номер провадження справи 27/85/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13.11.2024 Справа № 908/1038/24
м. Запоріжжя Запорізької області
Господарський суд Запорізької області у складі судді Дроздової Світлани Сергіївни, при секретарі судового засіданні Вака В.С., розглянувши матеріали справи
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «АВІКОН ГРУП» (вул. Рекордна, буд. 2, м. Запоріжжя, 69006, ідентифікаційний код юридичної особи 40653787)
до відповідача: Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях (вул. Центральна, буд. 6, м. Дніпро, 49000, ідентифікаційний код юридичної особи 42767945)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Акціонерне товариство «Запорізький завод феросплавів» (вул. Діагональна, буд. 11, м. Запоріжжя, 69035, ідентифікаційний номер юридичної особи 00186542)
про стягнення 10 734 грн 38 коп.
за участю представника
від позивача: Міхайлідіс Ю.С., довіреність № б/н від 04.01.2024
від відповідача: Пакуля О.А., самопредставництво, виписка з ЄДР
від третьої особи: Верба В.В., адвокат, довіреність № 18-19 від 26.12.2023
УСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «АВІКОН ГРУП» звернулося до суду з позовною заявою до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях про стягнення 9 866 грн 12 коп. заборгованості із сплати послуги за утримання багатоквартирного будинку, 294 грн 66 коп. відсотків, 573 грн 60 коп. інфляційних втрат.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08.04.2024 позовну заяву передано судді Дроздовій С.С., присвоєно єдиний унікальний номер судової справи 908/1038/24.
Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 15.04.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/1038/24. Присвоєно справі номер провадження 27/85/24. Підготовче судове засідання призначено на 13.05.2024.
Ухвалою суду від 13.05.2024 продовжено строк підготовчого провадження, відкладено підготовче судове засідання на 20.06.2024.
Ухвалою суду від 20.06.2024 підготовче провадження закрито, призначено справу до розгляду по суті 15.07.2024.
15.07.2024 Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях поданий до суду відзив на позовну заяву, просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях 15.07.2024 подано до суду клопотання про залучення третьої особи в порядку статті 50 ГПК України - Акціонерне товариство «Запорізький завод феросплавів».
Ухвалою суду від 15.07.2024 суд постановив повернутись на стадію підготовчого провадження, призначено підготовче судове засідання у справі № 908/1038/24 на 29.07.2024, також в порядку статті 50 ГПК України залучено Акціонерне товариство «Запорізький завод феросплаві» до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.
18.07.2024 через підсистему «Електронний суд» Товариством обмеженою відповідальністю «АВІКОН ГРУП» подана до суду відповідь на відзив.
29.07.2024 Акціонерним товариством «Запорізький завод феросплавів» подані до суду пояснення третьої особи.
29.07.2024 Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях за допомогою підсистеми «Електронний суд» подані заперечення на відповідь на відзив.
Ухвалою суду 29.07.2024 відкладено підготовче засідання на 09.09.2024.
30.07.2024 через підсистему «Електронний суд» Товариством обмеженою відповідальністю «АВІКОН ГРУП» подані до суду пояснення, щодо позиції третьої особи.
Ухвалою суду від 09.09.2024 підготовче провадження закрито, призначено справу до розгляду по суті 26.09.2024.
Ухвалою суду від 26.09.2024 визначено повернутись на стадію підготовчого провадження, призначити підготовче судове засідання у справі № 908/1038/24 від 04.11.2024. Визначено відповідачу надати детальну інформацію щодо управителя об`єкту державного власності - нежитлового приміщення, IX підвалу літ. А-5, загальною площею 77,6 кв.м., що розташоване за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, проспект Металургів, 23, за період з 01.02.2022 по 26.04.2024.
30.10.2024 через підсистему «Електронний суд» Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях подано до суду клопотання про відкладення (перенесення) розгляду справи (підготовчого засідання) та продовження троку проведення підготовчого провадження.
31.10.2024 через підсистему «Електронний суд» Товариством обмеженою відповідальністю «АВІКОН ГРУП» надійшли заперечення пороти клопотання відкладення підготовчого засідання та продовження строку проведення підготовчого провадження.
04.11.2024 через підсистему «Електронний суд» Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях подані додаткові пояснення справі.
Ухвалою суду від 04.11.2024 підготовче провадження закрито, призначено справу до розгляду по суті 13.11.2024.
Судове засідання 13.11.2024 проводилось за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Відповідно до ст. 222 Господарського процесуального кодексу України, суд під час судового розгляду справи здійснює повне фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу в порядку, передбаченому Положенням про Єдину судову інформаційно-комунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів). За заявою будь-кого з учасників справи або за ініціативою суду повне фіксування судового засідання здійснюється за допомогою відеозаписувального технічного засобу (за наявності в суді технічної можливості та за відсутності заперечень з боку будь-кого з учасників судового процесу).
Суд з`ясовує наявність заяв чи клопотань, які не були заявлені з поважних причин в підготовчому провадженні.
Заяв чи клопотань процесуального характеру не заявлено.
Відповідно до ст. 208 ГПК України, суд заслуховує вступне слово позивача та відповідача У вступному слові учасники справи в усній формі стисло викладають зміст та підстави своїх вимог і заперечень щодо предмета позову, дають необхідні пояснення щодо них. Учасники справи можуть ставити питання один одному у черговості, яка визначається головуючим, та з його дозволу. Головуючий з власної ініціативи або за усним клопотанням учасника справи може зняти питання, що не стосуються предмета спору, поставити питання учаснику судового процес.
13.11.2024 представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі, просить суд стягнути з Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях про стягнення 9 866 грн 12 коп. заборгованості із сплати послуги за утримання багатоквартирного будинку, 294 грн 66 коп. 3 % річних, 573 грн 60 коп. інфляційних втрат. Зазначає, що відповідно до договору № 026/у від 19.01.2022, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю «АВІКОН ГРУП» та співвласниками багатоквартирного будинку, що розташований за адресою м. Запоріжжя, пр-т Металургів, буд.23, позивач прийняв на себе зобов`язання надавати співвласникам послугу з управління Будинком (п.п.1.1, 1.4, 2.3 Договору), а співвласники - оплачувати цю послугу згідно з вимогами законодавства та умовами Договору (п.п.1.1 та 2.2 Договору). Вказує, що згідно з пунктом 3.1. Договору ціна послуги з управління становить 4,81 грн з ПДВ на місяць за один квадратний метр загальної площі житлового або нежитлового приміщення у Будинку. На підставі пункту 3.5 Договору та згідно з Наказом № 205- А/93 від 31 травня 2023 року про індексацію вартості послуги з управління багатоквартирним будинком з 01.06.2023 ціну послуги було збільшено до 4,92 грн за 1 кв.м, а згідно з Наказом № 216-А/24 від 31.01.2024 з 01.02.2024 ціну послуги було збільшено до 5,41 грн за 1 кв.м. Повідомляє, що розташоване в будинку нежитлове приміщення ІХ підвалу літ.А-5 загальною площею 77,6 кв.м належить державі в особі Фонду державного майна України. Згідно з наказом Фонду державного майна України від 31.01.2019 № 84 територіальним органом Фонду, що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, оцінки, використання та відчуження державного майна, управління об`єктами державної власності, у тому числі корпоративними правами держави щодо об`єктів державної власності, що належать до сфери його управління, стосовно Запорізької області є Регіональне відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях. Вважає, що на відповідача як співвласника будинку, згідно з договором покладено зобов`язання оплачувати позивачеві вартість послуги з управління Будинком в сумі, яка, з огляду на загальну площу нежитлового приміщення, однак, починаючи із дати укладення договору і дотепер вказані зобов`язання відповідачем не виконуються, та станом на 08.04.2024 заборгованість складає 9 866 грн 12 коп. Повідомляє, що листом вих.№ 595-А/24 від 02.02.2024 р. позивач звернувся до відповідача з пропозицією укласти індивідуальний договір щодо участі в компенсації послуг з управління будинком. Повідомляє, що відповідач листом вих.№ 11/1-31-00597 від 04.03.2024 надав позивачеві відомості стосовно згаданого вище нежитлового приміщення, що дозволило позивачеві отримати відповідний витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, крім того, відповідач підтвердив, що у спірних відносинах саме на нього покладені функції з управління об`єктом державної власності, яким є нежитлове приміщення. Вказує, що вимоги позивача щодо участі у витратах з утримання будинку, що покладаються на співвласників, відповідач повністю проігнорував, зазначивши замість цього лише, що позивач не надає відповідачеві доступу до нежитлового приміщення, чим перешкоджає «проведенню перевірки об`єкта державної власності», також відповідач зазначив, що балансоутримувачем нежитлового приміщення є Акціонерне товариство «Запорізький завод феросплавів». Також позивач зазначає, що враховуючи фактичне споживання житлової послуги з управління будинком, з одного боку, та належне оформлення договірних відносин із мешканцями будинку в цілому, сама по собі відсутність укладеного індивідуального договору між позивачем і відповідачем не звільняє відповідача від обов`язку оплатити відповідну послугу.
13.11.2024 представник відповідача заперечує проти задоволення позовних вимог позивача. Зазначає, що Регіональне відділення Фонду державного майна України, зокрема, здійснює функції з управління об`єктами державної власності, які в процесі приватизації не увійшли до статутних капіталів господарських товариств, але лишилися на їх балансах. Повідомляє, що державним майном було - нежитлове приміщення, IX підвалу літ. А-5, загальною площею 77,6 кв.м., з приямками - 3 шт., що розташоване за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, проспект Металургів, 23, яке в процесі приватизації не увійшло до статутного капіталу Акціонерного товариства «Запорізький завод феросплавів» та залишалося на його балансі, перебувало в управлінні Регіонального відділення. Вказує, що 05.02.2024 на адресу Управління забезпечення реалізації повноважень у Запорізькій області від TOB «АВІКОН ГРУП» надійшов рекомендований лист за вих. № 595-А/24 від 02.02.2024, в якому зазначене наступне «власником вказаного багатоквартирного будинку є держава в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях. Згідно з технічним паспортом на будинок (копія додається), в його складі, як окремі облікові одиниці, наявні сім неприватизованих нежитлових приміщень загальною площею 403,22 кв.м, а саме: приміщення IX (підвал) площею 77,55 кв.м, приміщення X (підвал) площею 16,78 ка.м, приміщення XI (підвал) площею 33,67 кв.м, приміщення XII (підвал) площею 120,8 кв.м, приміщення XIII (підвал) площею 55,28 кв.м, приміщення XIV (підвал) площею 75,22 кв.м. На підставі викладеного, керуючись частиною 4 статті 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», направляємо для оформлення і підписання два примірника договору про компенсацію витрат з управління багатоквартирним будинком». Повідомляє, що листа позивач за вих. № 595-А/24 від 02.02.2024 надав два примірника Договору про компенсацію витрат з управління багатоквартирним будинком № 026/у-1, відповідно до пункту 1.1 якого споживач, починаючи з 01.02.2022, має компенсувати «витрати на управління багатоквартирним будинком за адресою: м. Запоріжжя, пр-т Металургів, буд. 23, в якому розташовані нежитлові приміщення загальною площею 403,22 кв.м., які перебувають у власності держави і мають статус вільних. Повідомляє, що Регіональне відділення зверталось до Акціонерного товариства «Запорізький завод феросплавів», як до балансоутримувача, що несе відповідальність за збереження державного майна, яке не увійшло до статутного капіталу Акціонерного товариства «Запорізький завод феросплавів», але залишилося у нього на балансі, щодо необхідності надання доступу до об`єкту державної власності - нежитлового приміщення, IX підвалу літ. А-5, загальною площею 77,6 кв.м., з приямками - 3 шт., що розташоване за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, проспект Металургів, 23. Вказує, що 28.02.2024 робочою групою було заплановано здійснення перевірки вищезазначеного майна, але TOB «АВІКОН ГРУП» не надано доступ до зазначеного об`єкта, про що складено Акт про недопуск до проведення перевірки стану використання державного майна, яке перебуває на балансі Акціонерного товариства «Запорізький завод феросплавів». Вказує, що позивачем свідомо були здійснені дії щодо недопущення робочої групи Регіонального відділення у складі: Литвиненко Тетяни Анатоліївни, завідувача сектору забезпечення повноважень з контролю, Калачової Світлани Миколаївни, головного спеціаліста сектору забезпечення повноважень з контролю, представників Балансоутримувача - АТ «ЗФЗ»: Акімова Юрія Станіславовича та Гранкіна Геннадія Вікторовича, що діяли на підставі довіреності від 19.12.2023 № 18-125, виданої АТ «ЗФЗ», до перевірки зазначеного майна. Наголошує на тому, що ані РВ ФДМУ, ані АТ «ЗФЗ» (як Балансоутримувач) не мали доступу до державного майна - нежитлового приміщення, IX підвалу літ. А-5, загальною площею 77,6 кв.м., з приямками - 3 шт., що розташоване за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, проспект Металургів, 23. Крім того, вказане майно не перебувало в оренді в жодної особи. Цей факт підтверджує й позивач у надісланому листом від 02.02.2024 № 595-А/24 примірнику Договору про компенсацію витрат з управління багатоквартирним будинком: «Споживач, починаючи з 01.02.2022 , компенсує Управителю витрати з управління багатоквартирним будинком за адресою: м. Запоріжжя, пр-т Металургів, буд. 23, в якому розташовані нежитлові приміщення загальною площею 403,22 кв.м, які перебувають у власності держави та мають статус вільних» (пункт 1.1 вказаного примірника Договору). Повідомляє, що з 26.04.2024 нежитлове приміщення, IX підвалу літ. А-5, загальною площею 77,6 кв.м., з приямками - 3 шт., що розташоване за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, проспект Металургів, 23, не є власністю держави.
13.11.2024 представник третьої особи пояснив, що відповідно до Наказу Регіонального відділення по Запорізькій області Фонду Державного майна України № 462 від 03.05.1995 було затверджено план приватизації Запорізького завод феросплавів. Разом з Планом приватизації, було затверджено «Перечень и стоимость имущества предприятия, которое не подлежит приватизации: объекты гражданской обороны, жилищный фонд, коммуникации и дороги ЖКО», який складений відповідно до ст.3 та ст.5 Закону України від 04.03.1992 № 2163-ХІІ «Про приватизацію майна державних підприємств» (норми якого діяли 1995-2000). За вищевказаним переліком на балансі ВАТ «Запорізький завод феросплавів» (правонаступником якого є АТ «ЗФЗ») перебувало державне майно, яке не увійшло до статутного фонду акціонерного товариства, у тому числі багатоквартирний будинок за адресою м. Запоріжжя, пр. Металургів, 23. Керуючись вищевказаними положеннями Порядку списання багатоквартирних будинків з балансу господарських товариств, АТ «ЗФЗ» 23.11.2021 затвердило Рішення про списання багатоквартирних будинків з балансу. Відповідно до зазначеного Рішення, з балансу підприємства було списано 8 багатоквартирних будинків, зокрема: багатоквартирний будинок за адресою м. Запоріжжя, пр. Металургів, 23, за винятком: квартири за №146; нежитлового приміщення IX, літ. А-5, приямки 3 шт (S-6,0 м2). Загальною площею 77,6 кв.м. 14.01.2022 АТ «ЗФЗ» було складено Акт про списання багатоквартирного будинку з балансу, а саме багатоквартирний будинок за адресою м. Запоріжжя, проспект Металургів, 23 (далі - Акт). Відповідно до п.5.3 Акту, окремі квартири та нежитлові приміщення які не перебувають у приватній власності та право державної чи комунальної власності на них не зареєстровано, що залишаються на балансі АТ «ЗФЗ», а саме, зокрема: нежитлове приміщення IX, літ. А-5, приямки 3 шт (S-6,0 м2). Загальною площею 77,6 м2. Акт затверджений начальником Управління забезпечення реалізації повноважень у Запорізькій області РВ ФДМУ по Дніпропетровській Запорізькій та Кіровоградській областях 22.09.2023. Повідомляє, що 08.05.2024 АТ «ЗФЗ» отримав повідомлення від Управління забезпечення реалізації повноважень у Запорізькій області РВ ФДМУ по Дніпропетровській Запорізькій та Кіровоградській областях № 11/1-41-01176 «Про продаж об`єкта державної власності», до якого було додано Акт № 12/1-34/а від 26.04.2024 року, відповідно до якого об`єкт малої приватизації - нежитлове приміщення IX, літ. А-5, приямки 3 шт (S-6,0 м2), загальною площею 77,6 м2, було продано фізичній особі Швирдюк Павлу Миколайовичу. Вказує, що нежитлове приміщення IX, літ. А-5, приямки 3 шт., за адресою м. Запоріжжя, пр.Металургів, 23, знаходилося на позабалансовому рахунку АТ «ЗФЗ» до 26.04.2024. АТ «ЗФЗ» не є власником нежитлового приміщення IX, літ. А-5, приямки 3 шт. (S-6,0 м2), загальною площею 77,6 кв.м., за адресою м. Запоріжжя, пр. Металургів, 23. Зазначають, що АТ «ЗФЗ» не було укладено жодних договорів з власником щодо утримання на балансі зазначеного майна.
Заслухавши представника відповідача, дослідивши докази, суд вийшов з нарадчої кімнати та згідно ст. 240 Господарського процесуального кодексу України оголосив вступну та резолютивну частини рішення, повідомив строк виготовлення повного тексту рішення та роз`яснив порядок і строк його оскарження.
Розглянувши матеріали справи та фактичні обставини справи, суд
УСТАНОВИВ:
Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу, способами захисту цивільних прав та інтересів може бути визнання права.
З огляду на статтю 509 Цивільного кодексу України, далі ЦК України, вбачається, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 ЦК України.
19.01.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю «АВІКОН ГРУП», далі Управитель, та співвласниками багатоквартирного будинку, що розташований за адресою м. Запоріжжя, пр-т Металургів, буд.23, далі Співвласник або кожний окремо Співвласник, укладено договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком № 026/У, далі Договір.
Відповідно до п. 1.1 Договору Управитель зобов`язується надати Співвласникам послуг з управління багатоквартирним будинком, далі Послуга з управління, що розташований за адресою: м. Запоріжжя, вулиця Металургів, будинок 23, далі Будинок, а Співвласники зобов`язуються оплачувати Управителю Послугу з управління згідно з вимогами законодавства та умовами цього договору. Цей договір укладається з Управителем за рішенням співвласників Будинку (протокол загальних зборів співвласників № 1від 05.01.2022) та є обов`язковим для виконання всіма співвласниками Будинку, яким належать квартири та/або нежитлові приміщення.
Згідно із п. 1.4 Договору послуга з управління полягає у забезпеченні Управителем належних умов проживання і задоволення господарсько-побутових потреб мешканців будинку шляхом утримання і ремонту спільного майно будинку та його прибудинкової території. Послуга з управління включає: утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньо будинкових приміщень та прибудинкової території, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньо будинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладання індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо; купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку; поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку. Послуга з управління надається відповідно до періодичності виконання (надання) робіт (послуг) з утримання будинку та прибудинкової території згідно з додатком 3 до цього Договору, що є його невід`ємною частиною. Послуга з управління надається відповідно до вимог до якості згідно з чинним законодавством України.
Пунктом 2.2 Договору передбачено, що кожен із Співвласників зобов`язаний, зокрема, оплачувати Управителеві надані Послуги з управління в порядку, за ціною та у строки, встановлені цим Договором.
Умовами п. 2.3 Договору визначено, що управління зобов`язаний, зокрема, надати Послуги з управління своєчасно і належної якості з дотримання вимог цього Договору.
Згідно п.2.4 Договору управитель має право, зокрема вимагати від Співвласників оплати наданої Послуги з управління в порядку, за ціною та в строки, встановлені цим Договором.
Відповідно до п.п. 3.1, 3.2, 3.3, 3.5 Договору ціна Послуги з управління становить 4,81 гривень з ПДВ на місяць за 1 кв. метр загальної площі житлового або нежитлового приміщення у будинку та включає: витрати на утримання будинку та прибудинкової території і поточний ремонт спільного майна будинку в розмірі 2,044 гривень з ПДВ за 1 кв.метр відповідно до кошторису витрат на утримання будинку та прибудинкової території, що міститься у додатку 4 до нього Договору; винагороду управителю в розмірі 0,364 гривень з ПДВ з 1 кв.метр, на місяць. Управитель нараховує кожному із Співвласників щомісячну плату за Послугу з управління. Кожен Співвласник повинен сплачувати нараховані йому відповідно до Договору платежі на банківський рахунок Управителя щомісяця, не пізніше 20 числа місяця, що настає за розрахунковим. Розрахунковим періодом є календарний місяць. У разі збільшення цін на товари, матеріали, послуги, енергоресурси та ін., в тому числі збільшення рівня мінімальної заробітної плати, Управитель вправі здійснити перерозподіл коштів в межах встановленої ціни на послугу з управління за рахунок поточного ремонту, або в односторонньому порядку збільшити ціну послуги, але не більше ніж на 10% і не частіше, аніж один раз на календарний рік.
Наказом Товариства з обмеженою відповідальністю «АВІКОН ГРУП» від 31.05.2023 № 205/А/23 «Про індексацію вартості послуги з утримання багатоквартирним будинком», з 01.06.2023 нарахування вартості послуги з управління багатоквартирним будинком за адресами для співвласників багатоквартирним будинком та для власників (орендарів) нежитлових приміщень здійснювати згідно Додатку. Згідно додатку до наказу нарахування вартості послуг з управління багатоквартирного будинку за адресою Металургів проспект, буд. 23 складає 4,92 грн з ПДВ за 1 кв.м, нарахування вартості послуг по нежитловим приміщенням 4,92 грн.
Наказом Товариства з обмеженою відповідальністю «АВІКОН ГРУП» від 31.01.2024 № 216/А/24 «Про індексацію вартості послуги з утримання багатоквартирним будинком», з 01.02.2024 нарахування вартості послуги з управління багатоквартирним будинком за адресами для співвласників багатоквартирним будинком та для власників (орендарів) нежитлових приміщень здійснювати згідно Додатку. Згідно додатку до наказу нарахування вартості послуг з управління багатоквартирного будинку за адресою Металургів проспект, буд. 23 складає 5,41 грн з ПДВ за 1 кв.м, нарахування вартості послуг по нежитловим приміщенням 5,41 грн.
Умовами п. 7.1 Договору сторони узгодили, що у випадку порушення своїх зобов`язань за цим Договором Сторони несуть відповідальність, визначену цим Договором та законодавством. Порушенням зобов`язання є його невиконання або неналежне виконання, тобто виконання з порушенням умов, визначеним змістом зобов`язання.
Відповідно до п.п. 10.1, 10.2 Договору, цей договір набирає чинності з 01.02.2022 та укладений строком на один рік. Якщо за два місяця до закінчення строку дії договору жодна із сторін не повідомить письмову іншій стороні про відмову від цього Договору, він вважається продовженим на один рік.
Згідно із інформацією що міститься у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно станом на 14.03.2024 власником нежитлового приміщення, ІХ підвалу літ А-5, об`єкт житлової нерухомості, загальною площею 77,6 кв.м. за адресою Запорізька область, м. Запоріжжя, проспект Металургів, будинок 23 є Держава Україна в особі Фонду державного майна України, код ЄДРПОУ: 00032945, підстава внесення запису рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 56776517 від 24.02.2021, документи подані для державної реєстрації: свідоцтво про право власності, серія та номер ЯЯЯ№941635, виданий 15.12.2005, видавник: Виконавчий комітет Запорізької міської ради.
Товариство з обмеженою відповідальністю «АВІКОН ГРУП» звернулось до Начальника управління забезпечення реалізації повноважень у Запорізькій області Регіонального відділення ФДМУ по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях Панасенко В.В. з листом № 595-А/24 від 02.02.2024, у якому повідомляє про направлення для оформлення і підписання для примірника договору про компенсацію витрат з управління багатоквартирним будинком по проспекту Металургів, 23.
Листом від 04.03.2024 № 11/1-31-00597 «Про надання інформації» управління забезпечення реалізації повноважень у Запорізькій області Регіонального відділення ФДМУ по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях на лист Товариства з обмеженою відповідальністю «АВІКОН ГРУП» від 02.02.2024 № 595-А/24, повідомило, що державне майно-нежитлове приміщення, ІХ підвалу літ. А-5, загальною площею 77,6 кв.м., з приямками 3 шт, розташоване за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, пр. Металургів, 23, яке в процесі приватизації не увійшло до статутного капіталу АТ «Запорізький завод феросплавів» та залишилось на його балансі, перебуває в управлінні Регіонального відділення. Також, у зазначеному листі Регіональне відділення просить позивача надати доступ до приміщення для здійснення перевірки державного майна.
Враховуючи те, що власником нежитлового приміщення, ІХ підвалу літ. А-5, загальною площею 77,6 кв.м., з приямками 3 шт, розташоване за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, просп. Металургів, 23 є Держава Україна в особі Фонду державного майна України, територіальним органом якого є : Регіональне відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях, відповідач звернувся із позовом до суду про стягнення з Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях, відповідно до умов договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком № 026/У від 19.01.2022, 9 866 грн 12 коп. заборгованості із сплати послуги за утримання багатоквартирного будинку, 294 грн 66 коп. 3% річних, 573 грн 60 коп. інфляційних втрат.
Згідно ч. 1 ст. 173 ГК України, господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Підстави виникнення господарських зобов`язань визначені в ст. 174 ГК України. Зокрема, господарські зобов`язання можуть виникати: з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать; внаслідок заподіяння шкоди суб`єкту або суб`єктом господарювання, придбання або збереження майна суб`єкта або суб`єктом господарювання за рахунок іншої особи без достатніх на те підстав; внаслідок подій, з якими закон пов`язує настання правових наслідків у сфері господарювання.
При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 175 ГК України, майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, що визначено ч. 2 ст. 175 ГК України.
Частинами 1-3 ст. 193 ГК України встановлено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Відповідно до частини 2 статті 382 Цивільного кодексу України всі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.
Відповідно до Закону України «Про управління об`єктами державної власності» передбачено, що власником Єдиного реєстру об`єктів державної власності власником Реєстру та виключних майнових прав на його програмне забезпечення та бази даних є держава в особі Фонду державного майна України.
Єдиний реєстр об`єктів державної власності є державною інформаційно-комунікаційною системою, що забезпечує збирання, облік, накопичення, оброблення, захист та надання інформації про нерухоме майно, у тому числі передане в оренду (лізінг), концесію або заставу, державних підприємств, установ та організацій, а також про корпоративні права держави та державне майно, що не увійшло до статутного капіталу господарських структур.
Законом України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» визначені особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулювання правових, організаційних та економічних відносини, пов`язаних з реалізацією прав та виконанням обов`язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління.
Статтею 1 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» визначено, що нежитлове приміщення - ізольоване приміщення в багатоквартирному будинку, що не належить до житлового фонду і є самостійним об`єктом нерухомого майна; співвласник багатоквартирного будинку (далі - співвласник) - власник квартири або нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку; управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб; управління багатоквартирним будинком - вчинення співвласниками багатоквартирного будинку дій щодо реалізації прав та виконання обов`язків співвласників, пов`язаних з володінням, користуванням і розпорядженням спільним майном багатоквартирного будинку.
За визначенням, викладеним у п. 14 ч. 1 статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», управитель багатоквартирного будинку це фізична особа - підприємець або юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб.
Відповідно до п. 12 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» послуга з управління багатоквартирним будинком - результат господарської діяльності суб`єктів господарювання, спрямованої на забезпечення належних умов проживання і задоволення господарсько-побутових потреб мешканців будинку шляхом утримання і ремонту спільного майна багатоквартирного будинку та його прибудинкової території відповідно до умов договору.
Згідно приписів ст. 4 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку можуть бути фізичні та юридичні особи, територіальні громади, держава. Власники квартир та нежитлових приміщень є співвласниками спільного майна багатоквартирного будинку. Якщо квартира або нежитлове приміщення належить більш як одному співвласникові, реалізація прав та виконання обов`язків співвласниками квартири або нежитлового приміщення, включаючи участь в управлінні багатоквартирним будинком, здійснюються в порядку, передбаченому законодавством для реалізації права спільної власності.
Відповідно до ст. 6 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» співвласники мають право: 1) вільно користуватися спільним майном багатоквартирного будинку з урахуванням умов та обмежень, встановлених законом або рішенням співвласників; 2) брати участь в управлінні багатоквартирним будинком особисто або через представника; 3) одержувати інформацію про технічний стан спільного майна багатоквартирного будинку, умови його утримання та експлуатації, витрати на утримання спільного майна багатоквартирного будинку та надходження, отримані від його використання; 4) безоплатно одержувати інформацію про суб`єктів права власності на всі квартири та нежитлові приміщення у багатоквартирному будинку і площу таких квартир та приміщень у порядку і межах, визначених законом; 5) знайомитися з протоколами зборів співвласників (крім конфіденційної інформації про фізичних осіб), власними листками опитування, зведеною інформацією про результати голосування кожного із співвласників (крім конфіденційної інформації про фізичних осіб), а також за власний рахунок робити з них виписки і копії та отримувати їх копії в електронній формі; 6) на відшкодування винною особою збитків, завданих спільному майну багатоквартирного будинку, у розмірі, що відповідає частці кожного співвласника; 7) інші права, визначені законом. Реалізація співвласником своїх прав не може порушувати права інших співвласників. У разі відчуження квартири чи нежитлового приміщення новий власник набуває усіх прав попереднього власника як співвласника.
Кожний співвласник, згідно з ч.2 ст.7 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», несе зобов`язання щодо належного утримання, експлуатації, реконструкції, реставрації, поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна багатоквартирного будинку пропорційно до його частки співвласника. Кожний співвласник несе зобов`язання щодо належного утримання, експлуатації, реконструкції, реставрації, поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна багатоквартирного будинку пропорційно до його частки співвласника. У разі відчуження квартири чи нежитлового приміщення новий власник набуває усіх обов`язків попереднього власника як співвласника.
Відповідно до ст.9 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку). Наймачі, орендарі та інші користувачі квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку можуть брати участь в управлінні багатоквартирним будинком виключно за дорученням власників таких квартир та приміщень.
Приписами ст. 11 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, що укладається згідно з типовим договором. Вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за рішенням зборів співвласників (загальних зборів об`єднання співвласників багатоквартирного будинку) і згодою управителя та зазначається у договорі з управителем. Умови договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком повинні відповідати умовам типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України. Істотними умовами договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком є: 1) перелік послуг; 2) вимоги до якості послуг; 3) права і обов`язки сторін; 4) відповідальність сторін за порушення договору; 5) ціна послуг; 6) порядок оплати послуг; 7) порядок і умови внесення змін до договору; 8) строк дії договору, порядок і умови продовження дії та розірвання договору. Якщо зборами співвласників прийнято рішення про укладення договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, такий договір (зміни до нього) підписується співвласником (співвласниками), уповноваженим (уповноваженими) на це рішенням зборів співвласників. Такий договір підписується на умовах, затверджених зборами співвласників, та є обов`язковим для виконання всіма співвласниками. Управитель протягом одного місяця з дня підписання з ним договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком (змін до нього) зобов`язаний надати під власноручний підпис або надіслати рекомендованим листом кожному співвласнику примірник такого договору (змін до нього), завірений підписом управителя. За складеною у довільній формі письмовою заявою (у тому числі у формі електронного документа) співвласника примірник договору в електронній формі надсилається йому на адресу електронної пошти чи з використанням інших технічних засобів електронних комунікацій за контактними даними, зазначеними у заяві. У такому разі надання такому співвласнику або надсилання йому рекомендованим листом примірника договору не вимагається. Договір з управителем укладається строком на один рік. Якщо за один місяць до закінчення зазначеного строку жодна із сторін не повідомить письмово іншу сторону про відмову від договору, договір вважається продовженим на наступний однорічний строк. До договорів, предметом яких не є управління багатоквартирним будинком, передбачене частиною шостою цієї статті, обмеження щодо строку договору не застосовується.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» до житлово-комунальних послуг належить житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком.
Згідно із ст.12 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» витрати на управління багатоквартирним будинком включають: 1) витрати на утримання, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна у багатоквартирному будинку; 2) витрати на оплату комунальних послуг стосовно спільного майна багатоквартирного будинку; 2-1) витрати, пов`язані з виконанням зобов`язань за кредитним договором, укладеним за програмами Фонду енергоефективності; 3) витрати на сплату винагороди управителю в разі його залучення; 4) інші витрати, передбачені рішенням співвласників або законом. Витрати на управління багатоквартирним будинком розподіляються між співвласниками пропорційно до їхніх часток співвласника, якщо рішенням зборів співвласників або законодавством не передбачено іншого порядку розподілу витрат. Невикористання власником належної йому квартири чи нежитлового приміщення або відмова від використання спільного майна не є підставою для ухилення від здійснення витрат на управління багатоквартирним будинком. Зобов`язання із здійснення витрат на управління багатоквартирним будинком у разі здачі в найм (оренду) квартир та/або нежитлових приміщень державної або комунальної власності несуть наймачі (орендарі) таких квартир та/або приміщень.
Згідно з ч. 1 ст. 15 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком (зміни до нього) від імені всіх співвласників багатоквартирного будинку укладається з визначеним відповідно до законодавства управителем співвласником (співвласниками), уповноваженим (уповноваженими) на це рішенням зборів співвласників. Такий договір підписується на умовах, затверджених зборами співвласників, та є обов`язковим для виконання всіма співвласниками.
Отже, договір про надання послуг з управління, що укладений на виконання рішення зборами співвласників, є обов`язковим для виконання всіма співвласниками. У такому разі укладання індивідуального договору співвласника з управителем не вимагається (Постанова Верховного суду від 27.03.2023 у справі № 920/1343/21).
Як вбачається із матеріалів справи договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком № 026/У від 19.01.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю «АВІКОН ГРУП» та співвласниками багатоквартирного будинку, що розташований за адресою м. Запоріжжя, пр-т Металургів, буд.23, укладений за рішенням співвласників будинку розташованого за адресою: м. Запоріжжя, вулиця Металургів, будинок 23, оформленим протоколом загальних зборів співвласників № 1від 05.01.2022.
Станом на дату розгляду справи договір № 026/У від 19.01.2022 діє, доказів визнання його недійсним в судовому порядку відповідачем не надано. Також, відповідачем не надано доказів оскарження рішення співвласників будинку розташованого за адресою: м. Запоріжжя, вулиця Металургів, будинок 23, оформлене протоколом загальних зборів співвласників № 1від 05.01.2022.
Згідно ст. 525 ЦК України, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Зобов`язання, згідно ст. 526 ЦК України, має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Згідно із інформацією що міститься у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно станом на 14.03.2024 власником нежитлового приміщення, ІХ підвалу літ А-5, об`єкт житлової нерухомості, загальною площею 77,6 кв.м. за адресою Запорізька область, м. Запоріжжя, проспект Металургів, будинок 23 є Держава Україна в особі Фонду державного майна України, код ЄДРПОУ: 00032945, підстава внесення запису рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 56776517 від 24.02.2021, документи подані для державної реєстрації: свідоцтво про право власності, серія та номер ЯЯЯ№941635, виданий 15.12.2005, видавник: Виконавчий комітет Запорізької міської ради.
Територіальним органом Фонду державного майна України, що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, оцінки, використання та відчуження державного майна, управління об`єктами державної власності, у тому числі корпоративними правами держави щодо об`єктів державної власності, що належать до сфери його управління, стосовно Запорізької області є Регіональне відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях.
Пунктом 2.2 Договору передбачено, що кожен із Співвласників зобов`язаний, зокрема, оплачувати Управителеві надані Послуги з управління в порядку, за ціною та у строки, встановлені цим Договором.
Умовами п. 2.3 Договору визначено, що управління зобов`язаний, зокрема, надати Послуги з управління своєчасно і належної якості з дотримання вимог цього Договору.
Згідно п.2.4 Договору управитель має право, зокрема вимагати від Співвласників оплати наданої Послуги з управління в порядку, за ціною та в строки, встановлені цим Договором.
Відповідно до п.п. 3.1, 3.2, 3.3, 3.5 Договору ціна Послуги з управління становить 4,81 гривень з ПДВ на місяць за 1 кв. метр загальної площі житлового або нежитлового приміщення у будинку та включає: витрати на утримання будинку та прибудинкової території і поточний ремонт спільного майна будинку в розмірі 2,044 гривень з ПДВ за 1 кв.метр відповідно до кошторису витрат на утримання будинку та прибудинкової території, що міститься у додатку 4 до нього Договору; винагороду управителю в розмірі 0,364 гривень з ПДВ з 1 кв.м, на місяць. Управитель нараховує кожному із Співвласників щомісячну плату за Послугу з управління. Кожен Співвласник повинен сплачувати нараховані йому відповідно до Договору платежі на банківський рахунок Управителя щомісяця, не пізніше 20 числа місяця, що настає за розрахунковим. Розрахунковим періодом є календарний місяць. У разі збільшення цін на товари, матеріали, послуги, енергоресурси та ін., в тому числі збільшення рівня мінімальної заробітної плати, Управитель вправі здійснити перерозподіл коштів в межах встановленої ціни на послугу з управління за рахунок поточного ремонту, або в односторонньому порядку збільшити ціну послуги, але не більше ніж на 10% і не частіше, аніж один раз на календарний рік.
Наказом Товариства з обмеженою відповідальністю «АВІКОН ГРУП» від 31.05.2023 № 205/А/23 «Про індексацію вартості послуги з утримання багатоквартирним будинком», з 01.06.2023 нарахування вартості послуги з управління багатоквартирним будинком за адресами для співвласників багатоквартирним будинком та для власників (орендарів) нежитлових приміщень здійснювати згідно Додатку. Згідно додатку до наказу нарахування вартості послуг з управління багатоквартирного будинку за адресою Металургів проспект, буд. 23 складає 4,92 грн з ПДВ за 1 кв.м, нарахування вартості послуг по нежитловим приміщенням 4,92 грн.
Наказом Товариства з обмеженою відповідальністю «АВІКОН ГРУП» від 31.01.2024 № 216/А/24 «Про індексацію вартості послуги з утримання багатоквартирним будинком», з 01.02.2024 нарахування вартості послуги з управління багатоквартирним будинком за адресами для співвласників багатоквартирним будинком та для власників (орендарів) нежитлових приміщень здійснювати згідно Додатку. Згідно додатку до наказу нарахування вартості послуг з управління багатоквартирного будинку за адресою Металургів проспект, буд. 23 складає 5,41 грн з ПДВ за 1 кв.м, нарахування вартості послуг по нежитловим приміщенням 5,41 грн.
Позивачем за період з лютого 2022 по березень 2024 нарахована оплата за утримання будинку за нежитловим приміщенням, ІХ підвалу літ А-5, об`єкт житлової нерухомості, загальною площею 77,6 кв.м. за адресою Запорізька область, м. Запоріжжя, проспект Металургів, будинок 23 в сумі 9 866 грн. 12 коп.
Матеріали справи свідчать, що позивач лише у процесі листування з відповідачем у лютому березні 2024 року дізнався, що нежитлове приміщення, ІХ підвалу літ А-5, об`єкт житлової нерухомості, загальною площею 77,6 кв.м. за адресою Запорізька область, м. Запоріжжя, проспект Металургів, будинок 23 належить на праві власності Державі Україна в особі Фонду державного майна України. А в свою чергу відповідач, цікавитись вказаним нежитловим приміщенням (його станом, доступом до його) розпочав лише після звернення позивача із відповідними листами.
Згідно з ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до статті 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Статтею 77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно із ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Відповідач не надав належних та допустимих доказів оплати наданих послуг з управління.
Таким чином, позовні вимоги щодо стягнення з відповідача суми сплати послуг за утримання багатоквартирного будинку в сумі 9 866 грн 12 коп. є обґрунтованими та доведеними.
Стосовно посилання відповідача на те, що до 26.04.2024 нежитлове приміщення ІХ, літ. А-5, приямки 3 шт. (S-6,0 м2), загальною площею 77,6 кв.м. за адресою: проспект Металургів, 23 м. Запоріжжя перебувало на балансі Акціонерного товариства «Запорізький завод феросплавів», та відповідно третя особа повинна нести витрати на сплату послуг за утримання багатоквартирного будинку, слід зазначити.
Відповідно до ст.9 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку). Наймачі, орендарі та інші користувачі квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку можуть брати участь в управлінні багатоквартирним будинком виключно за дорученням власників таких квартир та приміщень.
Згідно із ст.12 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» витрати на управління багатоквартирним будинком розподіляються між співвласниками пропорційно до їхніх часток співвласника, якщо рішенням зборів співвласників або законодавством не передбачено іншого порядку розподілу витрат. Невикористання власником належної йому квартири чи нежитлового приміщення або відмова від використання спільного майна не є підставою для ухилення від здійснення витрат на управління багатоквартирним будинком. Зобов`язання із здійснення витрат на управління багатоквартирним будинком у разі здачі в найм (оренду) квартир та/або нежитлових приміщень державної або комунальної власності несуть наймачі (орендарі) таких квартир та/або приміщень.
Отже нормами Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» не визначений такий учасник управлінням багатоквартирним будинком як балансоутримувач. Будь яких документів що підтверджують делегування Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях повноважень Акціонерному товариству «Запорізький завод феросплавів» на участь в управлінні багатоквартирним будинком за адресою: проспект Металургів, 23 м. Запоріжжя, відповідачем не надано.
Крім того, позивач просив суд стягнути з відповідача 294 грн. 66 коп 3 % річних за період з 21.03.2022 по 08.04.2024, 573 грн 60 коп. інфляційних втрат за період з 21.03.2022 по 08.04.2024.
Відповідно до статей 610, 611 ЦК України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання), а у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом.
Згідно з частиною 1 статті 548 ЦК України виконання зобов`язання (основного зобов`язання) забезпечується, якщо це встановлено договором або законом.
Відповідно до ст. 625 ЦК України передбачено, що боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних з простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Передбачене законом право кредитора вимагати сплати боргу з урахуванням індексу інфляції та процентів річних є способами захисту його майнового права та інтересу, суть яких полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.
Тобто, у разі прострочення виконання грошового зобов`язання кредитор має право стягнути, а боржник повинен сплатити, крім основного боргу, також втрати від інфляційних процесів та річні відсотки за весь час прострочення виконання зобов`язання.
Таким чином, заявляючи вимогу щодо сплати інфляційних втрат та 3% річних, позивач правомірно скористався наданим йому законодавством правом.
Три відсотки річних - це спосіб захисту майнового права і інтересу кредитора шляхом отримання від боржника компенсації (плати) за користування ним коштами, належними до сплати кредиторові.
Індекс інфляції - це показник, що характеризує динаміку загального рівня цін на товари та послуги, які купуються населенням для невиробничого споживання, і його найменший період визначення складає місяць. Розмір боргу з урахуванням індексу інфляції визначається виходячи з суми боргу, що існувала на останній день місяця, в якому платіж мав бути здійснений, помноженої на індекс інфляції, визначений Державною службою, за період прострочення починаючи з місяця, наступного за місяцем, у якому мав бути здійснений платіж, і за будь-який місяць (місяці), у якому (яких) мала місце інфляція. При цьому, в розрахунок мають включатися й періоди часу, в які індекс інфляції становив менше одиниці (тобто мала місце дефляція).
Оскільки заборгованість за договором боржником у повному обсязі не сплачено, тому нарахування позивачем сум 3% річних та інфляційних втрат від знецінення грошових коштів є правомірним.
Такого ж висновку дійшов Верховний суд України в ухвалі від 12.03.2009 у справі № 6-9743сво08, в якій зазначено, що саме по собі ухвалення судом рішення про задоволення вимог кредитора, виконання якого не здійснене, не припиняє зобов`язальних правовідносин сторін договору й не звільняє боржника від відповідальності за невиконання ним грошового зобов`язання та не позбавляє кредитора права на отримання сум, передбачених ч. 2 ст. 625 ЦК України.
Перевіривши розрахунок 3 % річних судом встановлено:
- за період з 21.03.2022 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, три процента річних складають 23,00 грн;
- за період з 21.04.2022 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, три процента річних складають 22,05 грн;
- за період з 21.05.2022 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, три процента річних складають 21,13 грн;
- за період з 21.06.2022 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, три процента річних складають 20,18 грн;
- за період з 21.07.2022 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, три процента річних складають 19,26 грн;
- за період з 21.08.2022 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, три процента річних складають 18.31 грн;
- за період з 21.09.2022 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, три процента річних складають 18,31 грн;
- за період з 21.09.2022 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, три процента річних складають 17,36 грн;
- за період з 21.10.2022 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, три процента річних складають 16,44 грн;
- за період з 21.11.2022 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, три процента річних складають 15,48 грн;
- за період з 21.12.2022 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, три процента річних складають 14,56 грн;
- за період з 21.01.2023 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, три процента річних складають 13,61 грн;
- за період з 21.02.2023 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, три процента річних складають 13,66 грн;
- за період з 21.03.2023 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, три процента річних складають 11,80 грн;
- за період з 21.04.2023 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, три процента річних складають 10,85 грн;
- за період з 21.05.2023 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, три процента річних складають 9,93 грн;
- за період з 21.06.2023 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, три процента річних складають 8,98 грн;
- за період з 21.07.2023 по 08.04.2024, сума заборгованості 381,79 грн, три процента річних складають 8,24 грн;
- за період з 21.08.2023 по 08.04.2024, сума заборгованості 381,79 грн, три процента річних складають 7,27 грн;
- за період з 21.09.2023 по 08.04.2024, сума заборгованості 381,79 грн, три процента річних складають 6,30 грн;
- за період з 21.10.2023 по 08.04.2024, сума заборгованості 381,79 грн, три процента річних складають 5,36 грн;
- за період з 21.11.2023 по 08.04.2024, сума заборгованості 381,79 грн, три процента річних складають 4,38 грн;
- за період з 21.12.2023 по 08.04.2024, сума заборгованості 381,79 грн, три процента річних складають 3,44 грн;
- за період з 21.01.2024 по 08.04.2024, сума заборгованості 381,79 грн, три процента річних складають 2,47 грн;
- за період з 21.02.2024 по 08.04.2024, сума заборгованості 381,79 грн, три процента річних складають 1,50 грн;
- за період з 21.03.2024 по 08.04.2024, сума заборгованості 419,82 грн, три процента річних складають 0,65 грн.
Отже, відповідно до розрахунку суду сума 3% річних складає 296 грн 21 коп., проте оскільки суд не може виходити за рамки заявлених позовних вимог, сума 3% річних яка підлягає стягненню з відповідача на користь позивача складає 294 грн. 66 коп.
Перевіривши розрахунок інфляційних втрат, судом встановлено:
- за період з 21.03.2022 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, інфляційні втрати складають 94,02 грн;
- за період з 21.04.2022 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, інфляційні втрати складають 79,97 грн;
- за період з 21.05.2022 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, інфляційні втрати складають 68,05 грн;
- за період з 21.06.2022 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, інфляційні втрати складають 54,78 грн;
- за період з 21.07.2022 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, інфляційні втрати складають 51,81 грн;
- за період з 21.08.2022 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, інфляційні втрати складають 47,18 грн;
- за період з 21.09.2022 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, інфляційні втрати складають 68,57 грн;
- за період з 21.10.2022 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, інфляційні втрати складають 57,80 грн;
- за період з 21.11.2022 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, інфляційні втрати складають 54,80 грн;
- за період з 21.12.2022 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, інфляційні втрати складають 51,83 грн;
- за період з 21.01.2023 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, інфляційні втрати складають 20,55 грн;
- за період з 21.02.2023 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, інфляційні втрати складають 17,81 грн;
- за період з 21.03.2023 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, інфляційні втрати складають 39,33 грн;
- за період з 21.04.2023 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, інфляційні втрати складають 11,26 грн;
- за період з 21.05.2023 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, інфляційні втрати складають 9,35 грн;
- за період з 21.06.2023 по 08.04.2024, сума заборгованості 373,26 грн, інфляційні втрати складають 6,31 грн;
- за період з 21.07.2023 по 08.04.2024, сума заборгованості 381,79 грн, інфляційні втрати складають 8,80 грн;
- за період з 21.08.2023 по 08.04.2024, сума заборгованості 381,79 грн, інфляційні втрати складають 14,35 грн;
- за період з 21.09.2023 по 08.04.2024, сума заборгованості 381,79 грн, інфляційні втрати складають 12,38 грн;
- за період з 21.10.2023 по 08.04.2024, сума заборгованості 381,79 грн, інфляційні втрати складають 9,25 грн;
- за період з 21.11.2023 по 08.04.2024, сума заборгованості 381,79 грн, інфляційні втрати складають 7,30 грн;
- за період з 21.12.2023 по 08.04.2024, сума заборгованості 381,79 грн, інфляційні втрати складають 4,60 грн;
- за період з 21.01.2024 по 08.04.2024, сума заборгованості 381,79 грн, інфляційні втрати складають 3,06 грн;
- за період з 21.02.2024 по 08.04.2024, сума заборгованості 381,79 грн, інфляційні втрати складають 1,97 грн;
Отже, відповідно до розрахунку суду сума інфляційних втрат складає 795 грн 13 коп., проте оскільки суд не може виходити за рамки заявлених позовних вимог, сума інфляційних витрат яка підлягає стягненню з відповідача на користь позивача складає 573 грн. 60 коп.
Європейський суд з прав людини вказав, що пункт перший статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (Проніна проти України, № 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 р.).
Також у рішенні у справі «Серявін та інші проти України» Європейський суд з прав людини в вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід (рішення Європейського суду з прав людини у справі Трофимчук проти України).
Таким чином, прийняті відповідно до статуту рішення загальних зборів об`єднання з питань управління багатоквартирним будинком є обов`язковим для усіх власників квартир (нежитлових приміщень) у багатоквартирному будинку, які одночасно є співвласниками спільного майна такого будинку та зобов`язані його утримувати в силу прямої норми статті 322 ЦК України та частина 2 статті 7 Закону № 417- VШ.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду № 920/1343/21 від 27 березня 2023, № 906/894/19 від 02 вересня 2020 року.
За вказаних обставин, враховуючи предмет та визначені позивачем підстави позову, принципи диспозитивності, змагальності та рівності сторін перед законом і судом, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 42, 46, 50, 123, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «АВІКОН ГРУП» до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях задовольнити.
Стягнути з Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях (вул. Центральна, буд. 6, м. Дніпро, 49000, ідентифікаційний код юридичної особи 42767945) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АВІКОН ГРУП» (вул. Рекордна, буд. 2, м. Запоріжжя, 69006, ідентифікаційний код юридичної особи 40653787) заборгованість із сплати послуг за утримання багатоквартирним будинком в сумі 9 866 (дев`ять тисяч вісімсот шістдесят шість) грн 12 коп., 3% річних в сумі 294 (двісті дев`яносто чотири) грн 66 коп., інфляційні втрати в сумі 573 (п`ятсот сімдесят три) грн 60 коп., судовий збір в сумі 2 422 (дві тисячі чотириста двадцять два) грн 40 коп.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення оформлено та підписано 25.11.2024.
Суддя С.С. Дроздова
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення буде розміщено в Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою у мережі Інтернет за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2024 |
Оприлюднено | 28.11.2024 |
Номер документу | 123319972 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Дроздова С.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні