Справа № 127/34666/24
Провадження 2/127/5097/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 листопада 2024 року
Вінницький міський суд Вінницької області в складі:
головуючого судді Вохмінової О.С.
з участю секретаря судових засідань Сунько Я.Р.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Вінниці цивільну справу за позовом Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів,
в с т а н о в и в:
позов зареєстрований судом 21.10.2024 року і мотивований тим, що з 26.10.2022 року в управлінні соціального захисту населення (Лівобережне) Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради перебував на обліку ОСОБА_1 як внутрішньо переміщена особа та отримував допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам.
На підставі заяви відповідача було сформовано довідку про взяття на облік внутрішньо переміщених особи від 24.04.2022 за № 509-5002273159, в якій зазначено зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , місце проживання як внутрішньо переміщеної особи: АДРЕСА_2 )
Рішенням управління соціального захисту населення (Лівобережне) Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради від 27.10.2022 року ОСОБА_1 призначено допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам з 01.03.2022 року по 31.12.2022 року у розмірі 2000,00 грн. щомісячно, відповідно до положень Порядку № 332.
В подальшому така допомога надавалась відповідачеві відповідно до вимог п. 3 Порядку № 332 в розмірі 2000 грн. щомісячно.
Згідно довідки 05.01.2024 року № 1609 про отримання допомоги, ОСОБА_1 виплачено допомогу на загальну суму 38000 грн. за період з 01.03.2022 року по 30.09.2023 року по 2000 грн. щомісячно.
Відповідно до інформації, отриманої 02.10.2023 року з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта, встановлено, що ОСОБА_1 має у власності 1/3 частку квартири загальною площею 50, 1 кв.м. за адресою: АДРЕСА_3 .
До управління соціального захисту населення (Лівобережне) від відповідача жодних повідомлень про зміни, що можуть вплинути на призначення або припинення допомоги не надходило.
На підставі п. п.5 п. 2 постанови КМУ № 709 «Деякі питання підтримки внутрішньо переміщених осіб» ОСОБА_1 з 01.09.2023 втратив право на отримання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, оскільки має у власності житло, у зв`язку з чим надміру виплачена сума допомоги становить 2 000 грн. за період з 01.09.2023 по 30.09.2023 року.
Для досудового врегулювання спору позивач повідомляв відповідача про суму переплати, але станом на 21.10.2024 року відповідач не повернув надміру виплачені йому кошти 2000 грн., що стало підставою для звернення до суду з даним позовом.
Позивач просив стягнути з відповідача надміру виплачені кошти допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам в розмірі 2000грн, а також судові витрати 3028 грн. судового збору.
Представник позивача ОСОБА_2 в судове засідання не з`явилась, надала заяву про розгляд справи без її участі. Позовні вимоги просила задоволити в повному обсязі.
Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явився, надав заяву про розгляд справи у його відсутності. Зазначив, що позовні вимоги Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради про стягнення надміру виплачених коштів в розмірі 2000 грн. визнає.
За таких обставин суд вважає можливим розглянути справу у відсутності учасників справи. Відповідно дост. 247 ЦПК Українифіксування судовогозасідання задопомогою звукозаписувальноготехнічного засобуне здійснювалося,оскільки сторонине з`явилисьв судовезасідання.
Дослідивши матеріали цивільної справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, дійшов висновку, що позов обґрунтований і підлягає задоволенню.
Судом встановлено, що в управлінні соціального захисту населення (Лівобережне) Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради з 26.10.2022 року перебував на обліку ОСОБА_1 як внутрішньо переміщена особа та отримував допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам.
На підставі заяви відповідача було сформовано довідку про взяття на облік внутрішньо переміщених особи від 24.04.2022 за № 509-5002273159, в якій зазначено зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , місце проживання як внутрішньо переміщеної особи: АДРЕСА_2 )
Рішенням управління соціального захисту населення (Лівобережне) Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради від 27.10.2022 року ОСОБА_1 призначено допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам з 01.03.2022 року по 31.12.2022 року у розмірі 2000,00 грн. щомісячно, відповідно до положень Порядку № 332.
В подальшому така допомога надавалась відповідачеві відповідно до вимог п. 3 Порядку № 332 в розмірі 2000 грн. щомісячно.
Згідно довідки 05.01.2024 року № 1609 про отримання допомоги, ОСОБА_1 виплачено допомогу на загальну суму 38000 грн. за період з 01.03.2022 року по 30.09.2023 року по 2000 грн. щомісячно.
Згідно п.п. 5 п.2 постанови Кабінету Міністрів України №709 «Деякі питання момент отримання підтримки внутрішньо переміщених осіб» (чинної на момент отримання відповідачем допомоги) встановлено, що з 1 вересня 2023 виплата допомоги припиняється внутрішньо переміщеним особам, зазначеним у пункті 1 цієї постанови, якщо за результатами верифікації встановлено, що після набрання чинності цієї постанови: внутрішньо переміщена особа має у власності житлове приміщення/частину житлового приміщення, що розташовані на територіях, не включених до переліку територій, або на територіях, включених до переліку територій, щодо яких визначено дату завершення бойових дій (дату припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації для проживання, приміщень, які непридатні (крім житлових документально підтверджено органами місцевого самоврядування або за технічної можливості інформацією щодо житлових приміщень, внесених до Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації проти України, або житлового приміщення (частини житлового приміщення площею менш як 13,65 кв. метра на одного члена сім`ї).
Відповідно до інформації, отриманої 02.10.2023 року з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта, встановлено, що ОСОБА_1 має у власності 1/3 частку квартири загальною площею 50, 1 кв.м. за адресою: АДРЕСА_3 .
Дане житло знаходиться на території, не включеній до переліку територій або на територіях, включених до переліку територій, щодо яких визначено дату завершення бойових дій (дату припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації.
До управління соціального захисту населення (Лівобережне) від відповідача ОСОБА_1 жодних повідомлень про зміни, що можуть вплинути на призначення або припинення допомоги не надходило.
Враховуючи наведене, ОСОБА_1 з 01.09.2023 року на підставі вказаної постанови КМУ № 709 втратив право на отримання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, у зв`язку з чим виникла переплата допомоги у розмірі 2 000 грн. за період з 01.09.2023 по 30.09.2023 року.
Орган соціального захисту населення з моменту виявлення факту надміру перерахованої (виплаченої) допомоги визначає обсяг неправомірно або повторно отриманих коштів та протягом 30 робочих днів повідомляє про це уповноваженій особі або отримувачу шляхом надсилання повідомлення з використанням засобів поштового/ електронного зв`язку (із застосуванням засобів електронного сповіщення Єдиної системи (за технічної можливості)/засобами мобільного зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику.
Орган соціального захисту населення має право здійснити перерахунок надміру виплачених коштів допомоги отримувачу за рахунок наступних виплат.
У разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки орган соціального захисту населення вирішує питання про їх стягнення в судовому порядку.
Кошти надміру перерахованої (виплаченої) допомоги повертаються отримувачами на небюджетні рахунки органів соціального захисту населення, відкриті в Казначействі.
Повернуті кошти, перерахування (виплату) яких проводило Мінсоцполітики, протягом 15 робочих днів місяця, що настає за місяцем, в якому були повернуті кошти, але не пізніше ніж 26 грудня поточного року, орган соціального захисту населення перераховує на рахунок Мінсоцполітики, відкритий в Казначействі, з розподілом коштів за місяцями та роками, в яких проводилася відповідна виплата.
Призначення допомоги здійснюється відповідно до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 332.
Згідно п. 2 Порядку, допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Російською Федерацією території України, а також території адміністративно-територіальних одиниць, де проводяться бойові дії та що визначені в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми «єПідтримка», затвердженомурозпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204.
Відповідно п. 3 Порядку (в редакції, яка діяла на момент призначення і виплати допомоги) допомога надається щомісячно з місяця звернення на період введення воєнного стану та одного місяця після його припинення чи скасування на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах: для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень; для інших осіб - 2000 гривень. Допомога виплачується за повний місяць незалежно від дати звернення за її наданням та дати припинення чи скасування воєнного стану. Допомога внутрішньо переміщеним особам, які звернулися за її наданням до 14 квітня 2022 року, надається починаючи з березня 2022 року.
Внутрішньо переміщені особи несуть відповідальність за достовірність інформації, наданої для отримання допомоги (п. 5 Порядку №332).
Пунктом першимпостанови Кабінету Міністрів України від 16.04.2022 року №457«Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України» установлено, що для підтримки окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, надається внутрішньо переміщеним особам, відомості про яких включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, - допомога на проживання внутрішньо переміщеним особам відповідно до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам».
Управлінням соціального захисту населення (Лівобережне) Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради заява про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб, довідка про взяття на облік ВПО відповідача отримані з Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб (Порядок створення, ведення та доступу до відомостей Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, затвердженопостановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2016 №646).
Згідно з пп. 5 п. 2постанови Кабінету Міністрів України №709 «Деякі питання підтримки внутрішньо переміщених осіб»(чинної на момент отримання відповідачем допомоги) встановлено, що з 1 вересня 2023 виплата допомоги припиняється внутрішньо переміщеним особам, зазначеним у пункті 1 цієїпостанови, якщо за результатами верифікації встановлено, що після набрання чинності цієїпостанови: внутрішньо переміщена особа має у власності житлове приміщення/частину житлового приміщення, що розташовані на територіях, не включених до переліку територій, або на територіях, включених до переліку територій, щодо яких визначено дату завершення бойових дій (дату припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації для проживання, приміщень, які непридатні (крім житлових документально підтверджено органами місцевого самоврядування або за технічної можливості інформацією щодо житлових приміщень, внесених до Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації протии України, або житлового приміщення (частини житлового приміщення площею менш як 13,65 кв. метра на одного члена сім`ї).
Відповідно до положеньст. 1212 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Положення цієї глави застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння; 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.
Таким чином, повернення надмірно виплаченої суми щомісячної допомоги передбачає стягнення зазначеної суми у випадку, якщо така надмірна сплата відбулась з вини набувача, а саме, через зловживання, зокрема у випадку надання недостовірної інформації або взагалі ненадання відповідної інформації.
Отже, відповідач знав про обставини, що можуть вплинути на отримання щомісячної допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам та не повідомив позивача про них, що є зловживанням з його боку.
Враховуючи наведені обставини і норми закону, кошти в сумі 2000,00 грн. підлягають стягненню з відповідача на користь позивача як набуті без достатньої правової підстави.
При подачі позову до суду позивачем було сплачено судовий збір в розмірі 3028,00 грн. згідно платіжної інструкції № 2491 від 16.10.2024 року, тому відповідно довимог ст. 141 ЦПК України, сума сплаченого судового збору підлягає стягненню з відповідача на користь позивача.
Керуючись ст. 1212 Цивільного кодексу України, ст.ст. 4, 5, 10, 12, 76-82, 89, 263-265, 280-282 ЦПК України, суд,
в и р і ш и в:
позов задоволити.
Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ,зареєстрованого в АДРЕСА_1 ,місце проживанняяк внутрішньопереміщеної особи: АДРЕСА_2 ) на користь Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради (ЄДРПОУ 38782790, м. Вінниця, вул. Соборна, 50) надміру виплачені кошти допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам за вересень 2023 року в сумі 2000 (дві тисячі) грн. та судові витрати судовий збір 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн.
Рішення може бути оскаржене. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення відповідно до вимог 354, 355 ЦПК України, розділу XIII «Перехідні положення» Цивільного процесуального кодексу України.
Повне судове рішення складене 21 листопада 2024 року.
Суддя:
Суд | Вінницький міський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2024 |
Оприлюднено | 29.11.2024 |
Номер документу | 123331304 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Вінницький міський суд Вінницької області
Вохмінова О. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні