РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
25 листопада 2024 р. Справа № 120/8872/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дмитришеної Р.М., розглянувши письмово в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом: ОСОБА_1 до: Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "УКРЕНЕРГО" про: визнання протиправними та зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
У Вінницький окружний адміністративний суд звернувся з адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області про визнання протиправними та зобов`язання вчинити дії.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач вказує на протиправні дії відповідача щодо відмови в нарахуванні та виплаті одноразової грошової допомоги відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про одноразову грошову допомогу за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії Російської Федерації проти України".
З метою зобов`язання відповідача прийняти рішення про нарахування та виплату одноразової грошової допомоги, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.
Ухвалою від 10.07.2024 відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні). Цією ж ухвалою залучено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "УКРЕНЕРГО". Установлено строк для подання заяв по суті.
Скориставшись своїм процесуальним правом відповідач подав відзив, у якому проти задоволення позову заперечує. По суті спору відповідач вказав, що 13.05.2024 позивач звернувся до Головного управління із заявою про призначення і виплату одноразової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України.
27.05.2024 Головним управлінням надіслано запит № 0200-0312-5/46099 до Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України щодо надання інформації про включення об`єкту, який розташований за адресою м. Київ, вул. Симона Петлюри, буд 25, до Реєстру об`єктів критичної інфраструктури станом на 26.01.2023.
Згідно з відповіддю Департаменту захисту критичної інфраструктури (ДКІ Адміністрації Держспецзв`язку) від 05.06.2024 №07/02/01-5589, об`єкт, який розташований за адресою м. Київ, вул. Симона Петлюри, буд 25, станом на 26.01.2023 до Реєстру об`єктів критичної інфраструктури не внесений.
З огляду на вищевикладене, вважає відповідач, Позивач не підпадає під визначення особи з числа працівників об`єктів критичної інфраструктури станом на 26.01.2023 року, відповідно до Статті 1 частини 1 Закону України 2980-IX.
За результатами розгляду звернення було винесено рішення №2001-37812081 від 06.06.2024 року про відмову в призначенні одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України.
15.08.2024 третя особа подала письмові пояснення, у яких вказує, що ОСОБА_1 дійсно 09.06.2022 прийнятий на роботу до відокремленого підрозділу «Будівництво і ремонт» НЕК «УКРЕНЕРГО» електромонтером з ремонту повітряних ліній електропередачі 5 розряду дільниці з ремонту повітряних ліній № 1 відділу лінійного обладнання Будівельно-ремонтного центру Північного регіону з визначенням йому місця праці: с. Якушинці Вінницького р-ну Вінницької обл., вул. Барвінкова, буд. 5, що підтверджується Наказом відокремленого підрозділу «Будівництво і ремонт» НЕК «Укренерго» № 121-к від 08.06.2022.
Перебуваючи у відрядженні 24.01.2023 по 31.01.2024 по Наказу про відрядження №566-КВД/16 від 24.01.2023 на ПЛ 330 кВ Київська ТЕЦ 6- Броварська (інв. №2020/60_08), ПЛ 330 Кв Київська ТЕЦ 5-Броварська (інв. № 2024/60_08) с. Святопетрівське Білогородської ОТГ Бучанського р-ну Київської обл.) Позивач 26.01.2023, виконуючи свої посадові обов`язки, отримав вибухову травму осколкове поранення лівого стегна, відкритий 2 ст., перелом с/3 лівої стегнової кістки зі зміщенням. Наявність стороннього тіла (уламок), забій садна лівої лобної області, що підтверджується випискою із медичної картки стаціонарного хворого № 82 від 17.02.2023.
Згідно з Актом спеціального розслідування нещасного випадку, що стався 26.01.2023 близько 09 год.45 хв на НЕК «УКРЕНЕРГО», складеного 31.05.2023 за формою Н-1/П, нещасний випадок з ОСОБА_1 електромонтером з ремонту повітряних ліній № 1 відділу лінійного обладнання будівельно-ремонтного центру північного регіону відокремленого підрозділу «Будівництво і ремонт» НЕК «УКРЕНЕРГО» визнано пов`язаним із виробництвом, як такий що підпадає під дію підпункту 2 пункту 52 Порядку.
Наслідком отримання виробничих травм ОСОБА_1 стало настання втрати працездатності на 40% та присвоєння останньому статусу особи з інвалідністю 3 групи, що підтверджується довідкою спеціалізованої травматологічної МСЕК серії 12 ААГ № 071663.
З приводу наявного в матеріалах справи листа Департаменту захисту критичної інфраструктури Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України № 07/02/01-5589 від 05.06.2024, то третя особа вважає його неналежним доказом в розумінні вимог ст. 73 КАС України, оскільки доказуванню у даній справі підлягає факт наявності чи відсутності статусу об`єкту критичної інфраструктури в об`єкті перебування позивача в день отримання травм.
В момент настання нещасного випадку 26.01.2023 Позивач перебував у відрядженні в с. Святопетрівське Білогородської ОТГ Бучанського р-ну Київської обл., а його офіційно встановленим місцем праці було с. Якушинці Вінницького р-ну Вінницької обл., вул. Барвінкова, буд. 5.
Зазначена у відзиві Відповідача адреса м. Київ, вул. Симона Петлюри, буд. 25, є лише юридичною адресою роботодавця Позивача та місцем фактичного знаходження його (НЕК «Укренерго») органу управління. Об`єкти ж НЕК «Укренерго» (в тому числі об`єкти критичної інфраструктури) за своєю локалізацією розосереджені по території всієї України, зокрема, і на окупованих територіях.
В свою чергу, Наказом Міненерго № 1-ДСК від 07.09.2022 (у редакції наказу Міненерго № 16-ДСК від 31.07.2023) затверджений перелік об`єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури, до якого внесені об`єкти критичної інфраструктури НЕК «Укренерго».
Ухвалою від 15.11.2024 суд витребував у Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області та зобов`язав надати запит Головного управління № 0200-0312-5/46099 до Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України щодо надання інформації по об`єкту критичної інфраструктури та відповідь Департаменту захисту критичної інфраструктури (ДКІ Адміністрації Держспецзв`язку) від 05.06.2024 №07/02/01-5589 щодо об`єкту, який розташований за адресою м. Київ, вул. Симона Петлюри, буд 25.
У встановлений строк відповідач надав суду витребувані докази.
Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, оцінивши доводи позову, встановив наступне.
ОСОБА_1 з 09.06.2022 прийнятий на роботу до відокремленого підрозділу «Будівництво і ремонт» НЕК «УКРЕНЕРГО» електромонтером з ремонту повітряних ліній електропередачі 5 розряду дільниці з ремонту повітряних ліній № 1 відділу лінійного обладнання Будівельно-ремонтного центру Північного регіону з визначенням йому місця праці: с. Якушинці Вінницького р-ну Вінницької обл., вул. Барвінкова, буд. 5, що підтверджується Наказом відокремленого підрозділу «Будівництво і ремонт» НЕК «Укренерго» № 121-к від 08.06.2022.
Наказом №566-КВД/16 від 24.01.2023 позивач відряджений на ПЛ 330 кВ Київська ТЕЦ 6-Броварська (інв. №2020/60_08), ПЛ 330 Кв Київська ТЕЦ 5-Броварська (інв. № 2024/60_08) с. Святопетрівське Білогородської ОТГ Бучанського р-ну Київської обл.) з 24.01.2023 по 31.01.2024 (а.с. 10, 11).
Перебуваючи у відрядженні, позивач, виконуючи свої посадові обов`язки, 26.01.2023 отримав вибухову травму осколкове поранення, що підтверджується випискою з медичної картки стаціонарного хворого № 82 від 17.02.2023 (а.с. 12-13).
Згідно з Актом спеціального розслідування нещасного випадку, що стався 26.01.2023 близько 09 год. 45 хв. на НЕК «УКРЕНЕРГО», складеного 31.05.2023 за формою Н-1/П, нещасний випадок з ОСОБА_1 електромонтером з ремонту повітряних ліній № 1 відділу лінійного обладнання будівельно-ремонтного центру північного регіону відокремленого підрозділу «Будівництво і ремонт» НЕК «УКРЕНЕРГО» визнано пов`язаним із виробництвом, як такий що підпадає під дію підпункту 2 пункту 52 Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 №337 (а.с. 14-22).
Наслідком отримання виробничих травм ОСОБА_1 стало настання втрати працездатності на 40% та присвоєння останньому статусу особи з інвалідністю 3 групи, що підтверджується довідкою спеціалізованої травматологічної МСЕК серії 12 ААГ № 071663 (а.с. 24-25).
Позивач 13.05.2024 звернувся до ГУ ПФУ у Вінницькій області із заявою про призначення і виплату одноразової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України.
Відповідач листом №0200-0312-8/54821 повідомив, що рішенням №2001-37812081 від 06.06.2024 року позивачу відмовлено в призначенні одноразової грошової допомоги.
Відмова мотивована тим, що 27.05.2024 року ГУ ПФУ у Вінницькій області надісланий запит №0200-0312-5/46099 до Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України щодо надання інформації про включення об`єкту, який розташований за адресою: м. Київ, вул. С. Петлюри 25, до Реєстру об`єктів критичної інфраструктури станом на 26.01.2023 року.
Згідно з відповіддю Департаменту захисту критичної інфраструктури від 05.06.2024 року №07/02/01-5589, вказаний об`єкт до Реєстру об`єктів критичної інфраструктури не внесений.
З огляду на це, відповідач вважає, що позивач не підпадає під визначення особи з числа працівників об`єктів критичної інфраструктури станом на 26.01.2023 року, відповідно до Статті 1 частини 1 Закону України 2980-IX.
Позивач вважає дії відповідача протиправними та такими, що порушують його права, тому через представника звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку обставинам справи у взаємозв`язку з нормами законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд виходить з наступного.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Законом України "Про одноразову грошову допомогу за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії Російської Федерації проти України", який спрямований на підтримку деяких категорій осіб, які стали особами з інвалідністю у зв`язку з пораненням, каліцтвом, контузією або внаслідок захворювання, пов`язаних з виконанням посадових (службових, професійних) обов`язків у період військової агресії Російської Федерації проти України в районах проведення воєнних (бойових) дій або в районах, що піддавалися бомбардуванням, авіаударам та іншим збройним нападам, передбачено право на призначення і виплату одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю (далі - Закон № 2980-IX).
Так, відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону № 2980-IX, право на призначення і виплату одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю мають особи з числа працівників об`єктів критичної інфраструктури, державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування, які стали особами з інвалідністю у зв`язку з пораненням, каліцтвом, контузією або внаслідок захворювання, пов`язаних з виконанням посадових (службових, професійних) обов`язків у період військової агресії Російської Федерації проти України в районах проведення після 24 лютого 2022 року воєнних (бойових) дій або в районах, що піддавалися після цієї дати бомбардуванням, авіаударам та іншим збройним нападам.
Згідно з п. 3 ст. 2 Закону № 2980-IX, одноразова грошова допомога за шкоду життю та здоров`ю, на яку має право особа згідно із цим Законом, встановлюється, зокрема, особам з інвалідністю III групи у розмірі 200 тисяч гривень.
Відповідно до ч.1 ст. 3 Закону № 2980-IX, одноразова грошова допомога за шкоду життю та здоров`ю призначається і виплачується за рішенням органу, визначеного Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 6 Закону № 2980-IX, право на отримання одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, передбаченої цим Законом, мають також особи, визначені частиною першою статті 1 цього Закону, визнані особами з інвалідністю у період з 24 лютого 2022 року до набрання чинності цим Законом.
Постановою КМУ за №1396 від 27.12.2023 затверджений Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії Російської Федерації проти України (далі - Порядок №1396).
Пунктом 1 Порядку №1396 визначено, що цей Порядок визначає механізм призначення і виплати одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії Російської Федерації проти України (далі - одноразова грошова допомога за шкоду життю та здоров`ю), передбаченої Законом України "Про одноразову грошову допомогу за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії Російської Федерації проти України".
Пунктом 2 Порядку №1396 передбачено, що особи, які відповідно до статті 1 Закону мають право на отримання одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю (далі - отримувачі), подають до територіального органу Пенсійного фонду України (далі - уповноважений орган) заяву про призначення і виплату одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії Російської Федерації проти України (далі - заява), за формою згідно з додатком.
Відповідно до п. 8 Порядку №1396 отримувачі, які мають право на призначення і виплату одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, передбаченої Законом, можуть реалізувати його протягом трьох років з дня виникнення в них такого права.
За обставин справи, позивач 13.05.2024 звернувся до ГУ ПФУ у Вінницькій області із заявою про призначення і виплату одноразової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії російської федерації проти України (а.с. 28-29).
Рішенням від 06.06.2024 №2001-37812081 відмовлено позивачу в призначенні одноразової грошової допомоги з огляду на те, що ОСОБА_1 не підпадає під визначення особи з числа працівників об`єктів критичної інфраструктури станом на 26.01.2023 року, відповідно до Статті 1 частини 1 Закону України 2980-IX.
До такого висновку відповідач дійшов з урахуванням листа Департаменту захисту критичної інфраструктури (ДКІ Адміністрації Держспецзв`язку) від 05.06.2024 №07/02/01-5589, що наданий на запит пенсійного органу, об`єкт, який розташований за адресою м. Київ, вул. Симона Петлюри, буд 25, станом на 26.01.2023 до Реєстру об`єктів критичної інфраструктури не внесений.
Оцінюючи доводи відповідача, суд зазначає таке.
Так, позивач у спірний період працював у відокремленому підрозділі «Будівництво і ремонт» НЕК «УКРЕНЕРГО» електромонтером з ремонту повітряних ліній електропередачі 5 розряду дільниці з ремонту повітряних ліній № 1 відділу лінійного обладнання Будівельно-ремонтного центру Північного регіону з визначенням йому місця праці: с. Якушинці Вінницького р-ну Вінницької обл., вул. Барвінкова, буд. 5, що підтверджується Наказом відокремленого підрозділу «Будівництво і ремонт» НЕК «Укренерго» № 121-к від 08.06.2022.
НЕК «Укренерго» є оператором системи передачі України з функціями оперативно технологічного управління об`єднаною енергосистемою України (ОЕС), передачі електроенергії магістральними електромережами від генерації до розподільчих мереж, а також адміністратора комерційного обліку та адміністратора розрахунків на ринку електричної енергії України.
Відповідно до п.п. 14 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про критичну інфраструктуру» (далі - Закон), оператор критичної інфраструктури - юридична особа будь-якої форми власності та/або фізична особа-підприємець, що на правах власності, оренди або інших законних підставах здійснює управління об`єктом критичної інфраструктури та відповідає за його поточне функціонування.
Постановою КМУ №83 від 04.03.2015 року «Про затвердження переліку об`єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави» НЕК УКРЕНЕРГО було віднесено до даного переліку в павливно енергетичному комплексі.
Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання об`єктів критичної інфраструктури» № 1109 від 09.10.2020 Міненерго визначено секторальним органом у сфері захисту критичної інфраструктури, відповідальним за паливно-енергетичний сектор критичної інфраструктури.
Відповідно до письмових пояснень третьої особи, об`єкти критичної інфраструктури НЕК «Укренерго» віднесені до переліку об`єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури згідно з Наказом Міненерго № 1-ДСК від 07.09.2022.
З аналізу наведених норм слід дійти висновку, що об`єкти НЕК «Укренерго» віднесені до об`єктів критичної інфраструктури.
За доводами відповідача, ОСОБА_1 не підпадає під визначення особи з числа працівників об`єктів критичної інфраструктури відповідно до Статті 1 частини 1 Закону України 2980-IX, оскільки станом на 26.01.2023 року об`єкт, який розташований за адресою м. Київ, вул. Симона Петлюри, буд 25, до Реєстру об`єктів критичної інфраструктури не внесений.
Такі доводи суд вважає безпідставними, тому що Порядок ведення Реєстру об`єктів критичної інфраструктури, включення таких об`єктів до Реєстру, доступу та надання інформації з нього, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 415 від 28.04.2023, тобто після настання нещасного випадку з Позивачем.
З огляду на це, суд погоджується з аргументами представника позивача, що станом на дату отримання позивачем поранення 26.01.2023 був відсутній Порядок ведення такого Реєстру, що робить фактично неможливим внесення ПрАТ "НЕК "УКРЕНЕРГО", де працював ОСОБА_1 , до такого.
Суд звертає увагу, що згідно з п. 1 ч. 7 ст. 6 Закону № 2980-IX від 20.03.2023 визначено Кабінету Міністрів України затвердити перелік об`єктів критичної інфраструктури, на працівників яких поширюється дія цього Закону.
Поряд з цим, в силу ч. 4 ст. 6 Закону № 2980-IX, до завершення формування реєстру об`єктів критичної інфраструктури відповідно до Закону України "Про критичну інфраструктуру" перелік об`єктів критичної інфраструктури, на працівників яких поширюється дія цього Закону, визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до постанови КМУ № 1109 від 09.10.2020 та наказу Міненерго від 07.09.2022 об`єкти НЕК «Укренерго» віднесені до переліку об`єктів критичної інфраструктури.
Також суд вважає безпідставним посилання відповідача на лист Департаменту захисту критичної інфраструктури від 05.06.2024 №07/02/01-5589 як доказу не віднесення позивача до осіб з числа працівників об`єктів критичної інфраструктури через те, що за запитом Головного управління № 0200-0312-5/46099 з`ясовувалось питання щодо об`єкту, який розташований за адресою м. Київ, вул. Симона Петлюри, буд 25.
Натомість за цією юридичною адресою знаходиться НЕК «Укренерго» та є фактичним місцезнаходженням органу його управління. Об`єкти ж НЕК «Укренерго» (в тому рахунку об`єкти критичної інфраструктури) за своєю локалізацією розосереджені по території всіє України.
Отже, позивач перебував у відрядженні в с. Святопетрівське Білогородської ОТГ Бучанського р-ну Київської області, а його офіційно встановленим місцем праці було с. Якушинці Вінницького р-ну Вінницької обл., вул. Барвінкова, буд. 5.
Наказом №566-КВД/16 від 24.01.2023 позивач з 24.01.2023 по 31.01.2024 відряджений на ПЛ 330 кВ Київська ТЕЦ 6-Броварська (інв. №2020/60_08), ПЛ 330 Кв Київська ТЕЦ 5-Броварська (інв. № 2024/60_08) с. Святопетрівське Білогородської ОТГ Бучанського р-ну Київської обл.) (а.с. 10, 11). Останні ж відносяться до об`єктів критичної інфраструктури де перебував позивач в день отримання травм.
Відповідно до п.п. 13 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про критичну інфраструктуру", об`єкти критичної інфраструктури це об`єкти інфраструктури, системи, їх частини та їх сукупність, які є важливими для економіки, національної безпеки та оборони, порушення функціонування яких може завдати шкоди життєво важливим інтересам.
Також суд вважає слушним пояснення третьої особи, що наразі до Реєстру внесені відомості щодо об`єктів КІ НЕК «Укренерго».
На підставі вищевикладеного, суд доходить висновку, що рішення ГУ ПФУ у Вінницькій області від 06.06.2024 №2001-37812081, яким відмовлено позивачу в призначенні одноразової грошової допомоги є протиправним та підлягає скасуванню.
Стосовно вимоги позивача про протиправність дій Головного управління щодо відмови у нарахуванні та виплаті ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги відповідно до Закону № 2980-IX, то суд зазначає, що в силу приписів Порядку №1396 уповноважений орган з таких питань приймає рішення.
Так, відповідно до п.п. 13, 14 Порядку 1396, заява розглядається уповноваженим органом протягом 10 робочих днів з дати її подання з усіма необхідними документами.
У разі подання письмового запиту до уповноваженого органу у сфері захисту критичної інфраструктури України датою початку розгляду заяви вважається дата отримання відповіді від уповноваженого органу у сфері захисту критичної інфраструктури України.
У разі відсутності необхідних документів для призначення одноразової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, передбачених пунктом 10 цього Порядку, уповноважений орган приймає рішення про залишення заяви без розгляду та протягом трьох робочих днів з дня отримання заяви, а в разі особистого звернення із заявою негайно (за можливості) вручає під розписку таке повідомлення особі, яка подала заяву, безпосередньо в уповноваженому органі.
Порядок оскарження рішення уповноваженого органу та відповідальність посадових осіб за порушення Закону визначено статтею 5 Закону.
Відповідно до ст. 5 Закону № 2980-IX, рішення органу, що призначає і виплачує одноразову грошову допомогу за шкоду життю та здоров`ю, може бути оскаржено до відповідного органу виконавчої влади, якому він підпорядкований, або в судовому порядку.
В контексті цього, суд вважає, що вимога позивача підлягає задоволенню шляхом визнання протиправним та скасування спірного рішення.
Щодо вимоги зобов`язального характеру, то суд вважає, що така вимога підлягає задоволенню в силу того, що вона є похідною вимогою задоволення якої залежить від задоволення основної (п. 23 ст. 4 КАС України).
При цьому, перевіряючи наявність підстав для виплати позивачу спірної допомоги суд зазначає, що така виплата обумовлена шкодою життю та здоров`ю особі з числа працівників об`єктів критичної інфраструктури.
Відповідно здобутими доказами підтверджується, що позивач, перебуваючи у відрядженні згідно з наказом, виконуючи свої посадові обов`язки отримав вибухову травму осколкове поранення лівого стегна, відкритий 2 ст., перелом с/3 лівої стегнової кістки зі зміщенням. Наявність стороннього тіла (уламок), забій садна лівої лобної області, що підтверджується випискою із медичної картки стаціонарного хворого № 82 від 17.02.2023.
За змістом акту спеціального розслідування нещасного випадку, що стався 26.01.2023 близько 09 год. 45 хв на НЕК «УКРЕНЕРГО» складеного 31.05.2023 за формою Н-1/П, нещасний випадок з ОСОБА_1 електромонтером з ремонту повітряних ліній № 1 відділу лінійного обладнання будівельно-ремонтного центру північного регіону відокремленого підрозділу «Будівництво і ремонт» НЕК «УКРЕНЕРГО» визнано пов`язаним із виробництвом, як такий що підпадає під дію підпункту 2 пункту 52 Порядку.
Наслідком отримання виробничих травм ОСОБА_1 стало настання втрати працездатності на 40% та присвоєння останньому статусу особи з інвалідністю 3 групи, що підтверджується довідкою спеціалізованої травматологічної МСЕК серії 12 ААГ № 071663.
Згідно з положеннями статті 9 Конституції України, статті 17, частини п`ятої статті 19 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суд з прав людини" суди та органи державної влади повинні дотримуватись положень Європейської конвенції з прав людини та її основоположних свобод 1950 року, застосовувати в своїй діяльності рішення Європейського суду з прав людини з питань застосування окремих положень цієї Конвенції.
Європейський суд з прав людини у рішенні від 29.06.2006 у справі «Пантелеєнко проти України» зазначив, що засіб захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом. У рішенні від 31.07.2003 у справі «Дорани проти Ірландії» Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття «ефективний засіб» передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права.
Належним на переконання суду у даному випадку способом захисту порушених прав та інтересів позивача буде зобов`язання ГУ Пенсійного фонду України у Вінницькій області прийняти рішення про нарахування та виплату позивачу одноразової грошової допомоги відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону № 2980-IX.
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані позивачем, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення даного позову.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відтак, судовий збір у розмірі 968,96грн слід стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області від 06.06.2024 №2001-37812081 про відмову ОСОБА_1 у призначенні одноразової грошової допомоги за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії Російської Федерації проти України.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області прийняти рішення про нарахування та виплату ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про одноразову грошову допомогу за шкоду життю та здоров`ю, завдану працівникам об`єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії Російської Федерації проти України".
Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області сплачений при зверненні до суду судовий збір в розмірі 968,96 грн. (дев`ятсот шістдесят вісім гривень 96 копійок).
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: ОСОБА_1 (РНОКПП - НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 )
Відповідач: Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (код ЄДРПОУ - 13322403, вул. Зодчих, 22, м. Вінниця, 21005)
Третя особа: Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "УКРЕНЕРГО" (код ЄДРПОУ - 00100227, вул. С. Петлюри, 25, м. Київ, 01032).
СуддяДмитришена Руслана Миколаївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2024 |
Оприлюднено | 29.11.2024 |
Номер документу | 123338410 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні