системі планування перевезень, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до Договору та Збірнику тарифів. Розрахунки за Договором здійснюються через філію "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" АТ "Укрзалізниця" (пункт 4.1 Договору). Пунктом 7.3. Договору сторони погодили, що строк позовної давності за вимогами Перевізника до Замовників, що випливають з правовідносин Сторін за Договором, становить один рік.
Взаємовідносини залізниці щодо подачі та забирання вагонів між Публічним акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" та Приватним акціонерним товариством "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат" регулюються Договором №ПР/М-20 240/ НЮдч "Про експлуатацію залізничної під`їзної колії Приватного акціонерного товариства "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станції Інгулець регіональної філії "Придніпровська залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця" від 20.03.2020 (арк.с. 21-24 Т.4).
Відповідно до п.6 Договору №ПР/М-20 240/ НЮдч від 20.03.2020 року вагони для під`їзної колії Власника подаються локомотивом залізниці на одну з колій №№ 1, 2, 3, IV, 5, 6, 7, 8, 9, 10 станції Інгулець, за вказівкою чергового по залізничній станції Інгулець, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом Власника колії.
Так, у травні, червні 2024 року за накладними № №14603, 014705, 54254, 55039, 55043, 55044,55045, 55046, 55047, 55048, 55201, 55325, 55326, 55855, 55856, 55857, 55858, 55859, 55860, 55923, 55956, 55957, 55958, 55959, 55960, 86359, 88360, 88370, 88509, 88527, 88849, 88881, 88883, 89051, 89052, 89053, 89054, 89055, 89056, 89057, 89078, 89080, 89083, 89084, 89086, 89089, 89091, 89096, 89097, 89098, 89099, 89100, 89190, '89192, 89303, 89304, 89307, 89308, 89309, 89310, 89311, 89312, 89313, 89344, 89345, 89346, 89347, 89349, 89356, 89357, 89405, 89407, 89408, 89409, 89411, 89412, 89430, 89431, 89432, 89547, 91368, 91369, 91370, 91373, 91375, 91872, 91970, 91973, 647107, 694000, 32523490, 32537748, 32720120, 40011173, 40037020, 40011199, 32505851, 32510109, 32510117, 32523482, 40058844, 40058737, 40058752, 40058828, 40058851, 40041915, 40041931, 40041949, 40058703, 40058729, 4005892, 40058935, 40062309, 40062325, 40058877, 42087809, 40058885, 40058893, 40058919, 40058901, 42100446, 42211607, 42100461, 42184267, 42100537, 42184259, 42087841, 42223248, 42102491, 42207753, 42303420, 42302208, 42303438, 42303586, 42302042, 42303610, 42302117, 42302133, 42302174, 42302182, 42642827, 42643312, 42647685, 42650820, 42650986, 42303628, 42575191, 42621243, 42631937, 42621219, 42660159, 42660142, 42660167, 42660183, 42660225, 42660258, 42660100, 42660118, 42660134, 42660126, 42661686, 42660803, 42660720, 42660639, 42663229, 42663898, 42660266, 42660274, 42660365, 42660399, 42660381, 42665513, 42665521, 42665539, 42665554, 42665562, 42663963, 42663948, 42665497, 42665398, 42665505, 42665620, 42665638, 42665646, 42665653, 42665661, 42665570, 42665588, 42665596, 42665604, 42665612, 42665737, 42665711, 42665729, 42665745, 42665752, 42666222, 42665679, 42666248, 42665687, 42665695, 42665703, 42666321, 42666305, 42666313, 42666339, 42666347, 42666354, 42666362, 42666255, 42666263, 42666297, 42666289, 42666446, 42666453, 42666479, 42666461, 42678581, 42678599, 42666388, 42666370, 42666396, 42666404, 42666412, 42678672, 42678680, 42678664, 42678698, 42678706, 42678615, 42678714, 42678623, 42678631, 42678649, 42678656, 42678797, 42678813, 42678839, 42678854, 42678870, 42678888, 42683938, 42678730, 42678722, 42678755, 42678763, 42708107, 42708313, 42708040, 42708321, 42708370, 42708347, 42691550, 42683946, 42708008, 42708024, 42708032, 42719419, 42708719, 42708628, 42719401, 42719427, 42708438, 42708446, 42708479, 42708552, 42719518, 42719484, 42719492, 42719500, 42719526, 42719534, 42719443, 42719435, 42719450, 42719468, 42719559, 42719476, 42719617, 42719609, 42719591, 42719633, 42719641, 42719658, 42719542, 42719569, 42719567, 42719575, 42719583, 42719724, 42719732, 42719716, 42719740, 42719757, 42719765, 42719666, 42719674, 42719690, 42719682, 42719708, 42719831, 42719823, 42719849, 42719856, 42719864, 42719773, 42719781, 42719799, 42719807, 42719815, 42719955, 42721209, 42721217, 42721225, 42721233, 42721357, 42719872, 42719898, 42719930, 42719880, 42721407, 42721415, 42721423, 42721431, 42721449, 42721456, 42721373, 42721365, 42721381, 42721399, 42721548, 42721530, 42721522, 42721556, 42721563, 42721464, 42721480, 42721688, 42721498, 42721506, 42721514, 42721639, 42721621, 42721647, 42721662, 42721670, 42721571, 42721589, 42721507, 42721613, 42721696, 42722132, 42722140, 42722124, 42722165, 42721951, 42721969, 42722108, 42722116, 42721605, 42721829, 42721811, 42721837, 42721845, 42721852, 42721704, 42721902, 42722223, 42742528, 42742510, 42742536, 42722173, 42722181, 42722199, 42722207, 42722215, 42742635, 42742619, 42743310, 42743336, 42743344, 42742544, 42742577, 42742585, 42742593, 42742601, 42743435, 42743419, 42744037, 42744045, 42744052, 42744060, 42744078, 42743351, 42743369, 42743401, 42744169, 42744136, 42744185, 42744177, 42744193, 42744086, 42744102, 42744094, 42744110, 42744128, 42744268, 42744250, 42744243, 42744276, 42744284, 42744219, 42744201, 42744227, 42744235, 42748855, 42749135, 42749150, 42749168, 42749176, 42744789, 42748707, 42748756, 42748806, 42749275, 42749267, 42749283, 42749309, 42749317, 42749325, 42749192, 42749218, 42749200, 42749226, 42749242, 42750646, 42750661, 42750653, 42750679, 42750687, 42750588, 42750596, 42750620, 42750638, 42750794, 42750802, 42750786, 42750810, 42750828, 42750729, 42750737, 42750752, 42750760, 42750778, 42754309, 42754291, 42754317, 42754325, 42754333, 42754218, 42754226, 42754259, 42754275, 42754267, 42754374, 42754366, 42754382, 42754390, 42754408, 42754341, 42754358, 42754440, 42754457, 42754465, 42766972, 42754416, 42754424, 42754432, 42781989, 42781948, 42781997, 42782144, 42766998, 42767079, 42781914, 42783894, 42782219, 42782227, 42782235, 42782151, 42782169, 42782185, 42783993, 42784082, 42783936, 42784140, 42783902, 42783928, 42783910, 42784967, 42784983, 42785014, 42786244, 42784173, 42784199, 42784207, 42786301, 42786319, 42786327, 42786335, 42786251, 42786269, 42786277, 45008554, 42786525, 42786509, 42786350, 42786442, 45011764, 42786491, 45033669, 42750612, 45033677, 45011798, 45033644, 45011780, 45027372, 45027315, 45044203, 45045150, 45046596, 45034568, 45034600, 45044195, 45044187, 45047255, 45047289, 45057056, 45057064, 45047008, 45047065, 45046646, 45058542, 45063195, 45082385, 45057098, 45057106, 45066982, 45058526, 45320553, 45272945, 45320652, 45320678, 45320835, 45082419, 45206455, 45321460, 45321544, 45321585, 45321643, 45320884, 45320900, 45320926, 45324175, 45329067, 45367190, 45321668, 45324126, 45358868, 45367240, 45367265, 45367257, 45367273, 45367281, 45367208, 45367216, 45367224, 45367232, 45367331, 45367323, 45373859, 45373917, 45367299, 45367307, 45367315, 47718978, 47719018, 47698113, 47719026, 47719042, 45373925, 47670633, 47670641, 47671011, 47734090, 47733860, 47734355, 47734488, 47734579, 47719059, 47733837, 47733852, 47852603, 47749320, 47749296, 47985767, 47734603, 47740428, 47972088, 47746490, 47746540, 42721936, 42721712, 42721803, 42721860, 42721894, 42721944, 42721886, 42721878 (арк.с. 10-249 Т.1, арк.с. 1-250 Т.2, арк.с. 1-149 Т.3), залізницею було прийнято до перевезення на адресу одержувача ПрАТ "Інгулецький ГЗК" порожні власні вагони, на станцію призначення Інгулець Придніпровської залізниці.
Відповідно до п. 4 Правил користування вагонами та контейнерами вантажоодержувача було повідомлено про прибуття на його адресу спірних вагонів та готовність їх подавання залізницею, про що зроблено відповідні записи в Книзі повідомлень ф.ГУ-2 (арк.с. 234-250 Т.3, арк.с. 1-20 Т.4).
По прибуттю вагонів на станцію Інгулець, відповідно до п.4 Правил користування вагонами, вантажоодержувача було повідомлено про прибуття вагонів на станцію призначення Інгулець та готовність подавання вагонів залізницею, про що зроблені відповідні записи в Книзі повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження форми ГУ-2. Окрім цього, повідомлення одержувача про прибуття підтверджується відмітками у графі 49 накладних внутрішнього сполучення і графі 35 накладних міжнародного сполучення (Е-повідомлення).
Вагони, що прибули на станцію призначення Інгулець своєчасно не забиралися комбінатом на під`їзну колію, про що були складені акти загальної форми ГУ-23: № №2965 від 19.05.2024, №2969 від 19.05.2024, №2971 від 19.05.2024, №2977 від 20.05.2024, №3289 від 05.06.2024, №3311 від 06.05.2024, №3317 від 07.05.2024, №3324 від 07.05.2024, №3330 від 08 05.2024, №3335 від 08.06.2024, №3340 від 09.06.2024, №3346 від 09.06.2024, №3352 від 09 06 2024, №3359, від 10.06.2024, 33360 від 10.06.2024, №3376 від 11.06.2024, №3377 від іі'06.2024, №3381 від 11.06.2024, №3416 від 13.06.2024, №3443 від 17.05.2024, №3466 від 21 06.2024, №3468 від 21.06.2024 (арк.с. 150-174 Т.3). Зазначені акти ф.ГУ-23 підписано представником ПрАТ "Інгулецький ГЗК" із запереченнями, оскільки не погоджується із затримкою вагонів з вини комбінату.
Несвоєчасне забирання з колій станції Інгулець одержувачем ПрАТ «Інгулецький ГЗК» вагонів, які прибували на його адресу, є порушенням вимог п.33 Правил видачі вантажу, ст.ст. 46, 47, 125 Статуту залізниць України, п.7 Договору Договір про експлуатацію № ПР/М-20 240/НЮдч від 20.03.2020.
За час перебування вагонів на станції з вини вантажовласника було нараховано плату за користування спірними вагонами по відомостях плати ф.ГУ-46 №№ 06069356, 08069361,09069364, 11069369, 11069372, 09069365, 10069368, 18069385, 11069371, 18069386,25069388, 25069389, 25069390, 24069387, 26069391 (арк.с. 185-214 Т.3) в сумі 600 602,04 грн з ПДВ та збір за зберігання вантажу по накопичувальних картках ф.ФДУ-92 №№ 09069136, 09069137, 11069140, 12069142,12069143, 12069144, 11069141, 29069158, 29069159, 29069160 (арк.с. 175-184 Т.3) в сумі 35 438,16 грн з ПДВ, на загальну суму 636 040,20 грн з ПДВ.
Відомості плати за користування вагонами форми ГУ-46 підписані Відповідачем із запереченнями, а саме: "Немає можливості приймати порожні вагони через забезпечення порожніми вагонами та перевищення переробної спроможності під`їзних колій. Вагони пред`явлені в порушення договору № ПР/М-20240/НЮдч, п. 7, згідно якого вагони здаються на під`їзну колію ПРАТ "ІНГЗК" в тій кількості, в якій прибули. Фактично прибувало більше вагонів, а здавалось менше. Недостатня кількість підготовлених власних вагонів під навантаження повного маршруту.".
Відмова Відповідача здійснити плату за користування вагонами та збір за зберігання вантажу в загальній сумі 636 040,20 грн стало причиною звернення Позивача до суду.
6. Норми права та мотиви, з яких виходить господарський суд при прийнятті рішення
Стаття 908 ЦК України, яка кореспондується із ст. 307 ГК України встановлює, що умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Стаття 46 Статуту залізниць України встановлює, що одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби.
Згідно зі статтею 119 Статуту за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та увільнення від зазначеної плати у разі затримки вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами користування вагонами і контейнерами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства.
Збір за зберігання вантажу розраховується відповідно до п.2 Розділу III Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги (Тарифне керівництво № 1).
Підпунктом 14.2.1 пункту 14.2 Інструкції з руху поїздів і маневрової роботи на залізницях України, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 31.08.2005 № 507, визначено, що приймання поїздів на станцію має проводитись тільки на вільні колії, які призначені для цього технічно-розпорядчим актом станції.
Відповідно до ст. 129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Факт затримки вагонів на станції Інгулець Придніпровської залізниці з вини ПАТ "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат" підтверджується актами загальної форми.
Плата за користування вагонами нараховується відповідно до Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 року №113.
Згідно з пунктом 3 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами облік часу користування вагонами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, яка складається на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, Актів загальної форми ГУ-23.
Відомості плати за користування вагонами, контейнерами складаються на вагони, контейнери, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів, контейнерів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами, контейнерами. Відомості плати за користування вагонами (контейнерами) мають підписуватися працівником станції і вантажовласника щоденно або в періоди пред`явлення їх станцією до розрахункового підрозділу, що встановлюються начальником залізниці. У разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов`язаний підписати відомість із зауваженнями. Відомість плати за користування вагонами (контейнерами) складається у трьох примірниках - два для залізниці і один для вантажовласника, окремо для вагонів і для контейнерів. Час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника. Термін користування вагонами, що подаються залізницею, обчислюється не раніше часу, зазначеного у повідомленні (пункт 4 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 року №113).
Час користування обчислюється окремо для кожного вагона і контейнера за його номером. Номерному обліку часу користування підлягають усі вагони і контейнери, подані під вантажні операції на місцях загального користування, а на місцях незагального користування - вагони і контейнери парку залізниць України й інших держав, передані на під`їзні колії або орендовані ділянки колій. Усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника (пункт 6 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 року № 113).
У разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери (пункт 8 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 року № 113).
Про затримку вагонів і контейнерів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ (пункт 9 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 року № 113).
Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складається станцією. Усі дані, вказані в цьому акті, передаються станцією у "Повідомленні про затримку вагонів" (додаток 5) до інформаційно-обчислювального центру залізниці та на станцію призначення. Акт про затримку вагонів складається у трьох екземплярах - один залишається на станції затримки і два додаються до перевізних документів. Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію Повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання (телефонограмою, телеграфом, поштовим зв`язком, через посильних, факсом або іншим способом, установленим начальником станції за погодженням з вантажовласником) (пункт 10 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 року № 113).
Загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година. Причини, які є підставою для нарахування плати за користування вагонами в разі затримки їх на підходах до припортових станцій призначення, зазначаються в актах про затримку вагонів (пункт 12 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 року № 113).
Плата за користування стягується з вантажовласника також у разі затримки вагонів (контейнерів) під час перевезення в усіх випадках, крім тих, які залежать від залізниці (пункт 13 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 року № 113).
З наведених норм права вбачається, що залізниця має право нарахувати плату за користування вагонами та збір за зберігання вантажу за період затримки вагонів з вини та в період перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника та в усіх випадках, крім тих, які залежать від залізниці.
Обставини, за якими вантажовласник звільняється від плати за користування вагонами і контейнерами передбачені пунктом 16 Розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 року №113, а саме:
а) якщо затримка вагонів або контейнерів виникла через стихійне лихо, що спричинило припинення руху на залізничних під`їзних коліях, а також через стихійне лихо або аварію на підприємстві, внаслідок яких згідно з чинними положеннями заборонено виконувати вантажні роботи;
б) у разі подання локомотивом залізниці вагонів і контейнерів на фронти навантаження (вивантаження) у кількості, що перевищує їх максимальну переробну спроможність. Вказана максимальна переробна спроможність визначається за договором між залізницею і вантажовласником;
в) у разі затримки прийняття залізницею вагонів, які пред`явлено їй до здачі, з причин, що залежать від залізниці. Час такої затримки зазначається у графі "Примітки" Пам`ятки про подавання/забирання вагонів, цей час виключається із загального часу користування вагонами (контейнерами).
Причина звільнення від плати за користування вагонами і контейнерами зазначається у графі "Примітки" відомості плати за користування вагонами (контейнерами).
Так, при нарахуванні спірних платежів за позовом Позивач посилається на затримку вагонів на станції Інгулець Придніпровської залізниці, факт чого був ним задокументований належним чином у вигляді актів загальної форми ГУ-23: № №2965 від 19.05.2024, №2969 від 19.05.2024, №2971 від 19.05.2024, №2977 від 20.05.2024, №3289 від 05.06.2024, №3311 від 06.05.2024, №3317 від 07.05.2024, №3324 від 07.05.2024, №3330 від 08 05.2024, №3335 від 08.06.2024, №3340 від 09.06.2024, №3346 від 09.06.2024, №3352 від 09 06 2024, №3359, від 10.06.2024, 33360 від 10.06.2024, №3376 від 11.06.2024, №3377 від іі'06.2024, №3381 від 11.06.2024, №3416 від 13.06.2024, №3443 від 17.05.2024, №3466 від 21 06.2024, №3468 від 21.06.2024 (арк.с. 150-174 Т.3). Затримка вагонів пов`язується залізницею із зайнятістю колій на станції призначення Інгулець. Отже, затримка спірних вагонів на станціях підходів у зв`язку із скупченням вагонів Відповідача на станцій призначення суд розцінює як обставини, які знаходяться в зоні відповідальності вантажовласника, тобто Відповідача, оскільки останнім не доведено наявність визначених чинним законодавством обставин, які звільняють його від спірних платежів.
Щодо заперечень Відповідача суд зазначає про таке.
Лист №ЦМ-13/693 від 05.04.2022 року, на який посилається Відповідач, не є нормативно-правовим актом. Спірні обставини регулюються ст.ст, 119, 125 Статуту залізниць України, Правилами користування вагонами, затверджених наказом Мінтрансу України від 25.02.1999 №113 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15.03.1999 за № 165/3458, Розділом V Тарифного керівництва №1, затвердженого наказом Мінтрансу № 551 від 15.11.1999, та договором, укладеним між сторонами.
Звільнення замовника від плати за користування загонами за час існування перелічених у ньому виняткових обставин повинно засвідчуватися актом загальної форми ГУ-23, який складається згідно з додатком 6 до вказаних Правил користування вагонами.
При цьому акти загальної форми ГУ-23, складені у випадку затримки вагонів, мають містити конкретний опис обставин, що стали підставою затримки вагонів та складання акта.
У той же час, інформація, яка зазначена в актах загальної форми ГУ-23, вказує на те, що ПАТ "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат" працювало та забирало вагони на свої підвізні колії цілодобово. Посилань на комендантську годину складені акти загальної форми ГУ-23 не містять. Будь-яких повідомлень, щодо неможливості забирання вагонів з під`їзної колії у зв`язку з веденням воєнного стану на станцію призначення від Відповідача не надходило. Також Позивач зазначає, що станція Інгулець працює цілодобово.
Також слід звернути увагу, що сторона, що не може виконувати зобов`язання за договором унаслідок дії обставин непереборної сили, повинна протягом 10 календарних днів з моменту їх виникнення, повідомити про це іншу сторону у письмовій формі, з подальшим наданням підтверджуючих документів (пункт 6.2 договору про надання послуг).
Доказом виникнення обставин непереборної сили та строку їх дії є відповідні документи, які видаються Торгово-промисловою палатою України, уповноваженими нею регіональними торгово-промисловими палатами, або торгово-промисловою палатою країни, на території якої мали місце такі обставини (пункт 6.3. договору про надання послуг).
Доказів вчинення дій, передбачених вказаними вище умовами договору, Відповідач суду не надав.
Відповідно до частини 1 статті 14-1 Закону України "Про торгово-промислові палати України", Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності.
Відповідно до статті 14-1 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.
За загальним правилом, неможливість виконати зобов`язання внаслідок дії обставин непереборної сили відповідно до вимог законодавства є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання (частина 1 статті 617 ЦК України).
З наведеного убачається, що учасник господарського зобов`язання може бути звільнений від відповідальності за невиконання, а не від виконання в цілому. В будь-якому разі сторона зобов`язання, яка його не виконує, повинна довести, що в кожному окремому випадку саме ці конкретні обставини мали непереборний характер саме для цієї конкретної особи. І кожен такий випадок має оцінюватись судом незалежно від наявності засвідчених компетентним органом обставин непереборної сили.
Верховний Суд у постанові від 25.01.2022 по справі № 904/3886/21 зазначив, що форс-мажорні обставини не мають преюдиціальний (заздалегідь встановлений) характер, а зацікавленій стороні необхідно довести (1) факт їх виникнення; (2) те, що обставини є форс-мажорними (3) для конкретного випадку. Виходячи з ознак форс-мажорних обставин, необхідно також довести їх надзвичайність та невідворотність.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд і у постанові від 16.07.2019 по справі №917/1053/18, зазначивши, що лише посилання сторони у справі на наявність обставин непереборної сили та надання підтверджуючих доказів не може вважатися безумовним доведенням відповідних обставин, яке не потребує оцінки суду. Саме суд повинен на підставі наявних у матеріалах доказів встановити, чи дійсно такі обставини, на які посилається сторона, є надзвичайними і невідворотними, що об`єктивно унеможливили належне виконання стороною свого обов`язку.
Відповідно до статті 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану:
1) встановлювати (посилювати) охорону об`єктів критичної інфраструктури та об`єктів, що забезпечують життєдіяльність населення, і вводити особливий режим їх роботи. Порядок встановлення (посилення) охорони таких об`єктів та їх перелік, що із введенням воєнного стану підлягають охороні, а також порядок особливого режиму їх роботи затверджуються Кабінетом Міністрів України;
2) запроваджувати трудову повинність для працездатних осіб, не залучених до роботи в оборонній сфері та захисту критичної інфраструктури і не заброньованих за підприємствами, установами та організаціями на період дії воєнного стану з метою виконання робіт, що мають оборонний характер, а також ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, які виникли в період дії воєнного стану, та залучати їх в умовах воєнного стану до суспільно корисних робіт, що виконуються для задоволення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань, правоохоронних органів і сил цивільного захисту, забезпечення функціонування національної економіки та захисту критичної інфраструктури і не потребують, як правило, спеціальної професійної підготовки осіб. За працівниками, залученими до виконання суспільно корисних робіт, на час виконання таких робіт зберігається попереднє місце роботи (посада). Порядок залучення працездатних осіб в умовах воєнного стану до суспільно корисних робіт та питання їхнього соціального захисту з урахуванням вимог закону визначаються Кабінетом Міністрів України;
3) використовувати потужності та трудові ресурси підприємств, установ і організацій усіх форм власності для потреб оборони, змінювати режим їхньої роботи, проводити інші зміни виробничої діяльності, а також умов праці відповідно до законодавства про працю;
5) запроваджувати у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, комендантську годину (заборону перебування у певний період доби на вулицях та в інших громадських місцях без спеціально виданих перепусток і посвідчень), а також встановлювати спеціальний режим світломаскування;
6) встановлювати у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, особливий режим в`їзду і виїзду, обмежувати свободу пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також рух транспортних засобів тощо.
Наведені положення Закону свідчать про те, що комендантська година - це заборона перебування у певний період доби на вулицях та в інших громадських місцях без спеціально виданих перепусток і посвідчень.
Дослідивши зазначені матеріали, суд дійшов висновку, що факт комендантської години не є обставиною, яка сама по собі свідчить про неможливість виконання господарських зобов`язань Відповідачем у спірних правовідносинах. Комендантська година є обмеженням у пересуваннях у загальних місцях, яке у певні часи дозволяється лише при наявності спеціальних перепусток. Також Відповідач не надав доказів того, що підприємство зупинило роботу у зв`язку з воєнним станом або ввело певні обмеження під час виконання працівниками трудових обов`язків та у правовідносинах із Позивачем під час комендантської години.
Отже, за таких обставин суд дійшов висновку, що Відповідач не надав доказів того, що воєнний стан та комендантська година у Дніпропетровській області звільняють останнього від обов`язку сплати спірних платежів, тому контррозрахунок спірних сум суд не приймає.
Щодо подавання вагонів в кількості, що перевищує переробну спроможність вантажних фронтів Приватного акціонерного товариства "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат" .
На кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000р. №644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за №863/5084. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони -одержувача. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем.
Планування перевезень вантажів у власних вагонах здійснюється відправником за окремим замовленням та за погодженням з власником вагонів. Залізниця затверджує плани перевезень у власних вагонах, які попередньо погоджені відправником із власником вагонів. Таким чином, забезпечення вантажовідправників власними вагонами здійснює власник вагонів на підставі укладених ним з вантажовідправником договорів без участі залізниці. Тобто, залізницею виконується лише роль перевізника по доставці вантажу, зазначеного в накладній.
Щодо виставлення вагонів на зайняту колію та прикриття іншими вагонами, які актовані раніше, що не дає можливості їх забрати.
З урахуванням приписів п.п. 14.2.1 п. 14.2 Інструкції з руху поїздів і маневрової роботи на залізницях України та п. 16.4 Правил технічної експлуатації залізниць України, на станції призначення окрім зайняття колій під технологічними операціями з вагонами, має бути забезпечено і наявність вільних колій для своєчасного приймання поїздів, в т.ч. поїздів комбінату, його контрагентів. Обов`язок залізниці враховувати наявність чи відсутність проміжків часу, протягом яких та чи інша колія ставала вільною, та час знаходження вагонів під технологічними операціями вагонів. Жодним законодавчим актом чи будь-яким іншим документом не передбачено, що за умов проведення технологічних операцій по прибуттю та відправленню поїздів всі колії станції повинні бути зайнято. Черговий по станції вирішує на якій колії будуть простоювати вагони в очікуванні забирання їх комбінатом на під`їзну колію та в якій кількості в залежності від того скільки вагонів може бути розташовано на тій чи іншій колії. Такі рішення приймаються черговим по станції для забезпечення безперебійної роботи станції для приймання, відправлення поїздів та проведення необхідних технологічних операцій з вагонами. Визначеної Договором домовленості між залізницею та ПАТ "Інгулецький ГЗК" про займання всіх або певних колій також не існує.
Виходячи з положень до п.1.2 ЄТП, під`їзна колія ПАТ "Інгулецький ГЗК" має відповідний колійний розвиток: операції з вагонами виконуються переважно на станціях Промислова, Навантажувальна власника під`їзної колії. Кожна з наведених станцій має достатньо колій для розміщення вагонів, щодо яких здійснюються навантажувально-розвантажувальні операції. Але при цьому комбінат не забирає з колій станції Інгулець вагони, що прибули на його адресу, в тому числі, що були "актовані раніше", чим ускладнює роботу станції щодо приймання, відправлення поїздів та проведення інших технологічних операцій з вагонами.
В пункті 14 договору №ПР/М-20240/НЮдч зазначено, що власник колії сплачує залізниці збори і плати за додаткові роботи та послуги, що виконує залізниця для Власника під`їзної колії згідно з діючими нормативно - правовими актами.
Статтею 121 Статуту залізниць України, п.16 Правил користування вагонами і контейнерами передбачене звільнення вантажовласників від плати за користування вагонами в такому разі:
"б) у разі подання локомотивом залізниці вагонів на фронти навантаження (вивантаження) у кількості, що перевищує їх максимальну переробну спроможність. Вказана максимальна переробна спроможність визначається за договором між залізницею і вантажовласником.".
Тож, даний пункт цих Правил жодним чином не стосується до вищевказаних обставин, так як вагони ПАТ "Інгулецький ГЗК" на свою під`їзну колію забирає своїм власним локомотивом, який до залізниці не має ніякого відношення.
7. Висновки господарського суду за результатами вирішення спору
Оскільки матеріалами справи факт затримки вагонів на станції Інгулеь Придніпровської залізниці з вини Відповідача не спростовано останнім належними та допустимими доказами, суд визнає правомірним та обґрунтованим нарахування Позивачем плати за користування вагонами в сумі 600602,04 грн та збір за зберігання вантажу в сумі 35438,16 грн, що є підставою для задоволення позову у повному обсязі.
За результатами вирішення спору судові витрати щодо судового збору у справі покладаються на Відповідача відповідно до ст. 129 ГПК України.
Керуючись статтями 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд -
ВИРІШИВ:
Позов Акціонерного товариства "Українська залізниця", м.Київ в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" до Приватного акціонерного товариства "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат" задовольнити у повному обсязі.
Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат" (50102, Дніпропетровська область, м.Кривий Ріг, вул.Рудна, буд. 47, код ЄДРПОУ 00190905) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м.Київ, вул.Єжи Гедройця, буд.5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (49602, м.Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, буд. 108, код ЄДРПОУ 40081237) збір за зберігання вантажу в сумі 35 438,16 грн, плату за користування вагонами в сумі 600 602,04 грн та судовий збір в розмірі 9 540,60 грн.
Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (частина 1 статті 256 ГПК України).
Згідно з частиною 2 статті 256 ГПК України учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повне рішення складено 26.11.2024
Суддя Н.Б. Кеся
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 26.11.2024 |
Оприлюднено | 28.11.2024 |
Номер документу | 123319719 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Дармін Михайло Олександрович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Дармін Михайло Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Кеся Наталія Борисівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні