Рішення
від 26.11.2024 по справі 621/5097/23
ЗМІЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 621/5097/23

Провадження № 2/621/332/24

РІШЕННЯ

Іменем України

26 листопада 2024 року м. Зміїв

Зміївський районний суд Харківської області:

головуючий - суддя Вельможна І.В.,

секретаря судового засідання Лацько А.В.,

позивач Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз»

представник позивача Ляшко О.,

відповідач ОСОБА_1 ,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні в залі суду справу за позовною заявою Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз» до ОСОБА_1 про стягнення вартості необлікованого об`єму та обсягу природного газу,

у с т а н о в и в:

19.12.2023 року від АТ "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз" до суду надійшла позовна заява до ОСОБА_1 про стягнення вартості необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу.

На обґрунтування позовної заяви зазначено, що правовідносини між споживачем та газорозподільною організацією, на час виникнення спірних правовідносин, врегульовані Законом України "Про ринок природного газу", Кодексом газорозподільних систем, затвердженим постановою НКРЕКП № 2494 від 30.09.2015 (далі Кодекс ГРС), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за № 1379/27824, Правилами безпеки систем газопостачання, що затверджені наказом Міністерства вугільної енергетики та вугільної промисловості №285 від 15.05.2015 тощо.

Закон України "Про ринок природного газу" визначає наступних суб`єктів ринку природного газу: оператор газотранспортної системи; оператор газорозподільної системи; оператор газосховища, оператор установки LNG, замовник, оптовий продавець, оптовий покупець, постачальник, споживач.

АТ "Харківгаз" є Оператором ГРМ. Відповідно до Кодексу ГРС Оператор газорозподільної системи суб`єкт господарювання, що на підставі ліцензії здійснює діяльність з розподілу природного газу газорозподільною системою, яка знаходиться у його власності або користуванні відповідно до законодавства, та здійснює щодо неї функції оперативно-технологічного управління.

У спірних правовідносинах фізична особа ОСОБА_1 , має статус побутового споживача природного газу (згідно п. 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРС, побутовий споживач споживач, що є фізичною особою та придбаває природний газ з метою використання для власних побутових потреб, у тому числі для приготування їжі, підігріву води та опалення своїх житлових приміщень, що не включає професійну та комерційну діяльність).

Відповідно до п. 1 розділу 3 глави VI Кодексу ГРС споживачі, у тому числі побутові споживачі, для здійснення ними санкціонованого відбору природного газу з ГРМ та можливості забезпечення постачання їм природного газу їх постачальниками зобов`язані укласти договір розподілу природного газу з Оператором ГРМ, до газорозподільної системи якого в установленому законодавством порядку підключений їх об`єкт.

Відповідно до п. 3 глави 3 розділ VІ Кодексу ГРС договір розподілу природного газу є публічним та укладається з урахуваннямстатей 633, 634,641,642Цивільного Кодексу України за формою Типового договору розподілу природного газу.

Згідно зп.4глави 3розділу VІКодексу ГРСдоговір розподілуприродного газуміж ОператоромГРМ таспоживачем укладаєтьсяшляхом підписаннязаяви-приєднанняспоживача доумов договорурозподілу природногогазу,що відповідаєТиповому договорурозподілу природногогазу,розміщеному наофіційному веб-сайтіРегулятора таОператора ГРМта/абов друкованихвиданнях,що публікуютьсяна територіїйого ліцензованоїдіяльності зрозподілу газу,і непотребує двосторонньогопідписання сторонамиписьмової формидоговору.

Про фактом приєднання ОСОБА_1 до умов Договору свідчило забезпечення його домоволодіння природним газом, його фізична доставка та цілодобовий доступ об`єкта споживача до газорозподільної системи, відповідно до Кодексу газорозподільних систем, який затверджено Постановою НКРЕ КП від 30.09.2015 № 2494.

Обсяги спожитого природного газу в домоволодінні відповідача обліковувалися відповідно до фактичних показників газового лічильника МКМ G-6 заводський номер 9693141.

13вересня 2022представниками АТ"Харківгаз"проводилась перевіркавузла облікуприродного газувстановленого вдомоволодінні відповідачапо АДРЕСА_1 .За результатами перевірки було виявлено несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу, а саме: механічне пошкодження пломби заводу виробника (сквозний отвір).

Дане порушення було засвідчено в акті про виявлення порушення від 13 вересня 2022 №КН 006359. Демонтований лічильник газу запаковано в поліетиленовий пакет та опломбовано номерною пломбою АТ "Харківгаз" №100189885, після чого лічильник газу доставлений на місце проведення експертизи до лабораторії АТ "Харківгаз".

Експертиза лічильника газу проводилась керуючись гл. 10 розділу Х Кодексу ГРС комісією, до складу якої входили представники газорозподільної організації та територіального органу спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології, за участі Відповідача.

Актом експертизи лічильника газу №480 від 22 лютого 2023 встановлено несанкціоноване втручання в роботу газового лічильника, що призводить до викривлення даних обліку природного газу. Встановлено невідповідність ідентифікаційних ознак захисисного пломбування лічильника. Існує доступ до відлікового механізму. Пошкодження скла відлікового пристрою.

За результатами проведеної повірки газового лічильника, видано довідку про непридатність засобу вимірювальної техніки від 22 лютого 2023 №39-1-3/6470. Відповідно до вказаної довідки лічильник газу МКМ G-6 заводський №9693141, визнано таким, що не відповідає вимогам п.п. 6.4 Р50-071-98 «Лічильники газу побутові». Методи за засоби повірки. Підставою для визнання ЗВТ непридатним є невідповідність ідентифікаційних ознак захисного пломбування. Наявні ознаки пошкодження відлікового пристрою лічильника.

За результатами розгляду комісією акта про порушення від 13 вересня 2022 №КН 006359, прийнято рішення про проведення донарахування ОСОБА_1 не облікованого об`єму природного газу за період з дня останнього зняття показників газового лічильника 01 серпня 2022 по 12 вересня 2022, що засвідчено у протоколі засідання комісії з розгляду актів про порушення Зміївського відділення АТ «Харківгаз» від 21.04.2023 №006359.

Донарахований необлікований об`єм природного газу відповідачу, розраховано за граничними об`ємами споживання природного газу населенням з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв споживача за період з 01.08.2022 по 12.09.2022, що відображено в акті розрахунку. При проведенні розрахунку не облікованого (донарахованого) об`єму природного газу за граничними об`ємами споживання враховано наступні параметри: опалювальна площа домоволодіння 79,3 м2, норма споживання газу на опалення 11 м3, протягом опалювального періоду та 11 м3*30% протягом міжопалювального періоду, норма споживання газу для приготування їжі та підігріву води з урахуванням плити газової на одну особу 23,6 м3*2 (кількість зареєстрованих осіб). При цьому вартість природного газу визначається за цінами закупівлі природного газу Оператором ГРМ протягом цього періоду, що передбачено пунктом 1 глави 3 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, та складає 51918 грн 24 коп.

Лист - вимогу щодо сплати даної заборгованості, разом з актом-розрахунком та рахунком на оплату вартості не облікованого донарахованого об`єму природного газу, відповідачу направлено поштою.На моментподачі позовудо судурахунок наоплату необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу відповідачем не оплачено.

Таким чином, з відповідача на користь АТ "Харківгаз" підлягає стягненню вартість донарахованого необлікованого об`єму природного газу у розмірі 51918 грн 24 коп.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19.12.2023 справу визначено до розгляду судді Бібіка О.В.

Ухвалою Зміївського районного суду Харківської області від 04.01.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження по справі. Розгляд справи визначено проводити в порядку спрощеного позовного провадження, з викликом сторін.

Після повторного автоматизованого розподілу справи, пов`язаного зі відрядженням судді ОСОБА_2 відповідно до рішення Вищої ради правосуддя від 11.07.2024 № 2117/0/15-24 "Про відрядження судді Зміївського районного суду Харківської області Бібіка О.В. до Червонозаводського районного суду м. Харкова для здійснення правосуддя", 18.07.2024 для розгляду справи визначено суддю Вельможну І.В.

Ухвалою від 22 липня 2024 справу прийнято до провадження та призначено судовий розгляд на 12 серпня 2024.

12.08.2024 судовий розгляд відкладено у зв`язку з неявкою відповідача до 30.09.2024.

30.09.2024 за клопотанням представника позивача судове засідання відкладено до 29.10.2024.

29.10.2024 судове засідання відкладено за клопотанням відповідача до 26.11.2024.

Представник позивача ОСОБА_3 у судовому засіданні на задоволенні позову наполягала з підстав, викладених у позовній заяві.

Відповідач ОСОБА_1 у судовому засіданні проти позову заперечувала, вказала, що придбала будинок у 2011 році і з часу її проживання у домоволодінні повірки приладу обліку не здійснювались. Лічильник газу був встановлений попереднім власником, будь-яких втручань з її боку чи членів сім`ї у лічильних місця не мало, вона вчасно та у повному обсязі здійснювала оплату за спожитий природній газ. У вересні 2022 при перевірці приладу обліку їй було повідомлено про його несправність, проведено демонтаж та безпідставно нараховано суму вартості необлікованого газу.

Вислухавши учасників справи, дослідивши письмові докази, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд дійшов наступного:

Частинами 1, 3 статті 13 Цивільного процесуального кодексу України передбачено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності.

Відповідно до статей 76-81 Цивільного процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.

Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.

Суд не бере до розгляду докази, що не стосуються предмета доказування.

Суд не бере до уваги докази, що одержані з порушенням порядку, встановленого законом.

Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Судом встановлено наступні обставини та відповідні ним правовідносини.

До позовної заяви додано копію типового договору розподілу природного газу, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за № 1384/27829, за яким пред`явлено вимоги про стягнення вартості не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу (а. с. 8-12).

13 вересня 2022 працівником АТ "Харківгаз" ОСОБА_4 проводилась перевірка вузла обліку природного газу, встановленого в домоволодінні ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 . За результатами перевірки було складено Акт №КН 006359, в якому засвідчено виявлення несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу, а саме: несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ, механічне пошкодження пломби заводу виробника, та Акт №1320303412 про демонтаж лічильника газу для проведення експертизи (протокол щодо направлення ЗВТ на експертизу), в якому зазначено, що демонтований лічильник газу запаковано в поліетиленовий пакет та опломбовано номерною пломбою АТ "Харківгаз" №10018985 після чого лічильник газу доставлений на місце проведення експертизи до лабораторії АТ "Харківгаз". Вказані акти були підписані представниками АТ "Харківгаз" та споживачем ОСОБА_1 (а. с. 13,14).

В Акті експертизи лічильника газу №480 від 22 лютого 2023 відображене виявлене несанкціоноване втручання в роботу газового лічильника, що призводить до викривлення даних обліку природного газу. В ході експертизи встановлено невідповідність ідентифікаційних ознак захисного пломбування лічильника та наявність доступу до відлікового механізму (а. с. 16).

Згідно довідки ДП "Всеукраїнський державний науково-виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів" (ДП "УКРМЕТРТЕСТСТАНДАРТ" про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 39-1-3/6470 від 22.02.2023 вбачається, що лічильник газу МКМ G-6 заводський №9693141, виробник Україна, за результатами повірки, не відповідає вимогам п.п. 6.4 Р50-071-98 "Лічильники газу побутові. Методи та засоби повірки" підстави для визнання ЗВТ непридатним: невідповідність ідентифікаційних ознак захисного пломбування. Наявність пошкоджень відлікового пристрою лічильника (а. с. 17).

Згідно до Протоколу № КН 006359 засідання комісії з розгляду актів про порушення Зміївського відділення АТ "Харківгаз" від 21 квітня 2023 вбачається, що за результатами розгляду комісією акта про порушення № КН 006329 від 13.09.2022, визнано його таким, що відповідає вимогам Кодексу ГРМ, прийнято рішення про задоволення вказаного акта, та проведення донарахування ОСОБА_1 не облікованого об`єму природного газу за період з 01.08.2022 по 12.09.2022 (а. с. 18).

З наданого позивачем акта-розрахунку не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 21 квітня 2023 вбачається, що при проведенні розрахунку враховано наступні параметри: опалювальна площа домоволодіння 79,3 м2, норма споживання газу на опалення 11 м3, протягом опалювального періоду та 11 м3*30% протягом міжопалювального періоду, норма споживання газу для приготування їжі та підігріву води з урахуванням плити газової на одну особу 23,6 м3*2 (кількість зареєстрованих осіб). При цьому вартість природного газу склала 51918 грн 24 коп. (а. с. 15).

21.04.2023 складено рахунок на оплату ОСОБА_1 вартості не облікованого (донарахованого) об`єму природного газу, відповідно до Кодексу газорозподільних систем, затвердженого Постановою НКРЕ КП № 2494 від 30.09.2015, відповідно протокольного рішення комісії з розгляду актів про порушення Зміївського відділення АТ "Харківгаз" від 21.04.2023, на підставі акта про порушення № КН 006359 від 13.09.2022. Вартість не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу, внаслідок порушення споживачем вимог Кодексу газорозподільних систем складає 51918 грн 24 коп. (а. с. 19).

24.05.2023на адресувідповідача ОСОБА_1 були направленіЛист-вимогащодо сплатизаборгованості,разом зактом-розрахункомта рахункомна оплатувартості необлікованого донарахованогооб`єму природногогазу(а. с. 20-23).

Відповідно до частини 1 статта 714 Цивільного кодексу України за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання.

Згідно з пунктом 2 розділу ІІІ «Правил постачання природного газу», затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30 вересня 2015 року №2496, постачання природного газу побутовому споживачу здійснюється на підставі договору, що укладається між ним та постачальником на умовах типового договору постачання природного газу побутовим споживачам, затвердженого регулятором, які є однаковими для всіх побутових споживачів України. За договором постачання природного газу постачальник зобов`язаний поставити побутовому споживачу природний газ у необхідних для нього об`ємах (обсягах), а побутовий споживач зобов`язаний своєчасно оплачувати постачальнику вартість природного газу у розмірі, строки та порядку, що визначені договором.

Як вбачається з пункту 1 глави 3 розділу XI Кодексу газорозподільних систем у разі виявлення оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за граничними об`ємами споживання природного газу населенням з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв споживача (фізичної особи) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.

Пунктом 12 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем передбачено, що вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку оператора газорозподільних систем, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі.

Порядок періодичної повірки засобів вимірювальної техніки по об`єктах побутових споживачів (населенню), вузлів обліку та їх складових врегульовано главою 8, 9 розділу Х Кодексу газорозподільних систем, «Положенням про проведення експертизи лічильників газу, установлених у споживачів і призначених для обліку природного газу в побуті», затвердженим наказом Міністерства палива та енергетики України від 27.12.2005 року №619 (далі - Положення), «Типовим договором розподілу природного газу», затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 року № 2498.

Згідно зі статтею 1 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» засоби вимірювальної техніки - це засоби вимірювань, вимірювальні системи, матеріальні міри, стандартні зразки та будь-які частини засобів вимірювань або вимірювальних систем, якщо ці частини можуть бути об`єктом спеціальних вимог та окремого оцінювання відповідності.

Отже, засобом вимірювальної техніки є технічний засіб, який застосовується під час вимірювань фізичних величин і має нормовані метрологічні характеристики.

Частиною першою статті 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» передбачено, що законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці та повірці після ремонту.

Пунктом 4 глави 9 розділу Х Кодексу газорозподільних систем встановлено, що оператор газорозподільної системи при проведенні контрольного огляду вузла обліку має право:

- оглядати комерційний вузол обліку природного газу та його складові на предмет відсутності ознак пошкодження засобу вимірювальної техніки, пошкодження пломб, несанкціонованого втручання в засіб вимірювальної техніки, несанкціонованого газопроводу та/або несанкціонованого підключення газових приладів, внаслідок чого може перевищуватися діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу);

- здійснювати перевірку параметрів параметризації обчислювача чи коректора об`єму газу (за їх наявності);

- перевіряти наявність діючих свідоцтв про повірку засобів вимірювальної техніки (відміток про повірку в паспортах засобів вимірювальної техніки), що входять до складу комерційного вузла обліку природного газу.

До порушень споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з газорозподільних систем (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать: 1)наявність несанкціонованого газопроводу; 2)несанкціоноване відновлення газоспоживання; 3) несанкціоноване втручання в роботу засобів вимірювальної техніки (комерційного вузла обліку природного газу, зокрема, лічильника газу); 4) несанкціоноване підключення газових приладів на об`єкті споживача, який обліковується за нормами споживання; 5) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення вузла обліку (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку); 6) використання природного газу споживачем за відсутності чи після розірвання договору розподілу природного газу.

При виявленні ознак пошкодження пломб (крім факту їх відсутності чи розірвання пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломбу) та/або несанкціонованого втручання у засіб вимірювальної техніки, що має бути зазначено в акті про порушення, за домовленістю сторін або за ініціативою оператора газорозподільної системи чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) може бути ініційована їх експертиза, порядок проведення якої передбачено Кодексом газорозподільних систем та пунктом 3.3 Положення.

Пунктом 3.3.1 Положення передбачено, що експертизу лічильника газу проводить комісія, яка призначається наказом по газопостачальній (газотранспортній) організації. До складу комісії повинні входити представники газопостачальної (газотранспортної) організації та територіального органу спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології.

Комісія проводить зовнішній огляд лічильника газу на предмет відповідності фактичного стану лічильника ознакам, зазначеним в акті про демонтаж лічильника газу. Після зовнішнього огляду комісією перевіряються: відповідність місць фактичного розташування пломб місцям, зазначеним в акті про демонтаж лічильника газу; цілісність та місцезнаходження пломб, а також ознак порушень, зазначених в акті про зняття лічильника газу; цілісність заводського та повірчого тавра на лічильнику газу; цілісність відлікового механізму та корпусу лічильника газу; цілісність конструктивних елементів вихідного патрубка лічильника газу; наявність сторонніх предметів у середині лічильника газу; відповідність маркування лічильника газу нормативно-технічній документації. Після виконання цих робіт проводиться позачергова повірка лічильника згідно з ДСТУ 2708-99 «Метрологія. Повірка засобів вимірювальної техніки. Організація та порядок проведення». Результати огляду та позачергової повірки фіксуються в акті експертизи (пункти 3.3.3.1-3.3.3.4 Положення).

Залежно від результатів експертизи до акту експертизи додається довідка про непридатність засобу вимірювальної техніки або свідоцтво про повірку робочого засобу вимірювальної техніки згідно з ДСТУ 2708-99. Лічильник газу запаковується в поліетиленовий пакет, який пломбується пломбою газопостачальної (газотранспортної) організації і направляється: на встановлення у споживача - у разі визнання комісією лічильника газу придатним до застосування; на ремонт - у разі висновків комісії про непридатність лічильника газу до застосування та рекомендації щодо проведення ремонту лічильника газу. У разі висновків комісії про непридатність лічильника газу до застосування та висновків щодо неможливості проведення ремонту, лічильник газу передається споживачеві.

Системний аналіз цих положень законодавства дає підстави для висновку про те, що у разі встановлення непридатності лічильника до використання про це прямо вказується у акті експертизи із зазначенням виявлених у його роботі недоліків.

Несанкціоноване втручання у роботу засобу вимірювальної техніки/лічильника газу - це втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу (пункт 4 глави 1 розділ І Кодексу газорозподільних систем).

В постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 11 жовтня 2021 року по справі № 646/6354/19 (провадження № 61-11642св21), Верховний Суд вказав, що: «для покладення обов`язку на споживача відшкодувати необлікований об`єм та обсяг природного газу необхідно встановити як факт пошкодження конструкції ЗВТ/лічильника, так і факт викривлення даних обліку природного газу витрат (споживання)».

Отже, для покладення на споживача відповідальності у виді нарахування вартості необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу вимагається встановлення факту, а не можливості несанкціонованого відбору природного газу з газорозподільних систем (крадіжка газу), про що може свідчити встановлений факт несанкціонованого втручання споживача у роботу засобу вимірювальної техніки (лічильника).

Сам по собі факт пошкодження не є підтвердженням несанкціонованого відбору природного газу з газорозподільних систем (крадіжка газу).

В постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду від 14 квітня 2021 року по справі № 509/4515/18 (провадження № 61-4953св20) зроблено висновок, що: «Згідно із підпунктом 37 пункту 4 глави 1 Кодексу ГРМ для виявлення несанкціонованого втручання необхідно довести три складові цього правопорушення, а саме: 1) дію, тобто несанкціоноване втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку; 2) спосіб втручання, тобто вчинене шляхом підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації); 3) наслідки, тобто витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу). При цьому, тільки наявність всіх трьох складових правопорушення дає змогу стверджувати, що споживачем було вчинено несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ».

Як вбачається з матеріалів справи, за результатами експертизи лічильника газу споживача ОСОБА_1 встановлено несанкціоноване втручання в роботу газового лічильника, що призводить до викривлення даних обліку природного газу, пошкодження відлікового пристрою, невідповідність ідентифікаціних ознак захисного пломбування лічильника, існує доступ до відлікового механізму. Пошкодження скла відлікового механізму.

Водночас, доказів того, що внаслідок вказаних у акті експертизи лічильника газу недоліків, витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства) та відбувається викривлення даних обліку природного газу, що має бути обов`язковим наслідком несанкціонованого втручання у роботу лічильника газу, матеріали справи не містять.

Висновки комісії за результатами експертизи лічильника повинні відображати інформацію щодо наявності не облікованого (облікованого частково) газу або викривлення даних обліку газу, що було наслідком пошкодження лічильника.

Однак, з наданих суду доказів не встановлено, що лічильник природного газу МКМ G 6, заводський номер 9693141, у будинку ОСОБА_1 , за адресою АДРЕСА_1 , внаслідок виявлених порушень не обліковував спожитий відповідачкою газ, або що показання лічильника були викривлені.

Акт №480 експертизи лічильника газу від 22.02.2023 року не містить таких показників позачергової повірки як втрата тиску, герметичність, похибка лічильника за об`ємної витрати, а також показників лічильника після повірки, відповідні графи не заповнені. (а.с.16)

З довідки Державного підприємства «УКРМЕТРТЕСТАНДАРТ» про непридатність засобу вимірювальної техніки№ №39-1-3/6470 від 22.02.2023 року вбачається, що підставою для визнання засобу вимірювальної техніки непридатним є наявність ознак пошкодження відлікового пристрою, що можуть перешкоджати роботі лічильника або впливати на його функціонування. Проте, будь-яких відомостей щодо того, що таке пошкодження перешкоджає роботі лічильника та призводить до викривлення показань, або конкретизації, яким чином пошкодження впливає на функціональність пристрою вказана довідка не містить. (а.с.17)

Крім того,позивачем ненадано досуду акту приймання в експлуатацію побутового газового лічильника газу МКМ G 6, заводський номер 9693141, у будинку ОСОБА_1 , за адресою АДРЕСА_1 , а лише вказано, що обсяги спожитого природного газу в домоволодінні відповідача обліковуються відповідно до фактичних показників газового лічильника.

ОСОБА_1 є власником домоволодіння АДРЕСА_1 з 26 січня 2011, що пітверджується копією договору-купівлі продажу від 26 січня 2011 року, зареєстрованого в КП «Зміївське БТІ" 31.01.2011, реєстраційний номер 8746807. (а.с.65-67)

Відомості щодоздійснення останньоїповірки лічильникагазу МКМ G 6, заводський номер 9693141, 1997 року випуску, з моменту встановлення у домоволодінні та до часу його монтажу 13.09.2022 року, відсутні, що підтверджується довідкою АТ «Харківгаз» №528 від 11.11.2024, та свідчить про порушення Порядку періодичної повірки засобів вимірювальної техніки по об`єктах побутових споживачів (населенню), вузлів обліку та їх складових врегульованих главою 8, 9 розділу Х Кодексу газорозподільних систем, Положенням про проведення експертизи лічильників газу, установлених у споживачів і призначених для обліку природного газу в побуті, затвердженим наказом Міністерства палива та енергетики України від 27 грудня 2005 року № 619 (далі - Положення), Типовим договором розподілу природного газу, затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30 вересня 2015 року № 2498. (а.с.70)

У матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази на підтвердження вчинення ОСОБА_1 протиправних дій, які б спричинили використання необлікованого (облікованого частково чи з порушенням законодавства) природного газу та їх причинно-наслідкового зв`язку з непридатністю засобу вимірювальної техніки чи необлікованим використання природного газу.

Отже, факту втручання в роботу відлікового механізму, несанкціонованого відбору ОСОБА_1 природного газу з газорозподільних систем в ході судового розгляду не встановлено та позивачем не доведено, що в сукупності з вищезазначеним дає суду підстави для прийняття рішення про відмову у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

За змістом пункту 2 частини 2 статті 141 Цивільного процесуального кодексу України судові витрати слід покласти на позивача.

Керуючись ст. ст. 12, 13, 76-83, 89, 95, 222, 223, 259, 263-265, 268, 273, 280-282, 352, 354 ЦПК України, суд,

в и р і ш и в:

Відмовити у задоволенні позовної заяви Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз» до ОСОБА_1 про стягнення вартості необлікованого об`єму та обсягу природного газу у повному обсязі.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не буде подано.

Учасники справи мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Харківського апеляційного суду через Зміївський районний суд Харківської області протягом тридцяти днів з дня складання повного рішення суду.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач - АТ «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз», 61109, м. Харків, вул. Безлюдівська, 1, код ЄДРПОУ 03359500, адреса для листування м. Зміїв, вул. Таранівське шосе,1-а.

Відповідач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстроване місце проживання АДРЕСА_2 .

Головуючий:

СудЗміївський районний суд Харківської області
Дата ухвалення рішення26.11.2024
Оприлюднено28.11.2024
Номер документу123329595
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг

Судовий реєстр по справі —621/5097/23

Рішення від 26.11.2024

Цивільне

Зміївський районний суд Харківської області

Вельможна І. В.

Рішення від 26.11.2024

Цивільне

Зміївський районний суд Харківської області

Вельможна І. В.

Ухвала від 22.07.2024

Цивільне

Зміївський районний суд Харківської області

Вельможна І. В.

Ухвала від 04.01.2024

Цивільне

Зміївський районний суд Харківської області

Бібік О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні