ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 листопада 2024 рокуСправа №160/23351/24
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Ремез К.І.
розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити певні дії,-
УСТАНОВИВ:
27.08.2024 за допомогою підсистеми "Електронний суд" до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з вимогами про:
- визнати протиправною відмову Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області у розгляді заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ» про відсутність можливості виконання податкового обов`язку з реєстрації ПН/РК за період листопад, грудень 2021 року та січень 2022 року;
- зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ» про відсутність можливості виконання податкового обов`язку з реєстрації ПН/РК за період листопад, грудень 2021 року та січень 2022 року.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що 29.11.2023 Правобережним відділом податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС у Дніпропетровській області було проведено камеральну перевірку щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ», за підсумками якої було складено Акт № 43882/04-36-04-06/40485815 від 24.11.2023.
В Акті зазначено, що перевіркою встановлено порушення товариством вимог Податкового кодексу України в частині граничних термінів реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за періоди: лютий 2020 року; листопад-грудень 2021 року; січень 2022 року; липень серпень 2022.
04.01.2024 позивачем було отримано податкове повідомлення-рішення форми «Н» №0405850406 від 27.12.2023, в якому зазначено, що «встановлені порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригувань до податкових накладних, визначених статтею 201 Податкового кодексу України, та згідно з пунктом 1201.1 статті 1201 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних зі звітний період лютий 2020 року, січень, липень, серпень 2022 року і застосовано штраф у сумі двісті сімдесят чотири тисячі дев`ятсот сімдесят сім гривень 14 копійок». Позивач оскаржив вказане податкове повідомлення-рішення до суду. 24.04.2024 було відкрито провадження у справі № 160/10260/24. 24.06.2024 судом ухвалено рішення, яким позовні вимоги задоволено. 01.08.2024 ГУ ДПС у Дніпропетровській області подана апеляційна скарга. Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 05.08.2024 за вказаною апеляційною скаргою відкрито апеляційне провадження.
04.01.2024 Правобережним відділом податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС у Дніпропетровській області було проведено камеральну перевірку щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ». За підсумками вищевказаної перевірки було складено Акт № 48709/04-36-04- 06/40485815 від 25.12.2023. В Акті зазначено, що перевіркою встановлено порушення товариством вимог Податкового кодексу України в частині граничних термінів реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за періоди: січень 2022 року; лютий 2022 року, квітень - грудень 2022 року; січень 2023 року; березень 2023 року; липень-серпень 2023 року; жовтень 2023 року.
Також в Акті зазначено про фінансову відповідальність за вказані порушення у вигляді накладення штрафу у розмірах, встановлених абз. 1 п. 1201.1 ст. 1201 ПКУ та п. 90 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідних положень ПКУ.
02.02.2024 позивачем було отримано податкове повідомлення-рішення форми «Н» № 038700406 від 27.12.2023, позивач оскаржив вказане податкове повідомлення-рішення до суду. 21.05.2024 Дніпропетровським окружним адміністративним судом відкрито провадження у справі № 160/12775/24 за позовом ТОВ «БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ» до ГУ ДПС у Дніпропетровській області про визнання незаконним та скасування податкового повідомлення-рішення форми «Н» № 038700406 від 27.12.2023.
25.07.2024 ТОВ «БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ» звернулося до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області із заявою про відсутність можливості виконання податкового обов`язку з реєстрації ПН/РК за період листопад, грудень 2021 року та січень 2022 року вих. № 16/07/2024-2 від 16.07.2024, який був направлений через електронний кабінет платника податків (Реєстраційний індекс 70115/6/екпп). 13.08.2024 Позивач отримав лист ГУ ДПС у Дніпропетровській області № 54352/6/04-36-04-04-10 від 02.08.2024, що підтверджується трекінгом з сайту Укрпошти.
Листом № 54352/6/04-36-04-04-10 від 02.08.2024 Відповідач відмовив у розгляді заяви і зазначив, що заява подана з порушенням вимог Порядку № 225, поза межами встановлених термінів.
Позивач не згоден з діями ГУ ДПС у Дніпропетровській області в частині відмови від розгляду заяви Позивача та вважає їх незаконними, через що звернувся до суду.
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддямизазначена справа розподілена судді К.І. Ремез.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.08.2024 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні).
18.09.2024 через підсистему «Електронний суд» від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував, посилаючись на те, що Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» № 2260-ІХ від 12.05.2022 (дата набрання чинності 27.05.2022) підрозділ 10 розділу XX ПК України було доповнено також приписами пп.69.1 п.69. Так, пп.69 п.69 підрозділу 10 розділу XX ПК України визначено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
В подальшому Наказом Міністерства фінансів України «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження» від 29.07.2022 № 225 (набрання чинності 06.09.2022) було затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (далі Порядок № 225).
Порядком № 225 було врегульовано питання щодо підтвердження можливості чи неможливості платником податків виконувати свій податковий обов`язок за допомогою подання до контролюючого органу заяви про неможливість виконання свого податкового обов`язку разом з документами (копіями документів) на підтвердження такої неможливості. Пунктом 1 розділу ІІ Порядку № 225 було визначено вичерпний перелік підстав неможливості виконання платником податків юридичними особами та ї відокремленими підрозділами податкових обов`язків.
Позивач подаючи відповідну заяву про неможливість виконання ним свого податкового обов`язку послався на пп.7 п.1 Розділу ІІ Порядку № 225, а саме не настання відносно нього форс-мажорних обставин, які унеможливили виконання ним свого податкового обов`язку. Визначення форс-мажорних обставин наведено у частині другій статті 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні».
Пунктом 3 Розділу ІІ Порядку № 225 передбачено, що у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Наказом Міністерства фінансів України № 225 від 29.07.2022 було затверджено Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента (далі - Перелік № 225) яким було затверджено перелік документів який може надаватися до контролюючого органу на підтвердження доводів викладених у заяві про неможливість виконання свого податкового обов`язку.
Відповідач вказує, що жодного документу який передбачений Переліком № 225 та може підтверджувати настання форс-мажорних обставин відносно платника до контролюючого органу та суду надано не було, що прямо суперечить положенням п.3 Розділу ІІ Порядку № 225.
Водночас, п.3 Розділу ІІ Порядку № 225 також зазначено, що за наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків - юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів). Платники податків - фізичні особи, зокрема самозайняті особи надають інші документи, інформацію, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок разом із документом, що підтверджує таку особу. Тобто, надаючи документи платник податків має можливість у разі наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок надати і їх, при цьому не позбавлений обов`язку надати документи визначені п.3 Розділу ІІ Порядку № 225. Більше того, п.3 та п.4 Розділу ІІ Порядку № 225 встановлено два граничних строк подання відповідної заяви про неможливість, а саме: п.3 Розділу ІІ Порядку № 225 - не пізніше 30 вересня 2022 року; п.4 Розділу ІІ Порядку № 225 - одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків. Позивачем з доводів викладених у позовній заяві не заперечується того факту, що строки передбачені п.3 та п.4 Розділу ІІ Порядку № 225 ним було порушено.
Статтею 19 Конституції України перебачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Таким чином у разі встановлення строків Порядком № 225 контролюючий орган позбавлений права встановлювати новий строк для подання відповідної заяви платником податків з причин того, що про «специфічне трактування» Порядку № 225 він дізнався з судових спорів з контролюючим органом.
Вирішуючи питання про те, що Порядок № 225 набрав чинності 06.09.2022 вже після реєстрації ПН/РК платником податків, а отже не розповсюджує свою дію на ту ситуацію яка виникла у платника податків.
Відповідно до п.1 Порядку № 225, заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків. Абзацом 2 п. 1 Розділу ІІІ Порядку № 225 передбачено, що у разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків. Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі Рішення) за формою, що додається. Отже, відповідними нормами встановлено, що для направлення попереднього рішення/рішення платнику податків повинен бути проведений аналіз заяви та документів платника податків та встановлено причинно-наслідкові зв`язки між неможливістю виконувати податкові обов`язки та обставинами на які посилається заявник. З огляду на викладені у розділі ІІІ Порядку № 225 правові норми, Відповідач вважає, що описаний у цьому розділі порядок дій контролюючого органу щодо розгляду заяви платника податків та направлення йому рішення/попереднього рішення можливий лише у разі дотримання платником податків встановлених Порядком № 225 термінів подання заяви.
Пунктом 7 Розділу ІІ Порядку № 225 встановлено, що платники податків, які не подали у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
На підставі викладеного, відповідач просив відмовити у задоволенні позову.
30.09.2024 через підсистему «Електронний суд» від позивача надійшла відповідь на відзив, у якій позивач стверджує, що мав визначені законом підстави для звернення із заявою про відсутність можливості виконання податкового обов`язку, викладені у заяві форс-мажорні обставини є загальновідомими фактами та не потребують доведення, а також зауважує, що Порядком № 225 передбачено право платника подати заяву, а у Відповідача є обов`язок її розглянути. Позивач звертає увагу на те, що Порядок № 225 прямо передбачає, що процедура подання заяви платником має закінчуватись винесенням рішення і в даному випадку дискреційні повноваження Відповідача зводяться лише до того, що він має право прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, або щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, інших повноважень Відповідачу не надано, а отже такі дії Відповідача явне перевищення наданих йому повноважень.
Згідно положеньстатті 262 КАС України, суд розглянув справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у ній матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Правобережним відділом податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС у Дніпропетровській області було проведено камеральну перевірку щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ», за підсумками якої було складено Акт № 43882/04-36-04-06/40485815 від 24.11.2023.
В Акті зазначено, що перевіркою встановлено порушення товариством вимог Податкового кодексу України в частині граничних термінів реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за періоди: лютий 2020 року; листопад-грудень 2021 року; січень 2022 року; липень серпень 2022.
04.01.2024 позивачем було отримано податкове повідомлення-рішення форми «Н» №0405850406 від 27.12.2023, в якому зазначено, що «встановлені порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригувань до податкових накладних, визначених статтею 201 Податкового кодексу України, та згідно з пунктом 1201.1 статті 1201 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних зі звітний період лютий 2020 року, січень, липень, серпень 2022 року і застосовано штраф у сумі двісті сімдесят чотири тисячі дев`ятсот сімдесят сім гривень 14 копійок».
Позивач оскаржив вказане податкове повідомлення-рішення до суду. 24.04.2024 за позовом було відкрито провадження у справі № 160/10260/24. 24.06.2024 судом ухвалено рішення, яким позовні вимоги задоволено. 01.08.2024 ГУ ДПС у Дніпропетровській області подана апеляційна скарга. Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 05.08.2024 за вказаною апеляційною скаргою відкрито апеляційне провадження.
В подальшому Правобережним відділом податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС у Дніпропетровській області було проведено камеральну перевірку щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ». За підсумками вищевказаної перевірки було складено Акт № 48709/04-36-04- 06/40485815 від 25.12.2023. В Акті зазначено, що перевіркою встановлено порушення товариством вимог Податкового кодексу України в частині граничних термінів реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за періоди: січень 2022 року; лютий 2022 року, квітень - грудень 2022 року; січень 2023 року; березень 2023 року; липень-серпень 2023 року; жовтень 2023 року.
Також в Акті зазначено про фінансову відповідальність за вказані порушення у вигляді накладення штрафу у розмірах, встановлених абз. 1 п. 1201.1 ст. 1201 ПКУ та п. 90 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідних положень ПКУ.
02.02.2024 позивачем було отримано податкове повідомлення-рішення форми «Н» № 038700406 від 27.12.2023, позивач оскаржив вказане податкове повідомлення-рішення до суду. 21.05.2024 Дніпропетровським окружним адміністративним судом відкрито провадження у справі № 160/12775/24 за позовом ТОВ «БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ» до ГУ ДПС у Дніпропетровській області про визнання незаконним та скасування податкового повідомлення-рішення форми «Н» № 038700406 від 27.12.2023.
25.07.2024 ТОВ «БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ» звернулося до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області із заявою про відсутність можливості виконання податкового обов`язку з реєстрації ПН/РК за період листопад, грудень 2021 року та січень 2022 року вих. № 16/07/2024-2 від 16.07.2024, який був направлений через електронний кабінет платника податків (Реєстраційний індекс 70115/6/екпп). 13.08.2024 позивач отримав лист ГУ ДПС у Дніпропетровській області № 54352/6/04-36-04-04-10 від 02.08.2024.
Листом № 54352/6/04-36-04-04-10 від 02.08.2024 відповідач відмовив у розгляді заяви і зазначив, що заява подана з порушенням вимог Порядку № 225, поза межами встановлених термінів.
Позивач, не погодившись із відмовою відповідача розглянути його заяву, звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає про таке.
Відповідно до частини другоїстатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
У зв`язку з тим, що в УкраїніУказом Президента України № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні»оголошено воєнний стан, з метою забезпечення прав і обов`язків платників податків протягом цього періоду,Законом України від 03.03.2022 № 2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану», який набрав чинності 07.03.2022, доповнено Підрозділ 10розділу XX «Перехідні положення» ПК Українипунктом 69, згідно з яким установлено тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, здійснювати справляння податків і зборів з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті, який підлягає застосуванню у редакції на час виникнення спірних правовідносин.
Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України(у редакції на час виникнення спірних правовідносин) у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до дня набрання чинностіЗаконом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану»за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022, подання податкової звітності до 20.07.2022 та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31.07.2022.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України(далі - Порядок № 225), який набрав чинності 06.09.2022, відповідно до пункту 1 розділу ІІ якого до платників податків / податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.
Підставами неможливості виконання платниками податків-юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є: 1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації; 2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації; 3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень; 4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків); 5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цьогоКодексу, може бути пов`язана з такими обставинами: посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи; юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи. 6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації; 7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Відповідно до пункту 3 розділу II Порядку № 225 до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30.09.2022 заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків-юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженимнаказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків-фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженимнаказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225(далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Заява має містити: повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); податкову адресу платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається заява; дату подання заяви; чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів; вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ); які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією російської федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями російської федерації; підписи платника податку-фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).
Згідно з пунктом 4 розділу II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, до платників податків, у яких після дати набрання чинності цим Порядком з`явилася можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів, інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі відсутності у платника податків, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.
При цьому, пунктом 7 розділу II вищевказаного Порядку встановлено, що платники податків, які не подали, у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
До переліку документів, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225, включено: 1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030. 2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127(в редакціїпостанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 року № 599). 3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленомуКримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна. 4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року №326. 5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків). 6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)). 7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації. 8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану. 9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку. 10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану. 11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках. 12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера). 13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо). 14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо). 15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви. 16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту44.5 статті 44глави1розділуПодаткового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України). 17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).
Як передбачено у пункті 8 розділу ІІ Порядку № 225 платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення.
Отже, суд зазначає, що вказаним податковим законодавством, встановлено чіткі вимоги до порядку подання та змісту таких заяв платників податків, зокрема, щодо зазначення обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів, вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ), а також які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки.
Зазначене узгоджується з правовими висновками викладеними у постановах Верховного Суду від 04.10.2023 у справі № 160/19575/22, від 06.12.2023 у справі № 280/6502/22, від 23.07.2024 у справі №160/4688/23.
У справі, що розглядається, судом встановлено, що ТОВ «БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ» 25.07.2024 подано заяву про відсутність можливості виконання податкового обов`язку з реєстрації ПН/РК за період листопад, грудень 2021 року та січень 2022 року. Обставини, які спричинили неможливість виконання податкового обов`язку: через наявність рішення № 34402 від 09.12.2021 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку реєстрація податкових накладних позивача була зупинена. 21.01.2022 рішенням № 2337 від 21.01.2022 регіональної комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Товариство було виключено з переліку ризикових платників податку. рішення про включення Товариства до переліку ризикових платників податку, створило для нього негативні правові наслідки у вигляді скасування попередніх таблиць даних платника ПДВ. Система моніторингу критеріїв оцінки ризиків (СМКОР) , прирівняв всі групи товарів Товариства до ризикових, не відновила повністю реєстрацію ПН/РК за січень 2022. 21.01.2022 на реєстрацію Платником були направлені податкові накладні №72779 від 30.11.2021 і №70779 від 30.11.2021. Вказані податкові накладні були зареєстровані, оскільки їх реєстрація не стосувалась неврахованих таблиць даних платника ПДВ. Обставини щодо того, які саме ПН/РК не реєструються, Платнику стало відомо лише після отримання 24.01.2022 повідомлення про реєстрацію 69 ПН/РК з кодом УКТЗЕД/ ДКПП товару 3307. 24.01.2022 Платником було відправлено на реєстрацію в ЄРПН 1381 ПН на загальну суму ПДВ 2266697,40 грн, з яких 69 ПН було зупинено в реєстрації з посиланням на те, що код УКТЗЕД/ДКПП товару 3307 відсутній в таблиці даних платника ПДВ, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості. Вказане, стало наслідком зупинення всіх наступних податкових накладних, відправлених на реєстрацію до ЄРПН. Після зняття з Платника статусу ризикового, ним 24.01.2022 були подані таблиці даних платника ПДВ з кодами УКТЗЕД за групами товарів, зареєстровані за №9006595959, 9006799981, 9006805853. Таблиці за рішеннями від 26.01.2022 №3708464/40485815, №3708463/40485815, №3708474/40485815 ГУ ДПС у Дніпропетровській області не були враховані з підстав виявлення невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам. 01.02.2022 таблиці даних платника ПДВ з кодами УКТЗЕД за групами товарів були подані повторно і зареєстровані за №9014731425, 9014731490, 914731658. Рішеннями ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 03.02.2022 №3753500/40485815, №3753499/40485815, №3753498/40485815 не було враховано, з підстав наявності в контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій. Платником 09.02.2022 було подано таблицю даних платника ПДВ з кодами УКТ ЗЕД за групами товарів і зареєстровано у контролюючому органі за №9022697924. Натомість рішенням від 09.02.2022 №3789876/40485815 податковим органом не було враховано вказану таблицю, з посилання на неправильне заповнення її даних. 15.02.2022 Платник подав таблицю даних платника ПДВ з кодами УКТЗЕД за групами товарів повторно. Рішеннями від 17.02.2022 №№3815771/40485815, 3815767/40485815, 3815769/40485815, 3815770/4045815, 3815772/40485815, 3815768/40485815 подані таблиці платника ППДВ були враховані. Дізнавшись 18.02.2022 про врахування таблиці даних платника ПДВ Товариство в межах реєстраційного ліміту почало подавати на реєстрацію ПН/РК за період січень 2022 року з 18.02.2022 по 24.02.2022 до моменту припинення функціонування ЄРПН, що підтверджується листом Державної податкової служби України №2330/3/99-00-20- 02-05-09 від 05.05.2023. Станом на момент виникнення спірних правовідносин в частині подання таблиць (січень 2022) Порядок №1165 не передбачав можливості оскарження рішення про неврахування таблиці, або автоматичної реєстрації зупинених ПН/РК у разі прийняття рішення про врахування таблиці платника податків при реєстрації податкової накладної. Позивач зазначає, що він не мав об`єктивної можливості вчасно здійснити реєстрацію податкових накладних за періоди листопад, грудень 2021 року та січень 2022 року у встановлені законом строки, перелік яких визначений у Акті про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків корегування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ» № 43882/04-36- 04-06/40485815 від 24.11.2023 та Акті про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків корегування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ» №48709/04-36-04-06/40485815 від 25.12.2023.
Судзазначає, щоположеннями Розділу ІІІ Порядку № 225 врегульовано процедуру розгляду документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок.
Як убачається з положень розділу ІІІ Порядку № 225 заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.
У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.
Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.
Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.
Додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.
Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань / пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.
Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.
Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) заформою, що додається.
Заналізувищевказаної норми вбачається, щообов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається саме на контролюючий орган, який в силу вищенаведених вимог Порядку №225 приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.
Пунктом 7 Розділу ІІ визначені наслідки пропуску строку платником податку звернення із заявою про відсутність можливості виконання податкового обов`язку. Так, платники податків, які не подали у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченогоКодексомабо іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
Проте, Порядком № 225 не передбачено можливості повернення без розгляду заяви, поданої поза межами строку.
Отже, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області мало розглянути заяву позивача та додані до неї документи протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання та за наслідками розгляду якої прийняти вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку за формою, встановленою Порядком № 225, чого відповідачем здійснено не було.
Суд вважає, що вирішуючи спір необхідно зважити на те, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до порушення принципу юридичної визначеності. Отже, є неприйнятним.
Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 22.07.2019 у справі № 815/2985/18.
Вищенаведена правова позиція узгоджується також з правовими висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 02.07.2019 по справі №140/2160/18, від 27.04.2023 по справі № 460/8040/20, від 20.06.2023 по справі № 200/6012/20-а, згідно яких загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
І навпаки, ненаведення мотивів прийнятих рішень "суб`єктивізує" акт державного органу та не дає змогу суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган прийшов саме до таких висновків, надати їм правову оцінку та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.
Суд зауважує, що у відзиві на позов відповідачем фактично надано оцінку доводам позивача, викладеним у заяві про неможливість виконання податкового обов`язку, що свідчить про те, що зміст заяви та додані до неї документи дають змогу відповідачеві обґрунтовано викласти свою позицію, виходячи зі змісту заяви. Проте, відзив на позовну заяву не є актом індивідуальної дії та не є рішенням контролюючого органу.
Крім того, констатуючи про порушення термінів подання позивачем заяви контролюючим органом протиправно не надано оцінки поясненням позивача стосовно періоду відновлення роботи підприємства, оскільки пунктом 4 розділу II Порядку № 225 передбачено, щоу разі відсутності у платника податків, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.
Однак вказане питання не було дослідженоподатковим органом та не прийнято відповідне рішення про відмову або задоволення заяви за вказаних підстав.
Суд зауважує, що позивачем надано повні, змістовні та логічні пояснення на підтвердження своїх позовних вимог.
Доводи відповідача суд відхиляє, оскільки вони неконкретизовані, не містять зауважень щодо наданих позивачем пояснень та документів, та зводяться до цитування норм законодавства та вільного їх трактування податковим органом.
Відповідно дост. 90 Кодексу адміністративного судочинства Українисуд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Частина 2ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства Українивизначає, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача.
В той же час,ч.1статті 77 Кодексу адміністративного судочинства Українипокладено обов`язок на позивача довести ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги та заперечення.
Згідно із частиною 5 статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що заявлені позивачем вимоги є доведеними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до частини 1 статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно положень частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з пунктами 1, 2 частини 9 статті 139 КАС України при вирішенні питання про розподіл судових витрат суд враховує: чи пов`язані ці витрати з розглядом справи; чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, значення справи для сторін, в тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес.
З огляду на те, що позовні вимоги були задоволені в повному обсязі, судовий збір, сплачений позивачем за подачу адміністративного позову до суду, в розмірі 6 056, 00 грн підлягає стягненню з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань.
Керуючись ст. 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Адміністративний позов ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною відмову Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області у розгляді заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ» про відсутність можливості виконання податкового обов`язку з реєстрації ПН/РК за період листопад, грудень 2021 року та січень 2022 року.
Зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ» про відсутність можливості виконання податкового обов`язку з реєстрації ПН/РК за період листопад, грудень 2021 року та січень 2022 року.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «БОРИСФЕН ТРЕЙДІНГ» (49051, місто Дніпро, вул. Дніпросталівська, будинок 5, код ЄДРПОУ 40485815) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17а, код ЄДРПОУ 44118658) судовий збір у розмірі 6056,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя К.І. Ремез
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2024 |
Оприлюднено | 29.11.2024 |
Номер документу | 123338954 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ремез Катерина Ігорівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ремез Катерина Ігорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні