ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
25.11.2024справа №910/8531/24
Господарський суд міста Києва у складі судді Марченко О.В., за участю секретаря судового засідання Роздобудько В.В., розглянув у відкритому судовому засіданні
справу № 910/8531/24
про визнання недійсними і скасування пунктів 2 і 3 рішення від 30.04.2024 №2-р/тк,
за участю представників:
позивача - Приходька С.В. (довіреність від 17.01.2024 №Др-29-0124; в режимі відеоконференції з використанням сервісу «Система захищеного відеоконференцзв`язку з судом»);
відповідач - Чернюшок М.І. (витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань).
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Стислий виклад первісних позовних вимог
Акціонерне товариство «Оператор газотранспортної системи «Київоблгаз» (далі - Товариство) звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Антимонопольного комітету України (далі - АМК) про визнання недійсними і скасування пунктів 2 і 3 рішення тимчасової адміністративної колегії АМК від 30.04.2024 №2-р/тк «Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу» зі справи №209/60/59-рп/к.22 (далі - рішення №2-р/тк).
Позовні вимоги мотивовано тим, що рішення №2-р/тк є неправомірним, оскільки приймаючи вказане рішення АМК: неправильно застосував норми матеріального права; не довів обставин, які мають значення для справи і які визнано встановленими; неповно з`ясував обставини, що мають значення для справи; порушив норми процесуального права, що призвело до прийняття неправильного рішення; висновки АМК у рішенні №2-р/тк не відповідають обставинам №209/60/59-рп/к.22.
2. Стислий виклад заперечень відповідача
АМК 05.08.2024 подав суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив про те, що: у прийнятті оскаржуваного рішення відповідач діяв у межах своїх повноважень, у порядок та спосіб, встановлений Законом України «Про захист економічної конкуренції» (далі - Закон); висновки, викладені у рішенні №2-р/тк, відповідають фактичним обставинам справи №209/60/59-рп/к.22; АМК надано належну оцінку обставинам справи №209/60/59-рп/к.22 та прийнято законне та обґрунтоване рішення №2-р/тк про встановлення порушення законодавства захист від економічної конкуренції та про притягнення позивача як порушника до визначеної Законом відповідальності.
3. Стислий виклад відповіді позивача на відзив
Товариство 19.08.2024 подало суду відповідь на відзив, в якій заперечило проти доводів АМК та просило суд задовольнити позов, підтримавши доводи позовної заяви.
4. Процесуальні дії у справі
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 12.07.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 26.08.2024.
Відповідач 05.08.2024 подав суду копії матеріалів антимонопольної справи №209/60/59-рп/к.22 (на 1 диску).
У зв`язку з масованою шахедно-ракетною атакою Російської Федерації в Україні (зокрема, на м. Київ) 26.08.2024, з огляду на приписи Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», та з метою уникнення можливості завдання шкоди життю і здоров`ю представників сторін та працівників апарату суду підготовче засідання 26.08.2024 не відбулося.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 28.08.2024 підготовче засідання відкладено на 23.09.2024.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 23.09.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 04.11.2024.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 04.11.2024 відкладено розгляд справи по суті на 25.11.2024.
Представник позивача у судовому засіданні 25.11.2024 оголосив вступне слово та підтримав позовні вимоги у повному обсязі.
Представник відповідача оголосив вступне слово та заперечив проти задоволення позовних вимог.
Суд, заслухавши вступне слово представників сторін, з`ясувавши обставини, на які посилаються сторони, дослідив в порядку статей 209 і 210 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) докази у справі.
Після закінчення з`ясування обставин справи та перевірки їх доказами суд перейшов до судових дебатів.
Представники сторін виступили з промовами (заключним словом), в яких посилалися на обставини і докази, досліджені у судовому засіданні.
У судовому засіданні 25.11.2024 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення відповідно до статті 233 ГПК України.
Судом згідно з вимогами статей 222 і 223 ГПК України здійснювалося повне фіксування судового засідання технічними засобами та секретарем судового засідання велися протоколи судових засідань, які долучені до матеріалів справи.
ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням №2-р/тк:
- визнано, що Товариство у період з січня 2021 року по серпень 2023 року (включно) займало монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з приєднання до газорозподільних систем у межах території Київської області, де знаходиться газорозподільна система, що перебуває у власності, господарському віданні, користуванні чи експлуатації Товариства з часткою 100%, оскільки не мало жодного конкурента на цьому ринку (пункт 1 резолютивної частини рішення №2-р/тк);
- визнано дії Товариства, які полягають у встановленні до замовників у технічних умовах приєднання до газорозподільної системи вимоги щодо встановлення єдиного вузла обліку природного газу для житлових будинків, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50 та частиною першою статті 13 Закону, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з приєднання до газорозподільних систем у межах території Київської області, де знаходиться газорозподільна система, що перебуває у власності, господарському віданні, користуванні чи експлуатації Товариства, що могли призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку (пункт 2 резолютивної частини рішення №2-р/тк);
- за порушення, вказане в пункті 2 резолютивної частини рішення №2-р/тк, накладено на Товариство штраф у сумі 3 000 000 грн (пункт 3 резолютивної частини рішення №2-р/тк).
Судом встановлено, що Товариство звернулося до господарського суду з позовом про визнання частково недійсним рішення №2-р/тк в межах зазначеного у частини першої статті 60 Закону строку (08.07.2023 позовну заяву сформовано в системі «Електронний суд», 09.07.2023 - реєстровано канцелярією суду).
Рішенням АМК №2-р/тк, за результатами розгляду матеріалів антимонопольної справи №209/60/59-рп/к.22 про порушення Товариством законодавства про захист економічної конкуренції та подання з попередніми висновками Другого відділу досліджень і розслідувань Північного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі - Відділення АМК) від 04.10.2023 № 60-03/226п, встановлено таке.
Відділенням за результатами розгляду Заяв встановлено, що громадянин ОСОБА_1 (далі - Заявник-1, Замовник-1) є одним із засновників та керівником ОК «ЖБК «Гранд Білдінг Груп» (далі - Заявник-2, Замовник-2), який є забудовником об`єкта, розташованого за адресою м. Ірпінь, кадастрові номери земельних ділянок: 3210900000:01:141:0001/0002/0003/0004/0005/0006/0007/0008/0009/0010/0012/0013/0014/0015/0017/0018/0019/0020/0022/0023/0024/0025/0026/0028/0029/0030/0032/0033/0034/0035/0038/0039/0040/0041/0042/0044/0045/0048/0050/0051/0052/0053/0054/0055, та який буде налічувати 520 квартир (далі - Об`єкт газифікації).
Заявник-1 звернувся до Товариства з заявою від 27.07.2021 №3Кп-9478-81010-0721 про надання послуги з приєднання до ГРМ зазначеного об`єкта будівництва (далі - Заява ПП 1).
Товариством були видані технічні умови нестандартного приєднання до газорозподільної системи від 04.08.2021 №724-15 (810-Туп-2062-0821) (далі - ТУ-1), у яких, зокрема, в абзаці 6 пункту 1 розділу III ТУ-1 зазначено про необхідність встановлення єдиного комерційного вузла обліку природного газу для житлових будинків (загальнобудинкового приладу обліку природного газу).
Відповідно до положень підпункту 2 пункту 1 розділу III Методології встановлення плати за приєднання до газотранспортних і газорозподільних систем, затвердженої постановою НКРЕКП від 24.12.2015 №3054 (далі - Методологія), в плату за приєднання включається вартість будівництва газових мереж зовнішнього газопостачання (будівництва газових мереж від місця забезпечення потужності до точки приєднання). Розділ III ТУ-1 має назву «Вихідні дані для проектування газових мереж зовнішнього газопостачання», тобто встановлення єдиного вузла обліку віднесено Товариством до газових мереж зовнішнього газопостачання, будівництво яких має оплачувати замовник.
Отже, згідно з ТУ-1 саме замовник має оплатити встановлення єдиного вузла обліку для багатоквартирного житлового будинку (Об`єкта газифікації).
Замовник-1 звертався до Товариства з заявами від 11.05.2021 №б/н (вх. Товариства від 11.05.2021 №Л-083) та від 21.05.2021 №б/н (вх. Товариства від 21.05.2021 №Л-88) з проханням врахувати під час розробки проекту технічних умов, що він не бажає організовувати і встановлювати загальнобудинковий вузол обліку та не готовий оплачувати організацію і встановлення загальнобудинкового вузла обліку для багатоквартирних будинків (Об`єкта газифікації).
Проте Товариство видало Замовнику-1 ТУ-1 із вимогою встановлення єдиного комерційного вузла обліку природного газу для житлових будинків (загальнобудинкового приладу обліку природного газу), ігноруючи заяви Замовника-1 від 11.05.2021 №б/н (вх. Товариства від 11.05.2021 №Л-083) та від 21.05.2021 №б/н (вх. Товариства від 21.05.2021 №Л-88), в частині відсутності бажання у Замовника-1 організовувати і встановлювати загальнобудинковий вузол обліку та не готовності оплачувати організацію і встановлення загальнобудинкового вузла обліку для багатоквартирних будинків (Об`єкта газифікації).
Товариство листом від 15.08.2023 №810-Лв-22636-0823 (вх. Відділення АМК від 16.08.2023 №60-01/2764) повідомило, що технічні умови на приєднання до газорозподільної системи об`єкта, які видані гр. ОСОБА_1 , були скориговані в частині «встановлення єдиного вузла обліку газу для житлових будинків / житлового комплексу» на підставі його заяви від 21.05.2021 №б/н, про що останнього повідомлено листом від 26.05.2021 №810-Сл-6468-0521.
Однак така інформація не відповідає дійсності, оскільки ТУ-1 видані 04.08.2021, а лист Товариства №810-Сл-6468-0521 зареєстрований 26.05.2021 (тобто раніше, ніж видані самі ТУ-1) та не містить інформації щодо коригування ТУ-1 в частині «встановлення єдиного вузла обліку газу для житлових будинків / житлового комплексу».
18.11.2021 набрали чинності зміни до Кодексу ГРМ, які уточнили порядок приєднання до ГРМ.
З огляду на зазначене, враховуючи, що всі земельні ділянки були переоформлені на ОК «ЖБК «Гранд Білдінг Груп», гр. ОСОБА_1 прийнято рішення отримувати нові технічні умови саме на ОК «ЖБК «Гранд Білдінг Груп» та частинами (не на всі будинки одразу, а на кожен будинок окремо) з метою зменшення необхідної вільної потужності.
Відтак гр. ОСОБА_1 надіслав Товариству заяву без номера і дати (вх. Товариства від 07.12.2021 №ЗГ-25335-81010-1221) про розірвання договору на приєднання до газорозподільної системи й анулювання ТУ-1.
При цьому Заявник-2 подав Товариству заяву від 05.01.2022 №3Кп-124-81010-0122 про надання послуги з приєднання до ГРМ (далі - Заява ПП 2).
Товариство видало проект технічних умов приєднання до газорозподільної системи від 13.01.2022 №013-1 (810-Туп-88-0122) (далі - ТУ-2).
Абзацом п`ятим пункту 1 розділу III ТУ-2 Товариством передбачено встановлення єдиного вузла обліку газу для багатоквартирного житлового будинку (далі - Об`єкт газифікації) при проектуванні газових мереж зовнішнього газопостачання, будівництво яких має оплатити замовник будівництва - ОК «ЖБК «Гранд Білдінг Груп», тобто аналогічно ТУ-1.
Разом з тим, в опитувальному листі до Заяви ПП 2 Замовник-2 передбачив встановлення в кожній квартирі індивідуального опалювального котла та газової поверхні, що свідчить про встановлення поквартирних засобів вимірювальної техніки та як наслідок розрахунки зі споживачами за спожитий газ будуть виконуватися за показниками індивідуальних засобів вимірювальної техніки.
Товариство листами від 07.03.2023 №81001-Лв-6068-0323 (вх. Відділення АМК від 13.03.2023 №60-01/753; далі - Лист-1) та від 28.04.2023 №810-Лв-10686-0423 (вх. Відділення АМК від 05.05.2023 №60-01/1544; далі - Лист-2) повідомило, що законодавством не передбачено обов`язку встановлювати загальнобудинковий ВОГ у разі встановлення поквартирних ЗВТ.
Однак у виданих ТУ-1 та ТУ-2 Товариство вимагало встановлення Заявником-1 та Заявником-2 комерційного вузла обліку природного газу (загальнобудинкового приладу обліку природного газу).
Заявники пов`язують відповідні дії Товариства, які полягають у нав`язуванні додаткових умов приєднання та ущемленні інтересів споживачів послуги, з обранням як виконавця проектно-будівельних робіт не Товариства (яке також може надавати відповідну платну послугу), а іншого суб`єкта господарювання Товариства з обмеженою відповідальністю «ТСКНОВ», «...оскільки інші забудовники, які обрали виконавцем проектно-будівельних робіт AT «Київоблгаз» таких проблем не мають».
Слід зазначити, що Заява ПП 1 була подана в період, коли Кодекс газорозподільних систем, затверджений постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2494 (далі - Кодекс ГРМ), діяв у редакції до 18.11.2021, а Заява ПП 2 була подана після введення в дію зазначених змін до Кодексу ГРМ.
У вимозі від 02.10.2021 №60-02/8839 Відділення АМК вимагало від Товариства, зокрема, надати ґрунтовні пояснення щодо визначення в ТУ-1 необхідності встановлення єдиного вузла обліку газу для житлових будинків без урахування заяви Замовника-1 від 11.05.2021 №б/н стосовно небажання останнім організації та встановлення загальнобудинкового вузла обліку; а також вказати, хто був ініціатором щодо організації та встановлення загальнобудинкового вузла обліку природного газу, передбаченого в ТУ-1, та за чий рахунок вона має бути здійснена; чи за рахунок плати за приєднання замовника забезпечується Оператором ГРМ встановлення загальнобудинкового вузла обліку природного газу (а саме, закупівля, монтаж та прийняття в експлуатацію).
Товариство у відповіді на зазначену вимогу не надало відповіді на поставлені питання, аргументуючи це тим, що сторони дійшли згоди розірвати договір від 04.08.2021 №03F810-17362-21 з 07.12.2021.
Також Відділенням АМК в ході розгляду справи на юридичну адресу Товариства надіслано вимогу від 13.02.2023 №60-02/692 про надання інформації, відповідно до якої Товариству необхідно було вказати, хто був ініціатором щодо організації та встановлення загальнобудинкового вузла обліку природного газу, передбаченого в ТУ-1 та ТУ-2, а також вказати, за рахунок кого мав / має бути організований та встановлений загальнобудинковий вузол обліку природного газу.
Проте Товариство не надало відповіді на зазначені питання вимоги, процитувавши пункт 10 глави 2 розділу V Кодексу ГРМ.
Відділення АМК на юридичну адресу Товариства додатково надіслано вимогу від 05.04.2023 №60-02/1616 про надання інформації, зокрема, з аналогічними питаннями, зазначеними у вимозі Відділення АМК від 13.02.2023 №60-02/692.
У відповідь на вказану вимогу Товариство повідомило Відділення АМК, що ініціатором щодо організації та встановлення загальнобудинкового вузла обліку природного газу, передбаченого в ТУ-1 та ТУ-2, є замовники, а також зазначило, що організація та встановлення загальнобудинкового вузла обліку природного газу здійснюється за рахунок замовника послуги з приєднання, тобто Замовником-1 та відповідно Замовником-2.
Враховуючи, що: у Заяві ПП 1 та Заяві ПП 2 у розділі «додаткова інформація» зазначено, що: «розробку проекту зовнішнього газопостачання забезпечує Замовник»; в опитувальних листах до Заяви ПП 1 та Заяви ПП 2 у пункті 3 (на виконання положення пункту 11 глави 2 розділу V Кодексу ГРМ) зазначено інформацію про необхідну потужність на будинок / в точці приєднання / в місці її забезпечення [визначається з урахуванням планового розміщення в будинку газового обладнання (опалювальний котел)] та кількість квартир (приміщень) у такому будинку з визначенням технічної потужності кожної квартири (приміщення); замовник у заявах від 11.05.2021 №б/н та від 21.05.2021 №б/н повідомляв, що він не бажає організовувати і встановлювати загальнобудинковий вузол обліку та не готовий оплачувати його встановлення та організацію; оскільки ініціатором встановлення загальнобудинкового вузла обліку є Оператор ГРМ, то саме за його рахунок має здійснюватися плата за його встановлення та організацію, а не перекладатися на замовника.
Тобто Товариство має право з власної ініціативи й за власний рахунок здійснити організацію та встановлення загальнобудинкового вузла обліку природного газу.
Додатково необхідно зазначити, що за наявною у Відділення АМК інформацією НКРЕКП у своїй постанові від 17.12.2021 №2670 «Про накладення штрафу на AT «Київоблгаз» за порушення вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу та здійснення заходів державного регулювання» (оприлюдненою на офіційному вебсайті НКРЕКП 21.12.2021) за результатами розгляду аналогічних питань, порушених у Заявах, зобов`язало Товариство у зв`язку з виявленими порушеннями положень пункту 1 глави 5 розділу ЇХ Кодексу ГРМ врегулювати відносини з гр. ОСОБА_2 , зокрема, у частині організації та встановлення загальнобудинкового вузла обліку природного газу за ініціативи балансоутримувача (управителя) або Оператора ГРМ та за їх рахунок у багатоквартирному будинку (гуртожитку) або на групу будинків (гуртожитків), мешканці яких у повному обсязі чи частково розраховуються за нормами споживання, або для цілей складання загального балансу споживання природного газу.
Право на приєднання до газових мереж об`єктів замовників має газорозподільне (газотранспортне) підприємство, у власності якого перебувають газові мережі, до яких здійснюється приєднання. Тобто право на приєднання до газових мереж, які перебувають у власності, користуванні, господарському віданні чи експлуатації Товариства, та видачу технічних умов приєднання до газорозподільної системи має виключно Товариство.
Товариство Листом-1 повідомило Відділення АМК, що приєднання об`єкта газифікації до газорозподільної системи відповідно до Заяви ПП 2 не відбулось, оскільки ОК «ЖБК «Гранд Білдінг Груп» не повернуло Товариству ТУ-2 (абзацом десятим пункту 2 глави 2 розділу V Кодексу ГРМ передбачено, що договір на приєднання та технічні умови приєднання набувають чинності з дати повернення їх Оператору ГРМ підписаними замовником та за умови оплати вартості послуг з надання замовнику, договору на приєднання та технічних умов приєднання, якщо вона передбачена чинним законодавством).
При цьому необхідно зазначити, що наведені дії ОК «ЖБК «Гранд Білдінг Груп» обумовлені тим, що ТУ-2, які видані Товариством, були передбачені встановленням єдиного вузла обліку газу для багатоквартирного житлового будинку при проектуванні газових мереж зовнішнього газопостачання, будівництво яких має оплатити замовник будівництва - ОК «ЖБК «Гранд Білдінг Груп».
На виконання вимоги Відділення АМК від 05.04.2023 № 60-02/1616 про надання інформації Товариство Листом-2 повідомило, що звернень від ОК «ЖБК «Гранд Білдінг Груп» стосовно встановлення комерційного вузла обліку природного газу (загальнобудинкового приладу обліку природного газу) до Товариства не надходило.
Враховуючи наведене, ОК «ЖБК «Гранд Білдінг Груп» не ініціювало питання організації та встановлення загальнобудинкового вузла обліку для багатоквартирного будинку та, відповідно, не планувало оплачувати послуги з його організації та встановлення.
Товариство листом від 18.09.2023 №810-Сл-24746-0923 (вх. Відділення АМК від 22.09.2023 №60-01/3206) повідомило, що ТУ-2 воно скоригувало за власною ініціативою в частині «встановлення єдиного вузла обліку газу для житлових будинків / житлового комплексу», виданих на приєднання до газорозподільної системи об`єкта, проте скореговані технічні умови приєднання до газорозподільної системи ОК «ЖБК «Гранд Білдінг Груп» не направлялись.
Разом з тим, ненаправлення (або недоведення до відома в інший спосіб) позбавляє можливості замовника приєднання здійснювати (проводити, замовляти) проектні робота з приєднання за умовами, визначеними Оператором ГРМ у технічних умовах приєднання.
З метою дослідження системності дій Товариства з порушеного питання Відділення АМК на юридичні адреси інших замовників послуг з приєднання до газорозподільної системи Товариства (далі - Замовники послуги) надіслано листи від 07.06.2023 №60-02/2520 про надання інформації щодо умов приєднання об`єктів до ГРМ.
Замовники послуги повинні були, зокрема, вказати хто був ініціатором щодо організації та встановлення загальнобудинкового вузла обліку природного газу (єдиного вузла обліку газу для житлових будинків / житлового комплексу), передбаченого в технічних умовах приєднання до газорозподільної системи й опитувального листа та, у разі, якщо ініціатором був Замовник послуги, надати підтвердні документи.
Відділення АМК надіслало Товариству вимогу від 28.07.2023 №60-02/3296 про надання інформації, відповідно до якої Товариство повинне було надати, зокрема, копії документів (заяви замовників послуг з приєднання тощо), які підтверджують, що ініціатором встановлення єдиного комерційного вузла обліку природного газу для житлових будинків (об`єктів газифікації) (загальнобудинкового приладу обліку природного газу) був саме замовник послуги з приєднання до ГРМ.
Товариство листом від 15.08.2023 №810-Лв-22636-0823 (вх. Відділення АМК від 16.08.2023 №60-01/2764) повідомило, що ініціатором встановлення єдиного комерційного вузла обліку природного газу для житлових будинків (об`єктів газифікації) (загальнобудинкового приладу обліку природного газу) були замовники послуги з приєднання до ГРМ згідно з поданими заявами, тобто Замовники послуги.
Під час аналізу зазначеної відповіді Товариства Відділення АМК встановило, що Товариство не надало копії документів (заяви замовників послуг з приєднання, тощо), які підтверджують, що ініціатором встановлення єдиного комерційного вузла обліку природного газу для житлових будинків (об`єктів газифікації) (загальнобудинкового приладу обліку природного газу) був саме замовник послуги з приєднання до ГРМ.
Крім того, заяви приєднання, опитувальні листи та технічні умови приєднання, які були видані Товариством замовникам приєднання до ГРМ, не містять відомостей та інформації щодо виявлення ними ініціативи на встановлення єдиного комерційного вузла обліку природного газу для житлових будинків (об`єктів газифікації) (загальнобудинкового приладу обліку природного газу).
Крім того, повідомлена Товариством інформація про те, що ініціаторами на встановлення єдиного комерційного вузла обліку природного газу для житлових будинків (об`єктів газифікації) були, зокрема, гр. ОСОБА_1 (Заявник-1) та ОК «ЖБК «Гранд Білдінг Груп» (Заявник-2), не відповідає дійсності, оскільки зазначені замовники приєднання, як встановлено за результатами аналізу матеріалів поданих ними заяв та у ході проведеного розслідування під час розгляду справи, не зверталися з будь-яким заявами / листами до Оператора ГРМ, які б виражали їх ініціативу з порушеного питання.
Натомість гр. ОСОБА_1 у заяві від 21.05.2021 №б/н до Товариства повідомляв, що він не бажає організовувати і встановлювати загальнобудинковий вузол обліку й не готовий оплачувати його встановлення та організацію.
На виконання вимоги Відділення АМК від 07.06.2023 №60-02/2520 про надання інформації Замовники приєднання повідомили, зокрема, таке:
- ПрАТ «Бородянська спеціалізована пересувна механізована колона-15» (лист від 07.08.2023 № 74 [вх. Відділення АМК від 08.08.2023 № 60-01/2653]), ТОВ «БК Модус груп» (лист від 31.07.2023 №31/07-23 [вх. Відділення АМК від 08.08.20023 №60-01/2660]), ТОВ «Білгородбуд» (лист від 29.06.2023 №29/06-23-3 [вх. Відділення АМК від 03.07.2023 №60-01/2253]), ТОВ «Фундамент БТС Девелопмент» (лист від 21.07.2023 №44 [вх. Відділення АМК від 24.07.2023 №60-01/2460]), ТОВ «Онлівілл» (лист від 29.06.2023 №29/06/23-3 [вх. Відділення АМК від 03.07.2023 №60-01/2255]), ТОВ «Рівербанк» (лист від 05.07.2023 №05/07-23 [вх. Відділення АМК від 10.07.2023 №60-01/2322]) та ТОВ «Вотерфронт» (лист від 07.07.2023 №07-07-23/1 [вх. Відділення АМК від 10.07.2023 №60-01/2321]) повідомили, що ініціатором стосовно організації та встановлення загальнобудинкового вузла обліку природного газу, передбаченого в технічних умовах приєднання до газорозподільної системи, було Товариство;
- ПАТ «Гравіс» (лист від 20.06.2023 №20/06-23 [вх. Відділення АМК від 22.06.2023 №60-01/2133]), ОК «Горизонт Сервіс» (лист від 11.07.2023 №73 [вх. Відділення АМК від 19.07.2023 №60-01/2430]) та ТОВ «Тайм Ріелті» (лист від 28.06.2023 №28/06 [вх. Відділення АМК від 30.06.2023 №60-01/2231]) повідомили, що не були ініціаторами щодо організації та встановлення загальнобудинкового вузла обліку природного газу, передбаченого в технічних умовах приєднання до газорозподільної системи;
- ТОВ «Відважних» (лист від 03.07.2023 №03/2023 [вх. Відділення АМК від 05.07.2023 №60-01/2281]) та ТОВ «Інвестиційна група «Молодість» (лист від 29.06.2023 №29/06 [вх. Відділення АМК від 04.07.2023 №60-01/2254]) повідомили, що організація та встановлення загальнобудинкового вузла обліку природного газу, передбаченого в технічних умовах приєднання до газорозподільної системи, була обумовлена взаємною згодою вказаних юридичних осіб і Товариства, проте документальне підтвердження цієї згоди відсутнє.
Товариство Листом-2 повідомило Відділення АМК про те, що в період протягом 2021 року по квітень 2023 року видало 263 технічні умови нестандартного приєднання до газорозподільної системи з вимогою щодо встановлення єдиного комерційного вузла обліку природного газу для житлових будинків (об`єктів газифікації) за рахунок замовників послуг з приєднання.
При цьому деякі замовники послуги з приєднання до ГРМ, ознайомившись із технічними умовами приєднання до ГРМ, подавали до Товариства заяви / звернення / листи щодо коригування технічних умов у частині «встановлення єдиного вузла обліку газу для житлових будинків / житлового комплексу», виданих на приєднання до газорозподільної системи об`єкта.
Товариством станом на серпень 2023 року з 263 виданих технічних умов нестандартного приєднання до газорозподільної системи з вимогою щодо встановлення єдиного комерційного вузла обліку природного газу для житлових будинків (об`єктів газифікації) за рахунок замовників послуг з приєднання скоригувало: за заявою замовника -143; за власною ініціативою Товариства - 15.
Проте Товариство не надало пояснень щодо вибіркового підходу з коригування технічних умов нестандартного приєднання за власною ініціативою, а також не пояснило причин того, що з 263 виданих технічних умов, які містили вимогу про встановлення єдиного комерційного вузла обліку природного газу для житлових будинків (об`єктів газифікації) за рахунок замовників, станом на серпень 2023 року не було скориговано 95 технічних умов.
Враховуючи викладене, висування Товариством до замовників послуг з приєднання до газорозподільної системи в технічних умовах приєднання до газорозподільної системи вимоги щодо встановлення єдиного вузла обліку природного газу для житлових будинків (об`єктів газифікації) за рахунок останнього призводить до ущемлення інтересів замовників послуг з приєднання до газорозподільної системи.
Ущемлення інтересів замовників послуг з приєднання до газорозподільної системи в такому випадку полягає в тому, що при виконанні цієї вимоги Товариства, замовники послуги з приєднання до газорозподільної системи могли понести додаткові матеріальні витрати.
Таким чином, АМК дійшов висновків про те, що дії Товариства були б неможливими за умови зазнання ним значної конкуренції на ринку, адже в такому випадку споживачі послуги з приєднання до газорозподільних систем у межах території Київської області, де знаходиться газорозподільна система, що перебуває у власності, господарському віданні, користуванні чи експлуатації Товариства, мали б можливість обирати між кількома виконавцями таких послуг та, у разі ущемлення їх інтересів, обрали б іншого виконавця цих послуг.
У випадку ж відсутності конкуренції на відповідному ринку і, як наслідок, відсутності у споживачів альтернативи щодо отримання таких послуг, інакше ніж у Товариства, зазначені вище дії призвели до настання негативних наслідків для споживачів.
Отже, дії Товариства, які полягають у встановленні для замовників у технічних умовах приєднання до газорозподільної системи вимоги щодо встановлення єдиного вузла обліку природного газу для житлових будинків, є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50 та частиною першою статті 13 Закону, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з приєднання до газорозподільних систем у межах території Київської області, де знаходиться газорозподільна система, що перебуває у власності, господарському віданні, користуванні чи експлуатації Товариства, шляхом вчинення дій, що могли призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
При цьому у зв`язку з прийняттям постанови НКРЕКП від 31.08.2023 №1594 «Про зупинення дії ліцензії з розподілу природного газу, виданої AT «Київоблгаз», якою зупинено Товариству дію ліцензії на право провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, виданої відповідно до постанови НКРЕКП від 29.06.2017 №855, у зв`язку з передачею цілісного майнового комплексу з розподілу природного газу іншому суб`єкту господарювання, який отримав відповідну ліцензію, порушення законодавства про захист економічної конкуренції в діях Товариства наразі не є триваючим.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ. ПОЗИЦІЯ СУДУ
У частині першій статті 48 Закону зазначено, що за результатами розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції органи Антимонопольного комітету України приймають рішення, в тому числі про визнання вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції; накладення штрафу тощо.
Згідно з частиною першою статті 60 Закону заявник, відповідач, третя особа мають право оскаржити рішення органів Антимонопольного комітету України повністю або частково до господарського суду у двомісячний строк з дня одержання рішення. Цей строк не може бути відновлено.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 50 Закону порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції є зловживання монопольним (домінуючим) становищем.
Статтею 13 Закону передбачено, що зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб`єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб`єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
Зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку, зокрема, визнається застосування різних цін чи різних інших умов до рівнозначних угод з суб`єктами господарювання, продавцями чи покупцями без об`єктивно виправданих на те причин.
Зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку забороняється і тягне за собою відповідальність згідно з законом.
Згідно з частиною першою статті 59 Закону підставами для зміни, скасування чи визнання недійсними рішень органів Антимонопольного комітету України є:
неповне з`ясування обставин, які мають значення для справи;
недоведення обставин, які мають значення для справи і які визнано встановленими;
невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи;
заборона концентрації відповідно до Закону України «Про санкції»;
порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.
Відповідно до пунктів 16 та 17 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 №15 «Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства» розгляді справ зі спорів, пов`язаних із зловживанням монопольним становищем на ринку, господарським судам необхідно мати на увазі, що наведений у статті 29 Господарського кодексу України (далі - ГК України) перелік дій, що визнаються таким зловживанням, не можна вважати вичерпним. Згідно з приписом частини першої статті 41 ГК України законодавство, що регулює відносини, які виникають у зв`язку з недобросовісною конкуренцією, обмеженням та попередженням монополізму у господарській діяльності, складаються з цього Кодексу, закону про Антимонопольний комітет України, інших законодавчих актів. До таких законодавчих актів належить і Закон, який передбачає як кваліфікуючі ознаки зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку (частина перша статті 13), так і перелік відповідних дій чи бездіяльності (частина друга цієї статті).
У застосуванні відповідної статті Закону господарським судам необхідно мати на увазі, що частина перша її містить кваліфікуючі ознаки зловживання монопольним (домінуючим) становищем стосовно необмеженого кола випадків такого зловживання, а частина друга - перелік деяких з числа відповідних випадків, причому цей перелік не є вичерпним. Отже, сама лише відсутність у згаданому переліку вказівки про ті чи інші дії (бездіяльність) суб`єкта господарювання не є перешкодою для кваліфікації таких дій (бездіяльності) за ознаками частини першої даної статті.
Стаття 13 Закону не містить положень стосовно мінімальної кількості фактів (подій), яка вважалася б достатньою для кваліфікації дій суб`єктів господарювання за ознаками зловживання монопольним (домінуючим) становищем. Отже, в принципі й одноразове відповідне порушення, належним чином встановлене й доведене, може бути підставою для здійснення такої кваліфікації.
Згідно з пунктом 14 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 №15 «Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства» для кваліфікації дій суб`єктів господарювання як зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку, або як антиконкурентних узгоджених дій, або як недобросовісної конкуренції не є обов`язковим з`ясування настання наслідків у формі відповідно недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, ущемлення інтересів інших суб`єктів господарювання (конкурентів, покупців) чи споживачів, зокрема через заподіяння їм шкоди (збитків) або іншого реального порушення їх прав чи інтересів, чи настання інших відповідних наслідків.
Достатнім є встановлення самого факту вчинення дій, визначених законом як зловживання монопольним (домінуючим) становищем (частина друга статті 13 Закону), або як антиконкурентні узгоджені дії (частина друга статті 6 Закону), або як недобросовісна конкуренція (статті 5, 7, 9, 11, 13 - 15 і 19 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції»), або можливості настання зазначених наслідків у зв`язку з відповідними діями таких суб`єктів господарювання (частина перша статей 6 і 13 Закону, статті 4, 6, 8, 151, 16, 17 і 18 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції»). В останньому випадку господарським судам необхідно з`ясовувати та відображати в судових рішеннях, в чому конкретно полягають відповідні наслідки, що могли б настати в результаті дій суб`єктів господарювання, які мають ознаки зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку, або антиконкурентних узгоджених дій, або недобросовісної конкуренції.
Відповідно до пункту 3.1 Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб`єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням АМК від 05.03.2002 №49-р (далі - Методика), об`єктами аналізу щодо визначення монопольного (домінуючого) становища є: суб`єкт господарювання; група суб`єктів господарювання; конкретний товар (продукція, роботи, послуги), який випускається, постачається, продається, придбавається (використовується, споживається) цим (цими) суб`єктом (суб`єктами) господарювання.
Суб`єктом господарювання, який є об`єктом аналізу щодо визначення монопольного (домінуючого) становища, є Товариство.
Конкретний товар (продукція, роботи, послуги), який випускається, постачається, продається, придбавається (використовується, споживається) цим (цими) суб`єктом (суб`єктами) господарювання.
Конкретною послугою, яка надається Товариством, є послуги з приєднання до газорозподільних систем у межах території Київської області, де знаходиться газорозподільна система, що перебуває у власності, господарському віданні, користуванні чи експлуатації Товариства.
Пунктом 4.1 Методики передбачено, що перелік товарів, щодо яких має визначатися монопольне (домінуюче) становище суб`єкта господарювання, складається з (товарних груп), які обертаються в Україні чи на відповідній частині її території і які мають для продавців (постачальників, виробників), покупців (споживачів, користувачів) ознаки одного (подібного, аналогічного) товару (товарної групи).
Відповідно до пункту 4.2 Методики визначення ознак одного (подібного, аналогічного) товару (товарної групи) здійснюється, з огляду на подібність, зокрема: споживчих характеристик, умов споживання, умов реалізації та цін.
Послуги з приєднання до газорозподільних систем не є взаємозамінними з будь-якими іншими послугами.
Отже, товаром, відносно якого визначається монопольне (домінуюче) становище Товариства, є послуги з приєднання до газорозподільних систем.
Згідно з пунктом 1.3 Методики споживач - це юридична чи фізична особа, яка здійснює діяльність з придбання та використання товарів, послуг, робіт на відповідному товарному (товарних) ринку (ринках).
Основними споживачами послуги з приєднання до газорозподільних систем виступають фізичні особи, юридичні особи або фізичні особи - підприємці, які на підставі відповідного договору замовляють в оператора газорозподільної системи відповідну послугу для підключення об`єктів до газорозподільних систем у межах території Київської області, де знаходиться газорозподільна система, що перебуває у власності, господарському віданні, користуванні чи експлуатації Товариства.
Пунктом 5.1 Методики передбачено, що товарні межі ринку визначаються шляхом формування групи взаємозамінних товарів (товарних груп), у межах якої споживач за звичайних умов може легко перейти від споживання одного товару до споживання іншого.
Формування групи взаємозамінних товарів (товарних груп) здійснюється із переліку товарів, які мають для продавців (постачальників, виробників), покупців (споживачів, користувачів) ознаки одного (подібного, аналогічного) товару (товарної групи), за показниками взаємозамінності, якими зокрема є: подібність призначення, споживчих властивостей, умов використання тощо; подібність фізичних, технічних, експлуатаційних властивостей і характеристик, якісних показників тощо; наявність спільної групи споживачів товару (товарної групи); відсутність суттєвої різниці в цінах; взаємозамінність товарів (товарної групи) з точки зору їх виробництва, тобто здатності виробників запропонувати нові товари на заміну існуючих.
Товариство під час здійснення господарської діяльності з розподілу природного газу в межах території Київської області, де знаходиться його газорозподільна система, надає послугу з приєднання до газорозподільних систем із метою забезпечення основної діяльності та задоволення потреб споживачів. При цьому споживачі, які мають намір укласти договір на приєднання до газорозподільної системи, за звичайних умов не можуть перейти від споживання одного товару (послуги з приєднання) до споживання іншого.
Таким чином, товарними межами ринку є послуги з приєднання до газорозподільних систем.
Відповідно до пункту 6.1 Методики територіальні (географічні) межі ринку певного товару (товарної групи) визначаються шляхом установлення мінімальної території, за межами якої з точки зору споживача придбання товарів (товарної групи), що належать до групи взаємозамінних товарів (товарної групи), є неможливим або недоцільним.
За положеннями підпункту 1.3 пункту 1 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) від 16.02.2017 №201 (далі - Ліцензійні умови), місце провадження господарської діяльності - територія адміністративно-територіальної одиниці (область, район, місто, село тощо), де знаходиться газорозподільна система ліцензіата, до якої підключено не менше 50 000 точок приєднання суб`єктів ринку природного газу, щодо якої НКРЕКП прийнято рішення про надання права ліцензіату в її межах здійснювати господарську діяльність з розподілу природного газу.
Постановою НКРЕКП від 29.06.2017 №855 (зі змінами) Товариству видано ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу природного газу в межах території, де знаходиться газорозподільна система, що перебуває у власності, господарському віданні, користуванні чи експлуатації Товариства.
Отримання послуги з приєднання до газорозподільних систем можливе лише в суб`єкта господарювання, який провадить господарську діяльність з розподілу природного газу на певній території.
Отже, територіальними (географічними) межами ринку послуг з приєднання до газорозподільних систем, враховуючи технологічні особливості здійснення Товариством господарської діяльності з розподілу природного газу на підставі ліцензійних умов, є територія Київської області, де знаходиться газорозподільна система, що перебуває у власності, господарському віданні, користуванні чи експлуатації Товариства, тобто територія його ліцензійної діяльності.
Згідно з пунктом 7.1 Методики часові межі ринку визначаються як проміжок часу (як правило, рік), протягом якого відповідна сукупність товарно-грошових відносин між продавцями (постачальниками, виробниками) і споживачами утворює ринок товару зі сталою структурою.
Часовими межами ринку послуг з приєднання до газорозподільних систем у межах території Київської області, де знаходиться газорозподільна система, що перебуває у власності, господарському віданні, користуванні чи експлуатації Товариства, визначено період з січня 2021 року по серпень 2023 року (включно; прийняття постанови НКРЕКП від 31.08.2023 №1594 «Про зупинення дії ліцензії з розподілу природного газу, виданої AT «Київоблгаз»), тобто проміжок часу, протягом якого незмінними залишались структура ринку, співвідношення попиту та пропозиції на ньому.
Відповідно до пункту 9.1 Методики потенційними конкурентами вважаються такі суб`єкти господарювання: які мають матеріально-технічну базу, кадри, технології тощо, але з різних причин не реалізують ці можливості; які виготовляють товари (товарні групи), що складають товарні межі ринку, але не реалізують їх на відповідному ринку; нові суб`єкти господарювання, які можуть вступити на ринок.
Пунктом 1.3 Методики визначено, що бар`єри вступу на ринок - це обставини, які перешкоджають новим суб`єктам господарювання почати конкурувати на рівних із суб`єктами господарювання, що вже діють на певному товарному ринку.
Згідно з пунктом 9.2 Методики бар`єрами для вступу потенційних конкурентів на відповідний ринок є: обмеження за попитом, пов`язані з високою насиченістю ринку товарами (товарними групами) та низькою платоспроможністю покупців; адміністративні обмеження; економічні та організаційні обмеження; екологічні обмеження; нерозвиненість ринкової інфраструктури; інші обмеження, що спричиняють суттєві витрати, необхідні для вступу на певний ринок товару (товарної групи).
Власники об`єктів будівництва або існуючих об`єктів (земельних ділянок), які фізично не підключені до газорозподільної системи (далі - ГРМ), мають право на приєднання (технічний доступ) цих об`єктів до ГРМ, що на законних підставах перебуває у власності або користуванні (у тому числі в експлуатації) Оператора ГРМ.
Договір розподілу природного газу має бути укладений Оператором ГРМ з усіма споживачами, у тому числі побутовими споживачами, об`єкти яких в установленому порядку підключені до/через ГРМ, що на законних підставах перебуває у власності чи користуванні Оператора ГРМ.
Споживачі, у тому числі побутові споживачі, для здійснення ними санкціонованого відбору природного газу з ГРМ та можливості забезпечення постачання їм природного газу їх постачальниками зобов`язані укласти договір розподілу природного газу з Оператором ГРМ, до газорозподільної системи якого в установленому законодавством порядку підключений їх об`єкт.
Здійснення відбору (споживання) природного газу споживачем за відсутності укладеного договору розподілу природного газу не допускається.
Тобто бар`єрами вступу на ринок послуг з приєднання до газорозподільних систем є адміністративні, економічні та організаційні обмеження, пов`язані з необхідністю отримання дозвільних документів (ліцензії), побудови (модернізації) відповідної інфраструктури, що потребує значних капіталовкладень та тривалого часу.
При цьому внаслідок технологічних особливостей ринку послуг з приєднання до газорозподільних систем, конкуренція на ньому відсутня.
Відтак, Товариство є єдиним суб`єктом господарювання, який надавав послуги з приєднання до газорозподільних систем у межах території Київської області, де знаходиться газорозподільна система, що перебуває у власності, господарському віданні, користуванні чи експлуатації Товариства.
Взаємовідносини оператора газорозподільних систем (Оператор ГРМ) із суб`єктами ринку природного газу, регулюються Законом України «Про ринок природного газу» і Кодексом ГРМ.
Розділом V Кодексу ГРМ визначено порядок приєднання об`єктів замовників (технічного доступу) до ГРМ.
Відповідно до положень пункту 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРМ:
вузол обліку природного газу / вузол обліку / ВОГ - це сукупність засобів вимірювальної техніки, зокрема лічильник газу або звужуючий пристрій, та допоміжних засобів, призначених для вимірювання, реєстрації результатів вимірювання та розрахунків об`єму природного газу, зведених до стандартних умов, визначених законодавством;
газова мережа зовнішнього газопостачання - це газова мережа від місця забезпечення потужності до місця / точки приєднання об`єкта або межі земельної ділянки замовника;
договір на приєднання до газорозподільної системи / договір на приєднання - це письмова угода між оператором газорозподільної системи та замовником послуги з приєднання, яка укладається відповідно до вимог розділу V та за формою, наведеною в цьому Кодексі, визначає їх правовідносини під час виконання приєднання об`єкта замовника до газорозподільної системи, яка на законних підставах перебуває у власності чи користуванні (у тому числі в експлуатації) оператора газорозподільної системи;
засіб вимірювальної техніки / ЗВТ - це технічний засіб, включаючи лічильник газу, який застосовується під час вимірювань і має нормовані метрологічні характеристики;
комерційний вузол обліку / комерційний ВОГ - це вузол обліку природного газу, організований відповідно до вимог цього Кодексу для комерційного обліку природного газу при визначенні об`єму (обсягу) передачі та розподілу (споживання / постачання) природного газу в точці комерційного обліку;
лічильник газу - це засіб вимірювальної техніки, який використовується для вимірювання, запам`ятовування та відображення об`єму (обсягу) природного газу, що проходить через нього, та є складовою комерційного (дублюючого) вузла обліку;
приєднання до ГРМ - це сукупність організаційних і технічних заходів, у тому числі робіт, спрямованих на створення технічної можливості для надання послуги розподілу природного газу, які здійснюються у зв`язку з підключенням об`єкта будівництва чи існуючого об`єкта замовника до газорозподільної системи;
технічні умови приєднання - це документ, що визначає комплекс умов і вимог до інженерного забезпечення приєднання об`єкта (земельної ділянки) замовника до газорозподільної системи і містить вихідні дані для проектування газових мереж зовнішнього та внутрішнього газопостачання, що створюються для потреб об`єкта замовника.
Ліцензійними умовами визначено, що відповідно до вимог Кодексу ГРМ ліцензіат зобов`язаний забезпечити доступ замовників до газорозподільної системи для приєднання до неї їх об`єктів будівництва або існуючих об`єктів.
Методологією (зокрема, у редакції, чинній до 18.11.2021) визначено, що приєднання об`єктів замовників до газотранспортної або газорозподільної системи здійснюється відповідно до Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2493 (зі змінами), або Кодексу ГРМ (зі змінами).
У Методології терміни вживаються в таких значеннях:
замовник - це фізична або юридична особа або фізична особа-підприємець, яка на підставі договору про приєднання замовляє надання послуг з приєднання власного об`єкта (земельної ділянки) до газотранспортної або газорозподільної системи;
договір про приєднання до газотранспортної або газорозподільної системи(договір про приєднання) - це письмова угода між замовником приєднання та відповідним оператором газотранспортної або газорозподільної системи, яка укладається відповідно до вимог Кодексу газотранспортної системи або Кодексу газорозподільних систем та визначає правовідносини сторін під час приєднання об`єкта замовника до газотранспортної/газорозподільної системи;
технічні умови приєднання - це документ, що визначає комплекс умов і вимог до інженерного забезпечення приєднання об`єкта (земельної ділянки) замовника до газотранспортної або газорозподільної системи і містить вихідні дані для проектування газових мереж зовнішнього та внутрішнього газопостачання, що створюються для потреб об`єкта.
Статтею 1 Закону України «Про ринок природного газу» визначено, що:
- газорозподільна система - це технологічний комплекс, що складається з організаційно і технологічно пов`язаних між собою об`єктів, призначених для розподілу природного газу від газорозподільних станцій безпосередньо споживачам;
- замовник - це фізична або юридична особа, яка на підставі договору замовляє надання однієї чи кількох із таких послуг: приєднання до газотранспортної або газорозподільної системи; транспортування природного газу; розподіл природного газу; зберігання (закачування, відбір) природного газу; послуги установки LNG;
- оператор газорозподільної системи - це суб`єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із розподілу природного газу газорозподільною системою на користь третіх осіб (замовників);
- приєднання - це сукупність організаційних і технічних заходів, у тому числі робіт, спрямованих на створення технічної можливості для надання послуг транспортування чи розподілу природного газу, які здійснюються у зв`язку з підключенням об`єкта будівництва чи існуючого об`єкта замовника до газотранспортної або газорозподільної системи.
Згідно з положеннями Закону України «Про ринок природного газу» проектування та будівництво об`єктів газотранспортної системи або газорозподільної системи здійснюються відповідно до законодавства у сфері містобудівної діяльності, а також технічних умов приєднання (які визначають вихідні дані для проектування газових мереж зовнішнього та внутрішнього газопостачання), передбачених Кодексом газотранспортної системи або Кодексом газорозподільних систем.
Відповідно до частин другої та третьої статті 2 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» з метою забезпечення комерційного обліку природного газу для населення суб`єкти господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, оснащують споживачів природного газу - фізичних осіб (населення) індивідуальними лічильниками газу. Загальнобудинковий лічильник газу може бути встановлений лише за згодою співвласників багатоквартирного будинку в порядку, визначеному статтею 10 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку».
Введення в експлуатацію новозбудованих та/або реконструйованих багатоквартирних жилих будинків і об`єктів виробничого та невиробничого призначення (промисловість, бюджетна сфера, сфера соціально-побутового і культурного призначення тощо) з системами газопостачання здійснюється лише за наявності вузлів обліку природного газу.
Порядок приєднання об`єктів замовників до газорозподільної системи визначається розділом V Кодексу ГРМ, у пункті 1 глави 1 якого зазначено, що власники об`єктів будівництва або існуючих об`єктів (земельних ділянок), які фізично не підключені до ГРМ мають право на приєднання (технічний доступ) цих об`єктів до ГРМ, що на законних підставах перебуває у власності або користуванні (у тому числі в експлуатації) Оператора ГРМ у порядку, визначеному цим розділом.
Технічні умови приєднання до газорозподільної системи оформлюються Оператором ГРМ за типовою формою згідно з додатком 17 Кодексу ГРМ із визначенням типу приєднання та мають містити інформацію щодо: характеристики об`єкта (земельної ділянки) Замовника, розрахункові параметри приєднання, вихідні дані для проектування газових мереж зовнішнього газопостачання, вихідні дані для проектування газових мереж внутрішнього газопостачання, а також вимоги до комерційного вузла обліку природного газу (зазначаються його технічні характеристики, рекомендований типорозмір, місце встановлення тощо).
Згідно з абзацом п`ятим пункту 2 глави 2 розділу V Кодексу ГРМ вартість послуг з надання замовнику дозволу на приєднання, договору на приєднання та технічних умов приєднання визначається відповідно до Методології встановлення плати за приєднання, затвердженої Регулятором.
Відповідно до пункту 7 розділу І Методології плата за приєднання передбачає відшкодування всіх витрат оператора газотранспортної або газорозподільної системи на розвиток газових мереж зовнішнього газопостачання (будівництво газових мереж від місця забезпечення потужності до точки приєднання), встановлення в точці вимірювання вузла обліку із забезпеченням його захисту від несприятливих погодних умов та несанкціонованого доступу, а також підключення газових мереж зовнішнього та внутрішнього газопостачання і пуск газу.
Пунктом 1 розділу III Методології передбачено, що граничний рівень плати за приєднання об`єктів замовників, що є нестандартним, визначається оператором газотранспортної / газорозподільної системи в договорі про приєднання з урахуванням вартості встановлення в точці вимірювання вузла обліку із забезпеченням його захисту від несприятливих погодних умов та несанкціонованого доступу, що визначається проектом зовнішнього газопостачання (або в передбачених Кодексом газотранспортної системи І Кодексом газорозподільних систем випадках проектом внутрішнього газопостачання) та його кошторисною частиною.
За наявною у Відділення АМК інформацією в листі НКРЕКП від 26.11.2020 №12637/16/7-20 (вх. АМК від 01.12.2020 №7-01/15734) з аналогічних питань, зазначалося, зокрема, таке.
Згідно з пунктом 1 глави 1 розділу V Кодексу ГРМ (у редакції, чинній до 18.11.2021) Оператор ГРМ зобов`язаний здійснювати закупівлю необхідного обладнання (зокрема газового лічильника) для надання послуг з приєднання на конкурсних засадах відповідно до вимог чинного законодавства.
Таким чином, при наданні послуг з приєднання саме на Оператора ГРМ було покладено обов`язок щодо закупівлі, встановлення та приймання в експлуатацію вузла обліку в точці вимірювання, а в подальшому здійснення заміни, ремонту та планової повірки такого вузла обліку.
Зазначений принцип забезпечував оптимізацію витрат Оператора ГРМ на утримання, повірку, ремонт, заміну парку газових лічильників тощо, а також можливість безперешкодного доступу для зняття показів лічильника природного газу.
Тобто при наданні послуг з приєднання об`єкта замовника Оператор ГРМ забезпечує встановлення вузла обліку газу.
Крім того, листом від 31.12.2021 №15554/16.4.2/7-21 (вх. АМК від 05.01.2022 №7-01/140; вх. Відділення АМК від 06.01.2022 №60-01/45) НКРЕКП надала АМК відповідні роз`яснення, в яких було зазначено, зокрема, таке.
Відповідно до пункту 7 глави 2 розділу V Кодексу ГРМ (у редакції, чинній до 18.11.2021) Оператор ГРМ за рахунок плати за приєднання забезпечує організацію комерційного влзла обліку в точці вимірювання та введення його в експлуатацію відповідно до вимог розділів ІХ та X цього кодексу. У такому випадку після введення в експлуатацію комерційного вузла обліку Оператор ГРМ забезпечує за власний рахунок належний технічний стан комерційного ВОГ та його складових (ЗВТ), у тому числі проведення періодичної повірки.
Необхідно зазначити, що пунктом 3 розділу V Технічних умов приєднання до газорозподільної системи (додаток 17 до Кодексу ГРМ) (у редакції, чинній до 18.11.2021) передбачено, що закупівля, монтаж та прийняття в експлуатацію вузла обліку забезпечуються Оператором ГРМ за рахунок плати за приєднання Замовника.
Водночас наразі згідно з пунктом 7 глави 2 розділу V Кодексу ГРМ (у редакції, чинній після 18.11.2021) при наданні послуги приєднання організація та облаштування комерційного вузла обліку забезпечується Оператором ГРМ за рахунок плати за приєднання в рамках договору про приєднання.
За ініціативою замовника (крім побутових споживачів) організацію й облаштування комерційного вузла обліку' газу може бути здійснено суб`єктом господарювання, що має право на провадження відповідного виду діяльності згідно з вимогами законодавства, за рахунок такого замовника, який стає власником цього вузла обліку.
У такому разі вартість цих робіт не включається в розрахунок вартості послуги приєднання.
Приймання в експлуатацію комерційного вузла обліку газу здійснюється Оператором ГРМ за рахунок плати за приєднання.
Організація комерційного вузла обліку в точці вимірювання та введення його в експлуатацію здійснюється відповідно до вимог розділів IX та X Кодексу ГРМ. Після завершення послуги з приєднання та введення в експлуатацію комерційного вузла обліку його власник у подальшому забезпечує за власний рахунок належний технічний стан комерційного ВОГ та його складових (ЗВТ).
Пунктом 11 глави 2 розділу V Кодексу ГРМ (в редакції, чинній після 18.11.2021) передбачено, що якщо об`єктом замовника, який необхідно приєднати до ГРМ, є дво- або багатоповерховий будинок (крім випадку, коли відповідно до даних опитувального листа та/або заяви замовника зазначений будинок передбачається облаштувати загальнобудинковим комерційним вузлом обліку газу, за яким будуть здійснюватися комерційні розрахунки), то надання послуг з приєднання додатково передбачає:
- замовник при поданні заяви на приєднання та заповненні опитувального листа Оператора ГРМ повинен зазначити інформацію про необхідну потужність на будинок [визначається з урахуванням планового до розміщення в будинку газового обладнання (плита, водонагрівач, котел тощо)], кількість квартир (приміщень) у такому будинку з визначенням технічної потужності кожної квартири (приміщення); з метою спрощення заповнення опитувального листа допускається вказувати технічну потужність на одну квартиру (приміщення) для однотипних квартир (приміщень) у цьому будинку із зазначенням їх кількості;
- Оператор ГРМ у технічних умовах приєднання визначає: вихідні дані для проектування внутрішньобудинкової системи газопостачання дво- або багатоквартирного будинку; вихідні дані для проектування систем газопостачання квартир та приміщень у дво- або багатоквартирному будинку; вимоги до організації вузлів обліку газу, якими буде забезпечуватися комерційний облік газу квартир та інших приміщень дво- або багатоквартирного будинку; замовник передбачає організацію комерційного обліку газу у проекті внутрішнього газопостачання, який погоджується Оператором ГРМ з урахуванням положень пункту 8 цієї глави;
- до пуску газу у дво- або багатоквартирний будинок замовник має передати Оператору ГРМ копії технічної документації (копії виконавчої документації та копію проекту газових мереж внутрішнього газопостачання) та копію укладеного договору на технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання багатоквартирного будинку;
- пуск Оператором ГРМ газу до квартир (приміщень) дво- або багатоквартирного будинку здійснюється лише після укладення з власником (користувачем) квартири (приміщення) договору розподілу природного газу з урахуванням абзацу шостого пункту 9 цієї глави.
Для забезпечення підключення до ГРМ дво- або багатоквартирного будинку:
- замовник має надати Оператору ГРМ підтвердні документи про введення в експлуатацію об`єкта будівництва;
- Оператором ГРМ має бути забезпечено прийняття загальнобудинкового або поквартирних комерційних вузлів обліку газу в експлуатацію відповідно до вимог цього Кодексу;
- між Оператором ГРМ та замовником має бути складений та підписаний акт балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін.
При наданні послуги з приєднання дво- або багатоквартирного будинку Оператор ГРМ має право здійснити заходи з унеможливлення несанкціонованого відбору природного газу на період до початку розподілу природного газу, у тому числі шляхом встановлення інвентарних заглушок та/або пломбування запірних пристроїв.
Так, будівництво та введення в експлуатацію газових мереж внутрішнього газопостачання забезпечується замовником. Проте саме технічні вимоги визначають вихідні дані для проектування газових мереж зовнішнього газопостачання від місця забезпечення потужності до точки приєднання та вихідні дані для проектування й будівництва газових мереж внутрішнього газопостачання об`єкта замовника від точки приєднання до газових приладів і пристроїв замовника.
Технічні умови визначають комплекс умов та вимог до інженерного забезпечення об`єкта будівництва, який приєднується до ГРМ, та які повинні відповідати його розрахунковим параметрам щодо газопостачання й видаються Оператором ГРМ.
Кодекс ГРМ не забороняє Оператору ГРМ зазначати в технічних умовах на приєднання вимог до встановлення загальнобудинкового ВОГ або індивідуальних лічильників природного газу. Положення розділу V додатка 17 до Кодексу ГРМ повинні визначати вимоги до комерційного вузла обліку (загальнобудинковий та/або індивідуальний) природного газу.
Відповідно до абзацу другого пункту 1 глави 5 розділу IX Кодексу ГРМ балансоутримувач (управитель) не може відмовити Оператору ГРМ в організації та встановленні загальнобудинкового вузла обліку природного газу, якщо ці заходи здійснюються за рахунок Оператора ГРМ.
Отже, якщо згідно із заявою на приєднання та доданими до неї документами (опитувальним листом до заяви) передбачається організація комерційного обліку на об`єкті замовника шляхом встановлення поквартирних лічильників газу, то в такому випадку улаштування загальнобудинкового вузла обліку здійснюється за рахунок його ініціатора, тобто в даному випадку - за рахунок Оператора ГРМ.
ВИСНОВКИ
Як вказує позивач, у взаємовідносинах Товариства з замовником йшлося виключно про встановлення загальнобудинкового вузла обліку, питання щодо встановлення якого регулюються главою 2 розділу V Кодексу ГРМ; натомість, як вбачається із резолютивної частини рішення №2-р/тк АМК нібито було встановлено порушення, які полягали у встановленні Товариством замовникам у технічних умовах приєднання до газорозподільної системи вимоги щодо встановлення єдиного вузла обліку природного газу для житлових будинків; проте, питання щодо встановлення єдиного вузла обліку регулюються главою 1 розділу Х Кодексу ГРМ; таким чином, є підстави стверджувати, що Товариство було притягнуто до відповідальності за правопорушення, якого воно взагалі не вчиняло, а АМК, при розгляді скарги замовника та прийнятті рішення №2-р/тк застосував норми права, які не регулювали спірних правовідносин
Разом з тим, особливості та порядок приєднання об`єктів замовників (технічного доступу) до ГРМ визначені розділом V Кодексу ГРМ, а не розділом X, який стосується особливостей приладового обліку природного газу (глава 1 якого визначає загальні умови приладового обліку, а не «встановлення єдиного вузла обліку природного газу», як зазначив позивач у позовній заяві).
Пунктом 1 глави 1 розділу V Кодексу ГРМ передбачено, що власники об`єктів будівництва або існуючих об`єктів (земельних ділянок), які фізично не підключені до ГРМ, мають право на приєднання (технічний доступ) цих об`єктів до ГРМ, що на законних підставах перебуває у власності або користуванні (у тому числі в експлуатації) Оператора ГРМ, у порядку, визначеному цим розділом.
При цьому, відповідно до пункту 5 глави 1 розділу X Кодексу ГРМ для визначення об`єму спожитого (розподіленого) природного газу по об`єкту споживача використовуються дані комерційного вузла обліку Оператора ГРМ. У разі відсутності комерційного вузла обліку газу (далі - ВОГ) у Оператора ГРМ використовуються дані комерційного ВОГ споживача. Споживач не може відмовитись від встановлення комерційного ВОГ з ініціативи та за кошти Оператора ГРМ.
Крім того, згідно з пунктом 1 глави 5 розділу IX Кодексу ГРМ за ініціативи балансоутримувача (управителя) або Оператора ГРМ та за їх рахунок в багатоквартирному будинку (гуртожитку) або на групу будинків (гуртожитків), мешканці яких в повному обсязі чи частково розраховуються за нормами споживання, або для цілей складання загального балансу споживання природного газу може бути організований та встановлений загальнобудинковий вузол обліку природного газу. Балансоутримувач (управитель) не може відмовити Оператору ГРМ в організації та встановленні загальнобудинкового вузла обліку природного газу, якщо ці заходи здійснюються за рахунок Оператора ГРМ.
Слід зазначити, що Кодекс ГРМ, зокрема, положення, визначені у пункті 4 глави 1 розділу І, не розмежовують поняття «єдиний вузол обліку природного газу» та «загальнобудинковий вузол обліку природного газу».
Відділення АМК зверталось до позивача з вимогою від 05.04.2023 №60-02/1616, в якій пропонувало Товариству надати ґрунтовні пояснення із посиланням на нормативно-правові акти стосовно відмінностей понять «єдиний комерційний вузол обліку природного газу для житлових будинків», «загальнобудинковий прилад обліку природного газу/загальнобудинковий вузол обліку природного газу для житлових будинків», «єдиний вузол обліку природного газу для житлових будинків».
В свою чергу Товариство у листі від 28.04.2023 №810-26-10686- 0423 (вх. Відділення АМК від 05.05.2023 №60-01/1544) навело поняття вузла обліку природного газу, комерційного (приладового) обліку природного газу та лічильника газу відповідно до Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» та зазначило, що формулювання єдиний комерційний вузол обліку використовується у нормі пункту глави 1 розділу X Кодексу ГРМ, але не є окремим терміном.
Предметом розгляду антимонопольної справи є приєднання об`єктів будівництва (багатоквартирних житлових будинків) до ГРМ. В свою чергу порядок приєднання об`єктів замовників (технічного доступу) до ГРМ визначений розділом V Кодексу ГРМ.
Тобто позивач, як суб`єкт господарювання, що займає монопольне (домінуюче) становище на відповідному ринку, зловживає таким становищем, оскільки змушує контрагентів (замовників приєднання) за вимогами технічних умов приєднання встановлювати єдиний вузол обліку даних, тобто нести додаткові фінансові витрати, які має нести саме Товариство (оскільки саме Оператор ГРМ є ініціатором його організації та встановлення), що було б неможливе за умов існування значної конкуренції.
Відтак, такі дії позивача були кваліфіковані як зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з приєднання до газорозподільних систем у межах території Київської області.
Закон кваліфікує дії суб`єктів господарювання, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку, як зловживання монопольним (домінуючим) становищем у випадках, коли такі дії: призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб`єктів господарювання чи споживачі, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку (за загальною кваліфікацією частини першої статті 13 Закону).
Ущемлення інтересів замовників при приєднанні до газорозподільної системи полягає в тому, що, при виконанні вимоги стосовно встановлення єдиного вузла обліку природної газу, що встановлювалось Товариством, замовники послуги з приєднання до газорозподільної системи могли понести додаткові матеріальні витрати.
Право на приєднання до газових мереж об`єктів замовників має газорозподільне (газотранспортне) підприємство, у якого перебувають газові мережі, до яких здійснюється приєднання.
Тобто, право на приєднання до газових мереж, які перебувають у власності, користуванні, господарському віданні чи експлуатації Товариства та видачу технічних умов приєднання до газорозподільної системи протягом досліджуваного в антимонопольній справі періоду мало виключно Товариство.
Наведені дії Товариства були б неможливими за умови, якби воно зазнавало значної конкуренції на ринку, адже у такому випадку споживачі послуги з приєднання до газорозподільних систем в межах території Київської області, де знаходиться газорозподільна система, що перебуває у власності, господарському віданні, користуванні чи експлуатації Товариства мали б можливість обирати між кількома виконавцями таких послуг та, у разі ущемлення їх інтересів, обрали б іншого виконавця цих послуг.
У випадку ж відсутності конкуренції на відповідному ринку і, як наслідок, відсутності у споживачів альтернативи щодо отримання таких послуг, інакше ніж у Товариства, зазначені дії призвели до настання негативних для споживачів наслідків.
Також Товариство зазначає про те, що 01.03.2020 позивач отримав лист АМК від 17.02.2020 №128-29/07-2523 про відмову в порушенні справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, в якому АМК вказав про неможливість встановити наявність чи відсутність ознак порушень законодавства про захист економічної конкуренції в діях НКРЕКП та/або Товариства.
ТОВ «ТСКНОВ» оскаржило лист АМК від 17.02.2020 №128-29/07-2523 до Господарського суду міста Києва.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 26.08.2020 у справі №910/6322/20, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 17.12.2020, у задоволені позову відмовлено.
Постановою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 22.04.2021 зі справи №910/6322/20 касаційне провадження за касаційною скаргою ТОВ «ТСКНОВ» на вказані рішення першої та постанову апеляційної інстанції, відкрите на підставі пункту 1 частини другої статті 287 ГПК України, закрито; касаційну скаргу ТОВ «ТСКНОВ» в частині підстави, передбаченої пунктом 4 частини другої статті 287 ГПК України, залишено без задоволення, а рішення Господарського суду міста Києва від 26.08.2020 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 17.12.2020 - без змін.
Товариство зазначає, що, зокрема, суди визнали обґрунтованими висновки АМК про те, що за результатами проведеного за заявою позивача дослідження не було виявлено обмежень конкуренції на ринку встановлення лічильників природного газу, що, в свою чергу, є підставою для відмови в порушенні АМК справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Суд не встановив передбачених статтею 59 Закону підстав для скасування чи визнання недійсним рішення АМК про відмову в розгляді справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, викладеної в листі АМК від 17.02.2020 №128-29/07-2523, у зв`язку з чим визнав позовні вимоги недоведеними, необґрунтованими та спростованими належним чином і в установленому законом порядку відповідачем.
З огляду на наведене Товариство вважає, що посилання АМК у рішенні №2-р/тк на те, що Товариство зловживає монопольним (домінуючим) становищем, порушує законодавство про захист економічної конкуренції на ринку встановлення лічильників природного газу є безпідставними. Крім того, стаття 13 Закону не містить такого визначення зловживання монопольним становищем як «вчинення дій, що могли призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умови існування значної конкуренції ринку».
Разом з тим, по-перше, справа №910/6322/20 не стосується даного спору, і не впливає на встановлені АМК під час розгляду антимонопольної справи №209/60/59-рп/к.22, а по-друге, частиною першою статті 13 Закону чітко визначено, що зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб`єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб`єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
Відтак, суд не вбачає підстав для визнання недійсними та скасування пунктів 2 і 3 рішення від 30.04.2024 №2-р/тк.
За приписами статті 129 ГПК України судові витрати зі сплати судового збору слід покласти на позивача.
Керуючись статтями 129, 233, 236 - 238, 240 та 241 ГПК України, Господарський суд міста Києва
ВИРІШИВ:
1. Відмовити у задоволенні позовних вимог Акціонерного товариства «Оператор газотранспортної системи «Київоблгаз» (вул. Шевченка, 178, м. Боярка, Фастівський район, Київська область, 08150; ідентифікаційний код 205780072) до Антимонопольного комітету України (вул. Митрополита Василя Липківського, буд. 45, м. Київ, 03035; ідентифікаційний код 00032767) про визнання недійсними і скасування пунктів 2 і 3 рішення від 30.04.2024 №2-р/тк.
2. Витрати зі сплати судового збору покласти на Акціонерне товариство «Оператор газотранспортної системи «Київоблгаз» (вул. Шевченка, 178, м. Боярка, Фастівський район, Київська область, 08150; ідентифікаційний код 205780072).
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 26.11.2024.
Суддя Оксана Марченко
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2024 |
Оприлюднено | 28.11.2024 |
Номер документу | 123320329 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо застосування антимонопольного та конкурентного законодавства про захист економічної конкуренції |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Марченко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні