Рішення
від 30.10.2024 по справі 911/1559/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"30" жовтня 2024 р. м. Київ Справа № 911/1559/24

Господарський суд Київської області у складі судді Колесника Р.М., за участю секретаря судового засідання Тимошенка Д.Ю., розглянув в порядку загального позовного провадження справу за позовом

Керівника Вишгородської окружної прокуратури Київської області (07101, Київська обл., м. Вишгород, вул. Кургузова, буд. 13) в інтересах держави

до

Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області (07101, Київська область, Вишгородський район, м. Славутич, площа Центральна, буд. 7, код: 26425731)

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Комунального підприємства «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради (07101, Київська обл., місто Славутич(з), Київський квартал, будинок 14, код: 32631821)

про зобов`язання вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності,

за участю представників учасників справи:

від прокуратури:Наумова К.О.;

від відповідача:не з`явився;

від третьої особи:не з`явився;

І. Короткий зміст позовних вимог та рух справи.

До Господарського суду Київської області 17.06.2024 надійшла позовна заява Керівника Вишгородської окружної прокуратури Київської області (надалі по тексту прокурор/Прокуратура) в інтересах держави до Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області (надалі по тексту відповідач/Рада), в якій прокурор просить суд зобов`язати Славутицьку міську раду вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності Славутицької міської територіальної громади на наступні захисні споруди цивільного захисту:

- протирадіаційне укриття № 255016, розташоване за адресою: Бакинський квартал, буд. 1, м. Славутич, Вишгородський район, Київська область;

- протирадіаційне укриття № 255017, розташоване за адресою: Бакинський квартал, буд. 7, м. Славутич, Вишгородський район, Київська область;

- протирадіаційне укриття № 255018, розташоване за адресою: Бакинський квартал, буд. 6, м. Славутич, Вишгородський район, Київська область;

- протирадіаційне укриття № 255019, розташоване за адресою: Бакинський квартал, буд. 5, м. Славутич, Вишгородський район, Київська область.

В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначає, що ним виявлено факт порушення інтересів держави в сфері цивільного захисту населення, що виразилось у бездіяльності Славутицької міської ради щодо вжиття заходів державної реєстрації права комунальної власності на майно - протирадіаційне укриття №№ 255016, 255017, 255018, 255019.

Ухвалою суду від 25.06.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 911/1559/24. Постановлено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання, яке судом неодноразово відкладалося, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Комунальне підприємство «Житлово-комунальний центр» Славутицької міської ради (надалі по тексту КП «ЖКЦ»).

Ухвалою суду від 25.09.2024 підготовче провадження закрито та призначено справу до судового розгляду по суті на 30.10.2024.

В судове засідання 30.10.2024 з`явився прокурор, представники інших учасників справи в судове засідання не з`явились.

Прокурор в судовому засіданні наполягав на задоволенні позовних вимог.

ІІ. Факти та обставини справи, встановлені судом.

1. Згідно актів прийому-передачі відомчих об`єктів у комунальну власність від 31.03.2001 житлові будинки № 1 (інв. № 4055), 5-7 (інв. №№ 4058, 4059, 4060) Бакинського кварталу прийнято у комунальну власність територіальної громади м. Славутич разом з проектною та виконавчою документацією щодо їх будівництва.

2. Рішенням Ради від 16.05.2001 № 244-32-XXIII «Про комунальну власність територіальної громади м. Славутича» затверджено акти прийому-передачі об`єктів права державної власності в комунальну власність територіальної громади м. Славутич, у тому числі, акт про передачу будинків №№ 1, 5-7 Бакинського кварталу. Згідно додатку № 1 до рішення ради, необоротні активи, у тому числі, будинки 1, 5-7 Бакинського кварталу, передано на баланс Комунального підприємства «Управління житлово-комунального господарства», якому надано повноваження безпосереднього управління вказаним майном.

3. Рішенням виконавчого комітету Славутицької міської ради Київської області від 27.10.2003 № 534 «Про передачу об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Славутича» житлові будинки передані з балансу Комунального підприємства «Управління житлово-комунального господарства» на баланс КП «ЖКЦ», перелік яких зазначений в додатку № 1-4 до вказаного рішення, серед яких будинки №№ 1, 5-7 Бакинського кварталу.

4. Згідно облікової картки ЗСЦО протирадіаційного укриття № 255016 станом на 01.04.2008 та паспорта сховища (протирадіаційного укриття) від 01.04.2008 № 16, тип укриття: вбудоване, розташоване за адресою: Київська область, м. Славутич, Бакинський квартал, буд. 1; перебуває у комунальній власності та належить КП «ЖКЦ».

5. Згідно облікової картки ЗСЦО протирадіаційного укриття № 255017 станом на 01.04.2008 та паспорта сховища (протирадіаційного укриття) від 01.04.2008 № 17, тип укриття: вбудоване, розташоване за адресою: Київська область, м. Славутич, Бакинський квартал, буд. 7; перебуває у комунальній власності та належить КП «ЖКЦ».

6. Згідно облікової картки ЗСЦО протирадіаційного укриття № 255018 станом на 01.04.2008 та паспорта сховища (протирадіаційного укриття) від 01.04.2008 № 18, тип укриття: вбудоване, розташоване за адресою: Київська область, м. Славутич, Бакинський квартал, буд. 6; перебуває у комунальній власності та належить КП «ЖКЦ».

7. Згідно облікової картки ЗСЦО протирадіаційного укриття № 255019 станом на 01.04.2008 та паспорта сховища (протирадіаційного укриття) від 01.04.2008 № 19, тип укриття: вбудоване, розташоване за адресою: Київська область, м. Славутич, Бакинський квартал, буд. 5; перебуває у комунальній власності та належить КП «ЖКЦ».

8. Комунальним підприємством «Агентство регіонального розвитку», за замовленням КП «ЖКЦ», виготовлено технічні паспорти на захисну споруду цивільного захисту (цивільної оборони), а саме:

- на протирадіаційне укриття № 255016, що розташоване за адресою: м. Славутич, Бакинський квартал, буд. 1 (інвентаризаційна справа № 800, паспорт виготовлено станом на 19.07.2016);

- на протирадіаційне укриття № 255017, що розташоване за адресою: м. Славутич, Бакинський квартал, буд. 7 (інвентаризаційна справа № 802, паспорт виготовлено станом на 10.05.2016);

- на протирадіаційне укриття № 255018, що розташоване за адресою: м. Славутич, Бакинський квартал, буд. 6 (інвентаризаційна справа № 831, паспорт виготовлено станом на 20.12.2016);

- на протирадіаційне укриття № 255019, що розташоване за адресою: м. Славутич, Бакинський квартал, буд. 5 (інвентаризаційна справа № 830, паспорт виготовлено станом на 20.12.2016).

9. Рішенням Ради від 03.03.2023 № 808-17-VIII погоджено наказ КП «ЖКЦ» від 01.02.2023 № 7 «Про списання з балансу КП «ЖКЦ» багатоквартирних будинків», згідно якого розпочато процедуру списання багатоквартирних житлових будинків, що знаходились на балансі цього комунального підприємства, з урахуванням вимог Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 № 301.

10. Актами від 28.03.2023 про списання багатоквартирного будинку з балансу, затверджених КП «ЖКЦ», списано багатоквартирні будинки №№ 1, 5-7, що розташовані за адресою: м. Славутич, Бакинський квартал, з балансу КП «ЖКЦ».

11. Згідно Актів оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №№ 255016, 255017, 255018, 255019 від 10.06.2021, останні розташовані за адресою: м. Славутич, Бакинський квартал, буд. 1, 5-7, належать територіальній громаді м. Славутич, перебувають на балансі КП «ЖКЦ» та станом на 10.06.2021 оцінюються як не готові до використання за призначенням.

12. Листом від 09.06.2023 № 56.17-721/56.17 ГУ ДСНС у Київській області повідомило Прокуратуру про те, що в ході проведення комісійних оперативних оглядів захисних споруд цивільного захисту міста Славутич фахівцями відділу організації заходів цивільного захисту Вишгородського РУ ГУ ДСНС України у Київській області було виявлено 32 безхазяйні захисні споруди цивільного захисту, у тому числі протирадіаційні укриття №№ 255016, 255017, 255018, 255019, які перебували на балансі КП «ЖКЦ».

13. Листом від 25.01.2024 № 56.04-742/56.8 ГУ ДСНС у Київській області повідомило Прокуратуру про те, що захисні споруди цивільного захисту - ПРУ №№ 255016, 255017, 255018, 255019 перебувають на електронному обліку захисних споруд цивільного захисту Київської області, крім того ні в минулому, ні в поточному році звернень щодо погодження виключення з фонду захисних споруд цивільного захисту протирадіаційних укриттів №№ 255016-255019 до Головного управління не надходило.

ІІІ. Аргументи та доводи сторін.

Доводи прокурора.

1. Всупереч положень п. 10 Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 № 301 та п. 6.3. наказу КП «ЖКЦ» № 7 відомостей про наявність у багатоквартирних будинках №№ 1, 7 та 5 Бакинського кварталу ПРУ №№ 255016-255019, які є комунальною власністю, актах про списання взагалі не зазначено, будь-яких рішень щодо ПРУ № 255016-255019 балансоутримувачем, органом місцевого самоврядування або його виконавчим органом після завершення процедури списання багатоквартирних будинків №№ 1, 5-7 Бакинського кварталу міста Славутич не приймалось, а право комунальної власності на протирадіаційні укриття станом на момент звернення до суду з позовом не зареєстровані в установленому законом порядку відповідно до положень Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

2. Прийняття Радою рішення від 03.03.2023 № 808-17-VIII та затвердження в подальшому актів про списання багатоквартирних будинків з балансу від 28.03.2023, не засвідчує юридичний факт списання з балансу комунального підприємства разом із будинками протирадіаційних укриттів №№ 255016-255019 та, відповідно, їх вибуття з комунальної власності (зміну форми власності), адже співмешканці багатоквартирних будинків не можуть набути права власності на протирадіаційні укриття в силу закону, а саме норм ст. 345 Цивільного кодексу України, ч. 2 ст. 4 Закону України «Про приватизацію державного та комунального майна», ч. 12 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, згідно яких захисні споруди цивільного захисту державної та комунальної власності не підлягають приватизації (відчуженню).

3. Бездіяльність органу місцевого самоврядування, як власника нерухомого майна комунальної форми власності, та балансоутримувачем щодо дій з реєстрації права комунальної власності на протирадіаційні укриття в установленому законом порядку та прийняття їх на баланс уповноваженого балансоутримувача, за доводами прокурора, створює правову невизначеність щодо статусу цих об`єктів цивільного захисту та суб`єктів, зобов`язаних здійснювати їх утримання у придатному до використання стані за призначенням в особливий період - укриття населення.

4. Вжиття заходів до державної реєстрації права комунальної власності на спірні протирадіаційні укриття №№ 255016-255019 є обов`язком Славутицької міської ради, яка в силу положень ст.ст. 172, 327 Цивільного кодексу України, ч. 1 ст. 10, ч. 5 ст. 16, ч.ч. 1, 5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» реалізує повноваження власника такого нерухомого майна від імені Славутицької міської територіальної громади з метою його належного обліку, утримання та використання за цільовим призначенням.

ІV. Висновки та оцінка суду.

Щодо наявності підстав для представництва прокурором інтересів держави.

Пунктом 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Питання представництва інтересів держави прокурором у суді врегульовано у статті 23 Закону України «Про прокуратуру». Ця стаття визначає, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом (частина перша). Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження (далі - компетентний орган), а також у разі відсутності такого органу (частина третя). Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень (абзаци перший - третій частини четвертої).

Отже, відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; 2) у разі відсутності такого органу.

У відповідності до ч. ч. 3, 4 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Звертаючись з розглядуваним позовом до суду прокурор зазначив, що відсутність державної реєстрації права комунальної власності на протирадіаційні укриття №№ 255016-255019 призводить не лише до ризиків вибуття цього комунального майна у майбутньому, а й ставить під загрозу захист життя та здоров`я цивільного населення громади, сприяє невиконанню органом місцевого самоврядування вимог законодавства у сфері обороноздатності держави, порушенню встановлених державою гарантій забезпечення цивільного захисту.

Прокурор стверджує, що у даному випадку саме Славутицька міська територіальна громада має матеріально-правову заінтересованість в офіційному підтвердженні речового права на спірне майно за умови невизнання цього права її представницьким органом місцевого самоврядування Славутицькою міською радою, що, в свою чергу, створює правову невизначеність щодо дійсного статусу нерухомого майна та вказує на неналежне управління нежитловими приміщеннями комунальної форми власності в інтересах територіальної громади міста для забезпечення потреб у цивільному захисті населення, у збереженні нерухомого майна зі спеціальним статусом як об`єкта цивільного захисту протирадіаційні укриття, та усунення ризиків його безпідставного відчуження у спільну сумісну власність співвласників багатоквартирного будинку як допоміжних приміщень (підвалів).

Враховуючи, що відповідне обґрунтування підставності здійснення представництва інтересів держави прокурором визначено в позові, яке судом визнано обґрунтованим, та яке цілком узгоджується із вимогами, що ставляться до питань представництва прокурором інтересів держави, суд виходить із того, що звернення прокурора до суду з позовом в інтересах держави відповідає приписам ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» та ст. 53 Господарського процесуального кодексу України.

Щодо суті спірних правовідносин.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Частиною 5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

Пунктами 1, 2 ч. 1 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що до захисних споруд цивільного захисту належать: сховище - це герметична споруда, в якій створені умови для перебування людей та їх захисту протягом певного часу (не менше 48 годин) шляхом виключення або зменшення прогнозованого впливу небезпечних чинників, що можуть виникнути внаслідок надзвичайної ситуації, застосування зброї масового ураження та звичайних засобів ураження під час воєнних (бойових) дій та/або терористичних актів; протирадіаційне укриття - це негерметична споруда, в якій створені умови для перебування людей та їх захисту протягом певного часу (не менше 48 годин) шляхом зменшення прогнозованого впливу небезпечних чинників, які можуть виникнути внаслідок надзвичайної ситуації, та іонізуючого опромінення у разі радіаційної аварії і радіоактивного забруднення місцевості та непрямої дії звичайних засобів ураження під час воєнних (бойових) дій та/або терористичних актів.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Кодексу цивільного захисту України до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить: забезпечення цивільного захисту на відповідній території; виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання, експлуатації та реконструкції об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту; здійснення контролю за станом утримання об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту; організація проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту, виключення їх за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, з фонду захисних споруд цивільного захисту; здійснення інших повноважень у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.

Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Утримання об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням та експлуатація таких об`єктів здійснюються їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі утримання та експлуатація споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів та інших не заборонених законодавством джерел (ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України).

Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 затверджено Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку (далі Порядок № 138), який визначає механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), виключення таких споруд із фонду, ведення обліку сховищ, протирадіаційних укриттів, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, що є об`єктами відповідного фонду, а також статус таких об`єктів для забезпечення захисту населення.

В силу приписів п. 9 Порядку № 138 утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами. У разі використання однієї захисної споруди кількома суб`єктами господарювання вони беруть участь в її утриманні відповідно до договорів, укладених з балансоутримувачем захисної споруди. Балансоутримувачі можуть організовувати утримання та експлуатацію сховищ як протирадіаційних укриттів у разі відсутності потреби в таких сховищах відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Згідно з п. 10 Порядку № 138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд. Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди.

Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС. Здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними центральними органами виконавчої влади, місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування відповідно до вимог законодавства (пункти 11, 12 Порядку № 138).

Зі змісту прийнятого Радою рішення від 03.03.2023 № 808-17-VIII «Про погодження наказу КП «ЖКЦ» про списання з балансу підприємства багатоквартирних будинків» вбачається, що Рада керувалась Порядком списання з балансу багатоквартирних будинків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 № 301 (далі Порядок № 301).

Названий Порядок № 301 визначає механізм списання багатоквартирних будинків, у яких розташовані квартири та нежитлові приміщення приватної та інших форм власності, з балансу міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (зокрема із спеціальним статусом), органів місцевого самоврядування, державних та комунальних підприємств, установ, організацій, а також господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств, створених внаслідок приватизації або корпоратизації державних або комунальних підприємств, зокрема щодо багатоквартирних будинків, які не увійшли до статутного капіталу таких господарських товариств та перебувають у них на балансі (обліку) як об`єкти державної або комунальної власності.

У відповідності до положень Порядку № 301 списання багатоквартирних будинків, у яких розташовані квартири та нежитлові приміщення приватної та інших форм власності, з балансу міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (зокрема із спеціальним статусом), органів місцевого самоврядування, державних та комунальних підприємств, установ, організацій, а також господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств, створених внаслідок приватизації або корпоратизації державних або комунальних підприємств щодо багатоквартирних будинків, які не увійшли до статутного капіталу таких господарських товариств та перебувають у них на балансі (обліку) як об`єкти державної або комунальної власності (далі - балансоутримувач), здійснюється на підставі прийнятого ними рішення про списання багатоквартирного будинку. Балансоутримувач багатоквартирного будинку визначає у відповідному багатоквартирному будинку належність приміщень до приватної та інших форм власності. За результатами роботи комісії складається акт про списання багатоквартирного будинку.

Згідно з приписами п. 10 Порядку № 301 у разі коли у списаному з балансу багатоквартирному будинку окремі квартири та/або нежитлові приміщення не перебувають у приватній власності та право державної чи комунальної власності на них не зареєстроване, такі квартири та/або нежитлові приміщення приймаються на баланс балансоутримувача, а право власності на них реєструється в установленому законом порядку.

Згідно положень ч. 11 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що захисна споруда цивільного захисту втрачає цей статус з моменту її виключення із фонду споруд цивільного захисту.

Пунктом 27 Порядку № 138 визначено, що виключення захисних споруд (споруд подвійного призначення) з фонду захисних споруд, облік яких ведеться в паперовій формі, здійснюється міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування після їх виключення організаційно-розпорядчим документом з фонду захисних споруд на підставі погоджених із ДСНС матеріалів. Вимоги щодо визначення критеріїв неможливості подальшого утримання та експлуатації захисних споруд (споруд подвійного призначення), оформлення документів, що підтверджують таку неможливість, для прийняття міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування рішень щодо виключення за погодженням із ДСНС таких споруд із фонду захисних споруд визначає МВС. Внесення інформації до Інформаційної системи щодо виключення захисних споруд (споруд подвійного призначення) з фонду захисних споруд здійснюється ДСНС, а найпростіших укриттів - міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування після набрання чинності організаційно-розпорядчим документом щодо їх виключення із зазначеного фонду. Виключення захисних споруд (споруд подвійного призначення) з фонду захисних споруд здійснюється з одночасним поповненням фонду захисних споруд відповідно до потреб, визначених місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування.

Суд встановив, що протирадіаційні укриття №№ 255016-255019 перебували у комунальній власності та належали КП «ЖКЦ», дана обставина підтверджується обліковими картками ЗСЦО станом на 01.04.2008 та паспортом сховища (протирадіаційного укриття) від 01.04.2008. Доказів протилежного матеріали справи не містять.

Як встановлено судом, рішенням Ради від 03.03.2023 № 808-17-VIII погоджено наказ КП «ЖКЦ» від 01.02.2023 № 7 «Про списання з балансу КП «ЖКЦ» багатоквартирних будинків», згідно якого розпочато процедуру списання багатоквартирних житлових будинків, що знаходились на балансі цього комунального підприємства, з урахуванням вимог Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 № 301.

Крім того, як вбачається з матеріалів справи, актами від 28.03.2023 про списання багатоквартирного будинку з балансу, затверджених КП «ЖКЦ», списано багатоквартирні будинки №№ 1, 5-7, що розташовані за адресою: м. Славутич, Бакинський квартал, з балансу КП «ЖКЦ».

За інформацією органів ДСНС, протирадіаційні укриття №№ 255016-255019 перебувають на електронному обліку захисних споруд цивільного захисту Київської області, звернень щодо погодження виключення з фонду захисних споруд цивільного захисту ПРУ до Головного управління не надходило. Доказів на підтвердження факту виключення протирадіаційних укриттів №№ 255016-255019 із фонду споруд цивільного захисту до матеріалів даної справи надано не було.

Враховуючи положення ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, а саме те, що захисні споруди цивільного захисту комунальної власності не підлягають приватизації (відчуженню), протирадіаційні укриття №№ 255016-255019, внаслідок прийняття Радою рішення від 03.03.2023 № 808-17-VIII, підписання та затвердження актів від 28.03.2023, не вибули із комунальної власності територіальної громади міста Славутич та станом на момент розгляду справи є комунальною власністю Славутицької міської ради та підлягають утриманню за рахунок коштів територіальної громади міста Славутич.

Отже, як підтверджується матеріалами справи протирадіаційні укриття №№ 255016-255019, розташовані у багатоквартирних будинках №№ 1, 5-7 за адресою: Бакинський квартал, м. Славутич, Київська обл. не виключено із фонду споруд цивільного захисту та перебувають на електронному обліку захисних споруд цивільного захисту Київської області, однак Рада не вчинила дій спрямованих на внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та взяття вказаного майна уповноваженим балансоутримувачем на баланс.

Згідно з положеннями ст. 182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов`язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом. Відмова у державній реєстрації права на нерухомість, ухилення від реєстрації, відмова від надання інформації про реєстрацію можуть бути оскаржені до суду.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 4 цього ж закону державній реєстрації прав підлягають: право власності та право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на майбутній об`єкт нерухомості.

Між тим, як вбачається з матеріалів справи, станом на момент розгляду справи Славутицькою міською радою не вчинено належних дій щодо державної реєстрації у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційні укриття №№ 255016-255019, що розташовані у багатоквартирних будинках №№ 1, АДРЕСА_1 .

Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Статтею 16 Цивільного кодексу України та ч. 2 ст. 20 Господарського кодексу України визначений такий спосіб захисту порушених, невизнаних чи оспорюваних прав як примусове виконання обов`язку.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що застосування конкретного способу захисту цивільного права або інтересу залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам (правові позиції викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 р. у справі № 338/180/17, від 11.09.2018 р. у справі № 905/1926/16 та від 30.01.2019 р. у справі № 569/17272/15-ц).

Зважаючи на викладене вище, а також те, що захисна споруда цивільного захисту протирадіаційні укриття №№ 255016-255019, які розташовані у багатоквартирних будинках №№ 1, АДРЕСА_1 , перебувають на електронному обліку захисних споруд цивільного захисту Київської області, у встановленому законом порядку дані захисні споруди цивільного захисту не були виключені із фонду споруд цивільного захисту, не втратили такого статусу та є майном, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста Славутич, а також те, що станом на момент розгляду справи Славутицькою міською радою не вчинено належних дій щодо державної реєстрації у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційні укриття №№ 255016-255019, вимоги прокурора про зобов`язання Ради вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності Славутицької міської територіальної громади на захисні споруди цивільного захисту протирадіаційні укриття №№ 255016-255019, які розташовані у багатоквартирних будинках №№ 1, АДРЕСА_1 , є законними і обґрунтованими, та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

Витрати по сплаті судового збору, у відповідності до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються судом на відповідача у повному обсязі.

Керуючись ст. ст. 4, 12, 13, 73-80, 86, 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов Керівника Вишгородської окружної прокуратури Київської області задовольнити повністю.

2. Зобов`язати Славутицьку міську раду вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності Славутицької міської територіальної громади на наступні захисні споруди цивільного захисту:

- протирадіаційне укриття № 255016, розташоване за адресою: Бакинський квартал, буд. 1, м. Славутич, Вишгородський район, Київська область;

- протирадіаційне укриття № 255017, розташоване за адресою: Бакинський квартал, буд. 7, м. Славутич, Вишгородський район, Київська область;

- протирадіаційне укриття № 255018, розташоване за адресою: Бакинський квартал, буд. 6, м. Славутич, Вишгородський район, Київська область;

- протирадіаційне укриття № 255019, розташоване за адресою: Бакинський квартал, буд. 5, м. Славутич, Вишгородський район, Київська область.

3. Стягнути з Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області (07101, Київська область, Вишгородський район, м. Славутич, площа Центральна, буд. 7, код: 26425731) на користь Київської обласної прокуратури (01601, м. Київ, бул. Л. Українки, 27/2, код: 02909996) 3028 гривень судового збору.

4. Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення у відповідності до ст. ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено та підписано 26.11.2024.

Суддя Р.М. Колесник

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення30.10.2024
Оприлюднено28.11.2024
Номер документу123320642
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про комунальну власність щодо реєстрації або обліку прав на майно

Судовий реєстр по справі —911/1559/24

Рішення від 30.10.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Колесник Р.М.

Ухвала від 25.09.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Колесник Р.М.

Ухвала від 04.09.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Колесник Р.М.

Ухвала від 24.07.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Колесник Р.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні